*

Ψηφοφορία

Ποιο είναι το σωστό;

Ο Προπάππος
24 (57.1%)
Ο Προπάππους
18 (42.9%)

Σύνολο ψηφοφόρων: 42

Αποστολέας Θέμα: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική  (Αναγνώστηκε 109148 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Iaki

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 301
  • Φύλο: Γυναίκα
  • docendo discimus
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #112 στις: Ιανουαρίου 31, 2010, 10:26:55 pm »

Αν σε ενδιαφέρει, ένα πολύ καλό βιβλιαράκι, που αναφέρει λεπτομερειακά τη θέση του κόμματος μεταξύ άλλων, είναι το "Οδηγός της νεοελληνικής γλώσσας" εκδ. Πατάκη, με επιστημονική επιμέλεια της Α. Ιορδανίδου. Θα σε διαφωτίσει... ;)


Κάπου το έχω ξαναδεί αυτό μέσα στο φόρουμ, είχα σημειώσει να το αγοράσω αλλά έχασα το χαρτάκι και μετά ξεχάστηκα...
Θα πάω να το πάρω αύριο  :) :)


Σας ευχαριστώ όλους (για ακόμα μία φορά)..
dum vita est, spes est ... ;)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 13:31:35 »

Αποσυνδεδεμένος desperino

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 313
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #113 στις: Ιανουαρίου 31, 2010, 10:39:16 pm »
Πιστεύω ότι η χρήση του κόμματος δεν πρέπει να εγείρει φιλολογικό θέμα (!),γιατί τότε θα καταλήξουμε να διαφωνούμε για ήσσονος σημασίας πράγματα. Μήπως πρόκειται να κόψετε βαθμό,αν κάπου δεν σας  έχουν βάλει σωστά τα κόμματα;
Ελπίζω πως όχι. Πάντως:

Θα συμφωνήσω με apri ότι δεν έχουμε επεξήγηση στην  παραπάνω πρόταση.

Θα διαφωνήσω με apri ότι στο  παράδειγμα Τα οφέλη αυτής της αναβάθμισης είναι αναρίθμητα τόσο για τους ίδιους τους μαθητές όσο και για το γενικότερο σχολικό περιβάλλον έχουμε δευτερεύουσα αναφορική επιρρηματική πρόταση . Εδώ έχουμε δύο όρους και όχι δύο προτάσεις.

΄Αλλο  είναι Κανένας δεν είναι τόσο ανόητος, που να προτιμά αντί για την ειρήνη τον πόλεμο.

Τέλος σε αυτά τα επιρρήματα αρχικά ,επομένως κλπ μπορούμε να εκτιμήσουμε αν θα τα χωρίσουμε ή όχι με κόμμα π.χ από τη θέση τους στην πρόταση, από το μέγεθος της πρότασης κλπ.

Iaki,να πάρεις το βιβλίο,αλλά να το χρησιμοποιήσεις ορθολογιστικά.  :)

Αποσυνδεδεμένος Iaki

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 301
  • Φύλο: Γυναίκα
  • docendo discimus
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #114 στις: Ιανουαρίου 31, 2010, 11:00:59 pm »
Πιστεύω ότι η χρήση του κόμματος δεν πρέπει να εγείρει φιλολογικό θέμα (!),γιατί τότε θα καταλήξουμε να διαφωνούμε για ήσσονος σημασίας πράγματα. Μήπως πρόκειται να κόψετε βαθμό,αν κάπου δεν σας  έχουν βάλει σωστά τα κόμματα;
Ελπίζω πως όχι. Πάντως:


Εννοείται πως όχι..! Δεν διδάσκω το μάθημα της έκθεσης. Διορθώνω όμως ένα μεγάλο αριθμό εκθέσεων. Ο εργοδότης μού μου είπε να προσέχω τη χρήση του κόμματος και επειδή σε αυτό το κομμάτι οι γνώσεις μου είναι ελλιπείς για αυτό το έκανα θέμα. Συμφωνώ με όσα λες... Αλλά και εγώ πρέπει να κάνω όσο το δυνατόν γίνεται πιο τέλεια αυτό που μου έχει ανατεθεί...

Και όσο για το βιβλίο... Τον καλό τον μάστορα τον κάνουν και τα εργαλεία που χρησιμοποιεί :)
dum vita est, spes est ... ;)

Αποσυνδεδεμένος morgan

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1205
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 02
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #115 στις: Φεβρουαρίου 01, 2010, 12:29:38 am »
Δεν υπάρχει στο http://www.scribd.com/doc/8735012/-Greek-Grammar. Γνωρίζει κάποιος πού αλλού μπορούμε να τη βρούμε;
ἔστι δίκης ὀφθαλμός ὅς τὰ πάνθ' ὁρᾷ

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 13:31:35 »

Αποσυνδεδεμένος anastasia86

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 420
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #116 στις: Φεβρουαρίου 01, 2010, 12:56:35 am »
Την έχω εγώ στον υπολογιστή μου αλλά δεν μπορώ να την επισυνάψω εδώ γιατί υπερβαίνει το μέγεθος. Όποιος θέλει ας μου στείλει το mail του να τη στείλω!!  ;) ;)
Πες αυτό που θες, όπως θα ήθελες να το ακούσεις...

Αποσυνδεδεμένος morgan

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1205
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ 02
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #117 στις: Φεβρουαρίου 01, 2010, 01:35:09 am »
Ένα βιβλίο Γραμματικής που θα βοηθήσει πιστεύω όλους μας (ίσως κάποιοι ήδη να το έχετε) είναι η "Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας" των Holton-Mackridge και Φιλιππάκη-Warburton, εκδόσεις Πατάκη. Η Φιλιππάκη έχει και την ευθύνη της συγγραφής της Γραμματικής της Ε΄και Στ΄ τάξης. Η συγγραφή μάλιστα του βιβλίου της Γραμματικής του δημοτικού έχει ολοκληρωθεί και είναι ήδη αναρτημένο στο site του ΠΙ αν θέλει κανείς να ρίξει μια ματιά

Όντως πολύ καλή γραμματική. Ίσως η καλύτερη γραμματική νεοελληνικής γλώσσας που κυκλοφόρησε τα τελευταία χρόνια. Καλογραμμένη, διαβάζεται εύκολα από οποιονδήποτε. Πρέπει βέβαια να διευκρινιστεί ότι ο όρος γραμματική δεν χρησιμοποιείται με την παραδοσιακή έννοια, δηλαδή ως σύνολο μορφολογικών κανόνων. Πρόκειται για γραμματική που περιλαμβάνει κανόνες φωνολογίας, μορφολογίας και σύνταξης.
Στα θετικα της είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις καταθέτει ενδιαφέρουσες νέες προτάσεις, π.χ να ονομάζεται η μετοχή ενεστώτα (π.χ παίζοντας) γερούνδιο (αναλογικά με το αγγλικό γερούνδιο που είναι και αυτό άκλιτος ρηματικός τύπος). Σ' αυτά βέβαια χρειάζεται λίγη προσοχή, γιατί δεν είναι ευρέως παραδεκτοί όροι και μπορεί κάποιος να τα εκλάβει ως λάθη. Επίσης, θετικό είναι ότι δεν είναι ρυθμιστική, δηλαδή δεν προσπαθεί να επιβάλει κάποιες μορφές ως τις μόνες σωστές. Αντίθετα, αναφέρει διάφορους τύπους επισημαίνοντας σε ποια επίπεδα ύφους (επίσημο-ανεπίσημο)χρησιμοποιούνται  κάθε φορά ή τη συχνότητα χρήσης τους (σπάνιοι τύποι-συχνοί τύποι).
Την προτείνω και εγώ ανεπιφύλακτα.



Πού ακριβώς βρίσκεται; Εγώ πάντως δεν το βρήκα.
ἔστι δίκης ὀφθαλμός ὅς τὰ πάνθ' ὁρᾷ

Αποσυνδεδεμένος anastasia86

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 420
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #118 στις: Φεβρουαρίου 01, 2010, 02:50:57 am »
Ένα βιβλίο Γραμματικής που θα βοηθήσει πιστεύω όλους μας (ίσως κάποιοι ήδη να το έχετε) είναι η "Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας" των Holton-Mackridge και Φιλιππάκη-Warburton, εκδόσεις Πατάκη. Η Φιλιππάκη έχει και την ευθύνη της συγγραφής της Γραμματικής της Ε΄και Στ΄ τάξης. Η συγγραφή μάλιστα του βιβλίου της Γραμματικής του δημοτικού έχει ολοκληρωθεί και είναι ήδη αναρτημένο στο site του ΠΙ αν θέλει κανείς να ρίξει μια ματιά

Όντως πολύ καλή γραμματική. Ίσως η καλύτερη γραμματική νεοελληνικής γλώσσας που κυκλοφόρησε τα τελευταία χρόνια. Καλογραμμένη, διαβάζεται εύκολα από οποιονδήποτε. Πρέπει βέβαια να διευκρινιστεί ότι ο όρος γραμματική δεν χρησιμοποιείται με την παραδοσιακή έννοια, δηλαδή ως σύνολο μορφολογικών κανόνων. Πρόκειται για γραμματική που περιλαμβάνει κανόνες φωνολογίας, μορφολογίας και σύνταξης.
Στα θετικα της είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις καταθέτει ενδιαφέρουσες νέες προτάσεις, π.χ να ονομάζεται η μετοχή ενεστώτα (π.χ παίζοντας) γερούνδιο (αναλογικά με το αγγλικό γερούνδιο που είναι και αυτό άκλιτος ρηματικός τύπος). Σ' αυτά βέβαια χρειάζεται λίγη προσοχή, γιατί δεν είναι ευρέως παραδεκτοί όροι και μπορεί κάποιος να τα εκλάβει ως λάθη. Επίσης, θετικό είναι ότι δεν είναι ρυθμιστική, δηλαδή δεν προσπαθεί να επιβάλει κάποιες μορφές ως τις μόνες σωστές. Αντίθετα, αναφέρει διάφορους τύπους επισημαίνοντας σε ποια επίπεδα ύφους (επίσημο-ανεπίσημο)χρησιμοποιούνται  κάθε φορά ή τη συχνότητα χρήσης τους (σπάνιοι τύποι-συχνοί τύποι).
Την προτείνω και εγώ ανεπιφύλακτα.



Πού ακριβώς βρίσκεται; Εγώ πάντως δεν το βρήκα.

Κοίταξε εδώ και θα τη βρεις,είναι το 5ο βιβλίο στη σειρα.

http://pi-schools.sch.gr/dimotiko/
Πες αυτό που θες, όπως θα ήθελες να το ακούσεις...

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5935
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #119 στις: Φεβρουαρίου 01, 2010, 01:42:32 pm »
Θα διαφωνήσω με apri ότι στο  παράδειγμα Τα οφέλη αυτής της αναβάθμισης είναι αναρίθμητα τόσο για τους ίδιους τους μαθητές όσο και για το γενικότερο σχολικό περιβάλλον έχουμε δευτερεύουσα αναφορική επιρρηματική πρόταση . Εδώ έχουμε δύο όρους και όχι δύο προτάσεις.
΄Αλλο  είναι Κανένας δεν είναι τόσο ανόητος, που να προτιμά αντί για την ειρήνη τον πόλεμο.


Ακριβώς το ίδιο είναι. Απλώς η πρόταση που συζητάμε είναι ελλειπτική, γιατί εννοείται το ρήμα, ενώ στο παράδειγμα που αναφέρεις είναι πλήρης.
Δηλ.Τα οφέλη αυτής της αναβάθμισης είναι αναρίθμητα τόσο για τους ίδιους τους μαθητές, όσο (είναι) και για το γενικότερο σχολικό περιβάλλον
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος olgalia

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1509
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #120 στις: Φεβρουαρίου 01, 2010, 02:21:36 pm »
Ίσως είναι λάθος, δεν ξέρω ακούω τις γνώμες σας, αλλά στην πρόταση
Είναι, ωστόσο, στο χέρι μας η αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης αρχικά με τη συνειδητοποίηση της επιτακτικής ανάγκης για καλλιτεχνική εκπαίδευση και στη συνέχεια με τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για ....
δε θα μπορούσαμε αντί για κόμμα να βάλουμε άλλα "ξεχασμένα" από τους περισσότερους σημεία στίξης όπως την άνω τελεία ή την παύλα; εδώ νομίζω ταιριάζει περισσότερο απ' όλα η παύλα δηλ

Είναι, ωστόσο, στο χέρι μας η αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης -αρχικά με τη συνειδητοποίηση της επιτακτικής ανάγκης για καλλιτεχνική εκπαίδευση και στη συνέχεια με τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για ....
Μπορείς να δώσεις μόνο αυτό που έχεις και γι αυτό καλά θα κάνεις να προσπαθήσεις να αποκτήσεις κάτι...

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5935
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #121 στις: Φεβρουαρίου 01, 2010, 02:37:24 pm »
H παύλα χρησιμοποιείται για τις παρενθετικές προτάσεις. Εδώ μπορούμε να την εκλάβουμε ως παρενθετική, μόνο αν συνεχίζεται η περίοδος μετά τις προθετικές φράσεις.
Εγώ θα έβαζα παύλες, αν έλεγε λ.χ:

"Είναι ωστόσο, στο χέρι μας η αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης -αρχικά με τη συνειδητοποίηση της επιτακτικής ανάγκης για καλλιτεχνική εκπαίδευση και στη συνέχεια με τη λήψη των απαραίτητων μέτρων- για την ποιοτική ανάβαθμιση της παιδείας.
« Τελευταία τροποποίηση: Φεβρουαρίου 01, 2010, 02:42:12 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος desperino

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 313
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #122 στις: Φεβρουαρίου 01, 2010, 02:40:08 pm »
apri,για τα προηγούμενα

Είναι αναφορική προσθετική; για να έχουμε τον κανόνα ότι οι προσθετικές θέλουν κόμμα; Όχι.

 Ο ακραίος υλισμός δεν επιτρέπει την πνευματική αναζήτηση, που αποτελεί ίο βάθρο της ολοκλήρωσης του ανθρώπου.                                                             ή
Είναι απαραίτητο συμπλήρωμα; Ναι.
 
Η συμφωνία αυτή ισχύει όσο διαρκεί και το σημερινό status quo. Εδώ θα βάλουμε κόμμα; Όχι βέβαια.

Οκ.Το όσο μόνο ως αναφορικό επίρρημα μπορεί να θεωρηθεί,άρα δεν μπορεί να αρθεί ο ρόλος του ότι εισάγει αναφορική πρόταση.(
« Τελευταία τροποποίηση: Φεβρουαρίου 01, 2010, 02:43:36 pm από desperino »

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5935
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #123 στις: Φεβρουαρίου 01, 2010, 03:29:31 pm »

Η συμφωνία αυτή ισχύει όσο διαρκεί και το σημερινό status quo. Εδώ θα βάλουμε κόμμα; Όχι βέβαια.

Καλή παρατήρηση. ;)

1. "Η συμφωνία αυτή ισχύει όσο διαρκεί και το σημερινό status quo"

Εδώ όλη η ελεύθερη αναφορική παίζει το ρόλο του επιρρηματικού προσδιορισμού στο «ισχύει» και επειδή είναι στενά συνδεδεμένη μ’ αυτό δεν χωρίζεται με κόμμα.



2.  Τα οφέλη αυτής της αναβάθμισης είναι αναρίθμητα τόσο για τους ίδιους τους μαθητές, όσο (είναι) και για το γενικότερο σχολικό περιβάλλον

Εδώ έχουμε το σχήμα τόσο… όσο. Ο προσδιορισμός που συμπληρώνει την έννοια του ρήματος υπάρχει  στην κύρια («τόσο για τους ίδιους τους μαθητές»). Το «όσο για το περιβάλλον» είναι μια πρόσθετη πληροφορία εν είδει σύγκρισης.

« Τελευταία τροποποίηση: Φεβρουαρίου 01, 2010, 04:44:57 pm από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος anastasia86

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 420
  • Φύλο: Γυναίκα
  • ΠΕ02
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #124 στις: Φεβρουαρίου 01, 2010, 04:05:06 pm »
Την ανέβασα και στο scribd σήμερα για όποιον θέλει να την κατεβάσει.  ;) ;)

http://www.scribd.com/doc/26197803/neoellhnikh-grammatikh-triantafullidh
Πες αυτό που θες, όπως θα ήθελες να το ακούσεις...

Αποσυνδεδεμένος desperino

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 313
    • Προφίλ
Απ: Νεοελληνική Γλώσσα: Γραμματική
« Απάντηση #125 στις: Φεβρουαρίου 01, 2010, 05:38:40 pm »
Μια ακόμη παρατήρηση για τη διπλή παύλα:

δε θα έκλεινα ποτέ σε παύλες μια τόσο μεγάλη πρόταση όσο αυτή που έδωσες ως παράδειγμα,γιατί νομίζω πως η παρενθετική πρόταση δε μπορεί να είναι πιο μεγάλη από την κύρια υποτίθεται. Σε διπλή παύλα θα βάζαμε κάτι σύντομο,μια παρένθεση με την κυριολεξία του όρου.

Τέλος η αρχαία σύνταξη δεν είναι ίδια με τη νεοελληνική και καταλαβαίνεις τι εννοώ,μην ανοίξουμε θέμα!

 

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32871
  • Τελευταία: Arleta30
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1182651
  • Σύνολο θεμάτων: 19473
  • Σε σύνδεση σήμερα: 662
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 5
Επισκέπτες: 631
Σύνολο: 636

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.049 δευτερόλεπτα. 35 ερωτήματα.