*

Αποστολέας Θέμα: Lifestyle: η ζωή ήταν δανεική...  (Αναγνώστηκε 1252 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος ioanna89

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3041
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02
    • Προφίλ
Lifestyle: η ζωή ήταν δανεική...
« στις: Μάιος 29, 2010, 01:04:48 μμ »
Μια ανατομία της κουλτούρας του λάιφστάιλ, με την οποία γαλουχήθηκε ένα μεγάλο κομμάτι της γενιάς των σημερινών 30ρηδων-40ρηδων (της δικής μου γενιάς...).
Ευτυχώς, υπήρχαν κι αυτοί (και δεν ήταν λίγοι) που δε διάβαζαν "Κλικ" αλλά άλλα πράγματα, που δεν ήθελαν να είναι "in" ούτε να ανήκουν σε κάποια "φυλή", που δεν υιοθέτησαν το "νεοσουσουδίστικο" ελληνοαγγλικό γλωσσικό ιδίωμα των λάιφστάιλ περιοδικών, που δεν έγιναν απολιτίκ καταναλωτές-στυλοβάτες του συστήματος και των πολιτικών που προκάλεσαν την οικονομική χρεοκοπία...
...και που άκουγαν/με, μεταξύ άλλων, και Last Drive (οι οποίοι τα λένε όλα)



********
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_100005_16/05/2010_400821


Lifestyle: η ζωή ήταν δανεική...

Αναζητώντας τις απαρχές της ιδεολογίας της σπατάλης στα τέλη του ’80, διαπιστώνουμε ότι οι προσδοκίες ήταν απλώς ψευδαισθήσεις

Ρεπορτάζ: Γιουλη Eπτακοιλη, Hλια Mαγκλινης, Μαργαριτα Πουρναρα, Δημητρης Pηγοπουλος

Ποια ιδεολογία προηγήθηκε της χρεοκοπίας; Ποια ιδεολογία διαρκούς πάρτι και ξέφρενου ατομικισμού υποστήριξε τον αμέριμνο και υπερδανεισμένο Ελληναρά της τελευταίας εικοσαετίας; Αναρωτηθήκαμε και συμφωνήσαμε σε τουλάχιστον ένα φαινόμενο: στα τέλη του '80, το lifestyle εισέβαλε ορμητικό και αναιδές στον νεοελληνικό βίο και τον σφράγισε. Μάιο του 1987, ακριβώς πριν από 23 χρόνια, κυκλοφόρησε το πρώτο τεύχος του περιοδικού «Κλικ», καινοτομώντας ως προς το κομφορμιστικό τοπίο του τότε Τύπου. Πρόβαλε ένα πρότυπο συμπεριφοράς εστιασμένο στην αισθητική και την κατανάλωση, αυθαδίασε σε ποπ γλώσσα, συνέλαβε τη βουλιμία για στυλ των νέων από τα ανερχόμενα μεσοστρώματα, απενοχοποίησε την ελαφρότητα και την ανεμελιά, ακόμη και τον κωλοπαιδισμό: «πέτυχε ή πέθανε». Και πολύ σύντομα έγινε απολύτως κομφορμιστικό, περισσότερο και από τους «κακομούτσουνους» και τους «ξενέρωτους» που κατήγγειλε. Πολύ σύντομα το πνεύμα του «Κλικ» και του Νitro, του ομόλογου Μax και αργότερα του Flash έγιναν συνώνυμα της ξιπασιάς και της κενότητας, ανοίγοντας τον δρόμο για κουτσομπολίστικες εκπομπές και έντυπα. Τα μίντια έγιναν πρώτα ένα ξεσαλωμένο Κλουβί με Τρελές και κατόπιν ένα ατελείωτο reality show, με όλο και ευτελέστερα υλικά. Εως το trash. Εως την απόλυτη χρεοκοπία: αισθητική, ηθική, πολιτική. Tα μίντια του lifestyle σαγήνευσαν το κοινό με υποσχέσεις ευζωίας και αιώνιας ευημερίας, καλλιέργησαν την προσδοκία του εύκολου κοινωνικού ασανσέρ, αποθέωσαν τον «γάτο» και τον σκυλοπόπ, τον παίκτη που τα κερδίζει όλα χαλαρά, με τη μαγκιά του. Πρακτικά, τροφοδότησαν μαζικές ψευδαισθήσεις, λίπαναν τον δρόμο του βουλιμικού μικρομεσαίου προς τη ματαίωση και την εξαχρείωση. Τι μένει από το ξέσαλο πάρτι; Το ήθος του κάγκουρα, του ποζερά, του λαμόγιου. Και η χρεοκοπία.

Μας μιλούν άνθρωποι που έφτιαξαν το lifestyle τα πρώτα κρίσιμα χρόνια: ο Γ. Νένες, αρχισυντάκτης τότε του «Κλικ», σήμερα της Athens Voice, η Σοφία Κιντή, αρχισυντάκτρια του «Κλικ», σήμερα διευθύντρια ειδικών εκδόσεων της IMAKO, ο Στ. Κούλας, η Μανίνα Ζουμπουλάκη. Βλέμμα απέξω προσθέτουν οι δημοφιλείς ρόκερ Last Drive, ο Κ. Βήτα, ένας διαφημιστής κι ένας πολιτικός επιστήμονας. Nικος Ξυδακης

Γιάννης Νένες, δημοσιογράφος

Τάισέ τους media!


Τα '80s ήταν τα καλύτερα χρόνια της ζωής μου στη χειρότερη δεκαετία για τον πλανήτη. Ακριβώς την εποχή που ξυπνούσαμε σε έναν καινούργιο κόσμο, έφτασε το έιτζ για να αλλάξει τις συμπεριφορές των ανθρώπων. «Ολέθριες» και «Επικίνδυνες» σχέσεις τρομοκράτησαν μια γενιά η οποία στράφηκε σε αυτό που νόμισε ότι ήταν το «επόμενο καλύτερο μετά το σεξ»: το χρήμα. Τα '60s ήταν ευδαιμονικά και γεμάτα ελπίδα. Τα '70s ήταν η αποθέωση της αστυφιλίας - οι μεγάλες πόλεις γέμισαν εκρηκτικά. Στα '80s, κάτι έπρεπε να γίνει με όλους αυτούς που ήθελαν καλύτερη ζωή χωρίς ιούς: Βάλ' τους να δουλέψουν και, μετά, τάισέ τους media.

Το MTV μπήκε (αερο)δυναμικά στη ζωή μας, όλα είχαν αισιόδοξα σχήματα («ανάποδο τρίγωνο» - με την κορυφή κάτω και τη βάση επάνω), οι βάτες μεγάλωναν, τα μαλλιά μεγάλωναν, τα μυαλά έπαιρναν αέρα, τα χρώματα ήταν παστέλ και έντονα, απλωμένα με αερογράφο. Η αισιοδοξία έφτασε στα όρια της αυθάδειας.

Τα περιοδικά έγιναν η Βίβλος της νέας εποχής. Face, Interview, i-D, στην Αθήνα εμφανίστηκαν η Βαβέλ και τα Πρόσωπα - τα «φυτώρια» απ' όπου τράβηξε το «Κλικ» την ομάδα του. Hμασταν ενθουσιασμένοι. Δεν υπήρχε καλύτερο «αντικείμενο» από τα περιοδικά. Τότε ακόμα δεν είχε απενοχοποιηθεί ο εύκολος πλουτισμός. Τότε γινόμασταν απλώς εξαρτημένοι της πληροφορίας. Στην πρώτη περίοδο του «Κλικ», η πληροφορία μας έκαψε το κεφάλι. Πιστέψαμε ότι τα ξέραμε όλα. Και στη δεύτερη περίοδο του «Κλικ», κάποιος μας είπε ότι μπορούμε και να τα αγοράσουμε.

Η «αμαρτία» του «Κλικ» δεν ήταν ακριβώς το ίδιο, όσο τα τέρατα που γέννησε. Eτσι κι αλλιώς όμως, η Αθήνα γέμισε τέρατα τότε. Aρχισαν να ραγίζουν τα πεζοδρόμιά της, να δημιουργείται «το σύμπαν Βωβός» των Βορείων Προαστίων, να ανοίγουν μεγάλα κλαμπ με καθρέφτες και νέον και όσα ρουχάδικα μπορεί να χωρέσει η χειρότερη μόδα που έζησε ποτέ ο κόσμος. Η Αθήνα μόλις ανακάλυπτε την αξιοποίηση του Ψυρρή και το Χρηματιστήριο. Οι πύλες της Κολάσεως μόλις είχαν ανοίξει.

(...)

Last Drive, ροκ συγκρότημα

Ορμητήριο πειρατών της ιδιοτέλειας


Η αντιγραφή ξένων δημοσιογραφικών προτύπων, σε μια Ελλάδα του '80 που θύμιζε περισσότερο Μέση Ανατολή παρά Δύση, φάνηκε παράταιρη από την αρχή. Κάποιοι επιχείρησαν έτσι να αντισταθμίσουν τη στέρηση και τον καταναγκασμό που κυριαρχούσαν στα κομματικά μαντριά της μεταπολίτευσης, αρχικά στα περιοδικά κι έπειτα στην τηλεόραση. Σιγά σιγά έπεισαν πολλούς ότι το μόνο που τους έλειπε για να είναι ευτυχισμένοι ήταν αυτό που δεν έλειπε από τον διπλανό τους· καμία ικανοποίηση ποτέ, μόνο υπερκατανάλωση. Η στιγμή αποκόπηκε από την εμπειρία, το σώμα προβλήθηκε ενοχικά με αναπαραστάσεις μίσους, η σεξουαλική απελευθέρωση ήρθε καθυστερημένα από την πίσω πόρτα, σαν άλλο ένα αγαθό της δήθεν ευμάρειας, χωρίς να έχει περάσει από την κοινωνία· κατακερματίστηκε και κρεμάστηκε στα περίπτερα για να πουληθεί. Από την παραγωγή για την ανάγκη περάσαμε στην παραγωγή της ανάγκης, μια πολιτιστική εκδοχή του θατσερικού There is no alternative, σε μια κοινωνία με τεράστια παράδοση στην εσωστρέφεια.

Το παραμύθι της ισχυρής Ελλάδας -ισχυρής με τη μαφιόζικη έννοια- ειπώθηκε τόσες φορές που έγινε μοιραία το φανταστικό διακύβευμα μιας αρκετά μεγάλης μερίδας ανθρώπων, μπλέχτηκε με το σκυλο-ποπ, τα καταναλωτικά δάνεια και τον εθνικισμό και βοήθησε να φουντώσει η ξενοφοβία. Διαπλάθοντας ένα έθνος χαμηλής συναισθηματικής νοημοσύνης σύμφωνα με τα δικά της μέτρα -αλλά και στηλιτεύοντάς το ταυτόχρονα ως απολίτιστο- η νέα ισχυρή τάξη του λαϊφστάιλ οραματίστηκε μια χώρα ιδιωτικό ορμητήριο πειρατών της ιδιοτέλειας και σε ορισμένο βαθμό το πέτυχε. Οποιος παρέκκλινε, όποιος έβλεπε τον ολοκληρωτικό χαρακτήρα αυτής της επιβολής -που με τους Ολυμπιακούς άγγιξε την καθολική παράνοια και αναβαθμίστηκε αισθητικά- χαρακτηριζόταν στην καλύτερη περίπτωση γραφικός και στη χειρότερη εσωτερικός εχθρός.

Η νευρικότητα του λαϊφστάιλ επιχείρησε να αφαιρέσει κάθε ίχνος πραγματικής ζωντάνιας από τους νέους, αλλά όπως όλοι γνωρίζουμε, κάτι τέτοιο είναι αδύνατον να συμβεί. Χώρισε τη νεολαία σε «φυλές» αναπαράγοντας τους χοντροκομμένους, αρχαϊκούς διαχωρισμούς της μουσικής βιομηχανίας, την ίδια εποχή που πάνκηδες, ροκαμπιλάδες και φρικιά ήταν όλοι μαζί στις συναυλίες και στον δρόμο. Ποτέ δεν πήραν χαμπάρι τι έτρεχε πραγματικά ούτε στη μουσική ούτε στο underground, πουθενά. Οικειοποιήθηκαν με το έτσι θέλω ένα σωρό σύμβολα που σήμαιναν κάτι, αλλά όταν πέρασαν στα χέρια τους έγιναν απλά μασκαριλίκια, και αυτό ήταν από μια άποψη απελευθερωτικό, γιατί έτσι τα σύμβολα -στο ροκ εν ρολ για παράδειγμα- έγιναν για πάρα πολλούς περιττή υπόθεση.

Σήμερα, όλο αυτό το παραλήρημα, η συλλογική ενοχοποίηση από τις ίδιες μούρες που επί χρόνια μας έλεγαν ότι όποιος δεν καταναλώνει δεν υπάρχει, προδίδει την αγωνία τους, γιατί οι μάσκες έχουν πέσει και το παραμύθι δεν πουλάει πια. Το ότι συνεχίζουν να περιφέρονται στα τηλεοπτικά στούντιο, λες και δεν τρέχει τίποτε, απλώς επιβεβαιώνει το θράσος τους.



*******

Last Drive:
http://el.wikipedia.org/wiki/The_Last_Drive

http://www.youtube.com/watch?v=MMqNA2i3gI4
http://www.youtube.com/watch?v=J5TtrbW4oIQ
http://www.youtube.com/watch?v=YvalZdNx11M


 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32329
  • Τελευταία: kblala
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1162169
  • Σύνολο θεμάτων: 19242
  • Σε σύνδεση σήμερα: 805
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 20
Επισκέπτες: 740
Σύνολο: 760

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.079 δευτερόλεπτα. 34 ερωτήματα.