*

Αποστολέας Θέμα: Λατινικά Γ' Λυκείου  (Αναγνώστηκε 637957 φορές)

0 μέλη και 3 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Sali

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1832
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2380 στις: Σεπτέμβριος 20, 2021, 11:43:22 πμ »
marīto persaepe interroganti,

eique ab ostio quaerenti Ennium ancilla dixisset eum domi non esse:

πώς πρέπει να γραφεί η αφαιρετική, αν ζητηθεί, των επιθετικών μετοχών στα δύο παραπάνω χωρία; Εγώ νομίζω με -e, γιατί μου φαίνεται ότι λειτουργούν ως παράθεση και όχι ως επιθετικός προσδιορισμός. Ο Παπαθανασίου γράφει με -i (για το querens μόνο, γιατί την άλλη μετοχή δεν την κλίνει), γιατί «η μετοχή είναι επιθετική».

Αν οι μετοχές ληφθούν ως καθαρά επιθετικές, είναι βέβαιο ότι δεν λειτουργούν ως επιθετικοί προσδιορισμοί, εφόσον δεν εκφράζουν βασικό χαρακτηριστικό για την αποσαφήνιση του προσδιοριζόμενου όρου, ο οποίος είναι σαφώς προσδιορισμένος. Πρέπει λοιπόν να δεχτούμε ότι οι μετοχές λειτουργούν ως παραθέσεις* στους προσδιοριζόμενους όρους, δηλαδή επέχουν θέση ουσιαστικού· αυτό σημαίνει ότι η αφαιρετική τους πρέπει όντως να λήγει σε -e.

*Καμιά φορά απορώ με τον Κανελλόπουλο και τις επιλογές του. Την μτχ. interroganti τη θεωρεί αναφορική επιθετοποιημένη, σε θέση επιρρηματικού κατηγορουμένου του χρόνου στο marito (sic· δεν μας λέει ποιο ρήμα προσδιορίζει)· αν ήθελε κάποια επιρρηματική σχέση, γιατί να μην εκλάβει τη μτχ. ως χρονική (ή και ως αιτιολογική); Τη μτχ. quaerenti τη θεωρεί επίσης αναφορική επιθετοποιημένη ως επιθετικό προσδιορισμό στο ei, πράγμα όμως που είδαμε ότι δεν μπορεί επί της ουσίας να ισχύει. Σε τρία ακόμη βοηθήματα που είδα οι συγγραφείς χαρακτηρίζουν μόνο τις μετοχές ως επιθετικές χωρίς να προσθέτουν τη συντακτική τους θέση. Ο Κανελλόπουλος τις κλίνει και τις δύο με αφαιρετική σε -i, με το αιτιολογικό (στις σχετικές υποσημειώσεις) ότι είναι επιθετική (η πρώτη) και επιθετοποιημένη (η δεύτερη). Το θέμα όμως είναι ότι για την επιλογή αυτής της κατάληξης της αφαιρετικής (σε -i) δεν αρκεί η μτχ. να είναι επιθετική. Αυτό που έχω καταλάβει από τα παραδείγματα που δίνονται στις διάφορες Γραμματικές, ελληνόγλωσσες και ξενόγλωσσες, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η μτχ. να λειτουργεί ως επιθετικός προσδιορισμός για να έχει αυτήν την κατάληξη, αν και αυτό δεν αναφέρεται ξεκάθαρα πουθενά· σε κάθε άλλη περίπτωση, δηλαδή αν οι ίδιες οι μετοχές είναι ουσιαστικοποιημένες ή επέχουν θέση ουσιαστικού (όπως στην περίπτωσή μας) ή είναι επιρρηματικές, η κατάληξη πρέπει να είναι -e.

To equidem δεν έχει μέσα και την προσωπική αντωνυμία του α΄ προσώπου ego, απλώς χρησιμοποιείται συνήθως για το α΄ πρόσωπο, έτσι;
Ο  Παπαθανασίου, όταν τρέπει την πρόταση με υποκείμενο α΄ ενικό σε παθητική (κείμενο 22), κάνει το equidem quidem. Βλέπω όμως ότι χρησιμοποιείται και για το γ΄ πληθυντικό και μάλιστα σε παθητική σύνταξη With 3. pers. plur.: equidem innumerabiles mihi videntur.
Άρα, μπορώ να κρατήσω το equidem;

Το OLD μάς πληροφορεί ότι το πρώτο στοιχείο (e-) της λέξης είναι αβέβαιο και ότι πιθανώς δεν συνδέεται με τo ego. Το equidem χρησιμοποιείται ασφαλώς και με άλλα πρόσωπα (εκτός από το α΄), οπότε νομίζω πως μπορείς να το κρατήσεις κατά την παθητικοποίηση αυτής της πρότασης.

To ruo και το prorumpo έχουν κοινή ρίζα; Έτσι γράφει ο Παπαθανασίου, αλλά από το ετυμολογικό του Michiel de Vaan εγώ καταλαβαίνω ότι δεν σχετίζονται.

Ασφαλώς δεν σχετίζονται (δες και στο OLD).
Ο Έξυπνος χαίρεται με τις αμφισβητήσεις του, ο Βλάκας με τις βεβαιότητές του

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 16:25:14 »

Αποσυνδεδεμένος river99

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 10
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2381 στις: Οκτώβριος 02, 2021, 01:25:11 μμ »
Στο κείμενο 16 το Lemovicum και το Arvernorum είναι κτητικές και/ή αντικειμενικές;
Το hostium λίγο πιο κάτω είναι διαιρετική. Μπορεί να εκληφθεί και ως περιεχομένου;
Ευχαριστώ!

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1914
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2382 στις: Οκτώβριος 02, 2021, 06:46:12 μμ »
Στο κείμενο 16 το Lemovicum και το Arvernorum είναι κτητικές και/ή αντικειμενικές;

Δεν υπάρχει ομοφωνία ως προς αυτό. Αν και ως κτητικές στέκουν καλύτερα, ο Κανελλόπουλος, τον οποίο γενικώς ακολουθούν και στο ψηφιακό βοήθημα, τις θεωρεί αντικειμενικές. Οπότε, εγώ τα δίνω και τα δύο· πιστεύω ότι είναι από τις περιπτώσεις στις οποίες θα γίνουν δεκτές και οι δύο απαντήσεις.

Το hostium λίγο πιο κάτω είναι διαιρετική. Μπορεί να εκληφθεί και ως περιεχομένου;

Μόνο ως διαιρετική τη βλέπω, αφού δεν αιχμαλωτίζονται όλοι οι εχθροί, αλλά ένας μεγάλος αριθμός τους.
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1914
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2383 στις: Οκτώβριος 02, 2021, 06:47:49 μμ »

Η υποτακτική στις αναφορικές προτάσεις, εκτός από δυνητική ή λόγω έλξης ή πλαγίου λόγου, μπορεί να είναι και προτρεπτική, όπως στις αναφορικές της α.ε.;

Στον Γιαγκόπουλο πάντως δεν βλέπω προτρεπτική υποτακτική.

Επίσης δεν βλέπω δυνητική του μη πραγματικού. Δεν εκφέρονται με αυτήν οι αναφορικές;

Η υποτακτική στο β΄ ιδανικό πρόσωπο είναι η δυνητική του δυνατού στο παρόν μέλλον;
« Τελευταία τροποποίηση: Οκτώβριος 02, 2021, 07:10:02 μμ από Dwrina »
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 16:25:14 »

Αποσυνδεδεμένος river99

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 10
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2384 στις: Οκτώβριος 02, 2021, 07:34:06 μμ »
Dwrina σε ευχαριστώ.

Αποσυνδεδεμένος river99

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 10
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2385 στις: Οκτώβριος 02, 2021, 07:58:02 μμ »
Το magnitudine και το virtute στο κείμενο 17 είναι αφαιρετικές κατηγορηματικές της ιδιότητας; Στο βιβλίο του καθηγητή δεν αναφέρονται ως κατηγορηματικές.

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1914
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2386 στις: Οκτώβριος 02, 2021, 08:53:44 μμ »
Το magnitudine και το virtute στο κείμενο 17 είναι αφαιρετικές κατηγορηματικές της ιδιότητας; Στο βιβλίο του καθηγητή δεν αναφέρονται ως κατηγορηματικές.

Κανονικά ναι, αλλά, αφού δεν αναφέρονται έτσι, το "κατηγορηματική" το δίνω σε παρένθεση (και ελπίζω να μην θεωρηθεί λάθος). 
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος river99

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 10
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2387 στις: Οκτώβριος 02, 2021, 10:36:36 μμ »
Σε ευχαριστώ!  :)

Αποσυνδεδεμένος river99

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 10
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2388 στις: Οκτώβριος 03, 2021, 09:12:45 πμ »
Στις πανελλήνιες θα ζητηθεί από τους μαθητές μετάφραση 20, εισαγωγή 10, ετυμολογικά 10, γραμματική 30 και συντακτικό 30 μονάδες.
Το εισαγωγικό σημείωμα που προτάσσεται των κειμένων είναι προς εξέταση; Ερωτήσεις κατανόησης και ερμηνείας πάνω στο κείμενο θα ζητηθούν;

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1914
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2389 στις: Οκτώβριος 03, 2021, 10:21:15 πμ »
Στις πανελλήνιες θα ζητηθεί από τους μαθητές μετάφραση 20, εισαγωγή 10, ετυμολογικά 10, γραμματική 30 και συντακτικό 30 μονάδες.
Το εισαγωγικό σημείωμα που προτάσσεται των κειμένων είναι προς εξέταση; Ερωτήσεις κατανόησης και ερμηνείας πάνω στο κείμενο θα ζητηθούν;

Δεν ξέρουμε ακόμη τι ακριβώς θα ζητηθεί στις πανελλαδικές. Το φεκ με τις παραπάνω οδηγίες αφορά στις απολυτήριες εξετάσεις· για τις πανελλαδικές περιμένουμε. Πιθανόν να είναι τα ίδια, οπότε, όχι, το εισαγωγικό σημείωμα και ερωτήσεις κατανόησης δεν ζητούνται.

Εμένα αυτό που με απασχολεί είναι αν τα ετυμολογικά θα είναι και εκτός αυτών που αναφέρει το σχολικό βιβλίο και φοβάμαι ότι αυτό δεν θα διευκρινίζεται ούτε στις οδηγίες για τις πανελλαδικές.
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος river99

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 10
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2390 στις: Οκτώβριος 03, 2021, 10:57:42 πμ »
Σε ευχαριστώ για την απάντηση!
Καλά, εφόσον αυτό είναι για τις απολυτήριες, πότε περιμένουν να ανακοινώσουν για τις πανελλαδικές...;;;
Τα ετυμολογικά του βιβλίου πράγματι είναι ελάχιστα.

Αποσυνδεδεμένος river99

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 10
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2391 στις: Οκτώβριος 05, 2021, 06:24:50 πμ »
Καλημέρα!
Από το κείμενο 16 μέχρι και το 50 διδάσκουμε όλα τα κείμενα για τις πανελλήνιες, άρα συνολικά 35 κείμενα. Σε έναν ενδεικτικό προγραμματισμό πόσες ώρες είναι καλό να αφιερώνονται για κάθε μάθημα; Τέσσερις;
Στο ψηφιακό βοήθημα study4exams που χρησιμοποιούσαμε μέχρι πριν από δυο χρόνια, με το προηγούμενο σύστημα, δεν υπάρχει αναλυτική σύνταξη για τα κείμενα που τότε δεν ήταν στην ύλη. Υπάρχει κάποιο άλλο ψηφιακό βοήθημα;
Σε ποιον τύπο της ενεργητικής φωνής αντιστοιχεί ο παθητικός τύπος proici; Στην απάντηση του βοηθήματος βρίσκω proiecere αλλά λογικά είναι λάθος, πρέπει να είναι proicere.
« Τελευταία τροποποίηση: Οκτώβριος 05, 2021, 06:59:54 πμ από river99 »

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1914
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2392 στις: Οκτώβριος 10, 2021, 05:00:24 μμ »
Στο ψηφιακό βοήθημα study4exams που χρησιμοποιούσαμε μέχρι πριν από δυο χρόνια, με το προηγούμενο σύστημα, δεν υπάρχει αναλυτική σύνταξη για τα κείμενα που τότε δεν ήταν στην ύλη. Υπάρχει κάποιο άλλο ψηφιακό βοήθημα;

Από όσο ξέρω όχι, αλλά ετοιμάζουν για το ψηφιακό βοήθημα του υπουργείου και άλλα κείμενα. Πότε όμως θα αναρτηθούν δεν το γνωρίζω.

Σε ποιον τύπο της ενεργητικής φωνής αντιστοιχεί ο παθητικός τύπος proici; Στην απάντηση του βοηθήματος βρίσκω proiecere αλλά λογικά είναι λάθος, πρέπει να είναι proicere.

Ε, ναι, προφανώς πρόκειται για τυπογραφικό λάθος του βοηθήματος.
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

Αποσυνδεδεμένος Dwrina

  • Συνδρομητής
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1914
  • Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
    • Προφίλ
Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« Απάντηση #2393 στις: Οκτώβριος 10, 2021, 05:06:39 μμ »


Το  i στο απαρέμφατο proicere πώς προφέρεται; Αφού δεν ακολουθεί φωνήεν δεν θα έπρεπε να προφέρεται "γι" αλλά "ι", έτσι δεν είναι; Αφού όμως αυτό το i της οριστικής του ενεστώτα proicio είναι το j, δεν θα πρέπει και στο απαρέμφατο να είναι το j; 


Tu hominem investīga summāque diligentiā vel Rōmam mitte vel Epheso rediens tecum dedūc: μπορώ να τρέψω τη σύνταξη σε παθητική χρησιμοποιώντας γ΄ ενικό προστακτικής μέλλοντα;

Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio  (Hor. Ep.  2. 1.).

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32278
  • Τελευταία: Parask
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1158534
  • Σύνολο θεμάτων: 19198
  • Σε σύνδεση σήμερα: 575
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 23
Επισκέπτες: 407
Σύνολο: 430

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.116 δευτερόλεπτα. 36 ερωτήματα.