Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Διάφορα θέματα για την εκπαίδευση => Διάφορα Εκπαιδευτικά θέματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: ktmaria στις Ιανουάριος 26, 2013, 03:33:02 μμ

Τίτλος: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: ktmaria στις Ιανουάριος 26, 2013, 03:33:02 μμ
Θα ήθελα να μάθω αν κάποιος απο εσας το χρησιμοποιεί το ΦΕΜ ως εργαλείο αξιολόγησης και να ανταλλάξουμε ιδέες!
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: ktmaria στις Ιανουάριος 27, 2013, 09:29:39 μμ
Τίποτα...κανένας;Είμαι νέο μέλος, ελπίζω να μην κάνω κάτι λάθος!Ψάχνω απεγνωσμένα να βρω κάποιον με εμπειρία πάνω στο θέμα, έχω πολλές απορίες και φυσικά πολλές προτάσεις αν κάποιος ενδιαφέρεται...
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: tabacaria στις Ιανουάριος 28, 2013, 12:11:18 πμ
Σαφώς και τα οφέλη του πορτφόλιο είναι πολλά, τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους εκπαιδευόμενους. Επιπλέον, οι παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη γι' αυτή τη διαδικασία αξιολόγησης (π.χ πολλαπλές εφυϊες, μαθησιακά στυλ, (feedback), γνωστοποίηση κριτηρίων αξιολόγησης κτ.λ. είναι πράγματι ρηξικέλευθα και ιδανικά.

Ωστόσο, αυτού του είδους η αξιολόγηση αντικρούει την παραδοσιακή αξιολόγηση, που όλοι βιώσαμε ως μαθητές και ακόμη βιώνουμε ως πολίτες. Και η οποία, δυστυχώς, ακόμη προωθείται, έστω και άτυπα. Προσωπικά θεωρώ, πως στο δικό μας αναχρονιστικό σχολείο, η μέθοδος αυτή σίγουρα, παρα τα πλεονεκτήματά της, συναντά προσκόμματα και εξωσχολικά και ενδοσχολικά.

Φυσικά, επειδή οι μικρο-συνθήκες (έστω και στο ίδιο οικοδόμημα) μπορεί να είναι διαφορετικές, μπορείς να το επιδιώξεις, έχοντας πάντα σαφείς στόχους, την εξασφαλισμένη συνεργασία των μελών της τάξης σου και δίνοντας το δικό σου προσωπικό στίγμα.

Σίγουρα είναι μια καλή αρχή για αναμόρφωση του σχολικού πλαισίου με πολλαπλά οφέλη. Καλή τύχη.
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: ktmaria στις Ιανουάριος 28, 2013, 03:00:44 μμ
Αλήθεια είναι πως οι δυσκολίες ειναι πολλές και ο χρόνος ελλειπής για τέτοιου είδους δραστηριότητες αλλα είμαι τόσο ικονοποιημένη με τον ενθουσιασμό των μαθητών μου και με τα αποτελέσματά, που πραγματικά θέλω να το συνεχίσω αλλα θέλω να είμαι βέβαιη οτι δεν κάνω λάθος και να τελειοποιήσω τη μέθοδο όσο περισσότερο μπορώ, μακάρι να βρεθεί κάποιος να το χρησιμοποιεί και έτσι θα έχουμε να πούμε περισσότερα...
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: new_pe06 στις Ιανουάριος 28, 2013, 08:31:42 μμ
Είμαι καθηγήτρια αγγλικών. Χρησιμοποιούσα portfolio σε ένα τμήμα Τετάρτης δημοτικού.
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: kyra_daskala στις Ιανουάριος 28, 2013, 08:45:03 μμ
Χρησιμοποιώ portfolio  τα τελευταία 4 χρόνια.
Έχει κάθε μαθητής μου ένα μεγάλο κλασερ χωρισμένο σε τόσα θέματα όσα και τα αντικείμενα που διδάσκω.
Εκεί κρατούν τις εργασίες που κάνουμε μέσα στην τάξη, τα τεστ, τα διαγωνίσματα, τις ομαδικές εργασίες, τα κριτήρια αυτοαξιολόγησης και ό,τι άλλο κρίνω χρήσιμο.
Μια φορά την εβδομάδα (συνήθως την Παρασκευή) αφιερώνουμε μια ώρα και τακτοποιούμε ο καθένας το φάκελό του. Βάζουν τη δουλειά τους σε ημερολογιακή σειρά, επιδιορθώνουν με στικεράκια τις σελίδες που έχουν χαλάσει, αξιολογουν την πορεία τους, κρίνουν τις εργασίες τους και προχωράμε.
Μια φορά το μήνα παίρνουν το φάκελο στο σπίτι για να τον δείξουν στους γονείς τους (συνήθως το Σαββατοκύριακο πριν τους καλέσω για την μηνιαία ενημέρωση).

Όταν είχα μικρή τάξη (Γ') απαιτούσε πολύ χρόνο και από εμένα για να επιβλέπω και τα παιδιά αλλά και να ελέγχω ό,τι κανουν.
Τα τελευταία χρόνια που είχα μεγάλες τάξεις το σύστημα δούλευε ρολόι από το μήνα και μετά και δεν χρειαζόταν ιδιαίτερος κόπος και από εμένα.
Βέβαια να έχεις υπόψη σου ότι παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες θέλουν λίγη βοήθεια παραπάνω, όπως και οι πιο "τσαπατσούληδες".  :P
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: ktmaria στις Ιανουάριος 28, 2013, 10:15:16 μμ
Κάπως ετσι ξεκίνησα κι εγώ, απλά δε θέλω να μείνω απλά στην αποθήκευση των σχολικών εργασιών,επέλεξα φέτος να ασχοληθώ μόνο με το μάθημα της Γλώσσας,μιας και το θεωρώ πολύ απαιτητικό, και προσπαθώ να χρησιμοποιήσω διάφορα εργαλεία στην αξιολόγηση της κάθε ενότητας αλλα της παραγωγής γραπτού λόγου,κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων, περιγραφική αξιολόγηση και ανατροφοδότηση στα σημεία που υπάρχει ανάγκη. Δίνω μεγάλη σημασία στην παραγωγή γραπτού λόγου και κυρίως στην κειμενική προσέγγιση, θέλω να δουλέψω,ουσιαστικά, όλα τα είδη των κειμένων και ετσι να έχουν την ευκαιρία τα παιδιά να βλέπουν την εξέλιξή τους σε όλα τα στάδια. Όσον αφορά στην οργάνωση κι εμείς έχουμε επιλέξει ενα κλασέρ με διαφάνειες, το έχουμε χωρίσει σε ενότητες και φυσικά έχουμε συμφωνήσει πως είναι δικός τους και μόνο αυτοι αποφασίζουν τι θα βάλουν μέσα σε  αυτό. Στα αγγλικά απο ότι γνωρίζω το χρησιμοποιούν χρόνια τώρα, αλλα στο δημοτικό είναι πολύ νέα πρακτική, σε ποια περιοχή διδάσκεις(κυρα δασκάλα);Πάντως ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις σας
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: new_pe06 στις Ιανουάριος 28, 2013, 11:35:09 μμ
Εγώ το χρησιμοποιούσα ώς εξής: Δίδασκα έχοντας σε κάθε μάθημα έναν διδακτικό στόχο π.χ. να μπορούν να περιγράψουν τα μέρη του σπιτιού (δωμάτια, κήπος κτλ). Μετά τους έδινα ένα φύλλο που έγραφε πάνω: Μπορώ να ...(περιγράψω το σπίτι μου). Και απο κάτω ο κάθε μαθητής έγραφε όσα μπορούσε, έβαζε ζωγραφιές σχετικές κτλ. Το έβαζε στο portfolio του. Στο τέλος το portfolio του έλεγε ουσιαστικά τι μπορεί να κάνει.
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: kyra_daskala στις Ιανουάριος 29, 2013, 12:18:35 μμ
Κατάλαβα τι θέλεις να κάνεις.
Μια μικρή ένσταση έχω στη συμφωνία που έχετε κάνει, ότι ο κάθε μαθητής θα βάζει στο φάκελό του ό,τι εκείνος επιλέγει.
Αν δεν κρατήσουν όλες τις εργασίες τους, πως θα φανεί η πορεία της δουλειάς τους και η πρόοδος που έχουν σημειώσει στο τέλος της ενότητας;
Πώς έχουν διαχειριστεί οι μαθητές σου την ελευθερία που τους έχεις δώσει;
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: gallikou στις Ιανουάριος 29, 2013, 01:03:41 μμ
Νομίζω ότι τα παιδιά δεν αντιλαμβάνονται (ιδίως στο γυμνάσιο) πόσο σημαντική είναι η κάθε εργασία τους, έτσι πολλές τις πετάνε ή ενδιαφέρονται μόνο για τα διαγωνίσματα.  Έχω συναντήσει πολλά παιδιά που αδιαφορούν κατά τη διάρκεια της χρονιάς και περιμένουν να σκαντζάρουν στα διαγωνίσματα και επομένως έχουμε πολύ θολή εικόνα της προόδου τους. Για μένα, ως ξενόγλωσση, το πιο δύσκολο στο δημοτικό ήταν να τα πείσω να διαβάζουν για κάθε μάθημα και να κάνουν την εργασία στο σπίτι. Ιδίως στα μικρά μέρη της περιφέρειας, η νοοτροπία των γονιών και των παιδιών πολύ δύσκολα αλλάζει ως προς αυτό. Μπορεί να σου πουν "κυρία/ε γιατί μου βάλατε 16, αφού στο διαγώνισμα έγραψα 18;" και το αντίστροφο. Άλλες φορές πάλι σε μας, επειδή κάνουν έξω την ξένη γλώσσα αδιαφορούν τελείως για τη δουλειά του σχολείου.
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: ktmaria στις Ιανουάριος 29, 2013, 02:33:22 μμ
Η αλήθεια είναι πως είμαι πολύ ικανοποιημένη με το πως διαχειρίστηκαν οι μαθητές μου την ελευθερία που τους έχω δώσει, δεν θέλω ούτε εγω να βάλουν στο φάκελό τους μια άτυχη στιγμή, που ενω ξέρανε  τι έπρεπε να γράψουν...ίσως να μην είχαν το χρόνο να το ολοκληρώσουν ή ακόμη και να μην κατάλαβαν καλά τι ζητούσε η άσκηση, κι ετσι να μην τα πήγανε καλά. Αντίθετα κάθε γραπτό καλό γι'αυτούς(μέτριο για εμάς) είναι κατώτερο απο το επόμενο που θα μπει και θα έχει γίνει ανατροφοδότηση, ετσι τα παιδιά ,χωρίς να το αντιληφθούν ιδιαίτερα, δείχνουν την εξέλιξη τους, κι εκεί ειναι που πρέπει να επέμβουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί.Συνολικά πάντως είμαι πολύ ικανοποιημένη, αν και μικρά στην ηλικία, μπορούν και ανταπεξέρχονται με πολύ ενδιαφέρον
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: gallikou στις Ιανουάριος 29, 2013, 03:02:23 μμ
Είναι τυχεροί οι μαθητές σου που σε έχουν δασκάλα... Μην χάσεις τον ενθουσιασμό σου...
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: evi06 στις Ιανουάριος 29, 2013, 03:13:20 μμ
πολυ καλο θεμα! ως τωρα εκανα κατι αντιστοιχο με αυτο της new pe06 αλλα καπου μεσα μου δεν θεωρω οτι εινια κ η πιο "σωστη" και "αποδοτικη" χρηση του Portfolio. θελω να το εξελιξω να γινει ουσιαστικα ενας τρoπος αυτοαξιολόγησης αλλα δεν ηξερα απο που κ πως να αρχισω.
ktmaria, θα συμφωνησω με την gallikou ;)
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: ktmaria στις Ιανουάριος 29, 2013, 03:28:02 μμ
Gallikou ευχαριστώ πολύ κι εγω εύχομαι να μη χάσω τον ενθουσιασμό μου, δε θέλω να γίνω απλά μια δασκάλα που διδάσκει μόνο ο,τι λέει το βιβλίο. Ευη στην αρχή ήμουν κι εγω πελαγωμένη, ήθελα πολύ να το ξεκινήσω αλλα δεν ήξερα πώς και φυσικά φοβόμουν πολύ μήπως κάνω λάθος - η αλήθεια είναι πως δέχτηκα πολλά σχόλια και επικρίσεις - αλλα ήθελα τόσο πολύ να το κάνω που δεν με έκανε τίποτα πλέον πίσω. Την προηγούμενη εβδομάδα το παρουσίασα στο σχολικό σύμβουλο της περιφέρειάς μου και μπορώ να πω πως ενθουσιάστηκε, θέλει λέει να το παρουσιάσω σε μια ημερίδα, να το οργανώσω σε μια παρουσίαση να το δούνε και οι υπόλοιποι. Αυτο φυσικά με έκανε πολύ περήφανη αλλα το σημαντικό είναι να κάνεις πράγματα που πιστεύεις και τότε δεν υπάρχει λάθος συνταγή. Ξεκίνα το
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: new_pe06 στις Ιανουάριος 29, 2013, 08:12:35 μμ
Να το παρουσιάσεις ktmaria. Και εγώ το είχα συζητήσει με την σύμβουλο και της άρεσε πάρα πολύ. Δεν ξέρω evi06 γιατί δεν σου φάνηκε σωστό και αποδοτικό. Ίσως ανέλυσε το λίγο αυτό γιατί μπορεί και εγώ να κάνω λάθος και να μπορούσα να το εξελίξω. Εμένα πάντως με βόλεψε πολύ και αν τα βιβλία απο μόνα τους ήταν λίγο πιο οργανωμένα θα πήγαινε πολύ καλά χωρίς να χρειάζεται τόση προετοιμασία απο μέρους μου. Παλιά το μόνο που έκαναν στο portfolio ήταν να το έχουν σαν ντοσιέ με εργασίες. Τώρα όπως λέει και η ktmaria χρειάζεται μια καλύτερη οργάνωση που πρέπει να ξεκινήσει απο εμάς ώστε να καταλαβαίνουν στο τέλος και τα παιδιά τι μαθαίνουν και γιατί. Ίσως έτσι να αναλάβουν και λίγο περισσότερο την ευθύνη της μάθησης.

Είναι πολύ σημαντικό να κάνουν μια τέτοια δουλειά και οι δάσκαλοι. Μακάρι ktmaria να το δούμε και απο άλλους αυτό. Γιατί άλλο να το εισάγει ένας ξενόγλωσσος που έχει λίγες ώρες με τα παιδιά (π.χ. είδα οτι οι γονείς ήταν τελείως αδιάφοροι σε αυτού του είδους την αξιολόγηση και παρά τις προσπάθειές μου να τους ενημερώσω αδιαφόρησαν) και άλλο να τους πεί ο δάσκαλος οτι πέρα απο το Α, Β, Γ ή το 9, 10 το παιδί αξιολογείται και μέσα απο το portfolio. Όπου φαίνεται πιο καλά η εξέλιξη και η δουλειά του.
Τίτλος: Απ: Φάκελος εργασιών του μαθητή(Φ.Ε.Μ ή portfolio) στο δημοτικό
Αποστολή από: ktmaria στις Ιανουάριος 29, 2013, 10:07:13 μμ
Μα κι εγώ γι αυτο το λόγο ξεκίνησα το θέμα, επειδή θέλω πολύ να δω κι απο άλλους συναδέλφους να ασχολούνται και όλοι μαζί να το φτάσουμε στο σημείο που πρέπει, ωστε να είναι αποδοτικό και χρήσιμο στην τάξη μας. Άλλοστε ξέρουμε όλοι εδω μέσα πολύ καλά πως αν ο δάσκαλος ή η δασκάλα αγαπάει κάτι...είναι το λιγότερο σίγουρο πως και τα παιδιά θα το δεχτούν και στο τέλος θα το αγαπήσουν κι αυτά. Κάτι σχετικό  με το πορτφόλιο έχει έρθει φέτος στα σχολεία μας για το μάθημα των Γαλλικών, αλλα δεν δόθηκε πολύ σημασία και μάλλον θα μείνει στα ράφια της βιβλιοθήκης.