*

Τελευταία μηνύματα

Σελίδες: 1 ... 5678910
61
Διάφορα θέματα αδιόριστων / Απ: Γ Φάση αναπληρωτών 2025-2026
« Τελευταίο μήνυμα από Sakiko94 στις Οκτωβρίου 17, 2025, 03:42:53 pm »
https://www.protagon.gr/epikairotita/i-sofia-zaxaraki-apanta-sto-dimosievma-tou-protagon-gia-tous-anaplirwtes-pou-leipoun-apo-ta-sxoleia-44343238884/amp

Σύμφωνα με την γραπτή απάντηση της Υπουργού Παιδείας στο δημοσίευμα του Protagon όσοι λένε ότι τα κενά των αναπληρωτών αυτή τη στιγμή είναι 7.500 είτε έχουν λάθος είτε ελλιπή ενημέρωση. Τα κενά, που σε καμία περίπτωση δεν είναι 7.500, θα καλυφθούν είτε τέλος Οκτώβρη είτε αρχές Νοέμβρη.

Αναλυτικά η απάντησή της εδώ: https://www.protagon.gr/wp-content/uploads/2025/10/Z%CE%B1%CF%87%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%BA%CE%B7-%CE%95%CE%94%CE%A9.pdf

Τι γίνεται ρε παιδιά; Εξαφανίστηκαν τα κενά της Α + Β Φάσης δια μαγείας;
62
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Τελευταίο μήνυμα από apri στις Οκτωβρίου 17, 2025, 01:05:03 pm »
Και σκέφτομαι τώρα, γιατί να μην μπορεί με τις αναφορικές να συμβαίνει και κάτι ακόμη που δεν μπορεί να συμβαίνει με άλλη δευτ., δηλαδή να δέχεται ολόκληρη η αναφορική, ολόκληρο το περιεχόμενό της, αντικείμενο ειδική πρόταση, όχι μόνο το ρήμα της, το οποίο έχει ήδη αντικείμενο την αναφορική αντωνυμία.

Και βλέπω ότι και η μετάφραση της Πύλης στα νέα Ελληνικά « Είναι αυτό που λένε ότι κάθε άνθρωπος είναι από τη φύση του φίλαυτος και ότι είναι δικαιολογημένο να είναι τέτοιος», χωρίς κόμμα και χωρίς «δηλαδή», δεν χτυπάει περίεργα ακουστικά, αλλά το πρόβλημα και στα νέα Ελληνικά προκύπτει, όταν πας δώσεις συντακτική θέση στην ειδική.

Ξέχασα να σχολιάσω και το παραπάνω.

Ακουστικά πολλά πράγματα δεν ενοχλούν, ακόμα και συντακτικές ανακολουθίες, γιατί ερμηνεύουμε μια πρόταση όχι μόνο συντάσσοντάς την, αλλά και παρακολουθώντας τον επιτονισμό, τις παύσεις, τις χειρονομίες κλπ του ομιλητή και μας ενδιαφέρει να πιάσουμε χοντρικά το νόημα.

Αν πας να καταγράψεις προφορικό λόγο, τότε διαπιστώνεις τα προβλήματα.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν ακούγεται άσχημα μια ειδική πρόταση μετά το "λένε", γιατί, μέχρι να την ακούσεις, έχεις ξεχάσει ότι το αντικείμενο (αυτό) έχει ήδη ειπωθεί.
Αν πας να το γράψεις, καταλαβαίνεις όμως ότι δεν μπορεί να επαναλαμβάνεται δύο φορές το ίδιο αντικείμενο και μάλιστα μ' αυτόν τον τρόπο. Το δεύτερο είναι επεξήγηση.
Κι αυτό ισχύει και στην αρχαιοελληνική πρόταση και στη νεοελληνική.

Αν η αναφορική αντωνυμία ήταν υποκείμενο στο ρήμα της αναφορικής, τότε θα ήταν αντικείμενο η ειδική (πχ οἵ λέγουσι ως...)


63
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Τελευταίο μήνυμα από Sali στις Οκτωβρίου 17, 2025, 11:57:52 am »

Τη δίνει. Δες στην παράγραφο 41 στην παρατήρηση α
https://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2326/Syntaktiko-Archaias-Ellinikis-Glossas_A-B-G-Gymnasiou_html-apli/index_01_05.html

Σωστά. Έβλεπα μόνο το εμπρόθετο (156, 14), αλλά δεν πρόσεξα ότι κι εκεί αναφέρει αυτό που λες.
64
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Τελευταίο μήνυμα από apri στις Οκτωβρίου 17, 2025, 11:39:54 am »
"Το λεγόμενον" ως μετοχή είναι παθητικής φωνής. Πώς θα πάρει μετοχή παθητικής φωνής αντικείμενο; Άλλο να πεις "ο λέγων ως..." και άλλο "το λεγόμενον".
Ως ουσιαστικό όμως μπορεί να πάρει συμπλήρωμα (πρβλ η δήλωση ότι.../η επιθυμία να...).

Στην πρόταση "το λεγόμενον εστί αληθές" μπορείς να το θεωρήσεις μετοχή και να το αναλύσεις, γιατί όλη η πρόταση "ὅ λέγεταί" ως ΟΦ λειτουργεί ως υποκείμενο στο ρήμα "εστί".
65
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Τελευταίο μήνυμα από Dwrina στις Οκτωβρίου 17, 2025, 11:31:58 am »
Σε μια τέτοια περίπτωση η μετοχή θα ήταν ουσιαστικοποιημένη (δηλαδή, θα σήμαινε "ο λόγος/το ρητό/το απόφθεγμα/η δήλωση") και δεν θα αναλυόταν σε αναφορική πρόταση.

Δηλαδή μου λες ότι δεν γίνεται μια επιθετική μετοχή παθητικού λεκτικού ρήματος μη ουσιαστικοποιημένη να έχει ως αντικείμενο ειδική πρόταση;  Αυτό όμως από πού ακριβώς προκύπτει; Από κάποια συντακτική αρχή  ή μόνο από το ότι, αν τρέψουμε μια τέτοια μετοχή σε αναφορική πρόταση, δεν μπορούμε να συντάξουμε την ειδική, χωρίς να της αλλάξουμε τη συντακτική θέση που είχε με τη μετοχή; 

Αν έχουμε τὸ λεγόμενόν ἐστι ἀληθές, στο οποίο δεν ξέρω αν η μετοχή θεωρείται ουσιαστικοποιημένη ή όχι, μια χαρά μπορούμε να τρέψουμε σε (τοῦτο) ὅ λέγεταί έστι ἀληθές.  Αλλά αν έχουμε τὸ λεγόμενον ὅτι … ἐστί ἀληθές δεν μπορούμε;


Θα σου πω γιατί επιμένω. Γιατί για πολλά χρόνια εκείνο που γνώριζα ήταν ότι μία αναφορική μπορεί να πάρει τη θέση κάποιου συντακτικού όρου της κύριας πρότασης (υποκειμένου, αντικειμένου κ.α.). Δεν γνώριζα όμως ότι μπορεί και ένας όρος της κύριας πρότασης να προσδιορίζει ολόκληρη την αναφορική, όπως έχουμε πει για το πᾶς και το οὗτος, ότι είναι προσδιοριστές ολόκληρης της ελεύθερης αναφορικής. Αυτό το έμαθα από εσάς πιο πρόσφατα Και είναι κάτι που δεν συμβαίνει με καμία άλλη δευτερεύουσα, αλλά για τις αναφορικές το αποδεικνύει αναμφισβήτητα και η τροπή τους σε μετοχή.  Και σκέφτομαι τώρα, γιατί να μην μπορεί με τις αναφορικές να συμβαίνει και κάτι ακόμη που δεν μπορεί να συμβαίνει με άλλη δευτ., δηλαδή να δέχεται ολόκληρη η αναφορική, ολόκληρο το περιεχόμενό της, αντικείμενο ειδική πρόταση, όχι μόνο το ρήμα της, το οποίο έχει ήδη αντικείμενο την αναφορική αντωνυμία.

Και βλέπω ότι και η μετάφραση της Πύλης στα νέα Ελληνικά « Είναι αυτό που λένε ότι κάθε άνθρωπος είναι από τη φύση του φίλαυτος και ότι είναι δικαιολογημένο να είναι τέτοιος», χωρίς κόμμα και χωρίς «δηλαδή», δεν χτυπάει περίεργα ακουστικά, αλλά το πρόβλημα και στα νέα Ελληνικά προκύπτει, όταν πας δώσεις συντακτική θέση στην ειδική.

66
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Τελευταίο μήνυμα από apri στις Οκτωβρίου 17, 2025, 11:17:10 am »
(Την πρόταση αυτή τη δίνει το ψηφιακό βοήθημα στις ασκήσεις για τον β' όρο σύγκρισης, αλλά στη θεωρία δεν γράφει, όπως δεν γράφει και το σχολικό Συντακτικό ότι συγκριτικές λέξεις μπορεί να είναι και κάποια ρήματα). 

Ο Smyth γράφει πάντως στις παρ.1403 και 1404 για ρήματα που εκφράζουν σύγκριση και παίρνουν γενική συγκριτική ή εμπρόθετο.
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.04.0007%3Apart%3D4%3Achapter%3D42%3Asection%3D95%3Asubsection%3D85

Και την πρόθεση πρὸ + γεν. η Μπίλλα δεν τη δίνει ως β΄όρο, αλλά εδώ δεν γίνεται αλλιώς.

Τη δίνει. Δες στην παράγραφο 41 στην παρατήρηση α
https://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2326/Syntaktiko-Archaias-Ellinikis-Glossas_A-B-G-Gymnasiou_html-apli/index_01_05.html

Είναι εμπρόθετος του τόπου που χρησιμοποιείται μεταφορικά, για να εκφράσει σύγκριση. Μπορούμε να τον πούμε απευθείας εμπρόθετο της σύγκρισης, όπως λες, ή β' όρο σύγκρισης.

67
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Τελευταίο μήνυμα από Dwrina στις Οκτωβρίου 17, 2025, 11:05:44 am »
Ε, ναι, β΄όρος σύγκρισης είναι, με α΄όρο το τὸ αὑτοῦ. Όταν υπάρχει σύγκριση σε οποιανδήποτε μορφή, μοιραία υπάρχουν και οι όροι που συγκρίνονται μεταξύ τους.

Να προσθέσω και το άλλο που είχαμε πει, ότι, όταν δεν υπάρχει συγκριτική λέξη (ούτε ρήμα που εμπεριέχει σύγκριση) όπως στο οὐδὲν ἡ εὑγένεια πρὸς τὰ χρήματα, τότε μόνο αναγνωρίζουμε εμπρόθετο σύγκρισης και όχι β΄όρο σύγκρισης.
68
Διάφορα θέματα αδιόριστων / Απ: Γ Φάση αναπληρωτών 2025-2026
« Τελευταίο μήνυμα από lovemath στις Οκτωβρίου 17, 2025, 11:02:57 am »
69
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Τελευταίο μήνυμα από Dwrina στις Οκτωβρίου 17, 2025, 11:00:17 am »
Κτήση εκφράζεται πιο πάνω με το "τὴν παρ’ αὑτῷ". Ο πιο συνηθισμένος τρόπος να εκφραστεί κτήση είναι μέσω της τοπικότητας (=κάτι υπάρχει πλησίον κάποιου και άρα υπό τον έλεγχό του). Εδώ δηλαδή θα μπορούσε να υπάρχει και γενική κτητική, αλλά ο συγγραφέας προτιμά να εκφράσει την κτήση μέσω της τοπικότητας, γιατί τη θεωρεί προσωρινή. Η αμάθεια διαρκεί όσο και η τοπική της συνύπαρξη (εννοείται, στον νοητικό χώρο) με το πρόσωπο.

Το είχα δει στον Γρηγορόπουλο ότι το παρά+ δοτική μπορεί να εκφράζει κτήση, με παράδειγμα ἡ παρ' ἡμῖν πολιτεία. Η Μπίλλα όμως δεν αναφέρει την κτήση στις χρήσεις παρά+ δοτική.
70
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Τελευταίο μήνυμα από Sali στις Οκτωβρίου 17, 2025, 10:45:34 am »
Αν το ρήμα εμπεριέχει σύγκριση, γιατί να μην χαρακτηρίσουμε τον εμπρόθετο β΄ όρο σύγκρισης;

Ε, ναι, β΄όρος σύγκρισης είναι, με α΄όρο το τὸ αὑτοῦ. Όταν υπάρχει σύγκριση σε οποιανδήποτε μορφή, μοιραία υπάρχουν και οι όροι που συγκρίνονται μεταξύ τους. Άλλο αν αναγνωρίζουμε πάντοτε α΄και β΄όρο συγκρίσεως. Π.χ. η Μπίλλα γράφει ότι οι παραβολικές προτάσεις λειτουργούν ως "επιρρηματικοί προσδιορισμοί σύγκρισης", αλλά πουθενά δεν μας λέει ότι είναι β΄όρος συγκρίσεως. Και την πρόθεση πρὸ + γεν. η Μπίλλα δεν τη δίνει ως β΄όρο, αλλά εδώ δεν γίνεται αλλιώς.
Σελίδες: 1 ... 5678910

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 33112
  • Τελευταία: kallp.
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1193520
  • Σύνολο θεμάτων: 19565
  • Σε σύνδεση σήμερα: 681
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 2
Επισκέπτες: 617
Σύνολο: 619

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.07 δευτερόλεπτα. 29 ερωτήματα.