Εμφάνιση μηνυμάτων

Αυτό το τμήμα σας επιτρέπει να δείτε όλα τα μηνύματα που στάλθηκαν από αυτόν τον χρήστη. Σημειώστε ότι μπορείτε να δείτε μόνο μηνύματα που στάλθηκαν σε περιοχές που αυτήν την στιγμή έχετε πρόσβαση.

Μηνύματα - Κaterina

Σελίδες: 1234 ... 15
15
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« στις: Μάιος 18, 2015, 09:48:15 πμ »
"Προστασία και εκμετάλλευση πολιτισμικής κληρονομιάς" διάβασα στο σάιτ 360pedia. Για να δούμε και το κείμενο...

16
Στη δεύτερη φάση του ΟΕΦΕ έπεσαν Ηθικά Νικομάχεια, ενότητες 5 και 9.
Στο άγνωστο επιλέχθηκε Θουκυδίδης 5, 39, 2-3.

17
Προαγωγικές / Απ: Τράπεζα Θεμάτων
« στις: Νοέμβριος 16, 2014, 11:27:11 πμ »
Στην τράπεζα θεμάτων έκθεσης β λυκείου πολλές ερωτήσεις σχετίζονται με την αιτιολόγηση χρήσης επιστημονικού λεξιλογίου ή ξένων όρων. Μήπως γνωρίζει κανείς πώς απαντάμε σε αυτό..;Κάποια βοήθεια;;

Tέτοιου είδους ερωτήσεις υπάρχουν και στην Τράπεζα θεμάτων της Α', όπου και τυπικά ανήκει η διδασκαλία του ειδικού λεξιλογίου. H αμηχανία με αυτού του είδους τις ερωτήσεις (όπως και με τις ερωτήσεις περί κυριολεξίας και μεταφοράς) είναι ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη θεωρία στο βιβλίο και τα κείμενα στα οποία ζητείται να βρεθεί το ειδικό λεξιλόγιο δεν είναι πρωτοτυπικά "επιστημονικά" με αποτέλεσμα κάποιες φορές να πρέπει να "το τραβήξεις από τα μαλλιά" για να βρεις ειδικό λεξιλόγιο. Πέρα από αυτό, έχω την εντύπωση ότι πολλές φορές συγχέεται το ειδικό λεξιλόγιο με λέξεις που απλώς ανήκουν στο ίδιο σημασιολογικό πεδίο με το βασικό θέμα (π.χ. γέλιο - κωμικός). Τελοσπάντων, αυτά ως παρατηρήσεις για την αψυχολόγητη επιλογή των θεμάτων.
Προσωπικά, ως δικαιολόγηση της χρήσης του έδωσα στα παιδιά γενικά τα εξής:
- μετάδοση πληροφοριών σχετικών με ένα συγκεκριμένο θέμα με ακρίβεια, σαφήνεια, πυκνότητα (οικονομία λόγου), μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα
- σε επίπεδο ύφους: τυπικό, επίσημο (ανάλογα και με το είδος ή το περιεχόμενο του κειμένου)

Και εδώ κάποια κείμενα για τη χρήση του ειδικού λεξιλογίου πολύ κατατοπιστικά από τον Ηλεκτρονικό Κόμβο:
http://www.komvos.edu.gr/glwssa/odigos/Thema_a9/a_9_popup4.htm

Αν κάποιος άλλος συνάδελφος μπορεί να προσθέσει κάτι, θα ήταν πολύ χρήσιμο, γιατί διαπιστώνω ότι καθηγητές και μαθητές βρισκόμαστε σε σύγχυση τόσο με το ειδικό λεξιλόγιο όσο και με την κυριολεκτική και μεταφορική χρήση λέξεων.

18
Σ' ευχαριστώ πολύ!! :)

19
Οι αλλαγές δηλαδή που αναφέρονται στο Φεκ αφορούν μόνο την δ τάξη των εσπερινών; Μόλις τώρα το συνειδητοποίησα ότι το γενικό λύκειο δεν περιλαμβάνεται στις αποφάσεις...Και πράγματι πολλά σχολεία ανέφεραν ότι οι 2 και οι 3 του Πρωταγόρα είναι εκτός...


20
Ναι, έχεις δίκιο ότι θα πρέπει να υπάρχουν και οι δυο αυτές προϋποθέσεις για την κλητική του ενικού (αν και σε αυτό υπάρχει εξαίρεση, όπως ὁ Ἀπόλλων).
Εγώ προσωπικά επιμένω στον τονισμό (ακόμα κι αν μεθοδολογικά πρόκειται για αφαίρεση), γιατί βρίσκει εφαρμογή στην πλειονότητα των ονομάτων που θα συναντήσει ένα παιδάκι Β' Γυμνασίου.
Αυτό με την ορθογραφία συνήθως πιάνει, γιατί οι περισσότερες λέξεις είναι ήδη γνωστές στα παιδιά.
Αν παρόλα αυτά εξακολουθεί να δυσκολεύεται με κάποιες μετά από αυτούς τους γενικούς κανόνες (ορθογραφία + τονισμός), απομόνωσέ τες και βάλτο να τις γράψει κάποιες φορές, για να συνηθίσει το μάτι και το χέρι. Άλλον τρόπο δεν ξέρω... :(

21
Καλημέρα!
Προσωπικά δεν ξέρω άλλον τρόπο πέραν του εμπειρικού. Δηλαδή εγώ λέω στο παιδί να σκέφτεται πώς γράφονται σήμερα οι λέξεις αυτές ή παράγωγές τους.
Π.χ. ὁ γείτων > γείτονας, γειτονιά
ὁ χειμών > χειμώνας
Με τον τρόπο αυτό βρίσκει το θέμα του ουσιαστικού στα αρχαία (προϋπόθεση, βέβαια, να ξέρει ορθογραφία!).

Όσο για την κλητική ενικού, το πώς θα γραφούν καθορίζεται από τον τονισμό.
Τα βαρύτονα ουσιαστικά γράφονται με -ο- (ὦ ῥῆτορ) ενώ όσα τονίζονται στη λήγουσα με -ω- (ὦ ἀγών).

22
Ναι, εννοείται πως χρειάζεται η επανάληψη. Είναι απαραίτητο να γνωρίζουν τις βασικές καταλήξεις των ρημάτων της ενεργητικής και της μέσης φωνής!

23
Εγώ τα διδάσκω χρησιμοποιώντας πιο πολύ τον ήχο και κάνοντας ομαδοποιήσεις ανάλογα με τα φωνήεντα και την Έγκλιση.
Είναι πιο ''μπακαλίστικος'' αυτός ο τρόπος αλλά έχω δει ότι διευκολύνει περισσότερο τα παιδιά και έχει πιο γρήγορα αποτελέσματα.
Για παράδειγμα, αφού διευκρινίσω οτι οι βασικές καταλήξεις των ρημάτων τόσο στην ενεργητική όσο και στη μέση φωνή παραμένουν ίδιες και στα συνηρημένα, δουλεύω με τα φωνήεντα που ''αλλάζουν'' σε κάθε τάξη, τους ήχους (π.χ τα -αω έχουν παντού α ή ω, δεν ακούμε άλλον ήχο). Φτιάχνω δηλαδή έναν πίνακα για τα αω με τις Εγκλίσεις και τα χαρακτηριστικά φωνήεντα κάθε έγκλισης:
Οριστική: α (ᾳ), ω (όπου τα βαρύτονα έχουν ε->α, ει->ᾳ, ο ή ου -> ω)
Υποτακτική=Οριστική
Ευκτική= ῳ (<οι)
Προστακτική=α, ω
Απαρέμφατο=α
Μετοχη=ω

Ανάλογα δουλεύω και τις άλλες τάξεις με ιδιαίτερες κατηγοριοποιήσεις για τα -οω ανάλογα με τον αριθμό.
Και φυσικά η εξάσκηση μετράει πάρα, πάρα πολύ!
Ελπίζω να βοήθησα! :)

24
1. Ναι, είναι επιμεριστικές παραθέσεις. Δεν γνωρίζω κάτι σχετικό με αυτό που λες, ότι δηλ. βρίσκονται συνήθως μετά από επιμεριστικές αντωνυμίες. Μάλλον το αντίστροφο ισχύει. Τίθενται μετά από ονόματα (ουσιαστικά ή αντωνυμίες) που δείχνουν σύνολο και οι επιμεριστικές αντωνυμίες είναι αυτές που λειτουργούν συνήθως ως επιμεριστικές παραθέσεις (ἕκαστος, ἑκάτερος, οὐδείς, ἄλλος...).

2. Ναι, είναι υποκείμενα. Πέραν του ότι δεν συνοδεύονται από μέν-δέ (δεν επιμερίζεται το ''τίνες ἄλλοι''), νομίζω πως έχει να κάνει και με την παρουσία του ''ἀλλ'ἤ'', που συνδέει όμοιους όρους.

3. Ναι, μπορεί να μεταφραστεί και με το ''αν''.

4. Εγώ θα χώριζα ως εξής:
ὥσπερ οὐ(χ) τοῦτ' αὐτούς εὐφραίνει
οἱ αθληταί ὅταν ἰδιωτῶν γένωνται κρείττονες (με πρόταξη του υποκειμένου της δευτερεύουσας) 

5. Συμφωνώ και στα δυο.

6. Θα τα έλεγα δοτικές προσωπικές κτητικές (με την έννοια ότι δεν αποκτά ο τύραννος κάτι γρηγορότερα από τον απλό πολίτη, δεν συμβαίνει τίποτα στον τύραννο γρηγορότερα από τον απλό πολίτη). Η παρουσία και του υπαρκτικού ''γίγνεσθαι'' νομίζω ενισχύει περισσότερο την άποψη της δοτικής προσωπικής κτητικής.

7. Σχετικά με τις ελλειπτικές προτάσεις (που πάντα με προβλημάτιζε η ορολογία και ποτέ δεν μπόρεσα να καταλάβω γιατί μια πρόταση στην οποία δεν δηλώνεται το υποκείμενο να θεωρείται ελλειπτική από τη στιγμή που πραγματώνεται υποχρεωτικά και δηλώνεται πάντα μέσω των προσωπικών καταλήξεων του ρήματος-τελοσπάντων), τα συντακτικά αναφέρουν την έλλειψη Υποκειμένου-Ρήματος-Κατηγορουμένου ως δείκτη ελλειπτικής πρότασης.
Για τα αμετάβατα ρήματα δεν τίθεται ζήτημα κανένα. Από τη στιγμή που είναι αμετάβατο το ρήμα, δεν απαιτεί δηλαδή σημασιολογικά, εγγενώς, κάποιο συμπλήρωμα της εννοίας του, δεν μπορεί να θεωρηθεί ελλειπτική η πρόταση στην οποία ανήκει. Τα συνδετικά ρήματα απαιτούν κατηγορούμενο υποχρεωτικά για να ολοκληρωθεί το νόημά τους. Αν παραλείπεται σε μια πρόταση αυτό και χαρακτηρίζουμε την πρόταση ελλειπτική, είναι γιατί εννοείται εύκολα από τα προηγούμενα. Προσπαθούσα να σκεφτώ όμως κάποιο παράδειγμα με μεταβατικό ρήμα και αντικείμενο που να μπορεί να παραλειφθεί και δεν μπορούσα. Αν έχεις κάτι στο μυαλό σου, πες το να το συζητήσουμε!  :)


25
Να πω τη σκέψη μου; :)
Θα έλεγα ότι η δευτερεύουσα είναι αιτιολογική. Εδώ το ἀλλά μετά από αιτιολογική πρόταση έχει τη σημασία του ''τουλάχιστον''.
Νομίζω ότι ταιριάζει και στη μετάφραση: ''Επειδή αυτά έχουν αποφασιστεί από εσάς, τουλάχιστον αφήστε με να πέσω στη θάλασσα αφού πάρω τον εξοπλισμό μου (; ) και τραγουδήσω κάποιο θρήνο.''

26
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Έκθεση Α' Λυκείου
« στις: Οκτώβριος 18, 2012, 01:10:56 μμ »
Είναι το δίτομο ''Ιδέες και επιχειρήματα για την Έκθεση-Έκφραση'' των Γιαβρή και Στουφή από τις εκδόσεις Κέδρος. :)

27
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Έκθεση Α' Λυκείου
« στις: Οκτώβριος 18, 2012, 11:55:18 πμ »
Ο Πειστικός Λόγος του Κούτρα είναι αρκετά μονότονο βιβλίο!
Εγώ χρησιμοποιώ το Κούτρα-Ζουρούδη που έχει κωδικοποιημένες ιδέες σε κάθε θέμα, ανάπτυξή των ιδεών στις επόμενες σελίδες και κριτήρια αξιολόγησης στο τέλος κάθε θεματικής ενότητας!
Του Γιαβρή δεν το έχω υπόψιν μου, αλλά μια και λέτε ότι είναι καλό θα το κοιτάξω!

Θα συμφωνήσω μαζί σου για το βιβλίο του Κούτρα, ιδίως για παιδιά της Α. Στην Γ' όμως και για προετοιμασία για τις πανελλαδικές έχει αρκετά θετικά στοιχεία (αν παραβλέψουμε τη μονοτονία του, φυσικά!).
Πάντως, κι εγώ σε παλαιότερα μαθήματά μου στην Α' το βιβλίο των Κούτρα-Ζουρούδη χρησιμοποιούσα (ανάμεσα σε άλλα) για την προετοιμασία μου και από εκεί αντλούσα και τα κριτήρια. Ως βιβλίο αναφοράς όμως για τον μαθητή το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιεί και στις επόμενες τάξεις (κάτι τέτοιο υποθέτω ότι θα σκεφτόταν η firiki) είναι πολύ καλό του Γιαβρή. Να το δεις για να το έχεις υπόψη σου στο μέλλον! :)

28
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Έκθεση Α' Λυκείου
« στις: Οκτώβριος 18, 2012, 11:43:07 πμ »
Τότε νομίζω πως το βιβλίο του Γιαβρή θα του φανεί περισσότερο ενδιαφέρον! :)
αυτο σκεφτομουν κι εγω αλλα ηθελα και μια δευτερη γνωμη..ευχαριστω πολυ

Τίποτα! Να είσαι καλά! :)

Σελίδες: 1234 ... 15

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32320
  • Τελευταία: Lena11
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1161420
  • Σύνολο θεμάτων: 19231
  • Σε σύνδεση σήμερα: 408
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 0
Επισκέπτες: 258
Σύνολο: 258

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.197 δευτερόλεπτα. 30 ερωτήματα.