0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
3. H αποστολή του Εύμαιου στην πόλη (141/<130> κ.ε.) με την εντολή να αναγγείλει μόνο στην Πηνελόπη την άφιξη του γιου της, έχει πολλαπλή λειτουργία:• υπογραμμίζει τον φόβο του Τηλέμαχου για τη ζωή του, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχει από την Αθηνά (βλ. και τον στ. 139/<128>, πρβλ. α 278-9/<251>), και δικαιολογεί την παραμονή του στο καλύβι·• αφήνει μόνους τον γιο και τον πατέρα για την αναγνώριση που θα ακολουθήσει, αφού ο ποιητής δε θέλει ακόμη να αντιληφθεί και ο Εύμαιος την ταυτότητα του «ζητιάνου»· σημασία έχει ότι η διευθέτηση αυτή του σκηνικού χώρου, που στεγάζεται υπό τον όρο σκηνική οικονομία, δικαιολογείται με φυσικότητα.
Ξέρει κάποιος από πού "ξεφύτρωσε" ο όρος σκηνική οικονομία και ποια η διαφορά της από την προοικονομία; Σύμφωνα με τον ορισμό που έχει δοθεί σε κάποιο σχολείο σκηνική οικονομία "είναι η οργάνωση των λεπτομερειών με τέτοιο τρόπο, ώστε να διευκολύνεται η εξέλιξη του έπους με φυσικό τρόπο. Έτσι η αφήγηση κυλάει αβίαστα, χωρίς να δημιουργεί απορίες". Εγώ αυτό το ήξερα ως προοικονομία. Δηλαδή, γιατί η απουσία του Ποσειδώνα από το συμβούλιο των θεών στο α και η αποχώρηση του Εύμαιου από την καλύβα στο π να είναι σκηνική οικονομία και όχι προοικονομία (όπως το λέγαμε τόσον καιρό). Και πώς σχετίζεται ο ύπνος του Οδυσσέα, όταν φθάνει στο νησί των Φαιάκων (αλλά και γενικά ο ύπνος σε άλλα σημεία), με την σκηνική οικονομία;
To κοίταξα αυτό που ρώτησες και κατάλαβα ότι η προοικονομία σχετίζεται με την προσήμανση γεγονότων,ενώ η σκηνική οικονομία σχετίζεται με την ακολουθία των σκηνών.Η απουσία πχ του Ποσειδώνα από το συμβούλιο των θεών δεν προοικονομεί κάτι ή αλλιώς... δεν προειδοποιεί για κάτι.Εξυπηρετεί ,όμως,τη λήψη μιας απόφασης που θα ήταν δυσκολο να ληφθεί αν ήταν παρών ,επομένως έχουμε σκηνική οικονομία .Σκέψου τη σκηνική οικονομία ως ένα σκηνοθετικό τέχνασμα που εξυπηρετεί και διευκολύνει την ακολουθία και τη διάταξη των σκηνών.
Αν κατάλαβα καλά, η σκηνική οικονομία σχετίζεται με την διευθέτηση του σκηνικού χώρου. Όταν όμως μιλάμε για σκηνικό χώρο, αναφερόμαστε μόνο σε πρόσωπα παρόντα ή απόντα (είτε πράγματι απόντα είτε λόγω του ύπνου) ή και σε άλλα πράγματα; Γιατί ο ορισμός "σκηνική οικονομία είναι η οργάνωση των λεπτομερειών με τέτοιο τρόπο, ώστε να διευκολύνεται η εξέλιξη του έπους με φυσικό τρόπο" είναι γενικός, δεν αναφέρεται σε πρόσωπα, και εμένα τουλάχιστον μου φαίνεται ότι παραπέμπει στην προοικονομία. Μήπως δεν είναι σωστός αυτός ο ορισμός; Από την άλλη, αν η σκηνική οικονομία έχει να κάνει γενικά με την διευθέτηση και τα πρόσωπα μιας σκηνής, τότε η ενέργεια του Τηλεμάχου να βάλει την Αθηνά-Μέντη να καθίσει μακριά από τους μνηστήρες (για την οποία ενέργεια λέμε ότι προοικονομεί την εμπιστευτική συζήτηση που θα ακολουθήσει) γιατί να χαρακτηρίζεται προοικονομία και όχι σκηνική οικονομία; Πάντως, σύμφωνα με τα παραδείγματα (και αφού η martha.fa μου εξήγησε και τον ρόλο του ύπνου) βλέπω ότι αναφορά σε σκηνική οικονομία γίνεται μόνο όταν α π ο υ σ ι ά ζ ε ι κάποιο πρόσωπο. Συμφωνείτε με αυτό; Γιατί, αν ισχύει κάτι τέτοιο, σίγουρα ο παραπάνω ορισμός είναι παραπλανητικός.Επίσης, να σας πω ότι οι ορισμοί που δίνει το ίδιο σχολείο για την προοικονομία και τον προιδεασμό είναι εντελώς διαφορετικοί (και αντίθετοι κατά την γνώμη μου) από αυτούς του Λεξικού Λογοτεχνικών Όρων και, αν έχετε διάθεση να ασχοληθείτε με το θέμα, πείτε μου να σας τους γράψω, γιατί θα ήθελα την γνώμη σας (απορώ πού βρήκαν αυτούς τους ορισμούς).Ευχαριστώ όλους για τις απαντήσεις!
Kάνε σε παρακαλώ τον κόπο και στείλε τους ορισμούς να το ξαναδούμε.Εχω όμως την αίσθηση ότι κάποια βοηθήματα τα λένε όλα προοικονομίες.