1
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Ιστορία Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης
« στις: Οκτωβρίου 20, 2020, 11:59:18 pm »
Καλησπέρα! Θα ήθελα, αν κάποιος διορθώνει γραπτά πανελληνίων ή γνωρίζει, να μου λύσει κάποιες απορίες σχετικά την αξιολόγηση των πηγών. Αρχικά, αυτό που με προβληματίζει είναι, αν στη μέθοδο της σύνθεσης η αναφορά στις πηγές και στο είδος στο οποίο ανήκουν (πρωτογενής, δευτερογενής) κρίνεται αναγκαία. Η καθηγήτρια που διδάσκει στο σχολείο θεωρεί λάθος, όπως είπε στη μαθήτριά μου, τη μη παραπομπή κάθε φορά στην πηγή. Η ίδια μάλιστα ζητάει να ξεκινούν τη σύνθεση με εισαγωγική παράγραφο που θα αναφέρει τον συγγραφέα, το έργο, τη χρονολογία δημοσίευσης κ.τ.λ. καθώς και το είδος της πηγής (πρωτογενής, δευτερογενής). Στη συνέχεια, για τη σύνθεση των πληροφοριών του σχολικού βιβλίου και της πηγής, ζητά την εισαγωγή μεταβατικών φράσεων (σύμφωνα με την πηγή, τα παραπάνω επιβεβαιώνονται, ανάλογες πληροφορίες αναφέρονται) κάθε φορά που αξιοποιείται κάποια πληροφορία των πηγών.
Προσωπικά, ως προς τη σύνθεση δεν ζητούσα από τη μαθήτριά να μου δημιουργεί τέτοια εισαγωγική παράγραφο σχετικά με την ταυτότητα των πηγών, παρά ένα εισαγωγικό πλαίσιο που μας οδηγεί ομαλά στην απάντηση και θέτει το χρονικό πλαίσιο (συνήθως κάτι τέτοιο υπάρχει και στην αρχή του κάθε κεφαλαίου). Έπειτα, κάναμε τον συνδυασμό των πληροφοριών του σχολικού βιβλίου και των πηγών στο κατάλληλο σημείο , προσέχοντας οι πληροφορίες να τοποθετηθούν, εκτός άλλων, με χρονολογική σειρά. Όσες από τις πληροφορίες, από την άλλη, δεν σχετίζονταν με το βιβλίο τοποθετούνταν στο τέλος ως συμπληρωματικά στοιχεία. Κατά τη σύνθεση αυτή των πληροφοριών κάνουμε χρήση μεταβατικών και συνδετικών λέξεων (π.χ. Πιο συγκεκριμένα, αναλυτικότερα), χωρίς όμως να γίνεται αναφορά στην πηγή που αξιοποιήθηκε. Αναφορά στην πηγή κάνουμε μόνο, αν αυτή λέει κάτι εκ διαμέτρου αντίθετο. Διερωτώμαι, αν εγώ κάνω κάτι λάθος ή αυτά που ζητά η καθηγήτρια είναι περιττές πληροφορίες; Να σημειώσω ότι κι εγώ ως μαθητής αξιοποιούσα την παραπάνω μέθοδο, γράφοντας 99/100 στις εξετάσεις του 2011.
Προσωπικά, ως προς τη σύνθεση δεν ζητούσα από τη μαθήτριά να μου δημιουργεί τέτοια εισαγωγική παράγραφο σχετικά με την ταυτότητα των πηγών, παρά ένα εισαγωγικό πλαίσιο που μας οδηγεί ομαλά στην απάντηση και θέτει το χρονικό πλαίσιο (συνήθως κάτι τέτοιο υπάρχει και στην αρχή του κάθε κεφαλαίου). Έπειτα, κάναμε τον συνδυασμό των πληροφοριών του σχολικού βιβλίου και των πηγών στο κατάλληλο σημείο , προσέχοντας οι πληροφορίες να τοποθετηθούν, εκτός άλλων, με χρονολογική σειρά. Όσες από τις πληροφορίες, από την άλλη, δεν σχετίζονταν με το βιβλίο τοποθετούνταν στο τέλος ως συμπληρωματικά στοιχεία. Κατά τη σύνθεση αυτή των πληροφοριών κάνουμε χρήση μεταβατικών και συνδετικών λέξεων (π.χ. Πιο συγκεκριμένα, αναλυτικότερα), χωρίς όμως να γίνεται αναφορά στην πηγή που αξιοποιήθηκε. Αναφορά στην πηγή κάνουμε μόνο, αν αυτή λέει κάτι εκ διαμέτρου αντίθετο. Διερωτώμαι, αν εγώ κάνω κάτι λάθος ή αυτά που ζητά η καθηγήτρια είναι περιττές πληροφορίες; Να σημειώσω ότι κι εγώ ως μαθητής αξιοποιούσα την παραπάνω μέθοδο, γράφοντας 99/100 στις εξετάσεις του 2011.