Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Τυπική Εκπαίδευση => Γενικό Λύκειο => Σχολικά μαθήματα => Φιλολογικά μαθήματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: Maria_efi στις Φεβρουαρίου 24, 2022, 10:18:11 pm

Τίτλος: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
Αποστολή από: Maria_efi στις Φεβρουαρίου 24, 2022, 10:18:11 pm
Καλησπέρα σε όλους! Μου έχει παρουσιαστεί μία δυσκολία και χρειάζομαι τη βοήθεια φιλολογων! Στη γ´ λυκείου διαχωρίζονται τα κειμενικά είδη (περιγραφή,αφήγηση, οδηγίες)... από τους κειμενικούς τύπους (δοκίμιο,άρθρο)... Στις επαναληπτικές πανελλήνιες του Σεπτεμβρίου 21´, σε ερώτηση, ζητείται το κειμενικό είδος που δίνεται και ως απάντηση προτείνεται πχ το άρθρο. Πώς γίνεται όμως αφού αυτά τα δύο διαχωρίζονται στη θεωρία; Αφού άλλο πράγμα αναλύεται στη θεωρία ως κειμενικό είδος!
Τίτλος: Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
Αποστολή από: Maria_efi στις Φεβρουαρίου 25, 2022, 11:14:37 am
Κανένας ρε παιδιά;;;
Τίτλος: Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
Αποστολή από: manos84 στις Φεβρουαρίου 25, 2022, 01:57:25 pm
Τύπος ή είδος; Ψιλά γράμματα. Μεταξύ μητσελου κ χατζηθωμα θα βρεις κι άλλες τέτοιες μικροδιαφορές. Το ζήτημα είναι να ξεχωρίζει το παιδί ένα κείμενο οδηγιών με ένα αφηγηματικό κείμενο κ ένα άρθρο. Τόσο απλά. Στο παράδειγμα που αναφέρεις θα μπορούσε να απαντήσει κανείς πως είναι κείμενο οδηγιών; Προφανώς κ όχι. Μη τρολαρεις!
Τίτλος: Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
Αποστολή από: manos84 στις Φεβρουαρίου 25, 2022, 01:58:28 pm
Μην φρικαρεις ήθελα να πω!
Τίτλος: Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
Αποστολή από: eran στις Φεβρουαρίου 25, 2022, 03:12:48 pm
Το θέμα έχει ως εξής:
Το γλωσσάρι στο  Φ.Υ.  της νεοελληνικής γλώσσας, στη σελίδα  163, αναφέρει:
"Σύμφωνα με τη σχολική Γραμματική της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, από τα γένη λόγου (αφήγηση, περιγραφή,
επιχειρηματολογία) παράγονται τα «κειμενικά είδη» ή «είδη λόγου». (σ. 176 -177).
Ωστόσο, σύμφωνα με το ΠΣ, τα κειμενικά είδη (genres) καταγράφονται ως γενικές διαδικασίες αφήγησης, περιγραφής, εξήγησης, επιχειρηματολογίας και οδηγιών.
(http://www.iep.edu.gr/images/IEP/Modules/Sj_K2_Extra_Slider/Fakeloi_Ylikou/Neoelliniki-Glossa_G-Lykeiou_Fakelos-Ylikou_Diktya-Keimenon.pdf)"
Στον πίνακα  επίσης της σελίδας 170 ακολουθείται η ίδια κατηγοριοποίηση.

 
Η αναφορά όμως αυτή πάσχει καθώς  και το Π.Σ του μαθήματος και η Γραμματική της ΝΕΓ Γυμνασίου λένε το ακριβώς αντίθετο:
 
- να αξιοποιούν τις γνώσεις τους για το γένος του λόγου (π.χ. αφήγηση, επιχειρηματολογία κ.ά.), το κειμενικό
είδος (π.χ. άρθρο, προφορική παρουσίαση κ.ά.) και την παράμετρο της επικοινωνιακής περίστασης (σκοπός,
κοινό κ.ά.), προκειμένου να συντάξουν/εκφωνήσουν  τα κείμενά τους
( https://www.schooltime.gr/wp-content/uploads/2020/01/programma-spoudon-neoelliniki-glossa-logotexnia-g-gel.pdf )σελ 4
 
Αντίστοιχα και η Γραμματική:
Με την έννοια που δόθηκε προηγουμένως στα κειμενικά είδη, γίνεται αντιληπτό ότι αυτά είναι πάρα πολλά σε αριθμό. Γι’ αυτό έχουν γίνει προσπάθειες να κατηγοριοποιηθούν με βάση ορισμένα κριτήρια (δομικά, περιεχομένου, γλωσσικά κ.ά.), να ομαδοποιηθούν σε μεγάλες κατηγορίες και να ταξινομηθούν. Σήμερα υφίστανται στη βιβλιογραφία ορισμένες προτάσεις κατηγοριοποίησης και ταξινόμησης, οι οποίες, χωρίς να συμφωνούν μεταξύ τους, υποδεικνύουν πολύ γενικές κατηγορίες ομοειδών κειμένων, που ονομάζονται «γένη». Μία από αυτές τις προτάσεις διακρίνει τρεις μεγάλες γενικές κατηγορίες κειμένων: τα περιγραφικά (περιγραφή) και τα αφηγηματικά (αφήγηση), τα οποία εντάσσονται στον αναφορικό λόγο, και τα επιχειρηματολογικά (επιχειρηματολογία), τα οποία εντάσσονται στον κατευθυντικό λόγο.
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/621/4009,17989/
 
Περιττό να σημειώσουμε ότι  παλαιόθεν τα σχολικά εγχειρίδια της Έκφρασης Έκθεσης του Λυκείου αποκαλούν τα στοιχεία αυτά (άρθρο, βιβλιοπαρουσίαση κ.ά.) κειμενικά είδη.
Το ίδιο και η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα ακόμα και το επιμορφωτικό υλιό του β Επιπέδου ΤΠΕ

Ακολουθώντας μεσοβέζικη λύση τα Π.Σ γλώσσας του Γυμνασίου και οι οδηγίες διδασκαλίας δεν κάνουν διάκριση, μιλώντας για  κειμενικά είδη/γένη.

Ελπίζουμε ότι οι θεματοδότες θα τα λάβουν υπόψη τους αυτά και δε θα ζητήσουν κάτι χωρίς τις αναγκαίες διακρίσεις και διευκρινίσεις.

Τίτλος: Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
Αποστολή από: Maria_efi στις Φεβρουαρίου 26, 2022, 02:12:56 am
Τύπος ή είδος; Ψιλά γράμματα. Μεταξύ μητσελου κ χατζηθωμα θα βρεις κι άλλες τέτοιες μικροδιαφορές. Το ζήτημα είναι να ξεχωρίζει το παιδί ένα κείμενο οδηγιών με ένα αφηγηματικό κείμενο κ ένα άρθρο. Τόσο απλά. Στο παράδειγμα που αναφέρεις θα μπορούσε να απαντήσει κανείς πως είναι κείμενο οδηγιών; Προφανώς κ όχι. Μη τρολαρεις!

Το θέμα εδώ έγκειται στο γεγονός πως αν ένας μαθητής γνωρίζει πολύ καλά τη θεωρία και φυσικά την "πράξη" της πάνω σε ένα κείμενο, όταν θα διαβάσει τη φράση "σύμφωνα με το κειμενικό είδος" το μυαλό του θα εκμαιεύσει τη θεωρία που αφόρα την αφήγηση, την εξήγηση, την περιγραφή κ.τ.λ. Μέσες άκρες θα χαθεί σε έναν διαχωρισμό, που θα προκαλέσει πρόβλημα τη στιγμή των εξετάσεων.
Τίτλος: Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
Αποστολή από: Maria_efi στις Φεβρουαρίου 26, 2022, 02:16:43 am
Το θέμα έχει ως εξής:
Το γλωσσάρι στο  Φ.Υ.  της νεοελληνικής γλώσσας, στη σελίδα  163, αναφέρει:
"Σύμφωνα με τη σχολική Γραμματική της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, από τα γένη λόγου (αφήγηση, περιγραφή,
επιχειρηματολογία) παράγονται τα «κειμενικά είδη» ή «είδη λόγου». (σ. 176 -177).
Ωστόσο, σύμφωνα με το ΠΣ, τα κειμενικά είδη (genres) καταγράφονται ως γενικές διαδικασίες αφήγησης, περιγραφής, εξήγησης, επιχειρηματολογίας και οδηγιών.
(http://www.iep.edu.gr/images/IEP/Modules/Sj_K2_Extra_Slider/Fakeloi_Ylikou/Neoelliniki-Glossa_G-Lykeiou_Fakelos-Ylikou_Diktya-Keimenon.pdf)"
Στον πίνακα  επίσης της σελίδας 170 ακολουθείται η ίδια κατηγοριοποίηση.

 
Η αναφορά όμως αυτή πάσχει καθώς  και το Π.Σ του μαθήματος και η Γραμματική της ΝΕΓ Γυμνασίου λένε το ακριβώς αντίθετο:
 
- να αξιοποιούν τις γνώσεις τους για το γένος του λόγου (π.χ. αφήγηση, επιχειρηματολογία κ.ά.), το κειμενικό
είδος (π.χ. άρθρο, προφορική παρουσίαση κ.ά.) και την παράμετρο της επικοινωνιακής περίστασης (σκοπός,
κοινό κ.ά.), προκειμένου να συντάξουν/εκφωνήσουν  τα κείμενά τους
( https://www.schooltime.gr/wp-content/uploads/2020/01/programma-spoudon-neoelliniki-glossa-logotexnia-g-gel.pdf )σελ 4
 
Αντίστοιχα και η Γραμματική:
Με την έννοια που δόθηκε προηγουμένως στα κειμενικά είδη, γίνεται αντιληπτό ότι αυτά είναι πάρα πολλά σε αριθμό. Γι’ αυτό έχουν γίνει προσπάθειες να κατηγοριοποιηθούν με βάση ορισμένα κριτήρια (δομικά, περιεχομένου, γλωσσικά κ.ά.), να ομαδοποιηθούν σε μεγάλες κατηγορίες και να ταξινομηθούν. Σήμερα υφίστανται στη βιβλιογραφία ορισμένες προτάσεις κατηγοριοποίησης και ταξινόμησης, οι οποίες, χωρίς να συμφωνούν μεταξύ τους, υποδεικνύουν πολύ γενικές κατηγορίες ομοειδών κειμένων, που ονομάζονται «γένη». Μία από αυτές τις προτάσεις διακρίνει τρεις μεγάλες γενικές κατηγορίες κειμένων: τα περιγραφικά (περιγραφή) και τα αφηγηματικά (αφήγηση), τα οποία εντάσσονται στον αναφορικό λόγο, και τα επιχειρηματολογικά (επιχειρηματολογία), τα οποία εντάσσονται στον κατευθυντικό λόγο.
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/621/4009,17989/
 
Περιττό να σημειώσουμε ότι  παλαιόθεν τα σχολικά εγχειρίδια της Έκφρασης Έκθεσης του Λυκείου αποκαλούν τα στοιχεία αυτά (άρθρο, βιβλιοπαρουσίαση κ.ά.) κειμενικά είδη.
Το ίδιο και η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα ακόμα και το επιμορφωτικό υλιό του β Επιπέδου ΤΠΕ

Ακολουθώντας μεσοβέζικη λύση τα Π.Σ γλώσσας του Γυμνασίου και οι οδηγίες διδασκαλίας δεν κάνουν διάκριση, μιλώντας για  κειμενικά είδη/γένη.

Ελπίζουμε ότι οι θεματοδότες θα τα λάβουν υπόψη τους αυτά και δε θα ζητήσουν κάτι χωρίς τις αναγκαίες διακρίσεις και διευκρινίσεις.

Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για όλα τα στοιχεία που παραθέτεις. Το ανησυχητικό σε όλα αυτά είναι ότι στις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου, στο συγκεκριμένο ερώτημα, δεν έδωσαν διευκρινίσεις. Χθες με ρώτησε μαθητής μου γιατί αναφέρει κειμενικά είδη και ουσιαστικά ζητά τον κειμενικό τύπο και για να είμαι ειλικρινής χαόθηκα και δε γνώριζα τι να απαντήσω. Αντιστοίχως με αγχώνει πολύ το γεγονός ότι θα πάρω παιδί στον λαιμό μου με μία λεπτομέρεια που δε βρίσκω ουσιαστική απάντηση. Νιώθω ανεπαρκής.
Τίτλος: Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
Αποστολή από: erietta στις Σεπτεμβρίου 28, 2024, 10:08:38 pm
Καλησπέρα! Επαναφέρω το θέμα για να ρωτήσω το εξής: ξέρετε αν και πότε στις Πανελλαδικές έπεσε θέμα σχετικό με τα κειμενικά είδη;
Επίσης: Σε πραγματικές ομιλίες βλέπουμε ότι ο ομιλητής επαναλαμβάνει την προσφώνηση και σε άλλα σημεία της ομιλίας του. Μπορούμε να δεχτούμε να κάνει ο μαθητής κάτι ανάλογο; Μήπως εξαρτάται από τον διορθωτή αν θα το δεχτεί ή όχι;