*

Αποστολέας Θέμα: Έρευνα του ΑΠΘ για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών  (Αναγνώστηκε 2429 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος syrrahm

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1951
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Παραθέτω αποσπάσματα από το ρεπορτάζ του esos για την έρευνα:

Οι δύο στους τρεις καθηγητές δεν είναι ικανοποιημένοι από τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών

Σύμφωνα με έρευνα του Καθηγητή του ΑΠΘ  Μ. Κελπανίδη και της ερευνητικής ομάδας ( Λήφθηκε διαστρωματωμένο τυχαίο δείγμα 500 εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας, από τους οποίους απάντησαν οι 424):

Στη γενική ερώτηση αρ. 1: «Είσαι ικανοποιημένος με τον τρόπο που διεξάγεται το μάθημα των Αρχαίων;» απάντησαν τα δύο τρίτα των ερωτώμενων (67,9%) αρνητικά και το ένα τρίτο (32,1%) καταφατικά.
...........
Στην ερώτηση αρ. 3: «Θα ήθελες να έχει το ωρολόγιο πρόγραμμα περισσότερες ή λιγότερες ώρες Αρχαία Ελληνικά με αντίστοιχη αύξηση ή μείωση της ύλης από πρωτότυπο ή από μετάφραση;» οι απαντήσεις στα δύο σκέλη της ερώτησης έχουν ως εξής:
Από το ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ                                     Από ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Περισσότερες                            27,5%             Περισσότερες                            44,7%
Όσες έχουμε τώρα                     48,3%            Όσες έχουμε τώρα                     44,9%
Λιγότερες                                 24,3%             Λιγότερες                                 10,4%

..............

Στην ερώτηση αρ. 4: «Θεωρείς ότι τα Αρχαία θα βοηθήσουν τους μαθητές σου να βελτιώσουν την ικανότητά τους να κατανοούν και να χειρίζονται καλύτερα τη Νέα Ελληνική;» οι απαντήσεις έχουν ως εξής:
ΠΟΛΥ:  39,1%  ΑΡΚΕΤΑ: 38,4%        ΛΙΓΟ: 19,2%          ΚΑΘΟΛΟΥ:  3,3%
Παρατηρούμε ότι μεγάλα ποσοστά θεωρούν ότι τα Αρχαία θα βοηθήσουν τους μαθητές να βελτιώσουν την ικανότητά τους να κατανοούν και να χειρίζονται καλύτερα τη Νέα Ελληνική.
............

Ολόκληρο το ρεπορτάζ εδώ:
http://www.esos.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=1459&Itemid=79
« Τελευταία τροποποίηση: Μάιος 28, 2009, 05:05:42 μμ από syrrahm »

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)

Αποσυνδεδεμένος bobo1

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 437
  • Φύλο: Γυναίκα
  • "La fille de l' artiste avec un bateau"
    • Προφίλ
Απ: Έρευνα του ΑΠΘ για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών
« Απάντηση #1 στις: Μάιος 28, 2009, 04:19:22 μμ »


Στην ερώτηση αρ. 4: «Θεωρείς ότι τα Αρχαία θα βοηθήσουν τους μαθητές σου να βελτιώσουν την ικανότητά τους να κατανοούν και να χειρίζονται καλύτερα τη Νέα Ελληνική;»

Ξερω...ειμαι φυσικος κι οχι φιλολογος, αλλά θα απαντουσα  "πολύ" στην παραπανω ερωτηση.Κυριως να δοθει βαρος στα πρωτοτυπα κειμενα

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Έρευνα του ΑΠΘ για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών
« Απάντηση #2 στις: Μάιος 28, 2009, 04:44:52 μμ »
πες τα bobo1  φυσικος εισαι και  μιλας πολυ....φυσικα!!!

εμεις οι φιλολογοι τρωγομαστε.....
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Έρευνα του ΑΠΘ για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών
« Απάντηση #3 στις: Μάιος 28, 2009, 04:56:03 μμ »
Καλά όλα αυτά. Μόνο που το 4ο ερώτημα εκφράζει εκτίμηση του καθηγητή και όχι αποτέλεσμα έρευνας. Οπότε δεν ξέρω τι αξία έχει.
Εγώ θα εκτιμούσα ότι το μάθημα των ΑΡΧΑΙΩΝ βοηθά από λίγο έως αρκετά για παράδειγμα. Πολύ βοηθά το μάθημα των ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)

Αποσυνδεδεμένος bobo1

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 437
  • Φύλο: Γυναίκα
  • "La fille de l' artiste avec un bateau"
    • Προφίλ
Απ: Έρευνα του ΑΠΘ για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών
« Απάντηση #4 στις: Μάιος 28, 2009, 05:01:01 μμ »
Καλά όλα αυτά. Μόνο που το 4ο ερώτημα εκφράζει εκτίμηση του καθηγητή και όχι αποτέλεσμα έρευνας. Οπότε δεν ξέρω τι αξία έχει.
Εγώ θα εκτιμούσα ότι το μάθημα των ΑΡΧΑΙΩΝ βοηθά από λίγο έως αρκετά για παράδειγμα. Πολύ βοηθά το μάθημα των ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ.
Αποτελεσμα ερευνας σε μαθητες εννοεις?
« Τελευταία τροποποίηση: Μάιος 28, 2009, 05:06:54 μμ από bobo1 »

Αποσυνδεδεμένος emmaki

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3647
  • The best is yet to come......
    • Προφίλ
Απ: Έρευνα του ΑΠΘ για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών
« Απάντηση #5 στις: Μάιος 28, 2009, 05:13:24 μμ »
Να συμπληρώσω, ότι αυτή η έρευνα ήταν προγραμματισμένο να γίνει ΚΑΙ στους μαθητές, αλλά για κάποιο λόγο η άδεια από το παιδιαγωγικό ινστιτούτο δεν δόθηκε ποτέ....
Ίσως αν γινόταν μία έρευνα και στους μαθητές, όχι μόνο για τα αρχαία, αλλά για όλα τα μαθήματα, τα αποτελέσματα να ήταν διαφορετικά και ίσως να μπορούσαμε να οδηγηθούμε και σε ένα άλλο εκπαιδευτικό σύστημα, που δεν θα προσέφερε στείρες γνώσεις....
Ειδικη Αγωγη: 18 χρονια!!!!!!

Πλεον αλλη πορεια για τα επομενα 20

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: Έρευνα του ΑΠΘ για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών
« Απάντηση #6 στις: Μάιος 28, 2009, 06:34:48 μμ »
Καλά όλα αυτά. Μόνο που το 4ο ερώτημα εκφράζει εκτίμηση του καθηγητή και όχι αποτέλεσμα έρευνας. Οπότε δεν ξέρω τι αξία έχει.
Εγώ θα εκτιμούσα ότι το μάθημα των ΑΡΧΑΙΩΝ βοηθά από λίγο έως αρκετά για παράδειγμα. Πολύ βοηθά το μάθημα των ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ.
Αποτελεσμα ερευνας σε μαθητες εννοεις?

Εννοώ ότι δεν έχουμε να κάνουμε με μια έρευνα που να δείχνει αν και κατά πόσο το μάθημα των αρχαίων ελληνικών έχει βελτιώσει τη γνώση των νέων ελληνικών. Το πώς εκτιμά ο εκπαιδευτικός ή ο ίδιος μαθητής ότι έχουν επιδράσει τα αρχαία στο λόγο του είναι λίγο υποκειμενικό.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος bikini

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3028
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Έχε ελπίδα... ΠΕ02
    • Προφίλ
Απ: Έρευνα του ΑΠΘ για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών
« Απάντηση #7 στις: Μάιος 28, 2009, 06:47:56 μμ »
Κι εγώ δεν είμαι ικανοποιημένη.
Δίδασκα Αρχαία Κατεύθυνσης Β' Λυκείου φέτος.
Χώρια που τα παιδιά έχουν υπερβολικά κενά στη Γραμματική, τρέχαμε να προλάβουμε και τα Άγνωστα και το Γνωστό.

Δε συζητάω, βέβαια, για το πόσες ώρες προσωπικής δουλειάς αφιέρωσα, ώστε να βγάζω περιλήψεις των μεταφρασμένων χωρίων ή σχεδιαγράμματα για την εισαγωγή των κακογραμμένων βιβλίων.

Επομένως, μάλλον πρέπει να γραφούν καινούρια βιβλία, ώστε να είναι πιο κατανοητά από τα παιδιά.
Σε συνδυασμό με τη μείωση της ύλης, θα σταματήσουν να υπάρχουν παράπονα και από τους μεν, τους καθηγητές, αλλά και από τους δε, τους μαθητές.
Δεν ανέχομαι πια να περιτριγυρίζομαι από

1) "μαλθακούς"
2) ξερόλες
3) ανθρώπους που κοιτάζουν τους άλλους αφ' υψηλού ._

Αποσυνδεδεμένος syrrahm

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1951
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Έρευνα του ΑΠΘ για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών
« Απάντηση #8 στις: Μάιος 28, 2009, 08:48:28 μμ »

Εγώ θα εκτιμούσα ότι το μάθημα των ΑΡΧΑΙΩΝ βοηθά από λίγο έως αρκετά για παράδειγμα. Πολύ βοηθά το μάθημα των ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ.
Αυτό ακριβώς πιστεύουν και οι περισσότεροι από τους εκπαιδευτικούς που ρωτήθηκαν.
.........Στην επόμενη ερώτηση αρ. 5: «Κατά την άποψή σου, τι θα βοηθούσε περισσότερο στη βελτίωση της ικανότητας να χειρίζονται οι μαθητές σου τη Νέα Ελληνική: περισσότερες ώρες Αρχαίων ή περισσότερες ώρες Νέων Ελληνικών;» η οποία συνδέεται λογικά με την προηγούμενη ερώτηση αρ. 4, η μέγιστη πλειοψηφία απαντά ότι περισσότερες ώρες Νέων Ελληνικών θα βοηθούσαν περισσότερο στη βελτίωση της ικανότητας να χειρίζονται οι μαθητές τη Νέα Ελληνική:
Περισσότερες ώρες Αρχαίων:  17,7%  Περισσότερες ώρες Νέων:  82,3%".......



Εμένα μου προκαλεί κάποια εντύπωση ότι υπάρχει ένα ποσοσό 27,5%  που θα ήθελαν το ωρολόγιο πρόγραμμα να έχει περισσότερες ώρες αρχαίων ελληνικών από το πρωτότυπο δεδομένου ότι ήδη το μάθημα αυτό έχει τις περισσότερες ώρες απ' ολα τα υπόλοιπα φιλολογικά μαθήματα (3 ώρες στο Γυμνάσιο) . Νομίζω ότι 3 ώρες έχουν ακόμα μόνο η Ν.Γλώσσα της Α' Γυμνασίου και η Ιστορία της Γ' Γυμνασίου.

Αποσυνδεδεμένος bikini

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3028
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Έχε ελπίδα... ΠΕ02
    • Προφίλ
Απ: Έρευνα του ΑΠΘ για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών
« Απάντηση #9 στις: Ιούνιος 01, 2009, 03:10:34 μμ »
Στους μαθητές δεν αρέσουν τα Αρχαία λέει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο!!!

Έξη ενδιαφέρουσες απόψεις για την διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στα σχολεία διατυπώνει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με τις οποίες ουσιαστικά ισχυρίζεται ότι οι μαθητές δεν είναι σε θέση να απαντήσουν εάν η εκμάθησή τους θα τους βοηθήσουν να χειρίζονται την ελληνική γλώσσα , ούτε εάν θα τους χρησιμεύσουν επαγγελματικά ενώ παραδέχεται ότι ο Έλληνας μαθητής Λυκείου δεν έχει τα απαιτούμενα εφόδια προκειμένου να διαβάσει στο πρωτότυπο ένα αρχαίο ελληνικό κείμενο και ότι στους μαθητές δεν αρέσουν όχι μόνο τα Αρχαία αλλά ούτε και όλα τα λεγόμενα δύσκολα μαθήματα,

Τις απόψεις αυτές , τις οποίες παρουσιάζει το esos.gr, διατυπώνει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο προς τον καθηγητή Φιλοσοφική του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Μιχάλη Κελπανίδη στην αιτιολογική απάντηση γιατί του απέρριψε την αίτηση να κάνει σχετική έρευνα στα σχολεία:

Ειδικότερα To Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με γραπτό κείμενο διατυπώνει τις απόψεις για τα Αρχαία Ελληνικά ότι :

Στην ερώτηση «4. Πιστεύεις ότι τα Αρχαία θα σε βοηθήσουν να βελτιώσεις την ικανότητα σου να χειρίζεσαι τη Νέα Ελληνική; ΝΑΙ - ΟΧΙ» έχουμε να παρατηρήσουμε ότι ακόμα και οι μαθητές του Λυκείου (και πολύ περισσότερο οι μαθητές της Γ' Γυμνασίου) δεν είναι σε θέση, και λόγω ηλικίας και λόγω βιωμάτων και γλωσσικών εμπειριών απαιτητικού λόγου, να απαντήσουν διότι δεν έχουν ακόμη συνειδητοποιήσει το όφελος που μπορεί να έχουν ή να μην έχουν από την επαφή τους με τα Αρχαία Ελληνικά.


Ο μαθητής π.χ. δεν γνωρίζει επαρκώς και σε βάθος ότι η Αρχαία γλώσσα έχει τροφοδοτήσει και εξακολουθεί να τροφοδοτεί με επιστημονικούς όρους τη σύγχρονη επιστήμη, αλλά και με λέξεις και φράσεις όχι μόνο την νεοελληνική αλλά και ξένες γλώσσες- δεν αναλογίζεται ίσως ότι η Αρχαία Ελληνική θα τον βοηθήσει να χειρίζεται την Νεοελληνική σε επίπεδο κατανόησης ενός λογοτεχνικού κειμένου (του Παπαδιαμάντη, του Ροΐδη, ακόμη και του Σεφέρη, του Ελύτη και άλλων που διαθέτουν βαθιά αρχαιογνωσία και μέσα στα έργα τους συναντούμε παραθέματα αρχαίων συγγραφέων ή ποιητικές αναφορές σ' αυτά), ενός νομικού κειμένου ή διαφόρων ιστορικών πηγών (στις οποίες εξετάζεται στη Γ' Λυκείου σε επίπεδο πανελλαδικών εξετάσεων).

3.Επίσης στο ερώτημα «αν τα Αρχαία θα χρησιμεύσουν στη ζωή ως επαγγελματικό ή μορφωτικό εφόδιο», δεν είναι δυνατόν να απαντηθεί από τον μαθητή, αφού αυτός δεν είναι σε θέση λόγω του νεαρού της ηλικίας και ελλείψεως σχετικών εμπειριών να γνωρίζει αν τα Αρχαία θα του χρησιμεύσουν μελλοντικά ως επαγγελματικό ή μορφωτικό εφόδιο.

Στην ερώτηση «Διαβάζεις στον ελεύθερο χρόνο σου έργα των αρχαίων συγγραφέων είτε από το πρωτότυπο από μετάφραση;» δεν είναι δυνατόν ένας μαθητής της Γ' Γυμνασίου (στην έρευνα συμμετέχουν 22 Γυμνάσια) αλλά και του Λυκείου (πλην ίσως των μαθητών της Θεωρητικής Κατεύθυνσης της Γ' Λυκείου) να έχει τα απαιτούμενα εφόδια προκειμένου να διαβάσει στο πρωτότυπο ένα αρχαίο ελληνικό κείμενο. Δεν κατανοεί, επομένως, εύκολα κανείς τη σκοπιμότητα της ερώτησης.
Αν π.χ. η απάντηση είναι αρνητική, είναι δυνατόν στηριζόμενοι σε αυτήν να πούμε ότι το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών δεν ενδιαφέρει τους μαθητές; Στην περίπτωση αυτή, τηρουμένων των αναλογιών, θα πρέπει να δεχθούμε ότι και ένας μαθητής που δεν διαβάζει νεοελληνικά λογοτεχνικά κείμενα ή ιστορικά ή φιλοσοφικά κ.λπ. δεν ενδιαφέρεται για τα μαθήματα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, της Ιστορίας, της Φιλοσοφίας αντίστοιχα, πράγμα που δεν ευσταθεί.

Ακόμη, η συμπάθεια ή η αντιπάθεια των μαθητών για ένα μάθημα συχνά οφείλεται όχι τόσο στο μάθημα καθ' εαυτό αλλά σε εξωγενείς παράγοντες όπως π.χ. σε ορισμένους διδάσκοντες, που είναι δυνατόν να εμπνεύσουν στους μαθητές αγάπη ή αντιπάθεια για το μάθημα, σε οικογενειακά ή κοινωνικά πρότυπα, σε διάφορες επιρροές κ.λπ.

Το πιθανότερο βέβαια, και αν λάβουμε υπόψη τη γενικότερη στάση των μαθητών απέναντι στο σχολείο, είναι ότι σε μια τέτοια ερώτηση, Σου αρέσει το μάθημα των Αρχαίων; ΝΑΙ - ΟΧ όχι μόνο για τα Αρχαία Ελληνικά αλλά για όλα τα λεγόμενα δύσκολα μαθήματα, οι μαθητές θα απαντήσουν αρνητικά, με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε σε εύκολα συμπεράσματα εις βάρος των μαθημάτων.

Eιδικότερα η επιστολή του Παιδαδωγικού ινστιτούτου έχει ως εξής: (...)

http://www.esos.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=1490&Itemid=79
Δεν ανέχομαι πια να περιτριγυρίζομαι από

1) "μαλθακούς"
2) ξερόλες
3) ανθρώπους που κοιτάζουν τους άλλους αφ' υψηλού ._

Αποσυνδεδεμένος MARKOS

  • Moderator
  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 8048
  • Φύλο: Άντρας
  • Ο ΡΟΜΠΕΝ
    • Προφίλ
Απ: Έρευνα του ΑΠΘ για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών
« Απάντηση #10 στις: Ιούνιος 01, 2009, 04:49:37 μμ »
ρε παιδαγωγικο ινστιτουτο,.... μονο στους μαθητες δεν αρεσουν τα αρχαια? Τί λετε τωρα? πλακα μας κανετε? Ετσι,που τα κανατε ουτε εμεις πια δεν βρισκουμε ενδιαφερον !!!
Ο μαθητής κάνει τον δάσκαλο

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32293
  • Τελευταία: HelenK
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159788
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 621
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 12
Επισκέπτες: 535
Σύνολο: 547

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.115 δευτερόλεπτα. 34 ερωτήματα.