Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Τυπική Εκπαίδευση => Γενικό Λύκειο => Σχολικά μαθήματα => Φιλολογικά μαθήματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: maria3/4 στις Ιουνίου 21, 2016, 01:56:22 pm
-
Χαίρετε! Θα διδάξω φέτος την ιστορία γενικής παιδείας ως επιλεγόμενο σε μαθητές θετικού προσανατολισμού. Γνωρίζει κάποιος να με ενημερώσει για τη φύση του μαθήματος; Το δουλεύουμε όπως την ιστορία κατεύθυνσης ή δεν είναι τόσο απαιτητικό;Κι ακόμα, ποιο βοήθημα θα μου συστήνατε; Ας με πληροφορήσει σχετικά κάποιος που διδάσκει το μάθημα. Ευχαριστώ για την όποια απάντηση!!!
-
Η τυπολογία των ερωτήσεων είναι ίδια, πράγμα που φαίνεται κι από μια ματιά στα θέματα των πανελληνίων. Τα παραθέματα σίγουρα χρειάζονται μεθοδολογία αντίστοιχη με της κατεύθυνσης και συνήθως είναι απαιτητικά. Ξεκίνα από παλιά θέματα και από παραθέματα που περιλαμβάνονται στο βιβλίο του καθηγητή.
Κάποιο ικανοποιητικό βοήθημα δε θυμάμαι να χρησιμοποίησα, πάνε όμως 4 χρόνια από την τελευταία φορά που είχα μαθήτρια που εξετάστηκε πανελλαδικά σε αυτό, οπότε δεν αποκλείεται να έχει κυκλοφορήσει κάτι καλύτερο. Γενικώς χρησιμοποιούσα πολύ υλικό από βιβλία ιστορικά, λευκώματα (ακόμα κι από το Ε ιστορικά). Θεωρώ ότι το επιπλέον υλικό σε πολλά σημεία είναι απαραίτητο όχι μόνο για την εξάσκηση των μαθητών σε παραθέματα, αλλά και για την κατανόηση των γεγονότων και την κριτική επεξεργασία τους, μιας και το βιβλίο είναι πολύ πυκνογραμμένο και ελλειπτικό σε πολλά σημεία.
Κατά τη γνώμη μου σαν βιβλίο είναι πιο δύσκολο από της κατεύθυνσης, απαιτεί μεγαλύτερη προσπάθεια απομνημόνευσης και γλωσσικά συνήθως δυσκολεύει τα παιδιά. Εκτός αυτού συνήθως η ύλη είναι πολύ περισσότερη στην Ιστορία Γενικής. Ωστόσο, τα θέματα που θίγονται είναι πιο ενδιαφέροντα και αγγίζουν ποικίλες πλευρές της νεότερης ιστορίας (π.χ. Παγκόσμιο Πόλεμοι, αποικιοκρατία κλπ), με αποτέλεσμα συνήθως να προκαλούν μεγαλύτερο ενδιαφέρον στους μαθητές.
-
Συνάδελφοι, έχω πάρει το μάθημα για πρώτη φορά και έχω μια μαθήτρια μόνο που θα το δώσει πανελλαδικά. Δεν πάει φροντιστήριο και περιμένει από εμένα να βγάλει την ύλη. Προβληματίζομαι όμως γιατί οι συνάδερφοι πέρυσι δεν κατάφεραν να βγάλουν την ύλη.
-
Υπεραγαπώ τη νεότερη ιστορία, γι΄ αυτό και κάνω την Ιστορία Γενικής πολλά χρόνια στο σχολείο. Πάντα υπήρχαν 1-2 μαθητές που έδιναν εξετάσεις, κυρίως επειδή δεν ήθελαν καθόλου τα μαθηματικά. Πέρυσι ήταν αρκετοί λόγω της αλλαγής του συστήματος, οι μισοί το έδιναν σοβαρά ως 4ο μάθημα, οπότε το μάθημα είχε για όλο το τμήμα ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα. Εγώ όσους το επιλέγουν τους εξετάζω κανονικά σε κάθε ενότητα και δίνω πηγές για το σπίτι συστηματικά. Όταν τελειώνει το κάθε κεφάλαιο, βάζω επαναληπτικό διαγώνισμα, με μία πηγή. Τους δίνω τη δυνατότητα να επιλέξουν ημερομηνία και τους βάζω σε άλλη αίθουσα να γράψουν μόνοι τους. Η ύλη σε κανονικές συνθήκες βγαίνει αρχές-μέσα Μαρτίου, πέρυσι θυμάμαι ότι ήταν πριν την Καθαρά Δευτέρα, δηλαδή πριν τις 14/3. Από τότε ξεκίνησα επαναλήψεις. Επίσης, αποφάσισε ο καθένας πότε θα γράψει το διαγώνισμα εφ' όλης της ύλης σε ένα κανονικό 3ωρο. Οι ορισμοί στο τέλος δεν πέφτουν σε εξετάσεις. Τα θέματα είναι βατά πάντα ως τώρα. Το πρόβλημα είναι το βιβλίο που είναι υπερβολικά πυκνογραμμένο και δύσκολο για διάβασμα. Ο διαβασμένος μπορεί να γράψει πολύ καλά. Για αυτό χρειάζεται εξάσκηση στις πηγές, όπως και στην ιστορία κατεύθυνσης.
-
Ποιά βοηθήματα θα προτείνατε για τις πηγές στην Ιστορία γενικής παιδείας;
-
missathens, ευχαριστώ για την κατατοπιστική απάντηση. Οι ορισμοί στο τέλος, όμως, δεν προσφέρονται για να εξεταστούν οι μαθητές ενδοσχολικά; Το λέω, γιατί είναι σύντομοι. Και όσο για τους ορισμούς, μήπως πρέπει να τους βγάζω μόνη μου και να τους δίνω στους μαθητές;
theodora7, είχα δει το βοήθημα του Μεταίχμιου, αλλά το έβρισκα κουραστικό. Θα δω κι άλλα άμεσα.
-
Ευχαριστώ πολύ. Αναμένω αν δεις κάτι.Φυσικά θα ψάξω και γω αλλά για τις πηγές στην Ιστορία Γενικής δεν βρήκα κάτι καλό.
-
Ερώτηση... :o ::)Στην ύλη της Ιστορίας Γενικής παιδείας θα ήθελα να ρωτήσω το εξής:Στο Α κεφάλαιο παιδιά η ενότητα 7,8 που δεν αναγράφεται είναι εντός ύλης;Έλεος γιατί δεν το γράφει;Ούτε στα εκτός,ούτε στα εντός.
-
Ουδείς;;;
-
-
Δεν αναφέρομαι στο βιβλίο. Αλίμονο.Το ξέρω τόσο καλά.Το είχα δώσει και στις πανελλήνιες πρόσφατα για β σχολή.Για τις πηγές αναφέρομαι όπως ήδη έγραψα.Αν κάτι καλό έχεις να προτείνεις ευπρόσδεκτο. :) :) :)
Ευχαριστώ για την ύλη.Το είχα φανταστεί αλλά ήθελα να είμαι βεβαία.
-
Πώς σας φάνηκαν τα θέματα σήμερα; Είχα παιδάκια που το έδιναν και για το λόγο αυτό ρωτώ τη γνώμη σας. Μου φάνηκαν νορμάλ. Τί λέτε;
-
ΙΣΤΟΡΙΑ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙ∆ΕΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
19 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017
ΕΚΦΩΝΗΣΕΙΣ
ΟΜΑ∆Α ΠΡΩΤΗ
ΘΕΜΑ Α1
Να δώσετε το περιεχόµενο των παρακάτω όρων:
α) Ελληνοσερβική Συµµαχία
β) Συµφωνία της Καζέρτας
γ) Συµβούλιο της Ευρώπης
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Α2
Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας τη λέξη Σω-
στό ή Λάθος δίπλα στο γράµµα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση:
α) Τα φιλελεύθερα κινήµατα προωθούσαν συνταγµατικούς θεσµούς.
β) Το 1832 το ελληνικό κράτος περιλάµβανε τη Στερεά Ελλάδα, την Πελοπόννησο και τα
Επτάνησα.
γ) Η
-
ΟΜΑ∆Α ∆ΕΥΤΕΡΗ
ΘΕΜΑ Γ1
Αντλώντας στοιχεία από τα κείµενα που σας δίνονται και µε βάση τις ιστορικές σας γνώσεις,
να αναφερθείτε:
α) στις ιδεολογικές αρχές του φασισµού και τις µεθόδους επιβολής του (µονάδες 20)
β) στους λόγους επικράτησής του στην Ιταλία του Μεσοπολέµου. (µονάδες 5)
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
Ανεβασµένοι επάνω σε οχήµατα… οι «µελανοχίτωνες»* κατευθύνονται προς το µέρος όπου
βρίσκεται ο στόχος της επιχείρησής τους. Μόλις φτάσουν, αρχίζουν να χτυπούν µε τους
υποκόπανους κάθε διαβάτη που συναντούσαν στο δρόµο και που δεν έσπευδε να χαιρετίσει τα
φασιστικά σύµβολα ή του τύχαινε να φορά ένα πουκάµισο, ένα µαντήλι και µια γραβάτα
κόκκινη. Αν κανείς αντιδρούσε, αν έκανε κάποια χειρονοµία για να υπερασπιστεί τον εαυτό
του, αν ένας φασίστας τραυµατιζόταν ή απλά στραπατσαριζόταν, τότε η «τιµωρία» έπαιρνε
µεγαλύτερες διαστάσεις. Οι φασίστες κατευθύνονταν προς την έδρα του ταµείου εργασίας**,
του συνδικάτου, του σπιτιού του λαού·** έσπαγαν τις πόρτες, έριχναν στο δρόµο τα έπιπλα, τα
βιβλία και τα εµπορεύµατα και µετά έχυναν δοχεία βενζίνης: µετά από λίγα λεπτά όλα
καίγονταν. Αυτοί που βρίσκονταν τυχαία στα κτίρια δέρνονταν αλύπητα ή δολοφονούνταν…
*Μέλη του ιταλικού φασιστικού κόµµατος µε µαύρη στολή
**Στην προφασιστική Ιταλία τα εργατικά συνδικάτα ίδρυαν ταµεία εργασίας για ενίσχυση των
εργατικών οικογενειών και πολιτιστικές λέσχες (σπίτια του λαού) για τη µόρφωσή τους.
Α. Ρόσι, Η γέννηση του φασισµού (1938), στο
-
ΘΕΜΑ ∆1
Αξιοποιώντας στοιχεία από τα κείµενα που σας δίνονται και µε βάση τις ιστορικές σας
γνώσεις, να αναφερθείτε:
α) στη δικτατορία των συνταγµαταρχών και, συγκεκριµένα, στην ηγεσία της, τους τρόπους
άσκησης της εξουσίας και τις συνέπειες για τη διεθνή θέση της Ελλάδας (µονάδες 14)
β) στην αντίσταση των φοιτητών εναντίον του καθεστώτος. (µονάδες 11)
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
Μια από τις πρώτες «πολιτιστικές» κινήσεις µετά την επιβολή της ∆ικτατορίας ήταν η
απαγόρευση κυκλοφορίας και η κατάσχεση ενός µεγάλου αριθµού βιβλίων. Ο Μιχάλης
Μερακλής σηµειώνει στο ηµερολόγιό του στις 3 Ιουνίου 1967: «Στα βιβλιοπωλεία έδωσαν
µακροσκελή (και ασυνάρτητο) κατάλογο από απαγορευµένα βιβλία (ως και µια µέθοδος της
ρωσικής και ένα ελληνοβουλγαρικό λεξικό υπάρχουν). Ο πιο µαύρος µεσαίωνας. Η µισή
βιβλιοθήκη µου έγινε παράνοµη…». Το Index* των απαγορευµένων βιβλίων περιελάµβανε,
πάντως, και όλα τα βιβλία γνωστών αριστερών συγγραφέων (Ρίτσος,
-
ΚΕΙΜΕΝΟ Γ
Οι φοιτητές εµφανίστηκαν στην ταράτσα του κτιρίου [της Νοµικής Σχολής Αθήνας], όπου
τραγούδησαν το κλασικό ριζίτικο τραγούδι «Ξαστεριά» […]. Για πρώτη φορά τα συνθήµατα
«Κάτω η Χούντα» και «∆ηµοκρατία» προφέρθηκαν δηµοσίως, απευθυνόµενα σε πολλαπλούς
αποδέκτες, όπως η αστυνοµία, αλλά και όλους όσοι βρίσκονταν στο κέντρο της Αθήνας. […]
Κάποια στιγµή σήκωσαν στην ταράτσα µεγάλα χαρτόνια µε τα γράµµατα
«Ε-Λ-Ε-Υ-Θ-Ε-Ρ-Ι-Α». Εκείνη ακριβώς τη στιγµή οι φοιτητές έσπασαν τα δεσµά του φόβου.
[…] Σύντοµα οι περαστικοί άρχισαν να σταµατούν στο δρόµο για να κοιτάξουν το σπάνιο και
απρόσµενο θέαµα. Πολλοί σταµατούσαν από περιέργεια, άλλοι δείχνοντας την αλληλεγγύη
τους. ∆εν βιάζονταν να επιστρέψουν στο σπίτι τους, αλλά στέκονταν να δούνε τι γίνεται. Όταν
οι φοιτητές ζήτησαν συµπαράσταση, µερικοί τόλµησαν να φωνάξουν: «Είµαστε µαζί σας!».
Κ. Κορνέτης, Τα παιδιά της ∆ικτατορίας. Φοιτητική αντίσταση, πολιτισµικές πολιτικές και η µακρά
δεκαετία του εξήντα στην Ελλάδα, µτφρ. Πελαγία Μαρκέτου, Πόλις, Αθήνα 2015, σ. 463-464.
ΚΕΙΜΕΝΟ ∆
[Έκκληση του Ραδιοφωνικού σταθµού του Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης
στις 17 Νοεµβρίου 1973]
Σας µιλάµε από το ραδιοφωνικό σταθµό του Ελεύθερου Πανεπιστήµιου της Θεσσαλονίκης.
Αν ο στρατός µάς χτυπήσει, αν πέσει έστω και ένας πυροβολισµός, κανείς δεν µπορεί να είναι
ανεύθυνος γι’ αυτό. […] Είµαστε κυκλωµένοι από το στρατό. Αυτή τη στιγµή βρισκόµαστε σε
διαπραγµατεύσεις. Απευθύνουµε στον ελληνικό λαό και σε ολόκληρο τον ελεύθερο κόσµο
έκκληση να πάρει θέση.
Ζητάµε από τους στρατιώτες να καταλάβουν ότι είµαστε αδέρφια, ότι ο εχθρός µας
είναι ένας και ότι είναι κοινός. ∆εν θέλουµε να βγούµε πριν ξηµερώσει. ∆εν θέλουµε να
βγούµε όσο είναι σκοτάδι. Κάνουµε έκκληση στον ελεύθερο κόσµο. Ζητάµε να πάρετε θέση!
Ζητάµε να πάρετε θέση!
Ζητάµε από τους στρατιώτες να µην υπακούσουν σε καµιά διαταγή για πυροβολισµό!
Ζητάµε από τους γονιούς µας, τους καθηγητές µας, απ’ όλους τους πολίτες να πάρουν
θέση!
Χ. Ζαφείρης, Η µνήµη της πόλης: Κείµενα και σπάνιες φωτογραφίες για τη Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη
-
Καλησπέρα, συνάδελφοι, γνωρίζει κανείς για την Ιστορία Γενικής Παιδείας, εάν έχει αλλάξει η ύλη και ο τρόπος αξιολογησης, σε σχέση με πέρσι;
Ψαχνω να βρω στο minedu αλλα τίποτα.