15
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« στις: Σεπτέμβριος 16, 2008, 12:46:44 μμ »
κορίτσια ευχαριστώ πολύ!! adigoni, ολως τυχαία χθες, πριν δω ακόμη το μηνυμά σου, αγόρασα εκδόσεις ΖΗΤΗ για Πλάτωνα. ομολογώ ότι έμεινα κι εγώ ικανοποιημένη, αλλά όταν είδα ότι μου το πρότεινες κι εσύ, τώρα ξέρω στα σίγουρα ότι έκανα την καλύτερη επιλογή.
Να σας ρωτήσω κάτι ακόμα; Κάποια αποσπάσματα απο τα έργα και των δύο φιλοσόφων είναι από μετάφραση, σωστά; Το σχολικό που έχω είναί από το 2000 τότε που έδινα πανελλήνιες και σ' αυτό δίνονται κάποια αποσπάσματα από μετάφραση όπως: η ενότητα 1 και 7 στον Πρωταγόρα, ο μύθος του Ηρός και κάποιες ενότητες από τα πολιτικά του Αριστοτέλη. Πιστεύω πως δεν έχει αλλάξει καθώς το συσχέτισα και με τα αντίστοιχα βοηθήματα που δίνουν και αυτά κάποια αποσπάσματα από μετάφραση, κάνω λάθος;
Τώρα σχετικά με την Έκφραση-Έκθεση, αντιγόνη, θα σου πρότεινα να δουλέψεις με επιλεγμένες ασκήσεις του ΚΕΕ (υπάρχουν και βοηθήματα στο εμπόριο απ' ότι θυμαμαι με τις απαντήσεις, που μπορεί να σε βοηθήσουν για κάτι που θες να το επιβεβαιώσεις). Εκτός αυτών θα σου πρότεινα να δώσεις περισσότερο βάρος σε κείμενα σχετικά με τα θέματα που ορίζονται από τους θεμάτικούς κύκλους. Με τέτοιου είδους κείμενα θα μπορούσες να ενισχύσεις την επαφή τους με τη συγκεκριμένη θεματική, να τους δώσεις τη δυνατότητα να εμβαθύνουν στο θέμα, να προβληματιστούν, να το επεξεργαστούν καλύτερα, μεσω κυρίως ερωτήσεων κατανόησης. Έτσι, πρώτον, θα μάθουν να κατανοούν και να επεξεργάζονται τέτοιου είδους κείμενα (πάντα σχετικά με τις θεματικές τους) και κυρίως θα είναι σε θέση να απαντούν στις ερωτήσεις κατανόησης που τους βάζουν στις πανελλήνιες και να τις αναπτύσσουν σωστά, δομημένα, τεκμηριωμένα, με σωστή επιχειρηματολογία, εφόσον θα έχουν καταλάβει πως να επικοινωνούν με το κείμενο, να αναζητούν και να εντοπίζουν το θέμα του, τη θέση του συγγραφέα και τις απόψεις του και να επισημαίνουν την επιχειρηματολογία του. Για μενα η επικοινωνία με το κείμενο είναι το α και το ω σε αυτή τη φάση, όπως και η εξάσκησή τους στην επικοινωνία αυτή, στα νοήματα που κρύβονται πίσω από τις λέξεις ή τις φρἀσεις, στην κριτική επεξεργασία του κειμένου πάνω από όλα και τέλος στην σύνθεση και παραγωγή ενός δομημένου, άρτιου και τεκμηριωμένου, από την πλευρά τους, λόγου.
Αυτή η επαφή τους με τα κείμενα θα καταστήσει επίσης τους μαθητές ικανούς να προβαίνουν στη σύνταξη μιας περίληψης, καθώς θα έχουν μάθει να αναζητούν και να κατανοούν το νόημα ενός κειμένου, τις βασικές του ιδέες και να τα ανασυνθέτουν δημιουργικά. Αλλά επίσης πιστεύω ότι οι μαθητές είναι σε θέση να παράγουν το δικό τους λόγο σε μια Έκθεση και τη δική τους επιχειρηματολογία, μόνο όταν έχουν έρθει σε μια τέτοια επαφή με το κείμενο, έχουν αντλήσει πολλές ιδέες, έχουν ενημερωθεί πάνω σε διαφορετικές απόψεις, σε διαφορετικούς τρόπους επεξεργασίας ενός θέματος και έχουν τέλος καταφέρει να αναπτύξουν το δικό τους προβληματισμό, να εξαγουν τα δικά τους συμπεράσματα και να είναι σε θέση να υποστηρίξουν τη δική τους επιχειρηματολογία.
Αυτά πιστεύω θα τους εξασφαλίσουν το μεγαλύτερο μέρος της επιτυχίας στις εξετάσεις καθώς θα είναι σε θέση και στις ερωτήσεις κατανόησης να απαντήσουν σωστά και μια σωστή περίληψη να κάνουν και το δικό τους λόγο να αναπτύξουν σε μια έκθεση..Εγώ σε μια τέτοιου είδους εξάσκηση θα επικέντρωνα την προσοχή μου και γιατί όλα αυτα θα τους χάριζαν την επιτυχία πιστεύω, αλλά ακόμα και αν όχι, θα ήταν σαφώς μια προσπάθεια στο να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα για το μετεπειτα στάδιο της ζωής τους, μια προσπάθεια που θα συνέβαλλε πιστεύω στο να ολοκληρωθούν σε προσωπικότητες, να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες, να ευαισθητοποιηθούν πάνω σε θέματα κοινωνικής ή πολιτικής φύσης, να επιτευχθεί τέλος ο ανωτατος σκοπός της μάθησης και της παίδευσης: οι άνθρωποι αυτοί που θα φύγουν από τα χέρια μας να έχουν γίνει σκεπτόμενα όντα και πάνω από ολα σωστοί ανθρωποι, χωρίς φόβους, χωρίς δυσειδαιμονίες, χωρίς δογματισμούς και μισσαλοδοξίες. ’νθρωποι που θα κατανοήσουν τους προβληματισμούς και τα λάθη του παρελθόντος και θα προχωρήσουν δημιουργικά και ευσυνείδητα στη διαμόρφωση ενός καλύτερου κόσμου, ενός καλύτερου αύριο.
Πολύ ψηλές επιδιώξεις, το ξέρω... μπορεί και ουτοπικές...ας ζούμε όμως με την ελπίδα, κάθως μόνο αυτή μας μένει σήμερα...αν δεν έχει ακόμη σβήσει κι αυτή...
Καλή και δημιουργική χρονιά σε όλους τους συναδέλφους!!!!
Να σας ρωτήσω κάτι ακόμα; Κάποια αποσπάσματα απο τα έργα και των δύο φιλοσόφων είναι από μετάφραση, σωστά; Το σχολικό που έχω είναί από το 2000 τότε που έδινα πανελλήνιες και σ' αυτό δίνονται κάποια αποσπάσματα από μετάφραση όπως: η ενότητα 1 και 7 στον Πρωταγόρα, ο μύθος του Ηρός και κάποιες ενότητες από τα πολιτικά του Αριστοτέλη. Πιστεύω πως δεν έχει αλλάξει καθώς το συσχέτισα και με τα αντίστοιχα βοηθήματα που δίνουν και αυτά κάποια αποσπάσματα από μετάφραση, κάνω λάθος;
Τώρα σχετικά με την Έκφραση-Έκθεση, αντιγόνη, θα σου πρότεινα να δουλέψεις με επιλεγμένες ασκήσεις του ΚΕΕ (υπάρχουν και βοηθήματα στο εμπόριο απ' ότι θυμαμαι με τις απαντήσεις, που μπορεί να σε βοηθήσουν για κάτι που θες να το επιβεβαιώσεις). Εκτός αυτών θα σου πρότεινα να δώσεις περισσότερο βάρος σε κείμενα σχετικά με τα θέματα που ορίζονται από τους θεμάτικούς κύκλους. Με τέτοιου είδους κείμενα θα μπορούσες να ενισχύσεις την επαφή τους με τη συγκεκριμένη θεματική, να τους δώσεις τη δυνατότητα να εμβαθύνουν στο θέμα, να προβληματιστούν, να το επεξεργαστούν καλύτερα, μεσω κυρίως ερωτήσεων κατανόησης. Έτσι, πρώτον, θα μάθουν να κατανοούν και να επεξεργάζονται τέτοιου είδους κείμενα (πάντα σχετικά με τις θεματικές τους) και κυρίως θα είναι σε θέση να απαντούν στις ερωτήσεις κατανόησης που τους βάζουν στις πανελλήνιες και να τις αναπτύσσουν σωστά, δομημένα, τεκμηριωμένα, με σωστή επιχειρηματολογία, εφόσον θα έχουν καταλάβει πως να επικοινωνούν με το κείμενο, να αναζητούν και να εντοπίζουν το θέμα του, τη θέση του συγγραφέα και τις απόψεις του και να επισημαίνουν την επιχειρηματολογία του. Για μενα η επικοινωνία με το κείμενο είναι το α και το ω σε αυτή τη φάση, όπως και η εξάσκησή τους στην επικοινωνία αυτή, στα νοήματα που κρύβονται πίσω από τις λέξεις ή τις φρἀσεις, στην κριτική επεξεργασία του κειμένου πάνω από όλα και τέλος στην σύνθεση και παραγωγή ενός δομημένου, άρτιου και τεκμηριωμένου, από την πλευρά τους, λόγου.
Αυτή η επαφή τους με τα κείμενα θα καταστήσει επίσης τους μαθητές ικανούς να προβαίνουν στη σύνταξη μιας περίληψης, καθώς θα έχουν μάθει να αναζητούν και να κατανοούν το νόημα ενός κειμένου, τις βασικές του ιδέες και να τα ανασυνθέτουν δημιουργικά. Αλλά επίσης πιστεύω ότι οι μαθητές είναι σε θέση να παράγουν το δικό τους λόγο σε μια Έκθεση και τη δική τους επιχειρηματολογία, μόνο όταν έχουν έρθει σε μια τέτοια επαφή με το κείμενο, έχουν αντλήσει πολλές ιδέες, έχουν ενημερωθεί πάνω σε διαφορετικές απόψεις, σε διαφορετικούς τρόπους επεξεργασίας ενός θέματος και έχουν τέλος καταφέρει να αναπτύξουν το δικό τους προβληματισμό, να εξαγουν τα δικά τους συμπεράσματα και να είναι σε θέση να υποστηρίξουν τη δική τους επιχειρηματολογία.
Αυτά πιστεύω θα τους εξασφαλίσουν το μεγαλύτερο μέρος της επιτυχίας στις εξετάσεις καθώς θα είναι σε θέση και στις ερωτήσεις κατανόησης να απαντήσουν σωστά και μια σωστή περίληψη να κάνουν και το δικό τους λόγο να αναπτύξουν σε μια έκθεση..Εγώ σε μια τέτοιου είδους εξάσκηση θα επικέντρωνα την προσοχή μου και γιατί όλα αυτα θα τους χάριζαν την επιτυχία πιστεύω, αλλά ακόμα και αν όχι, θα ήταν σαφώς μια προσπάθεια στο να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα για το μετεπειτα στάδιο της ζωής τους, μια προσπάθεια που θα συνέβαλλε πιστεύω στο να ολοκληρωθούν σε προσωπικότητες, να διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες, να ευαισθητοποιηθούν πάνω σε θέματα κοινωνικής ή πολιτικής φύσης, να επιτευχθεί τέλος ο ανωτατος σκοπός της μάθησης και της παίδευσης: οι άνθρωποι αυτοί που θα φύγουν από τα χέρια μας να έχουν γίνει σκεπτόμενα όντα και πάνω από ολα σωστοί ανθρωποι, χωρίς φόβους, χωρίς δυσειδαιμονίες, χωρίς δογματισμούς και μισσαλοδοξίες. ’νθρωποι που θα κατανοήσουν τους προβληματισμούς και τα λάθη του παρελθόντος και θα προχωρήσουν δημιουργικά και ευσυνείδητα στη διαμόρφωση ενός καλύτερου κόσμου, ενός καλύτερου αύριο.
Πολύ ψηλές επιδιώξεις, το ξέρω... μπορεί και ουτοπικές...ας ζούμε όμως με την ελπίδα, κάθως μόνο αυτή μας μένει σήμερα...αν δεν έχει ακόμη σβήσει κι αυτή...
Καλή και δημιουργική χρονιά σε όλους τους συναδέλφους!!!!