Εμφάνιση μηνυμάτων

Αυτό το τμήμα σας επιτρέπει να δείτε όλα τα μηνύματα που στάλθηκαν από αυτόν τον χρήστη. Σημειώστε ότι μπορείτε να δείτε μόνο μηνύματα που στάλθηκαν σε περιοχές που αυτήν την στιγμή έχετε πρόσβαση.

Μηνύματα - MATH

Σελίδες: 1 ... 91011
141
Πανελλήνιες / Απ: Αν δώθηκε θέμα εκτός ύλης
« στις: Σεπτέμβριος 08, 2007, 02:58:27 μμ »
Απλά ,  μερικές φορές που βλέπω νέους συναδέλφουν να βρίσκονται σε δύσκολη θέση από  - ανόητες συνήθως  - παρεξηγήσεις , χωρίς μάλιστα να φταίνε ,  νοιώθω τόσο άσχημα και λέω μέσα μου : '' εγώ τι έκανα για να τους βοηθήσω ;'' Η συναδελφικότητα είναι ουσιαστικό μέρος της καλής λειτουργίας ενός  σχολείου. Αν όλοι μας νοιαζόμασταν για το συνάδελφο και κυρίως για το νέο , σίγουρα η δουλειά μας θα γίνονταν ευκολότερη , για πολλούς λόγους.
 Αλλά ο εκπαιδευτικός είναι συχνά αιχμάλωτος των δικών του αδιεξόδων. Που να βρει το κουράγιο να σκεφτεί και λίγο τον άλλο !

     Μπάμπης

142
Πανελλήνιες / Απ: Αν δώθηκε θέμα εκτός ύλης
« στις: Σεπτέμβριος 05, 2007, 10:23:35 πμ »
Μα θα έπρεπε η ΟΛΜΕ να έχει συντάξει ένα βιβλιαράκι με 100 σελιδούλες , στις οποίες να γράφονται με απλά λόγια οι βασικές αρχές  που θα ακολουθεί πάνω ένας δάσκαλος - στην περίπτωση μας για το Λύκειο - για να είναι η ζωή του στο σχολείο ήρεμη και ομαλή. Κάθε νεοδιόριστος έχει ανάγκη από λίγη κουβέντα για τις κακοτοπιές του επαγγέλματος . Η εμπειρία των αρχαιότερων είμαι πολύτιμη. Για παράδειγμα , να μερικά στοιχεία που θα έιχε αυτό το βιβλιαράκι :

   ...........................
.............................
 89) Προσοχή στα ανέκδοτα στην τάξη ! Είναι καλό να αποφεύγονται , αλλά αν καμιά φορά οι μαθητές σας το ζητούν επίμονα - πχ στις 23 Δεκεμβρίου - είναι καλύτερο να τους βάλετε να πουν μόνοι τους 2-3 , παρά να τους πείτε εσείς. Ο εκπαιδευτικός είναι καλό να αναφέρει ανέκδοτο μόνο όταν έχει και κάποια διδακτική αξία και ....  κολάει με κάποιο περιστατικό στο μάθημα ή είναι ιστορικό ή επιστημονικό ανέκδοτο κλπ. Είναι αυτονόητο ότι οι ...κακές λέξεις δεν πρέπει να αναφέρονται από το δάσκαλο , όχι επειδή κομπλάρει , αλλά επειδή το σχολείο( η σχολική τάξη) είναι  χώρος που εξυψώνει  το επίπεδο επικοινωνίας και του διαλόγου.Στο προαύλιο , υπάρχει περισσότερη άνεση αλλά και κει όλα πρέπει να έχουν το μέτρο τους.
  ( Οι μαθητές μεταφέρουν τα ανέκδοτα από την τάξη στο σπίτι , τα λένε στους γονείς και άντε τώρα να πέσεις στη ..... Λούκα )ι
 90) Ο καθηγητής - αφορά κυρίως  αυτούς που διορίζονται σε μακρινές περιοχές -  δεν συναντά μαθητές του τα απογεύματα ή τα βράδια για ...καφέ! Η εικόνα είναι πολύ αρνητική . Ούτε τους πάει στα μπουζούκια με δική του πρωτοβουλία. Είναι περιττό επίσης να πούμε ότι ποτέ δε βάζεις μαθήτρια μόνη της  στο αυτοκίνητο , ούτε για να την πας στο κέντρο υγείας !Πάντα παίρνεις μαζί σου τουλάχιστον έναν ακόμα μαθητή , κατά προτίμηση αγόρι.
 (μια φορά που μια μαθήτρια μου ζήτησε να τη μεταφέρω μετά το μάθημα στη διπλανή πόλη για φροντιστήριο και ήταν μόνη της , την έβαλα μπροστά μου και τηλεφώνησε στη μάνα της να την ενημερώσει και της δώσει την άδεια . Φαντάσου να συμβεί ένα  έστω αθώο  ατύχημα κλπ. Δεν σου λέω την περίπτωση που θα σε δει μια άλλη μαθήτρια και θα διαδώσει σε όλο το σχολείο ότι εσύ γουστάρεις
 .... τη  Πασπάτη και τη βγάζεις βόλτα. Δεν θα έχεις μέρος να κρυφτείς ).
91) Αυτό το '' μαζεύω 5 μαθητές το απόγευμα και τους κάνω συμπληρωματικά μαθήματα για να τους βοηθήσω '' κρύβει πολλούς κινδύνους και σας το συνιστώ να μην το κάνετε , όση καλή πρόθεση και να έχετε. Υπάρχει το πρόγραμμα διδακτικής στήριξης και αν θέλεις το εντάσσεις εκεί , όπου και αμείβεσαι και προσφέρεις
..........................
..........................
100).......................................

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

  Αγαπητοί συνάδελφοι φίλοι , η δουλειά του δασκάλου κρύβει πολλούς κινδύνους.Μπορεί να βρεθείς μπλεγμένος πολύ εύκολα. Και συνήθως μπλεγμένος βρίσκεσαι όταν πας να κάνεις το καλό ! Αν δε συμβεί και  μπλέξεις , δεν έχεις κανένα σύμμαχο ! Είναι όλοι εναντίον σου : συνάδελφοι , μαθητές , γονείς !Για το λόγο αυτό : κινηθείτε πάντα με σύνεση και μέτρο . Αυτό δεν περιορίζει την ελευθερία αλλά τη θωρακίζει !

 Μπάμπης

 ( δυο σκέψεις έγραψα μόνο, τελείως εκ του προχείρου . όλά μοιάζουν να είναι αυτονόητα.ούτε είμαι σοφός , ούτε θέλω να τον παριστάνω .μου αρέσει απλά να μοιράζομαι αυτό που θα βοηθήσει ίσως και κάποιον άλλο.  σκεφτείτε , αν  μαζέψουν 20 άνθρωποι τις εμπειρίες τους  ,  το βιβλιαράκι που λέμε είναι έτοιμο !)

143
Πανελλήνιες / Απ: Αν δώθηκε θέμα εκτός ύλης
« στις: Σεπτέμβριος 03, 2007, 06:59:25 μμ »
Αυτό με την ύλη δεν το καταλαβαίνω. Τα πράγματα είναι τόσο απλά !
  α) Παίρνεις την εγκύκλιο του ΥΠΕΘ
  β) Φωτοτυπείς το μάθημα που σε ενδιαφέρει τόσες φορές , όσοι είναι και οι μαθητές.
  γ) Τη μοιράζεις στους μαθητές και λες να γράψουν εκείνη τη στιγμή πάνω το όνομά τους.
  δ) Κρατάς και ένα αντίγραφο για σένα μέσα στο βιβλίο ύλης
 ε) Προαιρετικό  και λίγο επικίνδυνο: Μπροστά στα περιεχόμενα του βιβλίου λες τους μαθητές να σημειώσουν (κυκλώσουν) τις παραγράφους που είναι εντός ύλης.
 στ) Ποτέ δε βγάζεις ανακοίνωση με τις παραγράφους που εξαιρούνται αλλά ΜΟΝΟ με αυτές που εξετάζονται (γενική αρχή).
 ζ) Όλη η ύλη και για όλα τα μαθήματα πρέπει να αναρτάται στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου. ΑΝ το σχολείο δεν έχει πίνακα ανακοινώσεων ,  να κλείσει και να μετατραπεί σε αποθήκη ειδών καθαριότητας.
 η) Η ίδια λογική πρέπει να τηρείται και για τα ενδοσχολικά μαθήματα και σε όλες τις τάξεις. Ο μαθητής πρέπει να παίρνει την ύλη στο χέρι φωτοτυπία και να την βλέπει και στον πίνακα ανακοινώσεων τους τμήματος , όταν χρειάζεται.
 
 Τα παραπάνω δεν αφορούν μόνο αυτούς που πρωτοδιδάσκουν αλλά όλους μας. Οι μαθητές πρέπει να παίρνουν την ύλη επίσημα από το σχολείο.Ο διευθυντής οφείλει να ελέγξει τη λεπτή αυτή παράμετρο .Αυτό είναι αυτονόητο. Αν το σχολείο δεν μπορεί να κάνει ούτε αυτό , τότε δεν είναι σχολείο .
  Δεν θέλω να αναφέρω παραδείγματα για το τι έχω δει και τι τρομερές παρεξηγήσεις έχουν δημιουργηθεί , διότι θα γελάτε για μέρες. Αλλά αν η ζημιά γίνει , ο υπεύθυνος διδάσκων θα χάσει τον ύπνο του.

  Καλή χρονιά  , με πολύ χαμόγελο , κέφι και δημιουργία !!!

 

144
Δίνω στα μέλη του φόρουμ το σχετικό άρθρο που μας γνωστοποίησε στο

  http://clubs.pathfinder.gr/MATHEMATICA/17063?forum=2552&read=2527

 ο συνάδελφος Bil1961

 Αυτό το κείμενο αντανακλά με σαφήνεια τον προβληματισμό που υπάρχει σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες για τη βαθύτερη ανάγκη της σύγχρονης κοινωνίας να δώσει αξία και νέο όραμα στην εκπαίδευση.Σπεύδω να τονίσω όμως ότι  το θέμα δεν αντιμετωπίζεται τόσο ως θέμα Παιδείας , όπως το θεωρητικοποιούμε εμείς στην Ελλάδα , αλλά  στα πλαίσια του ανταγωνισμού και της παραπάνω εξέλιξης της τεχνολογίας .Αυτό όμως είναι άλλο ζήτημα. Απολαύστε το άρθρο αυτό:

 Ημερμομηνία καταχώρησης: Jul 8 2007 at 04:40:48 PM

'' Αιώνας των επιστημών ΧΩΡΙΣ... ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ

Οσο οι επιστήμες κατακλύζουν τη ζωή μας, άλλο τόσο οι νέοι της Δύσης στρέφονται μακριά τους. Ευρώπη και Αμερική συντάσσουν εναγωνίως τις προτάσεις τους για να βγει η εκπαίδευση από το τέλμα και όλοι οι δρόμοι οδηγούν στο Διαδίκτυο και στον... Σωκράτη!

ΤΑΣΟΣ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗΣ


«Αν μάθαινε κανείς μόνο με την παρακολούθηση, ο κάθε σκύλος θα είχε γίνει... χασάπης» λέει μια παροιμία της Ανατολής. Ισως γι' αυτό στη Δύση οι μαθητές τώρα μαθαίνουν με «ό,τι περνάει απ' το χέρι τους»

«Το περιστέρι είχε μόλις περάσει - έστω και με μαδημένη την ουρά - όταν ο Οδυσσέας φώναξε στο πλήρωμα "τώρα!". Χτυπώντας με όλη τους τη δύναμη τα κουπιά, "πέταξαν" την Αργώ πάνω από τα κύματα και την έστειλαν να περάσει ανάμεσα στη Σκύλλα και στη Χάρυβδη. Οι δύο κινούμενοι βράχοι έκλεισαν με πάταγο, κατορθώνοντας να αρπάξουν μόνο μερικές σκλήθρες από την πρύμνη του σκάφους των ηρώων». Κάπως έτσι μας διηγήθηκε ο Ομηρος το τότε... Αλλά τι θα είχε συμβεί αν η Αργώ είχε λειψούς Αργοναύτες; Πώς θα περνούσε τις Συμπληγάδες αν είχε περισσότερους επιβάτες «τουρίστες» από ό,τι κωπηλάτες;

Κάτι τέτοιο συμβαίνει στον κόσμο μας σήμερα. Ο επιστημονικός οργασμός του πρώτου μισού του προηγούμενου αιώνα έφερε μεταπολεμικά την «εκλαΐκευση της τεχνολογίας». Συσκευές οι οποίες φάνταζαν απρόσιτες μπήκαν στο σαλόνι του σπιτιού μας, στην κουζίνα, στην κρεβατοκάμαρα και τελικά στην τσέπη μας. Επειτα ήλθε η τεχνολογική επανάσταση του δεύτερου μισού του - η ψηφιακή - για να καταλύσει και το τελευταίο τεχνόφοβο οχυρό. Τώρα, όλα έχουν αποκτήσει «ψηφιακές φλέβες», ενώ την έννοια του «ηλεκτρικού ρεύματος» έχει αντικαταστήσει εκείνη της «δικτυωμένης πληροφορίας». Ολοι, ακόμη και ο παππούς ο οποίος γεννήθηκε σε σπίτι χωρίς «ρεύμα», έχουν από ένα κινητό γκάτζετ στην τσέπη τους και σπεύδουν να πλοηγηθούν στο ευρυζωνικό Διαδίκτυο. Λογικά, αυτό που πριν από 30 χρόνια λεγόταν «επάγγελμα του μέλλοντος», το να γίνεις δηλαδή προγραμματιστής υπολογιστών ή μηχανικός πληροφορικής, θα έπρεπε τώρα να δρέπει δάφνες. Οποία πλάνη!

Η φτήνια τρώει τον επιστήμονα

Τα κακά μαντάτα άρχισαν να συσσωρεύονται από την προηγούμενη δεκαετία. Από το 1995, πολλά ευρωπαϊκά πανεπιστήμια άρχισαν να αναφέρουν ότι οι αιτήσεις υποψηφίων φοιτητών για τα τμήματα Φυσικομαθηματικών έπεσαν στο μισό σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Επειτα, ήλθε η «φούσκα του χρηματιστηρίου» - αμέσως μετά το μιλένιουμ - με κύριο θύμα τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου και τους χιλιάδες απολυμένους προγραμματιστές τους. Ακολούθησε το ρεύμα «υπεργολαβίας υπηρεσιών» (outsourcing), το οποίο μετέφερε μύριες τηλεματικά διεκπεραιούμενες υπηρεσίες - όπως ο έλεγχος φορολογικών δηλώσεων των Αμερικανών - σε χώρες όπως η Ινδία. Ολα αυτά έφεραν τους κάποτε «αριστούχους με λαμπρό μέλλον» στο ταμείο ανεργίας. Η κατάσταση απεικονίστηκε με τον πιο δραματικό και επίσημο τρόπο την άνοιξη του 2006, στην έκθεση του ΟΟΣΑ για την «Εξέλιξη του Ενδιαφέροντος των Φοιτητών στις Σπουδές Επιστήμης και Τεχνολογίας» (Evolution of Student Interest in Science and Technology Studies - Policy Report; Global Science Forum, OECD, May 2006).

Τότε, ο πρώην πρωθυπουργός της Γαλλίας και μέλος της σοσιαλιστικής ομάδας ευρωβουλευτών Μισέλ Ροκάρ (Michel Rocard) χτύπησε ανήσυχος την πόρτα του επιτρόπου Ερευνας και Τεχνολογίας της ΕΕ Γιάνες Ποτότσνικ (Janez Pototchnick). Του ανέπτυξε τις σκέψεις του για το θέμα και έφυγε αναλαμβάνοντας μία αποστολή: να ηγηθεί «επιτροπής σοφών» οι οποίοι θα ανέλυαν την κατάσταση και θα χάραζαν μια νέα εκπαιδευτική πολιτική για την Ευρώπη, εν όψει του νέου Προγράμματος-Πλαισίου για την Ερευνα (7ο Π-Π).

Επιστροφή στον Σωκράτη

Ο Ροκάρ ανταποκρίθηκε με ζήλο στην αποστολή και ήδη το πόρισμα της επιτροπής του βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του τομέα έρευνας της ΕΕ (http://tinyurl.com/2mjrd7 ). Με τίτλο «Επιστημονική Εκπαίδευση Τώρα: Μια ανανεωμένη παιδαγωγική για το μέλλον της Ευρώπης» προτείνει την εγκατάλειψη της δασκαλο-βιβλιο-κεντρικής διδασκαλίας και την... επιστροφή στον Σωκράτη: Η «ρίζα του κακού», λέει, βρίσκεται στον τρόπο με τον οποίο διδάσκονται οι επιστήμες στα σχολεία μας. Η λύση υπάρχει και είναι η διερευνητική διδασκαλία των επιστημών (inquiry-based science education - IBSE), η οποία μέσω των ερωταποκρίσεων αυξάνει το ενδιαφέρον των παιδιών και το κίνητρο των δασκάλων. Η παιδαγωγική αυτή μέθοδος έχει αποδειχθεί αποτελεσματική για όλα τα επίπεδα μαθητών, από τον πιο αδύναμο ως τον ικανότερο και είναι συμβατή με τη φιλοδοξία της αριστείας. Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η αποτελεσματικότητά της στη διεύρυνση της συμμετοχής των κοριτσιών στα επιστημονικά μαθήματα. Ακόμη, «ανοίγει την πόρτα της εκπαίδευσης» στη συνεργασία με φορείς γνώσης της τοπικής κοινωνίας, όπως η βιομηχανία, τα επαγγέλματα, αλλά και οι γονείς. Επιπλέον, μπορεί να συνυπάρξει με την κλασική παιδαγωγική προσέγγιση ώστε ο συνδυασμός τους να αποφέρει τα βέλτιστα στις κατά περίπτωση νοοτροπίες και ηλικίες των εκπαιδευομένων.

Ωστόσο, ενώ έχει ήδη προταθεί και υιοθετηθεί θεωρητικά σε πολλά σχολεία της Ευρώπης, η πρακτική ενσωμάτωση της διερευνητικής μάθησης στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των τάξεων σκοντάφτει, ελλείψει δικτύου υποστήριξης. Οι δάσκαλοι δεν ενισχύονται με την απαραίτητη σχετική επιμόρφωση, οι φορείς δεν βρίσκουν ένα θεσμοθετημένο πλαίσιο συνεργασίας, οι γονείς δεν έχουν βοήθεια στο να συμβάλλουν αντίστοιχα... Τώρα, η Επιτροπή Ροκάρ προτείνει την ενδυνάμωση μιας τέτοιας στρατηγικής μέσω των χρηματοδοτικών κονδυλίων του 7ου Π-Π και τη διάνοιξη συγκεκριμένων πρωτοβουλιών.

Υπάρχουν ήδη εν δράσει δύο τέτοιες πρωτοβουλίες, η «Pollen» και η «Sinus-Transfer», οι οποίες έχουν χρηματοδοτηθεί από το 6ο Π-Π. Η «Pollen» εστίασε τη δράση της στη δημιουργία 12 ευρωπαϊκών πόλεων-«θερμοκοιτίδων επιστήμης» (Αμστερνταμ Ολλανδίας, Βακ Ουγγαρίας, Βερολίνο Γερμανίας, Βρυξέλλες Βελγίου, Λέστερ Βρετανίας, Λιουμπλιάνα Σλοβενίας, Λούρες-Σατσαβέμ Πορτογαλίας, Ταρτού Εσθονίας, Χιρόνα Ισπανίας, Περούτζια Ιταλίας, Σεντ-Ετιέν Γαλλίας, Στοκχόλμη Σουηδίας... καμία Ελλάδας!) Το «Sinus-Transfer» είναι μια αντίστοιχη «γερμανική ιστορία», που από το 2003 προωθεί την παραγωγικότερη διδασκαλία των μαθηματικών στα γερμανικά σχολεία. Ο Ροκάρ επιμένει ότι το φάσμα αυτών των πρωτοβουλιών πρέπει να ενισχυθεί και να επεκταθεί, αγκαλιάζοντας όλη την Ευρώπη.

Η παγωμένη λίμνη της εκπαίδευσης

Η ανησυχία για τις προοπτικές της εκπαίδευσης και των επιστημών δεν είναι, βεβαίως, μόνον ευρωπαϊκή. Ανάλογα δημοσιεύματα βρίσκει κάποιος όλο και πιο συχνά στις ΗΠΑ και στην Αυστραλία. Ιδιαίτερα η αντιπαράθεση της συρρίκνωσης του εγχώριου επιστημονικού δυναμικού με το «αβγάτισμα» εκείνων των αναπτυσσόμενων ασιατικών γιγάντων - μόνον η Κίνα προσθέτει στην τεχνολογική στρατιά της 150.000 νέους μηχανικούς κάθε χρόνο! - τους κάνει να μπαίνουν σε συναγερμό.

Στις ΗΠΑ, η συζήτηση των θεωρητικών της εκπαίδευσης έχει αρχίσει από νωρίτερα. Συγκεκριμένα, από την εποχή του ψυχροπολεμικού ανταγωνισμού για την «κατάκτηση του Διαστήματος». Διαπιστώνοντας ότι η τότε ΕΣΣΔ έκανε άλματα στις επιστήμες, όχι μόνον τροφοδότησαν το εκπαιδευτικό τους σύστημα με τεράστια κονδύλια, αλλά και άρχισαν να εφαρμόζουν τη διερευνητική παιδαγωγική μέθοδο. Τα αποτελέσματα τα είδαμε, με το κάρφωμα της σημαίας στο φεγγάρι, αλλά έπειτα από αυτό η εξέλιξη «κόλλησε». Προσπαθώντας να κατανοήσουν το γιατί, οι καθηγητές C. S. Smith του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ, 1981) και R. Κ. Branson, του Πανεπιστημίου της Φλόριδας (1987, 1988), χάραξαν τους κύκλους ζωής των διαφόρων τεχνολογιών και τους συνέκριναν με εκείνους των σχολικών προγραμμάτων. Η όλη άσκηση οδήγησε τον Μπράνσον στο συμπέρασμα ότι το δασκαλο-βιβλιο-κεντρικό μοντέλο εκπαίδευσης είχε φθάσει στο όριό του. Από όλα τα χρόνια σκληρής δουλειάς των εκπαιδευτικών είχε αντληθεί ό,τι ήταν να αντληθεί.

Την υπόθεση αυτή ήλθαν να επιβεβαιώσουν το 1995 τα στοιχεία που παρέθεσαν δύο αναγνωρισμένοι ειδήμονες της εκπαίδευσης στις ΗΠΑ, οι Berliner και Bild. Σύμφωνα με αυτά, η επίδοση των φοιτητών είχε παραμείνει η ίδια τα τελευταία 20 χρόνια, παρά την αύξηση των σχετικών κονδυλίων. Αντίστοιχη επιβεβαίωση ήλθε από τον μελετητή Bracey (1991, 1997), o οποίος προέβη στην ακόλουθη παραστατική δήλωση: «Η καμπύλη του γραφήματος επίδοσης του μέσου φοιτητή είναι (πια) τόσο επίπεδη όσο και η επιφάνεια μιας παγωμένης λίμνης»! Η αμερικανική εκπαίδευση έφτασε στο απόγειο της ανόδου της τη δεκαετία του 1960 και μετά «πλανάρισε», επαφιέμενη στην εισαγωγή εγκεφάλων από το εξωτερικό.

Από την Αναγέννηση στο Διαδίκτυο

Αναζητώντας λύση στο πρόβλημα, ο Μπράνσον κατέληξε σε τρεις μοχλούς αναδόμησης: (α) Ολοκληρωτικό πέρασμα από το δασκαλο-βιβλιο-κεντρικό μοντέλο εκπαίδευσης στο διερευνητικό. (β) Σημαντική επένδυση στην έρευνα και ανάπτυξη προϊόντων και διαδικασιών που θα μετατρέψουν τον εργαστηριακό εξοπλισμό των σχολείων σε αποδοτική υποδομή διερευνητικής μάθησης. (γ) Πολιτιστική αλλαγή στο πνεύμα των σχολείων, που θα δημιουργήσει ζήτηση για τα νέα προϊόντα και διαδικασίες.

Προχωρώντας τη σκέψη του ακόμη περισσότερο, ο Μπράνσον παρουσίασε στη Διεθνή Συνδιάσκεψη για την Τεχνολογία και την Εκπαίδευση (http://tinyurl.com/349x64) τη θεώρηση ότι από το 2004 περάσαμε οριστικά στη νέα εποχή της εκπαίδευσης, αυτή του Διαδικτύου! Θεωρεί ότι τώρα κλείσαμε πλέον το κεφάλαιο που άνοιξε η Αναγέννηση και ο δάσκαλος πρέπει να μάθει να διδάσκει χωρίς να ακολουθεί τη συνταγή του όποιου βιβλίου. Αλλωστε, ο όγκος των πληροφοριών που εισχωρούν από το Διαδίκτυο στα κεφάλια των παιδιών και του ιδίου δεν του το επιτρέπει. Η διαδικασία διύλισης των πληροφοριών και η μεταστάλλαξή τους σε γνώση είναι τόσο επίπονη και τόσο μακριά από το «κατεψυγμένο περιεχόμενο» των βιβλίων, που η διδασκαλία με τον κλασικό τρόπο απαξιώνεται γρήγορα στα μάτια των παιδιών. Τα πράγματα πρέπει να αλλάξουν και γρήγορα, προτού τα παιδιά αποστασιοποιηθούν ακόμη περισσότερο από τον «κόπο να μάθουν».

Σημαντική διαφοροποίηση του αμερικανικού «πορίσματος Μπράνσον» από το ευρωπαϊκό «πόρισμα Ροκάρ» αποτελεί το ότι ο καθηγητής Μπράνσον θεωρεί λάθος τη στόχευση των αλλαγών μόνο στη διδασκαλία των επιστημών. «Για τη δυσκολία υλοποίησης του διερευνητικού μοντέλου στα σχολεία» λέει «ευθύνεται και η σχεδόν αποκλειστική εστίαση στα μαθηματικά και τις επιστήμες. Δεν μπορείς εύκολα να αλλάξεις τη σχέση σχολείου - κοινότητας όταν εστιάζεις μόνο σε δύο περιοχές του ωρολογίου προγράμματος». Αλλά υπάρχει και ένας δεύτερος παράγων δυσκολίας: «Πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν μικρή εμπειρία στην αξιολόγηση των συστημικών στοιχείων και την ευθυγράμμισή τους προς όφελος των μαθητών. Για παράδειγμα, όταν βλέπουν στα διαγωνίσματα πτωχές επιδόσεις, στρέφονται στο να πιέσουν τους μαθητές περισσότερο. Αλλά η έλλειψη κινήτρου των μαθητών είναι σύμπτωμα ενός μεγαλύτερου συστημικού προβλήματος».

Προτείνει, λοιπόν, τη σταδιακή ενσωμάτωση του διερευνητικού μοντέλου στο σύνολο του σχολικού συστήματος, βαθμιαία, με ευαισθητοποίηση και προετοιμασία δασκάλων, γονιών και φορέων της κοινότητας, για τη μετάβαση στη μεταμοντέρνα εποχή της εκπαίδευσης. Είναι αισιόδοξος για μια τέτοια συνολική αλλαγή; Με την αξιοποίηση του Διαδικτύου, ναι: «Για πρώτη φορά στην ιστορία της εκπαίδευσης» δηλώνει ο Μπράνσον «μπορούμε να διδάξουμε ρεαλιστικά τους δασκάλους μας στο πώς θα γνωρίζουν και θα κατανοούν. Ακόμη περισσότερο, είμαστε τώρα σε θέση να αναγνωρίσουμε τη σοφία ως κρίσιμο στοιχείο της εκπαίδευσης».

Η γνώση του φτωχού

Οι απόψεις αυτές περί μοναδικότητας του Διαδικτύου ως εργαλείου εμπέδωσης και υλοποίησης της διερευνητικής μάθησης δικαιώνουν απόλυτα τον «δικό μας» Νίκολας Νεγκροπόντε (Nicholas Negroponte). Η σταυροφορία ανά την υφήλιο του 64χρονου γκουρού του ΜΙΤ Lab, για έναν φτηνό φορητό υπολογιστή των μαθητών που θα είναι πάντοτε και ασύρματα δικτυωμένος, έχει αυτήν ακριβώς την οπτική. Πάμπολλοι προγραμματιστές και εκπαιδευτικοί ανά τον κόσμο - και στη χώρα μας - εργάζονται τα τελευταία τρία χρόνια πυρετωδώς και εθελοντικά για να φτάσει στα χέρια των παιδιών το «βιβλίο του 21ου αιώνα». Ενα βιβλίο που μόνο στατικό δεν θα είναι: το κάθε θέμα, η κάθε άσκηση, το κάθε ερέθισμα από τον δάσκαλο θα γίνεται αμέσως σημείο εκκίνησης για ψάξιμο απαντήσεων στη συνεχώς ανανεούμενη δικτυακή βιβλιοθήκη. Η εκπαίδευση, μέσα και έξω από το σχολείο, θα είναι ένα διαρκές παιχνίδι «αναζήτησης θησαυρού». Η επίλυση προβλημάτων θα αποτελεί αντικείμενο «σωκρατικών συζητήσεων» και η ολοκλήρωση εργασιών θα γίνεται με τη χρήση δωρεάν «συνεργατικών εργαλείων» - που ως τώρα μόνον οι πάμπλουτες πολυεθνικές επιχειρήσεις παρείχαν στα στελέχη τους. Σε δεύτερο επίπεδο, η παρουσία αυτού του «καταλύτη εκπαίδευσης» στο σπίτι θα φέρει την εξοικείωση των γονιών με τη διερευνητική διαδικασία μάθησης και θα τους ωθήσει στη δικής τους «διά βίου επιμόρφωση μέσω Διαδικτύου».

Περνάμε όντως σε μια νέα εποχή. Και, όπως πάντοτε συμβαίνει, αυτή έρχεται έπειτα από μια περίοδο κρίσης. Ο καταναλωτισμός, η καταστροφή του περιβάλλοντος, η εργασιακή αβεβαιότητα, η αποβιομηχάνιση, το τέλος του προστατευτισμού, η οικονομική μετανάστευση... όλα αυτά έχουν γονατίσει το πνεύμα γονιών και δασκάλων και έχουν στερήσει τη νέα γενιά από το όνειρο για «κάτι καλύτερο». Τώρα που αναρωτιούνται όλοι προς τι τα τόσα τεχνολογικά καλούδια όταν δεν δίνουν διέξοδο στα βασικά μας προβλήματα, έρχεται το μήνυμα της εύρεσης λύσης μέσα από αυτά. Τα ψηφιακά μας γκάτζετ και η ευρυζωνική σύνδεση στο Διαδίκτυο μπορούν να γίνουν το μέσο για τη «διερευνητική εύρεση λύσεων». Τόσο για την εκπαίδευση των παιδιών μας και την αναπροσήλωση της οικουμένης στις επιστήμες όσο και για τα μύρια καθημερινά μας προβλήματα.

Οι υποδομές υπάρχουν και χτίζονται συνεχώς - μόλις πριν από λίγο άκουγα στο ραδιόφωνο ότι το «ευρυζωνικό ποσοστό των Ελλήνων» έφθασε τρέχοντας το 7%. Το να φτιαχτεί δικτυακό περιεχόμενο είναι το θέμα, το να χαραχθούν στρατηγικές ενδυνάμωσης της αλλαγής είναι το ζητούμενο. Η Ευρωπαϊκή Ενωση, με το «πόρισμα Ροκάρ», το 7ο Π-Π και άλλους μηχανισμούς, θα στηρίξει αυτή την αλλαγή. Αλλά κανείς δεν θα μας «βγάλει απ' το πηγάδι» αν δεν το θελήσουμε. Και αυτό σημαίνει πολιτική βούληση της εξουσίας και θέληση για αυτογνωσία - που θα ' λεγε και ο Σωκράτης - των πολιτών, δασκάλων και γονιών. Μόνο αν το κάνουμε εθνικό στοίχημα θα δώσουμε απάντηση στο παράπονο του Ελύτη, που ψιθύρισε λίγο προτού φύγει από κοντά μας στον θεράποντα ιατρό του Γ. Καριαννάκη:

Τι έγινε η σοφία που χάσαμε

κυνηγώντας τη γνώση...

Τι έγινε η γνώση που χάσαμε

κυνηγώντας την πληροφορία;...

(στίχοι από ποίημα του Τ.S. Eliot, αμερικανού ποιητή και εκδότη)

Το ΒΗΜΑ, 08/07/2007 , Σελ.: H06
Κωδικός άρθρου: B15106H061
[/size]

145
Και καλά εσείς που είστε νέοι ! Τι να πω όμως και γω που για 25 χρόνια ακούω τους ίδιους προβληματισμούς , βλέπω την εκπαίδευση να φθίνει , τους δασκάλους να υποβαθμίζονται ,  το έργο τους να απαξιούται και τους πολιτικούς να είναι σε πλήρη αδράνεια.
 



Τοση μαυρήλα…τι να πω… έπρεπε ναχεις αλαξει επαγγελμα..κακως βολευτηκες και καταστρεψες τη ζωη σου.Ησουνα και συ σα τη mat πριν μπεις τη ταξη,γιοματος οράματα?Και η Ζαν νταρκ οράματα έβλεπε αλλα δε της βγηκε σε καλο ::)Μηπως δε κανατε για καθιγητες τελικα?Λέω… ???




 ''Φίλε dinos!

 Με απογοητεύεις !Δεν συνδέεις τα μηνύματα και βιάζεσαι να πεις πράγματα που δεν πηγάζουν από τις σκέψεις του συνομιλητή σου ! Εδώ λέμε ότι τα πράγματα είναι δύσκολα και παρόλα αυτά εμείς - τα κουρέλια έστω - επιμένουμε και τραγουδάμε ακόμα  ! Έχοντας ξεπεράσει τα όρια της υπομονής , αλλά και τους εαυτούς μας , προσπαθούμε να αρθρώσουμε ένα απλό και κατανοητό λόγο. Γι αυτό αφιερώνουμε το χρόνο μας. Έχω κανένα λόγο να κάθομαι στις 2:50 τα μεσάνυχτα να γράφω στα μέλη του φόρουμ - και σε σένα φυσικά φυσικά -  για την υπόθεση παιδεία και τα όρια ευθύνης του εκπ/κού , άλλον από την αθέράπευτη αισιδοξία μου ;
 Γιατι δεν σου απαντούν ή δεν συνομιλούν μαζί μας και καμιά 50 - ρια καθηγητές Πανεπιστημίων  κλπ , που είναι αισιόδοξοι για την εκπαίδευση και κουβεντιάζουμε 10 άνθρωποι; Λοιπόν , είσαι μάλλον νέος και αυτό είναι καλό σημάδι !Ίσως βιάσεσαι να φτιάξεις τον κόσμο και καλά κάνεις. Όμως να βοηθάς λίγο και μένα τον γεροντότερο. Εγώ σου λέω άλλα και συ βλέπεις μαυρίλα! Εδώ οι πιτσιρικάδες στο σχολείο  με βαρέθηκαν για τη ζωντάνια μου και συνεχώς μου λεν '' κύριε που τη βρίσκετε κάθε μέρα την όρεξη !'' και συ μου λες ότι δεν κάνουμε για καθηγητές και μήπως πήραμε  ... τη ζωή μας λάθος !
 Αν δυο συνάδελφοι δεν μπορούμε να καταλάβουμε - όχι να συμφωνήσουμε - ο ένας τον άλλο , τότε τι να περιμένουμε από τους έξω ; Σε παρακαλώ ταπεινά , να μη βιάζεσαι , γιατί έτσι μένουμε στο ίδιο σημείο.''


Λοιπόν, αυτό που ακολουθεί είναι το μήνυμα όπως το ξεκίνησα , αλλά χάθηκε στην οθόνη. Ξεκίνησα άλλο , αυτό που διάβασες , αλλά  ξανααπέκτησα το αρχικό . Το β΄πρόσωπο δεν αναφέρεται σε σένα , αλλά είναι γενικότερος τρόπος έκφρασης.Πάμε λοιπόν:

Αγαπητέ φίλε , που την είδες τη μαυρίλα ;
  Η αλήθεια είναι ! Και δεν είναι η δική μου αλήθεια αλλά η απλή πραγματικότητα . Αλλά όμως δεν είμαστε απαισιόδοξοι. Από την μια παλεύουμε , έστω και με ένα μήνυμα στα fora ,και από την άλλη διατυπώνουμε τα προβλήματα όπως έχουν. Δυστυχώς η εκπαίδευση μου αρέσει και θα παρέμεινα σε αυτήν, ακόμα και αν μου ζητούσαν να πληρώσω για να διδάξω. Βλέπεις πολλούς από τους  '' αισιόδοξους'' να αφήνουν τα ωραία ιδιαίτερα των 80 ευρώ και να σου στέλνουν την άποψή τους ή να συζητάνε μαζί σου ;
 Λοιπόν , να ξέρεις ότι αυτοί που λένε μια άποψη ή που διαβάζουν μια άλλη -  τη δική σου - κάτι θέλουν να αλλάξουν στα πράγματα.
 Υπάρχουν βέβαια πολλοί που τα βλέπουν όλα ρόδινα. Υπάρχουν πολλοί που δε βλέπουν τίποτα εκτός από τον εαυτό τους. Υπάρχουν λίγοι που σκέφτονται και επιδιώκουν το καλύτερο. Υπάρχουν αυτοί που τολμούν και αυτοί που δειλιάζουν.Κάπου εδώ μέσα είμαστε όλοι.

Ο δάσκαλος είναι πάντα αισιόδοξος, ακόμα και αν διδάσκει στην Ελλάδα και μάλιστα στο Δημόσιο Σχολείο! Αυτό δε σημαίνει ότι δεν ξέρει τι γίνεται γύρω του. Αν αύριο διοριστείς - δεν μιλάω σε σένα αποκλειστικά - και μείνεις 5 χρόνια στο διπλανό νομό  , ενώ ο  φίλος σου που είναι κολλητός κάποιου υπαλλήλου του Γραφείου έρθει με απόσπαση στο σπίτι του , δήθεν για τις ανάγκες της υπηρεσίας και παίρνει για 5 χρόνια τα μόρια του Καστελλόριζου , χωρίς να τό έχει δει ούτε στο χάρτη , και τον δεις ξαφνικά να έχει 50 μόρια περισσότερα από σένα - άρα να ξεχάσεις τη μετάθεση ή την καλή οργανική θέση  -  τότε θα καταλάβεις ότι υπάρχουν πολλά που πρέπει να αλλάξουν.
 Όταν θα δεις να γίνονται διευθυντές Λυκείων και θα σε διοικούν άνθρωποι που δεν τέλειωσαν ούτε το Λύκειο , αλλά διδάσκουν σε ΕΠΑΛ , τότε θα καταλάβεις γιατί  σου φαίνονται απαισιόδοξα αυτά που γράφω.
 Αλλά δεν έχει νόημα να συνεχίζω. Καλύτερα αυτά να τα μάθει ο καθένας με το χρόνο. Αλλά όταν θα τα διαπιστώσει , δε θα μπορεί να κάνει τίποτα γιατί θα είναι αργά. Κάπως έτσι έγινε και με μένα. Όταν τα άκουγα στα πρώτα χρόνια , συνεπαρμένος από τη μαγεία της δουλειάς , έλεγα ότι αυτά τα λεν οι αριιστεροί για αντιπολίτευση.
 Τώρα που βλέπω να έχουν ήδη δοθεί από πριν οι θέσεις στους διευθυντές σχολείων - ποτέ δε συμπάθησα αυτή τη θέση, προτιμώ να πεθάνω στον πίνακα και να με ράνουν με κιμωλία -  χωρίς καν να έχουν γίνει κρίσεις ή ΠΥΣΔΕ , μετανοιώνω που περιφρονούσα ή αγνοούσα αυτούς τους ανθρώπους.
 Φίλε ,φαίνεται ότι μόνος του δεν μπορεί τελικά  να κάνει κανείς τίποτα. Αν δεν γεννηθεί ολόκληρο κίνημα γύρω απή την υπόθεση ΠΑΙΔΕΙΑ , η υπόθεση είναι χαμένη. Βλέπω ότι η κατάσταση χειροτερεύει. ΑΥτή είναι μια αισιόδοξη θέση ! Θα μπορούσα να σου πω ότι
 η κατάσταση είναι τραγική και δεν θα αλλάξει μέσα σε 50 χρόνια προς το καλύτερο. Δεν είμαι μάντης αλλά ξέρω να εκτιμώ σωστά. Με την νοοτροπία των εκπαιδευτικών που κυριαρχεί σήμερα - πλήρης αδράνεια - και με την κοινή γνώμη τελείως εχθρική προς την εκπ/κή κοινότητα , τον δάσκαλο τον περιμένουν σκληρές μέρες. Δεν αφήνω ούτε μια πιθανότητα να πέσω έξω.΄΄Ο,τι μπορεί να πάει στραβά , θα πάει οπωσσδήποτε !'' λέει ο νόμος του Μέρφυ και συπληρώνω :'' ό,τι έχει αρχίσει από καιρό να πηγαίνει στραβά και κάθε μέρα συνεχίζει να στραβώνει , κάποια στιγμή θα ... σπάσει ! ''.
  Αυτός ο λαός υιοθέτησε σε όλα τα επίπεδα το ψέμα , την απάτη , το ρουσφέτι , το βόλεμα , τη μετριότητα , την πονηριά , την αρπαγή.
 Η τύχη του είναι ανάλογη με το επίπεδό του. Αυτό του αξίζει΄, αυτό θα έχει .Και η παιδεία του ακολουθεί αναγκαστικά το δρόμο της γενικής κατάπτωσης.
 Τι να κάνω τώρα ; Να χρησιμοποιήσω κοινωνιολογικούς όρους για να περιγράψω επιστημονικά την κατάσταση στην Παιδεία και το μέλλον της , όταν την ξέρουν πολύ καλά και αυτοί που δεν έχουν με το χώρο καμιά σχέση ;
 Δεν έχω χρόνο από τη μια και από την άλλη το έχουν κάνει άλλοι , πιο ικανοί από μένα , πολύ πιο πριν.
 Τέλος , θα τελειώσω με αυτό :

 Η τύχη της Παιδείας στην πατρίδα δεν εξαρτάται μόνο από την ποιότητα και την αισιοδοξία λίγων εκπαιδευτικών. Αυτοί καλό είναι που υπάρχουν και μακάρι να γίνουν περισσότεροι . Η Ελλάδα χρειάζεται μια επανάσταση στην Παιδεία. Με σχεδιασμό , προοπτική , σκληρή αξιολόγηση όλων και σε όλα τα επίπεδα , γενναία  οικονομική αναβάθμηση του δασκάλου, δημιουργία διαρκών επιμορφωτικών τριμηνιαίων , ετήσιων ή διετών επιμορφώσεων ,ανώτατο αριθμό μαθητών σε κάθε τμήμα τα 20 άτομα ( στα Γυμνάσια - Λύκεια) , σκληρό και οργανωμένο Πανεπιστήμιο με επαγγελματική προοπτική για τον πτυχιούχο και πολλά άλλα σημαντικά πράγματα. Με μια όμως απαραίτητη προυπόθεση : αυτά θα ξεκινήσουν όλα μαζί !Αν ξεκινμήσουν ένα ένα , θα ξεφτύσουν πολύ γρήγορα και θα μείνουν στα όρια της μικροπολιτικής και της κοροϊδίας.
 Για να αλλάξει η παιδεία και να αντιστρέψει η χώρα τον αρνητικό ρυθμό στον οποίο βρίσκεται , πρέπει όλοι να αρχίσουν να μιλάνε και να δουλεύουν για την παιδεία . Από το μαθητή της Α΄Δημοτικού μέχρι τον Καθηγητή του μεταπτυχιακού! Από την νοικοκυρά που θα αφήσει την ολοήμερη αποχαύνωση στην τηλεόραση , μέχρι τον Ακαδημαϊκό , το διανοούμενο , τον καλλιτάχνη και τον επιστήμονα.
Πλούσιοι και φτωχοί , αγράμματοι και πτυχιούχοι , πρέπει όλοι να μπουν σε μια τροχιά βαθειάς κουβέντας και γενναίας προσφοράς για την Παιδεία. Οι εκπαιδευτικοί , αν το καταλάβουν , θα πρέπει να είναι φυσικά πρωτεργάτες - σε όλα τα επίπεδα αυτής της προσπάθειας.
  Αν λοιπόν αγαπητοί φίλοι δείτε κάποια στιγμή να ξεκινάει κάτι τέτοιο στη χώρα , το αύριο δε θα είναι απλά ελπίδα αλλά μια χαμογελαστή πραγματικότητα , που θα δίνει μόρφωση , εργασία , ποιότητα και ευτυχία στους πολίτες αυτής της πατρίδας.Στην αντίθετη περίπτωση θα γράφουμε στα fora ατέλειωτα μηνύματα και αυτοί που  διαχειρίζονται και κατευθύνουν πολλύ επαγγελματικά την τύχη των ανθρώπων , θα γελούν ειρωνικά για τον ρομαντισμό και την παιδική  αφέλειά μας.
                             
                       Math

( Οι σκέψεις αυτές  μπορεί να έχουν αφορμή την απάντηση του τελευταίου συνομιλητή , αλλά δεν αποτελούν προσωπική απάντηση ή αντιπαράθεση με  κάποιιο συγκεκριμένο συνάδελφο .. Αυτό είναι μια γενικότητα σε όλες τις παρεμβάσεις μου. Σέβομαι τις αντιρρήσεις και την κριτική σας, χωρίς να απαιτώ να κάνετε το ίδιο και σε μένα. Προτείνω όμως να προσπαθούμε όσο γίνεται να πιάνουμε καλά το νόημα των μηνυμάτων των συνομιλητών μας με μόνο σκοπό να πηγαίνουμε τη συζήτηση παραπέρα.Σε σοβαρά θέματα δεν έχουν νόημα προσωπικές εκτιμήσεις για συνομιλητές , όπως πχ '' είσαι ανημέρωτος '' , '' είσαι κολημένος'' , '' θα αποτύχεις αν γίνεις δάσκαλος '' ,  '' σε έφαγε η ρουτίνα ή ... η μαρμάγκα '' , ΄'' μάλλον είσαι εξοφλημένος '' , '' πρέπει να είσαι ματσωμένος για να τα λες αυτά.. '' και δεν ξέρω τι άλλο. Αν θέλουμε να μαλώσουμε ή να ασκήσουμε άλλες μας ..αρετές , έχουμε τις γυναίκες μας (αντίστοιχα τους άνδρες) !
 Αυτό που έχει σημασίαι είναι να αξιολογούμε σωστά τις απόψεις ή τις θέσεις που διατυπώνουνται , χωρίς να μας ενδιαφέρει ποιος είναι ή τι είναι αυτός που τα γράφει , αλλά μόνο αυτό που γράφει. Δεν κάνω μάθημα σε κανένα, ειμαι άλλωστε πολύ νέος στο φόρουμ , αλλά αυτά τα λίγα κατάλαβα  από τον τρόπο επικοινωνίας στα ξένα fora.Σε τελευταία ανάλυση , μπορείτε να μου πείτε'' φίλε ,εμείς εδώ έτσι είμαστε και λειτουργούμε , αν δεν σου αρέσει στρίβε''.Όμως από τα μηνύματά σας άλλο κατάλαβα και γιαυτό μπήκα στη συζήτηση.Αν η παραπάνω σκέψη μου μπορεί να βοηθήσει  , έχει καλώς. Διαφορετικά αγνοείστε την και συγχρόνως συγχωρείστε με).

 

146
Δοκιμάζουμε την υπομονή μας, γιατί ένας εκπαιδευτικός χρειάζεται πολύ υπομονή.
.....
 

Για πόσο ακόμη? ::) Δεν υπάρχουν όρια άραγε στην υπομονή ενός εκπαιδευτικού? ??? ::) ???

Τα ξεπεράσαμε τα όρια, τα ξεπεράσαμε, και βλέπω να έρχονται καταιγίδες...

 Σίγουρα κινούμαστε πέρα από τα όρια της υπομονής και αυτό δεν ξέρω αν είναι καλό ή κακό. Και καλά εσείς που είστε νέοι ! Τι να πω όμως και γω που για 25 χρόνια ακούω τους ίδιους προβληματισμούς , βλέπω την εκπαίδευση να φθίνει , τους δασκάλους να υποβαθμίζονται ,  το έργο τους να απαξιούται και τους πολιτικούς να είναι σε πλήρη αδράνεια.
 Αλλά όμως , αυτή την κατάσταση θα την πληρώσουν όλοι. Δεν βλέπω να είναι μακρυά η ώρα που η αγανάκτηση θα ξεσπάσει !
 
               ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΔΙΟΡΙΣΜΟ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΕΙΡΑ !!!
 
                                          Math

147
 Αγαπητέ συνάδελφε χαίρομαι που διαφωνείς , γιατί έτσι θα το ψάξουμε καλύτερα.

 Αν είσαι μαθηματικός , όπως εγώ , τότε το πράγμα είναι απλό. Για να φτιάξεις ένα μαθητή με καλή σκέψη, πάνω κάτω θα του διδάξεις τα ίδια πράγματα : βασική άλγεβρα ,  γεωμετρία , αναλυτική , ανάλυση κλπ. Ίσως με διαφορετική σειρά αλλά αυτά θα είναι. Το μόνο σημείο στο οποίο θα διαφέρεις τελικά με έναν άλλο συνάδελφο θα είναι ο τρόπος προσσέγγισης των εννοιών και το πώς θα κάνεις το μαθητή να κατακτήσει τη μαθηματική σκέψη.Βλέπεις λοιπόν πάλι ότι το βασικό είναι το πώς θα διδάξεις και όχι το τι. Αν νομίζεις ότι αυτά που περιέχονται στα σχολικά βιβλία - τα μαθηματικά εννοώ - είναι λάθος , τότε μπορείς  όλα αυτά τα λάθη να τα δημοσιεύσεις ή να τα πεις σε ένα μαθηματικό συνέδριο και να είσαι σίγουρος ότι οι συνάδελφοι ι θα σε ακούσουν. Διότι προφανώς κανένας καθηγητής δε θα πάει να διδάξει το λάθος , ακόμα και αν του βάλουν το πιστόλι στο κεφάλι!
 Αν είσαι άλλης ειδικότητας - ζητώ συγνώμη διότι είμαι νέος στο φόρουμ και δεν έκλεισα μέρα , οπότε δε γνωρίζω τι είναι τα μέλη -  τότε σκέψου τι έχει να γίνει αν στην τρίτη Λυκείου ο καθένας διδάσκει ό,τι αυτός νομίζει χρήσιμο ! Πρώτα πρώτα θα τον καταγγείλλουν οι μαθητές διότι τους φράζει  το μέλλον. Οι γονείς το ίδιο αλλά και οι συνάδελφοι επίσης. Αλλά ούτε και στην Α΄γυμνασίου μπορεί να κάνει ο καθένας ό,τι θέλει. Φαντάσου το φιλόλογο να θέλει να διδάξει την αρχαία ελληνική μόνο μέσα από τη βίβλο.
 Λοιπόν , καταλαβαίνω το σκεπτικό του μηνύματός σου ,  ακόμα και αν ξεκίνησα με αυτόν τον .. άγριο τρόπο να διατυπώνω τις αντιρρήσεις μου. Συγνώμη.Θέλεις φυσικά να τονίσεις και να στηρίξεις την αυτοδυναμία του δασκάλου στο έργο του  και την άρση κάθε προσταγής από τα πάνω για το τι θα πει. Δε θέλεις λογοκρισία και ευθυγράμμιση , ειδικά με πράγματα που αντιπαλεύεις. Σε αυτό είμαι μαζί σου. Όμως , στο πρώτο μου μήνυμα , δεν υποστήριξα πουθενά ότι ο καθηγητής - δάσκαλος θα λέει υποχρεωτικά αυτά που αναφέρουν τα σχολικά βιβλία και μόνο. ΑΥτό δεν έγινε ποτέ ακόμα και στα πιο σκληρά τυρανικά καθεστώτα !Πάντα υπάρχουν οι δάσκαλοι , λίγοι έστω ,  που το έργο τους δεν το θέτουν στην υπηρεσία των κοινωνικών συστημάτων αλλά στην υπηρεσία της ανθρωπότητας. Θέλεις να είσαι ένας από αυτούς και μαζί σου να προσμετράς και μένα. Αυτό που είπα ,
Άλλωστε το δάσκαλο τον ενδιαφέρει πρωτίστως το '' πώς θα το διδάξω'' και μετά το '' τι θα διδάξω''. Το δεύτερο είναι ευθύνη κυρίως άλλων οργάνων.

αναφέρεται στο γεγονός ότι δεν μπορεί ο καθένας να επιλέγει όποια διδακτέα ύλη θέλει , διότι έτσι χάνεται και η αρχή της ισοδύναμης εκπαίδευσης , με το σκεπτικό ότι πολλοί μαθητές κινδυνεύουν να μην μάθουν ούτε τα στοιχειώδη. Μην φαντάζεσαι μόνο τον καλό δάσκαλο αλλά σκέψου και αυτόν που έμαθε δυο πραγματάκια και έχει 20 χρόνια να μπει σε βιβλιοπωλείο! Αυτός τι παιδεία θα προσφέρει υιοθετώντας ένας δικό του τρόπο οικοδόμησης των γνώσεων διδάσκοντας ό,τι του αρέσει ;
 Επειδή ήξερα ότι κάποιος θα διαφωνήσει - κατάλαβα ότι εδώ μιλάνε καλά μυαλά και ανήσυχοι εκαπιδευτικοί - είχα βάλει τη φράση ''... κυρίως ''. Δεν το έβαλα τυχαία για να γεμίσω τη γραμμή :).Ήθελα να τονίσω τούτο : ο δάσκαλος είναι ελεύθερος ( το τόνισα και αυτό αλλά μάλλον το ξέχασες) να προσθέσει ή να αφαιρέσει απόψεις πάνω σε σοβαρά ζητήματα, κυρίως στην ιστορία  ή τη λογοτεχνία , αλλά και παντού. Το βασικό έργο του όμως δεν είναι το τι θα διδάξει !. ΑΝ ο δάσκαλος φτάσει στο σημείο να απορρίψει συνολικά το σχολικό βιβλίο και την ουσία του περιεχομένου του , τότε και το βιβλίο έχει αποτύχει και ο ίδιος ! Ο δάσκαλος ζωντανεύει το βιβλίο και εδώ ακριβώς  συμπυκνώνεται η μαεστρία του : Το πώς θα κάνει το σχολικό εγχειρίδιο 10 φορές καλύτερο από ότι είναι , ακόμα και αν πράγματι δεν είναι τόσο καλό , όσο πρέπει.
 Τέλος να πω και και αυτό: Δεν πιστεύω ότι σε αυτή τη χώρα όλοι είναι ανίκανοι να επιλέξουν για κάθε τάξη και το κάθε  μάθημα ένα βασικό όγκο διδακτέας ύλης. Αυτό υποτιμά το ρόλο μας ως δάσκαλου. Δεν γίνεται να μην ξέρει κανένας  στο ΠΙ , κανένας σχολικός σύμβουλος ή κανένας παράγοντας της εκπαίδευσης πχ την σημασία της Αντιγόνης για την αγωγή του εφήβου και να διδάσκεται τυχαία. Πώς να νομιμοποιηθώ λοιπόν εγώ και αντί για την Αντιγόνη να διδάξω τη Λυσιστράτη του Αριστοφάνη , ακόμα και αν πρόκειται για σπουδαίο έργο ;
  Λοιπόν , έχουμε όλοι να προσφέρουμε πολύ σημαντικό έργο σε πολλά επίπεδα. Και στον τρόπο μεταλαμπάδευσης της γνώσης αλλά και στη διαμόρφωση της διδακτέας ύλης. Ευτυχώς έχουμε Δημοκρατία - έστω αυτή  που έχουμε - και μιλάμε στους μαθητές για όλα: Για βασιλιάδες  , για τυράννους , για ανθρωπιστές , για επιστήμονες , για επιστήμη , για όλα.Κανένας δε διώκεται για τις απόψεις του. Το βασικό πρόβλημα δεν είναι ότι διδάσκουμε άχρηστα πράγματα - υπάρχουν και τέτοια  που όμως  ο εκπαιδευτικός ή δεν τα τονίζει ή τα προσπερνά - αλλά ότι διδάσκουμε πολλά , σε λάθος χρόνο , με λάθος τρόπο , με ξεπερασμένες μεθόδους , σε λάθος παιδιά ίσως , με σίγουρα λάθος προοπτική και πολλά άλλα που τα ξέρεις μόνος σου . Πρόβλημα είναι οι εξαθλιωμένοι οικονομικά εκπαιδευτικοί , η κοινωνία που περιφρονεί  κάθε τι που δεν το πληρώνει από την τσέπη του , συνεπώς και τη δημόσια παιδεία , ο μαθητής που δεν βλέπει το μέλλον του να βελτιώνεται αποκτώντας γνώση και ακαδημαϊκούς τίτλους , η ανεργία , οι κοινωνικές προκλήσεις και ανισότητες , η ξενοφοβία και ο τρομερός ρατσισμός στον οποίο οδήγησε το κράτος τους πολίτες με την πολιτική του στους μετανάστες κλπ.
  Μακάρι ο εχθρός μου αυτή τη στιγμή να ήταν κάποιος που θα μου έλεγε να διδάξω ότι ο Καραϊσκάκης ήταν Άραβας! Το πρόβλημά μου είναι ότι ελάχιστοι θέλουν να μάθουν  και κυρίως ότι οι περισσότεροι δεν αφήνουν ούτε αυτούς τους λίγους ,που θέλουν , να μάθουν.
  Το πρόβλημά μου είναι ότι η παιδεία στη χώρα μας είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που η κοινωνία και οι άνθρωποί της δεν θέλουν να το λύσουν. Μέρος αυτού του προβλήματος είμαι και γω , γι αυτό όσα γράφω είναι μάλλον προβληματικά και όχι  ίσως γόνιμοι προβληματισμοί που θα βοηθούσαν σε κάτι.
                                             Math
Παράθεση

148


....  δεν είναι ο σκοπός μας να φυτέψουμε τα δικά μας οράματα στα μυαλά τους, αλλά να τους βοηθήσουμε να ανακαλύψουν τα δικά τους, καθώς και να αποκτήσουν τη δύναμη να τα κάνουν πραγματικότητα.


 Αυτές οι σκέψεις και θέσεις είναι συγκινητικές και συγκλονιστικές .!
 Μακάρι να μπορούσαν να γραφούν σε μια  καλλιτεχνική αφίσα στην είσοδο  κάθε σχολείου.Θα μπορούσαν να αποτελούν κάλλιστα το                     Πρώτο Αξίωμα του Εκπαιδευτικού.
 Εύγε !
                        MATH

149
Μόλις  έγινα μέλος του forum και μάλιστα με αφορμή μια σύνδεση που έδωσε ο Βασίλης , ικανός και καλός συνάδελφος ,  σε άλλο μαθηματικό φόρουμ.
 Το ερώτημα που έθεσε συνάδελφος στην αρχή είναι καλό  και σαφές. '' ... όρια κλπ''. Η λέξη όριο δηλώνει περιορισμό ακόμα και αν πρόκειται για άπειρο όριο. Λοιιπόν , δεν θα επεκταθώ.Η ανάλυση και οι απόψεις που διατυπώθηκαν στα προηγούμενα μηνύματα προσεγγίζουν πολύ καλά το θέμα και  απαντούν ικανοποιητικά στο αρχικό ερώτημα .Λοιπόν , θα μου επιτρέψετε δυο σκέψεις :
α)  Ο δάσκαλος έχει γενικά ευθύνη αλλά και ελευθερία στο έργο του.Μπορεί να ακολουθεί πιστά τις οδηγίες του ΠΙ και των βιβλίων , μπορεί όμως και επεκτείνεται , όταν κρίνει ότι με αυτό τον τρόπο θα προσφέρει περισσότερα.Ποτέ όμως δε θα πρέπει να αγνοεί τους γενικούς κανόνες για τη διδασκαλία , ούτε να προσφέρει λιγότερα από το ελάχιστο που ορίζουν οι κανονισμοί. Άλλωστε το δάσκαλο τον ενδιαφέρει πρωτίστως το '' πώς θα το διδάξω'' και μετά το '' τι θα διδάξω''. Το δεύτερο είναι ευθύνη κυρίως άλλων οργάνων.

β) Η οικονομική θέση του δασκάλου έχει προφανώς μεγάλη σχέση με το σύνολο και την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης σε ένα κράτος. Το ύψος των αποδοχών εκφράζει επιπλέον και την αντίληψη που τρέφει μια κοινωνία για το ρόλο και του έργου του δασκάλου.Στην πατρίδα μας η αμοιβή του δασκάλου είναι  απαράδεκτα χαμηλή , αλλά ,όπως είπα, αυτό αντικατοπτρίζει και το γενικότερο πολιτιστικό και ποτισμικό επίπεδο του λαού μας. Κανένας Έλληνας αυτή τη στιγμή δε θέλει  οικονομική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού  , όλοι όμως θέλουν καλύτερη εκπαίδευση ! ΑΥτή η τρομερή αντίθεση καθιστά έκδηλη τη σύγχιση που κυριαρχεί στο νου των πολιτών αλλά εκφράζει και την ισοπέδωση στις αξίες.
γ) Όταν ο δάσκαλος μπαίνει στην τάξη , ξεχνάει τις αποδοχές του ! Είναι δάσκαλος και αυτό τα λέει όλα.Την ώρα της διδασκαλίας προσπαθεί να γίνει αυτό που θα ήθελε να είναι : τέλειος ! Η διδασκαλία συναρπάζει ! Το μόνο που θέλει είναι να υπάρχουν δυο μαθητές που να του βάλουν στο νου ... φωτιά με λίγες καλές ερωτήσεις ή με το ενδιαφέρον τους. Ο άνθρωπος διδάσκεται μόνο με την ψυχή(Pestallozi) και ο σημερινός δάσκαλος παλεύει να δώσει αυτό που έχει στην ψυχή του . Τα λίγα χρήματα που παίρνει το συνειδητοποιεί όταν κάνει συγκρίσεις ή όταν τον φέρνουν προκλητικά μπροστά σε άλλους υψηλόμισθους .
δ) Προσωπικά πιστεύω ότι ο εκπαιδευτικός δεν παράγει έργο μόνο όταν αμοίβεται υψηλά. Παράγει έργο όταν ξέρει ότι το έργο του έχει αξία και απολαμβάνει της αναγνώρισης της κοινωνίας. Σήμερα το έργο του δασκάλου στην Ελλάδα δεν το αναγνωρίζουν. Η πλειοψηφία πιστεύει ότι το  σχολείο  χρειάζεται  μόνο για να δώσει το απολυτήριο και το Πανεπιστήμιο  χρειάζεται μόνο για να πάρει το πτυχίο ! Μου έλεγε το χειμώνα ένας καθηγητής στο Πολυτεχνείο ( ΕΜΠ) ότι αν βγει ανακοίνωση να περάσουν όσοι θέλουν να πάρουν το πτυχίο , χωρίς να έχουν διδαχθεί τα μαθήματα , θα επικρατούσε συνωστισμός. Αυτό δείχνει ότι  υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με το μορφωτικό επίπεδο τόσο της οικογένειας , όσο και την χώρας συνολικά . Η φιλομάθεια έχει αντικατασταθεί από την έννοια της εξαγοράς και της οφελιμότητας.
  Τα έχω γράψει πολλές φορές και αλλού. Παιδεία μπορεί να γίνει αν το θελήσουμε ως λαός.Αυτή τη στιγμή ο λαός δεν ξέρει τι είναι παιδεία και αυτοί που ξέρουν  ή που έχουν τη θέση για να την αναβαθμίσουν ,  δε θέλουν.Ο ρόλος του εκπαιδευτικού αυτή είναι σήμερα ρόλος κομπάρσου. Δεν τον ακούει κανείς - κυριολεκτώ.Ούτε τον ρωτάει ούτε ενδιαφέρεται.Το Σεπτέμβριο θα διδάξει νέα βιβλία που δεν τα έχει δει ποτέ.Η πατρίδα κρίνει ότι με δυο μέρες σεμινάριο θα τον κάνει πανέτοιμο. Και όμως αυτός ο ''κακός δάσκαλος'' , όπως αρέσκεται να τον αποκαλεί ο λαός , θα βρει το κουράγιο και θα σταθεί με αξιοπρέπεια απένταντι στους μαθητές του.Για πολλούς και διάφορους λόγους. Όμως , όσο καλά και να σταθεί , δε θα είναι ποτέ ο δάσκαλος που έχουμε στο μυαλό μας : με το χαμόγελο , τη σοφία , με την ευπρέπεια και  τη διάθεση να αφήσει το γραφείο του και να περπατήσει στην αυλή με τα παιδιά. Διότι στο πίσω μέρος του κεφαλιού του κάτι θα τον βασανίζει : το γεγονός ότι είναι μόνος και εγκατελειμένος .Από γονείς , φορείς  και πολιτεία.Και έτσι δε θα μπορέσει  ποτέ να σκεφτεί ότι ο πιο δυνατός του σύμμαχος σε αυτό τον μοναχικό δρόμο είναι ο μαθητής.
 Αλλά μήπως και ο μαθητής  τον εγκαταλείψει κάποια στιγμή για να προστρέξει και αυτός στον παντοδύναμο κατήφορο  που δεσπόζει στη χώρα ;
Μ ΑΤΗ  

Σελίδες: 1 ... 91011

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32329
  • Τελευταία: kblala
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1162165
  • Σύνολο θεμάτων: 19242
  • Σε σύνδεση σήμερα: 735
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 4
Επισκέπτες: 737
Σύνολο: 741

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.082 δευτερόλεπτα. 30 ερωτήματα.