Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Αδιόριστοι Εκπαιδευτικοί => Πίνακες αναπληρωτών - Εξετάσεις ΑΣΕΠ => Κλάδος ΠΕ60 Νηπιαγωγών => Μήνυμα ξεκίνησε από: vasouli στις Ιανουαρίου 14, 2009, 06:48:45 pm
-
Μήπως θα μπορούσε κάποιος να μου εξηγήσει τη διαφορά μεταξύ «Mεθόδου Project» και «Διαθεματικής Προσέγγισης»?(το οποίο ήταν και μέρος θέματος της β' θεματικής ενότητας το 2006 αν δε κάνω λάθος!)Ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων!
-
vasouli
η διαφορά είναι πολύ λεπτή και θα στην εξηγήσω όπως εγώ την αντιλαμβάνομαι σύμφωνα με όσα άκουσα στο φροντιστήριο που πήγαινα το 2006.
Το project είναι η παλιά ονομασία του σημερινού "σχεδίου εργασίας". Στο νηπιαγωγείο δουλεύουμε 1.με "θεματικές προσεγγίσεις"( δηλ. βρίσκει η νηπιαγωγός ένα θέμα και το οργανώνει σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών κλπ κλπ) και 2.με "σχέδια εργασίας"( αναδύεται ένα θέμα ενδιαφέροντος τους από τα παιδιά κατά τη διάρκεια κάποιας δραστηριότητας ή θεματικής προσέγγισης) .
Και τους 2 αυτούς τρόπους μπορούμε και ΠΡΕΠΕΙ να τους προσεγγίσουμε διαθεματικά. Εχω οδοντίατρο θα διακόψω για λίγο και αν σου έδωσα να καταλάβεις θα το συνεχίσουμε μετά αν θες να ρωτήσεις κάτι.
-
Ευχαριστώ πάρα πολύ Souli για την απάντηση.Πιστεύω πως τα χω λίγο πιο ξεκαθαρισμένα μες το μυαλό μου τώρα..αν και οι απορίες ποτέ δε τελειώνουν!Είχα δώσει κι εγώ το 2006 και αυτή η ερώτηση μου έμεινε ως τώρα ως απορία..Καλή Επιτυχία εύχομαι!!
-
Πολύ βασική ΔΙΑΦΟΡΑ
PROJECT: παιδιά
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ : Νηπιαγωγος
και τα δυο βασιζονται στα ενδιαφεροντα των παιδιων , τα project αναδυονται μεσα απο τα ιδια τα παιδια ενώ η διαθεματική επιλεγεται απο τη νηπιαγωγο η οποια βασιζεται στα βιωματα των παιδιων αλλα αυτη τη φορα επιλεγει θεματα η ιδια που θεωρει σημαντικα να αναλυθουν και που συνηθως τα παιδια η δεν εχουν διαλεξει η δεν εχει τυχει να επεξεργαστουν ομως ειναι πολυ σημαντικο να γινουν
π.χ φροντιδα των δοντιων , στοματικη υγιεινη κτλ.... και φυσικα και αλλες πολλες λεπτομερειες που μπορεις να βρεις σε βιβλια να διαβασεις και θεωρητικα τι ειναι το καθενα αλλα και να βρεις ετοιμες αναλυμενες και θεματικες και project. Διάβασε τον οδηγο.
καλη επιτυχια
-
Ευχαριστώ MaryLiscious!!Αυτό κάνω..Απτη τελευταία εμπειρία μου στον ασεπ πραγματικά πιστεύω οτι ο οδηγός σε σώνει! ;)
-
Η διαφορά των δύο (εξηγώ παρακάτω ότι η διατύπωση του "ονόματος" είναι λάθος) δεν εντοπίζεται μόνο στην "ανάδυση"-επιλογή θεμάτων αλλά και στην επεξεργασία-κατεύθυνση-πορεία-στοχοθεσία. Στη θεματική αυτά γίνονται από την νηπιαγωγό, στο σχέδιο εργασίας, αποκλειστικά, από τα παιδιά (παιδίο δράσης-εξέλιξη-αποτέλεσμα). Ένα σχέδιο εργασίας πχ μπορεί ανά πάσα στιγμή να σταματήσει αν το εδιαφέρον των παιδιών μειωθεί ή αν θεωρήσουν ότι πέτυχαν τον στόχο που αρχικά είχαν θέσει. Στη θεματική, για παράδειγμα, αν μειωθεί το ενδιαφέρον των παιδών πρέπει η νηπιαγωγός να βρει τρόπο να το "αναθερμάνει" έτσι ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που έχει θέσει η ίδια.
Σημαντικό: Μην πέσετε στην παγίδα να "ονομάσετε" τη θεματική προσέγγιση διαθεματική προσσέγιση! Τόσο τα σχέδια εργασίας όσο και οι θεματικές προσσεγίσεις είναι παρακλάδια της διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης. Το λέω στην περίπτωση που στη διδακτική θέλησετε να αναφέρετε ότι ακολουθούμε τη μία ή την άλλη μέθοδο. Η σύγκριση που έγινε παραπάνω αφορά θεματική προσέγγιση και project. Αυτό έπρεπε να αναφερθεί και στο θέμα του προηγούμενου ΑΣΕΠ και πολλοί "την πάτησαν"... :-\ (θεματική προσέγγιση - σχέδιο εργασίας- ενιαία συγκεντρωτική διδασκαλία ανήκουν στη διαθεματική προσέγγιση)
-
Γεια σας κοριτσια,,κ χρονια πολλα κ καλη χρονια...
Ρώτησα σε αλλο θέμα για τη διαφορα μεταξυ του φακελου εργασιας κ του φακελου αξιολογησης
και πήρα τη παρακάτω απαντηση απ τη Sophie...
ειπα μήπως ήθελε να το δει καμια ....!!!!
Δεν είναι απαραίτητο το ίδιο πράγμα, οπότε, για μένα, είναι λάθος η ταύτιση. Ο φάκελος εργασιών είναι αυτό ακριβώς που λέει το "όνομά" του. Ένας φάκελος με συγκεντρωμένες όλες τις εργασίες του παιδιού (και ο οποίος δίνεται συνήθως στο τέλος της χρονιάς).
Ο φάκελος αξιολόγησης έχει αντιπροσωπευτικές εργασίες του παιδιού που συνοδεύονται από σχόλια-σημειώσεις της νηπιαγωγού και μπορεί (εφόσον είναι πλήρης και ζητηθεί) να παραδοθεί στο δάσκαλο της πρώτης δημοτικού (το κοινό "φακέλωμα"... Grin).
Επίσης μπορεί να γίνει χρήση του σε συναντήσεις με τους γονείς του εκάστοτε παιδιού ώστε να τεκμηριώνεται η άποψη της νηπιαγωγού για την πρόοδό του.
Προσωπικά δεν κρατάω φάκελο αξιολόγησης για τα παιδιά αλλά "ημερολόγιο" (όχι φανατικά...πού χρόνος!!!! Tongue). Δηλαδή προσωπικό σημειωματάριο όπου καταγράφω πράγματα που μου κεντρίζουν το ενδιαφέρον και θεωρώ ότι πρέπει να τα προσέξω-παρακολουθήσω.
-
Η διαφορά των δύο δεν εντοπίζεται μόνο στην "ανάδυση"-επιλογή θεμάτων αλλά και στην επεξεργασία-κατεύθυνση-πορεία-στοχοθεσία. Στη θεματική αυτά γίνονται από την νηπιαγωγό, στο σχέδιο εργασίας, αποκλειστικά, από τα παιδιά (παιδίο δράσης-εξέλιξη-αποτέλεσμα). Ένα σχέδιο εργασίας πχ μπορεί ανά πάσα στιγμή να σταματήσει αν το εδιαφέρον των παιδιών μειωθεί ή αν θεωρήσουν ότι πέτυχαν τον στόχο που αρχικά είχαν θέσει. Στη θεματική, για παράδειγμα, αν μειωθεί το ενδιαφέρον των παιδών πρέπει η νηπιαγωγός να βρει τρόπο να το "αναθερμάνει" έτσι ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που έχει θέσει η ίδια.
Συμφωνώ απόλυτα!!! Να μην ξεχνάμε ότι στο project η νηπιαγωγός είναι ισότιμο μέλος της ομάδας, όχι καθοδηγητής φάντασμα, όπως στους Αγγέλους του Τσάρλι.
-
Η διαφορά των δύο δεν εντοπίζεται μόνο στην "ανάδυση"-επιλογή θεμάτων αλλά και στην επεξεργασία-κατεύθυνση-πορεία-στοχοθεσία. Στη θεματική αυτά γίνονται από την νηπιαγωγό, στο σχέδιο εργασίας, αποκλειστικά, από τα παιδιά (παιδίο δράσης-εξέλιξη-αποτέλεσμα). Ένα σχέδιο εργασίας πχ μπορεί ανά πάσα στιγμή να σταματήσει αν το εδιαφέρον των παιδιών μειωθεί ή αν θεωρήσουν ότι πέτυχαν τον στόχο που αρχικά είχαν θέσει. Στη θεματική, για παράδειγμα, αν μειωθεί το ενδιαφέρον των παιδών πρέπει η νηπιαγωγός να βρει τρόπο να το "αναθερμάνει" έτσι ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι που έχει θέσει η ίδια.
Συμφωνώ απόλυτα!!! Να μην ξεχνάμε ότι στο project η νηπιαγωγός είναι ισότιμο μέλος της ομάδας, όχι καθοδηγητής φάντασμα, όπως στους Αγγέλους του Τσάρλι.
;D ;D ;D Δίκιο έχεις (που τους θυμήθηκες? ;D)...Απλά δεν ξερω κατά πόσο είναι εφικτό! :-\ Ή δεν ξέρουμε να το δουλεύουμε ή δεν έχουμε "εμπιστοσύνη" στις ικανότητες των παιδιών... :P (και στις δύο περιπτώσεις το σφάλμα δικό μας είναι)
-
Σημαντικό: Μην πέσετε στην παγίδα να "ονομάσετε" τη θεματική προσέγγιση διαθεματική προσσέγιση! Τόσο τα σχέδια εργασίας όσο και οι θεματικές προσσεγίσεις είναι παρακλάδια της διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης. Το λέω στην περίπτωση που στη διδακτική θέλησετε να αναφέρετε ότι ακολουθούμε τη μία ή την άλλη μέθοδο. Η σύγκριση που έγινε παραπάνω αφορά θεματική προσέγγιση και project. Αυτό έπρεπε να αναφερθεί και στο θέμα του προηγούμενου ΑΣΕΠ και πολλοί "την πάτησαν"... :-\ (θεματική προσέγγιση - σχέδιο εργασίας- ενιαία συγκεντρωτική διδασκαλία ανήκουν στη διαθεματική προσέγγιση)
Κάπου εκεί πρέπει να τη πάτησα κι εγώ... ;D
Η μεγαλύτερη διαφορά κατά τη γνώμη μου έχει να κάνει με το ρόλο της εκπαιδευτικού-αναφερόμενη και στις 3 μεθόδους διδασκαλίας-όπως το χω καταλάβει εγώ τουλάχιστον...
-
Θα μπορούσες να το πεις κι έτσι αλλά επειδή στη Θ.Π. και Ε.Σ.Δ. ο ρόλος είναι ο ίδιος η διαφορά είναι πολύ λεπτή και εντοπίζεται περισσότερο στο ότι στη δεύτερη επιλεγόταν ένα θέμα που έπρεπε αυστηρά να εξαντληθεί-δουλευτεί. Το θέμα δηλαδή ήταν ο αυτοσκοπός, ανεξάρτητα απο το αν ενδιέφερε ή όχι τα παιδιά και χωρίς να χρειάζεται να γίνει κάποια προετοιμασία ώστε να φαίνεται ότι αναδύθηκε από τα παιδιά (όπως γίνεται στη Θ.Π.) Ουσιαστικά αφόρμηση δε χρειαζόταν να υπάρχει και η νηπιαγωγός ήταν κυρίαρχος των πάντων... :P
-
sophie
Η διαφορά των δύο (εξηγώ παρακάτω ότι η διατύπωση του "ονόματος" είναι λάθος) δεν εντοπίζεται μόνο στην "ανάδυση"-επιλογή θεμάτων αλλά και στην επεξεργασία-κατεύθυνση-πορεία-στοχοθεσία.
στοχοθεσία απο τα παιδια?
οχι η νηπιαγωγος θετει επιδιωξεις....
Mairyliscious
Πολύ βασική ΔΙΑΦΟΡΑ
PROJECT: παιδιά
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ : Νηπιαγωγος
και τα δυο βασιζονται στα ενδιαφεροντα των παιδιων , τα project αναδυονται μεσα απο τα ιδια τα παιδια ενώ η διαθεματική επιλεγεται απο τη νηπιαγωγο η οποια βασιζεται στα βιωματα των παιδιων αλλα αυτη τη φορα επιλεγει θεματα η ιδια που θεωρει σημαντικα να αναλυθουν και που συνηθως τα παιδια η δεν εχουν διαλεξει η δεν εχει τυχει να επεξεργαστουν ομως ειναι πολυ σημαντικο να γινουν
π.χ φροντιδα των δοντιων , στοματικη υγιεινη κτλ.... και φυσικα και αλλες πολλες λεπτομερειες που μπορεις να βρεις σε βιβλια να διαβασεις και θεωρητικα τι ειναι το καθενα αλλα και να βρεις ετοιμες αναλυμενες και θεματικες και project. Διάβασε τον οδηγο.
τι ακριβως εχω γραψει λαθος παραπανω sophie ?
και φυσικα δεν ρωτω επικριτικα απλα ειναι λιγες μερες πριν δωσουμε και με ενδιαφερει να ξερω το σωστο !
-
Καταρχήν, δεν είπα ότι έγραψες κάτι λάθος... ???
Όσο για την στοχοθεσία, στα σχέδια εργασίας τους στόχους τους θέτουν τα παιδιά. Όταν τελειώσει το σχέδιο εργασίας, και με βάση τις δουλειές-δραστηριότητες που έχουν γίνει η νηπιαγωγός καταγράφει τους στόχους που επιτεύχθηκαν σε γνωστικό επίπεδο ή σε επίπεδο δεξιοτήτων. Φυσικά επειδή έχουμε να κάνουμε με σχολείο, τίποτα δε γίνεται απλά για να γίνει και όλα έχουν ως σκοπό τον εμπλουτισμό των γνώσεων ή των δεξιοτήτων των παιδιών. Το σχέδιο εργασίας είναι μία "ελεύθερη" μέθοδος διδασκαλίας που τα παιδιά θέτουν τους στόχους (πχ θέλουμε να μάθουμε πώς να φροντίζουμε καλύτερα τα δόντια μας) και "επ' ευκαιρία" αυτής τους της δουλειάς κερδίζουν-μαθαίνουν και άλλα πράγματα.
-
τα παιδια εκφραζουν τι θελουν να μαθουν οι στοχοι ομως οι επιδιωξεις μεσα απο το δεππς ειναι θεμα της νηπιαγωγου σωστα ?
-
αυτό πιστευω και εγω MairyLiscious!
τους στόχους τους θέτει η νηπιαγωγός αναλογα με τις προτάσεις των παιδιών για το τι θελουν να μάθουν
-
μάλλον εγω και εσυ το πιστευουμε μονο
το θεμα ειναι οτι δεν μας λεει και κανεις αν κανουμε λαθος :-\ :-\ :-\
-
Ίσως δεν μπορώ να το εξηγήσω σωστά... :-\ Δεν συμφωνώ πάντως. Και όλα αυτά που ονομάζουν "σχέδια εργασίας" στα διάφορα περιοδικά ή βοηθήματα, μόνο σχέδια εργασίας δεν είναι. Το Σ.Ε. δεν μπορεί να είναι προκαθορισμένο, δεν μπορείς εσύ να θέσεις στόχους, να το περιγράψεις υποθετικά... :-\ Σχέδια εργασίας είναι μόνο αυτά που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, που περιγράφουν σε τετελεσμένο χρόνο τα στάδιά του και που θα δείτε στην αξιολόγηση (συνήθως) να γράφουν οι εκπαιδευτικοί ότι "οι στόχοι που είχαν θέσει τα παιδιά επιτεύχθηκαν σε αυτό ή τον άλλο βαθμό. Συμπληρωματικά τα παιδιά πχ "δούλεψαν ικανοποιητικά σε επίπεδο ομάδας" , "χρησιμοποίησαν πολλές και διάφορες πηγές πληροφόρησης" κλπ (δηλαδή γενικοί σκοποί ενός σχεδίου εργασίας και όχι στόχοι από συγκεκριμένα γνωστικά πεδία). Δε θα δείτε πχ "έμαθαν τη διαφορά γραπτού-έμμετρου λόγου" ή "έμαθαν να κάνουν ρίμες"...
Ειλικρινά δεν μπορώ να το εξηγήσω αλλιώς και δε θέλω και να επιμείνω γιατί έχετε ένα διαγωνισμό μπροστά σας. Ίσως κάποιος άλλος... ::) ???
-
Δηλαδη τα παιδια σου λένε "κυρια επιδίωξη μας είναι να κατανοήσουμε την έννοια του αριθμου?'χαχαχαχχ
χιουμορ κανω, μην παρεξηγηθείς(με δυσκολία γραφω απο τα γελια)
αυτο που λεω είναι πως όταν τα παιδια σου λενε σε ένα σχεδιο εργασιας στο ιστογραμμα:τι θέλουμε να μάθουμε 1)πόσα είναι τα θηλαστικα σε όλο τον κόσμο. η νηπιαγωγός αφορμώμενη απο την πρόταση θέτει ως επιδίωξη την κατανόηση της πληθικοτητας ενος συνόλου πχ.
-
μηπως εννοείς σε επίπεδο αυτοαξιολόγησης τους στόχους που είχε "θέσει ατομικα" το κάθε παιδι?
προσπαθω να καταλάβω αυτο που λες και κανω υποθέσεις απλως
-
Όχι, όχι...προφανώς έχουμε αντιληφθεί διαφορετικά την έννοια του Σ.Ε... :-\
Πολύ απλά...όταν έχεις έναν στόχο αποφασίζεις εσύ να κάνεις αυτό και το άλλο (συγκεκριμένες ενέργειες δηλαδή) για να τον πετύχεις. Πώς είναι δυνατόν άλλοι να αποφασίζουν τις ενέργειες κι εσύ να θέτεις (εκ των υστέρων) στόχους? Είναι σχήμα οξύμωρο! ::)
Τέλος πάντων...δε θέλω να το συνεχίσω. Καλό είναι να βασιστεί ο καθένας σε αυτά που ξέρει, έχει καταλάβει κλπ (δε διεκδικώ το αλάθητο!)Καταλαβαίνεις ότι είναι δύσκολη η θέση μου... ::)
-
Αν θέλετε με την παρέμβαση μου νομίζω θα ξεκαθαρίσετε κάτι.
Οταν θα ζητηθεί στον ΑΣΕΠ να αναπτύξετε μια θεματική προσέγγιση το κείμενο που θα γράψετε θα είναι σε μελλοντικό χρόνο. Οτι δηλ. "Θα μοιράσω τα παιδιά σε μικρές ομάδες, θα διαμορφώσω το περιβάλλον έτσι ώστε...κλπ και θα αναφέρετε τους στόχους που θέλετε ως νηπιαγωγοί να επιτευχθούν από τα παιδιά.Γιατί εσείς θέτετε στόχους και διοργανώνετε τις δραστηριότητες που θα ακολουθήσουν στο γραπτό σας.
Στο σχέδιο εργασίας όμως θα περιγράψετε στον αόριστο( οτι δηλ τάχα έγινε ένα σχέδιο εργασίας με τις ιδανικές συνθήκες φυσικά) και στο τέλος θα αναφέρετε τις μαθησιακές επιδιώξεις που ικανοποιήθηκαν μετα το τέλος των δραστηριοτήτων.
Αυτό έχω καταλάβει εγώ και δεν τα πήγα άσχημα στον τελευταίο ΑΣΕΠ ακολουθώντας αυτή τη διάρθρωση.
Φιλιά πολλά και ας μας φωτίσει ο Θεός
-
Καλό μου φαίνεται αυτό το τελευταίο. Έχει λογική βάση.
Γενικά όμως να θυμάστε ότι στο πρότζεκτ τα παιδιά θέτουν στόχους γιατί απαντούν στο ερώτημα τι θέλετε να μάθετε ή τι θέλετε να κάνουμε (ανάλογα με την προσέγγιση) (πρώτη εξακτίνωση) τους οποίους μετά η νηπιαγωγός συνδέει με συγκεκριμένους στόχους του ισχύοντος κάθε φορά αναλυτικού προγράμματος 9δεύτερη εξακτίνωση). Δεν θα σου πουν θέλω να κατανοήσω την αντιστοίχηση ένα προς ένα
Επιπλέον να επισημάνω ότι και σε μια θεματική προσέγγιση μπορεί το θέμα να προέλθει από κάποιο ενδιαφέρον των παιδιών. Η διαφορά είναι ο βαθμός εμπλοκής των παιδιών και στα υπόλοιπα στάδια και ο επιτελικός πια χαρακτήρας της συμμετοχής τους στο πρότζεκτ (γιατί σχεδιάζουν, εφαρμοζουν, αξιολογούν, προβλέπουν, διορθώνουν, παίρνουν αποφάσεις) και δεν εκτελούν απλά δραστηριότητες που έχει προσχεδιάσει και προαποφασίσει η νηπιαγωγός.
Γιαυτό και πολλές νηπιαγωγοί νομίζουν ότι κάνουν πρότζεκτ απλά και μόνο επειδή επέλεξαν το θέμα τα παιδιά ή επειδή τα παιδιά έχουν προτείνει κάποια δραστηριότητα, χωρίς όμως να τα έχουν εμπλέξει στο σχεδιασμό- προγραμματισμό, την ενεργό εφαρμογή ή την αξιολόγηση.