Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Αδιόριστοι Εκπαιδευτικοί => Πίνακες αναπληρωτών - Εξετάσεις ΑΣΕΠ => Κλάδος ΠΕ02 Φιλολόγων => Μήνυμα ξεκίνησε από: bikini στις Ιουλίου 22, 2008, 08:57:45 pm
-
Αφού συγκεντρώσαμε τα προτεινόμενα βιβλία για όλα τα γνωστικά και τα παιδαγωγικά, δεν ασχολούμαστε και λίγο με τη ν. ε. μετρική, για να αλληλοβοηθηθούμε οι έχοντες γνώση με τους μη έχοντες;;; ;D
Προσωπικά ανήκω όχι στους μεν, αλλά στους δε... :-[
-
Το πιο γνωστό βιβλίο για την ν.ε μετρική είναι το "Νεοελληνική Μετρική" του Θρασύβουλου Σταύρου, εκδόσεις Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη.
-
ρε παιδια αν ειναι να διαβασουμε και τη μετρικη του Σταυρου δεν θα τελειωσουμε ποτε.... σ ολα τα βοηθηματα υπαρχουν τα βασικα στοιχεια μετρικης
-
Για ν.ε. μετρική έχει όλα τα βασικά η γραμματολογία του Πολίτη στην αρχή.
-
Και πολλές επίσης σχολικές αναλύσεις λογοτεχνικών κειμένων.......
Το θέμα είναι και να τα καταλάβεις ,βέβαια, εκτός του να τα διαβάσεις. Σ' αυτό το σημείο ομολογώ πάσχω.
-
Μα η μετρική δεν είναι κάτι δύσκολο. Απλά μαθηματικά είναι.
-
Εγώ αυτά με τις χασμωδίες δεν τα καταλαβαίνω.
Μπορείς να μου εξηγήσεις πχ με "απλά μαθηματικά" γιατί ο στιχος που μας έβαλαν στον τελευταίο ΑΣΕΠ «Κάποτε μες στα όνειρά μας ομιλούνε» είναι ιαμβικός δεκατρισύλλαβος καταληκτικός με μια χασμωδία;
-
Νομίζω ναι.
Είναι ιαμβικός γιατί τονίζεται στη 2η συλλαβή (Κα-πό/ τε-μές, κ.ο.κ).
13σύλλαβος γιατί έχει 13 συλλαβές.
Καταληκτικός γιατί έχει κατάληξη, δηλαδή η τελευταία συλλαβή περισσεύει: ... / μας-ό/ μι-λού/ νε
Χασμωδία: (μες)στα - ο(νειρά μας). Συνύπαρξη δύο φωνηέντων. Προσοχή όμως: Αν προφέρονταν μαζί, θα είχαμε συνίζηση.
-
Και πώς καταλαβαίνεις πότε είναι χασμωδία και πότε συνίζηση; Ιδού η απορία!!
ΥΓ: Είσαι μακριά; Να πεταχτώ καμιά ωρίτσα για φροντιστήριο; ;)
-
τα γραφει η σχολικη γραμματικη/συντακτικο. βρες τα και διαβασε τα ειναι απλα γραμμενα (γιατι ουτε κι εγω τα ειχα καταλαβει.)
-
τα γραφει η σχολικη γραμματικη/συντακτικο. βρες τα και διαβασε τα ειναι απλα γραμμενα (γιατι ουτε κι εγω τα ειχα καταλαβει.)
Μπορείς να το καταλάβεις τελείως εμπειρικά. Δε χρειάζεται ειδικά στα Ν.Ε. να ξέρεις πεντακόσιους κανόνες για το μέτρο μιας και είναι απλά τονικό. Λοιπόν να προσπαθείς να το εφαρμόζεις στο στίχο πρακτικά. Λέγε το στίχο τονίζοντας και θα σου βγαίνει. Αν τα δύο φωνήεντα που θα συναντηθούν θα σου πάει να προφέρονται χωριστά με βάση τον τόνο, θα είναι χασμωδία, ειδάλλως θα είναι συνίζηση.
-
Όταν σε μία λέξη ή ανάμεσα σε 2 λέξεις βρίσκονται δίπλα - δίπλα 2 φωνήεντα, έχουμε χασμωδία (δεν ακούγονται δηλ. καλά στο αυτί μας).
Αν τώρα τα δύο αυτά φωνήεντα τα διαβάζουμε σαν ένα, σαν μία συλλαβή τότε έχουμε συνίζηση
π.χ Σε γνω / ρίζω α / πό την / κόψη
Νομίζω ότι θα σε βοηθήσει ιδιαίτερα το κεφ. για τη χασμωδία, που περιλαμβάνεται στο λεξικό λογοτεχνικών όρων του οργανισμού (σελ. 204).
-
Παιδιά σας ευχαριστώ πολύ. Νομίζω ότι επιτέλους το κατάλαβα!!
-
Όταν σε μία λέξη ή ανάμεσα σε 2 λέξεις βρίσκονται δίπλα - δίπλα 2 φωνήεντα, έχουμε χασμωδία (δεν ακούγονται δηλ. καλά στο αυτί μας).
Αν τώρα τα δύο αυτά φωνήεντα τα διαβάζουμε σαν ένα, σαν μία συλλαβή τότε έχουμε συνίζηση
π.χ Σε γνω / ρίζω α / πό την / κόψη
Νομίζω ότι θα σε βοηθήσει ιδιαίτερα το κεφ. για τη χασμωδία, που περιλαμβάνεται στο λεξικό λογοτεχνικών όρων του οργανισμού (σελ. 204).
Απλά να πω, όπως εύστοχα δείχνεις και στο παράδειγμα που παραθέτεις, τα σσυμπεριλαμβάνεις μαζί στη συλλαβή τα δύο φωνήεντα, δεν τα διαβάζεις σαν ένα. Για να αποφευχθεί η παρεξήγηση για λέξεις όπως μία, μια, όπου εκεί λέμε ότι διαβάζονται σαν ένα.
Ξαναλέω ότι κατά τη γνώμη μου καλύτερη είναι η πρακτική αντιμετώπιση του θέματος.
-
Νομίζω ναι.
Είναι ιαμβικός γιατί τονίζεται στη 2η συλλαβή (Κα-πό/ τε-μές, κ.ο.κ).
13σύλλαβος γιατί έχει 13 συλλαβές.
Καταληκτικός γιατί έχει κατάληξη, δηλαδή η τελευταία συλλαβή περισσεύει: ... / μας-ό/ μι-λού/ νε
Χασμωδία: (μες)στα - ο(νειρά μας). Συνύπαρξη δύο φωνηέντων. Προσοχή όμως: Αν προφέρονταν μαζί, θα είχαμε συνίζηση.
Και γιατί να τονίζεται η 2η συλλαβή και όχι η 1η, εκεί δηλαδή που υπάρχει και ο τόνος;;; ??? ??? ???
-
Νομίζω ναι.
Είναι ιαμβικός γιατί τονίζεται στη 2η συλλαβή (Κα-πό/ τε-μές, κ.ο.κ).
13σύλλαβος γιατί έχει 13 συλλαβές.
Καταληκτικός γιατί έχει κατάληξη, δηλαδή η τελευταία συλλαβή περισσεύει: ... / μας-ό/ μι-λού/ νε
Χασμωδία: (μες)στα - ο(νειρά μας). Συνύπαρξη δύο φωνηέντων. Προσοχή όμως: Αν προφέρονταν μαζί, θα είχαμε συνίζηση.
Και γιατί να τονίζεται η 2η συλλαβή και όχι η 1η, εκεί δηλαδή που υπάρχει και ο τόνος;;; ??? ??? ???
Όταν είναι ιαμβικός ο στίχος κάθε μέτρο έχει δύο συλλαβές εκ των οποίων μετρικά τονίζεται η δεύτερη ανεξάρτητα από το γραμματικό τόνο. Δοκίμαζε να διαβάζεις το στίχο τονίζοντας τις ζυγές συλλαβές (2η, 4η, ...) ρυθμικά χωρίς να υπολογίζεις τον γραμματικό τόνο. Αν ακουστικά σου ταιριάζει το μέτρο είναι ιαμβικό.
-
Αν δεν διαβάσετε ειδικό βιβλίο για μετρική δε θα καταλάβετε από Πολίτη και σχολικά, άποψή μου, εγώ διάβασα του Θρασ. Σταύρου και μόνο έτσι τα κατάλαβα. μου πήρε μία εβδομάδα περίπου, αλλά δεν τα ξεχνάς, σαν μαθηματικά είναι πράγματι, αλλά θέλεις όλη τη θεωρία για να τα καταλάβεις όχι αποσπασματικά από βιβλία σχολικά.
-
Με Ν.ε. μετρική δεν έχω ασχοληθεί ποτέ, δεν έχω ιδέα. Αντίθετα η μετρική των Λατινικών και ιδιαίτερα των Αρχαίων δε με δυσκόλεψε ποτέ όσο ήμουν στη σχολή. Ελπίζω να μπω στο νόημα και των νέων γρήγορα. Θα πάω μια μέρα στη βιβλιοθήκη για να πάρω μια ιδέα γιατί άλλο βιβλίο δεν πρόκειται να αγοράσω! (έτσι λέω προς το παρόν αν και κάτι καινούριο θα προκύψει)
-
Ίσως επειδή είχα ασχοληθεί αναγκαστικά στη Σχολή για να δώσω την αρχαία μετρική ως μάθημα, η μετρική των αρχαίων μου φαίνεται πολύ πιο κατανοητή και εύκολη. Ίσως, αν είχα χρόνο να ασχοληθώ και με τη μετρική τω Νέων, να την καταλάβαινα εξίσου...
Αλλά πού χρόνος;;;... ??? ???
-
Πάντως θεωρώ -βάσει των ερωτήσεων, που έχουν τεθεί σε προηγούμενους διαγωνισμούς- ότι δε ζητούν και τόσο πια εξεζητημένα πράγματα, σε ό,τι αφορά στο μέτρο. Κατά συνέπεια πιστεύω ότι καλυπτόμαστε ως ένα βαθμό από τα σχολικά γι' αυτό το κομμάτι, σε συνδυασμό ίσως και με Πολίτη.