Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Τυπική Εκπαίδευση => Γενικό Λύκειο => Σχολικά μαθήματα => Φιλολογικά μαθήματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: maria3/4 στις Νοέμβριος 13, 2014, 12:14:03 μμ

Τίτλος: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: maria3/4 στις Νοέμβριος 13, 2014, 12:14:03 μμ
Συνάδελφοι, έχω μπερδευτεί λίγο με τη λογοτεχία, γιατί έχω μαθητές που μου ζητήσανε το μάθημα, αλλά δεν ξέρω τι πρεπει να τους κάνω. Σκέφτηκα, τώρα που βγηκε και η τραπεζα, να τους κάνω θέματα κι απο κει. Καμιά ιδεά??? Επιπλέον, γνωρίζει κανείς, αν τις δυο τελευταίες παρατηρήσεις θα τις βαζει ο καθηγητής του σχολείου?Και θα είναι πάνω στο δοθέν κείμενο ή κάτι γενικότερο??? Και παράλληλο δε θα 'χουμε??? Για πείτε μου κι εσεις συνάδελφοι, τι έχετε καταλάβει για το θεμα..
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: sunsmile στις Νοέμβριος 13, 2014, 06:50:50 μμ
Συνάδελφοι κι εγώ έχω ακριβώς τις ίδιες απορίες. Πώς θα χειριστούμε το θέμα της τράπεζας Θεμάτων; Έχω καταλάβει ότι θα πρέπει να έχουμε διδάξει κείμενα απ΄όλες τις περιόδους της νεοελληνικής  λογοτεχνίας . Το θέμα είναι να διδάξουμε από το βιβλίο ή από την τράπεζα θεμάτων, η οποία βέβαια είναι κατά το ήμισυ δοσμένη, αφού το υπόλοιπο 50% των θεμάτων μπαίνει από τον διδάσκοντα. Επίσης η τράπεζα αυτή θεωρώ ότι θα ανανεώνεται διαρκώς, αν το έχω καταλάβει σωστά...Το ενδεχόμενο να κάνεις το μάθημα με κείμενα αποκλειστικά της τράπεζας θεμάτων μού ακούγεται πιο συμφέρον, αφού εξ ορισμού αποκλείεται να πέσει ένα κείμενο από το βιβλίο στις εξετάσεις του Ιουνίου... Εννοείται όμως ότι θα πρέπει να γνωρίζει ο μαθητής κάποια γενικά στοιχεία για το συγγραφέα , τη γλώσσα του και το λογοτεχνικό ρεύμα που τον έχει επηρεάσει...Όσον αφορά το υπόλοιπο 50% των θεμάτων θα σχετίζονται με αφηγηματικούς τρόπους (είδος αφηγητή/ οπτική γωνία αφήγησης) , χαρακτηρισμό προσώπων, σχολιασμό φράσεων του κειμένου σε σχέση με τις αντιλήψεις της εποχής, σύγκριση με το σήμερα..Στην ποίηση τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα...
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: kittoulini στις Νοέμβριος 13, 2014, 07:24:51 μμ
εγω γιατι εχω καταλαβει οτι στις εξετασεις θα μπει και γνωστο κειμενο και αγνωστο απο την τραπεζα?ετσι λενε και οι συναδελφοι στο σχολειο..λαθος κανουμε?
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: maria3/4 στις Νοέμβριος 14, 2014, 10:15:28 πμ
Kitoullini, έχεις δει κάτι τέτοιο επίσημα γραμμένο από το υπουργείο? Λογικό μου φαίνεται, αλλά ψάχνοντας διάφορες εγκυκλίους για τον τροπο εξέτασης στη Β' δεν αναφέρεται κάτι τέτοιο πουθενά. Και δεδομένου ότι και στην Α μόνο ένα άγνωστο τους βάζουν, έτσι δεν είναι (?), είναι υπερβολικό να αλλάζουν τη δομή των θεμάτων στη Β...
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: mariakriti στις Νοέμβριος 14, 2014, 11:41:31 πμ
Νομίζω ότι όλοι έχουμε το ίδιο πρόβλημα με τη λογοτεχνία της β'.

Εγώ έχω καταλάβει ότι η διδακτέα ύλη πρέπει να αντληθεί αποκλειστικά από το σχολικό εγχειρίδιο.

Ανοίγοντας μερικά θέματα της τράπεζας καταλαβαίνω ότι προσπαθούν να μείνουν κοντά στο είδος των ερωτήσεων με τις οποίες εξεταζόταν το μάθημα προ τράπεζας,απλά έχουν αλλάξει τη μοριοδότηση της κάθε ερώτησης.

Δηλ.

Μία ερώτηση γραμματολογική (συγγραφέας, εποχή του στοιχεία που προκύπτουν άμεσα ή έμμεσα απ' το κείμενο)
Μία ερώτηση για δομή, εκφραστικά μέσα και τρόπους, υφολογική διερεύνηση, αφηγηματικές λειτουργίες, επιλογές του δημιουργού σε διάφορα επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης (με δύο υποερωτήματα).

Η τρίτη ερώτηση που περιμένουν από εμάς θα είναι η κλασική μάλλον του σχολιασμού, σύντομης ανάπτυξης χωρίων του κειμένου.
Η τέταρτη τώρα είναι ένα μυστήριο για μένα καθώς, ως γνωστόν, είναι αυτή με το σχολιασμό αδίδακτου λογοτεχνικού κειμένου που σημαίνει ότι τα παιδιά θα έχουν να διαχειριστούν κατά τη διάρκεια των εξετάσεων δύο άγνωστα κείμενα (της τράπεζας και το παράλληλο το δικό μας) και ότι εμείς θα πρέπει να βρούμε ένα σχετικό παράλληλο κείμενο μέσα σε πόση ώρα από τότε που θα κληρωθούν τα θέματα;

Είναι δυνατόν ρε παιδιά να συμβαίνει αυτό;
Σκέφτομαι κάτι λάθος;

Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: maria3/4 στις Νοέμβριος 14, 2014, 12:05:28 μμ
Παιδιά, πιστεύω ότι η εξέταση της Β θα γίνεται όπως στην Α. Δηλαδή 4 ερωτήσεις πάνω σε αδίδακτο κείμενο, αυτό της τράπεζας, στο οποίο τα δύο θεματα θα δίνονται από την τραπεζα και τα άλλα δύο από τον καθηγητή, και θα αφορούν στην ευρύτερη λογοτεχνική σχολή ή ρευμα το οποιο , βεβαια, διδαχτηκαν τα παιδια στο σχολικό βιβλίο, αλλά χωρίς παράλληλο κείμενο..
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: mariakriti στις Νοέμβριος 14, 2014, 12:23:25 μμ
Κάνανε ένα copy paste στις οδηγίες για τη διδακτέα ύλη, μας "πέταξαν" και την τράπεζα και μετά...το χάος..
Μας αφήνουν να κάνουμε υποθέσεις για τις ερωτήσεις, το είδος....ωραίο το νέο σύστημα... ::)
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: sunsmile στις Νοέμβριος 14, 2014, 06:32:25 μμ
Κάνανε ένα copy paste στις οδηγίες για τη διδακτέα ύλη, μας "πέταξαν" και την τράπεζα και μετά...το χάος..
Μας αφήνουν να κάνουμε υποθέσεις για τις ερωτήσεις, το είδος....ωραίο το νέο σύστημα... ::)

Ακριβώς έτσι. Στην Α Λυκείου έδωσαν οδηγίες για τον τύπο των ερωτήσεων, στη Β Λυκείου επικρατεί ένα  χάος. Αν νομίζουν ότι είναι εύκολο να βρεθεί παράλληλο την τελευταία στιγμή έχουν γελαστεί. Ας μην τους δίνουμε λοιπόν ιδέες και μην κάνουμε τα πράγματα δυσκολότερα απ' ότι είναι. Αν δε δώσουν ξεκάθαρες οδηγίες για το είδος των ερωτήσεων ο καθένας θα βάζει τις ερωτήσεις που θα του έρθουν εκείνη τη στιγμή. Εγώ πάντως παράλληλο κείμενο με τίποτα !!!
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: Ornella στις Νοέμβριος 16, 2014, 05:13:22 μμ
Πρέπει να δοθούν γρήγορα απαντήσεις και οδηγίες. Εγώ σκέφτομαι να απευθυνθώ στο σχολικό σύμβουλο αν και ούτε αυτός θα γνωρίζει κάτι το πιθανότερο.
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: kittoulini στις Νοέμβριος 16, 2014, 05:19:42 μμ
δεν στηριζομαι σε κατι επισημο για αυτο που εγραψα ..αλλα απο την αλλη στις οδηγιες γιατι λεει πρεπει να κανουμε 16 κειμενα..τα ιδια ολα τα τμηματα για να ειναι ενιαια η αξιολογηση?αρα σκεφτηκαμε εμεις στο σχολειο οτι θα βαλουμε εμεις κατι απο αυτα που διδαξαμε..μπορει να κανουμε λαθος βεβαια..
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: Lara στις Νοέμβριος 16, 2014, 05:23:55 μμ
νομιζω οτι τα αλλα δυο θεματα θα ειναι απο το γνωστο κειμενο που διδαχθηκαν τα παιδια. φανταζομαι οτι θα σταλούν οδηγίες.
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: sarcastic στις Νοέμβριος 17, 2014, 07:58:04 πμ
Το απόλυτο χάος! Μα είναι δυνατό να ζητούν από τα παιδιά να γράψουν σε δύο διαφορετικά κείμενα σε τόσο λίγη ώρα!
Μετά σου λέει "γιατί μισούν τα παιδιά τα φιλολογικά μαθήματα"!
Αφού κατάντησαν να είναι ένα βασανιστήριο.
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: angelnl στις Νοέμβριος 18, 2014, 07:51:51 μμ
Συνάδελφοι, μπορείτε να μου πείτε τι θα κάνετε στο διαγώνισμα; θα βάλετε άγνωστο κείμενο ή από αυτά που έχετε διδάξει;
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: Alba στις Νοέμβριος 29, 2014, 07:16:28 πμ
Την ίδια απορία έχω κι εγώ. Ο σύμβουλος στην αρχή της χρονιάς μας απέτρεψε από το να χρησιμοποιήσουμε την τράπεζα για τα διαγωνίσματα. Οπότε σκέφτομαι να βάλω ένα παράλληλο δικό μου. Έτσι δε γινόταν μέχρι πέρυσι?
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: kittoulini στις Νοέμβριος 29, 2014, 12:06:25 μμ
εγω τους εβαλα απο αυτα που εχω διδαξει, χωρις παραλληλο
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: maria3/4 στις Δεκέμβριος 29, 2014, 10:42:58 πμ
Χρόνια πολλά με υγεία και ευημερία σε όλους παιδιά! Παρεμπιπτόντως, μια που συζητάμε για τη Λογοτεχνία στη Β' Λυκείου,ακούσατε κάτι για το τι θα ισχύσει τελικά με τη Λογοτεχνία στη Γ? Εγώ είχα μείνει στο ότι δεν θα εξετάζεται τελικά, αλλά τελευταία άκουσα ότι τελικά θα την επαναφέρουν...Ξέρει κανείς κάτι??
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: moagniko στις Οκτώβριος 23, 2016, 11:45:40 μμ
Χαίρετε!
Μήπως γνωρίζει κάποιος ποιος είναι ο ρυθμός αφήγησης στο απόσπασμα "Η μυστική παπαρούνα" από το "Η ζωή εν τάφω" του Στρατή Μυριβήλη;

Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: loulou στις Οκτώβριος 24, 2016, 12:36:34 μμ
Τι εννοείς ο ρυθμός αφήγησης;
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: theodora7 στις Οκτώβριος 24, 2016, 02:09:30 μμ
   Η  τεχνική  της  αφήγησης  είναι  ρεαλιστική  και  σε  μερικά  σημεία (στην  περιγραφή  των  γεώσακων) νατουραλιστική (ωμός  ρεαλισμός). Η  ρεαλιστική  αφήγηση  εναλλάσσεται  με  λυρικές  περιγραφές, που  αποδίδουν  εκφραστικά  τη  φυσιολατρική  διάθεση  του  συγγραφέα, η  οποία  οξύνεται  μέσα  στην  πολεμική  ατμόσφαιρα.
 Το  κείμενο  είναι  πλούσιο  σε  εσωτερική  δράση, ενώ  η  εξωτερική  δράση  είναι  ελάχιστη. Η  αφήγηση  προβάλλει  κυρίως  τη  συναισθηματική  κατάσταση  του  λοχία  και  έχει  το  χαρακτήρα  της  προσωπικής  εξομολόγησης.

 ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ  ΤΕΧΝΙΚΕΣ:

 Ο  αφηγητής  συμμετέχει  στην  ιστορία  και  είναι  πρωταγωνιστικό  πρόσωπο.  ΄Εχουμε  λοιπόν ομοδιηγητικό  αφηγητή  ,που  αφηγείται  την  προσωπική  του  ιστορία  σε  α΄ πρόσωπο (πρωτοπρόσωπη  αυτοδιηγητική  αφήγηση ). Ο  αφηγητής  «βλέπει»  από  εσωτερική  οπτική  γωνία ( αφήγηση  με  εσωτερική  εστίαση ) και  αφηγείται  μόνο  όσα  υποπίπτουν  στην  αντίληψή  του. Αυτή  η  αφηγηματική  τεχνική  δίνει  βιωματικό (αυτοβιογραφικό) χαρακτήρα  στο  κείμενο, αφού  καταγράφει  τις  εμπειρίες  του  συγγραφέα  από  τον  πόλεμο. Όμως   ο  συγγραφέας  χρησιμοποιεί  ένα  συγγραφικό  τέχνασμα  για  να  κρύψει  το  συγγραφικό  του  «εγώ» : την  τεχνική  της  πλαστοπροσωπίας. Αναθέτει  δηλαδή  σε  ένα  πλαστό (φανταστικό) πρόσωπο, στο  λοχία  Κωστούλα, την  αφήγηση  των  προσωπικών  του  εμπειριών. Με  την  τεχνική  αυτή  εξασφαλίζει  την  «αντικειμενικότητα» του  βιώματος  και  την  κατάλληλη  συναισθηματική  αποστασιοποίηση.
 ΧΡΟΝΟΣ  ΤΗΣ  ΑΦΗΓΗΣΗΣ:

 Παρά  το  ότι  τα  γεγονότα  της  αφήγησης  τοποθετούνται  στο  παρελθόν, ο  αφηγηματικός  χρόνος  που  δεσπόζει  είναι  ο  ενεστώτας. Η  χρήση  του  δίνει  ζωντάνια  και  παραστατικότητα  στην  αφήγηση, καθώς  και  συναισθηματική  αμεσότητα.
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: moagniko στις Οκτώβριος 26, 2016, 11:19:01 πμ
Ευχαριστώ πολύ για τη βοήθεια!
Λέγοντας όμως "ρυθμός αφήγησης" εννοώ: επιτάχυνση, επιβράδυνση, παράλειψη, περίληψη, έλλειψη (αφηγηματικό κενό).
Τι από αυτά έχουμε στο απόσπασμα;
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: theodora7 στις Οκτώβριος 26, 2016, 12:24:59 μμ
Είδα προσεκτικά το κείμενο.Η αφήγηση είναι ευθυγραμμη και δεν έχουμε αφηγηματικό κενό.Ισως επιβραδυνση στην περιγραφή της παπαρούνας.Δεν βλέπω κάτι άλλο.
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: moagniko στις Οκτώβριος 26, 2016, 01:56:22 μμ
Είδα προσεκτικά το κείμενο.Η αφήγηση είναι ευθυγραμμη και δεν έχουμε αφηγηματικό κενό.Ισως επιβραδυνση στην περιγραφή της παπαρούνας.Δεν βλέπω κάτι άλλο.

Ευχαριστώ πολύ. Κι εγώ επιβράδυνση νομίζω. Μήπως μπορούμε να κάνουμε λόγο και για επιτάχυνση ίσως σε κάποια σημεία αφήγησης;
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: theodora7 στις Οκτώβριος 26, 2016, 07:45:35 μμ
Δηλαδή, σε ποιό σημείο;
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: moagniko στις Οκτώβριος 31, 2016, 12:07:30 μμ
Είδα προσεκτικά το κείμενο.Η αφήγηση είναι ευθυγραμμη και δεν έχουμε αφηγηματικό κενό.Ισως επιβραδυνση στην περιγραφή της παπαρούνας.Δεν βλέπω κάτι άλλο.

Επιβράδυνση, ναι, διότι έχουμε περιγραφή.
Θα μπορούσαμε να κάνουμε ίσως λόγο και για κάποια λίγα σημεία επιτάχυνσης, εκεί που υπάρχει αφήγηση;
Τίτλος: Απ: Λογοτεχνία β' λυκείου με το νέο σύστημα....
Αποστολή από: theodora7 στις Οκτώβριος 31, 2016, 05:36:10 μμ
Δεν νομίζω ότι βρήκα κάτι άλλο. Νομίζω πως η επιβραδυνση μόνο μπορεί να σταθεί,αλλά και αυτή εντάσσεται στα πλαίσια της προσπάθειας να αναδείξει το λουλούδι και να τονίσει την εντύπωση που του δημιούργησε ψυχικά.