Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Διάφορα θέματα για την εκπαίδευση => Επιμόρφωση-Μετεκπαίδευση => Μεταπτυχιακά προγράμματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: maria_1 στις Απριλίου 19, 2016, 01:41:12 am
-
Παραθέτω εδώ τη συνέντευξη της κυρίας Τσιπλάκου γνωρίζοντας πως το μεταπτυχιακό Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, αφορά πολλούς φιλολόγους.
Οι φιλόλογοι είναι “πολυδύναμοι” και η διδασκαλία είναι μόνο μια πιθανή προοπτική επαγγελματικής αποκατάστασης»
Όταν όλα «αποδομούνται», λένε, τότε βγαίνει η αμφισβήτηση, η αναθεώρηση και η αλήθεια στην επιφάνεια. Μια καθαρά λαϊκή ρήση που συνοδεύει τον πολιτισμό εν γένει σε περιόδους παλινδρόμησης, όπως αυτές που βιώνουμε. Αναμφίβολα, οι ανθρωπιστικές σπουδές και κυρίως, η Ελληνική Φιλολογία έχουν δεχθεί ένα σοβαρό πλήγμα λόγω της οικονομικής κρίσης. Οι κλασικές επαγγελματικές προοπτικές, όπως αυτή του διορισμού στη μέση εκπαίδευση, τείνουν πλέον να μην ικανοποιούν τους κατά χιλιάδες αποφοίτους που επέλεξαν ν’ ακολουθήσουν αυτόν τον παραδοσιακό κλάδο σπουδών. Σε συνέντευξή της η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσολογίας και Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών «Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, κα. Σταυρούλα Τσιπλάκου, μας δίνει απαντήσεις στα ποικίλα ερωτήματα που μας απασχολούν τόσο για το καινοτόμο αυτό μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών όσο και για τις πάρα πολλές εναλλακτικές επαγγελματικές οδούς που υπάρχουν ακόμα για τον κλάδο των Φιλολόγων.
Συνέντευξη στον Νέαρχο Κουρσάρο [nearchos_k@rocketmail.com]
«Πολύ μεγάλη η απήχηση του μεταπτυχιακού παρά την οικονομική κρίση»
- Είστε η Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη του μεταπτυχιακού «Ελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία», το οποίο κλείνει φέτος τέσσερα χρόνια ζωής. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε στο να δημιουργήσετε αυτό το συνδυαστικό πρόγραμμα και τι καινούργιο έχει να προσφέρει;
Σε ευχαριστώ πολύ για την ερώτηση. Όπως σωστά επισήμανες, το βασικό χαρακτηριστικό αυτού του μεταπτυχιακού, που το καθιστά πολύ ιδιαίτερο, είναι ο διεπιστημονικός του χαρακτήρας. Η δημιουργία του προέκυψε από τη διαπίστωση ότι υπάρχουν κλάδοι των φιλολογικών σπουδών που δεν «επικοινωνούν» επιστημονικά μεταξύ τους. Έτσι, συχνά δεν αναδεικνύεται, για παράδειγμα, η πολύ ουσιαστική σχέση γλωσσολογίας και θεωρητικής μελέτης της λογοτεχνίας, ή η σχέση της γλωσσολογικής και λογοτεχνικής θεωρίας με τη διδακτική και τη διδασκαλία. Αυτό το κενό καλύπτει το μεταπτυχιακό πρόγραμμα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Η προσέγγισή μας έχει θεωρητικό και διεπιστημονικό προσανατολισμό, καθώς συνδυάζει θεωρία λογοτεχνίας, πολιτισμικές σπουδές και προσεγγίσεις πό τη θεωρητική και εφαρμοσμένη γλωσσολογία. Φυσικά βασικός στόχος είναι η θεωρητική και μεθοδολογική προετοιμασία για περαιτέρω έρευνα.
- Από την πρώτη χρονιά λειτουργίας του, μέχρι και σήμερα πόση ήταν η απήχηση του εν λόγω μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών;
Η απήχησή του ήταν πάρα πολύ μεγάλη τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κύπρο, παρά την κρίση. Αυτή τη στιγμή αριθμούμε περί τις/τους 400 φοιτήτριες/φοιτητές. Θεωρούμε ότι η απήχησή του έχει να κάνει τόσο με το γεγονός ότι είναι πρόγραμμα εξ αποστάσεως, άρα διευκολύνει τις/τους εργαζομένους, όσι και, κυρίως, με το περιεχόμενο και το νέο θεωρητικό και ερευνητικό στίγμα που παρέχει. Φυσικά τεράστιο ρόλο παίζει και ο ενθουσιασμός διδασκουσών/διδασκόντων και διδασκομένων. Αν και το πρόγραμμα προσφέρεται εξ αποστάσεως, είναι εντυπωσιακό ότι με τα εργαλεία που μας προσφέρει η σύγχρονη τηλεκπαίδευση έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε μια πολύ ζωντανή, δημιουργική και δραστήρια μαθησιακή κοινότητα. Η κοινότητά μας είναι φυσικά και ερευνητική—οι απόφοιτοί μας έχουν πλέον αρχίσει να έχουν σημαντική παρουσία σε διεθνή συνέδρια και επίσης έχουν αρχίσει να δημοσιεύουν.
«Το πρόγραμμα θα αναδιαρθρωθεί από του χρόνου και θα προσφερθούν κατευθύνσεις»
- Απ’ ό,τι βλέπουμε στην προκήρυξη, το μεταπτυχιακό απευθύνεται πρωτίστως σε αποφοίτους τμημάτων Ελληνικής Φιλολογίας όλων των κατευθύνσεων και κατόπιν σε αποφοίτους ξένων φιλολογιών. Που οφείλεται αυτός ο όρος; Είναι καθαρά θέμα περιεχομένου;
Ακριβώς, είναι θέμα περιεχομένου, αν και θα πρέπει να σημειώσουμε ότι έχουμε και φοιτήτριες/φοιτητές και από Παιδαγωγικά και άλλα τμήματα και και με μεγάλη χαρά διαπιστώσαμε ότι συμεμτείχαν στο πρόγραμμα με μεγάλο ενθουσιασμό και με μεγάλη επιτυχία.
- Σχεδόν όλα τα μεταπτυχιακά «Ελληνικής Φιλολογίας» στον ευρύτερο ελληνικό χώρο (Ελλάδα – Κύπρος) προϋποθέτουν την επιτυχία σε γραπτή εξέταση, προκειμένου να εισαχθούν οι υποψήφιοι. Για ποιο λόγο δεν ακολουθείται παρόμοια πρακτική και από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, αναλογιζόμενοι και τους όρους εισδοχής της προκήρυξης;
Η γενική πολιτική του ΑΠΚυ, όπως και του ΕΑΠ, είναι η επιλογή χωρίς εξετάσεις, ακριβώς για να δοθεί ευκαιρία συμμετοχής και σε μελλοντικές άξιες φοιτήτριες/φοιτητές που ίσως δεν ευνοούνται από αυτόν τον τρόπο αξιολόγησης και επιλογής.
«Ήδη από φέτος έχουμε τις πρώτες πλήρεις υποτροφίες»
- Εξ όσων γνωρίζουμε, μέχρι στιγμής στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα λειτουργούν οι δυο υποχρεωτικές Θεματικές Ενότητες (Θ.Ε.) του πρώτου έτους και δυο κατ’ επιλογήν στο δεύτερο έτος. Οι υπόλοιπες τέσσερις πότε αναμένεται να ξεκινήσουν;
Το πρόγραμμα θα αναδιαρθρωθεί του χρόνου καθώς θα δομηθεί στη βάση εξαμηνιαίων Θεματικών Ενοτήτων, οπότε θα έχουμε προσθήκες και αλλαγές. Οι υφιστάμενες Θεματικές Ενότητες θα προσφερθούν σε άλλη μορφή, οργανωμένες σε ομάδες που θα συγκροτούν κατευθύνσεις. Αναμένουμε ότι η δόμηση σε εξάμηνα θα μας επιτρέψει να προσφέρουμε μια ευρύτερη γκάμα Θεματικών Ενοτήτων.
- Τα δίδακτρα για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος θα είναι κατά 10% μειωμένα. Υπάρχει πρόβλεψη να δοθούν κάποιες υποτροφίες μερικές ή πλήρεις; Αν ναι, με ποια κριτήρια;
-
Οι φιλόλογοι είναι “πολυδύναμοι” και η διδασκαλία είναι μόνο μια πιθανή προοπτική επαγγελματικής αποκατάστασης»
Η γενική πολιτική του ΑΠΚυ, όπως και του ΕΑΠ, είναι η επιλογή χωρίς εξετάσεις, ακριβώς για να δοθεί ευκαιρία συμμετοχής και σε μελλοντικές άξιες φοιτήτριες/φοιτητές που ίσως δεν ευνοούνται από αυτόν τον τρόπο αξιολόγησης και επιλογής.
- Εξαιτίας αυτών των ανακατατάξεων και σε συνδυασμό με την οικονομική κατάσταση που επικρατεί, έπαψε πλέον να θεωρείται μοναδική λύση για τους Φιλολόγους ο διορισμός στη Μέση Εκπαίδευση. Τι εναλλακτικές προοπτικές υπάρχουν για έναν υποψήφιο φιλόλογο, όσον αφορά την επαγγελματική του αποκατάσταση;
Οι φιλόλογοι καλό είναι να συνειδητοποιήσουν ότι εκπαιδεύονται ώστε να είναι επαγγελματικά «πολυδύναμοι» και ότι η διδασκαλία είναι μόνο μία πιθανή προοπτική επαγγελματικής αποκατάστασης.
«Οι φιλόλογοι να συνειδητοποιήσουν ότι μπορούν να κάνουν πολλά διαφορετικά πράγματα σε σχέση με τον κόσμο της γλώσσας, των κειμένων και της επικοινωνίας»
https://www.eduguide.gr/arthra/synentey3h-ka8hghtrias-glwssologias-toy-anoiktoy-panepisthmioy-k/
Οι φιλόλογοι δηλαδή πρέπει να αποδεχτούμε ότι είμαστε χωρίς αντικείμενο και να μην έχουμε απαιτήσεις για να βρούμε μια σχετική εργασία. Είναι μια εντελώς απαράδεκτη και τελείως κυνική αντίληψη. Λυπάμαι για αυτά που λέει η κυρία καθηγήτρια.
Είναι προσβλητική η δήλωση ότι οι φοιτητές των ανοικτών πανεπιστημίων "δεν ευνοούνται από τις εξετάσεις για τα μεταπτυχιακά;" σαν να πρόκειται για μια μορφή σπουδαστικού κατιμά.
-
Διαφωνώ εντελώς με την ανωτέρω κριτική
-
Διαφωνώ εντελώς με την ανωτέρω κριτική
+φωνώ, κάθε μεταπτυχιακό ανοιγει τον πνευματικό ορίζοντα και όχι μονο ( ψυχικό,συναισθηματικό κλπ κλπ)
πάντως, στην Ελλάδα η έρευνα είναι αχίλλειος πτέρνα
-
+φωνώ, κάθε μεταπτυχιακό ανοιγει τον πνευματικό ορίζοντα και όχι μονο ( ψυχικό,συναισθηματικό κλπ κλπ)
πάντως, στην Ελλάδα η έρευνα είναι αχίλλειος πτέρνα
Έχοντας παρακολουθήσει το περί ου ο λόγος μεταπτυχιακό, οφείλω να πω πως είναι εξαιρετικά καινοτόμο. Και ναι, ισχύει πως οι φιλόλογοι πρέπει να αμβλύνουμε αντιλήψεις.