*

Αποστολέας Θέμα: Λατινικά: Σύνταξη  (Αναγνώστηκε 226658 φορές)

0 μέλη και 2 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος regina_ag

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 30
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #434 στις: Σεπτέμβριος 06, 2011, 12:16:53 πμ »
Επισης, μια και σας βρηκα εσας που ασχολειστε με τα λατινικα εχω ρωτησει και κατι αλλο στη σελ με θεμα "λατινικα-σχετικα με τα ημιαποθετικα". Αν μπορειτε,......και sorry αν σας φαινονται πολλα αυτα που ρωταω....πρωτη φορα αναλαμβανω το συγκεκριμενο μαθημα και εχω φτασει να αναρωτιεμαι με τοση λεπτομερεια ποιος ειπε οτι ειναι το πιο ευκολο! ;-)))) Ευχαριστω πολυ !!!

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 02:17:04 »

Αποσυνδεδεμένος firiki

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 309
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #435 στις: Σεπτέμβριος 06, 2011, 08:25:26 πμ »
Όσο αφορα τις δευτερεύουσες ήδη απο το μαθ.21 όταν συνανταμε μια προταση, διδασκω τη θεωρια της & τους δειχνω τι πρεπει να συμπεριλαμβανει μια πληρης αναγνώριση. Με αυτόν τον τρόπο μαθαινουν απο την αρχη να αναγνωριζουν προτασεις και κερδιζω χρονο απο το τελος γιατι  οι προτασεις βρισκονται πολυ μετα. Επισης δεν χρειαζεται να επιστρέψω αργότερα γι αυτο το σκοπο. Ο λόγος που εφαρμοζω αυτη την ταχτική ειναι οτι ουσιαστικα μου ζητηθηκε απο την εργοδοσια μου, ωστοσο, ειδα οτι εχει καλα αποτελεσματα αφου ειδικα στην αρχη τα μαθηματα ειναι ευκολα και "βγαινει" ανωδυνα. Στη συνεχεια τωρα αναρωτηθηκα μηπως το ιδιο γινεται και με τα υπολοιπα συντακτικα φαινομενα & αυτο με προβληματισε. Καπως ετσι ζητησα τη γνωμη σας....και αν καταλαβα σωστα ακολουθειτε κατα γραμμα τη σειρα του βιβλιου. Χρονικα ποτε περιπου διδασκετε τον πλαγιο λογο & σε ποιο μαθημα; Και ποτε ξεκινατε μετασχηματιστικες γενικοτερα;
[/quot
Όσο αφορα τις δευτερεύουσες ήδη απο το μαθ.21 όταν συνανταμε μια προταση, διδασκω τη θεωρια της & τους δειχνω τι πρεπει να συμπεριλαμβανει μια πληρης αναγνώριση. Με αυτόν τον τρόπο μαθαινουν απο την αρχη να αναγνωριζουν προτασεις και κερδιζω χρονο απο το τελος γιατι  οι προτασεις βρισκονται πολυ μετα. Επισης δεν χρειαζεται να επιστρέψω αργότερα γι αυτο το σκοπο. Ο λόγος που εφαρμοζω αυτη την ταχτική ειναι οτι ουσιαστικα μου ζητηθηκε απο την εργοδοσια μου, ωστοσο, ειδα οτι εχει καλα αποτελεσματα αφου ειδικα στην αρχη τα μαθηματα ειναι ευκολα και "βγαινει" ανωδυνα. Στη συνεχεια τωρα αναρωτηθηκα μηπως το ιδιο γινεται και με τα υπολοιπα συντακτικα φαινομενα & αυτο με προβληματισε. Καπως ετσι ζητησα τη γνωμη σας....και αν καταλαβα σωστα ακολουθειτε κατα γραμμα τη σειρα του βιβλιου. Χρονικα ποτε περιπου διδασκετε τον πλαγιο λογο & σε ποιο μαθημα; Και ποτε ξεκινατε μετασχηματιστικες γενικοτερα;
εγω τις μετασχηματιστικες τις κανω στο τελος αφου εχω ολοκληρωσει ολο το συντακτικο..εχω ξεχωρισει απο ολα τα κειμενα τις περιοδους ανα φαινομενο και τις διδασκω με τη σειρα οχι ανα κειμενο πλεον αλλα κατα θεμα..βολευει πολυ τα παιδια κανουμε και επαναληψη
ΠΕ02

Αποσυνδεδεμένος regina_ag

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 30
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #436 στις: Σεπτέμβριος 11, 2011, 11:45:59 μμ »
Σωστη μου φαινεται η τακτική που ακολουθεις! Στο τελος με παραλληλη επαναληψη λοιπον...! Ευχαριστω!

Αποσυνδεδεμένος ANI

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 15
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #437 στις: Σεπτέμβριος 23, 2011, 02:30:47 μμ »
Σας χαιρετώ μετά από απουσία δύο μηνών. Έχω το εξής ερώτημα να σας θέσω: Υπάρχουν συγκεκριμένα αποθετικά ρήματα που έχουν και παθητική σημασία? Για παράδειγμα, είδα στον Κουμανούδη ότι το tutor έχει και τη σημασία προστατεύομαι, φυλάττομαι. Μπορούμε λοιπόν να πούμε " patria tutatur a nobis" κι αυτό να σημαίνει " η πατρίδα προστατεύεται από εμάς?
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 23, 2011, 02:38:33 μμ από Stelios »

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 02:17:04 »

Αποσυνδεδεμένος quidam omnia sciens...

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 246
  • Φύλο: Άντρας
  • Legendo animvs et mens firme conjvngvntvr
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #438 στις: Σεπτέμβριος 27, 2011, 10:24:44 πμ »
Σας χαιρετώ μετά από απουσία δύο μηνών. Έχω το εξής ερώτημα να σας θέσω: Υπάρχουν συγκεκριμένα αποθετικά ρήματα που έχουν και παθητική σημασία? Για παράδειγμα, είδα στον Κουμανούδη ότι το tutor έχει και τη σημασία προστατεύομαι, φυλάττομαι. Μπορούμε λοιπόν να πούμε " patria tutatur a nobis" κι αυτό να σημαίνει " η πατρίδα προστατεύεται από εμάς?

Ναι, το ρήμα, όπως και κάποια άλλα, απαντά και σε παθητική χρήση. Δεν ξέρω όμως κατά πόσο είναι φρόνιμο να διδάσκουμε στους μαθητές μας ότι αυτό είναι δυνατό... Για λόγους διδακτικής εξομάλυνσης και μόνο εγώ προσωπικά δεν το κάνω, ήδη από τη Β Λυκείου. Αλλιώς πρέπει να ψάξουμε όλα τα αποθετικά ή ημιαποθετικά ρήματα των ενοτήτων, να το εξακριβώσουμε, και να τολμήσουμε... Αλλά ΑΝΙ το ρισκάρεις στις πανελλήνιες; Αν ας πούμε τους δώσουν ένα χωρίο (όχι μόνο μια πρόταση) να τη μετατρέψουν στην παθητική σύνταξη, και μετατρέψουν και το (ημι)αποθετικό, είναι σίγουρο ότι θα το δεχτούν ως σωστό; Δεν θα πόνταρα σε αυτό... Εδώ δε δέχτηκαν άλλα... ;D

Από το λεξικό των Lewis&Short της Οξφόρδης, τα κόκκινα:

tūtor 2
tūtor, ātus (inf. parag. tutarier, Plaut. Mil. 2, 3, 41), 1, v. dep. a. [tueor], to watch, guard, keep, protect, defend.
Lit. (class.; syn. tueor): tutatus est domum, Plaut. Am. 1, 1, 196: rem eri (servus), id. Men. 5, 6, 4: rem parentum, id. Merc. 5, 1, 6: res Italas armis, Hor. Ep. 2, 1, 2: genae ab inferiore parte tutantur (oculos), Cic. N. D. 2, 57, 143: egregiis muris situque naturali urbem tutantes, Liv. 5, 2, 6: cum Volsci vallo se tutarentur, id. 3, 22, 5: religione sese tutabatur, Tac. A. 1, 39: rem publicam, Cic. Rep. 6, 13, 13; id. Phil. 4, 1, 2: provincias, id. Imp. Pomp. 6, 14: serves Tuterisque tuo fidentem praesidio, Hor. Ep. 1, 18, 81; 2, 1, 171: quas (spes) necesse est et virtute et innocentiā tutari, Sall. J. 85, 4: natura arbores cortice a frigoribus et calore tutata est, Plin. 7, praef. § 2: quibus (viribus) ab irā Romanorum vestra tutaremini, Liv. 6, 26, 1: a proximorum insidiis salutem, Val. Ant. ap. Gell. 3, 8, 3: locorum ingenio sese contra imbelles regis copias tutabatur, Tac. A. 6, 41: adversus multitudinem hostium, Liv. 21, 25, 14: ut suae quisque partis tutandae reus sit, responsible for its safety, id. 25, 30, 5.— *
Transf., to ward off, avert an evil: ipse praesentem inopiam quibus poterat subsidiis tutabatur, Caes. B. C. 1, 52.!*? Act. collat. form tūto, āre, to watch, defend, guard, etc.: tuos qui celsos terminos tutant, Naev. ap. Non. 476, 10; Pac. ib. 13; Pompon. ib. 12; Plaut. Merc. 5, 2, 24.—
tūtor, āri, in pass. signif.: patria et prognati tutantur et servantur, Plaut. Am. 2, 2, 20: hunc per vos tutari conservarique cupiunt, Cic. Sull. 21, 61: tutata possessio, Symm. Ep. 9, 11.

Μιας και το έφερε η κουβέντα, διδάσκει κανείς σας ότι τα (μονόπτωτα κανονικά) ρήματα που συντάσσονται με δοτική στην παθητική σύνταξη χρησιμοποιούνται με (ημι)απρόσωπο τρόπο; Πριν κανα δυο χρόνια σε σχολείο τους έβαλε άσκηση να μετατρέψουν σε παθητική τη σύνταξη belua incolis nocet και τους έδωσε απάντηση incolae nocentur a belua. Βέβαια και το λεξικό επιβεβαιώνει ότι αυτό θα μπορούσε να είναι σωστό (δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι το κοίταξε η συγκεκριμένη ωστόσο), αλλά ο κανόνας είναι ότι η σύνταξη γίνεται incolis nocetur a belua, χωρίς ουσιαστικά υποκείμενο στην επιφανειακή δομή της φράσης... Εσείς τι διδάσκετε;
Φιλικά,
Σωτήρης.

Lvpvs est homo homini, non homo, qvom qvalis sit non novit. (T. Maccivs Plavtvs. Asinaria, 495)

Αποσυνδεδεμένος regina_ag

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 30
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #439 στις: Οκτώβριος 06, 2011, 10:52:41 μμ »
Σας καλησπεριζω και θα ηθελα τη γνωμη σας οσο αφορα την οργανωση του μαθηματος των λατινικων στο 3ωρο γιατι νιωθω αρκετα προβληματισμενη. Τα παιδια που εχω στο φροντιστηριο επιμενουν να εξηγουμε αναλυτικα το συντακτικο γιατι δεν το καταλαβαινουν, συνεπως ενα μαθημα μου παιρνει ενα 2ωρο για γραμματικη αναγνωριση, πληρη συνταξη και πληρη αναγνωριση προτασεων χωρις ομως γραμματικη, χωρις θεωρια συντακτικου, χωρις ασκησεις. Μα δεν ειναι πολυ??? Και προσπαθησα να συντομευσω αλλα με διακοπτουν συνεχεια και με ρωτουν για ορους που θεωρησα αυτονοητο οτι θα καταλαβαιναν. Ηλπιζα οτι απο το καλοκαιρι που κανουμε θα λειτουργουσε πιο γρηγορα.....και ενταξει βαζω που και που επιπλεον ωρες αλλα πρεπει να βγαλω την υλη μου στο χρονο που εχω.....και φοβαμαι οτι μειωνεται ο χρονος που αφηνω για επαναληψη. Οποιαδηποτε ιδεα θα μπορουσε να αποδειχτει χρησιμη!

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #440 στις: Οκτώβριος 06, 2011, 10:57:07 μμ »
regina  μου, Β ή Γ Λυκειου ? (εχει σημασια που το ρωταω)
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος lkjhgfd

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 323
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #441 στις: Οκτώβριος 07, 2011, 01:20:48 πμ »
λογικα μιλας για γ λυκειου που εχει περισσοτερα συντακτικα φαινομενα, αλλα και παλι νομιζω οτι ειναι πολυ, εκτος αν η ωρα ειναι 45λεπτη
"Come out come out wherever you are..."

Αποσυνδεδεμένος chryssoulaki

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 206
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #442 στις: Οκτώβριος 09, 2011, 11:28:57 μμ »

Σας καλησπεριζω και θα ηθελα τη γνωμη σας οσο αφορα την οργανωση του μαθηματος των λατινικων στο 3ωρο γιατι νιωθω αρκετα προβληματισμενη. Τα παιδια που εχω στο φροντιστηριο επιμενουν να εξηγουμε αναλυτικα το συντακτικο γιατι δεν το καταλαβαινουν, συνεπως ενα μαθημα μου παιρνει ενα 2ωρο για γραμματικη αναγνωριση, πληρη συνταξη και πληρη αναγνωριση προτασεων χωρις ομως γραμματικη, χωρις θεωρια συντακτικου, χωρις ασκησεις. Μα δεν ειναι πολυ??? Και προσπαθησα να συντομευσω αλλα με διακοπτουν συνεχεια και με ρωτουν για ορους που θεωρησα αυτονοητο οτι θα καταλαβαιναν. Ηλπιζα οτι απο το καλοκαιρι που κανουμε θα λειτουργουσε πιο γρηγορα.....και ενταξει βαζω που και που επιπλεον ωρες αλλα πρεπει να βγαλω την υλη μου στο χρονο που εχω.....και φοβαμαι οτι μειωνεται ο χρονος που αφηνω για επαναληψη. Οποιαδηποτε ιδεα θα μπορουσε να αποδειχτει χρησιμη!

Εγώ  έχω 2 45λεπτα και ομολογώ ότι πιέζομαι να τα κάνω όλα όπως θέλω. Στο κείμενο κάνω μαζί με τα παιδιά σύνταξη σε μία ώρα περίπου χωρίς να κάνω σε κάθε λέξη γραμματική αναγνώριση. Πρέπει να τους εξηγήσεις ότι δεν υπάρχει η πολυτέλεια του χρόνου να στέκεστε τόση ώρα μόνο στη συντακτική ανάλυση, γιατί υπάρχουν άλλα πολύ σημαντικότερα που θα πρέπει να δείτε. Προσπάθησε να μειώσεις το χρόνο για τη συντακτική ανάλυση.Π.χ. χρησιμοποίησε τις σημειώσεις για τη δικαιολόγηση των δευτερευουσων, ώστε να μη τη γράφουν εκείνη την ώρα οι μαθητές.

Αποσυνδεδεμένος chryssoulaki

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 206
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #443 στις: Οκτώβριος 16, 2011, 08:43:31 μμ »
Καλησπέρα. Το mensis έχει γενική πληθυντικού και mensum; Το έχω δει σε πολλά βοηθήματα όχι όμως σε βιβλίο γραμματικής.

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #444 στις: Οκτώβριος 16, 2011, 09:21:11 μμ »
mensis -is (αρσ) γενικη πληθυντικού mens-ium .Ολα τα ισοσύλλαβα ονοματα σχηματιζουν τη γενικη πληθυντικου σε -ium, εκτος απο τα : sedes-is, pater,patris, mater,matris, senex,senis, juvenis-is

Ax.Τζαρτάνου, σελ.21, παρ.26,σημ4α και σημειωση σελ 22
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος chryssoulaki

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 206
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #445 στις: Οκτώβριος 16, 2011, 09:40:30 μμ »
Ευχαριστώ Μάρκο για την απάντηση, αλλά η σχολική γραμματική δεν έχει τις εξαιρέσεις π.χ. civitas γενική πληθ. civitatum/civitatium. Ξέρω θα πεις ότι ό,τι λέει το βιβλίο είναι το σωστό, ωστόσο τα παιδιά κοιτούν και τα "ψαγμένα" βοηθήματα και ρωτάνε μετά αν ισχύουν και οι άλλοι τύποι που δεν αναφέρονται στο σχολικό.

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #446 στις: Οκτώβριος 16, 2011, 09:45:47 μμ »
Εχεις δικιο. Η γραμματικη αναφέρει το γενικο κανονα και ισως καποιες εξαιρεσεις. Ομως, μια πολυ καλη και οργανωμενη γραμματικη που εχω εγω στα χερια μου και που κυριως βασιζεται στα 50 κειμενα, περιλαμβανει στη κατηγορια των ισοσυλλαβων τις εξαιρεσεις στα ουσιαστικα που σου εγραψα και σε 2, 3 άλλα που ομως  δεν ειναι στα κειμενα του σχολικου και γιαυτο δεν τα ανέφερα.
 

Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος Κaterina

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 207
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά: Σύνταξη
« Απάντηση #447 στις: Οκτώβριος 16, 2011, 09:51:45 μμ »
Το συγκεκριμένο ουσιαστικό διφορείται στην γενική του πληθυντικού: mensium (όπως θα αναμενόταν) και mensum.
Πέρα από τα διάφορα βοηθήματα στα οποία το έχω δει και εγώ, αναφέρεται και σε μια Γραμματική της Λατινικής του Μ. Κηρυκόπουλου. Δυστυχώς, άλλες πηγές δεν έχω υπόψη μου...
"Πάρε την λέξι μου. / Δώσε μου το χέρι σου". Α.Εμπειρίκος

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1160623
  • Σύνολο θεμάτων: 19222
  • Σε σύνδεση σήμερα: 847
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 2
Επισκέπτες: 618
Σύνολο: 620

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.055 δευτερόλεπτα. 36 ερωτήματα.