Εμφάνιση μηνυμάτων

Αυτό το τμήμα σας επιτρέπει να δείτε όλα τα μηνύματα που στάλθηκαν από αυτόν τον χρήστη. Σημειώστε ότι μπορείτε να δείτε μόνο μηνύματα που στάλθηκαν σε περιοχές που αυτήν την στιγμή έχετε πρόσβαση.

Μηνύματα - thanphis

Σελίδες: 1234
1
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Συλλογισμοί
« στις: Σεπτέμβριος 20, 2011, 12:39:14 πμ »
Θέλω να παρακαλέσω κάποιον να γράψει το συλλογισμό του 2004, αν είναι δυνατό και τη σχετική ερώτηση που είχαν θέσει στις πανελλήνιες, γιατί παρά τις προσπάθειές μου δεν μπόρεσα να τον βρώ στο διαδίκτυο (δεν τα καταφέρνω δυστυχώς και τόσο καλά με το ίντερνετ). Και τον ευχαριστώ εκ των προτέρων.

-Στην ypernoyli, [έχω βρει έναν πρακτικό κανόνα για να μην μπερδεύονται τα παιδιά, μετά από ψάξιμο. Όσον αφορά έναν συλλογισμό, να μεταγράφουν αυτόν στο πρόχειρο με τη σωστή σειρά (1η προκείμενη... συμπέρασμα μετά) και στη συνέχεια να τον χαρακτηρίζουν. Όμως, στις παραγράφους και στα κείμενα, να κοιτάνε απλώς αν ξεκινάει από το γενικό κλπ., δηλαδή να μην ασχολούνται καθόλου με την πορεία σκέψης. Στηρίχτηκα κυρίως σε κάποιες οδηγίες που είχαν αποσταλεί σε διορθωτές και σε απαντήσεις στο θέμα (του 2004;) για την παράγραφο] =
- θα πω ότι ως προς τον συλλογισμό ο τρόπος είναι άριστος, γιατί τον χρησιμοποιώ πολλές φορές για ''να δω τι γίνεται''. Αποσυμφορείς τον συλλογισμό από τα περιττά, επεξηγήσεις κλπ, που δεν συμμετέχουν στη κατασκευή του, και κρατάς μόνο τις προκείμενες και το συμπέρασμα. Αρκεί βέβαια οι μαθητές να αποκτήσουν την ικανότητα να ξεχωρίσουν τις προκείμενες και το συμπέρασμα από τα περιττά. Εξάλλου μάλλον έτσι εργάστηκε και ο μέγας Αριστοτέλης. Πήρε από ένα μικροκείμενο τις προτάσεις που ονόμασε προκείμενες, πήρε και το συμπέρασμα θασυνεχίσω   


http://www.pde.gr/index.php?topic=21073.28 (μόλις  δύο σελίδες πριν...)

http://www.youtube.com/watch?v=wd9-r-eql9c (κρατάω το ρεφρέν)

http://www.youtube.com/watch?v=rch7K7qPCdk (αφαιρώ τα εθνικιστικά υπονοούμενα και κρατώ τη ... μεστή ομιλία και τα έγκυρα επιχειρήματα του ομιλητή).

Ομολογώ την ήττα μου, την αποτυχία μου ως δασκάλου,  και αποσύρομαι οριστικά από το forum... με ένα ανέκδοτο:

"Στο Nightmares of Eminent Persons ο Μπ. Ράσελ φαντάζεται έναν ιδιαίτερο χώρο στην κόλαση που προορίζεται για εκείνους τους φιλοσόφους που προσπάθησαν να ανατρέψουν τα πορίσματα του Hume σχετικά με την επαγωγή. Σε ένα απόλυτα ταιριαστό Δαντικό contrapasso, ο Ράσελ περιγράφει τους φιλοσόφους αυτούς να συνεχίζουν να κάνουν επαγωγικούς συμπερασμούς, τους οποίους πάντοτε ανατρέπει η επόμενη περίπτωση που παρατηρούν. Όταν αποκαμωμένοι συμπεραίνουν, επαγωγικά, ότι η επαγωγή είναι αναξιόπιστη, τότε οι συμπερασμοί τους γίνονται βάσιμοι, μέχρι αυτοί να ξαναπιστέψουν στην αξιοπιστία της επαγωγής, οπότε και το μαρτύριο ξαναρχίζει..."


http://www.youtube.com/watch?v=cQhHvfBTH1o (not only two times..)

Χάρηκα για τη συνεργασία και τις γόνιμες (;) συζητήσεις...

2
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Συλλογισμοί
« στις: Σεπτέμβριος 12, 2011, 09:57:39 μμ »
Αφελής ρητορική ερώτηση: διάβασες τίποτε από όσα έχουν γραφεί παραπάνω;

"συνάδελφε" οι ειρωνείες να λείπουν.... αν δεν έχεις διάθεση να δώσεις μια απάντηση μισής σειράς, δεν είναι ανάγκη να ασχολείσαι με τις απορίες του καθενός

Στη θεωρία των συλλογισμών απαντήσεις με μισή σειρά δε δίνονται εύκολα. Γιατί, αν δεν κατάλαβες το παράδειγμα με τους αγενείς Γάλλους (και δεν είναι μόνο οι Γάλλοι...) δε θα καταλάβεις και το παράδειγμα με το μεγαλύτερο βαθμό στην Ιστορία, το παράδειγμα με τη μαύρη γάτα και το παράδειγμα με τους αντιπάλους του Βενιζέλου.
Το ερώτημα παραμένει και επαναδιατυπώνεται: αν είχες διαβάσει όσα προηγήθηκαν της ερώτησής σου, θα είχες δει το "χρυσό" κανόνα, που λέει πως δεν μας ενδιαφέρει η πορεία με την οποία γράφεται μια παράγραφος, αλλά η πορεία της σκέψης. Επίσης, θα έπαιρνες απαντήσεις για το τι σημαίνει ορθότητα, εγκυρότητα και αλήθεια, και με ποια κριτήρια αναζητάμε τη δεύτερη.
Φυσικά, υπάρχουν άνθρωποι ανυπόμονοι, που θέλουν απαντήσεις εδώ και τώρα. Δεκτό. Αλλά, αυτές οι απαντήσεις θα γεννήσουν και άλλες ερωτήσεις κ.ο.κ.

Αν δεν είχα διάθεση, δε θα έγραφα όλα αυτά τα κατεβατά που βαρέθηκες να διαβάσεις.

Οι απορίες των μαθητών μου με βοήθησαν να γίνω καλύτερος...

Τα εισαγωγικά στο συνάδελφε δεν τα κατανόησα... Αν δε νιώθεις συνάδελφος ακόμη, υπομονή...

Καλή χρονιά, υπομονή, διάβασμα και καλή τύχη στο μάθημα που αποφάσισες να διδάξεις.

3
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Συλλογισμοί
« στις: Σεπτέμβριος 12, 2011, 09:04:17 πμ »
Αφελής ρητορική ερώτηση: διάβασες τίποτε από όσα έχουν γραφεί παραπάνω;

4
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Συλλογισμοί
« στις: Αύγουστος 07, 2011, 10:04:38 μμ »
Να σε ποιες απλές χρηστικές μεθόδους κατέληξα και κοινοποιώ στους μαθητές μου, επισημαίνοντάς τους πως πρόκειται για εμπειρικούς, "μπακάλικους" κανόνες, που δεν μπορούν να τους επικαλεστούν επισήμως. Έφτασα ως εδώ, συνδυάζοντας τη θεωρία του σχολικού βιβλίου και όσα μελέτησα κατά καιρούς. Επαναλαμβάνω  πως δεν μπορώ να εγκαταλείψω τη γραμμή του σχολικού βιβλίου, για τους λόγους που ήδη ανέπτυξα. Γνωρίζω πως  οι παρακάτω "κανόνες" δε συνάδουν με την επιστημονική ορθότητα, αλλά λειτουργούν σε "οριακές" καταστάσεις, όταν ο μαθητής ζορίζεται να καταλήξει σε μία απάντηση:

ΕΙΔΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΥ

1. Οι παραγωγικοί συλλογισμοί μπορεί να είναι είτε κατηγορικοί είτε υποθετικοί είτε διαζευκτικοί, ενώ οι επαγωγικοί ΜΟΝΟ κατηγορικοί, λόγω της φύσης / δομής των υποθετικών - διαζευκτικών (στην πρώτη προκείμενη ξεκινούν από δύο δεδομένα και στο συμπέρασμα καταλήγουν σε ένα).

2. Οι παραγωγικοί αποτελούνται ΜΟΝΟ από δύο προκείμενες, όπου περιλαμβάνονται ο Μέσος Όρος, το Υποκείμενο - Κατηγορούμενο / Υπόθεση - Απόδοση / Α ή Β, (κατηγορικοί / υποθετικοί / διαζευκτικοί), ενώ οι επαγωγικοί από μία προκείμενη έως άπειρες. Εξαίρεση η προκείμενη που παραλείπεται ως ευκόλως εννοούμενη.

3. Στους παραγωγικούς απαιτείται στο συμπέρασμα να περιλαμβάνονται όροι που μνημονεύθηκαν στις προκείμενες, ενώ στους επαγωγικούς κάτι τέτοιο δεν είναι απαραίτητο.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΓΚΥΡΟΤΗΤΑΣ

1. Παραγωγικοί - κατηγορικοί:

ο Μ.Ο σε διαγώνια θέση

Άνθρωποι = θνητοί
Σωκράτης = Άνθρωπος
-----------------------------
Σωκράτης  = θνητός --> έγκυρος

Έλληνες = Ευρωπαίοι
Έλληνες = Μεσόγειοι
--------------------------
Ευρωπαίοι = Μεσόγειοι --> άκυρος

2. Παραγωγικοί - υποθετικοί

Έγκυρη η Θέση της Υπόθεσης και η Άρση της Απόδοσης

3. Παραγωγικοί - διαζευκτικοί

Έγκυρη η τέλεια διάζευξη, άκυρο το σόφισμα άσπρο - μαύρο


4. Επαγωγικοί συλλογισμοί

α) Με γενίκευση:

Έγκυρη η τέλεια γενίκευση, άκυρη η βεβιασμένη.

β) Με αίτιο - αποτέλεσμα:

i) Λογική σχέση αιτίας - αποτελέσματος: Έγκυρη μόνο όταν το αίτιο είναι ΚΑΙ επαρκές ΚΑΙ αναγκαίο, σε κάθε άλλη περίπτωση άκυρη (π.χ. υπεραπλούστευση).

ii) Χρονολογική σχέση αιτίας - αποτελέσματος: άκυρη

5. Αναλογικοί συλλογισμοί: όλοι άκυροι.


Οι δυνάμεις σου δεν είναι διόλου μικρές. Μακάρι και εγώ μετά από 30 χρόνια (βρίσκομαι στα 43) να έχω τη δύναμη, την όρεξη, το κουράγιο, την αγάπη, την υγεία να ψάχνω, να ενημερώνομαι, να εμπλουτίζω τις γνώσεις μου, να συνδιαλέγομαι πολιτισμένα, με ήθος και συνέπεια, όπως λειτουργείς εσύ τώρα. Ο ενικός που χρησιμοποιώ δηλώνει απόλυτο σεβασμό για έναν άνθρωπο που σε μεγάλη ηλικία μοχθεί, χρησιμοποιεί την τεχνολογία και βάζει τα γυαλιά σε πολλούς και νεώτερους.... Καλό υπόλοιπο καλοκαιριού!

5
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Συλλογισμοί
« στις: Αύγουστος 06, 2011, 11:11:01 μμ »
1. Πού συμφωνούμε:

α) συμφωνούμε πως η θεωρία των σχολικών βιβλίων "Έκθεση - Έκφραση" Α΄ & Γ΄ Λυκείου, όσον αφορά τους συλλογισμούς, είναι ξεπερασμένη και αντιεπιστημονική, σε σχέση με τα κριτήρια που καθορίζουν ποιος είναι παραγωγικός και ποιος επαγωγικός.
β) συμφωνούμε πως η πορεία γενικό - ειδικό και τούμπαλιν δεν είναι αξιόπιστο κριτήριο για το χαρακτηρισμό των συλλογισμών.
γ) συμφωνούμε πως επαγωγικοί είναι οι συλλογισμοί που δε δίνουν απόλυτη βεβαιότητα. (Αλήθεια, αφού θεωρείς την παράγραφο του 20ού αιώνα παραγωγικό συμπερασμό, μπορείς να αποδείξεις την ορθότητά του είτε μέσω του προτασιακού λογισμού και τη βοήθεια των αληθοτιμών είτε μέσω της Μπουλιανής Άλγεβρας είτε μέσω των διαγραμμάτων του Venn, για να δεχτώ και εγώ, επιτέλους, την άποψή σου;)
δ) συμφωνούμε στην ανάγκη να διορθωθούν τα σχολικά βιβλία ή (αυτή είναι αυθαίρετη δική μου προέκταση) να αφαιρεθεί επιτέλους η θεωρία των συλλογισμών, που και δε βοηθά τους κατά συρροή παπαγάλους μαθητές να κατακτήσουν βασικές αρχές Λογικής, ξεγυμνώνει φιλολόγους που "δεν το έχουν", εκθέτει τις επιτροπές που εισηγούνται τα θέματα, αχρηστεύει χρήσιμα -κατά τα άλλα- βοηθήματα που προσεγγίζουν αφελώς / δογματικά / νηπιακά τη θεωρία των συλλογισμών.
Μια ελπίδα μού δημιουργήθηκε όταν είδα πως στο σχέδιο για το Νέο Λύκειο, καθορίστηκε στη Γ΄ Λυκείου το μάθημα της Λογικής, αλλά Κύριος οίδε ποιος θα αναλάβει εργολαβία τη συγγραφή του  σχολικού βιβλίου, ποιος θα το διδάξει, πώς θα εξεταστεί κ.ο.κ.
Η προσέγγισή σου για την ανάγκη νέοι καθηγητές και άριστοι φοιτητές να συμμετάσχουν σε μία προσπάθεια αναμόρφωσης της θεωρίας (αλλά και πράξης) ειλικρινά με συγκινεί, αλλά, δυστυχώς, είναι ρομαντική και ουτοπική… Στην Ελλάδα ζούμε…. Να σου θυμίσω τα κριτήρια αξιολόγησης του ΚΕΜΕ, που είναι γεμάτα λάθη και δηλώνουν την ασχετοσύνη όσων υμέτερων τα έγραψαν; Και πως είχαν θεοποιηθεί τα πρώτα χρόνια από τους συναδέλφους, ελλείψει άλλου βοηθητικού υλικού;

2. Πού διαφωνούμε:
α) Στο συλλογισμό του 20ού αιώνα.
β) Στο πώς οργανώνεται ένα επιχείρημα στο γραπτό λόγο και πώς στον προφορικό, και αν, τελικά, ό,τι γράφουμε ή λέμε είναι προσπάθεια πειθούς με τη χρήση επιχειρημάτων ή απλή περιγραφή. Αν πω «πέρασα υπέροχα το καλοκαίρι», εννοείται πως σκέφτηκα νωρίτερα τις συνθήκες εκείνες που συνηγορούν στο να καταλήξω πως το καλοκαίρι μου ήταν υπέροχο, ανεξάρτητα αν φανερώσω ή αν δε θέλω να φανερώσω τα τεκμήριά μου. Αν, όμως, η γυναίκα μου με ρωτήσει πώς πέρασα το πρωινό μου και εγώ  απαριθμήσω μια σειρά από αδιάφορα γεγονότα, χωρίς να βγάλω ένα συμπέρασμα (πέρασα υπέροχα, πιεστικά, ανιαρά, αγχωτικά, νευρικά κ.ο.κ.), τότε είμαι λιγάκι επιφυλακτικός για το αν προσπαθώ να πείσω με ένα επιχείρημα. Η αφήγηση ενός μάρτυρα στο δικαστήριο μπορεί να είναι περιγραφή, όμως η αφήγησή του μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως τεκμήριο από την πολιτική αγωγή / υπεράσπιση. Ο μάρτυρας αφηγείται, οι άλλοι επιχειρηματολογούν.
γ) στην προσέγγισή σου για το κείμενο του Ανδρόνικου και, συνακόλουθα, του 20ού αι., ότι, δηλαδή, έχουμε μια σειρά από συμπεράσματα, χωρίς προκείμενες. Κοίτα το παρακάτω απόσπασμα από το σχολικό βιβλίο Ιστορίας Δέσμης του Βώρου:
Για τη μικρασιατική καταστροφή «φταίνε οι αντίπαλοι του Βενιζέλου, που συνέχισαν τον πόλεμο, ενώ προεκλογικά υπόσχονταν ειρήνη, που έφεραν το βασιλιά κι έδωσαν το πρόσχημα στους συμμάχους να μας εγκαταλείψουν, που προέλασαν απερίσκεπτα (ή κάτω από δόλιες συμμαχικές υποδείξεις) στο εσωτερικό της Μικρασίας, ενώ οι Άγγλοι προστατεύονταν στο Τσανάκαλε (αρχαία Τρωάδα) από τους Έλληνες και οι Γάλλοι και οι Ιταλοί αποχώρησαν εύσχημα και γι' αυτούς αζήμια από τη Μικρασία, ενισχύοντας παράλληλα και τον Κεμάλ. Επιπλέον, οι διάδοχοι του Βενιζέλου δεν εκμεταλλεύτηκαν καμιά διπλωματική ευκαιρία για μια έντιμη απαγκίστρωση. Ούτε καν φρόντισαν για ένα σχέδιο σύμπτυξης, όταν έβλεπαν τα νέφη της καταστροφής πολύ κοντά».

Συμφωνούμε ότι είναι επαγωγικός είτε με τις ξεπερασμένες είτε με τις σύγχρονες αντιλήψεις;
Συμφωνούμε πως το συμπέρασμα είναι η φράση «για τη μικρασιατική καταστροφή φταίνε οι αντίπαλοι του Βενιζέλου»;
Συμφωνούμε πως οι φράσεις «που συνέχισαν τον πόλεμο, ενώ προεκλογικά υπόσχονταν ειρήνη», «έδωσαν το πρόσχημα στους συμμάχους να μας εγκαταλείψουν» «που προέλασαν απερίσκεπτα (ή κάτω από δόλιες συμμαχικές υποδείξεις) στο εσωτερικό της Μικρασίας, ενώ οι Άγγλοι προστατεύονταν στο Τσανάκαλε (αρχαία Τρωάδα) από τους Έλληνες και οι Γάλλοι και οι Ιταλοί αποχώρησαν εύσχημα και γι' αυτούς αζήμια από τη Μικρασία, ενισχύοντας παράλληλα και τον Κεμάλ. Επιπλέον, οι διάδοχοι του Βενιζέλου δεν εκμεταλλεύτηκαν καμιά διπλωματική ευκαιρία για μια έντιμη απαγκίστρωση. Ούτε καν φρόντισαν για ένα σχέδιο σύμπτυξης, όταν έβλεπαν τα νέφη της καταστροφής πολύ κοντά» είναι συμπεράσματα άλλων συλλογισμών που δεν καταγράφονται, αλλά, ταυτόχρονα, και τεκμήρια του επιχειρήματος - παραγράφου; Είναι επαγωγικός με αίτιο – αποτέλεσμα, υπεραπλούστευση και, ταυτόχρονα, όσον αφορά τον τρόπο ανάπτυξης παραγράφου, αιτιολόγηση; Ξέρεις πόσοι συνάδελφοι τον χαρακτηρίζουν παραγωγικό, επειδή «ξεκινάει» από το γενικό;

Κλείνοντας, πιστεύω  ότι η ανταλλαγή επιχειρημάτων κάπως, κάποιους  βοήθησε, αφού ελπίζω να αποφύγαμε και οι δύο το δογματισμό και «κατεβήκαμε» σε μία αντιμαχία, χωρίς να έχουμε να χωρίσουμε κάτι, αλλά με κοινή αφετηρία την αγάπη μας για τη Λογική και το μάθημα της Ν.Ε. Γλώσσας, μακριά από ακρότητες και «σοφιστείες». Επιλογικά, καταθέτω μια φράση του Φίλιππου Καργόπουλου στο ΚΑ της Παλιάς Φιλοσοφικής του ΑΠΘ, πριν 25 χρόνια: «Η Λογική δεν είναι τίποτε άλλο από ένα μηχάνημα που λειτουργεί με κανόνες μαθηματικά αποδεδειγμένους. Δεν πολιτικολογεί, δεν παίρνει θέση. Ό,τι ρίξεις σε αυτό το μηχάνημα, απλά θα σου ανακοινώσει αν είναι ορθό ή όχι. Το υλικό εσύ το συλλέγεις και είσαι υπεύθυνος γι’ αυτό…»

6
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Συλλογισμοί
« στις: Αύγουστος 05, 2011, 10:44:22 μμ »
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ: Υπάρχουν δευτερεύοντα φαινόμενα στον ‘πραγματικό’ λόγο που δεν τα έχει εντοπίσει η Λογική . Ένα φαινόμενο είναι ότι παραθέτουμε πολλές φορές ένα συμπέρασμα ή περισσότερα, χωρίς αποδεικτικές. Γιατί υποθέτουμε ότι ο δέκτης του λόγου μας θα τα αποδεχτεί ως αληθή και σύμφωνα με την πραγματικότητα. Έτσι, ο Μανόλης Ανδρόνικος γράφει στον πρόλογο του δοκιμίου του ‘η προστασία του περιβάλλοντος’ την εξής πολλαπλή παράγραφο «η αλόγιστη καταστροφή του φυσικού χώρου. . έχει προχωρήσει  . . με ρυθμό επικίνδυνο/ την ίδια στιγμή συντελείται και η καταστροφή . . των μνημείων/ εταιρείες και άτομα προσπαθούν . .  να πείσουν . . για την ανάγκη και την υποχρέωση που έχουμε  να . . προφυλάξουμε το φυσικό περιβάλλον και τα ιστορικά μας μνημεία/ η πρόθεση ορθή και επαινετή (σ. σ.: αλλά δεν πρέπει να παραμείνει στα λόγια, παρά να αναζητηθούν οι αιτίες και ανατραπούν από τη ρίζα τους)».
    - Στην παράγραφο αυτή έχουμε μια σειρά από συμπεράσματα χωρίς να αναφέρονται για κανένα οι προκείμενες που το υποστηρίζουν και το στοιχειοθετούν.

Το απλοποιώ: ένας συλλογισμός μπορεί να χτιστεί κλιμακωτά: χρησιμοποιώ μία προκείμενη, καταλήγω σε ένα συμπέρασμα, αυτό με τη σειρά του χρησιμεύει ως προκείμενη για ένα δεύτερο συμπέρασμα, και το δεύτερο συμπέρασμα ως προκείμενη για ένα τρίτο συμπέρασμα κ.ο.κ. Επιπλέον, σε ένα συλλογισμό παραλείπονται προκείμενες ως ευκόλως εννοούμενες π.χ.: "Ο Σωκράτης είναι θνητός, επειδή είναι άνθρωπος", που είναι παραγωγικός συλλογισμός, γιατί ξεκινά από την παραδοχή ότι όλοι οι άνθρωποι είναι θνητοί. Άλλος παραγωγικός; Αυτό που λέει η μαμά στο γιο: "Διάβαζε, τρίτη Λυκείου είσαι!" Εδώ προφανώς παραλείπεται η γενική προκείμενη "Οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου οφείλουν να διαβάζουν".  Από την άλλη, διαβάζουμε ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΕΣ παραγράφους, στις οποίες κάποιος διηγείται πώς πέρασε το καλοκαίρι, χωρίς να συμπεραίνει, έστω και έμμεσα ότι πέρασε καλά, άσχημα, κ.λπ. Σε αυτήν την περίπτωση δεν υφίσταται τρόπος πειθούς, άρα ούτε και συλλογισμός.


   -Το ίδιο συμβαίνει και με το κείμενο για τον εικοστό αιώνα. Αποτελείται από μια πολλαπλή παράγραφο με συμπεράσματα χωρίς αποδεικτικές για κανένα από αυτά. Τα συμπεράσματα είναι ανεξάρτητα το ένα από το άλλο, αλλά ταυτόχρονα και σχετικά μεταξύ τους και όχι άσχετα, γιατί κινούνται όλα γύρω από το ίδιο νήμα. Δεν χρειάζεται, λοιπόν, να ψάξουμε να βρούμε ποιο είναι το συμπέρασμα και ποιες οι προκείμενες που το υποστηρίζουν.

Θωρώ την άποψή σου αυθαίρετη. Εξάλλου, το ότι "κινούνται γύρω από το ίδιο νήμα", δε σημαίνει πως κάπου αποσκοπούν; Πού; Στο να αποδείξουν ότι ο 20ός δικαίως χαρακτηρίζεται αιώνας αλλαγών ή ότι βρισκόμαστε μπροστά σε προκλήσεις; Ή τίποτε από τα δύο;

Από τη στιγμή που ζητούσαν τη συλλογιστική πορεία, προτείνεις κάποιον άλλο τρόπο, ΣΤΗΡΙΓΜΕΝΟΣ ΣΕ ΟΣΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΩΝ, ΓΙΑ ΝΑ ΕΝΤΟΠΙΣΕΙΣ ΤΟ ΕΙΔΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΣ;

   -  Καθένα από αυτά τα συμπεράσματα,
Γιατί να μην είναι προκείμενες, αληθή τεκμήρια (γεγονότα - αλήθειες) που οδηγούν σε μία υπεραπλούστευση, που οδηγούν στο συμπέρασμα για τη νέα τάξη πραγμάτων;

εξάλλου, είναι βέβαιο και όχι πιθανό (πχ: «ένα σημαντικό ποσοστό ευθύνης . . . φέρει και η πρόοδος στις λεγόμενες βιοϊατρικές επιστήμες»= μπορεί να προβάλλει κανένας αντίρρηση σ’ αυτό;). αληθή τεκμήρια
 Αν ήταν πιθανό θα προέρχονταν το καθένα από επαγωγικό συλλογισμό. Τώρα που είναι βέβαιο προέρχεται το καθένα από παραγωγικό συλλογισμό.

Η φράση "φέρνουν την ανθρωπότητα (το ωραίο είναι ότι το επιχείρημα ξεκινά με το Δυτικό άνθρωπο και καταλήγει στην ανθρωπότητα, άρα να ένα απλοϊκό στοιχείο, για να τον χαρακτηρίσω επαγωγικό: ξεκινά από το ειδικό - ο Δυτικός άνθρωπος -και καταλήγει στο γενικό - την ανθρωπότητα) αντιμέτωπη με μια νέα τάξη πραγμάτων" είναι βέβαιη ή πιθανή;

Κάτι τελευταίο: ισχύει ή όχι ο κανόνας πως στους παραγωγικούς συλλογισμούς χρησιμοποιούμε στο συμπέρασμα όρους που μνημονεύσαμε στις προκείμενές του; Αν ναι, πώς δικαιολογείται ο χαρακτηρισμός του ως παραγωγικού; Και ο Μέσος Όρος; Τον ξεχάσαμε, τον παραλείψαμε ή εννοείται; Επίσης. από τον Καργόπουλο: «Υπάρχουν επαγωγές, όπως η πρόβλεψη, που οδηγούν από το γενικό στο μερικό" Η τελευταία φράση λειτουργεί ως πρόβλεψη για το μέλλον του ανθρώπου;

Και, φυσικά, επαναλαμβάνω το ερώτημα: ποιος μαθητής ή καθηγητής οφείλει να έχει διεισδύσει στα βαθύτερα μονοπάτια της Λογικής, για να απαντήσει ορθά ή να διδάξει ορθά όλα τα παραπάνω; Και αυτοί που ανακάλυψαν αυτήν την παράγραφο και τη χρησιμοποίησαν στις εξετάσεις γνώριζαν όλα τα παραπάνω; 

   

7
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Συλλογισμοί
« στις: Αύγουστος 03, 2011, 11:14:00 μμ »
Χωρίς να θέλω να κουράσω με μακροσκελείς αναλύσεις, μερικές παρατηρήσεις:

Έχοντας την τύχη και τη χαρά την περίοδο 1986 -1992 να είμαι ένας από τους τυχερούς φοιτητές / ακροατές και αργότερα ευτυχής συνομιλητής του Φίλιππου Καργόπουλου, τολμώ να πω πως γνωρίζω ικανοποιητικά τα της Λογικής. Φυσικά, το κορυφαίο του βιβλίο για την Επιστήμη της Λογικής δεν είναι το "Πρόβλημα της Επαγωγικής Λογικής" αλλά η "Εισαγωγή στη Συμβολική Λογική" (εκδόσεις Βάνιας, Θεσσαλονίκη, 2008) όπου αναφέρει: «Παραδοσιακά η παραγωγή θεωρούνταν πως οδηγούσε  από γενικές αλήθειες σε επιμέρους, ενώ η επαγωγή οδηγούσε από επιμέρους γεγονότα σε γενικές αλήθειες. Η άποψη αυτή, που συχνά ακούγεται ακόμη και τώρα, πρέπει να εγκαταλειφθεί, γιατί είναι εσφαλμένη, αφού μπορεί κανείς να βρει και επαγωγές και παραγωγές που οδηγούν από το γενικό στο γενικό, από το μερικό στο μερικό, από το μερικό στο γενικό και από το γενικό στο μερικό.  Ο Φ. Καργόπουλος συμπληρώνει στο βιβλίο του «Το πρόβλημα της επαγωγικής λογικής», (εκδόσεις Βάνια, Θεσσαλονίκη, 1991) «Υπάρχουν επαγωγές, όπως η πρόβλεψη, που οδηγούν από το γενικό στο μερικό, και υπάρχουν παραγωγές, όπως η γενίκευση του υπαρξιακού ποσοδείκτη, που οδηγούν από το μερικό στο γενικό».

Και τώρα προκύπτει το βασικό και κρίσιμο ερώτημα: Τα διδάσκω όλα αυτά στους μαθητές μου; Απλά τα αναφέρω; Ή, παρακάμπτοντας την επιστημονική αλήθεια, εξακολουθώ να διδάσκω θεωρίες του ... 19ου αιώνα; Ποια απάντηση έδωσα; Μα, φυσικά την τελευταία! Σιγά μη ζαλίσω τους μαθητές, που ήδη βαριούνται και δεν κατανοούν τη θεωρία του σχολικού βιβλίου, με επιπλέον και αντιφατικές πληροφορίες. Εδώ καθηγητές και βοηθήματα ή, καλύτερα, βοηθήματα και καθηγητές - πετεινοί (ξέρετε η κιμωλία και η γραμμή) ακολουθούν την απλουστευτική και παράλογη τακτική ¨ξεκινάει από το γενικό, άρα είναι παραγωγικός", αγνοώντας αν το γενικό είναι τεκμήριο ή συμπέρασμα (τα έχω γράψει πολλές φορές και δε θέλω να χαρακτηριστώ ως ο πλέον γραφικός του forum). Οπότε, θέλοντας να αποφύγω περαιτέρω συγκρούσεις με συναδέλφους και μαθητές, που στο τέλος θα μου ζητούν ευθύνες γιατί δεν έγραψαν καλά στις εξετάσεις, παραβιάζω συνειδητά τα όσα ορίζει η Επιστήμη της Λογικής και η Φιλοσοφία της Επιστήμης, γενικότερα. Σας θυμίζω ότι σε αυτό το forum αναστέναξαν τα πληκτρολόγια για τη μία μονάδα στα θέματα των Λατινικών, και για το αν οφείλουμε να είμαστε επιστημονικά ορθοί ή "συμβατοί" με το σχολικό βιβλίο, την επιτροπή θεμάτων και τους διορθωτές....

Κάτι τελευταίο, όσον αφορά τα θέματα του 2002. Το παράθεμα του Βώρου το παρέθεσα για να τονίσω τη διχογνωμία που ξέσπασε. Και γω δε συμφωνώ με το Βώρο, όχι για την τελική του θέση, αλλά για την τεκμηρίωσή της:

O εικοστός αιώνας δικαίως χαρακτηρίζεται ως αιώνας των μεγαλύτερων και σημαντικότερων κοινωνικο-οικονομικών αλλαγών. Με τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, ο μέσος "Δυτικός άνθρωπος" ζει στο κατώφλι του 21ου αιώνα μία πολύ διαφορετική καθημερινή ζωή από τον αντίστοιχο άνθρωπο των αρχών του 20ου αιώνα. Ένα σημαντικό ποσοστό ευθύνης γι' αυτές τις δραματικές αλλαγές στην καθημερινή ζωή φέρει και η πρόοδος στις λεγόμενες βιοϊατρικές επιστήμες. Η ανακάλυψη της δομής του DNA, πριν από 45 περίπου χρόνια, και η επακόλουθη "έκρηξη γνώσης" στους τομείς της Μοριακής Βιολογίας και της Γενετικής φέρνουν την ανθρωπότητα αντιμέτωπη με μια νέα τάξη πραγμάτων.

Ισχυρίζομαι, λοιπόν, πως ο συγγραφέας προσπαθεί να αποδείξει την τελευταία φράση της παραγράφου, η οποία απορρέει λογικά και επαγωγικά από τα τεκμήρια που προηγούνται.

Προφανώς η πρώτη πρόταση για τον 20ό αιώνα δε θα μπορούσε να είναι συμπέρασμα, γιατί η Μοριακή Βιολογία, η Γενετική, ο άνθρωπος του 21ου αι. δεν μπορούν να στηρίξουν τη θέση πως ο 20ός αι. είναι ο αιώνας των μεγαλύτερων και σημαντικότερων κοινωνικο-οικονομικών αλλαγών.
Όσοι, πάλι, θεωρείτε ότι είναι παραγωγικός, έχετε την ευγενή καλοσύνη να μου επισημάνετε ποιος είναι ο Μέσος Όρος του συλλογισμού, ποιο το Υποκείμενο και Κατηγορούμενο και ποιο, πάνω από όλα, το ειδικότερο συμπέρασμα που να περιλαμβάνει τους δύο τελευταίους όρους; Γιατί, αν θυμάμαι καλά -διορθώστε με αν σφάλλω- η τυπική / συμβολική μορφή ενός παραγωγικού - κατηγορικού συλλογισμού είναι η ακόλουθη:
Μ = Κ Άνθρωποι = Θνητοί
Υ = Μ Σωκράτης = άνθρωπος
---------------------------------------
Υ = Κ Σωκράτης = θνητός

8
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« στις: Ιούλιος 05, 2011, 01:23:56 μμ »
Σωστά, αν και στον ορισμό των τεκμηρίων το σχολικό βιβλίο εντάσσει και την αυθεντία, άρα τη θεωρεί και μέσο πειθούς...

9
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« στις: Ιούλιος 05, 2011, 11:16:07 πμ »
Ουσιαστικά η αυθεντία - και πάντα κατά την υποκειμενική μου γνώμη - είναι μέσο πειθούς και όχι τρόπος. Προσπαθώντας, δηλαδή, να επιχειρηματολογήσω, ενισχύω τη συλλογιστική μου πορεία με τη γνώμη, θέση, άποψη ενός ειδικού, ενός αξιόπιστου προσώπου, μιας προσωπικότητας, μιας αυθεντίας. Ακόμη και όταν οι απόψεις της αυθεντίας αναπτύσσονται σε ολόκληρη παράγραφο, θεωρούνται τεκμήριο σε μια συλλογιστική πορεία που καλύπτει ολόκληρο το κείμενο.

Παρ' όλα αυτά, σε θέματα πανελλαδικών εξετάσεων ζητήθηκε από τους μαθητές να εντοπίσουν τον τρόπο πειθούς, που ήταν η αυθεντία (θεωρήθηκε δεδομένο), π.χ. Ντοστογιέφσκι, Ελύτης, αν και χρησιμοποιήθηκαν από το συγγραφέα για να ενισχύσει τη δική του επιχειρηματολογία.

Οπότε, αν ζητούν γενικά και αόριστα τον τρόπο και τα μέσα πειθούς, τότε αναφερόμαστε στη λογική, και την αυθεντία τη "βαφτίζουμε" μέσο. Αν διατυπωθεί με τη λογική "τι κάνει νιαου νιαου στα κεραμίδια", τότε τα πράγματα απλοποιούνται. Η παραπάνω άποψη, βέβαια, δε βασίζεται σε κάποια επίσημη, παγιωμένη οδηγία, αλλά είναι αυθαίρετη, δική μου προσέγγιση του, ούτως ή άλλως, προβληματικού σημείου της σχολικής θεωρίας...

10
Πανελλήνιες / Απ: Πανελλήνιες 2011
« στις: Ιούνιος 22, 2011, 12:06:22 πμ »
σε περίπτωση αναβαθμολόγησης στις εξετάσεις των Πανελληνίων, ως τελικός βαθμός του γραπτού  υπολογίζεται  ο μέσος όρος της βαθμολογίας των δύο μεγαλύτερων βαθμών

π.χ

Α: 90
Β: 65

Γ: 80

90+80= 170/2= 85

11
Σκόρπιες, άτακτες, ανοργάνωτες, συνειρμικές σκέψεις:

Κατ' αρχάς ξεκινώ με μία παραδοχή: η σχέση μου με τα Λατινικά είναι όμοια με αυτή ενός καταναλωτή που πιάνει στα χέρια του ένα εγχειρίδιο οδηγιών γραμμένο στα κινέζικα...

Από όσα άκουσα, μου φαίνεται πιο ορθή η χρήση του παρακειμένου, γιατί συνάδει με το σχολικό βιβλίο και την ακολουθία χρόνων. Επαναλαμβάνω ότι δεν είναι  γνώμη που μπορώ να τη στηρίξω, είμαι άσχετος. Αν εμείς δεν μπορούμε να απαντήσουμε και τρέχουμε σε δέκα συντακτικά ελληνικά και ξένα, πώς θα απαντήσει ο μαθητής; Ποιο είναι το σημείο αναφοράς γι' αυτόν, αν όχι το σχολικό βιβλίο;

Είμαι μέλος στο pde.gr περίπου ένα χρόνο, και όσα έχω γράψει αφορούν τη Νεοελληνική Γλώσσα, αφού αυτό είναι το μάθημα που διδάσκω από το 1992, μαζί με την Ιστορία Δέσμης και, αργότερα, Κατεύθυνσης.

Παρατήρησα πως πολλά μέλη γράφουν είτε για να ρωτήσουν - μάθουν (απόλυτα λογικό και κατανοητό) είτε για να συνεισφέρουν με τις γνώσεις τους. Η κατάσταση αρχίζει να ξεφεύγει όταν τα κείμενα έχουν στόχο τη δημιουργία κλίματος (να δεχθούν και τις δύο απαντήσεις, γιατί έτσι με συμφέρει), την υπεράσπιση προσωπικών θέσεων που δε βασίζονται σε τεκμηριωμένες απόψεις, την κάλυψη λαθών, την αναζήτηση άλλοθι. Ταυτόχρονα, ξεπηδούν και οι "εμπιστευτικές" πληροφορίες, το "Ράδιο Αρβύλα", η επιλεκτική και, ακόμα χειρότερα, η μυθοπλαστική καταγραφή "ειδήσεων".

Αν δε μας αρέσει η απάντηση του Υπουργείου είτε τη δεχόμαστε και ψάχνουμε τι πήγε λάθος σε αυτά που διδάσκουμε είτε τεκμηριωμένα καταθέτουμε τις θέσεις μας, όχι εδώ, αλλά στους αρμόδιους φορείς. Το να προσπαθούμε να πείσουμε το συνομιλητή μας ισχυρίζομαι ότι δεν έχει πρακτική αξία, απλώς τονώνει το ΕΓΩ μας και τη ματαιοδοξία μας.

Επιχειρήματα της μορφής "έτσι το γράφει το Χ βοήθημα, αλλιώς το είπε το Υ φροντιστήριο" δεν έχουν ιδιαίτερη αποδεικτική αξία. Ποιος γράφει τα σχολικά βοηθήματα; Πόσες φορές ανακυκλώνουν το ίδιο υλικό; Ποια βοηθήματα περιλαμβάνουν πρωτότυπη έρευνα; Με ποια κριτήρια επιλέγονται οι συγγραφείς από τους εκδοτικούς οίκους; Από την άλλη, και ειπώθηκε πολύ εύστοχα από άλλο μέλος, ποιος εργάζεται στα φροντιστήρια; Υπερ-καθηγητές; Όλοι τα ξέρουν όλα; Να αναφέρω και την αυθεντία του ... διορθωτή; (νέος τρόπος ... πειθούς) Είμαι διορθωτής, λέει ο άλλος, άρα έχω δίκαιο.

Παραμονές εξετάσεων εξακολουθώ να άγχομαι, όχι βέβαια όπως οι μαθητές μου. Τα δίδαξα όλα; Τα δίδαξα σωστά; Τους προετοίμασα για ΚΑΘΕ ΠΙΘΑΝΟ ΚΑΙ ΑΠΙΘΑΝΟ ΕΡΩΤΗΜΑ; Η απάντηση που δίνω είναι αρνητική και κάθε χρόνο υπόσχομαι στον εαυτό μου να βελτιώσω κάποια σημεία της διδασκαλίας μου. Και την επόμενη χρονιά βρίσκω αδυναμίες και ανακαλύπτω νέες προκλήσεις. Το να προβλέπω θέματα, το να εκνευρίζομαι γιατί ξαναβάλανε ίδια ή παρόμοια θέματα ή γιατί ζήτησαν το εύκολο, που ακυρώνει τη δουλειά μου, ή την επουσιώδη λεπτομέρεια, που μου ξέφυγε, δε με τιμά ως εκπαιδευτικό.


Ζητώ συγνώμη προκαταβολικά για το μέγεθος, το ύφος και την παρανοϊκή δομή του κειμένου μου. Οι μαθητές μετά τις εξετάσεις αποφορτίζονται στα μπουζούκια. Εγώ αποφορτίστηκα διαφορετικά...

Υ.Γ. Κάθε συνειρμική ταύτιση των σκυλάδικων με το pde.gr αποτελεί αναλογικό συλλογισμό, που, ως γνωστόν, είναι άκυρος....

12
ΕΛΕΟΣ...ΠΑΛΙ ΤΟ 30????????????????????????

Γιατί; Είναι εκτός ύλης;

13
30, 49

14
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Συλλογισμοί
« στις: Μάιος 15, 2011, 12:22:04 πμ »
Συζητούσα σήμερα με εμπειρότατο συνάδελφο και πολύτιμο φίλο, διορθωτή στις εξετάσεις από το 1994 για τα θέματα και τις απαντήσεις στο μάθημα της Ν.Ε. Γλώσσας.
Η συζήτηση ξέφυγε από τα φετινά θέματα, και γύρισε στο διαχρονικό "βάσανο" των φιλολόγων, τους συλλογισμούς. Μου ανέφερε, λοιπόν, πως λίγες μέρες πριν αυτός και μερικοί ακόμη συνάδελφοι επιτέθηκαν φραστικά σε έναν από τους κατεξοχήν υπεύθυνους για την κατάσταση που επικρατεί στον κύκλο μας, όσον αφορά τους συλλογισμούς. Αυτός ο κύριος (φυσικά, δεν αναφέρω όνομα, εκδοτικό οίκο και πόλη) στα βοηθήματά του χαρακτηρίζει συλλήβδην τους συλλογισμούς που ξεκινούν με κάτι γενικό, ανεξάρτητα αν αυτό είναι το συμπέρασμα, παραγωγικούς. Έτσι, οι νέοι αλλά και οι παλιοί συνάδελφοι είτε επειδή, ως φιλόλογοι, δε φημίζονται για τη μαθηματική τους σκέψη είτε γιατί προτιμούν την ευκολία του έτοιμου είτε επειδή το σχολικό βιβλίο αφήνει αναπάντητα ερωτήματα είτε για άλλους λόγους ακολουθούν την "πεπατημένη" που προτείνει. Το αποτέλεσμα είναι να γράφονται δεκάδες σελίδες που ανακυκλώνουν παρόμοια επιχειρήματα, να ανταλλάσσονται επιχειρήματα της μορφής "στο τάδε βοήθημα έτσι το δίνει", ο καθένας να μεταφέρει αυτό που κατάλαβε, αυτό που εικάζει, αυτό που τον βολεύει, και ο φαύλος κύκλος να διευρύνεται.
Όσα αναφέρει ο Δ. Τσαμαρδίνος είναι σωστά, θα μπορούσα να συμπληρώσω πολλά περισσότερα, αλλά το δυστύχημα είναι πως το σχολικό βιβλίο ορίζει τους συλλογισμούς με την ξεπερασμένη, πια, λογική του "από το γενικότερο στο ειδικότερο" και τούμπαλιν. Επομένως, και εμείς, για το φόβο των Ιουδαίων, ακολουθούμε τα όσα αντι-επιστημονικά καταγράφονται σε αυτό.
Το πολύ απλό που θα μπορούσε να γίνει είναι να καταργηθούν οι συλλογισμοί από την εξεταστέα ύλη και να ησυχάσουμε όλοι...

Κλείνω, προσωρινά, γιατί ξέρω ότι δεν τελειώνουμε έτσι εύκολα, με ένα κείμενο - σχόλιο του Φ. Βώρου. Όσοι έδωσαν εξετάσεις μέχρι το 1999 ή δίδαξαν την Ιστορία Δέσμης γνωρίζουν το Βώρο, ενώ σίγουρα τούς τυράννησε. Παρ' όλα αυτά, όσα λέει με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο, τουλάχιστον σε σχέση με την "επίσημη" θεωρία του σχολικού βιβλίου...


Παραγωγική ή επαγωγική  η πορεία;
( στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Γ΄ Λυκείου)

Στο θέμα που πρόκυψε για το χαρακτηρισμό της συλλογιστικής πορείας του συγγραφέα (στην πρώτη παράγραφο του κειμένου του) ως επαγωγικής ή παραγωγικής, νομίζω χρήσιμο να θυμίσουμε και να  διευκρινίσουμε τα ακόλουθα:
.α΄. Συλλογισμός  είναι η λογική ενέργεια κατά την οποία από δεδομένες κρίσεις (που τις λέμε προκείμενες κρίσεις) παράγεται κατά λογική ακολουθία άλλη κρίση (τη λέμε συμπέρασμα), διαφορετική από αυτές (που το περιεχόμενό της όμως περιέχεται σ’ αυτές, τις προκείμενες).
.β΄. Οι συλλογισμοί ως προς την πορεία διακρίνονται σε : παραγωγικούς, επαγωγικούς, αναλογικούς. Παραγωγικοί  λέγονται εκείνοι , όπου (εν οις, γράφει ο Βορέας, Λογική, σελ. 95) από κρίση γενική συμπεραίνουμε για επιμέρους κρίσεις . Επαγωγικοί  είναι οι συλλογισμοί, όπου από κρίσεις για επιμέρους περιστατικά προχωρούμε συμπερασματικά σε κρίση γενικευτική .
.γ΄. Λέγοντας και γράφοντας συλλογιστική πορεία που αρχίζει κάπου – στο χαρτί ή στο χρόνο- και προχωρεί δεν αναφερόμαστε στο   αν αρχίσαμε τη συλλογιστική πορεία μας με τη γενική κρίση (για να χαρακτηρίσουμε το συλλογισμό παραγωγικό) ή καταλήγουμε σ’ αυτήν  τη γενικευτική κρίση (για να τον πούμε επαγωγικό). Σημασία  δεν έχει η θέση  αυτών των κρίσεων  στο χαρτί ή στο λόγο, σημασία έχει το ποιες κρίσεις απορρέουν λογικά από μια άλλη (παραγωγικός συλλογισμός) ή ποια κρίση γενικευτική οικοδομείται από τις άλλες (επαγωγικός συλλογισμός).
 Το τυπικό, βέβαια,  σχήμα συλλογισμών  παρουσιάζει  πρώτα τις προκείμενες  κρίσεις (αυτό υποδηλώνει και  η ονομασία τους: προ – κείμενες) και  έπειτα το συμπέρασμα. Συχνά όμως  στο λόγο του κάποιος προτάσσει το συμπέρασμα και σπεύδει  να το στηρίξει με τις προκείμενες, πορεία φαινομενικά αντίστροφη. Παράδειγμα   τέτοιας φαινομενικής αντιστροφής είναι ο τρόπος γραφής του Αριστοτέλη:  συνήθιζε να γράφει μια κρίση  γενική (που ήταν γι’ αυτόν – στη σκέψη του – συμπέρασμα επαγωγικό, γενικευτικό) και ύστερα  να παραθέτει τις επιμέρους παρατηρήσεις,  οι οποίες τον είχαν οδηγήσει σ’ αυτό το συμπέρασμα. Τα Πολιτικά  του τα αρχίζει  έτσι: «Πάσαν κοινωνίαν  ορώμεν αγαθού τινός ένεκεν συνεστηκυίαν», (κρίση γενική, αποτέλεσμα επαγωγικού συλλογισμού). Και συνεχίζει επεξηγηματικά: «του γαρ δοκούντος είναι αγαθού χάριν πάντες πάντα πράττουσιν» (=γιατί από άπειρες περιπτώσεις που έχω παρατηρήσει τη συμπεριφορά των  ανθρώπων έχω βγάλει το συμπέρασμα πως όλοι οι άνθρωποι  όλα όσα πράττουν τα πράττουν για χάρη αυτού  του αποτελέσματος που το θεωρούν αγαθό).  Ο λόγος του  περιέχει τρεις γενικευτικές  κρίσεις (όλες συμπεράσματα συλλογισμών επαγωγικών που οδηγούν στα: «πάσαν….πάντες …πάντα»). Οι συλλογισμοί του είναι  επαγωγικοί  και ας αρχίζει με το γενικευτικό όρο («πάσαν», «πάντες», «πάντα»).

.δ΄. Εκείνος βέβαια υπήρξε δημιουργός / πατέρας της Λογικής.  Οι απόγονοί του, μακρινοί, όχι μόνο λόγω χρονικής απόστασης, ολίσθησαν παρακολουθώντας τη φαινομενολογία των συλλογισμών.

Συγκεκριμένα   :
Έδωσαν το παρακάτω κείμενο : «Ο εικοστός αιώνας δικαίως χαρακτηρίζεται ως αιώνας των μεγαλύτερων και σημαντικότερων κοινωνικο-οικονομικών αλλαγών. Με τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, ο μέσος " Δυτικός άνθρωπος" ζει στο κατώφλι του 21 ου αιώνα μία πολύ διαφορετική καθημερινή ζωή από τον αντίστοιχο άνθρωπο των αρχών του 20oυ αιώνα. 'Ένα σημαντικό ποσοστό ευθύνης γι' αυτές τις δραματικές αλλαγές στην καθημερινή ζωή φέρει και η πρόοδος στις λεγόμενες βιοϊατρικές επιστήμες. Η ανακάλυψη της δομής του DNA, πριν από 45 περίπου χρόνια, και η επακόλουθη "έκρηξη γνώσης" στους τομείς της Μοριακής Βιολογίας και της Γενετικής φέρνουν την ανθρωπότητα αντιμέτωπη με μια νέα τάξη πραγμάτων».
Και ζήτησαν από τους εξεταζόμενους να χαρακτηρίσουν τη συλλογιστική πορεία με την οποία αναπτύσσει τη  σκέψη  του ο συγγραφέας και να  αιτιολογήσουν τη θέση τους.  Τη θεωρούν  (όπως φάνηκε από τις Οδηγίες που έστειλαν στους βαθμολογητές) παραγωγική. Γιατί:
•   Στην αρχή του  παραπάνω   κειμένου αναφοράς  είδαν  κρίση γενική και νόμισαν ότι έχουν την κορυφή παραγωγικού  συλλογισμού, ενώ πρόκειται για γενικευτικό συμπέρασμα πολλών παρατηρήσεων (επαγωγικός συλλογισμός).
•   Τις επόμενες προτάσεις, που είναι επίσης γενικές και δεν απορρέουν από την πρώτη αλλά την ενισχύουν, τις θεώρησαν συνέχεια παραγωγικού συλλογισμού, ενώ είναι τεκμήρια ενίσχυσης της αρχικής πρότασης.
Ολοκλήρωσαν την πορεία τους στο πεδίο της σύγχυσης με νεότερες Οδηγίες γράφοντας: « Ο συγγραφέας αναπτύσσει τη θέση του με παραγωγική συλλογιστική πορεία:  Αρχίζει με τη θεματική περίοδο  Ο εικοστός  αιώνας….γενική θέση, στη συνέχεια μεταβαίνει σε μερικότερες έννοιες (τεχνολογία  κλπ.), δηλαδή στα αποδεικτικά στοιχεία με τα οποία αναπτύσσει και τεκμηριώνει τη θέση του».

Αλλά, αν  είναι αποδεικτικά στοιχεία  και με αυτά τεκμηριώνει  την (αρχική) θέση, τότε ο άνθρωπος οικοδομεί επαγωγικό συλλογισμό, όχι παραγωγικό.
(Η εικόνα της σύγχυσης (σε υψηλότατο επίπεδο) ολοκληρώνεται με τα θέματα που δόθηκαν για τη Φιλοσοφία, στη β΄ Λυκείου).

 Φ. Κ. Βώρος

Copyright © 2002 F. K. Voros
url: www.voros.gr e-mail: info@voros.gr




Σελίδες: 1234

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32313
  • Τελευταία: anikologr3
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1161200
  • Σύνολο θεμάτων: 19229
  • Σε σύνδεση σήμερα: 747
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 2
Επισκέπτες: 465
Σύνολο: 467

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.078 δευτερόλεπτα. 24 ερωτήματα.