29
Κλάδος ΠΕ02 Φιλολόγων / Απ: Η Ιστορία επιστρέφει στους ξενόγλωσσους; Το θέατρο του παραλόγου....
« στις: Οκτώβριος 03, 2013, 12:28:01 πμ »
Παραθέτω σχόλιο από άλλο εκπαιδευτικό σάιτ:
...
Για την Ιστορία, όμως, θα μου επιτρέψεις κι εσύ να πω ότι έχει δυσκολίες και απαιτήσεις που πολλοί ούτε καν υποψιάζονται. Η Ιστορία δεν είναι απομνημόνευση (αν και ως ένα βαθμό χρειάζεται κι αυτή), αλλά κυρίως ιστορική σκέψη, η καλλιέργεια της οποίας είναι ένας από τους βασικούς σκοπούς του μαθήματος (ο οποίος συχνά ακυρώνεται από τα ίδια τα αναλυτικά προγράμματα και τον τρόπο διδασκαλίας και εξέτασης). Οι μαθητές στο Γυμνάσιο και κυρίως στο Λύκειο πρέπει να μπορούν να κατανοούν την ιστορικότητα των εννοιών και τη μεταβολή των κοινωνιών στο χρόνο, να αντλούν πληροφορίες από πηγές και να τις συγκρίνουν, να ξεχωρίζουν τα γεγονότα από τις ερμηνείες τους καθώς και τις διαφορετικές ερμηνείες των γεγονότων, να καταλάβουν ότι και το σχολικό βιβλίο δεν καταγράφει απλώς γεγονότα "όπως έγιναν" αλλά τα ερμηνεύει, να διαχωρίζουν τις εποχές (ως προς τις συνθήκες ζωής, τις αντιλήψεις κ.α.) στις οποίες διαδραματίστηκαν τα ιστορικά γεγονότα, π.χ. του 1821 και του 1941, κλπ κλπ. Αν τα μάθουν αυτά, μπορεί στο τέλος να μη θυμούνται την κάθε λεπτομέρεια (δεν είναι άλλωστε αυτό το ζητούμενο), αλλά τουλάχιστον θα έχουν ξεκάθαρα κάποια πράγματα στο μυαλό τους και σίγουρα δεν θα μπερδεύουν τους Οθωμανούς με τους Ναζί. Το κυριότερο: θα είναι λιγότερο πιθανό να χειραγωγηθούν από τον κάθε φασίστα, δημαγωγό, τηλεπλασιέ βιβλίων, δημοσιογράφο κ.α. Δε θα τα μάθουν όμως αν ο καθηγητής απλώς αναπαράγει το περιεχόμενο του βιβλίου (έστω και δίνοντας επιπλέον πληροφορίες) ούτε αν -ακόμα χειρότερα- βάζει τα παιδιά να διαβάζουν "το μάθημα" και τους λέει ποια σημεία να υπογραμμίσουν.
Το βασικότερο, λοιπόν, είναι τι διδάσκεται και με ποιον τρόπο, έχει όμως σημασία και από ποιον διδάσκεται, γιατί απαραίτητη προϋπόθεση για να βοηθήσει κάποιος τους μαθητές να αποκτήσουν ιστορική σκέψη είναι, φυσικά, να τη διαθέτει ο ίδιος. Σίγουρα υπάρχουν συνάδελφοι ξένων γλωσσών που ψάχνονται και προσπαθούν να κάνουν το μάθημα ενδιαφέρον και ελκυστικό για τα παιδιά. Αυτό είναι όχι μόνο θετικό, αλλά και αναγκαίο· ωστόσο, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι αρκετό, τουλάχιστον για το Λύκειο (και σίγουρα δεν φταίνε γι' αυτό οι συνάδελφοι)...
Δεν έχεις καθόλου άδικο, βέβαια, ότι όλη η φασαρία γίνεται κυρίως για τις ώρες και όχι για την ποιότητα του μαθήματος (η οποία, εννοείται, δεν ενδιαφέρει καθόλου το υπουργείο). Δεν ευθύνονται όμως γι' αυτό μόνο οι ΠΕ02, υποσύνολο των οποίων, στο κάτω κάτω, είναι οι ιστορικοί (αλλά και οι πτυχιούχοι των άλλων τμημάτων δεν είναι άσχετοι, όπως λένε ορισμένοι). Τέλος πάντων, έχω ξαναπεί ότι προσωπικά δεν έχω αντίρρηση να εφαρμόζεται η β΄ ανάθεση, όταν ένας συνάδελφος χρειάζεται λίγες ώρες για να συμπληρώσει το ωράριό του. Μόνο όμως γι' αυτό και όχι επειδή η Ιστορία είναι τάχα "εύκολο" μάθημα ή πίτα για να μοιράσουμε τα κομμάτια.
...
Για την Ιστορία, όμως, θα μου επιτρέψεις κι εσύ να πω ότι έχει δυσκολίες και απαιτήσεις που πολλοί ούτε καν υποψιάζονται. Η Ιστορία δεν είναι απομνημόνευση (αν και ως ένα βαθμό χρειάζεται κι αυτή), αλλά κυρίως ιστορική σκέψη, η καλλιέργεια της οποίας είναι ένας από τους βασικούς σκοπούς του μαθήματος (ο οποίος συχνά ακυρώνεται από τα ίδια τα αναλυτικά προγράμματα και τον τρόπο διδασκαλίας και εξέτασης). Οι μαθητές στο Γυμνάσιο και κυρίως στο Λύκειο πρέπει να μπορούν να κατανοούν την ιστορικότητα των εννοιών και τη μεταβολή των κοινωνιών στο χρόνο, να αντλούν πληροφορίες από πηγές και να τις συγκρίνουν, να ξεχωρίζουν τα γεγονότα από τις ερμηνείες τους καθώς και τις διαφορετικές ερμηνείες των γεγονότων, να καταλάβουν ότι και το σχολικό βιβλίο δεν καταγράφει απλώς γεγονότα "όπως έγιναν" αλλά τα ερμηνεύει, να διαχωρίζουν τις εποχές (ως προς τις συνθήκες ζωής, τις αντιλήψεις κ.α.) στις οποίες διαδραματίστηκαν τα ιστορικά γεγονότα, π.χ. του 1821 και του 1941, κλπ κλπ. Αν τα μάθουν αυτά, μπορεί στο τέλος να μη θυμούνται την κάθε λεπτομέρεια (δεν είναι άλλωστε αυτό το ζητούμενο), αλλά τουλάχιστον θα έχουν ξεκάθαρα κάποια πράγματα στο μυαλό τους και σίγουρα δεν θα μπερδεύουν τους Οθωμανούς με τους Ναζί. Το κυριότερο: θα είναι λιγότερο πιθανό να χειραγωγηθούν από τον κάθε φασίστα, δημαγωγό, τηλεπλασιέ βιβλίων, δημοσιογράφο κ.α. Δε θα τα μάθουν όμως αν ο καθηγητής απλώς αναπαράγει το περιεχόμενο του βιβλίου (έστω και δίνοντας επιπλέον πληροφορίες) ούτε αν -ακόμα χειρότερα- βάζει τα παιδιά να διαβάζουν "το μάθημα" και τους λέει ποια σημεία να υπογραμμίσουν.
Το βασικότερο, λοιπόν, είναι τι διδάσκεται και με ποιον τρόπο, έχει όμως σημασία και από ποιον διδάσκεται, γιατί απαραίτητη προϋπόθεση για να βοηθήσει κάποιος τους μαθητές να αποκτήσουν ιστορική σκέψη είναι, φυσικά, να τη διαθέτει ο ίδιος. Σίγουρα υπάρχουν συνάδελφοι ξένων γλωσσών που ψάχνονται και προσπαθούν να κάνουν το μάθημα ενδιαφέρον και ελκυστικό για τα παιδιά. Αυτό είναι όχι μόνο θετικό, αλλά και αναγκαίο· ωστόσο, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι αρκετό, τουλάχιστον για το Λύκειο (και σίγουρα δεν φταίνε γι' αυτό οι συνάδελφοι)...
Δεν έχεις καθόλου άδικο, βέβαια, ότι όλη η φασαρία γίνεται κυρίως για τις ώρες και όχι για την ποιότητα του μαθήματος (η οποία, εννοείται, δεν ενδιαφέρει καθόλου το υπουργείο). Δεν ευθύνονται όμως γι' αυτό μόνο οι ΠΕ02, υποσύνολο των οποίων, στο κάτω κάτω, είναι οι ιστορικοί (αλλά και οι πτυχιούχοι των άλλων τμημάτων δεν είναι άσχετοι, όπως λένε ορισμένοι). Τέλος πάντων, έχω ξαναπεί ότι προσωπικά δεν έχω αντίρρηση να εφαρμόζεται η β΄ ανάθεση, όταν ένας συνάδελφος χρειάζεται λίγες ώρες για να συμπληρώσει το ωράριό του. Μόνο όμως γι' αυτό και όχι επειδή η Ιστορία είναι τάχα "εύκολο" μάθημα ή πίτα για να μοιράσουμε τα κομμάτια.