Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Τυπική Εκπαίδευση => Γυμνάσιο => Σχολικά μαθήματα => Φιλολογικά μαθήματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: apri στις Νοεμβρίου 05, 2010, 08:02:14 pm
-
Επειδή έχω κολλήσει αυτήν τη στιγμή, στην πρόταση
"Ήλθε ιππεύς ονόματι Κλέαρχος" το "Κλέαρχος" είναι επεξήγηση στο "ιππεύς";
-
Αν κ φαντάζομαι ότι 2 ημέρες μετά έχεις "ξεκολλήσει"... Μια κ το είδα όμως, ας απαντήσω.
Αφού πηγαίνουμε από γενικότερη έννοια προς συγκεκριμένο πρόσωπο κ εξειδικεύουμε, καλά είπες ότι είναι επεξήγηση.
-
Ευχαριστώ έστω και αν άργησες... ;)
Με μπέρδευε λίγο ότι μεσολαβούσε αυτή η δοτική της αναφοράς (ονόματι). Δεν έμενε όμως και τίποτα άλλο, εκτός από την επεξήγηση, που να ταιριάζει.
-
Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει ποια είναι τα βήματα για την απροσωπη σύνταξη (αναγνώριση)
π.χ.
Τοις πλουσίοις ου προσήκει τους πενήντας υβρίζειν
α:
-
Πρώτα πρέπει να εξηγήσεις στους μαθητές τι είναι απρόσωπο ρήμα και ότι το απαρέμφατο μπαίνει υποκειμενο του απροσώπου και είναι τελικό ή ειδικό απρ αναλόγως με τη σημασία του ρήματος. Εδώ έχουμε τελικό απαρέμφατο.
Επίσης ότι με την απρόσωπη σύνταξη έχουμε πάντα ετεροπροσωπία.
Δίπλά στα απρόσωπα συχνα υπάρχει μια δοτική (δοτική προσωπική) και απ αυτη βγαίνει το υποκείμενο του απρ , αν τη μετατρέψουμε σε αιτιατική (πρεπει εξάλλου να ξέρει ότι όταν έχω ετεροπροσωπια το υποκ του απρ μπαινει πάντα σε αιτιατική).
Ελπίζω να βοήθησα!
-
Ευχαριστώ.Αυτά δεν τα ανέφερα γιατί ήδη εννονούνται.Το θέμα είναι πότε το Υ απαρεμφάτου το παίρνουμε από την δοτική προσωπική (μετατρέποντας την σε αιτιατική)και πότε από μια αιτιατική που θα υπάρχει στην πρόταση.
Αλλο παράδειγμα:
Ανάγκη εστίν τω πατρί τον παίδα καλως παιδευειν
Γιατί το Υ του απαρεμφάτου παιδεύειν είναι τον πατερα (από τω πατρί) και όχι τον παίδα.
Θέλω να πω, υπάρχει κάποιος κανόνας για το πότε χρησιμοποιούμε τη δοτική προσωπική για το Υ του απρφ και πότε όχι?
-
Όταν υπάρχει δοτική προσωπική, πάντα απ΄αυτη θα βγει το υποκ του απαρεμφ σε αιτιατική
-
Εγώ πρώτα βρίσκω το απρόσωπο ρήμα/απρόσωπη έκφραση, μετά το υποκείμενό του (απαρέμφατο) και τέλος, αν υπάρχει τη δοτική προσωπική.
Αφού δηλώσω το είδος του απαρεμφάτου, αρχίζω τη σύνταξή του:
Ψάχνω να βρω μια αιτιατική που να ταιριάζει με βάση το νόημα της πρότασης να είναι το υποκείμενο του απαρεμφάτου. Στην πρόταση που αναφέρεις υπάρχει μια αιτιατική (πένητας). Δοκιμάζω να δω αν βγάζει νόημα ως υποκείμενο (δεν ταιριάζει στους πλούσιους να βρίζουν οι φτωχοί), αλλά δεν είναι και πολύ ικανοποιητικό.
Αφού δεν ταιριάζει η υπάρχουσα αιτιατική για υποκείμενο, πρέπει να εννοήσουμε κάποιο υποκείμενο από τα συμφραζόμενα. Προσοχή: Όποια λέξη και να μας ταιριάζει, θα πρέπει να την εννοήσουμε σε αιτιατική, αφού έχουμε απρόσωπη σύνταξη (αφού το υποκείμενο του απροσώπου δεν είναι κάποιο όνομα, αλλά είναι απαρέμφατο, δεν μπορεί να έχουμε ταυτοπροσωπία, δηλ. το ίδιο υποκείμενο για το ρήμα και το απαρέμφατο). Υπάρχει βέβαια μια εξαίρεση στον πλάγιο λόγο, αλλά φυσικά δεν την αναφέρεις, για να μην τους μπερδέψεις.
Το πρώτο μέρος που ψάχνουμε είναι η δοτική προσωπική, αν υπάρχει. Αν βγάζει ικανοποιητικό νόημα, έχει καλώς. Την τρέπουμε σε αιτιατική και τελειώνουμε.
Αν όχι, πρέπει να εννοήσουμε κάποιο άλλο από προηγούμενη πρόταση ή κάποιο αόριστο (τινα, ημάς). Το λέω αυτό, γιατί υπάρχει μια συνήθεια να πιάνουμε με το ζόρι τη δοτική προσωπική και να τη χρησιμοποιούμε ως υποκείμενο. Παρ' όλα αυτά δεν βρίσκουμε πάντα στη δοτική προσωπική το υποκείμενο του απαρεμφάτου. Πάντα κριτήριο είναι το νόημα.
π.χ
Δοκει μοι, ω υιε, σωσαι τον πατέρα (υποκ. σωσαι: σε)
Ἐπείπερ, ὦ ἄνδρες Ἀθηναῖοι, ἀγαθὸν ὑμῖν ἔδοξεν εἶναι Λακεδαιμονίους φίλους ποιεῖσθαι, δοκεῖ μοι χρῆναι τοῦτο σκοπεῖν, ὅπως ἡ φιλία ὅτι πλεῖστον χρόνον συμμενεῖ ( υποκείμενο σκοπειν: υμας)
Επίσης, δεν σημαίνει ότι επειδή έχουμε μια δοτική στο κείμενο, είναι σώνει και καλά δοτική προσωπική.
π.χ Ἂξιόν ἐστι ἡμᾶς τοῖς Ἀθηναίοις φίλους εἶναι. (τοις Αθηναίοις=δοτ.αντικειμ. στο φίλους)
-
Ωραία τώρα κατάλαβα.Δεν υπάρχει κάποιος κανόνας απλά από το νόημα.
Όταν υπάρχει δοτική προσωπική, πάντα απ΄αυτη θα βγει το υποκ του απαρεμφ σε αιτιατική
soul μου αυτό δεν είναι απόλυτο
Δες το ακόλουθο παράδειγμα
Ελπίς εστί ημιν τα πράγματα γενέσθαι βελτιώ.
Εδώ αν και η δοτ. προσωπική είναι το υμίν το Υ του απαρεμφάτου είναι τα πράγματα ;)
-
Εχεις δικιο, στο παραδειγμα που δινεις τώρα δεν είναι η δοτ προσωπική το υποκ απρ, αλλα στα προηγούμενα είναι και τις περισσότερες φορές μπαινει η δοτική προσωπική (ταιριάζει νοηματικά)
-
Ανάγκη εστίν τω πατρί τον παίδα καλως παιδευειν
Γιατί το Υ του απαρεμφάτου παιδεύειν είναι τον πατερα (από τω πατρί) και όχι τον παίδα.
Επίσης, διότι χρειαζόμαστε μια αιτιατική ως αντικείμενο του παιδεύειν.
-
Για οσους ενδιαφερονται υπαρχει ενα παρα πολυ καλο βιβλιο "Ερωταπαντησεις Γραμματικης Συντακτικου & Θεματα Αρχαιας Ελληνικης Θεματογραφιας" του Γεωργιου Σακελλαριάδη, εκδ.Σμυρνιωτακης. εχει πολλες και ποικιλες ασκησεις που καλυπτουν ολη τη γραμματικη και το Συνατκτικο με τις απαντησεις τους φυσικα. Ειδικα του Συντακτικου ειναι το κατι αλλο....ψαξτε το αξιζει το κοπο.
προσωπικα, το ειχα οταν εδινα Δεσμες, μετα στη Σχολη μου και μετα στον ΑΣΕΠ. στις Δεσμες εγραψα 20 στα αρχαια (διαβαζα μονο απο αυτο το βοηθημα) και στον ΑΣΕΠ δεν ειχα κανενα προβλημα στη μεταφραση του αγνωστου. Ξερω δεν ειναι πανακεια αυτο το βιβλιο αν δεν εχεις γενικοτερα τις βασεις, αλλά το λεω για μας που κανουμε στα παιδια μαθημα ως ενα πολυ καλο βοηθημα. Οι ασκησεις ειναι μικρες και οχι κουραστικές.
-
Μάρκο, αυτό το βιβλίο κυκλοφορεί στο εμπόριο ή θα δυσκολευτούμε να το βρούμε;
-
χαχαχα,.....
σας εχω λιγακι συνηθισει στα "σπάνια" βιβλια, ε ;
Τί να κανω? .....να μη τα αναφερω? Τα καλα βιβλια τί στο δ...ιαολο γινονται? (αναρωτιέμαι).
Εδω για τη μηχανη σου και παλι βρισκεις ευκολα (ειτε γνησια ειτε ιμιτασιόν) και σε διαφορες τιμες(αν και αγοραζω παντα το ακριβο)
Δε ξερω, τι να σου πω? "ποντικακι" εισαι καπου θα το ανακαλυψεις...χαχα.Παντως, πραγματικα αξιζει. Δεν ειναι της "μάζας"....
-
χαχα... ;D
-
Μάρκο, αυτό το βιβλίο κυκλοφορεί στο εμπόριο ή θα δυσκολευτούμε να το βρούμε;
κυκλοφορει , κυκλοφορει.. ;D.όντως αθάνατο βιβλιο Μαρκο!! :)
-
Μάρκο, αυτό το βιβλίο κυκλοφορεί στο εμπόριο ή θα δυσκολευτούμε να το βρούμε;
κυκλοφορει , κυκλοφορει.. ;D.όντως αθάνατο βιβλιο Μαρκο!! :)
πολυ ευχαριστο αυτο, γιατι πραγματικα αξιζει!
παντα οταν μιλαω για βιβλια ειμαι πολυ προσεκτικος. Ακομα και στα παιδαγωγικα για τον ασεπ, οσοι πηραν το βιβλιο που τους ειχα πει οχι μονο εγραψαν πανω απο 90 αλλα και διοριστηκαν!
-
Μάρκο, αυτό το βιβλίο κυκλοφορεί στο εμπόριο ή θα δυσκολευτούμε να το βρούμε;
κυκλοφορει , κυκλοφορει.. ;D.όντως αθάνατο βιβλιο Μαρκο!! :)
πολυ ευχαριστο αυτο, γιατι πραγματικα αξιζει!
παντα οταν μιλαω για βιβλια ειμαι πολυ προσεκτικος. Ακομα και στα παιδαγωγικα για τον ασεπ, οσοι πηραν το βιβλιο που τους ειχα πει οχι μονο εγραψαν πανω απο 90 αλλα και διοριστηκαν!
και ποιο βιβλίο είναι αυτό για τα παιδαγωγικά ΑΣΕΠ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
-
Πρόταση
προσηκει σκοπειν ειτε αγαθά είτε κακά εστί τα πεπραγμένα.
η ερώτηση
η δευτερεύουσα πλάγια ερωτηματική πρόταση τι είναι συντακτικά;;
είναι από άσκηση που έβαλαν στον αδερφό μου και η απάντηση της καθηγήτριας με έβαλε σε σκέψεις..
παίρνουν τα απρόσωπα ρήματα αντικείμενο;;;
-
η πλαγια ερωτ.πρ. ειναι αντικειμενο στο απαρεμφατο "σκοπειν". (μολις γυρισα απο το ποτο. αυριο εχω πρωινο ξυπνημα. Ελπιζω να απαντω σωστα)
-
για πιωμένος καλά τα λες ;D
-
η πλαγια ερωτ.πρ. ειναι αντικειμενο στο απαρεμφατο "σκοπειν". (μολις γυρισα απο το ποτο. αυριο εχω πρωινο ξυπνημα. Ελπιζω να απαντω σωστα)
Σωστόςςςςςςςςςςςςςςςςςςς
-
"Tα ερωτηματα του συγχρονου εκπαιδευτικου" εκδ.Gutenberg
-
Να΄στε καλά παιδιά προς στιγμήν είχα πάθει κλονισμό..
αντικείμενο στο σκοπειν του είπα και εγώ..
-
Να΄στε καλά παιδιά προς στιγμήν είχα πάθει κλονισμό..
αντικείμενο στο σκοπειν του είπα και εγώ..
μα για να αποφευγουμε τα καρδιαγγειακα και τα εγκεφαλικα ειμαστε εδω.... ;D
-
Διδάσκω αρχαία στη
-
Διδάσκω αρχαία στη
-
Διδάσκω αρχαία στη
-
Πρόταση
προσηκει σκοπειν ειτε αγαθά είτε κακά εστί τα πεπραγμένα.
η ερώτηση
η δευτερεύουσα πλάγια ερωτηματική πρόταση τι είναι συντακτικά;;
είναι από άσκηση που έβαλαν στον αδερφό μου και η απάντηση της καθηγήτριας με έβαλε σε σκέψεις..
παίρνουν τα απρόσωπα ρήματα αντικείμενο;;;
οχι βεβαια στο συγκεκριμενο παραδειγμα!
καμια φορα παιρνουν ομως...
Ἠγγέλθη Περικλεῖ ὅτι τὰ Μέγαρα ἀφέστηκε.
-
Διδάσκω αρχαία στη
-
Μήπως δεν πρέπει να επιμείνω, όπως είχα σκοπό, για να το καταλάβουν καθώς είναι αρκετά δύσκολο για τα περισσότερα παιδιά;
τιποτα δεν ειναι δυσκολο να διδαχτει, αρκει να βρεις τον καταλληλο τροπο. (παιδαγωγικη αρχη). (olgalia, βλεπω....τεμπελιαζεις!! ;D)
-
Καλησπέρα! Αν σε μια ειδική πρόταση με εισαγωγή ότι (αντικειμενική κρίση), έχουμε ευκτική του πλαγίου λόγου (υποκειμενική γνώμη), τι σημαίνει στην ουσία αυτή η αντίφαση αντικειμενικότητας-υποκειμενικότητας;