1
Διάφορα Εκπαιδευτικά θέματα / Για το μάθημα "Πολιτική και Δίκαιο": Στέρηση της ιδιότητας του πολίτη
« στις: Απρίλιος 18, 2012, 11:21:52 μμ »
Με την Υ.Α. που δημοσιεύθηκε από την κ. Χριστοφιλοπούλου στις 02/04/2012 αποσπάστηκε το μάθημα "Πολιτική και Δίκαιο" από τη Γενική Παιδεία του Ενιαίου Λυκείου, όπου και διδάσκεται εδώ και πάνω από δέκα έτη (έστω και αν πριν το 2009 ονομαζόταν "Εισαγωγή στο Δίκαιο και τους Πολιτικούς θεσμούς") και εντάχθηκε στην Θεωρητική κατ/νση κατ' επιλογή έναντι των Αρχών Φιλοσοφίας. Με το μάθημα αυτό δινόταν η ευκαιρία τους μαθητές και εν δυνάμει ενεργούς πολίτες να γνωρίσουν τί σημαίνει Κράτος, Λαός, Ευρωπαική Ένωση, Διεθνής έννομη τάξη και τί σχέση έχουν όλα αυτά με το Σύνταγμα. Μάθαιναν, επίσης, τί είδους πολιτεύματα υπάρχουν, τις βάσεις οργάνωσης του πολιτεύματός μας, πώς μπορούν να συμμετέχουν σε μια κοινωνία πολιτών, μάθαιναν να σέβονται τη διαφορετικότητα και να αναπτύσσουν το μη μισαλλόδοξο διάλογο.
Είναι επιπλέον γνωστό ότι ελεύθερος πολίτης δεν μπορεί να είναι ο ημιμαθής, ο βυθισμένος σε άγνοια για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του. Κατά συνέπεια, ο ανελεύθερος δεν μπορεί να είναι υπεύθυνος των πράξεων και των παραλείψεών του, διότι δεν γνώριζε και, έτσι, δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς.
Είναι γεγονός ότι πλέον δεν θα έχουν όλα τα παιδιά που φοιτούν στο Ενιαίο Λύκειο τη δυνατότητα να παιδευτούν πολιτικά, να γνωρίσουν -έστω και ακροθιγώς- το πλαίσιο θεσμών που θα περιβάλλει δια βίου όλη τους την εν κράτος ζωή, κάθε τους δραστηριότητα, κάθε τους συναλλαγή με άλλους κοινωνούς. Τη δυνατότητα αυτή θα την έχουν μόνο όσοι ακολουθήσουν θεωρητικές επιστήμες και μάλιστα αν αποφασίσουν να θυσιάσουν τις "Αρχές Φιλοσοφίας".
Πέραν του ότι η αφαίρεση ενός μαθήματος που είναι εκ φύσεως Γενικής Παιδείας απο τον κορμό μαθημάτων που την αποτελούν είναι πράξη παράλογη, η συγκεκριμένη είναι και παράνομη και δη αντισυνταγματική. Γιατί το Σύνταγμα επιβάλει στο κράτος να παρέχει εκπαίδευση που να "διαπλάθει ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες".
Η ιδιότητα του πολίτη ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ, δεν κληρονομείται ούτε εκποιείται. Πώς θα μιλάμε σε λίγα χρόνια για πολίτες, αφού ποτέ κανείς δεν θα τους μάθει τί σημαίνει να είσαι πολίτης; Ποιός θεσμός αν όχι το σχολείο θα δώσει το έναυσμα στα παιδιά να δημιουργήσουν τη δική τους πολιτική ταυτότητα; Το κόμμα; Η οικογένεια; Η τηλεόραση;
Είναι επιπλέον γνωστό ότι ελεύθερος πολίτης δεν μπορεί να είναι ο ημιμαθής, ο βυθισμένος σε άγνοια για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του. Κατά συνέπεια, ο ανελεύθερος δεν μπορεί να είναι υπεύθυνος των πράξεων και των παραλείψεών του, διότι δεν γνώριζε και, έτσι, δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς.
Είναι γεγονός ότι πλέον δεν θα έχουν όλα τα παιδιά που φοιτούν στο Ενιαίο Λύκειο τη δυνατότητα να παιδευτούν πολιτικά, να γνωρίσουν -έστω και ακροθιγώς- το πλαίσιο θεσμών που θα περιβάλλει δια βίου όλη τους την εν κράτος ζωή, κάθε τους δραστηριότητα, κάθε τους συναλλαγή με άλλους κοινωνούς. Τη δυνατότητα αυτή θα την έχουν μόνο όσοι ακολουθήσουν θεωρητικές επιστήμες και μάλιστα αν αποφασίσουν να θυσιάσουν τις "Αρχές Φιλοσοφίας".
Πέραν του ότι η αφαίρεση ενός μαθήματος που είναι εκ φύσεως Γενικής Παιδείας απο τον κορμό μαθημάτων που την αποτελούν είναι πράξη παράλογη, η συγκεκριμένη είναι και παράνομη και δη αντισυνταγματική. Γιατί το Σύνταγμα επιβάλει στο κράτος να παρέχει εκπαίδευση που να "διαπλάθει ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες".
Η ιδιότητα του πολίτη ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ, δεν κληρονομείται ούτε εκποιείται. Πώς θα μιλάμε σε λίγα χρόνια για πολίτες, αφού ποτέ κανείς δεν θα τους μάθει τί σημαίνει να είσαι πολίτης; Ποιός θεσμός αν όχι το σχολείο θα δώσει το έναυσμα στα παιδιά να δημιουργήσουν τη δική τους πολιτική ταυτότητα; Το κόμμα; Η οικογένεια; Η τηλεόραση;