Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Τυπική Εκπαίδευση => Σχολικά μαθήματα => Δημοτικό => Μήνυμα ξεκίνησε από: momos στις Μαρτίου 07, 2007, 11:07:08 pm
-
(http://www.xsap.gr/foto/other/Ist_St.jpg)
Η συζήτηση για το νέο βιβλίο της ιστορίας της Στ' Δημοτικού ξεκίνησε στην αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς μετά από δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου και κύκλων της εκκλησίας για «ενστάσεις» στα βιβλία: Θρησκευτικά της Α,
-
http://www.alfavita.gr/fakeloi/fakel200702019d.php#a7
-
Πριν διαβάσετε τα σχόλιά μου θέλω να διευκρινίσω ότι δεν είμαι ειδικός να κρίνω το βιβλίο, ούτε και το έχω διαβάσει με λεπτομέρεια.
Απλά το ξεφύλλισα, διάβασα μερικά σημεία του και παραθέτω μερικές απόψεις, κυρίως γιατί οι περισσότερες απόψεις που έχουν ακουστεί είναι καταδικαστικές.
Πριν κρίνει κάποιος το βιβλίο πρέπει να έχει στο νου του τα εξής:
1. Το πρόγραμμα σπουδών που καλύπτει το βιβλίο είναι από το 15ο αιώνα-σήμερα (2004).
Σε πόσες σελίδες; 140 σελίδες όλες κι όλες.
Ποιος το αποφάσισε αυτό; Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Πότε αποφασίστηκε; Το 2003 που έγινε η προκήρυξη των βιβλίων.
Και όλα αυτά ήταν γνωστά σε όλους!
Πώς τώρα 600 χρόνια ιστορίας θα χωρέσουν σε ένα βιβλίο 140 σελίδων;
2. Μια άλλη σημαντική διευκρίνηση είναι ότι το βιβλίο απευθύνεται στην ΣΤ τάξη του Δημοτικού, δηλαδή σε 11 χρονών παιδιά.
Πολύ εύστοχα, κατά τη γνώμη μου, οι συγγραφείς έβαλαν φωτογραφίες, σκίτσα, γελοιογραφίες, εικόνες από διάφορα έντυπα...
Αυτό σημαίνει ότι το ωφέλιμο κείμενο μειώθηκε κατά πολύ. Πιθανόν πολύ λιγότερο από 100 σελίδες.
Κάποιοι κατηγορούν το βιβλίο ότι έχει κάποιες εικόνες πολύ μικρές. Αν έμπαιναν στο βιβλίο μεγαλύτερες εικόνες θα τυπωνόταν ακόμα λιγότερο κείμενο.
3. Εγώ στο σχολείο δεν έμαθα Ιστορία (οι βαθμοί μου στην Ιστορία ήταν μεταξύ 16-19). Απλά είχα το άγχος να αποστηθίζω πολλές σελίδες και να προσπαθώ να θυμάμαι λεπτομέρειες γιατί "έτσι έπρεπε". Αυτό είχε αποτέλεσμα σε μένα να μη θέλω να διαβάσω άλλα βιβλία Ιστορίας σαν εξωσχολικά. Έχω την αίσθηση πώς δεν είμαι ο μοναδικός που ένιωθα έτσι για την Ιστορία.
-
αν και το θέμα συζήτησης είναι μεγάλο... νομίζω ότι μια κριτική πρέπει να ξεκινά συνολικά από την αλλαγή στα σχολικά βιβλία και στο περιεχόμενο τους, λαμβάνοντας υπόψη την ιδιαιτερότητα του καθενός.
δεν είναι ισοπεδωτική η άποψη που είναι ενάντια στα νέ αβιβλία και σε καμία περίπτωση δεν υπερασπίζεται τα ήδη υπάρχοντας. οπαδός αυτής της άποψης είμαι κι εγώ.
πιο συγκεκριμένα για το βιβλίο ιστορίας της ΣΤ΄αν και δεν είναι το μόνο. ένα σχόλιο. ένα βιβλίο που έχει όντως τρωτά σημεία και σε θέμα περιεχομένου και στάσης απέναντι στην ιστορική πρσγματικότητα και στο πως παρουσιάζεται, πρέπει να προβληματίσει συνολικά. η ιστορική αλήθεια είναι μία. ακόμα κι αν δεν τους ικανοποιεί όλους. το σχολείο οφείλει να τη διδάσκει. ο άνθρωπος που γνωρίζει επί της ουσίας ιστορία είναι αυτός που ξέρει γιατί υπάρχει, τι κάνει στη ζωή του και διαρκώς παλεύιε για να την κάνει καλύτερη.... αυτά τα λίγα... ελπίζω. ένα τελευταίο... το θέμα είναι μήπως το "παιδαγωγικό" ινστιτούτο δεν θέλει οι μαθητές - άνθρωποι να γνωρίζουν πραγματικότητα όλη την ιστορία, γιατί κι αυτό κρύβει κινδύνους για όσους απλά έχουν την εξουσία. μήπως η γνώση της ιστορίας διδάσκει ότι όλα μπορούν να αλλάξουν κι έχει ήδη γίνει αυτό ουκ ολίγες φορές;;;;
-
...δεν είναι ισοπεδωτική η άποψη που είναι ενάντια στα νέα βιβλία και σε καμία περίπτωση δεν υπερασπίζεται τα ήδη υπάρχοντας. οπαδός αυτής της άποψης είμαι κι εγώ.
πιο συγκεκριμένα για το βιβλίο ιστορίας της ΣΤ΄αν και δεν είναι το μόνο. ένα σχόλιο. ένα βιβλίο που έχει όντως τρωτά σημεία και σε θέμα περιεχομένου και στάσης απέναντι στην ιστορική πραγματικότητα και στο πως παρουσιάζεται, πρέπει να προβληματίσει συνολικά. ..
Σίγουρα δεν είναι όλα άσπρο - μαύρο. Πολύ δε περισσότερο όταν πρόκειται για μαθήματα που κουβαλάνε ένα έντονο ιδεολογικό φορτίο και οι ερμηνείες των γεγονότων μπορεί να μας οδηγήσουν σε διαφορετικους δρόμους ανάλογα με την ιδεολογική θεώρηση του καθένα μας.
ΟΜΩΣ...
... ένα πρώτο πρόβλημα που εγώ τουλάχιστον κατέγραψα στην κριτική της πλειοψηφίας αυτών που καταφέρονται ενάντια στο νέο βιβλίο είναι ότι κατηγορούν ένα βιβλίο που δεν το ...διάβασαν ούτε καν με διαγώνια ματιά. Γιατί αν το διάβαζαν τα περισσότερα που έγραφαν δεν θα τα έγραφαν.
Δεν μπορεί για παράδειγμα η εφημερίδα Ριζοσπάστης (Σάββατο 20 Γενάρη 2007) (http://www.rizospastis.gr/story.do?id=3884919&textCriteriaClause=%2B%CE%99%CE%A3%CE%A4%CE%9F%CE%A1%CE%99%CE%91+%2B%CE%A3%CE%A4%27+%2B%CE%94%CE%97%CE%9C%CE%9F%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%9F%CE%A5&publDate=16/3/2007) να αναφέρει:
«...Η προσπάθεια σύμπτυξης σε λίγες αράδες των οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών που επικρατούσαν στο μεσοπόλεμο έχει σαν αποτέλεσμα ούτε λίγο ούτε πολύ το λαϊκό κίνημα και οι διεκδικήσεις του - που εδώ παρουσιάζονται απρόσωπες και χωρίς περιεχόμενο - να εμφανίζεται σαν υπαίτιο για τις δικτατορίες. Καλλιεργώντας στα μυαλά των μικρών μαθητών τη σύγχυση και την ταύτιση τελικά των κινητοποιήσεων με τις δικτατορίες...»
όταν μια απλή ανάγνωση των αντίστοιχων σελίδων του βιβλίου, κι όχι των λίγων αράδων, λέγονται άλλα πράγματα ενώ οι οδηγίες που δίνονται στο δάσκαλο μέσα από το «βιβλίο του δασκάλου» είναι σε αντίθετη κατεύθυνση από την «κριτική» της εφημερίδας.
Για να μην μακρηγορώ αξίζει μια επίσκεψη στο blog Don’t Kiss the Frog και συγκεκριμένα στο κείμενο «την τσουτσούνα σου και την υπογραφή σου» (http://blog.dontkissthefrog.net/2006/12/07/shameless-liers/)
Η ανάγνωσή του περιέχει αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία...
Επιστρέφοντας στο βιβλίο προσωπικά με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο μια προσέγγιση των ιστορικών γεγονότων μέσα από έρευνα και πηγές. Μια προσέγγιση που τα παιδιά δεν αποστηθίζουν ημερομηνίες και αριθμούς νεκρών κάθε μάχης αλλά προσπαθούν να ανακαλύψουν το γιατί πίσω από κάθε ιστορικό γεγονός μέσα στις συνθήκες της εποχής που έγινε, ξεφεύγοντας από το δίπολο ο πάντα καλός Έλληνας (άντε με λίγα ελαττωματάκια) - ο κακός εχθρός.
Το μεγάλο πρόβλημα είναι, και δυστυχώς κανείς δεν το συζητά, ότι αυτή η νέα αυτή προσέγγιση όχι μόνο στο βιβλίο της ιστορίας αλλά και στο σύνολο των νέων βιβλίων στο Δημοτικό έπρεπε να συνοδευτεί από μια ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που τα διδάσκουν ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν ουσιαστικά μέσα στην τάξη μ' ένα τέτοιο προσανατολισμό. Μια επιμόρφωση που έπρεπε να συνεχιστεί και σε όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς.
ΟΜΩΣ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ ΟΥΤΕ ΓΙΝΕΤΑΙ...
...Και είναι κρίμα... πολύ κρίμα για τα παιδιά πρώτα και κύρια ... :-\ :-\ :-\ και για μας που τελικά θα κρίνουμε τα βιβλία με ιδεολογήματα...
-
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟN ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΗ
-
Παραθέτω εδώ τα λόγια του Μίκη Θεοδωράκη όχι γιατί αγγίζουν άμεσα το ζήτημα για το βιβλίο ιστορίας της ΣΤ Δημοτικού αλλά γιατί νομίζω ότι με τον τρόπο του απαντά εξίσου στους δήθεν «εθνικο σωτήρες μας» και τους «εκσυγχρονιστές μας».
Ελευθεροτυπία – Τετάρτη 21/03/2007
«Κηρυγμένος και ακήρυχτος πόλεμος»
............ Μίλησε για τον «ακήρυχτο πόλεμο μεταξύ των μεν που βρίσκονται σε πόστα και των δε που αμύνονται και οδηγούνται σε αφανισμό». Και επιτέθηκε εναντίον του «Φαλμεράγιερ ο οποίος με τρόπο δήθεν "επιστημονικό" προσπάθησε να αποδείξει ότι οι Νεοέλληνες δεν έχουν το δικαίωμα να αποκαλούνται Ελληνες, επιχειρηματολογώντας ότι δεν υπήρχε ελληνικό λάβαρο πριν από το '21. Ξεχνάει τη γλώσσα και το ήθος το ελληνικό. Αλλά όχι, δεν είμαστε Ελληνες, σύμφωνα με όσους επιδιώκουν την πλήρη μας εξαφάνιση. Αυτή η εξαφάνιση έχει πολιτική βάση. Μας έφαγαν οι εκσυγχρονιστές. Κι απ' την άλλη υπάρχει η άκρα Δεξιά και οι Πρίγκιπες της Εκκλησίας, με τη στείρα εθνοπληξία τους. Δεν ταυτιζόμαστε μ' αυτούς, ούτε είμαστε εθνικόφρονες. (...)Μερικοί θα ήταν πολύ ικανοποιημένοι αν αλλάζαμε το όνομα της χώρας σε "Γυφτοβλαχία". Αν διαβάσετε μάλιστα τα ονόματα όσων αντικρούουν τους ιστορικούς που επιμένουν στη συνέχεια του ελληνικού έθνους θα δείτε ποιοι είναι: η Ανανεωτική Αριστερά, ο Πρετεντέρης, το «
-
Παραθέτω εδώ τα λόγια του Μίκη Θεοδωράκη όχι γιατί αγγίζουν άμεσα το ζήτημα για το βιβλίο ιστορίας της ΣΤ Δημοτικού αλλά γιατί νομίζω ότι με τον τρόπο του απαντά εξίσου στους δήθεν «εθνικο σωτήρες μας» και τους «εκσυγχρονιστές μας».
Ελευθεροτυπία – Τετάρτη 21/03/2007
«Κηρυγμένος και ακήρυχτος πόλεμος»
............ Μίλησε για τον «ακήρυχτο πόλεμο μεταξύ των μεν που βρίσκονται σε πόστα και των δε που αμύνονται και οδηγούνται σε αφανισμό». Και επιτέθηκε εναντίον του «Φαλμεράγιερ ο οποίος με τρόπο δήθεν "επιστημονικό" προσπάθησε να αποδείξει ότι οι Νεοέλληνες δεν έχουν το δικαίωμα να αποκαλούνται Ελληνες, επιχειρηματολογώντας ότι δεν υπήρχε ελληνικό λάβαρο πριν από το '21. Ξεχνάει τη γλώσσα και το ήθος το ελληνικό. Αλλά όχι, δεν είμαστε Ελληνες, σύμφωνα με όσους επιδιώκουν την πλήρη μας εξαφάνιση. Αυτή η εξαφάνιση έχει πολιτική βάση. Μας έφαγαν οι εκσυγχρονιστές. Κι απ' την άλλη υπάρχει η άκρα Δεξιά και οι Πρίγκιπες της Εκκλησίας, με τη στείρα εθνοπληξία τους. Δεν ταυτιζόμαστε μ' αυτούς, ούτε είμαστε εθνικόφρονες. (...)Μερικοί θα ήταν πολύ ικανοποιημένοι αν αλλάζαμε το όνομα της χώρας σε "Γυφτοβλαχία". Αν διαβάσετε μάλιστα τα ονόματα όσων αντικρούουν τους ιστορικούς που επιμένουν στη συνέχεια του ελληνικού έθνους θα δείτε ποιοι είναι: η Ανανεωτική Αριστερά, ο Πρετεντέρης, το «
-
Αν κάποιος έχει παρακολουθήσει προσεκτικά τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, έχει διαβάσει γι αυτά ή ακόμα έχει ακούσει ιστορίες που λέγονται από τους λίγους που "ξέρουν" αλλά δεν δημοσιεύονται (για προφανείς λόγους) θα γνωρίζει ότι πολλά παιχνίδια παίζονται στο χώρο αυτό με μια περισσή οσμή δυσωδίας.
Η όλη υπερβολή γύρω από το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού ... κάτι δεν μου πάει καλά...
Κάτι δεν μου κολλάει στον όλο θόρυβο.
Έχω δει πολλά κάκιστα βιβλία που έχουν διδαχθεί στο ελληνικό σχολείο και κανείς δεν έχε μιλήσει ποτέ!
Έχω την υποψία ότι κάτι κρύβεται από πίσω. Χωρίς αποδείξεις βέβαια, εύκολα και όχι αναίτια μπορείτε να με κατηγορήσετε για μυθομανή. Και θα έχετε δίκιο. Έχω όμως μια υποψία.
Δεν υποστηρίζω ότι όλοι όσοι έχουν μιλήσει κατά του βιβλίου συμμετέχουν σε αυτό το κάτι. Όχι βέβαια. Πολλές φορές αρκεί ένας να φωνάξει για να ακολουθήσουν πολλοί.
Σήμερα ο εφημεριδοπώλης μου φώναζε γιατί δεν αποσύρουν το βιβλίο.
Όταν τον ρώτησα αν το έχει διαβάσει μου απάντησε: Δεν χρειάζεται. με τόσα που έχω ακούσει γι αυτό είναι σα να το ξέρω.
Του είπα ότι είναι σαν να μαλώνει για ένα γκολ που ακυρώθηκε ως οφσάιντ, χωρίς να έχει δει το γκολ.
...
Συνέχισε να διαπληκτίζεται με έναν άλλο κύριο για το βιβλίο και εγώ ένιωσα ότι μίλησα στον τοίχο.
Υ.Σ. Ένας εκπαιδευτικός δεν είναι υποχρεωμένος να διδάξει το συγκεκριμένο βιβλίο του Υπ. Παιδείας που μοιράζεται στους μαθητές. Το μόνο που είναι υποχρεωμένος είναι να ακολουθήσει το συγκεκριμένο Πρόγραμμα Σπουδών του κάθε μαθήματος.
-
Παρακολουθω καιρο τις συζητησεις σας ως επισκεπτης και θελω πρωτα πρωτα να συγχαρω τους δημιουργους του φορουμ για το υψηλο του επιπεδο :)
Το πρωτο μου μυνημα λοιπον, αρμοζει να ειναι σε θεμα που με ενδιαφερει ιδιετερα... το διδακτικο μου αντικειμενο δεν ειναι η ιστορια, ωστοσο ειναι ενα μαθημα που παντα με ενδιεφερε και παρακολουθω τις εξελιξεις... θελω να πω ότι το βιβλιο, πριν το κατηγορησει κανεις, θα πρεπει σαφως να το διαβασει οπως γραφετε, και σαφως θα πρεπει να ιδωθει και απο αλλες σκοπιες, περαν της καθαρα ιστορικης (π.χ. κοινωνιολογικη - λογοτεχνικη - παιδαγωγικη αξια του συγγραματος). Μονον ετσι θα μπορεσουμε να δωσουμε στα παιδια μια αντικειμενικη ματια πανω στο μαθημα που καλουμαστε να παραδοσουμε, και αυτο πιστευω ισχυει και για ολες τις ειδικοτητες. Θα ηθελα την αποψη σας πανω σ'αυτο... τελος, αποψη μου ειναι οτι θα πρεπει να δωσουμε και ενα περιθωριο στους συγγραφεις για τις απαραιτητες προσαρμογες, διορθωσεις και βελτιωσεις, και ειναι πολυ νωρις ακομα... ας ειμαστε υπομονετικοι...
-
Συμφωνώ μαζί σου ως προς το ότι πρέπει να αξιολογούμε ένα βιβλίο από πολλές πλευρές.
Το βιβλίο δεν το έχω διαβάσει και γι' αυτό, μέχρι τώρα, δεν έχω εκφράσει προσωπική άποψη. Παρακολουθώ τις αντιδράσεις και από τα δύο " στρατόπεδα" αλλά, μέχρι να το διαβάσω, δεν μπορώ να ταχθώ υπέρ του ενός ή του άλλου.
...τελος, αποψη μου ειναι οτι θα πρεπει να δωσουμε και ενα περιθωριο στους συγγραφεις για τις απαραιτητες προσαρμογες, διορθωσεις και βελτιωσεις, και ειναι πολυ νωρις ακομα... ας ειμαστε υπομονετικοι...
Εδώ μόνο έχω μία μικρή ένσταση. Οι συγγραφείς οφείλουν να είναι προσεκτικοί και οφείλουν να παραδίδουν ένα βιβλίο χωρίς λάθη την στιγμή που αυτό θα ξεκινήσει, άμα τη διανομή του, να διδάσκεται. Επομένως θα υπάρξουν κάποια παιδιά που θα το διδαχθούν χωρίς "προσαρμογές, βελτιώσεις, διορθώσεις". Κι αυτό θεωρώ ότι είναι απαράδεκτο! Ο έλεγχος και ο εντοπισμός των λαθών πρέπει να γίνεται πριν το βιβλίο διανεμηθεί στα σχολεία... :-\
-
Εδώ μόνο έχω μία μικρή ένσταση. Οι συγγραφείς οφείλουν να είναι προσεκτικοί και οφείλουν να παραδίδουν ένα βιβλίο χωρίς λάθη την στιγμή που αυτό θα ξεκινήσει, άμα τη διανομή του, να διδάσκεται. Επομένως θα υπάρξουν κάποια παιδιά που θα το διδαχθούν χωρίς "προσαρμογές, βελτιώσεις, διορθώσεις". Κι αυτό θεωρώ ότι είναι απαράδεκτο! Ο έλεγχος και ο εντοπισμός των λαθών πρέπει να γίνεται πριν το βιβλίο διανεμηθεί στα σχολεία... :-\
Χμ...
Ένα σχολικό βιβλίο δεν το γράφουν οι συγγραφείς ανεξάρτητα από οποιαδήποτε αρχή.
Ένα βιβλίο πρώτα πρώτα έχει κριτές. Ποιοι είναι οι κριτές; Ένας πανεπιστημιακός καθηγητής, ένας σχολικός σύμβουλος και ένας μάχιμος εκπαιδευτικός.
Όχι όμως μόνο αυτοί. Συντονιστής της κριτικής επιτροπής είναι και ο αντίστοιχος Πάρεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Αν (λέω αν) έχουν περάσει κάποια επιστημονικά λάθη σε κάποια βιβλία ποιος έχει μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης;
Από την άλλη μεριά κάθε βιβλίο έχει λάθη. Είναι σχεδόν αδύνατο να μην έχει ξεφύγει έστω και ένα. Κάποιος που ξέρει από βιβλία γνωρίζει ότι ένα μέρος των λαθών γίνεται στη σελιδοποίηση. Ενώ δηλαδή οι συγγραφείς έχουν παραδώσει σωστά τα κείμενα, κάποιες διορθώσεις είτε δεν περνιούνται σωστά είτε γίνονται αλλού (!!!) δηλαδή "διορθώνονται" τα σωστά και τα λάθη που έχουν επισημανθεί παραμένουν ως έχουν.
Η καλύτερη διαδικασία θα ήταν ένα βιβλίο να μοιράζεται πρώτα στα πειραματικά σχολεία για μία χρονιά, να γίνεται εκεί η αξιολόγησή του, να επισημαίνονται τα λάθη του και μετά να μοιράζεται σε όλα τα σχολεία.
Και επειδή κανένα βιβλίο δεν είναι τέλειο, γι' αυτό είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος του εκπαιδευτικού.
-
Αν κάποιος έχει παρακολουθήσει προσεκτικά τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, έχει διαβάσει γι αυτά ή ακόμα έχει ακούσει ιστορίες που λέγονται από τους λίγους που "ξέρουν" αλλά δεν δημοσιεύονται (για προφανείς λόγους) θα γνωρίζει ότι πολλά παιχνίδια παίζονται στο χώρο αυτό με μια περισσή οσμή δυσωδίας.
Η όλη υπερβολή γύρω από το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού ... κάτι δεν μου πάει καλά...
Κάτι δεν μου κολλάει στον όλο θόρυβο.
Κι εγώ πολλές φορές αναρωτιέμαι αγαπητέ mavoglou.
Όμως παρατηρώντας πιο προσεκτικά τις αντιδράσεις βλέπω πως ένα μεγάλο κομμάτι τους εκπορεύεται απλά από μια προσπάθεια πολιτικής εκμετάλλευσης των συντηρητικών αντανακλαστικών ενός μέρους της σύγχρονης κοινωνίας μας. (Κάτι αντίστοιχο έγινε και παλιότερα για τις ταυτότητες - αλήθεια ποιος τις θυμάται σήμερα;)
Δεν είναι τυχαίο πως όσο μεγαλώνει ο θόρυβος γύρω από το βιβλίο τόσο και περισσότεροι πολιτικού αισθάνονται την ανάγκη να τοποθετηθούν, ιδιαίτερα αυτοί που «ψαρεύουν» ψήφους σε συγκεκριμένους χώρους. Οι δηλώσεις για παράδειγμα του Γ. Καλού, Υφυπουργού Παιδείας, που μίλησε για απόσυρση του βιβλίου για να τον αδειάσει την άλλη μέρα η Μ. Γιαννάκου είναι χαρακτηριστικό του κλίματος για όποιον ξέρει τους στενούς δεσμούς του υφυπουργού με το εκκλησιαστικό κατεστημένο στον Πειραιά. Αντίστοιχα μπορεί κανείς να δεί και δηλώσεις βουλευτών - πολιτευτών που ανήκουν στο λεγόμενο «πατριωτικό» ΠΑΣΟΚ ή ακόμη και του ΚΚΕ.
ΟΜΩΣ οι περισσότεροι ΔΕΝ διάβασαν το βιβλίο... και πολύ περισσότερο δεν δοκίμασαν να το διδάξουν :)
...Εδώ μόνο έχω μία μικρή ένσταση. Οι συγγραφείς οφείλουν να είναι προσεκτικοί και οφείλουν να παραδίδουν ένα βιβλίο χωρίς λάθη την στιγμή που αυτό θα ξεκινήσει, άμα τη διανομή του, να διδάσκεται. Επομένως θα υπάρξουν κάποια παιδιά που θα το διδαχθούν χωρίς "προσαρμογές, βελτιώσεις, διορθώσεις". Κι αυτό θεωρώ ότι είναι απαράδεκτο! Ο έλεγχος και ο εντοπισμός των λαθών πρέπει να γίνεται πριν το βιβλίο διανεμηθεί στα σχολεία... :-\
Σ' ένα εκπαιδευτικό σύστημα που λειτουργεί στοιχειωδώς λογικά κανένα βιβλίο, όχι μόνο της ιστορίας, δεν εισάγεται στην εκπαιδευτική διαδικασία να δεν προηγηθεί ένα διάστημα πιλοτικού ελέγχου. Κι αυτό δεν είναι ευθύνη των συγγραφέων αλλά της κάθε φορά πολιτικής ηγεσίας και των προϊσταμένων εκπαιδευτικών φορέων. Αλλά αγαπητή sophie το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν λειτουργεί λογικά.
Απ' την άλλη βέβαια οι ενστάσεις δεν αφορούν τυχόν επιμέρους λάθη αλλά το συνολικό προσανατολισμό του βιβλίου. Κι αυτός δεν «διορθώνεται». Ή τον επιλέγεις ή προτιμάς κάτι άλλο...
Υ.Γ. Ουπςςς :) Τώρα είδα πως τα ίδια έγραψε και ο αγαπητός mavoglou...
-
Χμ...
Ένα σχολικό βιβλίο δεν το γράφουν οι συγγραφείς ανεξάρτητα από οποιαδήποτε αρχή.
Ένα βιβλίο πρώτα πρώτα έχει κριτές. Ποιοι είναι οι κριτές; Ένας πανεπιστημιακός καθηγητής, ένας σχολικός σύμβουλος και ένας μάχιμος εκπαιδευτικός.
Όχι όμως μόνο αυτοί. Συντονιστής της κριτικής επιτροπής είναι και ο αντίστοιχος Πάρεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Αν (λέω αν) έχουν περάσει κάποια επιστημονικά λάθη σε κάποια βιβλία ποιος έχει μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης;
Τη διαδικασία αξιολόγησης δεν την ξέρω. Αφού είχα στείλει το μήνυμα σκέφτηκα να κάνω μία τροποποίηση γράφοντας ότι "κατά τη γνώμη μου η τελική ευθύνη είναι του ΥΠΕΠΘ που επιτρέπει τη διανομή του κάθε βιβλίου πριν αυτό ελεγχθεί-αξιολογηθεί". Εκεί βασικά είναι η ένστασή μου (φαίνεται από την τελευταία φράση μου). Παραδέχομαι ότι είναι ίσως υπερβολικό να περιμένω από έναν άνθρωπο-συγγραφέα να μην κάνει κανένα λάθος.
-
Νιωθω ασχημα που η επιηκεια που εδειξα για τους συγγραφεις σχολικων βιβλιων οδηγησε σε διαμαχη μεταξυ των μελων... :-\ δεν ηταν αυτος ο σκοπος μου. Χρησιμα ολα αυτα που γραψατε.
Θα ειχε ενδιαφερον να ειχαμε και την αποψη ενος μαθητη... υπαρχει μηπως καποιος συναδελφος εδω στο φορουμ που θα μπορουσε να καταγραψει τον τροπο που λαμβανουν το βιβλιο οι ιδιοι οι μαθητες; νομιζω το μελος mavoglou ειχε πει πιο πανω οτι μια τετοια προσεγγιση θα του φαινοταν πιο φιλικη, αν ηταν μαθητης... μηπως θα μπορουσε καποιος δασκαλος η δασκαλα να καταθεσει την αποψη του;
-
Νιωθω ασχημα που η επιηκεια που εδειξα για τους συγγραφεις σχολικων βιβλιων οδηγησε σε διαμαχη μεταξυ των μελων... :-\ δεν ηταν αυτος ο σκοπος μου.
Καμία διαμάχη!!! ;) Και εγώ δεν τοποθετήθηκα σωστά (ή ίσως δεν έγραψα ακριβώς αυτό που είχα κατά νου) και οι συνάδελφοι με διόρθωσαν-συμπλήρωσαν κάποια πράγματα που δεν ήξερα.
Κι εγώ θα ήθελα να ακούσω τη γνώμη κάποιου δασκάλου, όχι μόνο για το συγκεκριμένο βιβλίο αλλά γενικά για περιπτώσεις που έχει εντοπίσει λάθη μέσα σε βιβλία και πώς το αντιμετωπίζει. :-\
-
Συζήτηση κάνουμε. Ελεύθερα, χωρίς να φοβόμαστε κάτι, εκφράζουμε τις σκέψεις μας, ακούμε απόψεις, αλλάζουμε τη ματιά που βλέπουμε τα πράγματα.
Δεν διεκδικούμε το αλάθητο, ίσα ίσα όταν τα γραπτά μας έχουν πολλές φορές την ελαφρότητα του προφορικού λόγου (συντακτικά λάθη πολλές φορές ξεφεύγουν από όλους, έκφραση συναισθημάτων εν βρασμώ..., μη επιστημονική διατύπωση απόψεων με τα επιχειρήματα να μη βασίζονται σε βιβλιογραφικές πηγές, όπως ένα άρθρο σε επιστημονικό περιοδικό) και μπορεί αυτό να φοβίζει κάποιους και να γράφουν με πολύ φειδώ από ότι πραγματικά θα ήθελαν και άλλοι να εξαντλούν την αυστηρή κριτική τους αν σε κάτι δεν συμφωνούν.
Όσο για το συγκεκριμένο βιβλίο ειλικρινά κι εγώ θα ήθελα κάποια θέματα να προσεγγιστούν με διαφορετική φιλοσοφία. Με τα θέματα που έχω ευαισθησία θα αναλάβω το μέρος της ευθύνης που έχω σα γονιός, να μη μείνουν τα παιδιά μου μόνο στο σχολικό βιβλίο, αλλά να διαβάσουν και άλλα.
Ακόμα αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί είναι ότι οι δραστηριότητες που κάνουμε μέσα στην τάξη δεν χρειάζεται να είναι πάντα μέσα από το σχολικό βιβλίο.
Για να προετοιμάσουμε, όμως, κάτι διαφορετικό πρέπει να αφιερώσουμε χρόνο, κάτι που έχουμε ξεχάσει να το κάνουμε (γενικά μιλάω - μην το πάρει κάποιος προσωπικά ;) )
-
Νιωθω ασχημα που η επιηκεια που εδειξα για τους συγγραφεις σχολικων βιβλιων οδηγησε σε διαμαχη μεταξυ των μελων... :-\ δεν ηταν αυτος ο σκοπος μου. Χρησιμα ολα αυτα που γραψατε.
Θα ειχε ενδιαφερον να ειχαμε και την αποψη ενος μαθητη... υπαρχει μηπως καποιος συναδελφος εδω στο φορουμ που θα μπορουσε να καταγραψει τον τροπο που λαμβανουν το βιβλιο οι ιδιοι οι μαθητες; νομιζω το μελος mavoglou ειχε πει πιο πανω οτι μια τετοια προσεγγιση θα του φαινοταν πιο φιλικη, αν ηταν μαθητης... μηπως θα μπορουσε καποιος δασκαλος η δασκαλα να καταθεσει την αποψη του;
:) Μη νιώθεις άσχημα αγαπητέ /τη sorimavat. Δεν υπήρξε παρεξήγηση ούτε διαμάχη....
..Κι εγώ θα ήθελα να ακούσω τη γνώμη κάποιου δασκάλου, όχι μόνο για το συγκεκριμένο βιβλίο αλλά γενικά για περιπτώσεις που έχει εντοπίσει λάθη μέσα σε βιβλία και πώς το αντιμετωπίζει. :-\
Προσωπικά κάθε λάθος που βρίσκω μέσα στα βιβλία που διδασκώ, είναι μια καλή αφορμή για να πάρει το μάθημα μια διαφορετική τροπή. Το πώς αυτό θα υλοποιηθεί εξαρτάται από τη φύση του λάθους.
Διαφορετικά αντιμετωπίζεται μια τυπογραφική αβλεψία, διαφορετικά ένα λάθος διατυπωμένο μαθηματικό πρόβλημα, διαφορετικά μια λάθος επιστημονική προσέγγιση.
Η λογική όμως είναι αυτή. Συζήτηση και προσπάθεια να βγει το «σωστό» ενώ παράλληλα να απομυθοποιήσουν οι μαθητές την «αυθεντία» του δασκάλου και του βιβλίου.
Μια τέτοια προσέγγιση υπάρχει και στα καινούργια διδακτικά εγχειρίδια. Στα μαθηματικά για παράδειγμα υπάρχουν «επίτηδες λάθος» προβλήματα και τα παιδιά καλούνται να τα επαναδιατυπώσουν ώστε να λυθούν.
Αυτά όσο αφορά την αντιμετώπιση του λάθους μέσα στην τάξη. Από κει και πέρα θεωρητικά στο τέλος κάθε χρονιάς τα λάθη που εντοπίζονται συγκεντρώνονται για να διορθωθούν στην επόμενη έκδοση του βιβλίου. Δεν γίνεται όμως πάντα αυτό γιατί είπαμε. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν λειτουργεί πολλές φορές απλά λογικά...
Για τα της ιστορίας. Δε διδάσκω φέτος σε τμήμα Έκτης όμως η διδακτική προσέγγιση που υπάρχει στο βιβλίο της ιστορίας είναι κοινή σε όλα τα διδακτικά εγχειρίδια του Δημοτικού.
Προσωπικά τη βρίσκω πιο ενδιαφέρουσα και τους μαθητές πιο ενεργητικούς στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι βέβαια πιο δύσκολη και επίπονη για τον εκπαιδευτικό. Πρέπει να σχεδιάσεις τη διδασκαλία σου πολύ καλύτερα για να μην χαθείς και βέβαια φαίνονται πιο έντονα τα χρόνια προβλήματα που όποιος δουλεύει στο σχολείο τα βιώνει καθημερινά. Η έλλειψη ουσιαστικής και μόνιμης επιμόρφωσης και επιστημονικής στήριξης και σε μικρότερο βαθμό για μένα η έλλειψη υποδομών. :-\
-
Ιδεολογικός πόλεμος με διδακτικό άλλοθι
Η επικεφαλής της συγγραφικής ομάδας του βιβλίου της Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού αν. καθηγήτρια Μαρία Ρεπούση μιλάει στην «Κ» Καθημερινή 01/04/2007
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_243758_01/04/2007_221384
Είναι η συνέντευξη της επικεφαλής της συγγραφικής ομάδας του βιβλίου Ιστορίας της ΣΤ' στην Καθημερινή της Κυριακής. Διαβάζοντάς την όμως αναρωτιέμαι μήπως και η ίδια η επικεφαλής της συγγραφικής ομάδας ξεκίνησε έναν "Ιδεολογικό πόλεμο" με άλλοθι το σχολικό εγχειρίδιο.
Σε καμία περίπτωση βέβαια δεν υπονοώ ότι ο επιστημονικός τρόπος προσέγγισης από τη σκοπιά της διδακτικής επιστήμης της Ιστορίας που υιοθετείται στο συγκεκριμένο βιβλίο με βρίσκει αντίθετη. Θα έλεγα μάλιστα ότι προσωπικά θεωρώ ότι η διδακτική προσέγγιση και οι γενικότεροι παιδαγωγικοί στόχοι του σχολικού αυτού εγχειριδίου με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνη. Αυτό που με κάνει να προβληματίζομαι είναι, ας μου επιτραπεί να πω, η ασυνέχεια και η ασυνέπεια που φαίνεται να υπάρχει μεταξύ της διδακτικής και του περιεχομένου της ιστορίας που παρουσιάζει αυτό το εκπαιδευτικό πακέτο.
Στη σελ. 12 του
-
Νέος εξάψαλμος για το βιβλίο της Ιστορίας- Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ (2/04/2007 σελ. 16)
«Ο Αρχιεπίσκοπος, μιλώντας προχθές από την Κυπαρισσία κατά την ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτη Τριφυλίας και Ολυμπίας κ. Χρυσόστομου, «αφόρισε» και πάλι το βιβλίο, χαρακτηρίζοντάς το «επαίσχυντο», ενώ πρόσθεσε ότι η αντίδραση του λαού ήταν άμεση. Όπως είπε, «ο λαός στέκεται όρθιος και αντιδρά σε πείσμα των εκσυγχρονιστών», όταν νιώθει ότι κινδυνεύει. Και συμπλήρωσε ότι με το βιβλίο της Ιστορίας κινδυνεύουν τα θεμέλια του λαού, δηλαδή «η ιστορία του τόπου και οι παραδόσεις του». Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Πέμπτη, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος παρέδωσε στην υπουργό Παιδείας κείμενο με τις ενστάσεις και τις παρατηρήσεις της για το βιβλίο. Στο κείμενό της υποστηρίζει ότι στο βιβλίο δεν γίνεται αναφορά στη δράση της Εκκλησίας και των κληρικών κατά την Επανάσταση του '21, καθώς και ότι παραλείπονται ιστορικά γεγονότα, ενώ το βιβλίο δεν συμφωνεί με τις επιταγές του Συντάγματος.»
]http://www.alfavita.gr/typos/typos20070402c.php (http://www.alfavita.gr/typos/typos20070402c.php[/color)
Για δες κάτι παράξενα αυτού του κόσμου ο Αρχιεπίσκοπος κόπτεται και διαρρηγνύει τα ιμάτια του για την μη αναφορά στη δράση της Εκκλησίας και των κληρικών κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του ’21. Δεν τον πειράζει όμως π.χ. που δεν γίνεται αναφορά για το πώς συνδέθηκε και χρησιμοποιήθηκε η Εκκλησία και η θρησκεία κατά την εποχή του «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών». Που να ξέρει βέβαια ο Σεβασμιότατος από αυτά, αυτός τότε ασχολιότανε με τα μαθήματα του ως καλό παιδί και μαθητής (ο ίδιος το χει δηλώσει άλλωστε σε σχετική ερώτηση που του έχει γίνει κατά το παρελθόν). ;D
Πάντως στην ίδια εφημερίδα σήμερα στη στήλη Τρίτη Άποψη ο Γρηγόρης Καλφέρης με το κείμενό του «Ιστορία και φανατισμός. Με αφορμή τη συζήτηση για το βιβλίο της ΣΤ’ Δημοτικού» μας θυμίζει με το επίλογο του μια πολύ εύστοχη παρατήρηση του Hobsbawm: «η ιστορία αποτελεί την πρώτη ύλη για τις εθνικιστικές ή φονταμενταλιστικές ιδεολογίες, όπως οι παπαρούνες αποτελούν την πρώτη ύλη για την ηρωίνη»
Το άρθρο του Καλφέρη σε μορφή pdf
-
Η σύγκρουση για την Ιστορία
Του
-
Mat σ'ευχαριστω πολυ για την αναληση, πραγματικα πιστευω επιασεσ την ουσια του θεματοσ (εδειξα το κειμενο σου σε φιλη μου δασκαλα, και εντυπωσιαστηκε που μπορεσεσ να πλησιασεισ τοσο κοντα στο νοημα - αληθεια, τι ειδικοτητα εχεισ;). Χαιρομαι που αποτελω μελοσ αυτησ τησ κοινοτητασ, και ευχομαι μελοντικα που θα εχω περισοτερο χρονο να μπορεσω να προσφερω κι εγω στα γραφομενα :D
-
Κριτικές παραστάσεις στο βιβλίο ιστορίας της έκτης δημοτικού http://www.alfavita.gr/fakeloi/fakel20070505a.php
-
Κριτικές παραστάσεις στο βιβλίο ιστορίας της έκτης δημοτικού http://www.alfavita.gr/fakeloi/fakel20070505a.php
Γεωργια, που εινε οι παραστασεισ που γραφεισ; εγω νομιζα πωσ θα εχει μια πολυμεσικη προσεγγυση στο θεμα, και οχι ολοκληρο κατεβατο! Νομιζω πωσ τετοιεσ αναλησεισ περισευουν στισ μερεσ μασ, ενω λειπει η δημιουργικη και αμεροληπτη ματια στην επικεροτητα και στα φλαιγοντα ζητηματα τησ εποχησ μασ... ανυπομονω να παει η ανιψια μου του χρονου εκτη δημοτικου για να δω επιτελουσ απο κοντα το βιβλιο, για να μπορεσω να εχω την αποψη του εστω και εξοτερικου παρατηρητη... γιατι μεχρι στιγμησ - εκτοσ απο τη mat, που λογω ειδικοτητασ απτετε πολλων θεματων τησ κοινωνιασ μασ - μονο οι δασκαλοι εινε σε θεση να κρινουν...
-
Πήρε πίσω η υπουργός Παιδείας από τον ΟΕΔ
-
Το βιβλίο δεν το έχω διαβάσει,οπότε δεν μπορώ να εκφέρω κάποια ειδικευμένη άποψη.Το μόνο που έχω να πω είναι ότι αν έχει λάθη ή ιστορικές διαστρεβλώσεις,η ευθύνη της διόρθωσης ανήκει αποκλειστικά στις υπεύθυνες επιστημονικές ομάδες που έχουν ως αρμοδιότητα τη συγγραφή των σχολικών βιβλίων και εν προκειμένω της ιστορίας.Οπότε θα ήταν καλύτερα τα εθνίκια και οι παπάδες που βγαίνουν στα κανάλια και αμολάνε εθνικοπατριωτικές φανφάρες να το βουλώσουν!!
-
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ κ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ
Για το βιβλίο της ιστορίας:
«Είμαι άνθρωπος που δεν έχω παρεκκλίνει από το θεσμικό μου ρόλο και ούτε θα το κάνω ποτέ, με οποιοδήποτε κόστος. Τα βιβλία αυτά παραγγέλθηκαν το 2003. Έπρεπε να αλλάξουν τα βιβλία Δημοτικού και Γυμνασίου, τα οποία ήταν είκοσι τρία χρόνια και τα οποία ήταν απαράδεκτα. Εδώ, λοιπόν, θέλετε υπάρχουν και οι συγκρούσεις των ιστορικών μεταξύ τους, θέλετε δεν αρέσει η νέα διδακτική προσέγγιση; Πράγματι, όμως στο βιβλίο αυτό ευρέθησαν λάθη και αβλεψίες. Ο νόμος ορίζει σαφώς ότι ο υπουργός μπορεί να ζητήσει διορθώσεις σε ένα βιβλίο και οι συγγραφείς είναι υποχρεωμένοι να τις κάνουν. Εάν ζητήσει διορθώσεις που άπτονται μιας φιλοσοφίας του βιβλίου, οι συγγραφείς μπορούν να πουν “όχι” και τότε ο υπουργός κάνει νέο διαγωνισμό. Ούτε στο παλιό βιβλίο γυρίζει, ούτε αποσύρει αυθαιρέτως. Εγώ για να ζητήσω τις διορθώσεις για το βιβλίο, ζήτησα τη γνώμη της Ακαδημίας. Δεν μπορούσα να ζητήσω τη γνώμη του Παιδαγωγικού, το οποίο είχε εγκρίνει πλήρως το βιβλίο μετ’ επαίνων – κι αυτό μου δημιουργεί και μία αμφισβήτηση ως προς το Παιδαγωγικό, για να είμαστε ειλικρινείς και σαφείς. Διότι πράγματι, όταν οι συγγραφείς οι ίδιοι αναγνωρίζουν ότι “ναι, κάναμε λάθη και αβλεψίες” και συνεργάζονται, δεν καταλαβαίνω… Δεν είμαι ούτε Στάλιν, ούτε Χίτλερ να αποσύρω και να πολτοποιώ βιβλία όπως έκαναν άλλοι. Ζήτησα, λοιπόν, τη γνώμη του εγκυρότερου οργάνου –όχι για τη διδακτική του βιβλίου, αλλά για το περιεχόμενο- έκανα συστάσεις, παρατηρήσεις και αυτές ενσωματώθηκαν από τους συγγραφείς πλήρως. Γιατί πρέπει να αποκλίνουμε θεσμικά; Και να σας πως κάτι, όλη αυτή η φασαρία που γίνεται, εμένα μου δημιουργεί και υποψίες άλλες. Δηλαδή, είναι τάχα οι εγκέφαλοι αυτοί που διαμαρτύρονται, που διάβασαν το βιβλίο και γνωρίζουν επιστημονικά και διαμαρτύρονται;».
Γ. Λοβέρδος: Μετά τις διορθώσεις θα είναι εντάξει το βιβλίο;
Μ. Γιαννάκου: «Το βιβλίο έχει υποστεί όλες τις διορθώσεις που ζήτησε η Ακαδημία Αθηνών».
Γ. Λοβέρδος: Φέτος έχει κυκλοφορήσει μόνο με τις διορθώσεις;
Μ. Γιαννάκου: «
-
Τυπώθηκε το βιβλίο της Ιστορίας της ΣΤ Δημοτικού
09/10/2007 11:34
Στις αποθήκες του Οργανισμού Διδακτικών