*

Τελευταία μηνύματα

Σελίδες: 1 ... 678910
71
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Τελευταίο μήνυμα από Dwrina στις Οκτωβρίου 17, 2025, 10:31:01 am »

Το προτιμώ ως εμπρόθετο της σύγκρισης. Ορισμένα ρήματα, όπως το τιμῶ, το βούλομαι, το αἱροῦμαι, το ποιοῦμαι και μερικά άλλα, εμπεριέχουν συχνά την ιδέα της σύγκρισης.

Αν το ρήμα εμπεριέχει σύγκριση, γιατί να μην χαρακτηρίσουμε τον εμπρόθετο β΄ όρο σύγκρισης, όπως είχαμε πει για τον εμπρόθετο στο Τὴν ἀρετὴν ἑλοίμην ἂν ἀντὶ πολλῶν κτημάτων; (Την πρόταση αυτή τη δίνει το ψηφιακό βοήθημα στις ασκήσεις για τον β' όρο σύγκρισης, αλλά στη θεωρία δεν γράφει, όπως δεν γράφει και το σχολικό Συντακτικό ότι συγκριτικές λέξεις μπορεί να είναι και κάποια ρήματα). 


Θα ήταν πολύ βολικό να ήταν το γέγονε  απρόσωπο, ώστε το πᾶσιν να είναι δοτική προσωπική απλώς...

Και εγώ αυτό σκέφτηκα!

72
Διάφορα θέματα αδιόριστων / Απ: Γ Φάση αναπληρωτών 2025-2026
« Τελευταίο μήνυμα από Zbbt στις Οκτωβρίου 17, 2025, 09:53:55 am »
Είναι κάποιος συνάδελφος ΠΕ03 που να έχει εικόνα από τα κενά ειδικής στο Ηράκλειο;
73
Διάφορα Εκπαιδευτικά θέματα / Απ: Εξετάσεις Πολιτογράφησης
« Τελευταίο μήνυμα από mariliane στις Οκτωβρίου 17, 2025, 09:49:33 am »

αυτο εγινε μονο την 1η φορα
74
Διάφορα Εκπαιδευτικά θέματα / Απ: Εξετάσεις Πολιτογράφησης
« Τελευταίο μήνυμα από mariliane στις Οκτωβρίου 17, 2025, 09:49:07 am »
αυτο εγινε μονο την 1η φορα
75
Διάφορα θέματα αδιόριστων / Απ: Γ Φάση αναπληρωτών 2025-2026
« Τελευταίο μήνυμα από kosrous στις Οκτωβρίου 17, 2025, 09:26:26 am »
https://www.esos.gr/arthra/95795/s-zaharaki-pros-goneis-gia-ta-kena-sta-sholeia-ligi-ypomoni-akomi-diekdikoyme?fbclid=IwY2xjawNesw5leHRuA2FlbQIxMQABHhAiXF4s6RSNeD0Gy3FOehih2RNBsmxSK_lPbik86IpOKGqDYrvHmVf-X4Hv_aem_goM3uv07DBxwyneZj_YPVg

"Φέτος έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα θέμα μειωμένων πιστώσεων" - Οκ πρόβλημα σου. Το ήξερες από την αρχή
"Φέτος οι δύο πρώτες φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών έγιναν νωρίτερα από ποτέ, μέσα στον Σεπτέμβριο." Ναι και;
"Η Γ' φάση πρόσληψη αναπληρωτών θα γίνει μέσα στον Οκτώβριο, έτσι ώστε να μπορέσουμε να καλύψουμε όλα τα κενά." Όλα; Όλα; Σοβαρά τώρα;
"Δεσμεύομαι προσωπικά ότι το σύστημα  θα "μάθει" να λειτουργεί νωρίτερα" Νωρίτερα αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Πάλι θα έχουμε κενά. Απλά νωρίτερα!
76
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Τελευταίο μήνυμα από apri στις Οκτωβρίου 17, 2025, 09:14:41 am »
ἐκ ταὐτοῦ δὲ ἁμαρτήματος τούτου καὶ τὸ τὴν ἀμαθίαν τὴν παρ’ αὑτῷ δοκεῖν σοφίαν εἶναι γέγονε πᾶσιν: η δοτική πᾶσιν τι είναι; Προσωπική της αναφορά μου φαίνεται. Πάντως όχι προσωπική κτητική, όπως άκουσα  στο ψηφιακό φροντιστήριο· εμένα τουλάχιστον δεν μου βγαίνει ως κτητική με τίποτα (ακόμη και αν θεωρήσω ότι  το τὸ δοκεῖν = ἡ δόξα).

Δοτ.πρ.κτητική δεν είναι με τίποτα, όπως λες.
Τα σημασιολογικά σχήματα στα οποία βασίζεται, όπως σου έλεγα τις προάλλες (βλ. απάντηση # 3041 και #3042 https://www.pde.gr/index.php?topic=753.3038) έχουν υπαρκτικό ρήμα. Και το υπαρκτικό ρήμα έχει πάντα αόριστο υποκείμενο (στα ελληνικά άναρθρο ουσιαστικό), επειδή είναι κάτι άγνωστο του οποίου μαθαίνουμε την ύπαρξη.

Εδώ το υποκείμενο (το δοκεῖν) είναι έναρθρο.
Άρα, δεν έχουμε υπαρκτική πρόταση, για να προκύψει κτήση.

Κτήση εκφράζεται πιο πάνω με το "τὴν παρ’ αὑτῷ". Ο πιο συνηθισμένος τρόπος να εκφραστεί κτήση είναι μέσω της τοπικότητας (=κάτι υπάρχει πλησίον κάποιου και άρα υπό τον έλεγχό του). Εδώ δηλαδή θα μπορούσε να υπάρχει και γενική κτητική, αλλά ο συγγραφέας προτιμά να εκφράσει την κτήση μέσω της τοπικότητας, γιατί τη θεωρεί προσωρινή. Η αμάθεια διαρκεί όσο και η τοπική της συνύπαρξη (εννοείται, στον νοητικό χώρο) με το πρόσωπο.

Τη δοτική θα την έλεγα μάλλον αντιχαριστική, γιατί η στεβλή αντίληψη περί γνώσης (η αμάθεια εκλαμβάνεται ως σοφία) δεν μπορεί παρά να αποβαίνει εις βάρος των ανθρώπων.

Στα υπόλοιπα συμφωνώ με τον Sali.
77
Οικονομικά / Απ: Αποζημίωση Επιτήρησης Πανελληνίων
« Τελευταίο μήνυμα από zoe83 στις Οκτωβρίου 17, 2025, 09:02:34 am »
Καλημέρα. Κι εγώ από ΔΔΕ Ανατολικής Αττικής.  Δεν έχω πληρωθεί.
78
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά: Σύνταξη
« Τελευταίο μήνυμα από Sali στις Οκτωβρίου 17, 2025, 08:57:07 am »
τυφλοῦται γὰρ περὶ τὸ φιλούμενον ὁ φιλῶν, ὥστε τὰ δίκαια καὶ τὰ ἀγαθὰ καὶ τὰ καλὰ κακῶς
 κρίνει, τὸ αὑτοῦ πρὸ τοῦ ἀληθοῦς ἀεὶ τιμᾶν δεῖν ἡγούμενος
: το τιμᾶν θεωρείται συγκριτική λέξη, δηλαδή μπορώ να αναγνωρίσω το  πρὸ τοῦ ἀληθοῦς  ως β΄ όρο σύγκρισης; Αν όχι, ως τι εμπρόθετος χαρακτηρίζεται; (Αντικατάστασης θα έλεγα, γιατί το εμπρόθετος σύγκρισης δεν μου ταιριάζει).  Το LSJ  γράφει of Preference.

Το προτιμώ ως εμπρόθετο της σύγκρισης. Ορισμένα ρήματα, όπως το τιμῶ, το βούλομαι, το αἱροῦμαι, το ποιοῦμαι και μερικά άλλα, εμπεριέχουν συχνά την ιδέα της σύγκρισης. Δες τι λέει, μεταξύ άλλων, το λεξικό Montanari για την πρόθεση πρό (ΙΙ, D): with verbs of esteem in respect of or in comparison with. Ουσιαστικά, ό,τι λέει και το LSJ. Και ένας σχολιαστής γράφει στο σημείο αυτό (για τον φίλαυτο άνθρωπο): "He feels bound to respect anything that is his own, more than "the real thing". Έτσι, με σημασία σύγκρισης δηλαδή, χρησιμοποιούμε και στη Νεοελληνική το μπροστά. Δες το λεξικό Τριανταφυλλίδη στην τελευταία σημασία (ΙΙ, 4): https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CE%BC%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%84%CE%AC&dq=

οὔτε γὰρ ἑαυτὸν οὔτε τὰ ἑαυτοῦ χρὴ τόν γε μέγαν ἄνδρα ἐσόμενον στέργειν, ἀλλὰ τὰ δίκαια, ἐάντε παρ’ αὑτῷ ἐάντε παρ’ ἄλλῳ μᾶλλον πραττόμενα τυγχάνῃ: οι εμπρόθετοι τι ακριβώς δηλώνουν; Μήπως θέλει να πει «είτε τυχαίνει να πράττονται στον δικό του περίγυρο, στον δικό του κύκλο, είτε σε άλλον»; Και μήπως αυτός είναι ο λόγος που ο Πλάτων επιλέγει να μην βάλει ποιητικό αίτιο (αν και το μεταφράζουν ως ποιητικό αίτιο) αλλά έναν εμπρόθετο που δηλώνει το πλησίον, δηλαδή για να συμπεριλάβει και τους οικείους τους;

Ακριβώς, Dwrina. Αυτό είναι το νόημα. Κι εμένα με απασχόλησε αρκετά αυτό το εμπρόθετο και βρήκα νόημα μόνο σ' αυτήν την εκδοχή.

ἐκ ταὐτοῦ δὲ ἁμαρτήματος τούτου καὶ τὸ τὴν ἀμαθίαν τὴν παρ’ αὑτῷ δοκεῖν σοφίαν εἶναι γέγονε πᾶσιν: η δοτική πᾶσιν τι είναι; Προσωπική της αναφορά μου φαίνεται. Πάντως όχι προσωπική κτητική, όπως άκουσα  στο ψηφιακό φροντιστήριο· εμένα τουλάχιστον δεν μου βγαίνει ως κτητική με τίποτα (ακόμη και αν θεωρήσω ότι  το τὸ δοκεῖν = ἡ δόξα).

Αμάν πια αυτές οι δοτικές! Η συγκεκριμένη σίγουρα συνδέεται με το γέγονε. Θα ήταν πολύ βολικό να ήταν το γέγονε  απρόσωπο, ώστε το πᾶσιν να είναι δοτική προσωπική απλώς, αλλά το ρήμα είναι προσωπικό, οπότε βράσε όρυζα. Πάντως, αυτό που λες στέκει. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι άλλο (δοτ. χαριστική ίσως;).
79
Διάφορα Εκπαιδευτικά θέματα / Τμήμα υποδοχής
« Τελευταίο μήνυμα από fanh05 στις Οκτωβρίου 17, 2025, 08:36:38 am »
Γνωρίζετε αν οι συναδελφοι που διδασκουν μαθητές του τμήματος υποδοχής πρεπει να τους παίρνουν μονο απο τις ώρες των δασκάλων ή μπορούν και απο ωρες των εκπαιδευτικών ειδικοτητων; 
80
Διάφορα θέματα αδιόριστων / Απ: Γ Φάση αναπληρωτών 2025-2026
« Τελευταίο μήνυμα από zoe83 στις Οκτωβρίου 17, 2025, 08:31:11 am »
Καλημέρα. Εντός Οκτωβρίου η Γ Φάση Γενικής. 
Σελίδες: 1 ... 678910

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 33112
  • Τελευταία: kallp.
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1193520
  • Σύνολο θεμάτων: 19565
  • Σε σύνδεση σήμερα: 681
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 1
Επισκέπτες: 607
Σύνολο: 608

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.1 δευτερόλεπτα. 29 ερωτήματα.