0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
Οι γονείς προσδοκούν να δώσουν στο παιδί τους συμβολικά και πραγματικά εφόδια που το διαφοροποιούν από τη "γενική μετριότητα" και εκεί η αριστεία γίνεται προστατευτικό δίχτυ, ένα σήμα ποιότητας σε μια κοινωνία όπου οι δομές αξιολόγησης έχουν απαξιωθεί. Ένα καταφύγιο αξιοκρατίας για όσους νιώθουν ότι το σύστημα δεν εγγυάται τίποτα.
Αν ζεις σε πόλη κ εχεις μια τετοια μόρφωση και ένα υστέρημα ή περίσσευμα για να προετοιμάσεις το παιδί σου για πρότυπο, ή αν η οικογένεια έχει το πολιτισμικό, μορφωτικό και κοινωνικό κεφάλαιο για να επιδιώξει ένα πρότυπο, δεν θεωρείς τις σπουδές κοινωνική κινητικότητα. Τις θεωρείς απλα αυτονόητες.
Γιατί ζητούν τόσοι γονείς τα πρότυπα, ενώ έχουν ακριβώς τα ίδια βιβλία και το ίδιο πρόγραμμα σπουδών; Επειδή σήμερα η μόρφωση δεν σχετίζεται με την κοινωνική κινητικότητα, το αφήγημα αυτό έχει καταρρεύσει. Μορφωμένοι νέοι εργάζονται επισφαλώς, πτυχία συσσωρεύονται χωρίς αντίκρισμα, η κοινωνική πρόοδος έχει πάψει να είναι συνάρτηση της εκπαίδευσης. Το πρότυπο λειτουργεί, σε αυτή την περίπτωση, ως υποκατάστατο της χαμένης αξιοκρατίας. Εφόσον το πανεπιστήμιο δεν αρκεί πια για κοινωνική άνοδο, η αριστεία πρέπει να ξεκινήσει νωρίτερα και να πιστοποιείται από δομές που θεωρούνται ανεξάρτητες από την "γενική μετριότητα". Αυτός είναι ο κύριος λόγος, όλα τα άλλα είναι για να γεμίσουμε την έκθεση.
Άρα, τι; Επιλέγω/επιδιώκω να εισαχθούν τα παιδιά μου σε πρότυπο, για να τα διαχωρίσω/"προστατεύσω" από την "πλέμπα" των υπολοίπων σχολείων;(Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων: δεν καταφέρομαι εναντίον των προτύπων σχολείων. Θα ήταν οξύμωρο, αφού κι εγώ τέτοιο σχολείο έχω τελειώσει, έχοντας μάλιστα εισαχθεί με εξετάσεις τω καιρώ εκείνω...)
Αυτό θεωρείς ότι δεν είναι σημαντικό κίνητρο; Αη το παιδί σου μεγαλώνει με 2 γλώσσες, μουσικό οργανο ή κάτι άλλο καλλιτεχνικο, αν το πας στο θέατρο και σε μουσεία, δεν θες να έχει συμμαθητές και κοινά ενδιαφέροντα;
Αν φτάσουμε στο σημείο να θεωρούμε αυτό ως σημαντικό κίνητρο, ζήτω που καήκαμε.Θεωρώ παραγωγικότερο, και κυρίως θεωρώ ότι είναι προς ενδυνάμωση του παιδιού (ψυχική, νοητική, συναισθηματική) να έχει προσλαμβάνουσες από όλη την κοινωνική διαστρωμάτωση. Και κυρίως θεωρώ ευθύνη του γονιού να το έχει θωρακίσει "από κούνια" με ερεθίσματα, αρχές και αξίες τέτοια, που να του δίνουν την κριτική ικανότητα να επιλέξει με ποιους θα κάνει περισσότερη παρέα, χωρίς να είναι ούτε φτερό στον άνεμο των επιδράσεων από τα σόσιαλ, ούτε κλεισμένο σε μια γυάλα υπερβαρικού οξυγόνου.Διαφορετικά, στο τέλος της ημέρας θα εκφυλιστεί αυτή η επιλογή σε "stock option" μελλοντικής συμμετοχής στους συλλόγους αποφοίτων του τάδε προτύπου / πειραματικού / ακριβού ιδιωτικού, οι οποίοι έχουν λειτουργία και χαρακτηριστικά "κάστας". Αυτό θα θέλατε για το παιδί σας;
η αριστεία σήμερα λειτουργεί και ως αφήγημα διάσωσης της αξιοσύνης, όταν η αξιοκρατία καταρρέει.