Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Διάφορα θέματα για την εκπαίδευση => Επιμόρφωση-Μετεκπαίδευση => Μεταπτυχιακά προγράμματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: Isigalani στις Μάρτιος 21, 2019, 02:57:48 μμ

Τίτλος: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: Isigalani στις Μάρτιος 21, 2019, 02:57:48 μμ
Θα ήθελα αν μπορεί κάποιος να μου πει τα επίπεδα γλωσσικής αναλυσης των παρακάτω προτάσεων γιατί έχω μπερδευτει. Ευχαριστώ εκ των προτέρων

Η πρόταση «Έφαγα ένα μήλο» συνεπάγεται την πρόταση «Έφαγα ένα φρούτο».
Η νέα ελληνική δεν διαθέτει μακρά και βραχέα φωνήεντα.
Η πρόταση «Απεβίωσε η ηθοποιός Ρένα Βουτσινά» δεν είναι αντιγραμματική.
Δεν αρμόζει οι μαθητές να απευθύνονται στους καθηγητές στον ενικό.
Καμία ελληνική λέξη δεν τελειώνει σε «μπ».
Η λέξη «ΔΕΗ» δεν κλίνεται.
Οι ερωτήσεις «Μπορείς να κλείσεις την πόρτα;» και «Σε τσαντίρι γεννήθηκες;» είναι δυνατόν να επιτελούν την ίδια επικοινωνιακή λειτουργία.
Οι λέξεις «λάθος» και «σφάλμα» έχουν κατά βάση το ίδιο νόημα.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: ElisaPDE στις Μάρτιος 21, 2019, 08:19:08 μμ
1 Σημασιολογία
2 Φωνητική/Φωνολογία
3 Γιατί μορφοσυντακτικά είναι σωστή
4 Πραγματολογία
5 Μορφολογία
6 Μορφολογία
7 Πραγματολογία
8 Σημασιολογία
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: Isigalani στις Μάρτιος 21, 2019, 09:28:34 μμ
Ευχαριστώ πολύ!!
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: apri στις Μάρτιος 21, 2019, 10:50:02 μμ
Η γραμματικότητα στην τρίτη πρόταση αφορά την τήρηση όλων των γλωσσικών κανόνων, άρα τα επίπεδα της φωνολογίας , της μορφολογίας , της σύνταξης και της σημασιολογίας.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: Isigalani στις Μάρτιος 22, 2019, 01:47:45 μμ
Η πέμπτη δεν αναφέρεται και στο φωνολογικο επίπεδο εκτός του μορφολογικού???
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: apri στις Μάρτιος 22, 2019, 02:57:51 μμ
Ναι, αφορά και το φωνολογικό γιατί στα ελληνικά δεν απαντάται συμφωνικό σύμπλεγμα στο τέλος της λέξης.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: Isigalani στις Μάρτιος 22, 2019, 03:34:57 μμ
Στην προτελευταία όταν λέει επικοινωνιακή λειτουργία αναφέρεται στην κοινή πρόθεση του ομιλητή??
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: apri στις Μάρτιος 22, 2019, 08:19:10 μμ
Ναι
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: neraidenia_12 στις Μάρτιος 25, 2019, 10:52:50 μμ
Καλησπέρα συνάδελφοι!
 
 Μπορεί καποιος να μου εξηγήσει τον τρόπο σκέψης για να απαντήσω στην παραπανω  ασκηση με τα επιπεδα γλωσσικης αναλυσης; Έχω διαβάσει τη θεωρια αλλα δυσκολευομαι. Σας ευχαριστω πολυ εκ των προτερων!
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: ElisaPDE στις Μάρτιος 27, 2019, 02:27:02 πμ
Καλησπέρα συνάδελφοι!
 
 Μπορεί καποιος να μου εξηγήσει τον τρόπο σκέψης για να απαντήσω στην παραπανω  ασκηση με τα επιπεδα γλωσσικης αναλυσης; Έχω διαβάσει τη θεωρια αλλα δυσκολευομαι. Σας ευχαριστω πολυ εκ των προτερων!

Αν δυσκολεύεσαι μπορείς αρχικά να αποκλείσεις ποια αποκλείεται να είναι για να καταλήξεις στο επικρατέστερο.
Αν έχεις κατανοήσει τη θεωρία δεν είναι πολύ δύσκολο.
Θα τα πω πολύ χοντρικά και λίγο 'μπακαλίστικα'.

Κοίτα η πραγματολογία είναι εύκολο. Έχει να κάνει με το πως μιλάμε ανάλογα με την επικοινωνιακή περίσταση, τον δέκτη του μηνύματος μας, με το τί ο δέκτης θα καταλάβει ανάλογα  πχ με την κουλτούρα του κτλ.
Η σημασιολογία έχει να κάνει με το νόημα της κάθε λέξης.
Η σύνταξη έχει να κάνει με τη θέση των λέξεων στην πρόταση ώστε να είναι γραμματικά σωστή και να βγάζει νόημα. (Συχνά όταν υπάρχει λάθος στη σύνταξη υπάρχει και στη μορφολογία)
Η μορφολογία έχει να κάνει με τα λεξικά μορφήματα (ρήματα,ουσιαστικά,επίθετα ,επιρρήματα) και τα γραμματικά μορφήματα που απεικονίζουν ενδογλωσσικές σχέσεις και χωρίζονται σε(παραγωγικά και κλιτικά). πχ στη λέξη παιζω τι παιζ ειναι παραγωγικό μόρφημα και το -ω κλιτικό
Η φωνητική έχει να κάνει με τους φθόγγους δηλ με το πως αρθρώνονται οι λέξεις από τον άνθρωπο ενώ η φωνολογία με τα φωνήματα, τις ελάχιστες μονάδες της γλώσσας που έχουν διαφοροποιητική λειτουργία. (Τα φωνήματα για να μην μπερδεύεσαι δεν είναι κάτι 'υπαρκτό' είναι δημιούργημα των γλωσσολόγων)

Ελπίζω να βοήθησα λιγο..

Αν λέω κάτι λάθος διορθώστε με.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: apri στις Μάρτιος 27, 2019, 12:53:16 μμ
Η μορφολογία έχει να κάνει με τα λεξικά μορφήματα (ρήματα,ουσιαστικά,επίθετα ,επιρρήματα) και τα γραμματικά μορφήματα που απεικονίζουν ενδογλωσσικές σχέσεις και χωρίζονται σε(παραγωγικά και κλιτικά). πχ στη λέξη παιζω τι παιζ ειναι παραγωγικό μόρφημα και το -ω κλιτικό

Όχι.
Λεξικά μορφήματα είναι αυτά που περιέχουν λεξική σημασία (χοντρικά, αυτό που συνήθως αποκαλούμε "ρίζα" της λέξης), ενώ γραμματικά είναι αυτά που, όπως λες, εκφράζουν ενδογλωσσικές σχέσεις, όπως γένος, πτώση, χρόνο, χρονική σχέση, γραμματική κατηγορία κλπ (π.χ σύνδεσμοι, προθέσεις, άρθρα, προσφύματα).

Από τα γραμματικά μορφήματα, τα παραγωγικά είναι τα διάφορα προσφύματα που συμμετέχουν στην παραγωγή μιας λέξης (δηλ. προθήματα, ενθήματα, επιθήματα) και κλιτικά αυτά που μπαίνουν στο τέλος της λέξης και συνιστούν την κατάληξη.

Στο παράδειγμα που δίνεις, το "παιζ" είναι δεσμευμένο λεξικό μόρφημα, ενώ το -ω δεσμευμένο γραμματικό μόρφημα και ειδικότερα, κλιτικό.


Η φωνητική έχει να κάνει με τους φθόγγους δηλ με το πως αρθρώνονται οι λέξεις από τον άνθρωπο ενώ η φωνολογία με τα φωνήματα, τις ελάχιστες μονάδες της γλώσσας που έχουν διαφοροποιητική λειτουργία.
(Τα φωνήματα για να μην μπερδεύεσαι δεν είναι κάτι 'υπαρκτό' είναι δημιούργημα των γλωσσολόγων)

Όλοι οι όροι είναι δημιουργήματα των γλωσσολόγων και αναφέρονται σε υπαρκτά πράγματα.
Τα φωνήματα, για παράδειγμα, είναι οι φθόγγοι που έχουν διαφοροποιητική λειτουργία στη σημασία της λέξης, ενώ τα αλλόφωνα είναι παραλλαγές φθόγγων που είτε εμφανίζονται στο ίδιο γλωσσικό περιβάλλον (σε ελεύθερη εναλλαγή) είτε εμφανίζονται σε διαφορετικό (σε συμπληρωματική κατανομή).



***Γενικά, θα πρότεινα σε όλα αυτά τα νέα μέλη που παρακολουθούν στο πλαίσιο μεταπτυχιακού προγράμματος κάποιο μάθημα γλωσσολογίας και κατά καιρούς μας παραθέτουν ασκήσεις γλωσσικής ανάλυσης ζητώντας βοήθεια, να αγοράσουν κάποιο βιβλίο θεωρητικής γλωσσολογίας (π.χ της Φιλιππάκη), ώστε να καταλάβουν καλά με τι σχετίζεται το κάθε γλωσσικό επίπεδο. Είναι προφανές ότι η βοήθεια που τους δίνουμε για τις ασκήσεις δεν τους είναι αρκετή, γιατί τους λείπουν βασικές γνώσεις στο αντικείμενο, κι αυτές δεν μπορούν να αναπληρωθούν μέσω ίντερνετ. Ούτε έχει κάποιο νόημα να διαβάζουν έτοιμες απαντήσεις στις ασκήσεις τους, αφού μόνοι τους δεν μπορούν να απαντήσουν σε καμία. Δεν λύνουν το πρόβλημά τους έτσι.  ??? ::)

Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: maritsaki στις Μάιος 04, 2019, 12:55:40 μμ
μπορει κανείς να βοηθήσει?
να εντοπίσετε τις αποκλίσεις από την γλώσσα των ενηλίκων σε όλα τα επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης σε νήπιο ηλικίας 4;6 ετών

Για πες τώρα για το Μεγαλόβρυσο… Πώς πέρασες το Πάσχα;
Ν: Κθύπνηθα αύριo και κατέβηκα, ντύθηκα και είδα τον παππού και τον μπαμπά να γυρίζουν τη σούβλα και επάνω είχε και ένα αρνί και ένα μηχάνημα που γύρισε μια θούβλα, και το κρεατάκι που είναι μαλακό το δοκίμασα, ήμουν ο δοκιμαστής, και μετά το φάγαμε, δε μου άρεσε πολύ αυτό που έκανε η γιαγιά και η μαμά. Μου άρεσε όμως το μαλακό το κρεατάκι και είπα να το βγάλουν από τη θούβλα. Μετά έφυγε ο παππούς και η γιαγιά, ανέβηκα επάνω, έπλυνα τα χέρια μου, έπαιξα με τα αυτοκιτάκια μου, ετοιμάστηκα, ντύθηκα με το μπουφάν μου και μετά πήγα στην εκκλησία και έκανα το σταυρό μου.
Ε: Τι άλλο έκανες;
Ν: Φίλησα το Χριστό, μετά μια άλλη μέρα πήγα ξανά στην εκκλησία, ανάπθαμε τη λαμπάδα μου, μετά πήγα εκεί, ανέβηκα τη σκάλα, είχε πάρα πολλούς ανθρώπους, και μετά πήγα φίλησα μια εικονίτσα, άλλη μια εικονίτσα και μου έβαζε ένας άνθρωπος κολόνια στα χεράκια, μία σταγονίτσα, τα έτριψα και μυρίζανε παπά. Όταν έφτασα εκεί μετά ήρθε η Θεοδώρα και φάγαμε, τθουγκρίσαμε τα αυγά, έφαγα γιαουρτάκι, κοτόπουλο και λίγο αυγό που δε μου άρεσε και ήρθε το αύριο.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: neraidenia_12 στις Μάιος 10, 2019, 04:26:32 μμ
καλησπέρα παιδια! sos!! μπορει καποιος να με βοηθησει με την παρακατω ασκηση; Οποιος μπορει ας βοηθησει παρακαλω. Ευχαριστω πολυ!
 "Nα εντοπίσετε τις αποκλίσεις από την γλώσσα των ενηλίκων σε όλα τα επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης και να εξετάσετε εάν ο λόγος του παιδιού έχει χαρακτηριστικά αναμενόμενα για την ηλικία του. "

Για πες τώρα για το Μεγαλόβρυσο… Πώς πέρασες το Πάσχα;
Ν: Κθύπνηθα αύριo και κατέβηκα, ντύθηκα και είδα τον παππού και τον μπαμπά να γυρίζουν τη σούβλα και επάνω είχε και ένα αρνί και ένα μηχάνημα που γύρισε μια θούβλα, και το κρεατάκι που είναι μαλακό το δοκίμασα, ήμουν ο δοκιμαστής, και μετά το φάγαμε, δε μου άρεσε πολύ αυτό που έκανε η γιαγιά και η μαμά. Μου άρεσε όμως το μαλακό το κρεατάκι και είπα να το βγάλουν από τη θούβλα. Μετά έφυγε ο παππούς και η γιαγιά, ανέβηκα επάνω, έπλυνα τα χέρια μου, έπαιξα με τα αυτοκιτάκια μου, ετοιμάστηκα, ντύθηκα με το μπουφάν μου και μετά πήγα στην εκκλησία και έκανα το σταυρό μου.
Ε: Τι άλλο έκανες;
Ν: Φίλησα το Χριστό, μετά μια άλλη μέρα πήγα ξανά στην εκκλησία, ανάπθαμε τη λαμπάδα μου, μετά πήγα εκεί, ανέβηκα τη σκάλα, είχε πάρα πολλούς ανθρώπους, και μετά πήγα φίλησα μια εικονίτσα, άλλη μια εικονίτσα και μου έβαζε ένας άνθρωπος κολόνια στα χεράκια, μία σταγονίτσα, τα έτριψα και μυρίζανε παπά. Όταν έφτασα εκεί μετά ήρθε η Θεοδώρα και φάγαμε, τθουγκρίσαμε τα αυγά, έφαγα γιαουρτάκι, κοτόπουλο και λίγο αυγό που δε μου άρεσε και ήρθε το αύριο.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: Popi mark στις Οκτώβριος 21, 2022, 02:20:04 μμ
Καλησπερα σας! Μπορεί κάποιος να με βοηθήσει σε ποια γλωσσολογικά φαινόμενα ανήκουν οι παρακάτω προτάσεις και γιατι; ( φωνολογία, πραγματολογια, σημασιολογία κλπ)

1. Το ρήμα «γκουγκλάρω» σχηματίζεται από την αγγλική λέξη «Google” και την κατάληξη «άρω» .
2. Ένα νήπιο είπε: « Η μαμα μου μαγειρεύει  κάθε μεσημέρι».
3. Οι λέξεις «δημοκρατικός» και «αντιδημοκρατικός» βρίσκονται σε σχέση αντίθεσης.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: thephantom στις Οκτώβριος 21, 2022, 07:54:15 μμ
Καλησπέρα, σας έστειλα σε προσωπικό μήνυμα τις απαντήσεις.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: zetaar στις Οκτώβριος 22, 2022, 12:59:20 πμ
μπορείτε παρακαλώ πολύ να τις στείλετε και σε εμένα; ευχαριστώ
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: zetaar στις Οκτώβριος 22, 2022, 01:04:47 πμ
καλησπέρα σας. Θα μπορούσατε να με βοηθήσετε με το γλωσσικό επίπεδο των παρακάτω περιπτώσεων; Δεν έχω καταλάβει καθόλου την θεωρία και η αλήθεια είναι ότι το παλεύω αρκετές μέρες.
1.Η λέξη «κουζίνα» μπορεί να αναφέρεται στο δωμάτιο, στην ηλεκτρική συσκευή ή στον τρόπο μαγειρικής ενός εστιατορίου.

2. Το ρήμα «γκουγκλάρω» σχηματίζεται από την αγγλική λέξη “google” και την κατάληξη «-άρω».

3. Η ξαδέρφη μου από την Αμερική λέει «γκάλα» αντί «γάλα».

4. Οι λέξεις «δημοκρατικός» και «αντιδημοκρατικός» βρίσκονται σε σχέση αντίθεσης.

5. Ένα νήπιο είπε: «Η μαμά μου μαγειρίζει κάθε μεσημέρι».

6. Οι προτάσεις «Το παιδί μάλωσε τον σκύλο» και «Τον σκύλο μάλωσε το παιδί» είναι και οι δύο αποδεκτές.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: apri στις Οκτώβριος 22, 2022, 03:00:56 πμ
Επειδή λες ότι δεν έχεις καταλάβει καθόλου τη θεωρία, σου γράφω συνοπτικά τι εξετάζει η γλωσσική ανάλυση ανάλογα με το επίπεδο της γλώσσας.


1. Φωνητικό επίπεδο: εξετάζει τον τρόπο και τόπο άρθρωσης των φθόγγων

2. Φωνολογικό επίπεδο: εξετάζει τα φωνήματα, δηλ τους φθόγγους που διαφοροποιούν τη σημασία αν βρεθούν στο ίδιο φωνητικό περιβάλλον
(πχ κ-όπος, τ-όπος).

3. Μορφολογικό επίπεδο: εξετάζει τον τρόπο σχηματισμού των λέξεων με τα μορφήματα, που είναι οι ελάχιστες σημασιολογικές μονάδες, δηλ μονάδες που έχουν είτε λεξική σημασία (αυτό που συνήθως ονομάζουμε ρίζα της λέξης) είτε γραμματική (πχ άρθρα, προθέσεις, καταλήξεις, προσφυματα, οποιοδήποτε κομμάτι εκφράζει γένος, πτώση, πρόσωπο, χρόνο κλπ).

4. Συντακτικό επίπεδο: εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο συνδυάζονται οι λέξεις, ώστε να  σχηματιστούν φράσεις και στη συνέχεια, προτάσεις, δηλ γλωσσικές δομές με κάποιο νόημα.

5.  Σημασιολογικό επίπεδο: εξετάζει τη σημασία των λέξεων και των προτάσεων, καθώς και τις διάφορες σημασιολογικές σχέσεις (συνωνυμία, αντωνυμία, υπωνυμία κλπ)

6. Πραγματολογικό επίπεδο: εξετάζει τα εκφωνήματα κατά τη χρήση τους σε συγκεκριμένες επικοινωνιακές συνθήκες και ειδικότερα, τον τρόπο με τον οποίο οι προθέσεις του ομιλητή και οι προσδοκίες του ακροατή σε κάθε περίσταση επηρεάζουν τη σημασία και την αποδεκτότητα των εκφωνημάτων.

Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: zetaar στις Οκτώβριος 22, 2022, 04:10:22 πμ
νομίζω με βοηθήσατε αρκετά ευχαριστώ πολύ. Ωστόσο η σχέση αντίθεσης ανάμεσα στο δημοκρατικός και στο αντιδημοκρατικός αφορούν μόνο στο σημασιολογικό επίπεδο επειδή είναι αντωνυμα;
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: katkat στις Οκτώβριος 22, 2022, 04:34:17 πμ
Εγώ δεν είμαι φιλόλογος αλλά νομίζω ότι σε αυτή την περίπτωση είναι και μορφολογική η διαφορά ανάμεσα στα δυο.Π.χ. το ίδιο βλέπουμε και στο θέση - αντίθεση.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: thephantom στις Οκτώβριος 22, 2022, 05:49:21 πμ
Είναι και μορφολογία διότι λαμβάνοντας το πρόθημα ΑΝΤΙ σχηματίζεται ένα νέο λήμμα που εκφράζει αντίθεση ως προς την πρωτότυπη λέξη
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: thephantom στις Οκτώβριος 22, 2022, 06:15:46 πμ
Πρόταση 1: ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ καθώς η λέξη  "κουζίνα" έχει θέση υπερωνυμου (γενικότερη έννοια) ως προς τις υπόλοιπες (οι οποίες έχουν θέση υπωνυμων(συγκεκριμένες λέξεις που υπάγονται σε κατηγορίες )
ΠΡΟΤΑΣΗ 5: ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΊΑ. Αυτο το 'μου" έχει διττή λειτουργία. Κτητικη αντωνυμία και συνεπώς είναι η μητέρα του παιδιού ενώ από την άλλη έχει θέση άμεσου αντικειμένου και συνεπώς η μαμα μαγειρεύει για το παιδί.
ΠΡΌΤΑΣΗ 2: ΜΟΡΦΟΛΟΓΊΑ + ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΊΑ διότι η λέξη google που έχει αναφορά σε μια συγκεκριμένη εταιρεία λαμβάνοντας την κατάληξη -αρω (κατάληξη ρημάτων) α) σχηματίζεται νέα λέξη - ρήμα και β)  με την συγκεκριμένη κατάληξη η συγκεκριμένη λέξη αποκρσ την έννοια "αποκτώ πρόσβαση στις υπηρεσίες της GOOGLE"
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: thephantom στις Οκτώβριος 22, 2022, 06:21:00 πμ
ΠΡΌΤΑΣΗ 6: ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΊΑ κ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΉ -ΔΥΝΤΑΞΗ καθώς οι δύο προτάσεις έχουν το ίδιο νόημα αν και η σύνταξη διαφέρει. Στην πρώτη πρόταση έχουμε υποκείμενο - ρήμα - αντικείμενο ενώ στη δεύτερη το αντικείμενο προηγείται.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: apri στις Οκτώβριος 22, 2022, 10:18:45 πμ
νομίζω με βοηθήσατε αρκετά ευχαριστώ πολύ. Ωστόσο η σχέση αντίθεσης ανάμεσα στο δημοκρατικός και στο αντιδημοκρατικός αφορούν μόνο στο σημασιολογικό επίπεδο επειδή είναι αντωνυμα;

Όπως σου είπαν και τα άλλα δύο μέλη, οι δυο λέξεις αφορούν και τη μορφολογία, καθώς το "αντιδημοκρατικός" παράγεται από το "δημοκρατικός" με τη χρήση του προθήματος "αντί".


Πρόταση 1: ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ καθώς η λέξη  "κουζίνα" έχει θέση υπερωνυμου (γενικότερη έννοια) ως προς τις υπόλοιπες (οι οποίες έχουν θέση υπωνυμων(συγκεκριμένες λέξεις που υπάγονται σε κατηγορίες )

Δεν είναι υπερώνυμο η "κουζίνα". Υπώνυμο είναι των άλλων λέξεων που έχουν γενικότερη σημασία.
Η κουζίνα είναι ένας από τους πολλούς τύπους δωματίων, ηλεκτρικών συσκευών (όπως πχ η γάτα είναι ένα από τα πολλά είδη ζώων).
Πάντως, ναι, το σημασιολογικό επίπεδο αφορά η ανάλυση.


ΠΡΟΤΑΣΗ 5: ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΊΑ. Αυτο το 'μου" έχει διττή λειτουργία. Κτητικη αντωνυμία και συνεπώς είναι η μητέρα του παιδιού ενώ από την άλλη έχει θέση άμεσου αντικειμένου και συνεπώς η μαμα μαγειρεύει για το παιδί.


Δεν υπάρχει αμφισημία στην πρόταση. Το "μου" είναι κτητικό. Αν ήταν έμμεσο αντικείμενο, θα έφερε τόνο, για να μη θεωρηθεί εγκλιτική λέξη που συνεκφέρεται με την προηγούμενη.
Αλλά κι αν υπήρχε κάποια άλλη συντακτική ασάφεια που επέτρεπε τη διπλή ερμηνεία, θα αφορούσε το σημασιοσυντακτικό επίπεδο. Εκτός αν υπήρχε λόγος από τα συμφραζόμενα να πιστεύουμε ότι η ασάφεια αυτή στη συγκεκριμένη επικοινωνιακή περίσταση γίνεται με πρόθεση να επιτευχθεί κάποιος επικοινωνιακός στόχος, οπότε τότε θα αφορούσε και το πραγματολογικό επίπεδο.

Το πρόβλημα στην πρόταση είναι μορφολογικό. Το "μαγειρίζει" είναι λανθασμένος μορφολογικός τύπος, καθώς έχει προστεθεί στο τέλος λάθος παραγωγική κατάληξη (-ιζει).

ΠΡΌΤΑΣΗ 6: ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΊΑ κ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΉ -ΔΥΝΤΑΞΗ καθώς οι δύο προτάσεις έχουν το ίδιο νόημα αν και η σύνταξη διαφέρει. Στην πρώτη πρόταση έχουμε υποκείμενο - ρήμα - αντικείμενο ενώ στη δεύτερη το αντικείμενο προηγείται.

Το σημασιοσυντακτικό επίπεδο αφορά η ανάλυση.  Ίδια σημασία παρά τη μετακίνηση της ΟΦ του αντικειμένου στην αρχή της πρότασης.
Την Πραγματολογία θα την αφορούσε μόνο αν αυτή η μετακίνηση γινόταν με πρόθεση να υπονοηθεί κάτι άλλο στη συγκεκριμένη περίσταση για διάφορους επικοινωνιακούς λόγους (πχ χιούμορ, ειρωνεία). Δεν υπάρχει όμως κάποια τέτοια ένδειξη στην πρόταση.


ΥΓ Η Πραγματολογία εξετάζει γενικά τη σημασία των εκφωνημάτων ανάλογα με τις επικοινωνιακές προθέσεις των ομιλητών (πχ χιούμορ, ειρωνεία, ευγένεια, κρυπτικότητα, κοινωνική διάκριση, προπαγάνδα) και τις προσδοκίες των ακροατών (δηλ το κατά πόσο τα κρίνουν κατάλληλα με βάση την επικοινωνιακή περίσταση και τα συμφραζόμενα).
Αντιθέτως, η Σημασιολογία εξετάζει τη σημασία που έχει μια λέξη ή μια πρόταση ανεξάρτητα από την επικοινωνιακή της χρήση.

Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: Popi mark στις Οκτώβριος 22, 2022, 12:03:57 μμ
Καλησπερα και ευχαριστώ για τις απαντήσεις!
Θα ήθελα αν μπορεί κάποιος να μου πει σε ποιο γλωσσικής ανάλυσης ανήκει η παρακάτω πρόταση
«Η ξαδέρφη μου από Αμερική λέει «γκάμα» αντί «γάλα»
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: thephantom στις Οκτώβριος 22, 2022, 12:34:30 μμ
Το "μαγειριζει" για να πω την αλήθεια δεν το πρόσεξα. Ωστόσο, για το "μου" πιστεύω ότι εσκεμμένα δεν υπάρχει ο τόνος από τον καθηγητή που έδωσε τις προτάσεις. Είχαμε δει παρόμοια πρόταση στο μάθημα της πραγματολογιας όταν σπούδαζα.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: apri στις Οκτώβριος 22, 2022, 01:00:05 μμ
Καλησπερα και ευχαριστώ για τις απαντήσεις!
Θα ήθελα αν μπορεί κάποιος να μου πει σε ποιο γλωσσικής ανάλυσης ανήκει η παρακάτω πρόταση
«Η ξαδέρφη μου από Αμερική λέει «γκάμα» αντί «γάλα»

Στο φωνητικό επίπεδο, γιατί η ομιλήτρια επιλέγει φθόγγο που παράγεται σε διαφορετικό τόπο και με διαφορετικό τρόπο από τον αναμενόμενο για τη συγκεκριμένη λέξη, αλλά και στο φωνολογικό  γιατί επιλέγει φώνημα που στο συγκεκριμένο φωνητικό περιβάλλον δημιουργεί ανύπαρκτη λέξη στα ελληνικά.

Το "μαγειριζει" για να πω την αλήθεια δεν το πρόσεξα. Ωστόσο, για το "μου" πιστεύω ότι εσκεμμένα δεν υπάρχει ο τόνος από τον καθηγητή που έδωσε τις προτάσεις. Είχαμε δει παρόμοια πρόταση στο μάθημα της πραγματολογιας όταν σπούδαζα.

Αν δόθηκε τέτοια πρόταση ως παράδειγμα αμφισημίας, κακώς δόθηκε, γιατί και προφορικά λόγω της συνεκφοράς με την προηγούμενη λέξη, αλλά και γραπτά μέσω του διαφοροποιητικού τόνου, πάντα είναι σαφής η σημασία. Ας πούμε, ότι θα ήταν αμφίσημη η πρόταση μόνο αν γραφόταν με κεφαλαία, όπου δεν μπαίνουν τόνοι.

Θα ήταν καλύτερα να επιλεγεί μια πρόταση του τύπου "Ο Γιάννης χαιρέτησε το παιδί με το μαντίλι", όπου η προθετική φράση "με το μαντίλι" δεν είναι σαφές αν συντακτικά προσδιορίζει το "παιδί" ή το "χαιρέτησε".
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: thephantom στις Οκτώβριος 22, 2022, 01:28:02 μμ
apri καλησπέρα. Εγώ μια υπόθεση έκανα. Ότι ίσως ο καθηγητής/τρια σκόπιμα να έδωσε μια τέτοια πρόταση. Δεν είναι ξεκάθαρο όπως π.χ. "Η οικογένειά μου ..." όπου το "μου" είναι σίγουρα κτητικό.
Κατά τα άλλα, έχω δει προηγούμενες αναφορές σου σε άλλα ποστ και ξέρω ότι γνωρίζεις το αντικείμενο σου πολύ καλά. Καλό σκ.
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: apri στις Οκτώβριος 22, 2022, 02:38:26 μμ
Δεν είναι ξεκάθαρο όπως π.χ. "Η οικογένειά μου ..." όπου το "μου" είναι σίγουρα κτητικό.


Είναι ξεκάθαρο και στο "η μαμά μου μαγειρεύει", γιατί αν το "μου" δεν ήταν κτητικό, θα έπαιρνε τόνο, για να διαφοροποιηθεί η χρήση του, όπως λχ παίρνει το ερωτηματικό "πώς"  τόνο, για να διαφοροποιηθεί από τον ειδικό σύνδεσμο "πως".
Υπάρχει συγκεκριμένος κανόνας δηλαδή που εφαρμόζεται σε αυτές τις περιπτώσεις, ώστε να αποφεύγεται η αμφισημία.
(Δες ενδεικτικά εδώ https://www.arisgiavris.gr/tonismos.php).

Οπότε αφού προβλέπεται τρόπος διαφορετικής γραφής, ώστε να μην υπάρχει αμφισημία, δεν είναι και πολύ καλή επιλογή, κατά τη γνώμη μου, να το παρουσιάσει κανείς ως παράδειγμα αμφισημίας.
Δεν μου φαίνεται ακριβές.

Καλό Σαββατοκύριακο και σε εσένα. :)  :)

Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: joana στις Μάρτιος 13, 2023, 08:11:43 μμ
Καλησπέρα σας,
Μπορεί κάποιος να με βοηθήσει με τα επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης στα οποία ανήκουν οι παρακάτω προτάσεις; Και να μου εξηγήσει, γιατί έχω δυσκολευτεί;  Ευχαριστώ εκ των προτέρων.
   
 Οι λέξεις «φυτό» και «φοιτώ» έχουν το ίδιο σημαίνον αλλά διαφορετικά σημαινόμενα.
 Η λέξη «πρέπον» μπορεί να αναλυθεί σε μικρότερα στοιχεία («πρέπ» + «ον») ενώ η λέξη «μπέικον» όχι.
 Το εκφώνημα «Με έπιασε λάστιχο» μπορεί να επιτελεί διαφορετικές επικοινωνιακές λειτουργίες.
 Η πρόταση «Γνώρισα έναν εισαγωγέα αυτοκινήτων από την Ιαπωνία» είναι δομικά αμφίσημη.
 Η λέξη [fi'to] («φοιτώ») διαφοροποιείται από τη λέξη [fi'lo] («φιλώ»).
Τίτλος: Απ: Επίπεδα γλωσσικής αναλυσης
Αποστολή από: apri στις Μάρτιος 13, 2023, 09:42:19 μμ
Οι λέξεις «φυτό» και «φοιτώ» έχουν το ίδιο σημαίνον αλλά διαφορετικά σημαινόμενα.

Πρόκειται για ομόηχες λέξεις που έχουν διαφορετική σημασία. Η πρόταση αφορά το σημασιολογικό επίπεδο.


.
 Η λέξη «πρέπον» μπορεί να αναλυθεί σε μικρότερα στοιχεία («πρέπ» + «ον») ενώ η λέξη «μπέικον» όχι.

Η πρόταση αναφέρεται στην ανάλυση της λέξης σε μορφήματα, δηλαδή ελάχιστες σημασιολογικές μονάδες. Άρα, αφορά το μορφολογικό επίπεδο.


Το εκφώνημα «Με έπιασε λάστιχο» μπορεί να επιτελεί διαφορετικές επικοινωνιακές λειτουργίες.

Η πρόταση αφορά το πραγματολογικό επίπεδο, γιατί αναφέρεται στο εκφώνημα και τη λειτουργία του με βάση τις επικοινωνιακές συνθήκες.

Η πρόταση «Γνώρισα έναν εισαγωγέα αυτοκινήτων από την Ιαπωνία» είναι δομικά αμφίσημη.

Η πρόταση αφορά το συντακτικό επίπεδο. Η προθετική φράση "από την Ιαπωνία" μπορεί να προσδιορίζει είτε την ΟΦ "εισαγωγέα" είτε την ΟΦ "αυτοκινήτων".

Η λέξη [fi'to] («φοιτώ») διαφοροποιείται από τη λέξη [fi'lo] («φιλώ»).

Εδώ έχεις ένα ελάχιστο ζεύγος, όπως λέγεται, δηλ δύο λέξεις με διαφορετική σημασία αλλά με φωνητική μορφή που διαφέρει μόνο σε ένα φωνητικό στοιχείο, έναν φθόγγο.
Με τέτοια ελάχιστα ζεύγη ασχολείται η Φωνολογία, για να εξετάσει αν ένας φθόγγος είναι φώνημα, δηλαδή φθόγγος που διαφοροποιεί τη σημασία μιας λέξης στο ίδιο φωνητικό περιβάλλον.


ΥΓ. Διάβασε με τι ακριβώς ασχολείται το κάθε επίπεδο γλωσσικής ανάλυσης σε κάποιο βιβλίο Θεωρητικής Γλωσσολογίας. Αλλιώς, δεν πρόκειται να καταλάβεις τη λογική τέτοιων ασκήσεων.
Αν θες, μπορείς να διαβάσεις μια συνοπτική παρουσίαση που είχα κάνει εδώ.

απάντηση #17
https://www.pde.gr/index.php?topic=34851.msg1178835#msg1178835