Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Τυπική Εκπαίδευση => Σχολικά μαθήματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: ioanna89 στις Αύγουστος 02, 2013, 08:16:06 μμ

Τίτλος: Αν με ρωτούσαν για τα αναλυτικά/ωρολόγια προγράμματα...
Αποστολή από: ioanna89 στις Αύγουστος 02, 2013, 08:16:06 μμ
Γίνονται αρκετές παράλληλες συζητήσεις, σε διάφορα νήματα, για τα νέα προγράμματα και για το ποιοι κλάδοι ευνοούνται ή πλήττονται. Ανοίγω αυτό το θέμα για να συζητήσουμε συνολικά πώς θα θέλαμε να είναι το Γυμνάσιο και το Λύκειο, αν ποτέ μας ρωτούσαν. 
Αναπόφευκτα, βέβαια, καθένας θα εστιαστεί στα δικά του μαθήματα, που τα γνωρίζει και καλύτερα. Ας προσπαθήσουμε, ωστόσο, να είμαστε όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικοί (αν και καταλαβαίνω πως αυτό είναι δύσκολο υπό την απειλή διαθεσιμοτήτων, μετατάξεων, μεταθέσεων για τους μόνιμους και ανεργίας για τους αναπληρωτές συναδέλφους...), για να γίνει κι ένας διάλογος μεταξύ ειδικοτήτων.

****
Α. ΓΥΜΝΑΣΙΟ

Φιλολογικά μαθήματα
Κατά τη γνώμη μου πρέπει να δοθεί έμφαση στα Νέα Ελληνικά και στα Αρχαία από μετάφραση (με κείμενα αντιπροσωπευτικά όλων των περιόδων και γραμματειακών ειδών) με αντίστοιχο περιορισμό της διδασκαλίας των Αρχαίων από το πρωτότυπο. Η Ιστορία πρέπει να αναβαθμιστεί, με αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων και του τρόπου διδασκαλίας και αξιολόγησης (και στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο).
Ενδεικτικά:
Α΄ Γυμνασίου: Ν. Γλώσσα και Λογοτεχνία 5 ώρες (3+2), Αρχαία από μετάφραση 3 ώρες, Ιστορία 3 ώρες (2 για τη διδασκαλία ευρείας διδακτικής ενότητας και 1 για εργασίες με πηγές κλπ)
Β΄ Γυμνασίου: Ν. Γλώσσα και Λογοτεχνία 4 ώρες (2+2), Αρχαία από μετάφραση 3 ώρες,  Ιστορία 3 ώρες, Ιστορία της ελληνικής γλώσσας 1 ή 2  ώρες.
Γ΄ Γυμνασίου: Ν. Γλώσσα και Λογοτεχνία 4 ώρες (2+2), Αρχαία από μετάφραση 2 ώρες, Ιστορία 3 ώρες, Αρχαία ελληνικά (εισαγωγή στην αττική διάλεκτο) 2 ώρες.

Γενικά
Επέκταση του ωρολογίου προγράμματος (δηλ. υποχρεωτικό ολοήμερο Γυμνάσιο) με ώρες Αισθητικής Αγωγης, αθλητικών δραστηριοτήτων, Τεχνολογίας κ.α.

Β. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ
Με δεδομένο ότι θα συνεχίσουν να υπάρχουν πανελλαδικές (προσωπικά θα προτιμούσα να καταργηθούν - σε αυτή την περίπτωση θα συζητούσαμε σε άλλη βάση) και ότι το Λύκειο θα συνδέεται, αναγκαστικά, με αυτές:

Δομή
Όπως στο προτεινόμενο: κοινά μαθήματα στην Α΄ τάξη, 2 κατευθύνσεις στη Β΄, 3 στη Γ΄. Στη Γ΄ να υπάρχει και ένα δίωρο επιλογής: προετοιμασία για ειδικό μάθημα (ξένη γλώσσα, σχέδιο, αθλήματα, μουσική) ή εφαρμογές υπολογιστών. Είναι απαράδεκτο να καλούνται οι μαθητές να εξεταστούν σε μαθήματα που δε διδάσκονται στο σχολείο.

Τρόπος εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ
Πανελλαδικές εισαγωγικές εξετάσεις σε 4-6 μαθήματα: Έκθεση και 3 ως 5 μαθήματα κατεύθυνσης (όποιος θέλει να έχει πρόσβαση σε όλες τις σχολές του πεδίου θα εξετάζεται σε 5 μαθήματα κατεύθυνσης).
Π.χ. Μαθήματα Θετικής Κατεύθυνσης (τα παρακολουθούν υποχρεωτικά όλοι οι μαθητές της κατεύθυνσης): Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Πληροφορική. Αν κάποιος θέλει μόνο ιατρικές δίνει Φυσική, Χημεία και Βιολογία στις εισαγωγικές και τα υπόλοιπα δύο για το απολυτήριο (με κοινά πανελλαδικά θέματα και προσαρμογή προφορικού), αν θέλει να έχει πρόσβαση και στα πολυτεχνεία δίνει και Μαθηματικά (ή και Πληροφορική, ανάλογα).

Φιλολογικά μαθήματα
Α΄ Λυκείου: όπως είναι τώρα (Αρχαία 5 ώρες, Έκθεση 2, Λογοτεχνία 2, Ιστορία 2)
Β΄Λυκείου:
- Γενική παιδεία: Έκθεση 2 ώρες, Λογοτεχνία 2 ώρες, Φιλοσοφία 2 ώρες, Ιστορία 2 ώρες, Αρχαία-Αντιγόνη 2 ώρες με αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας και αξιολόγησης (όχι μετάφραση, γραμματική και συντακτικό - μόνο ερωτήσεις κατανόησης, ερμηνευτικές και λεξιλογικές).
- Θεωρητική κατεύθυνση: Αρχαία 5 ώρες (2 ώρες διδαγμένο - 3 αδίδακτο).
Γ΄ Λυκείου:
- Γενική παιδεία: όπως στο προτεινόμενο
- Θεωρητική κατεύθυνση: Αρχαία 7 ώρες (3 διδαγμένο - 4 αδίδακτο), Ιστορία 4 ώρες, Εισαγωγή στα Λατινικά 3 ώρες,  Λογοτεχνία (ή Φιλοσοφία) 3 ώρες και Δίκαιο-Πολιτικοί θεσμοί 3 ώρες (εξεταζόμενο για τους υποψήφιους της Νομικής). Τα Λατινικά καλύτερα να εξετάζονται μόνο για το απολυτήριο (εκτός αν αλλάξει η φιλοσοφία του μαθήματος).

Γενικά
Στην Α΄ Λυκείου να υπάρχει υποχρεωτικό 2ωρο Πληροφορικής.

Γ. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ

Μόνο μια παρατήρηση: Τα μονόωρα μαθήματα γενικής παιδείας που υπάρχουν στο προτεινόμενο πρόγραμμα θα είναι σα να μη γίνονται. Τι εξυπηρετεί, π.χ., μια ώρα Λογοτεχνίας; Καλύτερα να υπάρχει μόνο γλωσσικό μάθημα που θα περιλαμβάνει και κάποια ελκυστικά λογοτεχνικά κείμενα.
Τίτλος: Απ: Αν με ρωτούσαν για τα αναλυτικά/ωρολόγια προγράμματα...
Αποστολή από: tzhna στις Αύγουστος 02, 2013, 08:21:11 μμ
Μπράβο, πολύ ωραίο το θέμα σου. Αργότερα θα επανέλθω.
Τίτλος: Απ: Αν με ρωτούσαν για τα αναλυτικά/ωρολόγια προγράμματα...
Αποστολή από: greedo στις Αύγουστος 02, 2013, 08:32:39 μμ
 Πολύ ενδιαφέρον θέμα!
 Σαν γενική τοποθέτηση θα πω οτι, εφόσον (μελλοντικά) αποδεσμευτεί το Λύκειο από τη "μέγγενη" της εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, τότε θα μπορούσε άνετα η Δευτεροβάθμια να εκπληρώσει σωστά την αποστολή της που είναι η Γνώση, με πλουραλιστικό χαρακτήρα και η ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή και όχι η στείρα αποστήθιση και το "στοχευμένο" φιλτράρισμα των μαθημάτων εκ μέρους των μαθητών, ανάλογα με την Πανεπιστημιακή σχολή στην οποία επιθυμούν να εισαχθούν!
Τίτλος: Απ: Αν με ρωτούσαν για τα αναλυτικά/ωρολόγια προγράμματα...
Αποστολή από: tzhna στις Αύγουστος 02, 2013, 09:07:31 μμ
Ως βασικες αρχες αναφερω:
1) Περισσοτερα νεα ελληνικα, γλωσσα κυριως και λιγοτερα αρχαια με συνδεση τους με τη νεα ελληνικη.
2) Αμεση κ απολυτη αποδεσμευση σχολειου απο εξετασεις πανελλαδικες, δηλαδη απολυτηριο δευτεροβαθνμιας εκπαιδευσης που να αξιζει και που δεν θα υπάρχουν κατευθυνσεις. Κι ας είναι 5 χρόνια κ οχι 6.
3) 2 κυκλοι πρωινο- απογευματινο- οπου οσοι μαθητες θελουν θα κανουν εξτρα ωρες αναλογα με τις επιλογες τους αλλα θα προσφερονται ολα τα μαθηματα (ακομα και μουσικη, καλλιτεχνικα Η/Υ, ξενες γλωσσες για πιστοποιηση κλπ)

Μουσικη, καλλιτεχνικα,  σε ολες τις ταξεις και στο λυκειο. Προτζεκτ και στο γυμνασιο. Φυσικα χρειαζεται καταλληλη υποδομή σε καθε αιθουσα εφοσον γινονται τις ιδιες μερες κα ετσι δεν μπορουν ολοι να εχουν τη βιβλιοθηκη ή την αιθ Η/Υ).
Τίτλος: Απ: Αν με ρωτούσαν για τα αναλυτικά/ωρολόγια προγράμματα...
Αποστολή από: biov στις Αύγουστος 03, 2013, 02:22:16 πμ
Κατά τη γνώμη μου πρέπει να δοθεί έμφαση στα Νέα Ελληνικά και στα Αρχαία από μετάφραση (με κείμενα αντιπροσωπευτικά όλων των περιόδων και γραμματειακών ειδών) με αντίστοιχο περιορισμό της διδασκαλίας των Αρχαίων από το πρωτότυπο.

Συμφωνω απολυτως και με τα δυο σκελη.