*

Αποστολέας Θέμα: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου  (Αναγνώστηκε 93694 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 463
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #154 στις: Νοέμβριος 01, 2014, 06:22:28 μμ »
Παιδιά, καλησπέρα!
Είχα θέσει το θέμα και στο Λύκειο, αλλά δεν είχα κάποια απάντηση.

Όταν υπάρχει κίνδυνος να γίνει μπέρδεμα, βάζουμε τόνο στους αδύνατους τύπους μου, σου, του...
π.χ. Το βιβλίο του δίνω. Το βιβλίο τού δίνω.

Στα παραδείγματα όμως παρακάτω είναι απαραίτητος ο τόνος;
"Απ' τον ύπνο μάς ξυπνάει η μαμά"
"πολλά φιλιά τούς δίνω"
Επίσης, αν βάλουμε τόνο, για ακόμη μεγαλύτερη σαφήνεια (και ιδίως εάν πρόκειται για παιδιά που μαθαίνουν ελληνικά), ενώ δεν θεωρείται τόσο απαραίτητο, είναι λάθος;

Χίλια ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 18:51:40 »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5191
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #155 στις: Νοέμβριος 01, 2014, 07:12:02 μμ »
Προσωπικά, θεωρώ απαραίτητο να υπάρχει τόνος και σε τέτοιες περιπτώσεις, γιατί διευκολύνει τον αναγνώστη να διαβάσει εξ αρχής σωστά την πρόταση.

Τη σαφήνεια ή μη της πρότασης, την αντιλαμβάνεται, αφού τελειώσει την ανάγνωσή της, άρα κομματάκι αργά.
Άσε που το τι είναι σαφές και τι όχι σε κάποιον είναι λίγο υποκειμενικό, για να χρησιμοποιείται ως κριτήριο εφαρμογής ενός κανόνα.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 463
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #156 στις: Νοέμβριος 01, 2014, 07:46:02 μμ »
Χίλια ευχαριστώ, apri. Συμφωνώ μαζί σου.
Απλώς έχω βρει σε γραμματικές παραδείγματα με έναρθρες λέξεις, π.χ. το βιβλίο του/τού δίνω..
Ενώ στο παράδειγμα "γλυκά φιλιά τούς δίνω" δεν θα μπορούσε ίσως κάποιος να θεωρήσει ότι το "τους" είναι κτητικό,
γι' αυτό ρώτησα αν μπορεί εκεί να μπει εκεί τόνος ή αν είναι απαραίτητο.
Μήπως έχεις υπόψη σου κάποια γραμματική ή εργασία όπου να υπάρχουν λεπτομέρειες σχετικά με αυτό το θέμα;

Επίσης, οι εξής λέξεις συλλαβίζονται ως εξής;;
βο  η  θός
κα  ΐ  κι
κα  ου  μπό  ης
σα  ΐ  τα
φα  ΐ


Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5191
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #157 στις: Νοέμβριος 01, 2014, 09:49:11 μμ »
Χίλια ευχαριστώ, apri. Συμφωνώ μαζί σου.
Απλώς έχω βρει σε γραμματικές παραδείγματα με έναρθρες λέξεις, π.χ. το βιβλίο του/τού δίνω..
Ενώ στο παράδειγμα "γλυκά φιλιά τούς δίνω" δεν θα μπορούσε ίσως κάποιος να θεωρήσει ότι το "τους" είναι κτητικό,
γι' αυτό ρώτησα αν μπορεί εκεί να μπει εκεί τόνος ή αν είναι απαραίτητο.
Μήπως έχεις υπόψη σου κάποια γραμματική ή εργασία όπου να υπάρχουν λεπτομέρειες σχετικά με αυτό το θέμα;


Στα βιβλία θα βρίσκεις πάντα πολλές πληροφορίες, άλλοτε κοινές και ενίοτε αντικρουόμενες.
Μην τα αντιμετωπίζεις σαν τα λυσάρια όπου θα βρίσκεις μονίμως τη σωστή απάντηση να σε περιμένει.
Χρειάζεται να χρησιμοποιείς και την προσωπική σου κρίση.

Σ' αυτό το πλαίσιο, ένα βιβλιαράκι φθηνό και ιδιαίτερα χρήσιμο, που θα σου πρότεινα, είναι ο "Οδηγός της Νεοελληνικής Γλώσσας" από τις εκδόσεις Πατάκη, με την επιστημονική επιμέλεια της Άννας Ιορδανίδου.
Περιλαμβάνει θέματα ορθογραφίας, συλλαβισμού, τονισμού, στίξης, παρουσίασης βιβλιογραφίας κλπ, με αρκετές λεπτομέρειες.


Στις λέξεις που παραθέτεις, διαφωνώ ως προς το συλλαβισμό του "καουμπόη". Το "άου" και το "όη" λειτουργούν ως δίφθογγοι και δεν χωρίζονται: καου-μπόης
Το ίδιο και με το "βοηθός": βοη-θός




« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 01, 2014, 10:11:56 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 18:51:40 »

Αποσυνδεδεμένος moagniko

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 463
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #158 στις: Νοέμβριος 01, 2014, 10:13:06 μμ »
Έχεις δίκιο! Επειδή ακριβώς υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις, γι' αυτό το ψάχνω λίγο περισσότερο.

Τώρα... σχετικά με τις διφθόγγους. Δίφθογγοι είναι τα: αι, αη, οι, οη (π.χ. νεράιδα, αηδόνι, ρόιδι, βόηθα).
Όταν μπαίνουν διαλυτικά, π.χ. μοϊκανός, γαϊδούρι,
ή όταν τονίζεται το δεύτερο φωνήεν, π.χ. σαΐτα, φαΐ,
δεν έχουμε διφθόγγους;

Σχετικά με το "βοηθός", απλώς κάπου διάβασα ότι όταν προφέρονται ξεχωριστά τα φωνήεντα, τα χωρίζουμε, δηλ. βο η θός , α  νό  η  τα   αλλά   βόη θα.

Επίσης, στη λέξη "υιοθετώ" έχουμε δίψηφο φωνήεν (κι άρα συλλαβίζουμε: υι ο θε τώ;), αλλά στη λέξη "μυϊκός" δεν έχουμε δίψηφο φωνήεν (κι άρα συλλαβίζουμε: μυ ϊ κός;)
Στο "καουμπόης" δίφθογγος είναι μάλλον το όη κι όχι το αου, σωστά; Δηλ. κα ου μπόης;

Ποια η γνώμη σου, apri;
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 01, 2014, 10:15:11 μμ από moagniko »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5191
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #159 στις: Νοέμβριος 01, 2014, 10:34:44 μμ »
Τώρα... σχετικά με τις διφθόγγους. Δίφθογγοι είναι τα: αι, αη, οι, οη (π.χ. νεράιδα, αηδόνι, ρόιδι, βόηθα).
Όταν μπαίνουν διαλυτικά, π.χ. μοϊκανός, γαϊδούρι, ή όταν τονίζεται το δεύτερο φωνήεν, π.χ. σαΐτα, φαΐ, δεν είναι δίφθογγοι;

Όταν τονίζεται το δεύτερο φωνήεν, δεν είναι δίφθογγος, αλλά δυο φθόγγοι που προφέρονται ξεχωριστά (π.χ σαΐτα).
Δίφθογγος είναι οπωσδήποτε, όταν τονίζεται το πρώτο φωνήεν, γιατί έχουμε συμπροφορά (π.χ νεράιδα).
Όταν δεν τονίζεται ούτε το πρώτο ούτε το δεύτερο, μπορεί να είναι δίφθογγος (π.χ γαϊδούρι, αηδόνι), μπορεί και όχι (π.χ ευνοϊκός). Εξαρτάται από το αν συμπροφέρεις τα δυο φωνήεντα ή όχι.

Στο "βόηθα" έχουμε σίγουρα δίφθογγο. Στο "βοήθεια" δεν έχουμε δίφθογγο (οη).
Στο "βοηθός" είναι λίγο υποκειμενικό. Προσωπικά, θα δεχόμουν και τις δυο εκδοχές με μια προτίμηση προς τη δίφθογγο.

Για τα "υιοθετώ", "μυϊκός" ισχύουν αυτά που λες.

Στο "καουμπόη" έχεις δυο διφθόγγους, το "άου" και το "όη".  Μη σε μπερδεύει το γεγονός ότι δεν υπάρχει δίφθογγος "άου" στα ελληνικά. Η λέξη είναι αγγλική και στα αγγλικά το "aw" και "oy" είναι δίφθογγοι.
Αυτό που προσέχεις είναι πάντα αν συμπροφέρονται τα φωνήεντα ή όχι.
Αν η άσκηση απευθύνεται πάντως σε παιδιά, κακώς επελέγη ξένη λέξη, γιατί μπορεί να μπερδευτούν.
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 01, 2014, 11:24:30 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος evι@1

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 21
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #160 στις: Ιανουάριος 26, 2015, 01:11:51 μμ »
Aπό'να η απ'ένα;;;

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5191
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #161 στις: Ιανουάριος 26, 2015, 01:59:52 μμ »
Πιθανότερο είναι το "από 'να", χωρίς να αποκλείεται κάποιος να πει "απ' ένα".

Όταν συναντώνται δυο φωνήεντα στα όρια δυο λέξεων, τότε συνήθως απαλείφεται το λιγότερο ηχηρό (π.χ  ξέρω εγώ=ξέρω 'γω).
Και η κλίμακα ηχηρότητας είναι [a] >[ o] >[ u] > [e] > [ i]      (καμιά φορά όμως το [i ] υπερισχύει του [e ] ).


Όταν συναντώνται δυο φωνήεντα εντός της ίδιας λέξης, αν είναι λόγιας προέλευσης, τότε απαλείφεται το φωνήεν της πρώτης λέξης (π.χ παρά-έδωσα=παρέδωσα).
Αν όμως είναι νεότερη λέξη, τότε λαμβάνεται υπ' όψιν η κλίμακα ηχηρότητας (π.χ παρα-έφαγα=παράφαγα).


 
« Τελευταία τροποποίηση: Ιανουάριος 26, 2015, 02:01:26 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος paramythenia

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 66
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #162 στις: Δεκέμβριος 12, 2016, 10:29:58 πμ »
Καλημέρα!

Πρόταση στην οποία λείπει το υποκείμενο, εννοείται το α' η το β' ενικό η πληθυντικό, θεωρείται απλή και όχι ελλειπτική σωστά;

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8021
  • Φύλο: Άντρας
  • λαθρο-μετανάστης
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #163 στις: Δεκέμβριος 12, 2016, 12:24:11 μμ »
ελλειπτική. όταν απο την πρόταση απουσιάζει /λείπει κάποιος κυριος όρος επειδή εννοείται εύκολα από τα συμφραζόμενα, τότε λέμε πως η πρόταση ειναι ελλειπτική 
Υπήρξαν ψέμματα που ντράπηκαν τα ίδια για εκείνους που δεν ντράπηκαν καθώς τα ξεστόμισαν- και τα σχεδίασαν (Λουντέμης)

Αποσυνδεδεμένος Mary Sal

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 8
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #164 στις: Ιανουάριος 04, 2017, 10:10:55 μμ »
Καλησπέρα. Θα ήθελα τη βοήθειά σας. Στο σχολικό βιβλίο της Α΄ γυμνασίου γράφει ότι η ονοματική φράση λειτουργεί και ως συμπλήρωμα μιας πρόθεσης ("με τη γλύκα στο στόμα" είναι το παράδειγμα του βιβλίου). Στη σχολική γραμματική όμως υπάρχει και η διάκριση της προθετικής φράσης. Έστω ότι έχω την πρόταση "Το κάπνισμα είναι βλαβερό για την υγεία". Το "για την υγεία" θα το αναγνωρίσω ως ονοματική ή προθετική φράση; Είναι τελικά η ονοματική φράση οποιοδήποτε σύνολο περιέχει ένα ουσιαστικό ανεξάρτητα από τη λειτουργία του στην πρόταση; Είδα, για παράδειγμα, την πρόταση "Τα κεραμικά σκεύη, όλα ανατολικής προέλευσης, έχουν πλούσιες διακοσμήσεις". Ποια/ποιες είναι εδώ οι ονοματικές φράσεις;

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5191
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #165 στις: Ιανουάριος 05, 2017, 01:42:30 πμ »
Είναι τελικά η ονοματική φράση οποιοδήποτε σύνολο περιέχει ένα ουσιαστικό ανεξάρτητα από τη λειτουργία του στην πρόταση;

Nαι.
Πρέπει να έχει ως πυρήνα της ένα ουσιαστικό ή μια αντωνυμία ή οτιδήποτε μπορεί να λειτουργήσει ως ουσιαστικό (π.χ αριθμητικό/ Ήρθαν δυο)
Από εκεί και πέρα, η ΟΦ μπορεί να λειτουργεί ως υποκείμενο, ως αντικείμενο, ως κατηγορούμενο Υ/Α,  ως συμπλήρωμα πρόθεσης σχηματίζοντας Προθετική Φράση, ή ως συμπλήρωμα μια άλλης ΟΦ.


Στο σχολικό βιβλίο της Α΄ γυμνασίου γράφει ότι η ονοματική φράση λειτουργεί και ως συμπλήρωμα μιας πρόθεσης ("με τη γλύκα στο στόμα" είναι το παράδειγμα του βιβλίου). Στη σχολική γραμματική όμως υπάρχει και η διάκριση της προθετικής φράσης. Έστω ότι έχω την πρόταση "Το κάπνισμα είναι βλαβερό για την υγεία". Το "για την υγεία" θα το αναγνωρίσω ως ονοματική ή προθετική φράση;

Το ότι η ΟΦ λειτουργεί ως συμπλήρωμα πρόθεσης αφορά την εσωτερική δομή μιας Προθετικής Φράσης.
Το "για την υγεία" είναι μια Προθετική Φράση που αποτελείται από την πρόθεση "για" και την ΟΦ "την υγεία".

Ομοίως, μια ΟΦ μπορεί εσωτερικά να περιλαμβάνει (εκτός από το ουσιαστικό-κεφαλή): ένα άρθρο, μια Επιθετική Φράση, μια αντωνυμία σε θέση Προσδιοριστή (π.χ τέτοιος άνθρωπος) ή άλλη ΟΦ σε ρόλο προσδιορισμού (π.χ Το βιβλίο του Γιώργου).


Είδα, για παράδειγμα, την πρόταση "Τα κεραμικά σκεύη, όλα ανατολικής προέλευσης, έχουν πλούσιες διακοσμήσεις". Ποια/ποιες είναι εδώ οι ονοματικές φράσεις;

Τα κεραμικά σκεύη= ΟΦ που εσωτερικά αποτελείται από: Άρθρο (τα)+ΟΦ (κεραμικά σκεύη)
ΟΦ (κεραμικά σκεύη)<Επιθετική Φράση (κεραμικά)+ΟΦ (σκεύη)

όλα ανατολικής προέλευσης=ΟΦ που εσωτερικά αποτελείται από: ΟΦ (όλα)+ ΟΦ (ανατολικής προέλευσης)
ΟΦ (ανατολικής προέλευσης) <ΕΠΙΘ.Φ (ανατολικής)+ΟΦ (προέλευσης)

πλούσιες διακοσμήσεις=ΟΦ που εσωτερικά αποτελείται από: ΕΠΙΘ.Φ (πλούσιες)+ΟΦ (διακοσμήσεις)


« Τελευταία τροποποίηση: Ιανουάριος 08, 2017, 10:24:17 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος Mary Sal

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 8
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #166 στις: Ιανουάριος 08, 2017, 07:35:10 μμ »
apri, σ' ευχαριστώ ειλικρινά. Με βοήθησες πολύ.

Αποσυνδεδεμένος Ρηνιώ

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 147
  • Φύλο: Γυναίκα
  • μουσικοπαρμενη..
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου
« Απάντηση #167 στις: Φεβρουάριος 06, 2017, 08:52:06 μμ »
Καλησπερα σας

προσεληφθη προσφατα ως αναπληρωτρια σε τμημα ενταξης, και μου εχουν αναθεσει τη γλωσσα και στις τρεις ταξεις του γυμνασιου.μπορει καποιος συναδελφος να μου επισημανει τα σημαντικοτερα σημεια της υλης που πρεπει να διδαχθουν στις τρεις ταξεις στο μαθημα της γλωσσας;

ευχαριστω πολυ εκ των προτερων

 

Pde.gr, © 2005 - 2020

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 29928
  • Τελευταία: Arabella
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1035993
  • Σύνολο θεμάτων: 17734
  • Σε σύνδεση σήμερα: 632
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1737
  • (Σεπτέμβριος 06, 2014, 04:03:51 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 28
Επισκέπτες: 554
Σύνολο: 582

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.075 δευτερόλεπτα. 32 ερωτήματα.