Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Αδιόριστοι Εκπαιδευτικοί => Πίνακες αναπληρωτών - Εξετάσεις ΑΣΕΠ => Κλάδος ΠΕ02 Φιλολόγων => Μήνυμα ξεκίνησε από: LK στις Ιανουαρίου 15, 2009, 05:33:58 pm
-
Στόχος αυτού του τόπικ είναι να φτιάξουμε ένα αρχείο πληροφοριών που θα εξυπηρετήσει τα μέλη του φόρουμ για την τελευταία επανάληψη. Ελπίζω οι αναφορές να είναι σύντομες, ώστε να μην κουραζόμαστε να διαβάζουμε κατεβατά και να βοηθήσετε όλοι στο να συμπληρώσουμε το θέμα. Σε λίγο ανεβάζω μήνυμα, ώστε να δούμε πάνω-κάτω το στυλ και να δούμε αν συμφωνούμε. Οι ερωτήσεις καλύτερα είναι να διατυπώνονται στο αντίστοιχο τόπικ των παιδαγωγικών και αυτό να χρησιμοποιείται μόνο ως αρχείο επανάληψης στα παιδαγωγικά-γενική διδακτική. Ελπίζω στη βοήθειά σας!
-
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΣΜΟΣ
1. ερέθισμα-αντίδραση
2. εσωτερικές διεργασίες μάθησης= μαύρο κουτί
3. όλα θέμα μάθησης
4. σημαντικός ο ρόλος του δασκάλου
-
ΣΤΟ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΣΜΟ ΑΝΗΚΟΥΝ ΟΙ:
1. thorndike
2.pavlov- κλασικη υποκατασταση
3. watson -ρολος περιβαλλοντος
4. guthrie
5. hull- εισαγει τον οργανισμο. Ε-Ο-Α
6. estes
7. miller and dollard
8. skinner- ενεργητικη υποκατασταση, θετικοι κ αρνητικοι ενισχυτες
9. tolman- σκοπιμος μπιχεβιορισμος
-
Ξεκινάμε με Τhorndike ( πρόδρομος συμπεριφορισμού)
Διατύπωσε τους εξής νόμους
1. συνειρμική θεωρία ή θεωρία σύνδεσης (έτσι είναι γνωστή η θεωρία του)
2. νόμος αποτελέσματος (η αντίδραση εξαρτάται από το αποτέλεσμα, ευχάριστο ή όχι)
3. νόμος ετοιμότητας (εσωτερική παρώθηση ή κίνητρα ατόμου που αντιδρά)
4. νόμος άσκησης (επανάληψη)
5. αρχή δοκιμής και πλάνης (μαθαίνουμε από τα λάθη μας)
6. νόμος διάθεσης (μαθαίνουμε ανάλογα με τη διάθεσή μας)
7. νόμος επικρατέστερων στοιχείων (το πώς αντιδρούμε σχετίζεται με το ποια στοιχεία αντιλαμβανόμαστε)
εφαρμογές: κρίθηκε μηχανιστική η θεωρία του, αλλά στο σχολείο εφαρμόστηκε μέσω της εφαρμογής της αρχής της επανάληψης, τις προσφοράς αμοιβών και της προσφοράς πλήθους γνώσεων.
-
Pavlov (πρόδρομος συμπεριφορισμού)
1. θεωρία κλαισκής υποκατάστασης
2. ενισχυση για να εδραιωθεί η συμπεριφορά
εφαρμογές: χρησιμοποιήθηκε η θεωρία του στη Ψυχιατρική, Νευροψυχολογία και τη διαφήμιση, αλλά δεν είχε άμεσες διδακτικές εφαρμογές, κυρίως βοήθησε στο να ερμηνευτούν κάποιες στάσεις των μαθητών απέναντι σε μαθήματα
-
Guthrie
Νόμος της χρονικής της συνάφειας
Εάν υπάρξει άμεση χρονική συσχέτιση μεταξύ ερεθίσματος και αντίδρασης, η μάθηση μπορεί να είναι τόσο ισχυρή, ώστε να μην χρειαστεί καν η επανάληψη.
-
Pavlov (πρόδρομος συμπεριφορισμού)
1. θεωρία κλαισκής υποκατάστασης
2. ενισχυση για να εδραιωθεί η συμπεριφορά
εφαρμογές: χρησιμοποιήθηκε η θεωρία του στη Ψυχιατρική, Νευροψυχολογία και τη διαφήμιση, αλλά δεν είχε άμεσες διδακτικές εφαρμογές, κυρίως βοήθησε στο να ερμηνευτούν κάποιες στάσεις των μαθητών απέναντι σε μαθήματα
Η κλασσική υποκατάσταση του Pavlof σε επίπεδο σχολείου, μπορεί να εξηγήσει το φαινόμενο της σχολικής αποτυχίας.
Δηλαδή στο παρελθόν ένας μαθητής να είχε μια αποτυχία ή μια αρνητική εμπειρία και αυτή να ήταν τόσο ισχυρη, ώστε να λειτουργήσει γενικευτικά.
-
Hul
Στις δύο μεταβλητές των συμπεριφοριστών ερέθισμα και αντίδραση αυτό προσθέτει και τον οργανισμό ωσ βιολογικές ανάγκες, πχ, εάν είσαι κουρασμένος, εάν πεινάς.
Για παράδειγμα την ώρα του μαθήματος εάν χτυπήσει το κουδούνι και ήταν λάθος, άντε να συγκεντρωθούν μετά τα παιδιά και να συνεχίσεις το μάθημα.
-
Pavlov (πρόδρομος συμπεριφορισμού)
1. θεωρία κλαισκής υποκατάστασης
2. ενισχυση για να εδραιωθεί η συμπεριφορά
εφαρμογές: χρησιμοποιήθηκε η θεωρία του στη Ψυχιατρική, Νευροψυχολογία και τη διαφήμιση, αλλά δεν είχε άμεσες διδακτικές εφαρμογές, κυρίως βοήθησε στο να ερμηνευτούν κάποιες στάσεις των μαθητών απέναντι σε μαθήματα
Νομίζω στην ενίσχυση για την εδραίωση της συμπεριφοράς επιμένει περισσότερο ο Skinner.
-
Eυχαριστώ πολύ για τη βοήθεια. Προτείνω να ακολουθούμε μια σειρά. Πρώτα η θεωρίες μάθησης (οι σχολές και οι εκπρόσωποι), έπειτα μεγάλοι παιδαγωγοί και τελευταία παιδαγωγικές έννοιες, όπως π.χ. ενσυναίσθηση, επίδραση της άλω και ό,τι νομίζει ο καθένας, ώστε να βοηθηθούμε ουσιαστικά και να ανατρέχουμε εύκολα και να βρίσκουμε αυτά που θέλουμε.
-
Στο συμπεριφορισμό ανήκει και ο Bandura-Κοινωνική μάθηση, Μάθηση μέσω μίμησης προτύπων
Skinner θετική και αρνητική ενίσχυση, ενίσχυση θετικών συμπεριφορών-απόσβεση ανεπιθύμητων
-
Pavlov (πρόδρομος συμπεριφορισμού)
1. θεωρία κλαισκής υποκατάστασης
2. ενισχυση για να εδραιωθεί η συμπεριφορά
εφαρμογές: χρησιμοποιήθηκε η θεωρία του στη Ψυχιατρική, Νευροψυχολογία και τη διαφήμιση, αλλά δεν είχε άμεσες διδακτικές εφαρμογές, κυρίως βοήθησε στο να ερμηνευτούν κάποιες στάσεις των μαθητών απέναντι σε μαθήματα
Νομίζω στην ενίσχυση για την εδραίωση της συμπεριφοράς επιμένει περισσότερο ο Skinner.
-
Στο συμπεριφορισμό ανήκει και ο Bandura-Κοινωνική μάθηση, Μάθηση μέσω μίμησης προτύπων
Skinner θετική και αρνητική ενίσχυση, ενίσχυση θετικών συμπεριφορών-απόσβεση ανεπιθύμητων
Ο Bandura δεν ανήκει στους συμπεριφοριστές. Ανήκει στις κοινωνιολογικές - κοινωνιογνωσιολογικές σχολές. Προσπαθούν να ερμηνεύσουν την ανθρώπινη συμπεριφορά μέσα στην κοινωνία. Ο Bandura Θεωρεί ότι η μίμηση είναι ο πρώτος τρόπος με τον οποίο μαθαίνουμε.
Υπάρχουν βέβαια στο συμπεριφορισμό οι Miller + Dollard που μελέτησαν πρώτοι τη μίμηση, υποστηρίζοντας ότι οι περισσότεροι άνθρωποι μιμούνται κι έτσι εγκαθιδρύεται μέσα τους μια συγκεκριμένη συμπεριφορά, λίγοι είναι αυτοί που πρωτοτυπούν.
Η θεωρία όμωσ της κοινωνικής μάθησης του Bandura δεν έχει να κάνει με το συμπεριφορισμό έχει να κάνει με το μοντέλο της γνωστικής μαθητείας.
-
Κλασική εξαρτημένη μάθηση (Pavlov)
> To περιβάλλον παίζει τον κύριο ρόλο, το άτομο παθητικός δέκτης
> Η ενίσχυση προηγείται της αντίδρασης (συμπεριφοράς)
> Το άτομο δε μαθαίνει νέα συμπεριφορά, χρησιμοποιεί τις παλιές εμπειρίες για να μάθει ν' αντιδρά σε νέα ερεθίσματα.
Συντελεστική εξαρτημένη μάθηση (Skinner)
> To άτομο ενεργητικό απέναντι στο περιβάλλον
> Προηγείται η αντίδραση (συμπεριφορά) και μετά το περιβάλλον ενισχύει θετικά ή αρνητικά (ενεργητική υποκατάσταση)
> Το άτομο μαθαίνει νέες συμπεριφορές από τις συνέπειες της πράξης του (συμπεριφοράς του).
Αν έχει και κάποος άλλος κάτι να προσθέσει στις διαφορές τους, ας το κάνει γιατί νομίζω είναι πολύ σημαντικό αυτό το κεφάλαιο (οι διαφορές ανάμεσα στους συμπεριφοριστές).
Επίσης επειδή είναι ένα θέμα που ενδιαφέρει όλες τις ειδικότητες, μήπως να μεταφερθεί στον γενικό πίνακα για ΑΣΕΠ, για να βοηθηθούν κι άλλοι;
-
Στην αριστερή στήλη και συγκεκριμένα στα "Δημοφιλή αρχεία" υπάρχει θέμα για τις θεωρίες μάθησης.
http://www.pde.gr/forum/index.php?action=tpmod;dl=item22
-
Nαι, αυτό το θέμα με τις θεωρίες μάθησης υπάρχει, αλλά είναι κάπως γενικό και εμείς προσπαθούμε να γράψουμε κάτι για όλους τους εκπροσώπους και να αναφέρουμε για κάθε εκπρόσωπο και λέξεις-κλειδιά και επίσης φιλοδοξούμε το θέμα να περιλάβει και άλλα εκτός από αυτό.
-
Watson (βασικός εκπρόσωπος συμπεριφορισμού)
1. Δέχτηκε επιδράσεις από Pavlv και Thorndike
2. Οι άνθρωποι γεννιούνται με αντανακλαστικά και με τις συγκινητικές αντιδράσεις του φόβου, της αγάπης και του θυμού και όλα τ' άλλα μαθαίνονται από το περιβάλλον.
3. Είπε: δώστε μου μια 12αδα νήπια και το δικό μου περιβάλλον, μέσα στο οπο΄΄ιο θα τα ναθρέψω και θα τα κάνω οτιδήποτε θέλετε από λαμπρόυς επιστήμονες έως κλέφτες.
4.νόμος της απόσβεσης
εφαρμογές: οι μαθητές διαμορφώνουν στάσεις απέναντι σε μαθήματα ή το σχολείο επειδή τα συνδέουν με δυσάρεστες εμπειρίες. Η επιβράβευση δημιουργεί ευχάριστη ατμόσφαιρα και ευνοεί τη μάθηση
-
Guthrie
Νόμος της χρονικής της συνάφειας
Εάν υπάρξει άμεση χρονική συσχέτιση μεταξύ ερεθίσματος και αντίδρασης, η μάθηση μπορεί να είναι τόσο ισχυρή, ώστε να μην χρειαστεί καν η επανάληψη.
Να προσθέσω ότι απέρριψε επανάληψη και αμοιβές.
-
το θέμα που -πολυ σωστά ανοιξατε- αγγίζει ολους τους κλάδους κ νομίζω οτι θα ηταν καλύτερα να μεταφερθεί καπου πιο.."κεντρικά" ...γνώμη μου...
-
Να προσθέσω πάνω στα όσα πολύ σωστά ανέφερε το μέλος ΤΕΤΑ και κάποια πράγματα για τον Hull
1.Δέχτηκε επίδραση από μαθηματικά και τη μηχανική
2. ερέθισμα-οργανισμός-άντίδραση
3. υπάρχουν δηλαδή ενδιάμεσες μεταβλητές που καθορίζουν την πορεία της μάθησης: βιολογικές ανάγκες, συνήθεια, κίνητρα, η δύναμη της αντίδρασης
εφαρμογές:μας θυμίζει όσα είπε ο Claparede (ο,τι δε συνδέεται με τις ανάγκες του ατόμου δεν έχει θέση στο σχολείο), παροχή κινήτρων από τους παιδαγωγούς
-
το θέμα που -πολυ σωστά ανοιξατε- αγγίζει ολους τους κλάδους κ νομίζω οτι θα ηταν καλύτερα να μεταφερθεί καπου πιο.."κεντρικά" ...γνώμη μου...
Ο,τι θέλει το σύνολο, γιατί νομίζω ότι ένα θέμα δεν ανήκει σε αυτόν που το ανοίγει, αλλά σε αυτούς που συμμετέχουν σε αυτό. Αυτό το δικαίωμα το έχουν και οι διαχειριστές του φόρουμ επίσης.
-
Estes
1. δέχτηκε επίδραση από Guthrie και Hull
2. Χρησιμοποίησε τη στατιστική ως εργαλείο
Εφαρμογές: σήμερα η στατιστική χρησιμοποιείται ευρύτατα στα ψυχοπαιδαγωγικά φαινόμενα
-
Μiller- Dollard (οι θεωρία τους βρίσκεται μεταξύ των συμπεριφοριστών και της κοινωνική θεωρίες)
1. Δέχτηκαν επιδράσεις από Hull και
-
ΤOLMAN
-μεταβατικη θεωρια αναμεσα σε μπιχεβιοριστες κ γνωστικους ψυχολογους. η μαθηση δεν ειναι μια παθητικη διαδικασια στην οποια ο οργανισμος ειναι τελειως αμετοχος.
-η μαθηση δεν ειναι κατι που προκαλειται τυχαια, αλλα κατι που σκοπιμα επιδιωκεται: σκοπιμος μπιχεβιορισμος
- "γνωστικος χαρτης": οταν τιθεται ενας συγκεκριμενος σκοπος, ο οργανισμος κατασκευαζει ενα ειδος νοητικου πλανου, ενα γνωστικο χαρτης, συμφωνα με τον οποιον ενεργει
-θεωρια σηματος-μορφης/ολικη αντιληψη καταστασης=κοντα στους μορφολογικους ψυχολογους
-λανθανουσα μαθηση=μαθηση που πραγματοποιειται χωρις εμφανη τροποποιηση συμπεριφορας
-διαμορφωση γνωστικου χαρτη=μορφη τροποποιησης συμπεριφορας
εφαρμογη: γνωστοποιηση στους μαθητες του σκοπου του μαθηματος
-
Σχολή Gestalt ή Μορφολογική Ψυχολογία
Εκπρόσωποι:
Wertheimer
Koffka
Kohler
(αν υπάρχουν άλλοι διορθώστε με)
Αμφισβητούν το συμπεριφορισμό και επηρεάζονται από τη φαινομενολογία (καντ, Πλάτωνας)
Νόμος της εγκυμονούσας προδιάθεσης ή εξισορρόπησης ή μορφικής αρτίωσης :αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα γύρω μας ωσ ολότητα. Με αυτούς έχουν να κάνουν οι ολιστικοί τρόποι εκπαίδευσης: διαθεματικότητα, διεπιστημονικότητα.
Απορρέουν τρεις νόμοι:
Νόμος της εγγύτητας
Νόμος της ομοιότητας
Νόμος της συμμετρίας
ενορατική μάθηση η αιφνίδια αντίληψη των στοιχείων που δίνουν λύση σε ένα δύσκολο πρόβλημα
Αρχές που διέπουν την ενορατική μάθηση:
1) Η άγνωστη προβληματική κατάσταση γίνεται αντιληπτή ωσ όλο
2) Ο τρόπος αντιμετώπισης επινοείται τελείωσ αιφνιδιαστικά.
-
Αύτοι είναι οι μορφολογικοί και όλα όσα πρέπει να ξέρουμε.
-
LEWIN ( η θεωρία του μπορεί να χαρακτηριστεί κοινωνική ή μορφολογική)
1. Θεωρία πεδίου (ψυχολογικό πεδίο δυνάμεων που επιδρά στο άτομο)
2. Έννοια του ζωτικού χώρου (οι αλληπιδράσεις ατόμου και περιβάλλοντος)
3. Ψυχολογικο περιβάλλον (φυσικό, οι ανάγκε και οι επιδιώξεις μας)
4. Το άτομο φιλτράρει την πραγματικότητα
5. Ό,τι δε μας ενδιαφέρει συνιστά τον ξένο φλοιό του ζωτικού μας χώρου.
6. Συνοριακή γραμμή (ο χώρος μεταξύ φλοιού και ζωτικού χώρου)
7. Σθένος (μια δύναμη εντός του ζωτικού χώρου που επηρεάζει την πορεία του προσώπου
8. Το άτομο κινείται στο ζωτικό χώρο, όμως συγκρούσεις και απογοητεύσεις οδηγούν σε διαταραχές συμπεριφοράς
9. Αλληλεπιδράσεις του ατόμου με το ζωτικό χώρο συνιστούν μάθηση
10. Ενορατική μάθηση (παράκαμψη εμπωδίων όπου είχε εγκλωβιστεί)
εφαρμογές: η αμοβή και η ποινή είναι μέσα παρώθησης, όμως η ποινή έχει αρνητικά αποτελέσματα, δημοκρατικός τρόπος διδασκαλίας, ενίσχυση φιλοδοξίας, ανάθεση ρόλων στους μαθητές και υπευθυνοτήτων, η ενθάρρυνση έχει μεγάλη σημασία
-
-
Vygotsky
1. τόνισε τη σημασία του κοινωνικο-πολιτισμικού στοιχείου
2. λειτουργικό σύστημα μάθησης
3. Ζώνη επικείμενης ανπάτυξης
4.υποστήριξε ότι η γλώσσα δεν είναι μέσο έκφρασης, αλλά και καθοδήγησης
5. φυσική μνήμη και μνήμη μέσω τεχνητών ερεθισμάτων (υποβοηθούμενη μνήμη)
6. υπόστηριξε ότι το παιχνίδι είναι κοινωνικο-πολιτστική εμπερία
εφαρμογές: δικαίωσε το ρόλο της εκπαίδευσης, τόνισε το ρόλο των εκπαιδευτικών λειτουργών, , καθοδηγούμενη συστηματική μάθηση, ο δάσκαλος είναι διευκολυντής, οι συνομήλικοι είναι πολλές φορές αποτελεσματικότεροι από έναν ενήλικα
-
πολυ καλη προσπαθεια ειδικα για οσους δεν ασχοληθηκαν κ απλα θα ριξουν μια ματια στα σημαντικα!!ευχαριστουμε!
-
Και λίγη βοήθεια από τους διαβασμένους στα παιδαγωγικα καλή θα ήταν, 5-10 λεπτάκια από το χρόνο σας για να γράψετε κάτι, που πρώτα θα κάνει καλό σε εσάς που τα επαναλαμβάνετε και μετά και σε όσους θέλουν να κάνουν καμιά επαναληψούλα. Ευχαριστώ!
-
Ausubel
1. εκθετική διδασκαλία και δεκτική μάθηση
2. οι διευρευνητικές τεχνικές απαιτούν χρόνο
3. ουσιώδης μάθηση= συσχέτιση νέων πληροφοριών με παλιές
4. προοδευτική διαφοροποίηση= πρώτα γενικές έννοιες και μετά ειδικά στοιχεία
5. τα επιμέρους στοιχεία πρέπει να συσχετίζονται
6.προοργανωτές= οτιδήποτε βοηθά το μαθητή να ιδαμορφώσει ένα γενικό πλαίσιο για τη διδασκαλία που θα ακολουθήσει