Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Τυπική Εκπαίδευση => Σχολικά μαθήματα => Δημοτικό => Μήνυμα ξεκίνησε από: Ms Daisy στις Ιανουάριος 29, 2012, 06:59:38 μμ

Τίτλος: Γραμματική αναγνώριση λέξεων στη Β'Δημοτικού
Αποστολή από: Ms Daisy στις Ιανουάριος 29, 2012, 06:59:38 μμ
Θα ήθελα κάποιος δάσκαλος/δασκάλα να μου προτείνει κάποιο site, αν υπάρχει, που να βάζω μια λέξη και να μου κάνει γραμματική αναγνώριση. Ο γιος μου είναι Β' Δημοτικού και με τη φίλη μου έχουμε ένα προβληματάκι, ειδικά με το να ξεχωρίσουμε μετοχές από επίθετα. Αλήθεια, όταν λέμε "ένα ντυμένο παιδί", το "ντυμένο¨είναι επίθετο ή μετοχή; Πώς το ξεχωρίζουμε; Επίσης, στη φράση "ένα χαρούμενο παιδί", το "χαρούμενο" τι είναι; Ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων!
Τίτλος: Απ: Γραμματική αναγνώριση λέξεων στη Β'Δημοτικού
Αποστολή από: apri στις Ιανουάριος 29, 2012, 08:19:37 μμ
Oι παθητικές μετοχές σε -μενος, -μενη, -μενο συχνά λειτουργούν όπως τα επίθετα προσδιορίζοντας ένα ουσιαστικό (π.χ "το θλιμμένο/χαρούμενο βλέμμα" ή "το βλέμμα του ήταν θλιμμένο/χαρούμενο").
Καταλαβαίνεις ότι λειτουργούν ως επίθετα, γιατί θα μπορούσες κάλλιστα να βάλεις στη θέση τους ένα επίθετο χωρίς να αλλάξει η σύνταξη (π.χ το όμορφο βλέμμα).

Άλλες φορές, όταν αυτό το ουσιαστικό που προσδιορίζουν παραλείπεται, γιατί εννοείται πολύ εύκολα, λειτουργούν ως ουσιαστικά: π.χ Οι δυστυχισμένοι (άνθρωποι), η Οικουμένη (γη).

Διευκρινίζω: Δεν είναι επίθετα ή ουσιαστικά, αλλά λειτουργούν στις παραπάνω περιπτώσεις σαν να είναι.


Υπάρχουν και περιπτώσεις όπου μια μετοχή λειτουργεί καθαρά ως μετοχή:
Π.χ Ακουμπισμένος στο παράθυρο, έβλεπα τα σύννεφα στον ουρανό.
      Έφυγαν κυνηγημένοι από τους εχθρούς.


Τίτλος: Απ: Γραμματική αναγνώριση λέξεων στη Β'Δημοτικού
Αποστολή από: Ms Daisy στις Ιανουάριος 29, 2012, 08:37:33 μμ
Να'σαι καλά, Apri. Έτσι είναι και στα αγγλικά αλλά εκεί δε δίνουμε και μεγάλη βάση (δεν υπάρχουν ασκήσεις αναγνώρισης σε εξετάσεις άρα τα περνάμε κάπως επιφανειακά) και έλεγα μήπως υπάρχει κάτι διαφορετικό στα ελληνικά. Και πάλι σ'ευχαριστώ!

Αν ξέρεις και κανένα site (η φίλη μου δε θυμάται τίποτα από γραμματική και αγχώθηκε), πες μου.
Τίτλος: Απ: Γραμματική αναγνώριση λέξεων στη Β'Δημοτικού
Αποστολή από: modistra στις Ιανουάριος 29, 2012, 09:35:15 μμ
Υπάρχει on-line το "Λεξικό της κοινής νεοελληνικής" του Τριανταφυλλίδη.

http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html (http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html)

Υπάρχει ένα πλαίσιο όπου γράφεις τη λέξη που σε ενδιαφέρει και πατώντας enter βλέπεις το λήμμα.

Στο λήμμα, δίπλα στη λέξη θα δεις ενδείξεις όπως O (= ουσιαστικό), Ε (= επίθετο) και Ρ (=ρήμα).

Για να δεις αναλυτικά τι σημαίνουν αυτές οι ενδείξεις, κοίτα εδώ: http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/grammar.html (http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/grammar.html).


Επίσης, υπάρχει και το βικιλεξικό: http://el.wiktionary.org/ (http://el.wiktionary.org/)
Εδώ γράφεις τη λέξη που σε ενδιαφέρει πάνω δεξιά. Δεν είναι όμως πλήρες, λείπουν πολλά λήμματα.
Τίτλος: Απ: Γραμματική αναγνώριση λέξεων στη Β'Δημοτικού
Αποστολή από: apri στις Ιανουάριος 29, 2012, 10:47:25 μμ
Μόνο που δεν κάνει διάκριση μεταξύ επιθέτων και μετοχών. Όλες τις παθητικές μετοχές τις αναφέρει ως επίθετα.
Τίτλος: Απ: Γραμματική αναγνώριση λέξεων στη Β'Δημοτικού
Αποστολή από: modistra στις Ιανουάριος 29, 2012, 11:51:55 μμ
Σωστά. Νομίζω ότι αυτό οφείλεται στην άποψη κάποιων γλωσσολόγων ότι οι κλιτές μετοχές θα πρέπει να λέγονται επίθετα.

Για να μην μπερδευτεί όμως η panickos, καλό είναι να μη συμβουλευτεί το λεξικό του Τριανταφυλλίδη, τουλάχιστον όχι για τα μαθήματα του παιδιού. Καλύτερα ας κοιτάξει το λεξικό για α', β' και γ' δημοτικού του ΠΙ
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSDIM-B105/%CE%94%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%A0%CE%B1%CE%BA%CE%AD%CF%84%CE%BF/%CE%95%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%20%CE%9B%CE%B5%CE%BE%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%91%CE%84%2C%20%CE%92%CE%84%2C%20%CE%93%CE%84%20%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D/00.Lexiko.pdf (http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSDIM-B105/%CE%94%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%A0%CE%B1%CE%BA%CE%AD%CF%84%CE%BF/%CE%95%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%20%CE%9B%CE%B5%CE%BE%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%91%CE%84%2C%20%CE%92%CE%84%2C%20%CE%93%CE%84%20%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D/00.Lexiko.pdf)

και τη γραμματική για Ε΄και Στ΄ Δημοτικού
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSDIM-F102/%CE%94%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%A0%CE%B1%CE%BA%CE%AD%CF%84%CE%BF/%CE%93%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%28%CE%95%20%CE%BA%CE%B1%CE%B9%20%CE%A3%CE%A4%20%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D%29/0.GRAMMATIKH_E%26STDHM.pdf (http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSDIM-F102/%CE%94%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%A0%CE%B1%CE%BA%CE%AD%CF%84%CE%BF/%CE%93%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%28%CE%95%20%CE%BA%CE%B1%CE%B9%20%CE%A3%CE%A4%20%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D%29/0.GRAMMATIKH_E%26STDHM.pdf)
Τίτλος: Απ: Γραμματική αναγνώριση λέξεων στη Β'Δημοτικού
Αποστολή από: efi.. στις Ιανουάριος 30, 2012, 09:04:09 πμ
Για επαναληπτικά γλώσσας και μαθηματικών Β '  Δημ  - είναι ο γιος μου - ποια sites  προτείνετε;;;;
Eduportal , e-selides  δεν έχουν κάποιο ενδιαφέρον. Thanks
Τίτλος: Απ: Γραμματική αναγνώριση λέξεων στη Β'Δημοτικού
Αποστολή από: Ms Daisy στις Ιανουάριος 30, 2012, 03:52:33 μμ
Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις!!! Το λεξικό το έχουμε αλλά δε σκέφτηκα να το συμβουλευτώ. :-[

Όσον αφορά αυτό που λέι η Έφη, έχω κι εγώ την ίδια απορία.