0 μέλη και 2 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.
ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ - Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣΓ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017 - ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΠΕΝΤΕ (5)Διδαγμένο κείμενοΠ λ ά τ ω ν ο ς, Π ρ ω τ α γ ό ρ α ς 322d-323cΟὕτω δή, ὦ Σώκρατες, καὶ διὰ ταῦτα οἵ τε ἄλλοι καὶἈθηναῖοι, ὅταν μὲν περὶ ἀρετῆς τεκτονικῆς ᾖ λόγος ἢ ἄλληςτινὸς δημιουργικῆς, ὀλίγοις οἴονται μετεῖναι συμβουλῆς, καὶἐάν τις ἐκτὸς ὢν τῶν ὀλίγων συμβουλεύῃ, οὐκ ἀνέχονται, ὡςσὺ φῄς —εἰκότως, ὡς ἐγώ φημι— ὅταν δὲ εἰς συμβουλὴνπολιτικῆς ἀρετῆς ἴωσιν, ἣν δεῖ διὰ δικαιοσύνης πᾶσαν ἰέναικαὶ σωφροσύνης, εἰκότως ἅπαντος ἀνδρὸς ἀνέχονται, ὡςπαντὶ προσῆκον ταύτης γε μετέχειν τῆς ἀρετῆς ἢ μὴ εἶναιπόλεις. Αὓτη, ὦ Σώκρατες, τούτου αἰτία.Ἵνα δὲ μὴ οἴῃ ἀπατᾶσθαι ὡς τῷ ὄντι ἡγοῦνται πάντεςἄνθρωποι πάντα ἄνδρα μετέχειν δικαιοσύνης τε καὶ τῆςἄλλης πολιτικῆς ἀρετῆς, τόδε αὖ λαβὲ τεκμήριον. Ἐν γὰρταῖς ἄλλαις ἀρεταῖς, ὥσπερ σὺ λέγεις, ἐάν τις φῇ ἀγαθὸςαὐλητὴς εἶναι, ἢ ἄλλην ἡντινοῦν τέχνην ἣν μή ἐστιν, ἢκαταγελῶσιν ἢ χαλεπαίνουσιν, καὶ οἱ οἰκεῖοι προσιόντεςνουθετοῦσιν ὡς μαινόμενον· ἐν δὲ δικαιοσύνῃ καὶ ἐν τῇ ἄλλῃπολιτικῇ ἀρετῇ, ἐάν τινα καὶ εἰδῶσιν ὅτι ἄδικός ἐστιν, ἐὰνοὗτος αὐτὸς καθ’ αὑτοῦ τἀληθῆ λέγῃ ἐναντίον πολλῶν, ὃἐκεῖ σωφροσύνην ἡγοῦντο εἶναι, τἀληθῆ λέγειν, ἐνταῦθαμανίαν, καί φασιν πάντας δεῖν φάναι εἶναι δικαίους, ἐάντεὦσιν ἐάντε μή, ἢ μαίνεσθαι τὸν μὴ προσποιούμενον[δικαιοσύνην]· ὡς ἀναγκαῖον οὐδένα ὅντιν’ οὐχὶ ἁμῶς γέ πωςμετέχειν αὐτῆς, ἢ μὴ εἶναι ἐν ἀνθρώποις.ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ - Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣΑ1. Από το παραπάνω κείμενο να γράψετε στο τετράδιό σας τημετάφραση του αποσπάσματος: «Ἐν γὰρ ταῖς ἄλλαις ἀρεταῖς...ἢμὴ εἶναι ἐν ἀνθρώποις».Μονάδες 10Β1. Με βάση ποια αποδεικτικά στοιχεία ο Πρωταγόρας προσπαθείστη β΄ παράγραφο του διδαγμένου κειμένου να θεμελιώσει τηθέση του ότι «ἡγοῦνται πάντες ἄνθρωποι πάντα ἄνδραμετέχειν δικαιοσύνης τε καὶ τῆς ἄλλης πολιτικῆς ἀρετῆς ».Μονάδες 10Β2. «ἐν δὲ δικαιοσύνῃ...ἐνταῦθα μανίαν»: Γιατί θεωρείται «τρελός»,κατά τον Πρωταγόρα, όποιος δέχεται ότι δεν κατέχει τηδικαιοσύνη και την άλλη πολιτική αρετή;Μονάδες 10Β3.Αφού μελετήσετε το απόσπασμα «Οὕτω δή, ὦ Σώκρατες, καὶ διὰταῦτα...τούτου αἰτία» και το παρακάτω μεταφρασμένο κείμενο,να απαντήσετε στο ερώτημα: πώς συσχετίζει την πολιτική αρετήο Πρωταγόρας και πώς ο Σωκράτης με τις αντιλήψεις και τησυμπεριφορά των Αθηναίων στον δημόσιο βίο τους;Μεταφρασμένο κείμενοΠ λ ά τ ω ν ο ς, Π ρ ω τ α γ ό ρ α ς 319b–dΕγώ [δηλ. ο Σωκράτης] λοιπόν θεωρώ, όπως και οι άλλοιΈλληνες, πως οι Αθηναίοι είναι σοφοί. Και βλέπω ότι, όποτεσυγκεντρωνόμαστε στην εκκλησία του δήμου, όταν η πόληπρόκειται να εκτελέσει κάποιο έργο οικοδομικό, καλούμε τουςοικοδόμους ως συμβούλους στην οικοδομία, κι όταν πάλιπρόκειται για ναυπηγικό έργο, καλούμε τους ναυπηγούς, και μετον ίδιο τρόπο πράττουμε όταν πρόκειται για όλα τααντίστοιχα έργα, για όσα δηλαδή θεωρείται πως είναι διδακτάκαι μπορεί κάποιος να τα μάθει με κατάλληλα μαθήματα. Εάνεπιχειρήσει δε κάποιος άλλος να δώσει τη συμβουλή του στονδήμο, κάποιος που οι άνθρωποι δεν τον θεωρούν τεχνίτησχετικό, η συνέλευση δεν τον αποδέχεται, ακόμα κι αν είναι καιωραίος και πλούσιος και από μεγάλη οικογένεια. Αντίθετα τονκοροϊδεύουν και του φωνάζουν, μέχρι αυτός που τόλμησε ναμιλήσει να φύγει μόνος του τρομοκρατημένος ή μέχρι να τονσύρουν οι τοξότες και να τον βγάλουν σηκωτό, με διαταγή τωνπρυτάνεων. Για τα θέματα λοιπόν που θεωρούν [οι Αθηναίοι]ότι εξαρτώνται από κάποια συγκεκριμένη τεχνογνωσία, έτσιενεργούν. Όταν όμως πρέπει να αποφασιστεί κάποιο ζήτημα που ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ - Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣαφορά τη διοίκηση της πόλεως, σηκώνεται και δίνει τιςσυμβουλές του γι’ αυτό εξίσου και ο οικοδόμος και ο σιδεράςκαι ο έμπορος ή ο ναυτικός και ο πλούσιος και ο φτωχός καιαυτός που είναι από μεγάλο γένος και αυτός που δεν είναι απόκάποια γενιά σπουδαία. Και κανένας δεν τους ψέγει γι’ αυτό,όπως τους προηγούμενους: γιατί εσύ, χωρίς να έχεις διδαχθείαπό πουθενά αυτό το πράγμα και χωρίς να έχεις δάσκαλο σ’αυτό το θέμα, θέλεις τώρα να δώσεις και συμβουλές. Άρα, είναιπροφανές πως δεν θεωρούν ότι το πράγμα αυτό είναι κάτι πουδιδάσκεται.Μονάδες 10Β4. Να γράψετε στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα πουαντιστοιχεί σε καθεμία από τις παρακάτω θέσεις, τη λέξηΣωστό, αν είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν είναι λανθασμένη:α.Τόσο οι σοφιστές όσο και ο Σωκράτης αμφισβητούν τιςπαραδοσιακές ιδέες της εποχής τους.β. Στον διάλογο «Πρωταγόρας» ο Σωκράτης δείχνει να σέβεταιπερισσότερο τον σοφιστή Πρωταγόρα από τον Γοργία.γ. Ο Σωκράτης δημιουργούσε αντιφατικά αισθήματα στουςσυμπολίτες του.δ. Από τον διάλογο «Πρωταγόρας» δεν μπορούμε νασυναγάγουμε με ακρίβεια ποια είναι η πλατωνική αντίληψηγια την αρετή.ε. Η σωκρατική επαγωγική μέθοδος είναι μια μετάβαση από τοκαθολικό και γενικό στο εμπειρικό και μερικό.Μονάδες 10Β5.α.Να αντιστοιχίσετε στο τετράδιό σας τις αρχαίες ελληνικέςλέξεις της στήλης Α με τις ετυμολογικά συγγενείςνεοελληνικές λέξεις της στήλης Β.Στήλη Α Στήλη Βἴωσιν έξηδεῖ συνείδησηἀνέχονται ένδειαεἰδῶσιν εισιτήριο(μονάδες 4)ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ - Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣΒ5.β.Για καθεμία από τις τρεις παρακάτω υπογραμμισμένες λέξειςνα γράψετε μία πρόταση στα νέα ελληνικά, όπου η ίδια λέξη(σε οποιαδήποτε πτώση, αριθμό ή γένος) θα χρησιμοποιείταιμε διαφορετική σημασία από αυτήν που έχει στο αρχαίοκείμενο:«ὅταν μὲν περὶ ἀρετῆς τεκτονικῆς ᾖ λόγος ἢ ἄλλης τινὸςδημιουργικῆς, ὀλίγοις οἴονται μετεῖναι συμβουλῆς»(μονάδες 6)Μονάδες 10Αδίδακτο κείμενοΙσοκράτους, Φίλιππος, 26-27 (έκδ. Τeubner)Στο κείμενο που ακολουθεί γίνεται αναφορά στο πότε ο ρητορικός λόγοςχάνει την αποτελεσματικότητά του.Ἐπειδὰν γὰρ ὁ λόγος ἀποστερηθῇ τῆς τε δόξης τῆς τοῦλέγοντος καὶ τῆς φωνῆς καὶ τῶν μεταβολῶν τῶν ἐν ταῖςῥητορείαις γιγνομένων, ἔτι δὲ τῶν καιρῶν καὶ τῆς σπουδῆςτῆς περὶ τὴν πρᾶξιν, καὶ μηδὲν ᾖ τὸ συναγωνιζόμενον καὶσυμπεῖθον, ἀλλὰ τῶν μὲν προειρημένων ἁπάντων ἔρημοςγένηται καὶ γυμνός, ἀναγιγνώσκῃ δέ τις αὐτὸν ἀπιθάνως καὶμηδὲν ἦθος ἐνσημαινόμενος ἀλλ’ ὥσπερ ἀπαριθμῶν, εἰκότως,οἶμαι, φαῦλος εἶναι δοκεῖ τοῖς ἀκούουσιν. Ἅπερ καὶ τὸν νῦνἐπιδεικνύμενον μάλιστ’ ἂν βλάψειε καὶ φαυλότερονφαίνεσθαι ποιήσειεν.Γ1.Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του κειμένου.Μονάδες 20Γ2.α.Να γράψετε στο τετράδιό σας τον τύπο που ζητείται γιακαθεμία από τις παρακάτω λέξεις:ἀναγιγνώσκῃ : το δεύτερο πρόσωπο ενικού αριθμούπροστακτικής αορίστου β΄ἀπαριθμῶν : το τρίτο πρόσωπο πληθυντικού αριθμούευκτικής ενεστώτατοῖς ἀκούουσιν : το απαρέμφατο μέλλονταΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ - Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝΤΕΛΟΣ 5ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣμάλιστ’ : τον θετικό βαθμόφαίνεσθαι : το δεύτερο πρόσωπο πληθυντικού αριθμούυποτακτικής παθητικού αορίστου β΄(μονάδες 5)Γ2.β.«τῶν μὲν προειρημένων ἁπάντων ἔρημος γένηται»: Ναμεταφέρετε όλους τους κλιτούς τύπους της πρότασης στονάλλον αριθμό.(μονάδες 5)Μονάδες 10Γ3.α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτωτύπων: τῶν μεταβολῶν, τῶν προειρημένων, γυμνός, εἰκότως,τοῖς ἀκούουσιν.(μονάδες 5)Γ3.β. «Ἅπερ καὶ τὸν [...] ἐπιδεικνύμενον μάλιστ’ ἂν βλάψειε καὶφαυλότερον φαίνεσθαι ποιήσειεν»: Να αναγνωρίσετε το είδοςτης πρώτης πρότασης (μονάδα 1) και να κάνετε συντακτικήαναγνώριση των υπογραμμισμένων όρων (μονάδες 4).(μονάδες 5)Μονάδες 10ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)1. Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλοπάνω-πάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά σας στοιχεία. Στην αρχήτων απαντήσεών σας να γράψετε πάνω-πάνω την ημερομηνία και τοεξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιοκαι να μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος τωνφωτοαντιγράφων, αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσειςσας πάνω στα θέματα δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση.Κατά την αποχώρησή σας, να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο καιτα φωτοαντίγραφα.3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ήμόνο με μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει.4. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.5. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή τωνφωτοαντιγράφων.6. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
Εχει αναρτήσει καποιες απαντήσεις ο Πουκαμισας, οχι στο συνολο των ασκησεων ομως. Ερώτηση: το β στο Σ-Λ της εισαγωγής τι ειναι; Λαθος ε;Βατά θέματα, εύκολες ασκήσεις με την έκπληξη βέβαια της Β5β. Θεωρώ ότι θα δυσκολευτούν λιγάκι με τη σωστή απόδοση λέξεων του αγνώστου.