Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Διάφορα θέματα για την εκπαίδευση => Διάφορα Εκπαιδευτικά θέματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: flair στις Μαΐου 24, 2008, 12:39:54 pm
-
Από έγγραφο του Υπουργείου:
"Έχει παρατηρηθεί ότι στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς πολλοί μαθητές προβαίνουν στην καταστροφή των βιβλίων τους (σκίσιμο, διασκορπισμός σελίδων, κάψιμο) στον προαύλιο χώρο του σχολείου. Ένα τέτοιο «έθιμο» αντίκειται στο δημοκρατικό ιδεώδες, καθώς υποδηλώνει την έλλειψη ευαισθησίας για την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και αποκαλύπτει την απουσία σεβασμού στον έντυπο λόγο και, εν γένει, στην πνευματική αξία που εμπεριέχουν τα βιβλία.
Επιπλέον, γίνεται σαφές ότι οι μαθητές δεν έχουν αντιληφθεί το δυσβάσταχτο οικονομικό βάρος που αποτελεί η έκδοση των σχολικών εγχειριδίων, ετησίως, για τους φορολογούμενους γονείς τους. Παράλληλα, καθίσταται αισθητή η έλλειψη οικολογικής παιδείας και ευαισθησίας με αποτέλεσμα την επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος, λόγω της κατασπατάλησης φυσικών πόρων.
Άλλωστε, η πρόκληση φθορών στα σχολικά βιβλία υποβαθμίζει την αισθητική αντίληψη των μελών της σχολικής κοινότητας και αντιβαίνει στην πολιτιστική καλλιέργεια, που πρέπει να διέπει τους εμπλεκομένους στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Δεδομένων των δυσάρεστων συνεπειών αυτού του φαινομένου, καλούνται οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων, με δική τους ευθύνη, να ενημερώσουν τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές, για την ανάγκη επιστροφής των βιβλίων στα σχολεία, στο τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς 2007-08. Τα επιστρεφόμενα βιβλία προορίζονται για ανακύκλωση προκειμένου να εξοικονομηθούν χρήματα, τα οποία και θα διατεθούν στις σχολικές επιτροπές για τη βελτίωση των σχολικών υποδομών.
Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, 2008-09, οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων καλούνται να ενημερώσουν εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές για την εφαρμογή του συστήματος της επιστροφής και επαναχρησιμοποίησης βιβλίων σε άριστη κατάσταση. Αναλυτικότερα, οι μαθητές οφείλουν να διατηρούν καθαρά τα σχολικά εγχειρίδια, τα οποία θα επιστραφούν με τη λήξη του σχολικού έτους και θα διανεμηθούν στους μαθητές που θα τους διαδεχθούν. Εξαιρούνται μόνο εκείνα τα σχολικά εγχειρίδια που προορίζονται για χρήση μεγαλύτερη του ενός έτους. (π.χ. βιβλία Πληροφορικής, βιβλία αναφοράς κ.ά.)
Με την εφαρμογή του συστήματος της επιστροφής των βιβλίων θα γίνεται εξοικονόμηση χρημάτων, αφού θα επαναχρησιμοποιούνται τα καθαρά αντίτυπα και ανακυκλώνονται τα φθαρμένα. Κατά αυτόν τον τρόπο, θα αποφεύγεται η κατασπατάληση χαρτιού, που είναι οικολογικά επιζήμια, και θα εμπεδώνεται ο σεβασμός των μαθητών στην πνευματική αξία των σχολικών βιβλίων, γεγονός που θα έχει άλλωστε τεράστια παιδαγωγική σημασία."
-
Εγώ πάλι διχάζομαι...
από την μία θεωρώ ότι τα παιδιά θα πρέπει να έχουν τον κοινό νου να κρατήσουν τα βιβλία των πιο βασικών μαθημάτων τουλάχιστον επειδή θα έχουν συνειδητοποιήσει ότι θα τους χρειαστούν και αργότερα (τουλάχιστον στα πανεπιστημιακά τους χρόνια), όχι τόσο για οικονομικούς λόγους ή για λόγους ψευτοευπρέπειας ή με οικολογικές δικαιολογίες (ενδεικτικά αναφέρω το γεγονός ότι δεν υπάρχει μηχανισμός ανακύκλωσης των εγγράφων των διάφορων δημόσιων υπηρεσιών και το γεγονός ότι τα σχολικά βιβλία εξαρχής δεν τυπώνονται σε ανακυκλωμένο χαρτί), σαν αυτούς που αναφέρονται στο έγγραφο του υπουργείου.
από την άλλη, είμαι πεπεισμένη ότι το κάψιμο των σχολικών βιβλίων αποτελεί σχολική/μαθητική παράδοση (μαζί με τα μπουγέλα τις τελευταίες μέρες της χρονιάς) στην οποία διακρίνω αυθορμητισμο (διότι δεν "επιβλήθηκε" εμμέσως ή αμέσως από εξωτερικούς από την σχολική ζωή παράγοντες) και μια ομοιότητα με τα αρχαία έθιμα του "καψίματος του βάλτε-ότι-θέλετε-εδώ" που συναντόνται κατά κόρον στις ανοιξιάτικες γιορτές (κάψιμο του Ιούδα, κάψιμο του καρνάβαλου, κτλ κτλ) και έχουν σαν βασική ιδέα το κάψιμο του "παλιού" για να βρει χώρο να ρθει το "νέο".
το δε μέτρο της επιστροφής των βιβλίων στο τέλος της χρονιάς το βρίσκω επιεικώς απαράδεκτο και αντίθετο με την ακαδημαϊκή αντίληψη που λέει ότι "το βιβλίο έιναι επένδυση". το μέτρο θα το δεχόμουν μόνο επί εθελοντικής βάσεως. η δε οδηγία για να διατηρούνται καθαρά τα βιβλία είναι γελοία. εάν είναι κάτι που βοηθάει στο διάβασμα, αυτό είανι οι σημειώσεις πάνω στο βιβλίο (και εάν είναι κάτι που βοηθάει στην βαρεμάρα μέσα στην τάξη, είναι οι ζωγραφιές πάνω στο βιβλίο)
-
Εν μέρη θα συμφωνήσω με την happines. Δηλαδή ναι τα βιβλία δεν κατασκευάζονται από ανακυκλωμένο χαρτί (δάσκαλε που δίδασκες....)... ???
Και ναι, κρατάμε βιβλία που μας αρέσουν (έχω κρατήσει όλα τα δίκαια που έκανα στο λύκειο, και όλα τα νέα από το γυμνάσιο ως το λύκειο). Είναι γελοίο επίσης το θέμα με τα καθαρά βιβλία (μόνο των μαθηματικών μου ήταν καθαρό) ;D. Δηλ. πως θα διαβάσεις, αν δεν υπογραμμίσεις ή σχολιάσεις ...(εκεί που σπούδασαν μάλλον οι παρατρεχάμενοι των υπουργείων και οι υπουργοί δεν είχαν βιβλία). :-\
Αλλά...
Το κάψιμο και το σκίσιμο των βιβλίων εξέφραζε (ας ξαναγίνουμε μαθητές για λίγο και ας θυμηθούμε) το "μίσος" μας για τα συγκεκριμένα μαθήματα. Δεν σκίζαμε ή καίγαμε όλα τα βιβλία...μερικά μόνο.
Εγώ προσωπικά πάντως αν έβρισκα των μαθηματικών το βιβλίο το έστελνα αδιάβαστο... ;D
Κρατούσα, όπως σας είπα, κάποια και τα άλλα τα γύριζα πίσω στο σχολείο από το γυμνάσιο ακόμα.
Η οδηγία υπήρχε και τότε. ;)
-
Και εγώ σε γενικές γραμμές θα συμφωνήσω με την επιστροφή των βιβλίων μόνο από την άποψη του να μην καταστρέφονται..Τί θα πεί εκφράζουμε το μίσος προς κάποια μαθήματα καταστρέφοντας τα βιβλία;Αν δε μπορούμε να τα σεβαστούμε τουλάχιστον ας μην τα καταστρέφουμε...Εγώ έχω κρατήσει όλα τα βιβλία και τα περισσότερα μου χρειάστηκαν κάποια στιγμή...
Παρ'όλα αυτά πρέπει να έχουμε υπόψιν ότι κάποια παιδιά που θέλουν να τα κρατήσουν,δεσμεύονται να τα δώσουν.Γι'αυτά τα παιδιά κατά τη γνώμη μου πρέπει να υπάρχει ένα "παραθυράκι" π.χ. μία αίτηση μέσα από την οποία θα μπορεί να κρατήσει κάποιο ή όλα τα βιβλία...
-
Δεν είπα πως ειναι σωστό το να "εκφράζουμε το μίσος" με αυτόν τον τρόπο. ??? Ηταν αντίλογος στη φίλη happines που είπε πως ειναι σαν παράδοση όπως το κάψιμο του Ιούδα πχ. ;)
Ναι συμφωνώ για το παραθυράκι... :)
-
Tη συγκεκριμένη έκφραση τη χρησιμοποίησα επειδή μου την ανέφεραν οι μαθητές οι οποίοι περιμένουν να τελειώσουν οι εξετάσεις για να "εκδικηθούν" τα μαθήματα,τους καθηγητές και την ύλη μέσω των βιβλίων
-
-
Άλλαξα στην ψηφοφορία το "συμφωνώ" σε "συμφωνώ πλήρως" και "συμφωνώ μερικώς".
-
Άλλαξα στην ψηφοφορία το "συμφωνώ" σε "συμφωνώ πλήρως" και "συμφωνώ μερικώς".
Και πως αλλάζοουμε την ψήφο μας τώρα flair?
-
Μηδένισα τις ψήφους. Δοκίμασε.
-
Αλλά...
Το κάψιμο και το σκίσιμο των βιβλίων εξέφραζε (ας ξαναγίνουμε μαθητές για λίγο και ας θυμηθούμε) το "μίσος" μας για τα συγκεκριμένα μαθήματα. Δεν σκίζαμε ή καίγαμε όλα τα βιβλία...μερικά μόνο.
πράγματι. ΑΛΛΑ το "μίσος" αυτό έχει να κάνει με την σχολική πραγματικότητα (όχι καλή, είναι προφανές :-\ ) με τους καθηγητές, με το "πήξιμο" του διαβάσματος κτλ. Δεν έχει να κάνει με το ΤΙ γράφουν τα βιβλία (άλλωστε, πολλοί από τους μαθητές που "μισούν" κάποιο μάθημα δεν έχουν ιδέα τι ακριβώς πραγματεύεται γιατί δεν το διαβάζουν ;) ). Αυτό το τονίζω σε αντιπαράθεση με την άποψη που ακούγεται (και υποννοείται εν μέρει από το έγγραφο του υπουργείου) ότι "είναι απαράδεκτο αυτό που κάνουν οι μαθητές. μόνο οι ναζί καίγαν βιβλία". Διότι το ναζιστικό κάψιμο των βιβλίων είχε να κάνει με αυτά που τα βιβλία αυτά έγραφαν (ή νομίζαν οι αρχιλογοκριτές των ναζί ότι έγραφαν), όχι με την διαδικασία του διαβάσματος ή με τα βιβλία γενικότερα. Άρα θα ήθελα να συμφωνήσουμε ότι η μία περίπτωση και η άλλη δεν έχουν ομοιότητες.
τώρα...σε σχέση με τον σεβασμό απέναντι στα βιβλία, όπως λέει και ο/η maryk, όπως ξέρουμε όλοι, ο σεβασμός δεν επιβάλλεται με διατάξεις. εάν τα παιδιά δεν σέβονται τα βιβλία δεν πρόκειται να το κάνουν ότι περιορισμούς κι αν τους βάλουμε. οι λόγοι για τους οποίους δεν τα σέβονται είναι οι ίδιοι για τους οποίους δεν σέβονται και τις υπόλοιπες υλικοτεχνικές εγκαταστάσεις των σχολείων. είναι λυπηρό και πρέπει να αντιμετωπιστεί (και αυτό δεν μπορεί να γίνει στον χώρο του σχολείου αποκλειστικά). αλλά όχι με τέτοιου τύπου "αστειότητες".
και θα επιμείνω στο να βλέπω την σύνδεση μεταξύ των "πυρπολικών" εθίμων και του καψίματος των βιβλίων Nina P :D Δεν λέω βέβαια ότι ξυπνήσαν οι μαθητές και σκεφτήκαν "στο τέλος του καρναβαλιού καίνε τον καρνάβαλο, ας κάψουμε και εμείς τα βιβλία". Απλά λέω ότι λόγω του αυθορμητισμού της η πράξη αυτή γυρνάει στα "βασικά" του πολιτισμού μας. και ναι, φυσικά και είναι έκφραση αγανάκτησης. το ίδιο δεν είναι και το κάψιμο του Ιούδα;
φαίνεται μόνο εγώ τα βλέπω "παγανιστικά" τα πράματα ;D
-
Εγώ πάλι διχάζομαι...
από την μία θεωρώ ότι τα παιδιά θα πρέπει να έχουν τον κοινό νου να κρατήσουν τα βιβλία των πιο βασικών μαθημάτων τουλάχιστον επειδή θα έχουν συνειδητοποιήσει ότι θα τους χρειαστούν και αργότερα (τουλάχιστον στα πανεπιστημιακά τους χρόνια), όχι τόσο για οικονομικούς λόγους ή για λόγους ψευτοευπρέπειας ή με οικολογικές δικαιολογίες (ενδεικτικά αναφέρω το γεγονός ότι δεν υπάρχει μηχανισμός ανακύκλωσης των εγγράφων των διάφορων δημόσιων υπηρεσιών και το γεγονός ότι τα σχολικά βιβλία εξαρχής δεν τυπώνονται σε ανακυκλωμένο χαρτί), σαν αυτούς που αναφέρονται στο έγγραφο του υπουργείου.
από την άλλη, είμαι πεπεισμένη ότι το κάψιμο των σχολικών βιβλίων αποτελεί σχολική/μαθητική παράδοση (μαζί με τα μπουγέλα τις τελευταίες μέρες της χρονιάς) στην οποία διακρίνω αυθορμητισμο (διότι δεν "επιβλήθηκε" εμμέσως ή αμέσως από εξωτερικούς από την σχολική ζωή παράγοντες) και μια ομοιότητα με τα αρχαία έθιμα του "καψίματος του βάλτε-ότι-θέλετε-εδώ" που συναντόνται κατά κόρον στις ανοιξιάτικες γιορτές (κάψιμο του Ιούδα, κάψιμο του καρνάβαλου, κτλ κτλ) και έχουν σαν βασική ιδέα το κάψιμο του "παλιού" για να βρει χώρο να ρθει το "νέο".
το δε μέτρο της επιστροφής των βιβλίων στο τέλος της χρονιάς το βρίσκω επιεικώς απαράδεκτο και αντίθετο με την ακαδημαϊκή αντίληψη που λέει ότι "το βιβλίο έιναι επένδυση". το μέτρο θα το δεχόμουν μόνο επί εθελοντικής βάσεως. η δε οδηγία για να διατηρούνται καθαρά τα βιβλία είναι γελοία. εάν είναι κάτι που βοηθάει στο διάβασμα, αυτό είανι οι σημειώσεις πάνω στο βιβλίο (και εάν είναι κάτι που βοηθάει στην βαρεμάρα μέσα στην τάξη, είναι οι ζωγραφιές πάνω στο βιβλίο)
Συμωνώ +1.....
-
Λες να ήταν στο αίμα μας; ;) Για τα παγανιστικά μας έθιμα λέω...happines.
Καλά εννοείται ότι η σύνδεση που υπονοεί το υπουργείο, με το κάψιμο των βιβλίων επί Χίτλερ, είναι γελοία δεν το συζητώ καν. :o
Και συμφωνώ ότι με πίεση δεν γίνεται τίποτα. Αν δεν περάσουμε στη νέα γενιά την ιδέα της ανακύκλωσης, (αυτήν την ίδια που δεν κάνει το υπουργείο για τα βιβλία του), και πως είναι σημαντικό να δώσουν πίσω όσα βιβλία δεν θέλουν να κρατήσουν, (και όχι για το καλό του υπουργείου οικονομικών αλλά για το καλά του σπιτιού που μας φιλοξενεί, της γης) δεν θα γίνει ποτέ τίποτα.
Αλλά αλήθεια, πόσοι από μας κάνουμε ανακύκλωση γενικά στη ζωή μας; Και για να σας προλάβω εγώ κάνω και έτσι μπορώ να υποστηρίξω την ιδέα, και την υποστηρίζω. Ένας καθηγητής, υπουργός, η παρατρεχάμενος όμως που δεν κάνει ανακύκλωση με ποιο τρόπο θα την υποστηρίξει, για να πείσει τους μαθητές να κάνουν ανακύκλωση, άρα να δώσει και τα βιβλία για τον σκοπό αυτό; Να του γίνει βίωμα δηλαδή το ότι είναι για το καλό μας η ανακύκλωση, για το μέλλον του πλανήτη μας και να το κάνει ενσυνείδητα.
Τέλος πάντων αρχίζω να ξεφεύγω από το θέμα….
Και να σας πω και κάτι; ακριβώς της ίδιες απαντήσεις δίναμε στους καθηγητές μας και ακριβώς την ίδια ερώτηση κάνανε, με το ίδιο θέμα, πριν 21 χρόνια που ήμουν στο γυμνάσιο....Αυτό τα λέει όλα..
Νομίζω πως δεν έχω ξαναγράψει τόσα πολλά, ελπίζω να μην κούρασα. :-[
-
Το κέρδος από την ανακύκλωση θα πάει στα σχολεία ή στην τσέπη του κάθε Ζαχόπουλου για να σπιτώνει την εκάστοτε γκόμενά του?
-
Καλή μεν η ιδέα της ανακύκλωσης αλλά διάβασμα χωρίς υπογραμμίσεις, πλαγιότιτλους...κλπ, δεν είναι διάβασμα! Εκτός αν είναι άλλος ένας τρόπος να δείξουν στα παιδιά ότι πρέπει να διαβάζουν παπαγαλία...Πάρτε το κατεβατό και ξεκινήστε! :P
Επίσης κάποιος μαθητής μπορεί να χρειαστεί να ανατρέξει κάποια στιγμή σε βιβλίο προηγούμενης τάξης για οποιαδήποτε πληροφορία.
Αν πάντως ήμουν τώρα μαθήτρια και με υποχρέωναν να παραδώσω το σχολικά βιβλία άθικτα και πεντακάθαρα θα εξαναγκαζόμουν να πάω να τα αγοράσω (!) κι από έξω, ώστε να τα έχω εις διπλούν και να μπορώ να κάνω τη δουλειά μου... ::)
Το κέρδος από την ανακύκλωση θα πάει στα σχολεία ή στην τσέπη του κάθε Ζαχόπουλου για να σπιτώνει την εκάστοτε γκόμενά του?
Α ρε Αγάπη, εσύ και οι (επιτυχημένες) ατάκες σου!!!! "Έγραψες"... ;D
-
Καλή μεν η ιδέα της ανακύκλωσης αλλά διάβασμα χωρίς υπογραμμίσεις, πλαγιότιτλους...κλπ, δεν είναι διάβασμα! Εκτός αν είναι άλλος ένας τρόπος να δείξουν στα παιδιά ότι πρέπει να διαβάζουν παπαγαλία...Πάρτε το κατεβατό και ξεκινήστε! :P
Επίσης κάποιος μαθητής μπορεί να χρειαστεί να ανατρέξει κάποια στιγμή σε βιβλίο προηγούμενης τάξης για οποιαδήποτε πληροφορία.
Αν πάντως ήμουν τώρα μαθήτρια και με υποχρέωναν να παραδώσω το σχολικά βιβλία άθικτα και πεντακάθαρα θα εξαναγκαζόμουν να πάω να τα αγοράσω (!) κι από έξω, ώστε να τα έχω εις διπλούν και να μπορώ να κάνω τη δουλειά μου... ::)
Ανέφερα πιο πάνω sophie πως είμαι αντίθετη στο θέμα των καθαρών βιβλίων...
Αχ, Αχ δεν το διαβάζεις το θέμα απο την αρχή, δεν βλέπεις όλες τις απαντήσεις... ;)
Όσο για το θέμα....Ζαχόπουλου ;D νομίζω πως γίνεται κανονικά ανακυκλωση χαρτιού.Αλλά δεν βάζω και το χέρι μου στη φωτιά. Στην Ελλάδα ζούμε. Εμείς πρέπει να πράξουμε το σωστό, και χωρίς υποχρέωση. Αν κάποιος θέλει να κρατήσει τα βιβλία του να τα κρατήση. Πρεπει όπως αναφέρθηκε παραπάνω με ένα παραθυράκι στο νόμο να μπορούν τα παιδιά να το κάνουν αυτό. Και ξαναλέω οτι τα "καθαρά βιβλία" είναι γελοίο και μονο που το ζήτησαν...και ο/η χεριστος μαθητής/τρια έχει κάτι γραμμένο πάνω, έστω και μια συζήτηση με τον/την διπλανό/η του. :-*
-
Ανέφερα πιο πάνω sophie πως είμαι αντίθετη στο θέμα των καθαρών βιβλίων...
Αχ, Αχ δεν το διαβάζεις το θέμα απο την αρχή, δεν βλέπεις όλες τις απαντήσεις... ;)
Όχι βρε, τη διάβασα την απάντησή σου! Δε διαφώνησα σε κάτι απλά συμφώνησα και με σένα ότι δε γίνεται να παραμένουν καθαρά τα βιβλία. ;) :)
-
Κάποια στιγμή όλα τα βιβλία θα είναι ηλεκτρονικά...
-
Υποτίθεται ήταν ένα διάταγμα που θα ίσχυε από την προηγούμενη σχολική χρονιά (2008-2009), αλλά τελικά δεν ίσχυσε. Πρακτικά δύσκολο πάντως, να γίνουν όλα τα βιβλία ηλεκτρονικά.
-
Δηλαδή αν ένας μαθητής της Γ Λυκείου θέλει να ανατρέξει στην Άλγεβρα της Α Λυκείου για να ξαναφρεσκάρει κάποια έννοια τι θα κάνει;