*

Αποστολέας Θέμα: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!  (Αναγνώστηκε 1598 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Maria_efi

  • Επισκέπτης
Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
« στις: Φεβρουάριος 24, 2022, 10:18:11 μμ »
Καλησπέρα σε όλους! Μου έχει παρουσιαστεί μία δυσκολία και χρειάζομαι τη βοήθεια φιλολογων! Στη γ´ λυκείου διαχωρίζονται τα κειμενικά είδη (περιγραφή,αφήγηση, οδηγίες)... από τους κειμενικούς τύπους (δοκίμιο,άρθρο)... Στις επαναληπτικές πανελλήνιες του Σεπτεμβρίου 21´, σε ερώτηση, ζητείται το κειμενικό είδος που δίνεται και ως απάντηση προτείνεται πχ το άρθρο. Πώς γίνεται όμως αφού αυτά τα δύο διαχωρίζονται στη θεωρία; Αφού άλλο πράγμα αναλύεται στη θεωρία ως κειμενικό είδος! Βοήθεια!!!!

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 09:26:05 »

Maria_efi

  • Επισκέπτης
Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
« Απάντηση #1 στις: Φεβρουάριος 25, 2022, 11:14:37 πμ »
Κανένας ρε παιδιά;;;

Αποσυνδεδεμένος manos84

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 18
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
« Απάντηση #2 στις: Φεβρουάριος 25, 2022, 01:57:25 μμ »
Τύπος ή είδος; Ψιλά γράμματα. Μεταξύ μητσελου κ χατζηθωμα θα βρεις κι άλλες τέτοιες μικροδιαφορές. Το ζήτημα είναι να ξεχωρίζει το παιδί ένα κείμενο οδηγιών με ένα αφηγηματικό κείμενο κ ένα άρθρο. Τόσο απλά. Στο παράδειγμα που αναφέρεις θα μπορούσε να απαντήσει κανείς πως είναι κείμενο οδηγιών; Προφανώς κ όχι. Μη τρολαρεις!

Αποσυνδεδεμένος manos84

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 18
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
« Απάντηση #3 στις: Φεβρουάριος 25, 2022, 01:58:28 μμ »
Μην φρικαρεις ήθελα να πω!

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 09:26:05 »

Αποσυνδεδεμένος eran

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 358
  • Φύλο: Άντρας
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
« Απάντηση #4 στις: Φεβρουάριος 25, 2022, 03:12:48 μμ »
Το θέμα έχει ως εξής:
Το γλωσσάρι στο  Φ.Υ.  της νεοελληνικής γλώσσας, στη σελίδα  163, αναφέρει:
"Σύμφωνα με τη σχολική Γραμματική της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, από τα γένη λόγου (αφήγηση, περιγραφή,
επιχειρηματολογία) παράγονται τα «κειμενικά είδη» ή «είδη λόγου». (σ. 176 -177).
Ωστόσο, σύμφωνα με το ΠΣ, τα κειμενικά είδη (genres) καταγράφονται ως γενικές διαδικασίες αφήγησης, περιγραφής, εξήγησης, επιχειρηματολογίας και οδηγιών.
(http://www.iep.edu.gr/images/IEP/Modules/Sj_K2_Extra_Slider/Fakeloi_Ylikou/Neoelliniki-Glossa_G-Lykeiou_Fakelos-Ylikou_Diktya-Keimenon.pdf)"
Στον πίνακα  επίσης της σελίδας 170 ακολουθείται η ίδια κατηγοριοποίηση.

 
Η αναφορά όμως αυτή πάσχει καθώς  και το Π.Σ του μαθήματος και η Γραμματική της ΝΕΓ Γυμνασίου λένε το ακριβώς αντίθετο:
 
- να αξιοποιούν τις γνώσεις τους για το γένος του λόγου (π.χ. αφήγηση, επιχειρηματολογία κ.ά.), το κειμενικό
είδος (π.χ. άρθρο, προφορική παρουσίαση κ.ά.) και την παράμετρο της επικοινωνιακής περίστασης (σκοπός,
κοινό κ.ά.), προκειμένου να συντάξουν/εκφωνήσουν  τα κείμενά τους
( https://www.schooltime.gr/wp-content/uploads/2020/01/programma-spoudon-neoelliniki-glossa-logotexnia-g-gel.pdf )σελ 4
 
Αντίστοιχα και η Γραμματική:
Με την έννοια που δόθηκε προηγουμένως στα κειμενικά είδη, γίνεται αντιληπτό ότι αυτά είναι πάρα πολλά σε αριθμό. Γι’ αυτό έχουν γίνει προσπάθειες να κατηγοριοποιηθούν με βάση ορισμένα κριτήρια (δομικά, περιεχομένου, γλωσσικά κ.ά.), να ομαδοποιηθούν σε μεγάλες κατηγορίες και να ταξινομηθούν. Σήμερα υφίστανται στη βιβλιογραφία ορισμένες προτάσεις κατηγοριοποίησης και ταξινόμησης, οι οποίες, χωρίς να συμφωνούν μεταξύ τους, υποδεικνύουν πολύ γενικές κατηγορίες ομοειδών κειμένων, που ονομάζονται «γένη». Μία από αυτές τις προτάσεις διακρίνει τρεις μεγάλες γενικές κατηγορίες κειμένων: τα περιγραφικά (περιγραφή) και τα αφηγηματικά (αφήγηση), τα οποία εντάσσονται στον αναφορικό λόγο, και τα επιχειρηματολογικά (επιχειρηματολογία), τα οποία εντάσσονται στον κατευθυντικό λόγο.
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/621/4009,17989/
 
Περιττό να σημειώσουμε ότι  παλαιόθεν τα σχολικά εγχειρίδια της Έκφρασης Έκθεσης του Λυκείου αποκαλούν τα στοιχεία αυτά (άρθρο, βιβλιοπαρουσίαση κ.ά.) κειμενικά είδη.
Το ίδιο και η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα ακόμα και το επιμορφωτικό υλιό του β Επιπέδου ΤΠΕ

Ακολουθώντας μεσοβέζικη λύση τα Π.Σ γλώσσας του Γυμνασίου και οι οδηγίες διδασκαλίας δεν κάνουν διάκριση, μιλώντας για  κειμενικά είδη/γένη.

Ελπίζουμε ότι οι θεματοδότες θα τα λάβουν υπόψη τους αυτά και δε θα ζητήσουν κάτι χωρίς τις αναγκαίες διακρίσεις και διευκρινίσεις.


Maria_efi

  • Επισκέπτης
Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
« Απάντηση #5 στις: Φεβρουάριος 26, 2022, 02:12:56 πμ »
Τύπος ή είδος; Ψιλά γράμματα. Μεταξύ μητσελου κ χατζηθωμα θα βρεις κι άλλες τέτοιες μικροδιαφορές. Το ζήτημα είναι να ξεχωρίζει το παιδί ένα κείμενο οδηγιών με ένα αφηγηματικό κείμενο κ ένα άρθρο. Τόσο απλά. Στο παράδειγμα που αναφέρεις θα μπορούσε να απαντήσει κανείς πως είναι κείμενο οδηγιών; Προφανώς κ όχι. Μη τρολαρεις!

Το θέμα εδώ έγκειται στο γεγονός πως αν ένας μαθητής γνωρίζει πολύ καλά τη θεωρία και φυσικά την "πράξη" της πάνω σε ένα κείμενο, όταν θα διαβάσει τη φράση "σύμφωνα με το κειμενικό είδος" το μυαλό του θα εκμαιεύσει τη θεωρία που αφόρα την αφήγηση, την εξήγηση, την περιγραφή κ.τ.λ. Μέσες άκρες θα χαθεί σε έναν διαχωρισμό, που θα προκαλέσει πρόβλημα τη στιγμή των εξετάσεων.

Maria_efi

  • Επισκέπτης
Απ: Sos Νεοελληνική Γλώσσα Γ´ Λυκείου βοήθεια!
« Απάντηση #6 στις: Φεβρουάριος 26, 2022, 02:16:43 πμ »
Το θέμα έχει ως εξής:
Το γλωσσάρι στο  Φ.Υ.  της νεοελληνικής γλώσσας, στη σελίδα  163, αναφέρει:
"Σύμφωνα με τη σχολική Γραμματική της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, από τα γένη λόγου (αφήγηση, περιγραφή,
επιχειρηματολογία) παράγονται τα «κειμενικά είδη» ή «είδη λόγου». (σ. 176 -177).
Ωστόσο, σύμφωνα με το ΠΣ, τα κειμενικά είδη (genres) καταγράφονται ως γενικές διαδικασίες αφήγησης, περιγραφής, εξήγησης, επιχειρηματολογίας και οδηγιών.
(http://www.iep.edu.gr/images/IEP/Modules/Sj_K2_Extra_Slider/Fakeloi_Ylikou/Neoelliniki-Glossa_G-Lykeiou_Fakelos-Ylikou_Diktya-Keimenon.pdf)"
Στον πίνακα  επίσης της σελίδας 170 ακολουθείται η ίδια κατηγοριοποίηση.

 
Η αναφορά όμως αυτή πάσχει καθώς  και το Π.Σ του μαθήματος και η Γραμματική της ΝΕΓ Γυμνασίου λένε το ακριβώς αντίθετο:
 
- να αξιοποιούν τις γνώσεις τους για το γένος του λόγου (π.χ. αφήγηση, επιχειρηματολογία κ.ά.), το κειμενικό
είδος (π.χ. άρθρο, προφορική παρουσίαση κ.ά.) και την παράμετρο της επικοινωνιακής περίστασης (σκοπός,
κοινό κ.ά.), προκειμένου να συντάξουν/εκφωνήσουν  τα κείμενά τους
( https://www.schooltime.gr/wp-content/uploads/2020/01/programma-spoudon-neoelliniki-glossa-logotexnia-g-gel.pdf )σελ 4
 
Αντίστοιχα και η Γραμματική:
Με την έννοια που δόθηκε προηγουμένως στα κειμενικά είδη, γίνεται αντιληπτό ότι αυτά είναι πάρα πολλά σε αριθμό. Γι’ αυτό έχουν γίνει προσπάθειες να κατηγοριοποιηθούν με βάση ορισμένα κριτήρια (δομικά, περιεχομένου, γλωσσικά κ.ά.), να ομαδοποιηθούν σε μεγάλες κατηγορίες και να ταξινομηθούν. Σήμερα υφίστανται στη βιβλιογραφία ορισμένες προτάσεις κατηγοριοποίησης και ταξινόμησης, οι οποίες, χωρίς να συμφωνούν μεταξύ τους, υποδεικνύουν πολύ γενικές κατηγορίες ομοειδών κειμένων, που ονομάζονται «γένη». Μία από αυτές τις προτάσεις διακρίνει τρεις μεγάλες γενικές κατηγορίες κειμένων: τα περιγραφικά (περιγραφή) και τα αφηγηματικά (αφήγηση), τα οποία εντάσσονται στον αναφορικό λόγο, και τα επιχειρηματολογικά (επιχειρηματολογία), τα οποία εντάσσονται στον κατευθυντικό λόγο.
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/621/4009,17989/
 
Περιττό να σημειώσουμε ότι  παλαιόθεν τα σχολικά εγχειρίδια της Έκφρασης Έκθεσης του Λυκείου αποκαλούν τα στοιχεία αυτά (άρθρο, βιβλιοπαρουσίαση κ.ά.) κειμενικά είδη.
Το ίδιο και η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα ακόμα και το επιμορφωτικό υλιό του β Επιπέδου ΤΠΕ

Ακολουθώντας μεσοβέζικη λύση τα Π.Σ γλώσσας του Γυμνασίου και οι οδηγίες διδασκαλίας δεν κάνουν διάκριση, μιλώντας για  κειμενικά είδη/γένη.

Ελπίζουμε ότι οι θεματοδότες θα τα λάβουν υπόψη τους αυτά και δε θα ζητήσουν κάτι χωρίς τις αναγκαίες διακρίσεις και διευκρινίσεις.

Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για όλα τα στοιχεία που παραθέτεις. Το ανησυχητικό σε όλα αυτά είναι ότι στις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου, στο συγκεκριμένο ερώτημα, δεν έδωσαν διευκρινίσεις. Χθες με ρώτησε μαθητής μου γιατί αναφέρει κειμενικά είδη και ουσιαστικά ζητά τον κειμενικό τύπο και για να είμαι ειλικρινής χαόθηκα και δε γνώριζα τι να απαντήσω. Αντιστοίχως με αγχώνει πολύ το γεγονός ότι θα πάρω παιδί στον λαιμό μου με μία λεπτομέρεια που δε βρίσκω ουσιαστική απάντηση. Νιώθω ανεπαρκής.

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32288
  • Τελευταία: Dialeimma
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159614
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 444
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 15
Επισκέπτες: 405
Σύνολο: 420

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.054 δευτερόλεπτα. 36 ερωτήματα.