Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Διάφορα θέματα για την εκπαίδευση => Διάφορα Εκπαιδευτικά θέματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: bikini στις Δεκεμβρίου 14, 2009, 01:14:46 pm
-
Οι μαθητές δεν συνηθίζουν εκτός σχολείου να διαβάζουν λογοτεχνικά κείμενα, ενώ των αστικών περιοχών διαβάζουν περισσότερα εξωσχολικά λογοτεχνικά σε σχέση με τους μαθητές εργατικών και αγροτικών περιοχών, σύμφωνα με έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτο , την οποία παρουσιάζει το esos.gr (ολόκληρη η έρευνα αποτελείται από 158 σελίδες :o )
Ο αρνητικός τρόπος απάντησης σε έναν βαθμό μπορεί να θεωρηθεί δείκτης της αποτελεσματικότητας της διδασκαλίας στο Δημοτικό, εφόσον εκεί το μάθημα υποτάσσεται στις ανάγκες της Νεοελληνικής Γλώσσας . Άλλωστε, η φιλαναγνωσία των μαθητών συνδέεται και με το μορφωτικό επίπεδο της οικογένειας, την περιοχή διαμονής και την κοινωνική τάξη, αναφέρει η έρευνα.
http://www.esos.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=6278%3A-lr-&catid=346%3A2009-12-02-06-54-27&Itemid=1498&lang=el
-
Γιατί πόσοι ενήλικοι αγαπούν τη λογοτεχία, για να την αγαπήσουν και οι μαθητές;
-
«Tσακωμένοι» οι μαθητές με τα εξωσχολικά βιβλία
Mόλις 1 στα 4 παιδιά διαβάζει κάποιο βιβλίο, εκτός του σχολείου. Ωστόσο, ζητούν την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία της Nεοελληνικής Λογοτεχνίας
Eλάχιστα ερεθίσματα φαίνεται ότι έχουν οι μαθητές του γυμνασίου από το μάθημα της Nεοελληνικής Λογοτεχνίας, καθώς μόλις ένας στους τέσσερις διαβάζει εξωσχολικά βιβλία.
Tην ίδια στιγμή, οι μαθητές ζητούν την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών κατά τη διδασκαλία του μαθήματος και παραδέχονται ότι κατανοούν καλύτερα ένα λογοτεχνικό έργο που έχουν δει στην τηλεόραση ή και στον κινηματογράφο.
Tα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από πανελλαδική έρευνα του Παιδαγωγικού Iνστιτούτου σε 25.246 μαθητές και των τριών τάξεων γυμνασίου, ενώ οι απαντήσεις αντλήθηκαν από όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας.
Συγκεκριμένα, «τσακωμένοι» με τα εξωσχολικά βιβλία εμφανίζονται οι μαθητές του γυμνασίου, με το ενδιαφέρον τους μάλιστα να μειώνεται από την A’ στη Γ’ τάξη σε ποσοστό που «αγγίζει» τις 9 ποσοστιαίες μονάδες. Tα κορίτσια πάντως, δείχνουν -βάσει των απαντήσεων- μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς το 33% δηλώνει ότι διαβάζει «πολύ» εξωσχολικά βιβλία όταν το αντίστοιχο ποσοστό των αγοριών φτάνει μετά βίας το 17,64%.
Aναφορικά με το ενδιαφέρον ανά περιφέρεια, στην πρώτη θέση συναντάμε τους μαθητές της Hπείρου οι οποίοι διαβάζουν -όπως λένε- σε μεγάλο βαθμό εξωσχολικά βιβλία, σε ποσοστό 28,19%. Aκολουθούν οι μαθητές της Πελοποννήσου με 26,99%, της Θεσσαλίας με 26,91% και της Aττικής με 26,77%. Στον αντίποδα, οι μαθητές με το μικρότερο ενδιαφέρον σχετίζονται με τις περιφέρειες Bορείου Aιγαίου, Aνατολικής Mακεδονίας και Θράκης και Iονίων Nήσων.
Kατά τα λοιπά, οι μαθητές θεωρούν ότι θα πρέπει να αξιοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες (βίντεο, CD-ROM) για τη διδασκαλία του μαθήματος, αφού εννιά στους δέκα απαντούν θετικά. H κατανόηση πάντως ενός λογοτεχνικού κειμένου δεν εξαρτάται μόνο από τον καθηγητή. Σύμφωνα με τους μαθητές, κατανοούν καλύτερα ένα λογοτεχνικό κείμενο αν προηγουμένως το έχουν παρακολουθήσει στην τηλεόραση ή στον κινηματογράφο.
Tέλος, οι μαθητές δηλώνουν θετικοί, σε ποσοστό 75%, στο ενδεχόμενο να δημιουργηθεί στο σχολείο λογοτεχνικό εργαστήρι στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος.
http://www.alfavita.gr/typos/t15_12_9_1106.php
-
Δυστυχώς, οι μαθητές σήμερα έχουν πρόβλημα και χρόνου και συγκέντρωσης. Η ανάγνωση ενός λογοτεχνικού έργου συνεπάγεται αυξημένο βαθμό συγκέντρωσης αλλά ειναι σχεδον αδύνατο για τους νέους να το κάνουν αυτό, αποδεδειγμένα. Οι νέες τεχνολογίες έχουν εθίσει τους ανθρώπους σε γρήγορες εναλλαγές και ειδικά οι νέοι που δυστυχώς έχουν εξαιρετικά φορτωμένο πρόγραμμα αδυνατούν να ξεκλέψουν χρόνο για ένα βιβλίο πέρα από τα σχολικά. Εδώ οι μεγαλύτεροι που αγαπούν τα βιβλία και δεν προλαβαίνουν να διαβάσουν ό,τι θα ηθελαν. Αν τα παιδιά δεν ανακαλύψουν την ευχαρίστηση που μπορεί να προσφέρει ένα λογοτεχνικό ανάγνωσμα μέχρι την ηλικία των 4-6 ετών είναι απίθανο να το κάνουν αργότερα. Και εννοείται ότι αυτό αφορά τους γονεις, άντε και τους νηπιαγωγούς, αλλά κυρίως τους γονείς. Πόσοι διαβάζουν στα παιδιά τους όταν είναι ακόμη μωρά; Εμάς οι γονείς μας μας έβαζαν για ύπνο με παραμύθια και ιστορίες σήμερα τα παιδιά νανουρίζονται μπροστά στην τηλεόραση.
-
Πάντως, νομίζω ότι τα παιδιά που δεν διαβάζουν συχνά εξωσχολικά βιβλία παρουσιάζουν εμφανή προβλήματα στον γραπτό λόγο (προχειρότητα, ασυνταξίες, ανεπιτυχή χρήση λέξεων, ασάφεια, επαναλήψεις ή ελλειπτικότητες κλπ), προβλήματα που δυστυχώς δεν μπορούν να διορθωθούν όσο και να τους διορθώσει ένας καθηγητής.
Όπως έλεγα και σε ένα παιδί, μπορώ να σε βοηθήσω να βελτιώσεις τη δομή και ως έναν βαθμό το περιεχόμενο, αλλά η έκφραση είναι καθαρά δική σου δουλειά. Το προέτρεψα λοιπόν να διαβάσει περισσότερο λογοτεχνία (της αρεσκείας του πάντα) και αυτήν τη στιγμή παρουσιάζει θεαματική βελτίωση. Αυτό κάτι δείχνει...
-
Αν η μάνα του μαθητή διαβάζει μόνο το "άστρα και όραμα" και ο πατέρας του μόνο την "sportday" (τυχαία είπα τους τίτλους που θυμόμουν, δεν κάνω διαφήμιση), πως περιμένει κανείς το παιδί τους να γίνει βιβλιοφάγος; Υπάρχουν και εξαιρέσεις που ξεφεύγουν, αλλά είναι εξαιρέσεις.
-
ρε παιδια μηπως υπερβαλλουμε λιγο;; το πρωι σχολειο,το μεσημερι μεχρι αργα το απογευμα φροντηστηρια το βραδι ξενη γλωσσα και αργα το βραδι διαβασμα για το σχολειο....ενα σ/κ τους μενει που και αυτο ειναι κλεισμενο με ιδιαιτερα...ακομα και αστεριξ να διαβαζουν καλο ειναι αφηστε να ζησουν λιγο παιδια ειναι στο κατω κατω της γραφης...τα εχουμε κανει σκληρα εργαζομενους ανευ αποδοχων τα ερμα.... :(
-
Για μαθητές από δημοτικό μέχρι και 1η-2α λυκείου το πρόγραμμα μπορεί να είναι διαφορετικό: το πρωί σχολείο, το μεσημέρι διάβασμα για το σχολείο, το απόγευμα ξένη γλώσσα και 2-3 φορές τη βδομάδα χορός ή αθλητισμός. Δεν καταλαβαίνω γιατί να πηγαίνουν φροντιστήριο πριν την 3η λυκείου (εκτός αν αδυνατούν να ανταπεξέλθουν λόγω διαφόρων παραγόντων..). Και το θέμα είναι όχι αν βρίσκουν χρόνο (που μόνο στην 3η λυκείου είναι πιεσμένα πάρα πολύ), αλλά κατά πόσο έχουν τη δίψα για πολύπλευρη μόρφωση (και εδώ, εκτός από την οικογένεια, μπορεί να παίξει κάποιο ρόλο το σχολείο).
-
Anastasia, κανείς δεν είπε να επιβαρυνθούν τα παιδιά. Ξέρεις όμως πολύ καλά ότι ένα μεγάλο μέρος του ελεύθερου χρόνου τους το αφιερώνουν στην παρακολούθηση αμφιβόλου ποιότητας τηλεοπτικά προγράμματα και στο internet. Εγώ το μόνο που ζητώ είναι να διαβάζουν έστω μισή ώρα δυο-τρεις σελίδες από βιβλίο της αρεσκείας τους και όχι από κάποιο που θα τους προτείνω εγώ. Ακόμα και βιβλία τύπου Χάρι Πότερ να διαβάσουν, καλό τους κάνει. Αν μη τι άλλο, συνηθίζουν να διαβάζουν.
-
οτι εσυ ας πουμε πιστευεις οτι τα παιδια μονο στη Γ Λυκειου πανε φροντηστηριο.....τα παιδια τωρα πλεον ξεκινανε απο δημοτικο για να εχουν λεει( :P :P)ολα τα εφοδια για το μελλον.....εκει τους εφτασε η κοινωνια μας και ξαναλεω εμεις που διαβαζαμε μικυ μαους ποπαϋ και τιραμολα ειμαστε αξεστοι;;μετα ηρθαν και τα λογοτεχνικα βιβλια ολα στην ωρα τους λοιπον.. ;)
ναι βρε κοπελα μου δικιο εχεις αλλα δεν ειναι ολα τα παιδια ετσι....γνωριζω ατομα που την τηλεοραση την βλεπουν απο μακρυα οχι επειδη δεν θελουν αλλα επειδη δεν προλαβαινουν να δουν...
-
ρε παιδια μηπως υπερβαλλουμε λιγο;; το πρωι σχολειο,το μεσημερι μεχρι αργα το απογευμα φροντηστηρια το βραδι ξενη γλωσσα και αργα το βραδι διαβασμα για το σχολειο....ενα σ/κ τους μενει που και αυτο ειναι κλεισμενο με ιδιαιτερα...ακομα και αστεριξ να διαβαζουν καλο ειναι αφηστε να ζησουν λιγο παιδια ειναι στο κατω κατω της γραφης...τα εχουμε κανει σκληρα εργαζομενους ανευ αποδοχων τα ερμα.... :(
Εννοείται ότι είναι καλό να διαβάζουν Αστερίξ!!! Εγώ δε θα πρότεινα το συγκεκριμένο κόμικ μόνο σα λύση ανάγκης όπως το θέτεις ("ακόμη και Αστερίξ...") αλλά ακόμη κι αν διαβάζουν λογοτεχνία. Έχει τόσα να προσφέρει: σωστά κείμενα με προσεγμένη έκφραση και ορθογραφία, μοναδικό χιούμορ, ιστορικά στοιχεία (έστω και σε...ελεύθερη απόδοση!) για να μην αναφέρω τα άπειρα τσιτάτα στα Λατινικά ;D
-
ναι βρε κοπελα μου δικιο εχεις αλλα δεν ειναι ολα τα παιδια ετσι....γνωριζω ατομα που την τηλεοραση την βλεπουν απο μακρυα οχι επειδη δεν θελουν αλλα επειδη δεν προλαβαινουν να δουν...
Στο λύκειο, ναι, δεν προλαβαίνουν να κάνουν και πολλά πράγματα. Και εγώ θυμάμαι ότι στις δυο τελευταίες τάξεις του Λυκείου δεν διάβαζα εξωσχολικά βιβλία, γιατί δεν είχα καθόλου χρόνο. Μέχρι όμως και το Γυμνάσιο μπορούν άνετα να διαβάζουν ένα βιβλίο, αλλά δεν το κάνουν γιατί έχουν μάθει να βλέπουν τα βιβλία μόνο ως κείμενα προς εκμάθηση και όχι ως κείμενα που θα τους ταξιδέψουν. Το θέμα είναι να βρουν βιβλία που θα τους κεντρίσουν το ενδιαφέρον.
-
ρε παιδια μηπως υπερβαλλουμε λιγο;; το πρωι σχολειο,το μεσημερι μεχρι αργα το απογευμα φροντηστηρια το βραδι ξενη γλωσσα και αργα το βραδι διαβασμα για το σχολειο....ενα σ/κ τους μενει που και αυτο ειναι κλεισμενο με ιδιαιτερα...ακομα και αστεριξ να διαβαζουν καλο ειναι αφηστε να ζησουν λιγο παιδια ειναι στο κατω κατω της γραφης...τα εχουμε κανει σκληρα εργαζομενους ανευ αποδοχων τα ερμα.... :(
Εννοείται ότι είναι καλό να διαβάζουν Αστερίξ!!! Εγώ δε θα πρότεινα το συγκεκριμένο κόμικ μόνο σα λύση ανάγκης όπως το θέτεις ("ακόμη και Αστερίξ...") αλλά ακόμη κι αν διαβάζουν λογοτεχνία. Έχει τόσα να προσφέρει: σωστά κείμενα με προσεγμένη έκφραση και ορθογραφία, μοναδικό χιούμορ, ιστορικά στοιχεία (έστω και σε...ελεύθερη απόδοση!) για να μην αναφέρω τα άπειρα τσιτάτα στα Λατινικά ;D
σωστα μαλλον το διατυπωσα λαθος εννοουσα απο το να μη διαβαζουν καθολου...ασε που ο αστεριξ υπαρχει και σε αρχαια ελληνικα...μηπως τωρα που ειναι εποχη ....δωρων να δωρισουμε κατι τετοιο ;) ;)οι φιλολογοι τους θα μας ευγνωμονουν...
απρι για μαθητες γυμνασιου σου μιλαω τους εχω ιδιαιτερο ....και τα βλεπω... :(
-
Φυσικά θα ξεκινήσουν με μίκυ μάους, αστερίξ κλπ. Υπάρχουν και κατάλληλα βιβλία για μικρές ηλικίες που θα τους αρέσουν. Δεν είπε κανείς να ξεκινήσουν με Τσόμσκι :P Καθετί στην ώρα του, εννοείται.
Διαφωνώ στο θέμα χρόνου-φροντιστήρια. Ένας καλός μαθητής δεν θα χρειαστεί φροντιστήριο πριν την 3η λυκείου, άντε το νωρίτερο 2α λυκείου (αν και δεν θα έπρεπε καν να τα χρειάζεται, αλλά ας το αφήσουμε για την ώρα). Επίσης, ξένες γλώσσες πλέον δεν έχουν στο λύκειο, γιατί προσπαθούν να τις τελειώσουν από πριν (έστω μέχρι το lower επίπεδο) και μετά το συνεχίζουν ως φοιτητές αν χρειαστεί.
Πιστεύω ότι περισσεύει χρόνος για να διαβάζουν κάτι που θα τους αρέσει ίσως, αλλά και.. δικαιολογίες για να μην διαβάζουν τίποτα. Σε κάθε περίπτωση, την πρώτη ευθύνη έχουν οι γονείς και δυστυχώς δεν είναι ούτε όλοι οι γονείς φιλομαθείς και μορφωμένοι, ούτε όλες οι οικογένεις ευτυχισμένες για να εμπνέουν.
-
απρι για μαθητες γυμνασιου σου μιλαω τους εχω ιδιαιτερο ....και τα βλεπω... :(
Και εμένα τα ανίψια μου είναι στο Γυμνάσιο, αλλά διαβάζουν λογοτεχνία κανονικότατα. Έχει βρει ο καθένας τι του αρέσει και διαβάζουν, όποτε μπορούν και ξεκλέβουν λίγο χρόνο, γιατί αδημονούν να μάθουν τη συνέχεια της ιστορίας. Πάντα υπάρχει χρόνος για κάτι που σου αρέσει. Αν βέβαια το βλέπεις ως αγγαρεία, τότε δεν βρίσκεις καθόλου.
Εγώ δεν λέω να ξεκοκκαλίζουν τόμους. Μη μου πεις όμως ότι παιδάκια γυμνασίου είναι τόσο πολυάσχολα που δεν μπορούν όλη την εβδομάδα να διαβάσουν πέντε σελίδες...
-
χρυσο μου παιδι επιμενεις λες και δεν εχεις επαφη με τον χωρο.....ακομα και καλοι μαθητες πανε φροντηστηριο γιατι πλεον θεωρουν οτι αν δεν καταθεσουν τα χρηματα τους εκει δεν θα μπορεσουν να φτασουν τον πολυποθητο στοχο τους...(ΑΕΙ)...ασε που οι γονεις προκειμενου να εχουν ησυχοι την συνειδηση τους τους φορτωνουν με μαθηματα ενω στην ουσια δεν τα χρειαζονται....το λογοτεχνικο βιβλιο εχει το ιδιο αποτελεσμα με οποιοδηποτε κωμικ.....να ξεφευγει το μυαλο και να τερπει... ;)
Ναι οι γονεις φταινε που τους αγοραζουν πληθωρα βιβλιων και καταληγουν στη βιβλιοθηκη μονο για να την κοσμουν...εχουν χρονο πιστευεις οι γονεις να κατου@@σουν;; με τετοιους ρυθμους ουτε αυτο δεν προλαβαινουν γι αυτο πληρωνουν εμας φροντηστηριο ή ιδιαιτερο για να ημαστε "φυλακες"... τροπον τινα:-\
-
Θυμήθηκα τώρα, τέλη δημοτικού νομίζω, μας είχαν χαρίσει στο σχολείο το 1ο τόμο από τη σειρά "Οι 5 φίλοι" (ιστορίες με παιδικές περιπέτειες 4 ξαδερφών στην αγγλία και ενός σκύλου, σε συνέχειες). Όταν το διάβασα, με ενθουσίασε τόσο πολύ, που - ευτυχώς - ένας μεγαλύτερος ξάδερφός μου είχε όλη τη σειρά και των 21 βιβλίων, και τα διάβασα όλα σε ένα καλοκαίρι αν θυμάμαι καλά.
Δεν ξέρω αν γίνεται κάτι παρόμοιο στα σχολεία σήμερα, δηλαδή να χαρίζεται κάποιο παιδικό βιβλίο στους μαθητές.
-
Χρυσή μου :) θυμήθηκα τώρα (ένα-ένα τα θυμάμαι.. το αλτσχάιμερ βλέπεις :P) ένα ξαδερφάκι μου, τώρα 3η λυκείου, ξεκίνησε φροντιστήρια από 2α λυκείου, αριστούχος μαθητής, και έχει παράλληλα διαβάσει δεκάδες λογοτεχνικά βιβλία (του αρέσει). Παράλληλα ασχολείται και με αθλητισμό και ξένες γλώσσες (νομίζω τις σταμάτησε τώρα στην 3η). Τα αναφέρω αυτά, για να δείξω ότι αν υπάρχει θέληση, χρόνος βρίσκεται. Το πρόβλημα είναι στη θέληση..
-
ναι βρε πουλι μου, αλλα αν τα αναγκασεις θα φερεις το αντιθετο αποτελεσμα...και τα περισσοτερα εχουν μπουχτισει με τα σχολικα ...τα αφηνεις λοιπον ησυχα και ΟΤΑΝ θελησουν θα τα διαβασουν απο μονα τους.....
εγω στο γυμνασιο ειχα διαβασει το 100 χρονια μοναξιας ενα τεραστιο βιβλιο που ειχα δανειστει απο τη σχολικη βιβλιοθηκη ... :Pαυτο με κανει πιο χαρισματικη και εξυπνη απο αλλους που δεν διαβασαν λογοτεχνικα βιβλια και επαιζαν σκακι;; ??? :Pστο σκακι ακομα χανω....στο ταβλι ομωωως.... ;D ;D
-
Διαβάζοντας την έρευνα αυτό που αποκόμισα είναι ότι οι μαθητές δεν μαθαίνουν να αγαπούν τη λογοτεχνία στο σχολείο κι όχι ότι οι μαθητές δεν αγαπούν τη λογοτεχνία. Όσοι λοιπόν μαθητές δεν έχουν παρότρυνση από το σπίτι, δυστυχώς γι' αυτούς, το σχολείο αποτυγχάνει να τους εμφυσήσει την αγάπη στο βιβλίο.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι στα βιβλία της γλώσσας του δημοτικού λάμπουν δια της απουσίας τους τα λογοτεχνικά κείμενα. Αν λοιπόν στο δημοτικό δεν καλλιεργήσεις την επαφή με τη λογοτεχνία και το εξωσχολικό βιβλίο, στο γυμνάσιο είναι πολύ δύσκολο να αντιστρέψεις το κλίμα και στο λύκειο χαμένη υπόθεση.
Επιπλέον το σχολείο αδυνατεί να τους παρέχει επιτυχώς την πρόσβαση και στο ίδιο το βιβλίο. Όσες σχολικές βιβλιοθήκες έχω δει, απαρτίζονται από βιβλία τα οποία σε μεγάλο βαθμό προέρχονται από "δωρέες" (ξεσκαρτάρισμα θα το έλεγα) και είναι βιβλία που δεν προσελκύουν το μαθητή, παρωχημένα, σε σχετικά κακή κατάσταση και πολλά γραμμένα στην καθαρεύουσα.
Αυτό που δείχνει να λειτουργεί καλύτερα είναι η δημιουργία δανειστικής βιβλιοθήκης μέσα στην ίδια την τάξη. Παίζει ρόλο η πιο προσεκτική επιλογή βιβλίων (από τους μαθητές ή/και από τον διδάσκοντα), η ανάγκη να μοιραστούν τις ίδιες εμπειρίες, ο συναγωνισμός και η άμιλλα που αναπτύσσεται στα πλαίσια του μαθήματος. Το βάρος, βέβαια, τέτοιων εγχειρημάτων πέφτει στον εκπαιδευτικό αλλά έχω συναντήσει αρκετούς συνάδελφους που το έχουν υιοθετήσει και το στηρίζουν.
-
ναι βρε πουλι μου, αλλα αν τα αναγκασεις θα φερεις το αντιθετο αποτελεσμα...και τα περισσοτερα εχουν μπουχτισει με τα σχολικα ...τα αφηνεις λοιπον ησυχα και ΟΤΑΝ θελησουν θα τα διαβασουν απο μονα τους.....
εγω στο γυμνασιο ειχα διαβασει το 100 χρονια μοναξιας ενα τεραστιο βιβλιο που ειχα δανειστει απο τη σχολικη βιβλιοθηκη ... :Pαυτο με κανει πιο χαρισματικη και εξυπνη απο αλλους που δεν διαβασαν λογοτεχνικα βιβλια και επαιζαν σκακι;; ??? :Pστο σκακι ακομα χανω....στο ταβλι ομωωως.... ;D ;D
Μα ποιος σου είπε να τα αναγκάσεις; Αν τα αναγκάσεις, βεβαίως και θα αντιδράσουν. Το θέμα είναι να βρουν βιβλία που θα τα ευχαριστεί να τα διαβάζουν και όχι να τα διαβάζουν υποχρεωτικά. Αν δεν συνηθίσουν στην ιδέα του διαβάσματος, μην είσαι σίγουρη ότι αργότερα θα το κάνουν.
¨Οσο για το αν γίνονται χαρισματικά και έξυπνα με τα βιβλία, ναι και μ' αυτά γίνονται. Ταξιδεύουν, μαθαίνουν, φαντάζονται... Μήπως έχουν άλλο πιο εύκολο τρόπο, για να το πετύχουν;
Θυμήθηκα τώρα, τέλη δημοτικού νομίζω, μας είχαν χαρίσει στο σχολείο το 1ο τόμο από τη σειρά "Οι 5 φίλοι" (ιστορίες με παιδικές περιπέτειες 4 ξαδερφών στην αγγλία και ενός σκύλου, σε συνέχειες). Όταν το διάβασα, με ενθουσίασε τόσο πολύ, που - ευτυχώς - ένας μεγαλύτερος ξάδερφός μου είχε όλη τη σειρά και των 21 βιβλίων, και τα διάβασα όλα σε ένα καλοκαίρι αν θυμάμαι καλά.
Δεν ξέρω αν γίνεται κάτι παρόμοιο στα σχολεία σήμερα, δηλαδή να χαρίζεται κάποιο παιδικό βιβλίο στους μαθητές.
Και εγώ ήμουν φανατική αυτής της σειράς. Περιμένα πως και πως να διαβάσω τις περιπέτειές τους. Και τώρα όμως υπάρχουν ανάλογες σειρές βιβλίων.
-
ναι βρε πουλι μου, αλλα αν τα αναγκασεις θα φερεις το αντιθετο αποτελεσμα...και τα περισσοτερα εχουν μπουχτισει με τα σχολικα ...τα αφηνεις λοιπον ησυχα και ΟΤΑΝ θελησουν θα τα διαβασουν απο μονα τους.....
εγω στο γυμνασιο ειχα διαβασει το 100 χρονια μοναξιας ενα τεραστιο βιβλιο που ειχα δανειστει απο τη σχολικη βιβλιοθηκη ... :Pαυτο με κανει πιο χαρισματικη και εξυπνη απο αλλους που δεν διαβασαν λογοτεχνικα βιβλια και επαιζαν σκακι;; ??? :Pστο σκακι ακομα χανω....στο ταβλι ομωωως.... ;D ;D
Μα ποιος σου είπε να τα αναγκάσεις; Αν τα αναγκάσεις, βεβαίως και θα αντιδράσουν. Το θέμα είναι να βρουν βιβλία που θα τα ευχαριστεί να τα διαβάζουν και όχι να τα διαβάζουν υποχρεωτικά. Αν δεν συνηθίσουν στην ιδέα του διαβάσματος, μην είσαι σίγουρη ότι αργότερα θα το κάνουν.
¨Οσο για το αν γίνονται χαρισματικά και έξυπνα με τα βιβλία, ναι και μ' αυτά γίνονται. Ταξιδεύουν, μαθαίνουν, φαντάζονται... Μήπως έχουν άλλο πιο εύκολο τρόπο, για να το πετύχουν;
Θυμήθηκα τώρα, τέλη δημοτικού νομίζω, μας είχαν χαρίσει στο σχολείο το 1ο τόμο από τη σειρά "Οι 5 φίλοι" (ιστορίες με παιδικές περιπέτειες 4 ξαδερφών στην αγγλία και ενός σκύλου, σε συνέχειες). Όταν το διάβασα, με ενθουσίασε τόσο πολύ, που - ευτυχώς - ένας μεγαλύτερος ξάδερφός μου είχε όλη τη σειρά και των 21 βιβλίων, και τα διάβασα όλα σε ένα καλοκαίρι αν θυμάμαι καλά.
Δεν ξέρω αν γίνεται κάτι παρόμοιο στα σχολεία σήμερα, δηλαδή να χαρίζεται κάποιο παιδικό βιβλίο στους μαθητές.
Και εγώ ήμουν φανατική αυτής της σειράς. Περιμένα πως και πως να διαβάσω τις περιπέτειές τους. Και τώρα όμως υπάρχουν ανάλογες σειρές βιβλίων.
Μήπως έχουν άλλο πιο εύκολο τρόπο, για να το πετύχουν;
αντι να διαβαζουν χαρι ποτερ να τον δουν ;D ;D ;D ;D φευγω παω να βασανισω τα πιτσιρικια... ;) ;D ;D σοβαρα τωρα και μενα μ αρεσει το διαβασμα ιδιαιτερα το ιστορικο μυθηστορημα..αλλα δεν στεκομαι τοσο στο αν διαβαζουν τα παιδια αλλα βιβλια ακομα και αν σερφαρουν στο διαδικτυο ολο και καπου θα πεσει το ματι τους και θα τους τραβηξει την προσοχη....εγω στο γιο μου του διαβαζω παραμυθια (μικρουλι ειναι ακομα) βλεπει τη μαμα με ενα βιβλιο στο χερι ..δεν ειναι σιγουρο οτι οταν θα μεγαλωσει θα του αρεσει το διαβασμα...θα εξαρτηθει πιστευω και απο τις παρεες που θα εχει...αν τα υπολοιπα παιζουν ενα ηλεκτρονικο παιχνιδι και το σχολιαζουν στο σχολειο τοτε σιγουρα ο μικρος μου θα θελει να κανει το ιδιο...ειναι πολυπλοκο το θεμα δεν ειναι ευκολο να πεις φταινε οι γονεις ή οι καθηγητες ....
-
Εμένα ο ανιψιός μου διαβάζει Χάρι Πότερ και τον βλέπει μετά και στο σινεμά, όπου μας πρήζει για τις παραλείψεις του σκηνοθέτη!!!! ;D ;D ;D
Ναι, όντως είναι πολύπλοκο το θέμα και η εποχή δεν ενθαρρύνει τις πνευματικές ασχολίες, αλλά βρε παιδί μου, κάτι δεν πρέπει να κάνουμε και εμείς όσο περνάει από το χέρι μας; Νομίζεις το παιδί σου δεν θα θυμάται που του διάβαζες; Τίποτα δεν πάει χαμένο...
-
Μου αρέσει πολύ που άναψε η κουβέντα! ;) :D ;D
-
Αφού άναψε η κουβέντα, επιβάλλεται να λάβω και εγώ μέρος ;D
Νομίζω ότι η έκφραση των μαθητών μας, της γενιάς δηλαδή του LOL και του OMG, όχι μόνο στο μάθημα της έκθεσης, αλλά γενικότερα αποτελεί αδιάσειστη απόδειξη για την έλλειψη λογοτεχνικών αναγνωσμάτων. Και αν μεν υπάρχουν κάποια "τυχερά" παιδιά που μεγάλωσαν σε περιβάλλον πλούσιο από ερεθίσματα "λογοτεχνικού" είδους, αυτά αργά ή γρήγορα θα βρουν το δρόμο τους και θα έρθουν σε επαφή με τη λογοτεχνία. Τα άλλα όμως, δύσκολα θα προτιμήσουν ένα βιβλίο από τον Η/Υ ή την τηλεόραση.
Ως προς την ευθύνη του σχολείου.... απλώς ΤΕΡΑΣΤΙΑ!!! Για παράδειγμα, στο δικό μας το σχολείο, επειδή οι ελλείψεις σε φιλολόγους ήταν μεγάλες, η διεύθυνση έδωσε εμμέσως πλην σαφώς εντολή να επιλέξουμε αρχαία, γλώσσα και ιστορία, για να μη μείνουν πίσω τα παιδιά σε αυτά τα μαθήματα. Το αποτέλεσμα ήταν να ξεκινήσουν το μάθημα της λογοτεχνίας πριν καμιά εβδομάδα που ήρθαν καθηγητές! Οπότε παραφράζοντας το στίχο του Καβάφη... για λογοτεχνία να μιλούμε τώρα! ::)
-
Εμένα ο ανιψιός μου διαβάζει Χάρι Πότερ και τον βλέπει μετά και στο σινεμά, όπου μας πρήζει για τις παραλείψεις του σκηνοθέτη!!!! ;D ;D ;D
Ναι, όντως είναι πολύπλοκο το θέμα και η εποχή δεν ενθαρρύνει τις πνευματικές ασχολίες, αλλά βρε παιδί μου, κάτι δεν πρέπει να κάνουμε και εμείς όσο περνάει από το χέρι μας; Νομίζεις το παιδί σου δεν θα θυμάται που του διάβαζες; Τίποτα δεν πάει χαμένο...
σιγουρα τιποτα δεν παει χαμενο αλλα ολα παιζονται...οι παρεες ειναι το παν πιστευω οσο καλο και αξιολογο να ειναι το επιπεδο στο σπιτι αν τα υπολοιπα παιδια ειναι σε αντιθετη κατευθυνση τοτεεεε......βρασε ρυζι.... ;D ;D
-
....Δεν ξέρω αν γίνεται κάτι παρόμοιο στα σχολεία σήμερα, δηλαδή να χαρίζεται κάποιο παιδικό βιβλίο στους μαθητές.
Και να χαρίζεται... από μόνο του τώρα πια δεν αποτελεί κίνητρο.
Στο σχολείο που είμαι φέτος ένα κοντινό βιβλιοπωλείο χαρίζει κάθε χρόνο βιβλία στα παιδιά. Δεν θα σταθώ στην απογοήτευση στο πρόσωπο ορισμένων μαθητών μου, αλλά στο γεγονός ότι είχα μαθητή που το περσινό του δώρο δεν το είχε καν παει σπίτι του. Είχα μείνει από πέρσι στο ντουλαπάκι του. :(
Η φιλαναγνωσία καλλιεργείται, στο Δημοτικό όμως είναι ακόμα υποβαθμισμένη και εν μέρει συνδεδεμένη με την εκμάθηση γραμματικής.
-
Στα σχολεία της Αυστραλίας πάντως, όπου φοίτησα, καλλιεργείται η συνήθεια και η αγάπη για τη λογοτεχνία με την ενσωμάτωση μιας ώρας την εβδομάδα στο διδακτικό πρόγραμμα των μαθητών, όπου στην Α' Δημοτικού, η δασκάλα διαβάζει μια ιστορία στα παιδιά και από τη
-
Τα παιδια τα μαθαινεις να αγαπησουν το βιβλιο.
-
Στα σχολεία της Αυστραλίας πάντως, όπου φοίτησα, καλλιεργείται η συνήθεια και η αγάπη για τη λογοτεχνία με την ενσωμάτωση μιας ώρας την εβδομάδα στο διδακτικό πρόγραμμα των μαθητών, όπου στην Α' Δημοτικού, η δασκάλα διαβάζει μια ιστορία στα παιδιά και από τη
-
Ίσως θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν την ώρα της "ευέλικτης ζώνης" για κάτι τέτοιο;
Όχι δα! η ευέλικτη ζώνη είναι για την εκμάθηση "δεξιοτήτων", σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΕ συναδέλφισσα, όχι για την ανάπτυξη χαρακτήρα και την απόκτηση γνώσεων. Κανά πισί και πολύ τους είναι.
-
Α, μάλιστα. Σας ευχαριστώ για την ενημέρωση.
Να διευκρινίσω ότι διδάσκω Αγγλικά σε κέντρα ξένων γλωσσών, οπότε δεν γνωρίζω τι λένε οι εγκύκλιοι.
Στο δημόσιο όπου πήγαινε ο γιος μου πάντως και όπου ανήκα στο Δ.Σ. του συλλόγου γονέων, είχαμε διαπιστώσει ότι η ευέλικτη ζώνη δεν εφαρμόζεται από την πλειοψηφία των δασκάλων με τις προδιαγραφές της εγκυκλίου που θέτετε, διότι δηλώνουν ότι δεν τους αρκεί το 4ωρο, οπότε χρησιμοποιούν αυτή την ώρα για να καλύψουν την ύλη των μαθημάτων.
Γι' αυτό σκέφτηκα ότι, αφού έχουν το ελεύθερο να χρησιμοποιούν την ώρα αυτή όπως εκείνοι πιστεύουν ότι αρμόζει, μήπως θα μπορούσαν, αν το επιθυμούσαν, να εκμεταλλευτούν την ώρα αυτή μια φορά την εβδομάδα και για να ενθαρρύνουν την ανάγνωση λογοτεχνικών έργων.
Πάντως, προσωπικά, θα χαρακτήριζα και την ανάγνωση ως δεξιότητα. Στο εξωτερικό, τίθεται ως δεξιότητα (reading skills). Αλλά, ό,τι πει το υπουργείο.
-
Η ανάγνωση ΕΙΝΑΙ δεξιοτητα!!!
Όσο για το θέμα χρόνος και πάλι εξαρτάται από τους γονείς..
Επειδή ήμουν άρρωστη προσπάθησα να καλύψω στο φροντιστηριο τα μαθήματα που έχασα(αγγλικά).
Δεν υπήρχε μέρα ή ώρα που να έχουν ελεύθερο χρόνο τα παιδάκια 5ης και 6ης. Τι χορό, τι καράτε, τι ζωγραφική, τι μπασκετ, τι τέννις... όλα καλά δεν λέω,αλλά επιτρέπεται να μπαινουν πρώτα; Αν τα παιδιά δεν μπορούν να χάσουν ένα μαθημα μπάσκετ για να κάνουν ο,τιδήποτε άλλο τότε νομίζω ότι οι γονείς τα έχουν παραφορτώσει... :-\
-
Η ανάγνωση ΕΙΝΑΙ δεξιοτητα!!!
Το να αναγνωρίζεις τα σύμβολα των γραμμάτων και να τα συνδιάζεις σε ολόκληρες λέξεις, ναι, είναι δεξιότητα. Γι αυτό είναι πιθανόν να καταφέρεις να το διδάξεις (εν μέρη) και σε έναν χιμπατζή ή μπορεί να το κάνει αυτοματοποιημένα και μια μηχανή. Το ίδιο και η απλή χρήση ΗΥ (εν μέρη πάλι, στοιχειώδη πράματα).
Το να διαβάζεις ένα λογοτεχνικό κείμενο, να το κατανοείς, να το αναλύεις, να το συζητάς... είναι προνόμιο του ανθρώπινου εγκεφάλου. Προνόμιο το οποίο δεν δίνεται συχνά στο δημόσιο σχολείο, διότι τα προνόμια δεν είναι για την "μπλέμπα".
Συνάδελφοι, πρέπει λίγο όλοι να αναλύσουμε στο μυαλό μας τι είναι αυτές οι "δεξιότητες" που ευαγγελίζονται τα καινούρια προγράμματα σπουδών και να αναρωτηθούμε εάν αυτά είναι που θέλουμε να διδάσκουμε στους μαθητές μας.
-
Και επιμένω: η κατανόηση κειμένων ΕΙΝΑΙ δεξιοτητα. Αυτό έμαθα ως καθηγήτρια ξένων γλωσσών. Καταλαβαίνω τι λες όσον αφορά τη σχολική μας πραγματικότητα αλλα όπως και να έχει εμείς διδάσκουμε ανθρώπους και τροφοδοτούμε το πνεύμα τους. Και οι πνευματικές δεξιότητες θεωρούνται δεξιότητες όσο και οι πιο "χειροπιαστές" Όσον αφορά την ευέλικτη ζώνη δεν έχω ιδιαίτερη άποψη πέραν των όσων έχω διαβάσει για την υλη του ΑΣΕΠ :P αλλά τα πρότζεκτ και το ομαδικό πνεύμα μπλα-μπλα .... δεν ταιριάζουν με την διαδικασία του να κάθονται τα παιδιά μπροστά σε ένα υπολογιστή και να απομονώνονται στον κόσμο τους. Δουλεύω σε ολοήμερο και προσπαθώ να κάνω με τα παιδιά περισσότερα από το να τα βοηθάω να μελετούν για τα αγγλικά του πρωινού. Μέχρι και ποίηματα έγραψαν και τα πήγαν τόσο καλά :)
-
Και επιμένω: η κατανόηση κειμένων ΕΙΝΑΙ δεξιοτητα. Αυτό έμαθα ως καθηγήτρια ξένων γλωσσών.
aghathi εάν είσαι καθηγήτρια ξένων γλωσσών, αυτό που ονομάζεις "κατανόηση κειμένου" είναι πιθανότατα "μετάφραση κειμένου". Δηλαδή μετάφραση του αγγλικού κειμένου σε αντίστοιχο ελληνικό. Η κατανόηση αγγλικού κειμένου υποθέτω ότι άπτεται του μαθήματος της αγγλικής φιλολογίας, που απ' όσο ξέρω δεν διδάσκεται σε καμία βαθμίδα πριν την τριτοβάθμια.
Όταν εγώ λέω "κατανόηση κειμένου" εννοώ αυτό το "τι θέλει να πει ο ποιητής" που λένε και οι μαθητές. Δεξιότητα είναι η ικανότητα να ανταποκρίνεσαι σε μία σχετικά αυτοματοποιημένη διαδικασία.
-
Η κατανόηση ενός κειμένου προχωρά πέρα από την μετάφραση. Ακόμη και οι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής στις εξετάσεις γλωσσομάθειας που ελέγχουν την κατανόηση κειμένου απαιτούν κριτική σκέψη και οι καθηγητές ξένων γλωσσών βρίσκονται συχνά στην θέση να διδάσκουν αυτήν την δεξιότητα που υποτίθεται ότι έπρεπε να έχουν αποκτήσει οι μαθητές στο σχολείο από κειμενα στην μητρική τους γλώσσα. Και εγώ στο "τι θέλει να πει ο ποιητής" αναφερομαι. Πέρα από την έμφυτη πνευματική ικανότητα που διαθέτουν κάποιοι, υπάρχουν μηχανισμοί μέσω των οποίων επιτυγχάνεται αυτή η κατανόηση και αυτοί οι μηχανισμοί διδάσκονται
-
Η ανάγνωση ΕΙΝΑΙ δεξιοτητα!!!
Όσο για το θέμα χρόνος και πάλι εξαρτάται από τους γονείς..
Επειδή ήμουν άρρωστη προσπάθησα να καλύψω στο φροντιστηριο τα μαθήματα που έχασα(αγγλικά).
Δεν υπήρχε μέρα ή ώρα που να έχουν ελεύθερο χρόνο τα παιδάκια 5ης και 6ης. Τι χορό, τι καράτε, τι ζωγραφική, τι μπασκετ, τι τέννις... όλα καλά δεν λέω,αλλά επιτρέπεται να μπαινουν πρώτα; Αν τα παιδιά δεν μπορούν να χάσουν ένα μαθημα μπάσκετ για να κάνουν ο,τιδήποτε άλλο[/color] τότε νομίζω ότι οι γονείς τα έχουν παραφορτώσει... :-\
καλησπερα μηπως εχουμε ξεχασει τι σημαινει να εισαι παιδι;;;; μηπως μεγαλωσατε και ξεχασατε το παιχνιδι;; ενα παιδι για να μεγαλωσει σωστα δεν πρεπει να μαθει ολα τα λογοτεχνικα βιβλια ή να ειναι αριστος μαθητης αλλα να αθλειται κιολας... αλλωστε το παιχνιδι ειναι ειδος ψυχοθεραπειας...προτιμω λοιπον να εχω εναν μετριο μαθητη παρα ενα στερημενο παιδι....μηπως να νοιωθουν και ενοχες που παιζουν μπασκετ κανουν χορο κλπ;; και οι αρχαιοι το ελεγαν .... ;)
-
Συγνώμη αν έδωσα την εντύπωση ότι έχω πρόβλημα με τις εξωσχολικές δραστηριότητες και πολύ μάλιστα τις αθλητικές. Η αντίρρησή μου είναι στο να τηρούνται τα προγράμματα αυτά με θρησκευτική ευλάβεια και έτσι όλα χάνουν την "ανεμελειά" που αρμόζει στην παιδική ηλικία. Το ότι σήμερα έχω μάθημα τένις και πρεπει να πάω ακόμα και αν ειμαι κουρασμένος γιατί οι γονεις μου το έχουν πληρώσει και αν χάνω προπονήσεις θα με σταματήσουν έιναι άλλο νομίζω. Στέρηση ειναι και η στέρηση χρόνου προσωπικού και δημιουργικά ελεύθερου στην οποία συχνά υποβάλλουν οι γονείς τα παιδιά τους για να έχουν οι ίδιοι χρόνο και ησυχία για τον εαυτό τους.
-
aghathi εάν είσαι καθηγήτρια ξένων γλωσσών, αυτό που ονομάζεις "κατανόηση κειμένου" είναι πιθανότατα "μετάφραση κειμένου". Δηλαδή μετάφραση του αγγλικού κειμένου σε αντίστοιχο ελληνικό.
Επειδή, εκτός από καθηγήτρια Αγγλικών, είμαι και επαγγελματίας μεταφράστρια, η απάντηση είναι ότι η μετάφραση είναι ακριβώς αυτό που λέμε. Μετάφραση από μια γλώσσα σε μία άλλη. Η μετάφραση δεν έχει σχέση με την ικανότητα περιληπτικής απόδοσης του κειμένου (αυτό που λέμε "κατανόηση").
Η κατανόηση αγγλικού κειμένου υποθέτω ότι άπτεται του μαθήματος της αγγλικής φιλολογίας, που απ' όσο ξέρω δεν διδάσκεται σε καμία βαθμίδα πριν την τριτοβάθμια.
Και βέβαια διδάσκεται. Δεν άπτεται μόνο του μαθήματος της αγγλικής φιλολογίας. Διδάσκεται μάλιστα στην Γ' τάξη του Δημοτικού.