Εμφάνιση μηνυμάτων

Αυτό το τμήμα σας επιτρέπει να δείτε όλα τα μηνύματα που στάλθηκαν από αυτόν τον χρήστη. Σημειώστε ότι μπορείτε να δείτε μόνο μηνύματα που στάλθηκαν σε περιοχές που αυτήν την στιγμή έχετε πρόσβαση.

Μηνύματα - Dwrina

Σελίδες: 1 ... 136137138139
1919
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 16, 2016, 01:24:25 μμ »
αpri, καλά έκανες και έγραψες  γιατί οι παρατηρήσεις σου  εξηγούν και τη  λογική πορεία του φαινομένου.

Sali, έχω κατανοήσει πλέον πλήρως αυτά που λες, αλλά μάλλον, όπως ανέφερα και σε προηγούμενο μήνυμά μου, δεν αντιλαμβάνομαι πάντοτε τον Schwyzer. Γιατί γράφει  (σελ.804): «η ος αρχικά ήταν μόνο ουσιαστικοφανής. Για πρώτη φορά με τη συμπερίληψη της αναφορικής λέξης στην αναφορική πρόταση η ος έλαβε  και σημασία επιθέτου, π.χ.
Ὃς δέ κ᾽ ἀνὴρ ἀπὸ ὧν ὀχέων ἕτερ᾽ ἅρμαθ᾽ ἵκηται ἔγχει ὀρεξάσθω, Δ 306».
 Προφανώς δεν εννοεί αυτό που κατάλαβα εγώ (δηλαδή επιθετικός προσδιορισμός) ή είναι άλλη περίπτωση. Επειδή όμως ξέρω ότι βασιζόμενη στον Schwyzer κάπου θα κάνω λάθος,  για αυτό απευθύνομαι σε εσάς.

1920
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 15, 2016, 08:49:13 μμ »
 Αν κατάλαβα καλά,  Sali,  δεν δέχεσαι, ούτε για να πούμε κάτι απλό στα παιδιά, να συντάξουμε το εξ με το πόλεως και να θεωρήσουμε το ης επιθετικό προσδιορισμό (εγώ από την αρχή εκεί το πήγαινα και ήλπιζα να συμφωνήσετε μαζί μου).  Το ενδεχόμενο της επεξήγησης το απέρριψα, γιατί πιστεύω ότι πρόκειται για λύση που υιοθέτησε ο συκγεκριμένος φιλόλογος, για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα που έχω και εγώ, δηλαδή να πει κάτι απλό στα παιδιά.
 Για μένα την ίδια πάντως οι απαντήσεις σου ήταν πολύ κατατοπιστικές και με βοήθησαν να ξεκαθαρίσω ένα συντακτικό φαινόμενο (ενσωμάτωση του όρου αναφοράς και ταυτόχρονα επανάληψη του περιεχομένου της αναφορικής!) που με προβλημάτιζε καιρό.

Ευχαριστω πολύ και πάλι!

1921
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 15, 2016, 04:57:06 μμ »
Sali, ευχαριστώ για την απάντηση. Με βοήθησες να καταλάβω τι γίνεται, αλλά παραμένει το ερώτημα: έτσι όπως είναι οι φράσεις τι θα πω στα παιδια ότι είναι το ης, το πόλεως, το α  και το  οικήματα  και παραδείσους; Μπορείς να με βοηθήσεις και σε αυτό;

1922
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 15, 2016, 04:45:33 μμ »
Στη συγκεκριμένη περίπτωση το υποκείμενο του κινδυνεύειν  είναι το πληθος, οπότε δεν τίθεται θέμα ταυτοπροσωπίας.  Όσο για αυτό που λέει η μαθήτριά σου, μπορεί να έχει υπ' όψιν της το υποκείμενο των απαρεμφάτων δειν, χρηναι, ανάγκην είναι, όταν εξαρτώνται από τα ρήματα ηγουμαι, φημί, οίομαι, το οποίο (υποκείμενο) εννοείται σε ονομαστική παρόλο που έχουμε απρόσωπη σύνταξη. Στα παραπάνω απαρέμφατα όμως δεν συμπεριλαμβάνεται το   αισχρόν είναι  και δεν ξέρω αν ο κανόνας ισχύει και για αυτό. Άρα, το ερώτημα είναι αν το υποκείμενο του   σ  τ ρ α τ ε ύ ε σ θ α ι   είναι εμέ ή εγώ;   Ξέρει κάποιος να μας απαντήσει;
Μάλλον όμως ο κανόνας ισχύει μόνο για τα τρία απαρέμφατα που έχουν παρόμοια σημασία.

1923
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 15, 2016, 12:43:51 μμ »
Οὐ γὰρ οὕτως ἔγωγε ἠλίθιός εἰμι ὥστε, ἐξ ἧς πόλεως Θεμιστοκλῆς ὁ τὴν Ἑλλάδα ἐλευθερώσας ἐξηλάθη, καὶ ὅπου Μιλτιάδης, ὅτι μικρὸν ὤφειλε τῷ δημοσίῳ, γέρων ὢν ἐν τῷ δεσμωτηρίῳ ἀπέθανε, ταύτῃ τῇ πόλει Αἰσχίνην τὸν Ἀτρομήτου φεύγοντα ἀγανακτεῖν οἴεσθαι δεῖν.

Οι αναφορικές προτάσεις προσδιορίζουν το  ταύτῃ τῇ πόλει, έτσι δεν είναι; Πώς θα χαρακτηρίσουμε όμως το πόλεως και κυρίως το ἧς; Μπορούμε να πούμε ότι το ἧς είναι επιθετικός προσδιορισμός στο πόλεως;   Έχω διαβάσει ότι η αντωνυμία ός μπορεί να έχει και επιθετική λειτουργία, όταν μετατίθεται ο προσδιοριζόμενος όρος στην αναφορική πρόταση,  π.χ. Επορεύετο συν ᾗ  ειχε δυνάμει,  εδώ όμως δεν έχουμε μετάθεση του προσδιοριζόμενου όρου, αφού στην κύρια πρόταση υπάρχει το ταύτῃ τῇ πόλει. Εδώ συμβαίνει κάτι άλλο, αλλά δεν μπορώ το εξηγήσω. Μπορεί κάποιος να μου απαντήσει;

Επίσης, στην περίοδο που παραθέτω παρακάτω πιστεύω ότι έχουμε την ίδια περίπτωση:

Ἅ δέ μοι ὁ πατήρ καὶ οἰκήματα καλὰ καὶ παραδείσους καὶ δένδρων καὶ θηρίων μεστοὺς κατέλιπεν, ἐφ’ οἷς ηὐφραινόμην, ταῦτα πάντα ὁρῶ τὰ μὲν κατακεκομμένα, τὰ δὲ κατακεκαυμένα.
 Σε μια συντακτική ανάλυση όμως που βρήκα στο διαδίκτυο  το  οἰκήματα  και το  παραδείσους χαρακτηρίζονταν επεξηγήσεις στο Ἅ, κάτι με το οποίο δεν συμφωνώ. Εσείς τι πιστεύετε;
Και κάτι ακόμη, στην δεύτερη περίοδο αντικείμενο του ρήματος θα θεωρήσουμε το ταῦτα ή την αναφορική πρόταση, οπότε θα πούμε ότι το ταῦτα ανακεφαλαιώνει το περιεχόμενό της;

1924
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 15, 2016, 12:42:13 μμ »
Γιατί λες ότι το φανήσεσθαι είναι ειδικό απαρέμφατο; Και αυτό τελικό είναι.
 Για το  γνώμη   χωρίς συμφραζόμενα δεν είμαι σίγουρη,  μπορεί να μεταφράζεται " με ζήλο" και να είναι δοτική του τρόπου, μπορεί όμως να μεταφράζεται "σύμφωνα με την πρόταση, σύμφωνα με την απόφαση" (αλλά δεν ξέρω πώς χαρακτηρίζεται αυτή η δοτική).  Έλεγξε αν ταιριάζει κάποια από  αυτές τις δύο μεταφράσεις, μέχρι να σου απαντήσει κάποιος άλλος. 

1925
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 15, 2016, 11:20:48 πμ »
 Νομίζω ότι το    α υ τ ό ν    είναι το άμεσο αντικείμενο του   α π α ι τ ε ι ν   , ενώ το έμμεσο     Α λ ό ν ν η σ ο ν  εννοείται.
Η μετοχή και εμένα εναντιωματική μου φαίνεται.

1926
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 06, 2016, 11:38:50 πμ »
Και εγώ ευχαριστώ όλους για τις απαντήσεις σας.
 
Sali,   πράγματι,  όταν υπάρχει απρόσωπο ρήμα,  δεν  χρειάζεται να χαρακτηρίσουμε την δοτική προσωπική (έκτος από τις περιπτώσεις των δοξαστικών απροσώπων, όπως επισημαίνει και η apri), αλλά  μια  καθηγήτρια  σε σχολείο έδωσε  την πρόταση   λυπηρὸν παισὶν ὀρφανοῖς γεγενῆσθαι σε άσκηση που ζητούσε  βρεθεί το συγκεκριμένο είδος της δοτικής προσωπικής, για αυτό το έψαχνα. 

apri, αν θέλεις, κάποια στιγμή διάβασε τις δοτικές προσωπικές από τον Schwyzer.  Ο λόγος που επιμένω είναι ακριβώς αυτό που ανέφερες, ότι δηλαδή η ηθική, η συμπαθείας και η χαριστική-αντιχαριστική  είναι κοντά σημασιολογικά και δημιουργούνται προβλήματα αναγνώρισης, όπως τουλάχιστον παρουσιάζονται στα υπόλοιπα συντακτικά.  Γιατί, αν δεχθούμε αυτά που γράφει ο  Schwyzer γίνονται ως επί το πλείστον    δ ι α κ ρ ι τ έ ς  και κατ’ επέκταση πολύ πιο απλές στην διδασκαλία τους. Και απορώ που κανένα από τα ελληνόγλωσσα συντακτικά  δεν ακολουθεί αυτήν την κατάταξη, ώστε να την υιοθετήσουν και οι καθηγητές και να ξεκαθαριστεί μια και καλή αυτό το θέμα.  Για παράδειγμα, είπε η anemona ότι κατά την γνώμη της  η δοτική στην πρόταση καί μοι μή θορυβήσετε είναι αντιχαριστική, πράγμα πιθανό με βάση αυτά που γράφουν τα άλλα συντακτικά, σε κάποιο από τα οποία για τη συγκεκριμένη πρόταση αναφέρεται ότι η δοτική μπορεί να εκληφθεί ως ηθική αλλά και ως αντιχαριστική. Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί πρέπει να ζαλιζόμαστε και να λέμε «μπορεί» τη στιγμή που ένας παγκοσμίως αναγνωρισμένος φιλόλογος μας δίνει τη λύση (εξαιρουμένων βέβαια κάποιων περιπτώσεων, αλλά ελάχιστων σε σχέση με τα άλλα συντακτικά). Και είμαι σίγουρη ότι, αν εξετάσετε εσύ ή ο Sali διεξοδικά τον Schwyzer, θα καταλάβετε πολύ περισσότερα από ό,τι εγώ. Θέλω να πω ότι έχω την αίσθηση πως ο  Schwyzer μπορεί να βοηθήσει πολύ στην κατανόηση της λειτουργίας στον λόγο όχι μόνο της δοτικής προσωπικής αλλά και άλλων συντακτικών φαινομένων που μπορεί να μας δυσκολεύουν, απλώς εγώ δεν είμαι σε θέση (δεν έχω την δικής σας εμπειρία) να αντιληφθώ πλήρως όσα γράφει, δεδομένου ότι παραπέμπει συνεχώς και στον Kuhner, το οποίο δεν μπορώ να διαβάσω. Αλήθεια, για την δοτικές προσωπικές ξέρει κάποιος την άποψη του   Kuhner;

1927
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 05, 2016, 12:33:47 μμ »
apri,  αυτό που είπες, ότι το υποκείμενο είναι   μ έ λ ο ς      της δοτικής προσωπικής, με βοήθησε να καταλάβω καλύτερα τον ορισμό του  Schwyzer (αλλά και τα παραδείγματα) για την δοτική αυτή: «μια δοτική που δηλώνει το έμβιο ον, του οποίου το σώμα η ψυχή, η ιδιοκτησία ή   κ ά θ ε    τ ι      που σχετίζεται με αυτό θίγεται καθ’ οιονδήποτε τρόπο από την ρηματική ενέργεια». (Επίσης με βοήθησε να καταλάβω γιατί  την πρόταση    ο ηγεμών αυτοις ετύγχανε τεθνηκώς την κατατάσσει στην αντιχαριστική και όχι στην συμπαθείας: ο ηγεμών δεν είναι μέλος αυτών).   Με αυτή την λογική δεν θα μπορούσαμε να πούμε ότι το έτος είναι μέρος του πολέμου; Βέβαια, ο πόλεμος δεν είναι έμβιο ον, αλλά σε άλλο σημείο, στην πραγμάτευση της «δοτικής  προς δήλωση του χρονικού σημείου αναφοράς», αναφέρει ότι «αντί του προσώπου ενδέχεται να εμφανίζεται και κάποια συμμετέχουσα πόλη ή το συμβάν», π.χ. ἔτη δὲ μάλιστα καὶ ταύτῃ (τη ναυμαχία) ἑξήκοντα καὶ διακόσιά ἐστι μέχρι τοῦ αὐτοῦ χρόνου. Μπορεί να μην είναι ίδια περίπτωση, αλλά πρώτον ο πόλεμος είναι συμβάν και δεύτερον υπάρχουν παραδείγματα δοτικής προσωπικής που δεν δηλώνουν πρόσωπο. Πώς σου φαίνεται αυτή η εξήγηση; (Όπως και να’ χει όμως παραμένει το πρόβλημα πώς θα το εξηγήσουμε αυτό στα παιδιά).

Σχετικά με την πρόταση  λυπηρὸν παισὶν ὀρφανοῖς γεγενῆσθαι πατρός  απέρριψα την δοτική ηθική  με βάση πάλι όσα αναφέρει ο   Schwyzer για την δοτική αυτή (δυστυχώς είναι το μοναδικό συντακτικό ξένου φιλολόγου που έχω διαβάσει, αλλά νομίζω ότι πρέπει να του έχουμε εμπιστοσύνη και επιπλέον, όσον αφορά τουλάχιστον στη δοτική προσωπική, η πραγμάτευση του Schwyzer  βοηθάει στην διάκριση του είδους της δοτικής προσωπικής πολύ περισσότερο από τα ελληνόγλωσσα συντακτικά, στα οποία δεν δίνονται διευκρινίσεις, καθώς ο ένας απλώς αντιγράφει τον άλλον, και τα πράγματα είναι πολύ συγκεχυμένα σε αυτό το θέμα). Για την δοτική ηθική λοιπόν γράφει ότι «είναι (η λογικά περιττή) δοτική μιας προσωπικής αντωνυμίας ιδίως του α και β προσώπου σε συνάρτηση με οποιαδήποτε ρήματα με σκοπό να δηλωθεί ή να προκληθεί εσωτερική συμμετοχή στην εκτιθέμενη κατάσταση πραγμάτων» π.χ καί μοι μή θορυβήσετε.   Στα άλλα παραδείγματα που δίνει αναφέρει ότι σπάνια η δοτική αυτή απαντά και σε γ πρόσωπο (και με την επαναληπτική αντωνυμία). Δηλαδή κάνει λόγο μόνο για προσωπικές αντωνυμίες, με σπάνια εξαίρεση την επαναληπτική, και για «χρήση συχνά μη αναγκαία ή ακόμη και περιττή». Επομένως, όπως τουλάχιστον το αντιλαμβάνομαι εγώ, πρόκειται για αυτό που λέμε στα νέα ελληνικά «Γεια σου, τι    μ ο υ  κάνεις, είσαι καλά;» Αν είναι έτσι δεν μπορεί  το    π α ι σ ί ν    να είναι δοτική ηθική. Και έχει λογική να είναι έτσι, παρόλο που τα σχολικά συντακτικά λένε άλλα. Πώς σου φαίνονται όλα αυτά; Δεν συμφωνείς; Κάποιος άλλος έχει άποψη πάνω σε αυτά;

1928
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 04, 2016, 10:55:26 μμ »
Όταν το συμφέρει είναι απρόσωπο είναι δοτική προσωπική, μόνο όταν είναι προσωπικό η δοτική είναι αντικείμενο.

1929
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 04, 2016, 09:38:37 μμ »
 Μπορεί κάποιος (και ιδιαίτερα η apri και ο Sali ) να μου απαντήσει: σε   περιπτώσεις όπως
πάντες γὰρ ποταμοί, ἢν καὶ πρόσω τῶν πηγῶν ἄποροι ὦσι, προσιοῦσι πρὸς τὰς πηγὰς διαβατοὶ γίγνονται   και  Ἐπίδαμνός ἐστι πόλις ἐν δεξιᾷ ἐσπλέοντι ἐς τὸν Ἰόνιον κόλπον, την μετοχή είναι πιο σωστό να την χαρακτηρίζουμε χρονική ή αναφορική ή και τα δύο ταυτόχρονα; Τα συντακτικά δεν το ξεκαθαρίζουν.
Επίσης, στην πρόταση  λυπηρὸν παισὶν ὀρφανοῖς γεγενῆσθαι πατρός η δοτική νομίζετε ότι είναι αναφοράς ή αντιχαριστική; Εγώ θα έλεγα αναφοράς, αλλά δεν είμαι σίγουρη.
Και μια και αναφέρθηκα σε δοτικές προσωπικές, θυμήθηκα και κάτι άλλο, το οποίο δεν πρόκειται να  διδάξω, αλλά για να μου λυθεί η απορία: την δοτική της πρότασης   τρίτον ἔτος τῷ πολέμῳ ἐτελεύτα  ο Schwyzer  την κατατάσσει στην δοτική προσωπική της συμπαθείας. Για την δοτική της συμπαθείας γενικά γράφει ότι μπορεί να αντικατασταθεί από γενική κτητική και τα άλλα παραδείγματα που δίνει είναι κατανοητά ως προς αυτό. Στην συγκεκριμένη περίπτωση όμως, αν αντικαθίστατο η δοτική από γενική, η γενική δεν θα ήταν κτητική, σύμφωνα πάντοτε με όσο αναφέρει ο ίδιος ο Schwyzer στο κεφάλαιο για την γενική, αλλά θα ήταν αφαιρετική που δηλώνει ένα χρονολογικό δεδομένο, όπως στο παράδειγμα που δίνει για την εν λόγω γενική-αφαιρετική   δευτέρω έτει τούτων (= στο δεύτερο έτος υπολογίζοντας από αυτά τα γεγονότα). Βέβαια δεν είναι ακριβώς το ίδιο, γιατί το παράδειγμα με την δοτική σημαίνει «τελείωσε το τρίτο έτος του πολέμου». Αλλά και εδώ, αν είχαμε γενική, δεν θα μπορούσαμε να μεταφράσουμε «τελείωσε το τρίτο έτος από τότε που άρχισε ο πόλεμος»; Τελικά, με βάση τα παραπάνω, πώς ερμηνεύετε  το  τῷ πολέμῳ  ως δοτική της συμπαθείας;

1930
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 03, 2016, 09:44:35 μμ »
Ευχαριστώ apri!

1931
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 03, 2016, 04:28:45 μμ »
Έχεις δίκιο apri, τελικά τα κατάλαβα. Αλλά συμβαίνει συχνά αυτό;
 Στο άλλο που είχα ρωτήσει, σχετικά με τον πρώτο όρο σύγκρισης, μου απάντησες ότι είναι το  νηες  και  το έτη. Δηλαδή, σε αυτές τις περιπτώσεις ταυτίζεται ο πρώτος με τον δεύτρο όρο; Γιατί και ως δευτέρος όρος εννοείται το ίδιο ουσιαστικό, ενώ το αριθμητικό είναι επιθετικός προσδιορισμός, έτσι δεν είναι;

1932
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« στις: Φεβρουάριος 03, 2016, 01:25:07 μμ »
Sali, μόλις έστειλα το μήνυμα την κατάλαβα τη διαφορά και ομολογώ ότι ντρέπομαι λιγάκι. Στις άλλες περιπτώσεις η αναφορική προσδιορίζει έναν όρο της πρότασης από την οποία εξαρτάται, ενώ στην υπό συζήτηση περίπτωση, αν το εαυτης ανήκε στην προηγούμενη πρόταση, θα έπρεπε ένας όρος της πρότασης από την οποία εξαρτάται η αναφορική να προδιορίζει την ίδια την αναφορική, κάτι το οποίο δεν ισχύει συντακτικά. Δεν ξέρω γιατί μπερδεύτηκα έτσι.  Άρα έχουμε πρόταξη. Επομένως, για το θέμα αυτό πες μου μόνο, αν μπορείς, αν πρόκειται για συχνό φαινόμενο και πώς το εξηγούμε στα παιδια.

Σελίδες: 1 ... 136137138139

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32293
  • Τελευταία: HelenK
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159817
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 374
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 8
Επισκέπτες: 329
Σύνολο: 337

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.101 δευτερόλεπτα. 30 ερωτήματα.