PDE - Η κοινότητα των εκπαιδευτικών
Όνομα χρήστη:
Κωδικός:
ή
εγγραφή
Αρχική
Νέα
Μόνιμοι
Τοποθετήσεις
Μεταθέσεις
Αποσπάσεις
Μετατάξεις
Παραιτήσεις
Αναθέσεις-Ωράριο
Οικονομικά
Άδειες
Αναπληρωτές
Διορισμοί
Προσλήψεις
ΑΣΕΠ
ΠΔΣ
Δελτία Τύπου
Σχολική ζώνη
Επιμόρφωση - Μετεκπαίδευση
Μεταπτυχιακά προγράμματα
Σεμινάρια - Επιμορφώσεις
Ημερίδες - Συνέδρια
Πιστοποιήσεις
Απεργίες-Κινητοποιήσεις
TV
Ιδιωτική Εκπαίδευση
Forum
Ημερολόγιο
Links
Σύνδεση
Εγγραφή
Αρχεία
Λήψεις αρχείων
Αναζήτηση
Στατιστικά
Προσθήκη αρχείου
Τράπεζα Θεμάτων
TV
Follow @PDE_GR
Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Forum
Μετά τον διορισμό / την πρόσληψη
Σχολική ζώνη
(Συντονιστές:
Χριστίνα
,
MARKOS
,
nikolopol
)
Οι παρελάσεις από τη σκοπιά της παιδαγωγικής
Τελευταία νέα
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών Αβάθμιας εκπαίδευσης σε ΚΕΔΑΣΥ, ΙΚΥ και Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Αθήνας
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε φορείς και υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε φορείς και υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού
ΑΝΑΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ - Πρόσκληση εκπαιδευτικών προς υποβολή αιτήσεων απόσπασης στη Γενική Διεύθυνση Σπουδών ΠΕ & ΔΕ για το σχολικό έτος 2024-2025
Πρόσκληση εκπαιδευτικών προς υποβολή αιτήσεων απόσπασης στη Γενική Διεύθυνση Σπουδών ΠΕ & ΔΕ για το σχολικό έτος 2024-2025
« προηγούμενο
επόμενο »
Εκτύπωση
Σελίδες:
1
Κάτω
Αποστολέας
Θέμα: Οι παρελάσεις από τη σκοπιά της παιδαγωγικής (Αναγνώστηκε 915 φορές)
0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
daniel
Έμπειρο μέλος
Μηνύματα: 923
Φύλο:
..θέλω ανοιχτά παράθυρα να με χτυπάει αέρας...
Οι παρελάσεις από τη σκοπιά της παιδαγωγικής
«
στις:
Νοέμβριος 01, 2009, 11:42:44 μμ »
Tweet
Παραθέτω μια ενδιαφέρουσα, εμπεριστατωμένη άποψη, γύρω από το θέμα των παρελάσεων για το οποίο πολλά έχουν γραφτεί.. Από καθαρά παιδαγωγική σκοπιά όμως..
Τι θέλουμε να πετύχουμε με τις παρελάσεις; Τι μηνύματα περνάμε στα παιδιά μας; Είναι αυτά τα μηνύματα αναχρονιστικά; Επιτελούν κάποιο "πονηρό" σκοπό ή όχι; Τι μαθήματα δημοκρατίας, ισονομίας, ελευθερίας θέλουμε να δώσουμε; Θέλουμε ελευθερους πολίτες με βούληση και κριτική σκέψη ή πειθήνιους υπηκόους;..
Τι προσπαθούμε να πετύχουμε με τις -παρωχημένες- παρελάσεις από τα σχολεία;.. Τη στιγμή μάλιστα που μπορούμε να τιμήσουμε τους νεκρούς μας και την ιστορία μας με ένα σωρό εποικοδομητικούς τρόπους; (Εκπαιδευτικοί είμαστε στο τέλος, όχι ..λοχαγοί!
)
Διαβάστε...Από το γειτονικό alfavita:
Οι παρελάσεις από τη σκοπιά της παιδαγωγικής
Προφανώς, η μαθητική παρέλαση (και μάλιστα στρατιωτικού τύπου) δεν αντέχει ούτε τη στοιχειώδη κριτική προσέγγιση από οποιαδήποτε σύγχρονη παιδαγωγική σκοπιά. Αφού όλα στην παρέλαση παραπέμπουν σε παιδαγωγικούς αρχαϊσμούς στρατιωτικού τύπου. Γι' αυτό και όλη η προετοιμασία είναι μια ξεκομμένη δράση στο χώρο του σχολείου. Συναντά τη χαρούμενη αποδοχή των μαθητών/τριών, μόνο γιατί γίνεται "έξω" και αντιμετωπίζεται με την ιλαρότητα ενός παιχνιδιού ρόλων.
Έτσι όμως η "εγχάραξη" επιτυγχάνεται πολύ ευκολότερα, αφού οι "συνθήκες πρόσληψης" είναι σχεδόν ιδανικές (πολύ θα θέλαμε ένα μεγάλο μέρος της καθημερινής εκπαιδευτικής διαδικασίας να γίνεται "έξω" και με "παιχνιώδη" διδακτική προσέγγιση).
Όμως τι ακριβώς "εγχαράσσεται";
α)
Διαχωρισμός-διακρίσεις
: αγόρια μπροστά, κορίτσια πίσω (ολοφάνερα σεξιστικό), αλλά και ψηλοί/ές μπροστά, κοντοί/ές πίσω (ολοφάνερα ακατανόητο). Και κυρίως άξιοι/ες ξεχωριστά -η Ελλάδα της σημαίας-πληβείοι πίσω. Μάλιστα η εξάδα μόνο πηγαίνει συνήθως στη Δοξολογία και πάντα μπροστά- ξεκομμένη από τον υπόλοιπο μαθητικό όχλο. Εδώ, συναντάμε και
το μεγάλο θέμα της απόρριψης των παιδιών με αναπηρίες
. Η εγκύκλιος που επιτρέπει και τη συμμετοχή ανάπηρων στην πράξη περιορίζεται στους/ις σημαιοφόρους και αποτελεί καταφανώς επικοινωνιακό τρικ, που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γενικευτεί, αφού οι απαιτήσεις για τη συμμετοχή στα "παρελαύνοντα τμήματα" δεν σέβονται διόλου τις ιδιαίτερες δυσκολίες και ανάγκες αυτών των παιδιών.
β)
Θηριοδαμαστικός παβλοφισμός
: Όλοι/όλες περπατάμε με το ίδιο αφύσικο βήμα, μετά από πολύωρη, μάλιστα, εκγύμναση, που μετατρέπει το σχολείο σε τσίρκο. Για να μπορούμε να "στοιχιζόμαστε" βλέποντας μόνο το κεφάλι του μπροστινού μας και να "ζυγιζόμαστε" ρίχνοντας ματιές στο πλάι στο/στη διπλανό/ή μας και εντέλει
να κινούμαστε σαν ρομποτάκια με το ρυθμό που επιβάλλει -παβλοφικά-η σφυρίχτρα
ή το "ένα στο αριστερό".
γ)
Αγελισμός - ομοιομορφία
: Συνδέεται με το προηγούμενο όσον αφορά στην κίνηση στο χώρο, αλλά επεκτείνεται και στην ενδυμασία. Την πιο ορατή
προσπάθεια υποταγής του ατόμου στη μαζική ομοιομορφία του συνόλου
. Τώρα τελευταία, μάλιστα, έχουμε σύνδεση του εθνικοσοσιαλιστικού αυτού κατάλοιπου με το θεσμό της χορηγίας. Συνήθως φροντιστήρια "χορηγούν" μέρος (φουλάρια, γιλέκα, μπερέδες κ.λ.π.) της ενδυμασίας.
δ)
Υποβιβασμός του ελεύθερου πολίτη σε υποταγμένο "υπήκοο"
: Από ποιο φεουδαρχικό χρονοντούλαπο άραγε βγαίνουν αυτοί οι "επίσημοι" που στέκονται κάθε φορά στην εξέδρα (δεσπότης, στρατηγός, νομάρχης -οι αρχές και εξουσίες του τόπου) επιθεωρώντας με βλοσυρό βλέμμα τους υπηκόους τους, καθώς αυτοί τους "αποδίδουν τιμές" (γιατί άραγε;) στρέφοντας την κεφαλή δεξιά (ενώ ταυτόχρονα κοιτάνε λοξά τη "στοίχισή" τους και ακόμα πιο λοξά τη "ζύγισή" τους);
ε)
Κιτς και αισθητική κακογουστιά
: Εκτός από τον τρόπο που κινούμαστε και τα ρούχα που φοράμε στην παρέλαση ακούμε και μουσική (δεν υπάρχει τελετουργία χωρίς μουσική υπόκρουση άλλωστε, εκτός από αυτές που απαιτούν πλήρη σιωπή). Και τι μουσική! Στρατιωτικά εμβατήρια (την κακοποίηση, δηλαδή, της όποιας συμφωνικής παράδοσης της Δύσης) που επενδύουν μουσικά κάποια άτεχνα στιχάκια εθνικιστικού κρεσέντου.
στ)
Eθνικιστική μονοπολιτισμικότητα
: Παρά τα ρητορικά φληναφήματα περί "σεβασμού των πολιτισμικών διαφορών" οι παρελάσεις αποτελούν έναν ακόμη μηχανισμό (τον πιο χοντροκομμένο, ίσως)
για την επιβολή είτε της αφομοίωσης είτε της ρατσιστικής απόρριψης και του αποκλεισμού του "διαφορετικού" από την εκπαιδευτική διαδικασία
. Οι "καθιερωμένες" πλέον αντιπαραθέσεις γύρω από το ζήτημα των αλλοδαπών σημαιοφόρων το αποδεικνύουν περίτρανα.
Συνοπτικά:
Η ολοκληρωτική νοοτροπία, ο αποκλεισμός και οι διακρίσεις, ο μιλιταρισμός, η ψυχολογία μαζικής πειθαρχίας και η αφομοίωση δεν έχουν προφανώς καμιά σχέση με την κατάκτηση της ιστορικής γνώσης και την κριτική προσέγγιση της συλλογικής μνήμης από τους/τις μαθητές/τριες.
Αν κάτι πρέπει να διδάσκονται τα παιδιά από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο είναι αυτό που χιλιάδες άνθρωποι διαδήλωναν στους δρόμους με τη λήξη του πολέμου: "Ποτέ πια πόλεμος, ποτέ πια φασισμός στη γη". Κι αυτό φυσικά δε μπορεί να γίνει μέσα από την παρέλαση, το αντίθετο μάλιστα.
*Το εποπτικό συμβούλιο των Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων του ΠΤΔΕ-ΑΠΘ υποστηρίζει ομόφωνα την απόφαση του συλλόγου διδασκόντων του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου του ΠΤΔΕ-ΑΠΘ για τις παρελάσεις,
θεωρώντας τις παρελάσεις ως συντηρητικά ιδεολογικά σύμβολα και αναχρονιστικές πρακτικές που αντιτίθενται στην υπόσχεση της Παιδαγωγικής ως επιστήμης της εκπαίδευσης για ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο για όλα τα παιδιά, που προετοιμάζει το δημιουργικό, κοινωνικό, ικανό για συνεργασία και ολόπλευρα ολοκληρωμένο άνθρωπο.
Το εποπτικό συμβούλιο
Τάσος Λιάμπας Λέκτορας, Αθανάσιος Αϊδίνης Επίκουρος καθηγητής, Έφη Παπαδημητρίου Λέκτορας
«
Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 02, 2009, 02:49:34 μμ από daniel
»
Καταγράφηκε
Γιατί να λένε βίαια τα νερά του ποταμού και όχι τις όχθες που τα περιορίζουν;...
Εκτύπωση
Σελίδες:
1
Πάνω
« προηγούμενο
επόμενο »
Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Forum
Μετά τον διορισμό / την πρόσληψη
Σχολική ζώνη
(Συντονιστές:
Χριστίνα
,
MARKOS
,
nikolopol
)
Οι παρελάσεις από τη σκοπιά της παιδαγωγικής