*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο  (Αναγνώστηκε 578299 φορές)

0 μέλη και 2 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #658 στις: Ιούνιος 09, 2013, 06:38:27 μμ »
Παραπέμπω, για παράδειγμα, στον Smyth, ο οποίος (1204) λέει ότι μία από τις χρήσεις της αντωνυμίας αυτής είναι αυτή μιας intensive adjective pronoun.

O Smyth δεν είναι και ιδιαίτερα σαφής ως προς αυτό το σημείο, γιατί παραπέμπει στη χρήση του ipse, που επίσης λειτουργεί επιθετικά και αντωνυμικά. Ο ίδιος ο όρος "adjective pronoun" δεν είναι σαφής (όπως και το "pronominal adjective" που χρησιμοποιείται από άλλους).
Δες λ.χ εδώ στη σελ. 4 από τις σημειώσεις πάνω στις αντωνυμίες που έχουν αναρτηθεί στο κλασικό τμήμα του Πανεπιστημίου της Φλόριντα.
http://www.clas.ufl.edu/users/jmarks/gksurvey/greek_pronouns_autos.pdf
To "αυτός" στην εμφατική του χρήση του το αναφέρει και ως επίθετο και ως αντωνυμία, καίτοι παραπέμπει στη γραμματική του Smyth.
Δεν ξέρω, λοιπόν, κατά πόσο στη βιβλιογραφία θεωρούν όλοι ότι το "αυτός" έχει μόνο επιθετική χρήση.
Δεν μου φαίνεται και πολύ λογική άποψη πάντως. ::)



Μια σκέψη που κάνω (με κάθε επιφύλαξη, βεβαίως) είναι ότι η αντων. αυτή βρίσκεται στη θέση του α΄και του β΄προσώπου, όπου το υποκ. θεωρείται δεδομένο (ἐγώ, σύ/ἡμεῖς, ὑμεῖς) και η αντων. απλώς το προσδιορίζει επιθετικά. Ανάλογα, επεκτείνεται η επιθετική της χρήση και στο γ΄πρόσωπο.

Εγώ θεωρώ ότι το "αυτός" εκφράζει εμφατική προσωπική δείξη.
Γι'  αυτό και συνοδεύει το υποκείμενο για να εκφράσει αυτοπροσωπία (αυτός ο ανήρ) ή αντωνυμίες σε δομές που συνιστούν το αντικείμενο, για να εκφράσει αυτοπάθεια (π.χ εμού αυτού).
πρβλ. στα αγγλικά τους τύπους "myself, yourself κλπ" που χρησιμοποιούνται και για τις δυο αυτές χρήσεις.

Όταν εμφανίζεται μόνο του το "αυτός", αναφέρεται σε κάτι που είναι ήδη γνωστό από τα συμφραζόμενα είτε το επαναλαμβάνει απλά (επαναληπτική αντωνυμία) είτε το επαναλαμβάνει ξεχωρίζοντάς το εμφατικά (οριστική αντωνυμία).

 


Ένα καλό ερώτημα είναι αν το  "αυτός", αλλά και οι δεικτικές αντωνυμίες ξεκίνησαν να χρησιμοποιούνται ως επίθετα και στην πορεία λειτούργησαν ως αντωνυμίες επειδή αναφέρονταν σε ευκόλως εννοούμενα ουσιαστικά.
Δεν ξέρω αν αυτό μπορεί να απαντηθεί. Πάντως, είναι ένα ισχυρό ενδεχόμενο κατά τη γνώμη μου.


Αυτά ως απλές σκέψεις. :)

« Τελευταία τροποποίηση: Ιούνιος 09, 2013, 09:39:34 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 11:04:45 »

Αποσυνδεδεμένος maria-nefeli

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 4
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #659 στις: Ιούνιος 09, 2013, 07:36:10 μμ »
Γεια σας!Είμαι νέα στο φόρουμ αλλά και νέα καθηγήτρια και θα ήθελα αν ήταν εύκολο τις συμβουλές σας!Μου ζητήθηκε να διδάξω άγνωστο στη γ λυκείου και δεν έχω διδάξει ξανά...θα ήθελα αν μπορείτε να μου προτείνετε βιβλία με θεματογραφία δύσκολων κειμένων και αν γνωρίζετε κάποιο καλό λεξικό της αρχαίας ελληνικής που θα με βοηθούσε στη δουλεία μου

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #660 στις: Ιούνιος 09, 2013, 07:54:49 μμ »
Πέρα από  άλλες καλές προτάσεις που σιγουρα θα έχεις απο συναδέλφους εδω, κοίτα και αυτό:

http://www.pde.gr/index.php?topic=13410.0
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #661 στις: Ιούνιος 09, 2013, 07:57:54 μμ »
(...) θα ήθελα αν μπορείτε να μου προτείνετε βιβλία με θεματογραφία δύσκολων κειμένων (...)

γιατί δύσκολων; ή γιατί ΜΟΝΟΝ δύσκολων;
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 11:04:45 »

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1832
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #662 στις: Ιούνιος 09, 2013, 09:46:31 μμ »
O Smyth δεν είναι και ιδιαίτερα σαφής ως προς αυτό το σημείο, γιατί παραπέμπει στη χρήση του ipse, που επίσης λειτουργεί επιθετικά και αντωνυμικά. Ο ίδιος ο όρος "adjective pronoun" δεν είναι σαφής.
Οι Έλληνες φιλόλογοι, πάντως, χρησιμοποιούν αντίστοιχο όρο: επιθετικές αντωνυμίες (π.χ. Οικονόμου, 219, Σημ.). Φυσικά είναι αδύνατον να ξέρω αν όλοι οι ξένοι μελετητές υιοθετούν αυτόν τον όρο. Με μια πρόχειρη ματιά που έριξα, είδα ότι και ο Goodwin, Greek Grammar, 989 τον ίδιο όρο χρησιμοποιεί, ενώ ο Thomson, Syntax of Attic Greek, 71, χρησιμοποιεί τον όρο definite adjective pronoun.

Ένα καλό ερώτημα είναι αν το  "αυτός", αλλά και οι δεικτικές αντωνυμίες ξεκίνησαν να χρησιμοποιούνται ως επίθετα και στην πορεία λειτούργησαν ως αντωνυμίες επειδή αναφέρονταν σε ευκόλως εννοούμενα ουσιαστικά.
Δεν ξέρω αν αυτό μπορεί να απαντηθεί. Πάντως, είναι ένα ισχυρό ενδεχόμενο κατά τη γνώμη μου.
Αυτό είναι μια καλή πρόταση για έρευνα από τον Όμηρο και εξής.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1832
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #663 στις: Ιούνιος 09, 2013, 09:56:02 μμ »
Γεια σας!Είμαι νέα στο φόρουμ αλλά και νέα καθηγήτρια και θα ήθελα αν ήταν εύκολο τις συμβουλές σας!Μου ζητήθηκε να διδάξω άγνωστο στη γ λυκείου και δεν έχω διδάξει ξανά...θα ήθελα αν μπορείτε να μου προτείνετε βιβλία με θεματογραφία δύσκολων κειμένων και αν γνωρίζετε κάποιο καλό λεξικό της αρχαίας ελληνικής που θα με βοηθούσε στη δουλεία μου
Έχω μία υπόψη μου, αλλά αν αυτό που ζητάς είναι μια θεματογραφία με πλήρη συντακτική ανάλυση, λεξιλόγιο, γραμματική και ασκήσεις για αυτενέργεια των μαθητών, δεν θα σου την πρότεινα. Αυτή που έχω υπόψη μου έχει συγκεκριμένη δομή, διαφορετική απ' όλες τις θεματογραφίες που έχω δει ως τώρα.
Αν σ' ενδιαφέρει, μπορώ να σου πω περισσότερα.
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #664 στις: Ιούνιος 09, 2013, 11:28:32 μμ »
O Smyth δεν είναι και ιδιαίτερα σαφής ως προς αυτό το σημείο, γιατί παραπέμπει στη χρήση του ipse, που επίσης λειτουργεί επιθετικά και αντωνυμικά. Ο ίδιος ο όρος "adjective pronoun" δεν είναι σαφής.
Οι Έλληνες φιλόλογοι, πάντως, χρησιμοποιούν αντίστοιχο όρο: επιθετικές αντωνυμίες (π.χ. Οικονόμου, 219, Σημ.). Φυσικά είναι αδύνατον να ξέρω αν όλοι οι ξένοι μελετητές υιοθετούν αυτόν τον όρο. Με μια πρόχειρη ματιά που έριξα, είδα ότι και ο Goodwin, Greek Grammar, 989 τον ίδιο όρο χρησιμοποιεί, ενώ ο Thomson, Syntax of Attic Greek, 71, χρησιμοποιεί τον όρο definite adjective pronoun.


Υπάρχει και ο όρος pronominal adjectif (αντωνυμικό επίθετο) που χρησιμοποιείται γι' αυτές τις περιπτώσεις, δηλ. όταν μια αντωνυμία λειτουργεί ως επίθετο.
Κατά τη γνώμη μου, και το "επιθετική αντωνυμία" και το "αντωνυμικό επίθετο" πάσχουν από ασάφεια και μοιάζουν οξύμωροι όροι.
Από τη στιγμή που ονομάζεις κάτι αντωνυμία, δεν μπορεί να λειτουργεί ταυτόχρονα και ως επίθετο.
Στη γενετική μετασχηματιστική γραμματική, χρησιμοποιείται ο όρος "προσδιοριστής" (determiner), που είναι κάπως καλύτερος.

« Τελευταία τροποποίηση: Ιούνιος 09, 2013, 11:43:27 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #665 στις: Ιούνιος 09, 2013, 11:41:41 μμ »
ἐν δὲ τῷ χρόνῳ τούτῳ οἱ βουλόμενοι νεώτερα πράγματα ἐν τῇ πόλει γίγνεσθαι ἐπεβούλευον, νομίζοντες κάλλιστον καιρὸν εἰληφέναι καὶ μάλιστ’ ἂν  ἐν τῷ τότε χρόνῳ τὰ πράγματα, ὡς αὐτοὶ ἐβούλοντο, καταστήσασθαι.

Κι εγώ το ίδιο πίστευα και απόρησα όταν διάβασα το παρακάτω: η αντωνυμία αυτοί δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως υποκείμενο, γιατί τότε θα ήταν επαναληπτική, αλλά ως τέτοια έχει μόνο πλάγιες πτώσεις. επομένως, είναι οριστική, οπότε χαρακτηρίζεται ως κατηγορηματικός προσδιορισμός στο εννοούμενο υποκείμενο.
Μήπως ισχύει στο συγκεκριμένο παράδειγμα;

Δεν βλέπω γιατί μην θεωρήσουμε ως οριστική αντωνυμία το "αυτοί" και πρέπει να εννοήσουμε κάποιο υποκείμενο και να πούμε ότι το προσδιορίζει. Δηλ. αν είχαμε το "ούτοι" ή το "πάντες" θα έπρεπε σώνει και καλά να εννοήσουμε κάποιο ουσιαστικό;
Επίσης, θεωρώ ότι η οριστική αντωνυμία στην πραγματικότητα επαναλαμβάνει κάτι που έχει ήδη ειπωθεί (όπως, δηλ. η επαναληπτική αντωνυμία), αλλά με τη διαφορά ότι η επανάληψη εδώ έχει διασταλτικό στόχο.
Πρβλ. ν.ε : Είπα στη Μαρία αν ήθελε, να στείλει το κείμενο ταχυδρομικώς, αλλά το έφερε η ίδια
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος maria-nefeli

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 4
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #666 στις: Ιούνιος 10, 2013, 05:57:52 μμ »

(...) θα ήθελα αν μπορείτε να μου προτείνετε βιβλία με θεματογραφία δύσκολων κειμένων (...)

γιατί δύσκολων; ή γιατί ΜΟΝΟΝ δύσκολων;
Σας ευχαριστώ πολύ όλους σας!Μάρκο,θα ήθελα μόνο δύσκολων γιατί η μαθήτρια είναι άριστη και αρκετά εξοικειωμένη με τα αρχαία...οπότε το επίπεδο ανεβαίνει και για αυτή αλλά και για το δικό μου διάβασμα!
Γεια σας!Είμαι νέα στο φόρουμ αλλά και νέα καθηγήτρια και θα ήθελα αν ήταν εύκολο τις συμβουλές σας!Μου ζητήθηκε να διδάξω άγνωστο στη γ λυκείου και δεν έχω διδάξει ξανά...θα ήθελα αν μπορείτε να μου προτείνετε βιβλία με θεματογραφία δύσκολων κειμένων και αν γνωρίζετε κάποιο καλό λεξικό της αρχαίας ελληνικής που θα με βοηθούσε στη δουλεία μου
Έχω μία υπόψη μου, αλλά αν αυτό που ζητάς είναι μια θεματογραφία με πλήρη συντακτική ανάλυση, λεξιλόγιο, γραμματική και ασκήσεις για αυτενέργεια των μαθητών, δεν θα σου την πρότεινα. Αυτή που έχω υπόψη μου έχει συγκεκριμένη δομή, διαφορετική απ' όλες τις θεματογραφίες που έχω δει ως τώρα.
Αν σ' ενδιαφέρει, μπορώ να σου πω περισσότερα.
Sali,τι δομή έχει αυτή η θεματογραφία;

Αποσυνδεδεμένος marikaki

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 169
  • Φύλο: Γυναίκα
  • χάος
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #667 στις: Ιούνιος 10, 2013, 06:29:46 μμ »
Καλησπέρα...Μήπως μπορεί κάποιος να μου στείλει τις οδηγίες για τη διδασκαλία αγνώστου κειμένου;;;

Αποσυνδεδεμένος LENA2061

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #668 στις: Ιούνιος 14, 2013, 10:56:06 πμ »
Καλημέρα,
    Λυσίας δήμου καταλύσεως απολογία 21-23
έχει κάποιος τη σύνταξη ή έστω τη μετάφραση του; Υπάρχουν κάποια σημεία που με δυσκολέυουν και δεν μπορώ να το βρψ κάπου. Ευχαρστώ.
Κι είναι λέω ο παράδεισος για μας,
 αγάπη μου μικρή,
να μοιραζόμαστε τούτη την κόλαση μαζί...

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5678
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1832
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #670 στις: Ιούνιος 14, 2013, 04:55:35 μμ »
Sali,τι δομή έχει αυτή η θεματογραφία;
Να σου πω κατ' αρχάς ότι πρόκειται για τέσσερις τόμους με θέματα επιλεγμένα από: Δημοσθένη, Θουκυδίδη και Πλάτωνα (πρώτοι δύο τόμοι) και Λυσία, Ισοκράτη και (αν θυμάμαι καλά) Ισαίο (οι άλλοι δύο τόμοι). Κάτι άλλο σημαντικό είναι ότι τα βιβλία είναι κάπως παλιά και, αν είσαι στην Αθήνα, πρέπει να ψάξεις στα κεντρικά βιβλιοπωλεία (αν μπορέσεις να τα βρεις, αλλά αξίζει τον κόπο). Εκδόσεις (αν πάλι θυμάμαι καλά): "Θεάγης". Όπως βλέπεις, δεν θυμάμαι ακριβώς κάποια πράγματα, γιατί τώρα βρίσκομαι στην Κρήτη, ενώ τα βιβλία τα έχω στην Αλεξανδρούπολη! Σε 15 μέρες θα είμαι στην πατρίδα.
Ο συγγραφέας:Γ. Καρατσώλης.
Η δομή: Αμέσως μετά το θέμα υπάρχουν δύο ενότητες:
(α) Δομή περιόδου: Εδώ αναφέρονται όλες οι προτ. της κάθε (ημι)περιόδου, χαρακτηρίζονται οι δευ/σες και αναφέρεται ο συντακτικός τους ρόλος.
(β) Δομή πρότασης: Εδώ αναφέρεται ο συντακτικός ρόλος των όρων της κάθε πρότασης, όχι όλων αλλά εκείνων που, κατά τον συγγραφέα, αξίζουν συντακτικής αναγνώρισης.
Το ενδιαφέρον είναι ότι σε αρκετά σημεία και των δύο ενοτήτων ο συγγραφέας ξεφεύγει από την καθιερωμένη ερμηνευτική γραμμή και προκρίνει τις δικές του απόψεις. Μπορεί να μη συμφωνήσεις με όλες τις επιλογές του, αλλά σίγουρα θα διαβάσεις ενδιαφέροντα πράγματα.
(γ) Μεταφράσεις όλων των θεμάτων. Αυτές δίνονται στο τέλος, όλες μαζί. Θα μπορούσα να πω ότι είναι αρκετά αξιόλογες μεταφράσεις, που φανερώνουν τη φιλολογική οξυδέρκεια του συγγραφέα.

Αν έχεις λίγο χρόνο πήγαινε σε κάποιο κεντρικό βιβλιοπωλείο. Αν βρεις τους τόμους, ξεφύλλισέ τους, για να δεις αν σου κάνουν. Παρεμπιπτόντως, να προσθέσω ότι ο συγγραφέας έχει σχολιάσει, με την ίδια δομή, και ολόκληρους λόγους (Ισοκράτης, Δημοσθένης - και πάλι αν θυμάμαι καλά...).
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος maria-nefeli

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 4
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Αρχαία Ελληνικά: Αδίδακτο κείμενο
« Απάντηση #671 στις: Ιούνιος 14, 2013, 07:42:11 μμ »
Sali,
      Σε ευχαριστώ πάρα πολύ...μου φαίνεται πολύ αξιόλογη δουλειά...μένω Θεσσαλονίκη αλλά θα κάνω μια προσπάθεια να την βρω!

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32277
  • Τελευταία: ΤΣΕΦΙ
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1158512
  • Σύνολο θεμάτων: 19197
  • Σε σύνδεση σήμερα: 534
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 13
Επισκέπτες: 447
Σύνολο: 460

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.105 δευτερόλεπτα. 37 ερωτήματα.