Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Τυπική Εκπαίδευση => Σχολικά μαθήματα => Δημοτικό => Μήνυμα ξεκίνησε από: Ms Daisy στις Ιανουαρίου 29, 2012, 06:59:38 pm
-
Θα ήθελα κάποιος δάσκαλος/δασκάλα να μου προτείνει κάποιο site, αν υπάρχει, που να βάζω μια λέξη και να μου κάνει γραμματική αναγνώριση. Ο γιος μου είναι
-
Oι παθητικές μετοχές σε -μενος, -μενη, -μενο συχνά λειτουργούν όπως τα επίθετα προσδιορίζοντας ένα ουσιαστικό (π.χ "το θλιμμένο/χαρούμενο βλέμμα" ή "το βλέμμα του ήταν θλιμμένο/χαρούμενο").
Καταλαβαίνεις ότι λειτουργούν ως επίθετα, γιατί θα μπορούσες κάλλιστα να βάλεις στη θέση τους ένα επίθετο χωρίς να αλλάξει η σύνταξη (π.χ το όμορφο βλέμμα).
Άλλες φορές, όταν αυτό το ουσιαστικό που προσδιορίζουν παραλείπεται, γιατί εννοείται πολύ εύκολα, λειτουργούν ως ουσιαστικά: π.χ Οι δυστυχισμένοι (άνθρωποι), η Οικουμένη (γη).
Διευκρινίζω: Δεν είναι επίθετα ή ουσιαστικά, αλλά λειτουργούν στις παραπάνω περιπτώσεις σαν να είναι.
Υπάρχουν και περιπτώσεις όπου μια μετοχή λειτουργεί καθαρά ως μετοχή:
Π.χ Ακουμπισμένος στο παράθυρο, έβλεπα τα σύννεφα στον ουρανό.
Έφυγαν κυνηγημένοι από τους εχθρούς.
-
Να'σαι καλά, Apri. Έτσι είναι και στα αγγλικά αλλά εκεί δε δίνουμε και μεγάλη βάση (δεν υπάρχουν ασκήσεις αναγνώρισης σε εξετάσεις άρα τα περνάμε κάπως επιφανειακά) και έλεγα μήπως υπάρχει κάτι διαφορετικό στα ελληνικά. Και πάλι σ'ευχαριστώ!
Αν ξέρεις και κανένα site (η φίλη μου δε θυμάται τίποτα από γραμματική και αγχώθηκε), πες μου.
-
Υπάρχει on-line το "Λεξικό της κοινής νεοελληνικής" του Τριανταφυλλίδη.
http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html (http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html)
Υπάρχει ένα πλαίσιο όπου γράφεις τη λέξη που σε ενδιαφέρει και πατώντας enter βλέπεις το λήμμα.
Στο λήμμα, δίπλα στη λέξη θα δεις ενδείξεις όπως O (= ουσιαστικό), Ε (= επίθετο) και Ρ (=ρήμα).
Για να δεις αναλυτικά τι σημαίνουν αυτές οι ενδείξεις, κοίτα εδώ: http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/grammar.html (http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/grammar.html).
Επίσης, υπάρχει και το βικιλεξικό: http://el.wiktionary.org/ (http://el.wiktionary.org/)
Εδώ γράφεις τη λέξη που σε ενδιαφέρει πάνω δεξιά. Δεν είναι όμως πλήρες, λείπουν πολλά λήμματα.
-
Μόνο που δεν κάνει διάκριση μεταξύ επιθέτων και μετοχών. Όλες τις παθητικές μετοχές τις αναφέρει ως επίθετα.
-
Σωστά. Νομίζω ότι αυτό οφείλεται στην άποψη κάποιων γλωσσολόγων ότι οι κλιτές μετοχές θα πρέπει να λέγονται επίθετα.
Για να μην μπερδευτεί όμως η panickos, καλό είναι να μη συμβουλευτεί το λεξικό του Τριανταφυλλίδη, τουλάχιστον όχι για τα μαθήματα του παιδιού. Καλύτερα ας κοιτάξει το λεξικό για α', β' και γ' δημοτικού του ΠΙ
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSDIM-B105/%CE%94%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%A0%CE%B1%CE%BA%CE%AD%CF%84%CE%BF/%CE%95%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%20%CE%9B%CE%B5%CE%BE%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%91%CE%84%2C%20%CE%92%CE%84%2C%20%CE%93%CE%84%20%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D/00.Lexiko.pdf (http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSDIM-B105/%CE%94%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%A0%CE%B1%CE%BA%CE%AD%CF%84%CE%BF/%CE%95%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%20%CE%9B%CE%B5%CE%BE%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%91%CE%84%2C%20%CE%92%CE%84%2C%20%CE%93%CE%84%20%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D/00.Lexiko.pdf)
και τη γραμματική για Ε΄και Στ΄ Δημοτικού
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSDIM-F102/%CE%94%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%A0%CE%B1%CE%BA%CE%AD%CF%84%CE%BF/%CE%93%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%28%CE%95%20%CE%BA%CE%B1%CE%B9%20%CE%A3%CE%A4%20%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D%29/0.GRAMMATIKH_E%26STDHM.pdf (http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSDIM-F102/%CE%94%CE%B9%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%A0%CE%B1%CE%BA%CE%AD%CF%84%CE%BF/%CE%93%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%28%CE%95%20%CE%BA%CE%B1%CE%B9%20%CE%A3%CE%A4%20%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D%29/0.GRAMMATIKH_E%26STDHM.pdf)
-
Για επαναληπτικά γλώσσας και μαθηματικών
-
Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις!!! Το λεξικό το έχουμε αλλά δε σκέφτηκα να το συμβουλευτώ. :-[
Όσον αφορά αυτό που λέι η Έφη, έχω κι εγώ την ίδια απορία.