*

Αποστολέας Θέμα: Επικίνδυνα θολό τοπίο για τα Θρησκευτικά στο Νέο Λύκειο  (Αναγνώστηκε 1241 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος KAKTOS

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 199
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Στη συνεδρίαση της Διακομματικής Επιτροπής για την Παιδεία η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας κατέθεσε σήμερα την Πρότασή της για το Νέο Λύκειο και το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμιας Εκπαίδευση. Αν επιχειρηθεί η εφαρμογή στην πράξη του σχεδίου αυτού θα προκύψουν ουκ ολίγα προβλήματα σε πολλά επίπεδα. Προς το παρόν όμως θα ασχοληθούμε μόνο με ό,τι αφορά στο μάθημα των Θρησκευτικών στο Νέο Λύκειο...


1. Η Πρόταση του Υπουργείου Παιδείας αποφεύγει κάθε σαφή αναφορά σε μαθήματα που θα διδάσκονται στις τάξεις του Νέου Λυκείου αλλά και στις ακριβείς ώρες που θα διδάσκονται. Επαναλαμβάνεται ωστόσο ότι «μονόωρο μάθημα δεν υφίσταται στο νέο Λύκειο». Μια τέτοια πρόβλεψη όμως υπήρχε και στην πρώτη (περσινή) πρόταση του Υπουργείου για το Νέο Λύκειο, πιο κάτω όμως το μάθημα των Θρησκευτικών στη Β΄ τάξη προβλεπόταν να διδάσκεται για 1 ώρα!
2. Ούτε μία αναφορά δεν γίνεται στο μάθημα των Θρησκευτικών μέσα σε ολόκληρο το κείμενο της Πρότασης του Υπουργείου για το Νέο Λύκειο. Ωστόσο ανησυχία προκαλεί η αναφορά στα μαθήματα γενικής παιδείας, στα οποία δεν συγκαταλέγονται τα Θρησκευτικά. Αναφέρει το κείμενο: «Τα μαθήματα της Ελληνικής Γλώσσας (Νέα και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία-Λογοτεχνία), η Ιστορία, και τα Μαθηματικά, συνιστούν τον τριπλό πυρήνα των μαθημάτων γενικής παιδείας, τα οποία οι μαθητές παρακολουθούν υποχρεωτικά, ανεξάρτητα από τις ατομικές κλίσεις και τις επιλογές τους».
3. Παρακάτω όταν γίνεται αναλυτικότερη αναφορά στην Α΄ τάξη του Λυκείου ενώ περιέχεται ένα είδος «απολογίας» για την κατάργηση των μαθημάτων της Τεχνολογίας και του ΣΕΠ, τίποτε δεν λέγεται για το μάθημα των Θρησκευτικών. Ωστόσο αφήνεται να διαφανεί ότι η Α΄ Λυκείου θα συνεχίσει να λειτουργεί όπως λειτούργησε φέτος για πρώτη φορά, τουλάχιστον όσον αφορά τα διδασκόμενα σε αυτήν μαθήματα. Ως εκ τούτου μπορεί κανείς βάσιμα να εικάσει ότι τα Θρησκευτικά στην Α΄ τάξη θα παραμείνουν υποχρεωτικό δίωρο μάθημα.
4. Για την επόμενη σχολική χρονιά και για τους μαθητές που φέτος φοιτούν στην Α΄ τάξη του Λυκείου η Πρόταση προβλέπει ότι «αυτοί παρακολουθούν τα ενδεικτικά προγράμματα σπουδών της Β' και Γ' Λυκείου με τις αντίστοιχες προσαρμογές των υφιστάμενων αναλυτικών προγραμμάτων των μαθημάτων που περιλαμβάνονται σε αυτά». Προφανώς αυτοί οι μαθητές από το Σεπτέμβριο θα παρακολουθήσουν μια Β΄ τάξη με μαθήματα του Νέου Λυκείου και όχι με τα σημερινά διδασκόμενα στη Β΄ τάξη. Καμία όμως σαφής αναφορά δεν υπάρχει ούτε στο ποια θα είναι τα μαθήματα αυτά ούτε πόσες ώρες διδασκαλίας προβλέπονται για το καθένα. Το κρίσιμο αυτό ζήτημα δεν πρόκειται προφανώς να ρυθμιστεί παρά με υπουργική απόφαση της τελευταίας στιγμής, όπως συνέβη πέρυσι με την Α΄ τάξη του Νέου Λυκείου. Πως όμως μπορεί κανείς να μιλάει σοβαρά για νομοσχέδιο που θα αφορά στο Νέο Λύκειο και στο οποίο δεν ξεκαθαρίζεται ποια μαθήματα και πόσες ώρες ακριβώς θα διδάσκονται στους μαθητές;
5. Βέβαιο παραμένει το γεγονός ότι θα υπάρχουν μαθήματα επιλογής για τους μαθητές της Β΄ αλλά και της Γ΄ τάξης. Μεταξύ αυτών θα υπάρχουν «μαθήματα εμβάθυνσης» στα μαθήματα των οποίων η εξέταση θα οδηγεί στην εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Καμία δε αλλαγή δεν διαφαίνεται για το μάθημα των Θρησκευτικών στη Γ΄ τάξη και βάσιμα μπορεί κανείς να εικάσει ότι αυτό θα είναι επιλογής, όπως προβλεπόταν και από το περσινό αρχικό σχέδιο.
6. Το θολό και ασαφές τοπίο που διαμορφώνει η Πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για το Νέο Λύκειο αφήνει ανοιχτή τη δυνατότητα να ληφθούν στο μέλλον αποφάσεις για τη διατήρηση, την υποχρεωτικότητα και τις ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών σε αυτό. Ο αγώνας όλων όσων νοιάζονται για τα Θρησκευτικά πρέπει τώρα να είναι να περιληφθεί στο νομοσχέδιο για το Νέο Λύκειο που θα έρθει στη Βουλή σαφής και ρητή πρόβλεψη ότι το μάθημα των Θρησκευτικών θα είναι υποχρεωτικό και δίωρο σε όλες τις τάξεις του Λυκείου.

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)

Αποσυνδεδεμένος Green

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4580
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Επικίνδυνα θολό τοπίο για τα Θρησκευτικά στο Νέο Λύκειο
« Απάντηση #1 στις: Φεβρουάριος 01, 2012, 08:57:18 μμ »
Η όλη η πρόταση αφορούσε λεπτομέρειες για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τις εξετάσεις για αυτή. Τα θρησκευτικά που θα μπορούσαν να αναφέρονται σε αυτό;

Αποσυνδεδεμένος KAKTOS

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 199
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Επικίνδυνα θολό τοπίο για τα Θρησκευτικά στο Νέο Λύκειο
« Απάντηση #2 στις: Φεβρουάριος 01, 2012, 09:00:31 μμ »
Η πρόταση του υπ. Παιδείας (Επιστημονικής Επιτροπής) για τo Νέο Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση

http://www.esos.gr/δημοσια-εκπαιδευση/δευτεροβάθμια/item/27251-η-πρόταση-του-υπ-παιδείας-για-τo-νέο-λύκειο-και-το-σύστημα-πρόσβασης-στην-tριτοβάθμια-eκπαίδευση.html

Αποσυνδεδεμένος atem

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 351
  • Thessaloniki
    • Προφίλ
Απ: Επικίνδυνα θολό τοπίο για τα Θρησκευτικά στο Νέο Λύκειο
« Απάντηση #3 στις: Φεβρουάριος 01, 2012, 09:07:11 μμ »
Τα Θρησκευτικα και αλλα μαθηματα ειναι παρωχημενα και καλα ειναι να απομακρυθουν απο το σχολικο προγραμμα..
Αναστασιάδης η Τάνκς;
Δογματικώς ΠΕ03.

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)

Αποσυνδεδεμένος KAKTOS

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 199
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Επικίνδυνα θολό τοπίο για τα Θρησκευτικά στο Νέο Λύκειο
« Απάντηση #4 στις: Φεβρουάριος 01, 2012, 09:14:49 μμ »
Συνήθως οι επικριτές της υποχρεωτικής διδασκαλίας των Θρησκευτικών θεωρούν ως δεδομένο το στενά ομολογιακό και κατηχητικό χαρακτήρα τους. Η πραγματικότητα αυτή προκαλεί εντάσεις που αποκαλύπτουν συχνά διαμετρικά αντιτιθέμενες θέσεις για τη θρησκευτική εκπαίδευση στο δημόσιο σχολείο. Θεωρούμε ότι είναι καιρός τα Θρησκευτικά στο «Νέο Λύκειο» να προσλάβουν ένα πιο ανοικτό και πλουραλιστικό περιεχόμενο. Διατηρώντας και επεκτείνοντας τον γνωσιακό και παιδαγωγικό χαρακτήρα του, το μάθημα μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, υπηρετώντας ένα «θρησκευτικό γραμματισμό», ο οποίος εντάσσεται σε έναν πολιτισμικό εγκλιματισμό στην ευρύτερη κοινωνική πραγματικότητα. Πρόκειται για καίρια διάσταση της θρησκευτικής αγωγής, που συμβάλλει στη δημιουργία θρησκευτικά συνειδητοποιημένων και διαλεγόμενων πολιτών.

Η εναλλακτική θεώρηση των Θρησκευτικών στο Νέο Λύκειο θα έχει επίκεντρο τη θρησκευτική παράδοση του τόπου, που σαρκώθηκε στη ζωή και αποτυπώθηκε στα μνημεία του πολιτισμού της Ορθοδοξίας. Οι μαθητές είναι χρήσιμο και πολύτιμο να γνωρίζουν τη θρησκευτική παράδοση του τόπου και συνάμα να διαλέγονται με τις χριστιανικές παραδόσεις της Ευρώπης και του κόσμου, αλλά και με τα μεγάλα θρησκεύματα, ιδιαίτερα όσα ενδιαφέρουν την ελληνική κοινωνία. Η διευρυμένη αυτή θρησκευτική εκπαίδευση εξετάζει ερευνητικά και κριτικά την προσφορά στην ιστορία και στον πολιτισμό κάθε θρησκευτικής παράδοσης, αποβλέποντας στο θρησκευτικό γραμματισμό, αλλά και στην ευαισθητοποίηση και στον αναστοχασμό των μαθητών απέναντι στο δικό τους θρησκευτικό και ηθικό προβληματισμό.
Ένα τέτοιο μάθημα Θρησκευτικών μπορεί να είναι ζήτημα επιλογής για έναν έφηβο στο Λύκειο - προθάλαμο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης; Ποιο μάθημα θα συζητά τα ηθικά και υπαρξιακά ερωτήματά του ως ερμηνευτική αναζήτηση του νοήματος, ως υποδομή για την ίδια τη ζωή; Όταν τα Θρησκευτικά δεν διδάσκονται υποχρεωτικά, πώς θα αντιμετωπιστούν τα ολοένα και αυξανόμενα ζητήματα διαπολιτισμικής αγωγής, θρησκευτικού φονταμενταλισμού, θρησκευτικής ετερότητας, ηθικής ανάπτυξης και συμπεριφοράς κ.ά.; Η Ελληνική Πολιτεία έχει ευθύνη για μια σύγχρονη και υπεύθυνη θρησκευτική αγωγή. Για να διαχειριστεί επιτυχώς το θρησκευτικό φαινόμενο στην πολυείδεια και πολυπλοκότητά του, είναι ανάγκη οι πολίτες να γνωρίζουν έγκυρα τις πραγματικές διαστάσεις του.



 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32293
  • Τελευταία: HelenK
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159786
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 621
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 1
Επισκέπτες: 473
Σύνολο: 474

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.091 δευτερόλεπτα. 34 ερωτήματα.