PDE - Η κοινότητα των εκπαιδευτικών
Όνομα χρήστη:
Κωδικός:
ή
Εγγραφή
Αρχική
Νέα
Μόνιμοι
Τοποθετήσεις
Μεταθέσεις
Αποσπάσεις
Μετατάξεις
Παραιτήσεις
Αναθέσεις-Ωράριο
Οικονομικά
Άδειες
Αναπληρωτές
Διορισμοί
Προσλήψεις
ΑΣΕΠ
ΠΔΣ
Δελτία Τύπου
Σχολική ζώνη
Επιμόρφωση - Μετεκπαίδευση
Μεταπτυχιακά προγράμματα
Σεμινάρια - Επιμορφώσεις
Ημερίδες - Συνέδρια
Πιστοποιήσεις
Απεργίες-Κινητοποιήσεις
TV
Ιδιωτική Εκπαίδευση
Forum
Ημερολόγιο
Links
Σύνδεση
Εγγραφή
Αρχεία
Λήψεις αρχείων
Αναζήτηση
Στατιστικά
Προσθήκη αρχείου
Τράπεζα Θεμάτων
TV
Follow @PDE_GR
Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Forum
Διάφορα θέματα για την εκπαίδευση
Διάφορα Εκπαιδευτικά θέματα
(Συντονιστές:
Χριστίνα
,
MARKOS
)
Σύνταξη - Γλωσσολογία
Τελευταία νέα
Πρόσκληση για απόσπαση εκπαιδευτικών Αβάθμιας και Β'βάθμιας σε φορείς του ΥΠΑΙΘΑ και από ΠΥΣΔΕ/ΠΥΣΔΕ και ΠΥΣΠΕ/ ΠΥΣΠΕ, σε δομές Ε.Α.Ε., ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία
Έκδοση υπουργικής απόφασης μεταθέσεων μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ σχολικού έτους 2024-2025
Προσλήψεις 31 εκπαιδευτικών Ββάθμιας Γενικής Εκπαίδευσης
Μεταθέσεις Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Γενική Εκπαίδευση και την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Μεταθέσεις εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γενικής Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής έτους 2025
« προηγούμενο
επόμενο »
Εκτύπωση
Σελίδες:
1
Κάτω
Αποστολέας
Θέμα: Σύνταξη - Γλωσσολογία (Αναγνώστηκε 1143 φορές)
0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
Dwrina
Συνδρομητής
Ιστορικό μέλος
Μηνύματα: 2065
Τὴ γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική.
Σύνταξη - Γλωσσολογία
«
στις:
Οκτωβρίου 22, 2020, 11:43:07 am »
Tweet
Στην πρόταση «Ο Γιάννης τρύπησε το λάστιχο»
(
https://www.lit.auth.gr/sites/default/files/documents/glo372_lexiko.pdf
, σελ.7)
το
λάστιχο
γιατί είναι θέμα και όχι πάσχων; Μήπως ο πάσχων πρέπει να είναι οπωσδήποτε έμψυχο;
Από τον ορισμό όμως που δίνεται στη σελ 5. δεν προκύπτει κάτι τέτοιο, ενώ η σύγκριση του ορισμού για τον πάσχοντα με τον ορισμό του θέματος δεν καθιστά κατανοητή τη διαφορά του ενός από του άλλου.
Γενικώς δεν το βλέπω καθόλου εύκολο για οποιαδήποτε τυχαία πρόταση να προσδιορίσεις τους θεματικούς ρόλους και δεν ξέρω και αν κάπου είναι και υποκειμενικό.
Αναφέρονται πουθενά κατηγορίες ρημάτων με τα οποία το υποκείμενο και το αντικείμενο έχουν, έστω λίγο -πολύ, στάνταρ θεματικούς ρόλους;
Σχετικά με το θ-κριτήριο, αυτό αναφέρεται σε ορίσματα, τα οποία είναι τα υποχρεωτικά στοιχεία, που απαιτούνται από τη σημασία του ρήματος. Το ίδιο όμως δεν ισχύει και για τα προσαρτήματα; Δηλαδή, ένας π.χ. προαιρετικός επιρρηματικός προσδιορισμός δεν μπορεί, ο ίδιος να προσδιορίζει δύο ρήματα ή ένα ρήμα και ένα απαρέμφατο, αλλά, αν απαιτείται από το νόημα η επανάληψή του, θα πούμε ότι εννοείται στο δεύτερο ρήμα ή στο απαρέμφατο, σωστά;
Το θ-κριτήριο μιλάει για θεματικούς ρόλους, όχι συντακτικούς. Εμείς όμως το λαμβάνουμε υπ’όψιν και κατά την παραδοσιακή σύνταξη, για αυτό λέμε ότι στην πρόταση π.χ.
οὗτος βούλεται ἀπελθεῖν
το
οὗτος
είναι υποκείμενο του ρήματος, αλλά εννοούμενο υποκείμενο του απαρεμφάτου. Ο θεματικός ρόλος όμως του
οὗτος
είναι ο ίδιος (και δεν ξέρω και ποιος είναι, θέμα ή βιωματικό υποκείμενο; Μάλλον το δεύτερο); Ή δεν είναι ο ίδιος, αλλά αλλάζει ανάλογα με τη σημασία του ρηματικού τύπου;
Ακόμη όμως και αν είναι ο ίδιος
(γιατί, δεν μπορεί, σε κάποιες περιπτώσεις
θα είναι ο ίδιος
), ο λόγος που δεν μπορεί να θεωρηθεί η ίδια λέξη και ως υποκείμενο του απαρεμφάτου είναι το δεύτερο σκέλος του θ-κριτηρίου, δηλαδή ότι
κάθε θεματικός ρόλος αποδίδεται σε ένα μόνο όρισμα
, επομένως δεν μπορεί το ίδιο όρισμα να έχει θεματικό ρόλο και σε σχέση με το ρήμα και σε σχέση με το απαρέμφατο;
Δεν ξέρω αν γίνονται κατανοητά αυτά που ρωτάω με τον τρόπο που τα έχω διατυπώσει.
«
Τελευταία τροποποίηση: Οκτωβρίου 22, 2020, 11:47:37 am από Dwrina
»
Καταγράφηκε
Graecia capta ferum victorem cepit et artis intulit agresti Latio (Hor. Ep. 2. 1.).
Εκτύπωση
Σελίδες:
1
Πάνω
« προηγούμενο
επόμενο »
Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Forum
Διάφορα θέματα για την εκπαίδευση
Διάφορα Εκπαιδευτικά θέματα
(Συντονιστές:
Χριστίνα
,
MARKOS
)
Σύνταξη - Γλωσσολογία