1
Σχολική ζώνη / Απ: Μάρτυρας σε χειροδικία συναδέλφου
« στις: Δεκεμβρίου 17, 2012, 11:53:44 pm »
Τελικά καταλήξαμε να συζητάμε πώς γίνεται να μην πέσει... αγία ράβδος!... Το θέμα είναι ότι όσο θεωρούμε τη σφαλιάρα ή την όποια μορφή σωματικής βίας επιλογή, αυτομάτως κλείνουν τα μάτια μας απέναντι σε όλες τις άλλες επιλογές που έχουμε.
Ένας εκπαιδευτικός που δεν τη θεωρεί επιλογή, μπορεί να σκαρφιστεί χίλιες δυο εναλλακτικές, ανάλογα με την περίσταση. Ένας εκπαιδευτικός που τη θεωρεί ανεκτή επιλογή, έστω και υπό προϋποθέσεις, καταλήγει να εστιάζει την προσοχή του σ' αυτή την επιλογή και να αγνοεί όλες τις υπόλοιπες.
Εγώ έχει τύχει να αντιμετωπίσω "άγρια" συμπεριφορά μέσα στην τάξη απλά ακουμπώντας το κεφαλάκι του παιδιού κάτω από το πηγουνάκι, όπως κάνουμε όταν θέλουμε να μας κοιτάξουν όντας κοντύτερα από μας.
Έχει τύχει να βάλω τέλος σε επιθετική συμπεριφορά παιδιού με το να καθίσω απλά δίπλα του την ώρα του μαθήματος και να το κρατάω "αγκαλίτσα" από τους ώμους.
Έχει τύχει να ηρεμήσω παιδί σε εκνευρισμό απλώς παίρνοντάς το αγκαλιά.
Έχω διορθώσει απείθαρχες συμπεριφορές στερώντας το παιχνίδι του διαλείμματος και κρατώντας το εκάστοτε παιδάκι "παρέα μου".
Σπανίως καταφεύγω στη "διάλεξη", γιατί θεωρώ ότι από μόνο του ένα λογικό επιχείρημα που επαναλαμβάνεται μόνο κουραστικό μπορεί να γίνει. Πολύ απλά δεν έχει νόημα αν δε συνοδευτεί με παραδείγματα προς μίμηση και κίνητρα. Το αντίστροφο όμως έχω δει ότι ισχύει, στα μικρότερα παιδιά τουλάχιστον.
Φροντίζω να εξηγώ ευθέως και αμέσως στα παιδιά πώς αισθάνομαι για τη συμπεριφορά τους. Αντί να προκαλέσω δηλαδή την ντροπή ή την ταπείνωσή τους μαλώνοντάς τα, τους εξηγώ πόσο άσχημα αισθάνομαι εγώ και γιατί. Η ταπείνωση, η ντροπή, ο θυμός απλά ρίχνουν λάδι στη φωτιά...
Δεν μπορείς να "νικήσεις" τον εκνευρισμό με περισσότερο εκνευρισμό. Το τελευταίο πράγμα που πρέπει να χρησιμοποιήσεις για να ηρεμήσεις τα πνεύματα είναι βία. Δυστυχώς πολλοί αισθάνονται ότι το ζητούμενο είναι να ελέγξεις τη συμπεριφορά και να επιβληθείς. Έτσι όμως μετατρέπεις την τάξη σε "πεδίο μάχης" στο οποίο πρέπει πάση θυσία να επικρατήσεις.
Ενώ το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να ηρεμήσεις τα πνεύματα ηρεμώντας πρώτα και κύρια εσύ...
Ένας εκπαιδευτικός που δεν τη θεωρεί επιλογή, μπορεί να σκαρφιστεί χίλιες δυο εναλλακτικές, ανάλογα με την περίσταση. Ένας εκπαιδευτικός που τη θεωρεί ανεκτή επιλογή, έστω και υπό προϋποθέσεις, καταλήγει να εστιάζει την προσοχή του σ' αυτή την επιλογή και να αγνοεί όλες τις υπόλοιπες.
Εγώ έχει τύχει να αντιμετωπίσω "άγρια" συμπεριφορά μέσα στην τάξη απλά ακουμπώντας το κεφαλάκι του παιδιού κάτω από το πηγουνάκι, όπως κάνουμε όταν θέλουμε να μας κοιτάξουν όντας κοντύτερα από μας.
Έχει τύχει να βάλω τέλος σε επιθετική συμπεριφορά παιδιού με το να καθίσω απλά δίπλα του την ώρα του μαθήματος και να το κρατάω "αγκαλίτσα" από τους ώμους.
Έχει τύχει να ηρεμήσω παιδί σε εκνευρισμό απλώς παίρνοντάς το αγκαλιά.
Έχω διορθώσει απείθαρχες συμπεριφορές στερώντας το παιχνίδι του διαλείμματος και κρατώντας το εκάστοτε παιδάκι "παρέα μου".
Σπανίως καταφεύγω στη "διάλεξη", γιατί θεωρώ ότι από μόνο του ένα λογικό επιχείρημα που επαναλαμβάνεται μόνο κουραστικό μπορεί να γίνει. Πολύ απλά δεν έχει νόημα αν δε συνοδευτεί με παραδείγματα προς μίμηση και κίνητρα. Το αντίστροφο όμως έχω δει ότι ισχύει, στα μικρότερα παιδιά τουλάχιστον.
Φροντίζω να εξηγώ ευθέως και αμέσως στα παιδιά πώς αισθάνομαι για τη συμπεριφορά τους. Αντί να προκαλέσω δηλαδή την ντροπή ή την ταπείνωσή τους μαλώνοντάς τα, τους εξηγώ πόσο άσχημα αισθάνομαι εγώ και γιατί. Η ταπείνωση, η ντροπή, ο θυμός απλά ρίχνουν λάδι στη φωτιά...
Δεν μπορείς να "νικήσεις" τον εκνευρισμό με περισσότερο εκνευρισμό. Το τελευταίο πράγμα που πρέπει να χρησιμοποιήσεις για να ηρεμήσεις τα πνεύματα είναι βία. Δυστυχώς πολλοί αισθάνονται ότι το ζητούμενο είναι να ελέγξεις τη συμπεριφορά και να επιβληθείς. Έτσι όμως μετατρέπεις την τάξη σε "πεδίο μάχης" στο οποίο πρέπει πάση θυσία να επικρατήσεις.
Ενώ το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να ηρεμήσεις τα πνεύματα ηρεμώντας πρώτα και κύρια εσύ...