0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
Τύπος ή είδος; Ψιλά γράμματα. Μεταξύ μητσελου κ χατζηθωμα θα βρεις κι άλλες τέτοιες μικροδιαφορές. Το ζήτημα είναι να ξεχωρίζει το παιδί ένα κείμενο οδηγιών με ένα αφηγηματικό κείμενο κ ένα άρθρο. Τόσο απλά. Στο παράδειγμα που αναφέρεις θα μπορούσε να απαντήσει κανείς πως είναι κείμενο οδηγιών; Προφανώς κ όχι. Μη τρολαρεις!
Το θέμα έχει ως εξής:Το γλωσσάρι στο Φ.Υ. της νεοελληνικής γλώσσας, στη σελίδα 163, αναφέρει:"Σύμφωνα με τη σχολική Γραμματική της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, από τα γένη λόγου (αφήγηση, περιγραφή,επιχειρηματολογία) παράγονται τα «κειμενικά είδη» ή «είδη λόγου». (σ. 176 -177).Ωστόσο, σύμφωνα με το ΠΣ, τα κειμενικά είδη (genres) καταγράφονται ως γενικές διαδικασίες αφήγησης, περιγραφής, εξήγησης, επιχειρηματολογίας και οδηγιών.(http://www.iep.edu.gr/images/IEP/Modules/Sj_K2_Extra_Slider/Fakeloi_Ylikou/Neoelliniki-Glossa_G-Lykeiou_Fakelos-Ylikou_Diktya-Keimenon.pdf)"Στον πίνακα επίσης της σελίδας 170 ακολουθείται η ίδια κατηγοριοποίηση. Η αναφορά όμως αυτή πάσχει καθώς και το Π.Σ του μαθήματος και η Γραμματική της ΝΕΓ Γυμνασίου λένε το ακριβώς αντίθετο: - να αξιοποιούν τις γνώσεις τους για το γένος του λόγου (π.χ. αφήγηση, επιχειρηματολογία κ.ά.), το κειμενικόείδος (π.χ. άρθρο, προφορική παρουσίαση κ.ά.) και την παράμετρο της επικοινωνιακής περίστασης (σκοπός,κοινό κ.ά.), προκειμένου να συντάξουν/εκφωνήσουν τα κείμενά τους( https://www.schooltime.gr/wp-content/uploads/2020/01/programma-spoudon-neoelliniki-glossa-logotexnia-g-gel.pdf )σελ 4 Αντίστοιχα και η Γραμματική:Με την έννοια που δόθηκε προηγουμένως στα κειμενικά είδη, γίνεται αντιληπτό ότι αυτά είναι πάρα πολλά σε αριθμό. Γι’ αυτό έχουν γίνει προσπάθειες να κατηγοριοποιηθούν με βάση ορισμένα κριτήρια (δομικά, περιεχομένου, γλωσσικά κ.ά.), να ομαδοποιηθούν σε μεγάλες κατηγορίες και να ταξινομηθούν. Σήμερα υφίστανται στη βιβλιογραφία ορισμένες προτάσεις κατηγοριοποίησης και ταξινόμησης, οι οποίες, χωρίς να συμφωνούν μεταξύ τους, υποδεικνύουν πολύ γενικές κατηγορίες ομοειδών κειμένων, που ονομάζονται «γένη». Μία από αυτές τις προτάσεις διακρίνει τρεις μεγάλες γενικές κατηγορίες κειμένων: τα περιγραφικά (περιγραφή) και τα αφηγηματικά (αφήγηση), τα οποία εντάσσονται στον αναφορικό λόγο, και τα επιχειρηματολογικά (επιχειρηματολογία), τα οποία εντάσσονται στον κατευθυντικό λόγο.http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A112/621/4009,17989/ Περιττό να σημειώσουμε ότι παλαιόθεν τα σχολικά εγχειρίδια της Έκφρασης Έκθεσης του Λυκείου αποκαλούν τα στοιχεία αυτά (άρθρο, βιβλιοπαρουσίαση κ.ά.) κειμενικά είδη.Το ίδιο και η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα ακόμα και το επιμορφωτικό υλιό του β Επιπέδου ΤΠΕΑκολουθώντας μεσοβέζικη λύση τα Π.Σ γλώσσας του Γυμνασίου και οι οδηγίες διδασκαλίας δεν κάνουν διάκριση, μιλώντας για κειμενικά είδη/γένη.Ελπίζουμε ότι οι θεματοδότες θα τα λάβουν υπόψη τους αυτά και δε θα ζητήσουν κάτι χωρίς τις αναγκαίες διακρίσεις και διευκρινίσεις.