Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Τυπική Εκπαίδευση => Σχολικά μαθήματα => Νηπιαγωγείο => Μήνυμα ξεκίνησε από: cklio76 στις Ιανουάριος 17, 2013, 11:21:45 μμ

Τίτλος: Αλφαβήτα
Αποστολή από: cklio76 στις Ιανουάριος 17, 2013, 11:21:45 μμ
Καλησπέρα σε όλους,

Γνωρίζοντας ότι όλοι λίγο πολύ έχετε διδάξει την αλφαβήτα σε νήπια, θα ήθελα αν είναι εύκολο να μου πείτε εμπειρικά διάφορους αποτελεσματικούς και ευχάριστους για τα παιδιά τρόπους διδασκαλίας των γραμμάτων. Ξέρετε κανένα καλό site για τέτοιου είδους δραστηριότητες; Πως ξεκινάτε εσείς τα γράμματα στα παιδιά; Δουλεύω σε ιδιωτικό σχολείο και ξέρετε το καθεστώς και τη λόξα των υπευθύνων με το να μάθουν ντε και καλά τα γράμματα τα παιδιά...!!!

Ευχαριστώ για την οποιαδήποτε απάντηση-διαφώτιση.
Τίτλος: Απ: ΑΛΦΑΒΗΤΑ
Αποστολή από: emmaki στις Ιανουάριος 18, 2013, 09:28:42 πμ
Ποιός ο λόγος να μάθει το παιδί την αλφαβήτα;

Ποιός ο λόγος να μάθει ότι το "α" λέγεται "άλφα";;;;

Νόημα έχει να μάθει τη "φωνή΄" του κάθε γράμματος, να την αναγνωρίζει μέσα σε λέξη και να μπορεί να το γράψει.
Τίτλος: Απ: ΑΛΦΑΒΗΤΑ
Αποστολή από: MARKOS στις Ιανουάριος 18, 2013, 10:12:18 πμ
Τα φωνήεντα είναι 7 και φωνάζουν δυνατά : Αααααααα
                                                                      Εεεεεεεεεε
                                                                      Ιιιιιιιιιιιιιιιιιιι
                                                                      Ηηηηηηηη
                                                                      Οοοοοοοο
                                                                      Υυυυυυυυ
                                                                      Ωωωωωω
                     (το λες στα παιδια σαν τραγουδακι, οπως και το επόμενο)

Για τα σύμφωνα:(πάλι σαν τραγουδακι-ποιηματάκι), ο τόνος στην τελευταία συλλαβή καθε στιχου,

Βι, Γα, Δε, Ζι, Θι,
Κα, Λα, Μι, Νι, Ξι,
Πι, Ρο,Σιγμα, Ταφ,
Φι, Χι, Ψι

Να τα λένε δυνατά και να τα γράφουν κιόλας ενα - ένα γράμμα που λένε.

Καλη επιτυχία,

* στην ανάγκη ας κατσουν οι γονεις να τους τα μαθουν, ;D
Τίτλος: Απ: ΑΛΦΑΒΗΤΑ
Αποστολή από: emmaki στις Ιανουάριος 18, 2013, 10:20:30 πμ
Μάρκο,
πλέον τα σύμφωνα δε διδάσκονται ως "βι" ή "βου", αλλά ως "βββ" (ήχος/΄φωνημα).

Πολύ συχνά στο ΚΕΔΔΥ έρχονται παιδιά Β Δημοτικού για αξιολόγηση επειδή δεν έμαθαν να διαβάζουν. Κατά την αξιολόγηση βλέπω ότι προσπαθούν να διαβάσουν τα σύμφωνα ως "βου", "μου" ή "βι", "μι", οπότε και δεν βγάζει νόημα η λέξη και άρα δεν την λένε.

Ο τρόπος διδασκαλίας έχει πολύ μεγάλη σημασία για τη μετέπειτα μαθησιακή πορεία του μαθητή....
Τίτλος: Απ: ΑΛΦΑΒΗΤΑ
Αποστολή από: MARKOS στις Ιανουάριος 18, 2013, 10:30:40 πμ
Συμφωνώ απόλυτα με αυτό που λες και ετσι είναι,
Αναφερομαι μόνο ως προς τη προφορά καθε γράμματος ξεχωριστα. Π.χ. αν πω σε ενα παιδι "γραψε μου το γραμμα "βήτα" (Β) να μου το γραψει, Το ιδιο συμβαινει και με τις αλλες γλωσσες.
Λέμε το γραμμα W (τάμπλουγιου) αλλα δεν το προφερουμε μες τη λεξη ως "τάμπλουγιου) π.χ. τη λέξη wine δεν τη  λεμε (ταμπλουγιουαηενι) αλλα γουάιν.

Λοιπον, άλλο το ένα, άλλο το άλλο.
Και δε νομιζω πως εχουν αδικο οι γονεις,
π.χ. οταν το παιδι κανει ενα λαθος ορθογραφικο και θελω να του πω πως αυτη η λεξη γραφεται με "η" (ήτα) πως θα του το πω για να το καταλαβει? θα το λεω Ιιιιιιι?

Εχει λοιπον σημασια και πρεπει να μαθουν και ετσι το αλφαβητο.
Αυτο πιστευω, δεν ειμαι μοντερονος γιατι πολυ φοβαμαι τις μοντερνες παιδαγωγικες  ;D ;D ;D
Τίτλος: Απ: ΑΛΦΑΒΗΤΑ
Αποστολή από: emmaki στις Ιανουάριος 18, 2013, 10:48:55 πμ
Το βασικό στην πρώτη και ακόμα περισσότερο στο νηπιαγωγείο όπου αναφέρεται η θεματοθέτρια, δεν είναι να μάθουν ούτε την ορθογραφία (μεεξαίρεση κάποια πολύ βασικά πράγματα), ούτε τα ονόματα των γραμμάτων.
Το βασικό είναι να μάθουν τους ήχους των γραμμάτων και να μπορούν να τα γράψουν. Για το λόγο αυτό, άλλωστε δεν διδάσκοναται τα γράμματα με την αλφαβητική τους σειρά

Αργότερα, προς το τέλος της πρώτης, έρχεται και η ονομασία και η σωστή ορθογραφία.
Τίτλος: Απ: ΑΛΦΑΒΗΤΑ
Αποστολή από: MAITS στις Ιανουάριος 18, 2013, 11:41:01 πμ
Ο στόχος δεν είναι να μάθουν τα παιδιά τα γράμματα στο Νηπιαγωγείο με την ονομασία τους αλλά με παιγνιώδη μορφή να τα αναγνωρίζουν σα φωνήματα σε ολόκληρες λέξεις.
Από τη μια το emmaki έχει δίκιο σ` αυτό αλλά γνώμη μου δεν θα ήταν κακό να προφέρεται η ονομασία του γράμματος- όπως λέει κι ο Μάρκος-στα όμοια γράμματα, προκειμένου τα παιδιά να μπορούν να ξεχωρίσουν τα η,ι,υ,ει,οι,υι,  τα ο,ω, και  ε, αι, για να μην πάρουν τα στραβό δρόμο από την αρχή και να τα γράφουν όλα με ι , ο κι ε στο δημοτικό, όπως πάει να προωθηθεί με το λατινικό αλφάβητο που μας πατρονάρουν.
Μια καλή λύση cklio 76 είναι να βρεις κάποια ιστοσελίδα νηπιαγωγείου με πολλές  εικόνες και αντίστοιχες λέξεις , που να αρχίζουν από το κάθε γράμμα, έτσι, ώστε τα παιδιά να συνδυάσουν εικόνα και λέξη και να κατανοήσουν το αρχικό γράμμα της λέξης.
Τίτλος: Απ: ΑΛΦΑΒΗΤΑ
Αποστολή από: emmaki στις Ιανουάριος 18, 2013, 12:16:46 μμ
Μα δεν μας ενδιαφέρει στο νηπιαγωγείο να μάθουν να γράφουν ορθογραφημένα. Μας ενδιαφέρει να μάθουν να αντιγράφουν λέξεις.

Στην αντιγραφή, δεν το νοιάζει το παιδί αν το "ησυχία" γράφεται με ήτα και ύψιλον και γιώτα, αλλά να μπορεί να γράψει το συγκεκριμένο σχήμα/γράμμα. Δεν μας νοιάζει να μάθει ότι το λένε ".ύψιλον".

Δεν ξέρω αν γίνομαι κατανοητή.....
Τίτλος: Απ: Αλφαβήτα
Αποστολή από: MARKOS στις Ιανουάριος 18, 2013, 01:48:50 μμ
κατανοητότατη !!!  ;D

Απλως, λεω πως ας τα μαθαινουν και ετσι, ας τα ακουν και ας συγκρατησουν ο,τι μπορουν. Τα παιδια λενε πως αφομοιωνουν σαν σφουγγαρι, (προσωπικα τιποτα δεν θυμαμαι να ειχα αφομοιωσει εύκολα, και παραμενω- ευτυχως ακομα  ;D - μπουνταλάς)

* Ωραιο το Πομάκικο χωριο στη Ξανθη !!! Μεγαλη συναντηση pde  στη Ξανθη την επόμενη φορά  ;)
Τίτλος: Απ: Αλφαβήτα
Αποστολή από: emmaki στις Ιανουάριος 18, 2013, 02:05:20 μμ
Βρε, μπορεί να αφομοιώνουν σαν σφουγγάρα (λένε, δεν το έχω δει και δοατηρώ αμφιβολίες, αλλά για να το λένε κάτι θα ξέρουν), αλλά πολλά τα ,αθαίνουν και λάθος.

Έδωσα παράδειγμα. Κάθε χρόνο βλέπω 4-5 παιδιά που διαβάζουν "μου-α-μου-α" και δεν μπορούν να αντιληφθούν ότι λέει "μαμά".
Αν μάθαιναν "μμμ-α-μμμ-α", θα μπορούσαν να το διαβάσουν (όπως και έγινε σε όλες τις περιπτώσεις, μετά από επαναδιδασκαλία)
Τίτλος: Απ: Αλφαβήτα
Αποστολή από: Demetroula στις Ιανουάριος 18, 2013, 02:39:14 μμ
Μάλλον η Cklio76 δεν εννοούσε ότι από το ιδιωτικό της ζήτησαν να μάθει ορθογραφία στα παιδιά (που έτσι κι αλλιώς θα ήταν απίθανο να καταφέρει, γιατί τα παιδιά σ' αυτή την ηλικία δεν έχουν μπει ακόμη στο στάδιο της ορθογραφικής γραφής), αλλά μάλλον της ζήτησαν να τους μάθει να γράφουν και να διαβάζουν, το οποίο μάλλον θα καταφέρει αν τους διδάξει τις "φωνές" των γραμμάτων παρά τις ονομασίες τους.
Τίτλος: Απ: Αλφαβήτα
Αποστολή από: MAITS στις Ιανουάριος 18, 2013, 03:19:12 μμ
Βρε, μπορεί να αφομοιώνουν σαν σφουγγάρα (λένε, δεν το έχω δει και δοατηρώ αμφιβολίες, αλλά για να το λένε κάτι θα ξέρουν), αλλά πολλά τα ,αθαίνουν και λάθος.

Έδωσα παράδειγμα. Κάθε χρόνο βλέπω 4-5 παιδιά που διαβάζουν "μου-α-μου-α" και δεν μπορούν να αντιληφθούν ότι λέει "μαμά".
Αν μάθαιναν "μμμ-α-μμμ-α", θα μπορούσαν να το διαβάσουν (όπως και έγινε σε όλες τις περιπτώσεις, μετά από επαναδιδασκαλία)
Συμφωνώ σ` αυτά που λες αλλά γιατί, όταν σε ρωτάει για τα όμοια κάποιο παιδί "ποιο είναι αυτό κυρία;" π.χ. για το υ, το η και το  ι,   να μην του λες  κυπελάκι, καρεκλάκι ή μπαστουνάκι;
Τίτλος: Απ: Αλφαβήτα
Αποστολή από: cklio76 στις Ιανουάριος 20, 2013, 02:05:33 μμ
Παιδιά καταρχίν ευχαριστώ για το ενδιαφέρον να μου απαντήσετε τόσο γρήγορα.΄Ηταν όλες οι απαντήσεις σας πολύ χρήσιμες. Σαφώς και δεν πρόκειται να μάθω στα παιδιά ορθογραφία ούτε επισης να μάθουν να διαβάζουν. Εγώ απλά έχω αρχίσει να τους λέω τις "φωνές" των γραμμάτων σαν εεεεε, ιιιιιιι, ττττττ κλπ. κάτι που μου είπατε ούτως ή αλλώς. Απλώς ήθελα να δω μήπως κάνω κάτι λάθος ή μήπως υπάρχει κάποιος διασκεδαστικός τρόπος που να μου ξεφεύγει σχετικά με τα γράμματα. Προσωπικά έχω αναρτήσει καρτέλες Α5 στον τοίχο της τάξης με τα γράμματα συνδυαζοντας τα με μια εικόνα που να αρχίζει από αυτό το γράμμα και τη λέξη γραμμένη από κάτω. Δεν με ενδιαφέρει να μάθουν να γράφουν. Είναι πολύ μικρά γι'αυτό ακόμα. Ιδέες έψαχνα, αλλά μάλλον συμπέφτουν οι απόψεις μας. Τα γράμματα τα κάνω ανακατεμένα και όχι με τη σειρά προσπαθώντας να τελειώσω τα όσο το δυνατόν πιο εύκολα στη γραφή, πχ το ο είναι πιο εύκολο από το ξ στο να το γράψουν, μέχρι να συνηθίσει λίγο παραπάνω το χέρι τους.
Τέλος πάντων, ευχαριστώ για τις απόψεις σας.
Τίτλος: Απ: Αλφαβήτα
Αποστολή από: atherina στις Ιανουάριος 25, 2013, 07:46:10 μμ
τα ομοια φωνηματα τα ξεχωριζουμε απο τις λεξεις που τα εχουμε συνδεσει οταν τα εχουμε πρωτοδιδαξει ή απο τις ζωγραφιες στις καρτελες που εχουν το γραμμα που εχεις αναρτησει..
ετσι το ι ειναι το ι του ιδνιανου ή του ιπποτη το η ειναι το η του ηλιου κ το υ το υ του υποβρυχιου..κ.τ.λ.
(οι λεξεις στο παραδειγμα ειναι αυτες που χρησιμοποιουν τα περισσότερα νηπιαγωγεια)

στοχος να αναγνωριζουν τη φωνη , να σου λενε λεξεις που αρχιζουν με το φωνημ κ.τ.λ.
μην ξεχναμε ομως οτι τα παιδια σε αυτη την ηλικια αναγνωριζουν πιο ευκολα ολοκληρες λεξεις παρα γραμματα οποτε ξεκινας απο εκει. π.χ. τους εχεις μια λεξη αναλογη με το θεμα που δουλευεις κ σε ενα πληθος λεξεων καλουνται να τη βρουν
το αμεσως επομενο ειναι να παιξεις με γραμματα που εχουν στο ονομα τους
η συνθεση λεξεων ειναι επισης κατι ευκολο για αρχη π.χ. εχεις γραμμενη μια λεξη κ χωριστα τα γραμματα που αποτελειται κ πρεπει να τη συνθεσουν
καλη επιτυχια
Τίτλος: Απ: Αλφαβήτα
Αποστολή από: Boldini στις Φεβρουάριος 08, 2013, 09:53:01 μμ
τα γραμματα που επεξεργαζομαστε προκυπτουν καθε φορα απο το θεμα που δουλευουμε πχ Δεινοσαυροι->Δ
μπορεις να τους ζητησεις να το αναγνωρισουν στα ονοματα τους 'η σε λεξεις που υπαρχουν γραμμενες στην ταξη,εγω το φτιαχνω και στο πατωμα με χαρτοταινια και βαζω τα παιδια να το περπατησουν,να πουν λεξεις που αρχιζουν απο αυτο το γραμμα κλπ
κατι ωραιο που ειδα απο την συναδελφο μου ειναι τα παιδια να δινουν ζωη στο καθε γραμμα ζωγραφιζοντας το
πχ το Οειναι ενας ηλιος, το Δ ενα κομματι πιτσα,το Χ ελικες ......ο,τι νομιζει και οπως το φανταζεται ο καθενας

σορι για το χωρις τονους κειμενο,εχει προβλημα ο υπολογιστης