Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Αδιόριστοι Εκπαιδευτικοί => Πίνακες αναπληρωτών - Εξετάσεις ΑΣΕΠ => Κλάδος ΠΕ02 Φιλολόγων => Μήνυμα ξεκίνησε από: gia 96 στις Φεβρουάριος 01, 2017, 08:02:03 μμ

Τίτλος: Κατάργηση της "Αντιγόνης" από το Λύκειο.
Αποστολή από: gia 96 στις Φεβρουάριος 01, 2017, 08:02:03 μμ
Αγαπητοί συνάδελφοι, όπως πληροφορήθηκα, στις προθέσεις του Υπουργείου είναι η κατάργηση της "Αντιγόνης" από το Λύκειο την επόμενη σχολική χρονιά, μετά από πρόταση του ΙΕΠ, ενός μαθήματος με τόσο υψηλές αξίες και διαχρονικά μηνύματα!
Ασφαλώς, πρόκειται για έναν ακόμη τρόπο εξοικονόμησης ωρών και φιλολόγων και τίποτε άλλο!
Επειδή προφανώς δεν πρέπει να επιτραπεί κάτι τέτοιο, υπάρχει ειδική ιστοσελίδα όπου μπορείτε να υπογράψετε, δείχνοντας την αντίθεσή σας σ' αυτή την πρόθεση. Η συγκεκριμένη ιστοσελίδα είναι η ακόλουθη:
http://filologika.gr/leme-oxi-katargisi-antigonis/. Εδώ μπορείτε να υπογράψετε και ανώνυμα.
Σημειωτέον δε, πως το συγκεκριμένο μάθημα μόνο τα ανελεύθερα και χουντικά καθεστώτα εξοβέλισαν από τα σχολεία!
Ευχαριστώ.
Τίτλος: Απ: Κατάργηση της "Αντιγόνης" από το Λύκειο.
Αποστολή από: klasikos στις Φεβρουάριος 02, 2017, 01:22:31 μμ
ΟΧΙ και την "Αντιγόνη"...

http://filologika.gr/oxi-thn-antigoni/
Τίτλος: Απ: Κατάργηση της "Αντιγόνης" από το Λύκειο.
Αποστολή από: apri στις Φεβρουάριος 02, 2017, 02:15:03 μμ
Αφού προτείνει το ΙΕΠ, θα πρότεινα κι εγώ κάτι άλλο. 8) ;D ;D

Επειδή ακριβώς η "Αντιγόνη" σχετίζεται με την έννοια της δημοκρατίας, που αφορά όλους τους μαθητές και δεν είναι ένα απλό λογοτεχνικό κείμενο που ενδιαφέρει μόνο αυτούς της θεωρητικής κατεύθυνσης, θα πρότεινα ένα μάθημα κορμού στο πλαίσιο της Λογοτεχνίας με δυο κείμενα δημοκρατικού προβληματισμού:
την "Αντιγόνη" από μετάφραση και τον "Επιτάφιο" στο πρωτότυπο.
Τίτλος: Απ: Κατάργηση της "Αντιγόνης" από το Λύκειο.
Αποστολή από: elranna στις Φεβρουάριος 02, 2017, 03:14:14 μμ
Αφού προτείνει το ΙΕΠ, θα πρότεινα κι εγώ κάτι άλλο. 8) ;D ;D

Επειδή ακριβώς η "Αντιγόνη" σχετίζεται με την έννοια της δημοκρατίας, που αφορά όλους τους μαθητές και δεν είναι ένα απλό λογοτεχνικό κείμενο που ενδιαφέρει μόνο αυτούς της θεωρητικής κατεύθυνσης, θα πρότεινα ένα μάθημα κορμού στο πλαίσιο της Λογοτεχνίας με δυο κείμενα δημοκρατικού προβληματισμού:
την "Αντιγόνη" από μετάφραση και τον "Επιτάφιο" στο πρωτότυπο.

Πολύ καλή πρόταση!  ;D
Τίτλος: Απ: Κατάργηση της "Αντιγόνης" από το Λύκειο.
Αποστολή από: apri στις Φεβρουάριος 02, 2017, 03:28:36 μμ
Σοβαρά πιστεύω ότι θα ήταν μια καλή λύση.
Οι μαθητές θα είχαν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με δυο πολύ σημαντικά κείμενα με παρεμφερή προβληματισμό.
Και ταυτόχρονα, θα μπορούσαν να ασκηθούν στην αρχαία γλώσσα του Επιταφίου, που είναι μεν απαιτητικό κείμενο, αλλά πεζό και ευσύνοπτο, γλιτώνοντας το δύσβατο ποιητικό κείμενο της τραγωδίας, που είναι μεγάλης έκτασης.
Γιατί οι ώρες του μαθήματος της Λογοτεχνίας να μη μοιραστούν σε αρχαία λογοτεχνία (μ' αυτά τα δυο κείμενα) και νέα λογοτεχνία;
Τίτλος: Απ: Κατάργηση της "Αντιγόνης" από το Λύκειο.
Αποστολή από: elranna στις Φεβρουάριος 02, 2017, 05:46:56 μμ
apri, είναι εξαιρετική πρόταση. Η Αντιγόνη θα έπρεπε να διδάσκεται ολόκληρη και από μετάφραση, ώστε να δίνεται έμφαση στο περιεχόμενο. Γενικά, θεωρώ ότι το σύστημα μας πάσχει στο θέμα της σύγκρισης κειμένων. Θα μπορούσαν να υπάρξουν και άλλοι συνδυασμοί από την αρχαία γραμματεία. Πχ. θα ήθελα πολύ να διδάξω Παθολογία Πολέμου (που υπάρχει μεταφρασμένη στην Α' λυκείου) μαζί με Διάλογο Μηλίων-Αθηναίων και Τρωάδες. Το θέμα είναι τι είδους παιδεία θέλουμε.
Τίτλος: Απ: Κατάργηση της "Αντιγόνης" από το Λύκειο.
Αποστολή από: Dr_Michael στις Φεβρουάριος 02, 2017, 06:08:21 μμ
Διάψευση από το Υπουργείο: http://www.pde.gr/index.php?page=9106
Τίτλος: Απ: Κατάργηση της "Αντιγόνης" από το Λύκειο.
Αποστολή από: apri στις Φεβρουάριος 02, 2017, 06:36:07 μμ
Η Αντιγόνη θα έπρεπε να διδάσκεται ολόκληρη και από μετάφραση, ώστε να δίνεται έμφαση στο περιεχόμενο. Γενικά, θεωρώ ότι το σύστημα μας πάσχει στο θέμα της σύγκρισης κειμένων. Θα μπορούσαν να υπάρξουν και άλλοι συνδυασμοί από την αρχαία γραμματεία. Πχ. θα ήθελα πολύ να διδάξω Παθολογία Πολέμου (που υπάρχει μεταφρασμένη στην Α' λυκείου) μαζί με Διάλογο Μηλίων-Αθηναίων και Τρωάδες. Το θέμα είναι τι είδους παιδεία θέλουμε.

Ναι, συμφωνώ σ' αυτό που λες. Πιστεύω ότι εκτενή κείμενα, όπως είναι τα έπη και οι τραγωδίες, είναι καλό να διδάσκονται από μετάφραση, από τη στιγμή που διδάσκονται ως μαθήματα κορμού. Διαφορετικά, άτομα που δεν ενδιαφέρονται και πολύ για τα φιλολογικά μαθήματα, μπαίνουν σε μια διαδικασία να παπαγαλίζουν μεταφράσεις-ποταμούς και να χάνουν το νόημα των κειμένων.
Τις γνώσεις τους στα αρχαία είναι καλύτερο να τις αξιοποιούν σε ευσύνοπτα πεζά κείμενα, όπως είναι ο Επιτάφιος, οι διάφοροι ρητορικοί λόγοι ή ακόμα επιλεγμένα αποσπάσματα που θα συνδυάζονταν με μεταφρασμένα κείμενα παρεμφερούς περιεχομένου στο πνεύμα που περιγράφεις.

Επίσης, θεωρώ ότι σε λάθος κατεύθυνση κινείται και το μάθημα των αρχαίων στο γυμνάσιο. Θεωρώ πως κάπου διατηρεί την παλιά αντίληψη ότι αρχαία μαθαίνουμε, για να μιλάμε καλύτερα νέα ελληνικά. Και όντως, τον καιρό της καθαρεύουσας το να μαθαίνεις γραμματική και συντακτικό των αρχαίων ελληνικών βοηθούσε στο να χειρίζεσαι καλύτερα τη γλώσσα. Τώρα, στο πλαίσιο της δημοτικής αυτή η γνώση λειτουργεί συμπληρωματικά, όχι καίρια.
Ως εκ τούτου, η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής έχει ως κύριο στόχο αυτόν που έχει η διδασκαλία και των ξένων γλωσσών, δηλ. να σε βοηθήσει να καταλάβεις απευθείας -και όχι από μετάφραση- ό,τι σημαντικό έχει ειπωθεί σ' αυτή τη γλωσσική μορφή.
Άρα, είναι αδιανόητο επί δυο χρόνια στο γυμνάσιο να μη μπορείς να μεταφράσεις το κείμενο του κεφαλαίου αλλά να ασχολείσαι με το νόημα. Τότε για ποιον λόγο να μπεις σε τέτοια ταλαιπωρία να μαθαίνεις γραμματική/συντακτικό/ετυμολογία, αν προσεγγίζεις το κείμενο σαν να ήταν μεταφρασμένο;
Εγώ θυμάμαι ότι στην Α' Λυκείου που μαθαίναμε για πρώτη φορά αρχαία ελληνικά, μας είχαν ελαφρώς διασκευασμένα κείμενα και έτσι κάθε φορά, με τις γνώσεις που είχαμε, μπορούσαμε να τα μεταφράσουμε.



Διάψευση από το Υπουργείο: http://www.pde.gr/index.php?page=9106

Καλή είδηση, αν και αναμενόμενη από τη στιγμή που επρόκειτο για απλή πρόταση του ΙΕΠ και όχι για ειλημμένη απόφαση του Υπουργείου.





Τίτλος: Απ: Κατάργηση της "Αντιγόνης" από το Λύκειο.
Αποστολή από: gia 96 στις Φεβρουάριος 02, 2017, 08:05:35 μμ
Διάψευση από το Υπουργείο: http://www.pde.gr/index.php?page=9106
Από διαψεύσεις έχουμε χορτάσει! Όταν όμως υπολογίσουν πόσους λιγότερους αναπληρωτές (φιλολόγους) θα χρειαστούν κόβοντας την Αντιγόνη, θα ξανασκεφτούν την πρόταση του ΙΕΠ! Είπαμε: λειτουργούν με βάση τους οικονομικούς τους υπολογισμούς κι όχι την ποιότητα στη δημόσια εκπαίδευση!