*

Αποστολέας Θέμα: Χρυσαυγιτισμός στα σχολεία  (Αναγνώστηκε 310 φορές)

0 μέλη και 3 επισκέπτες διαβάζουν αυτό το θέμα.

Συνδεδεμένος leon.

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3841
  • Φύλο: Άντρας
  • Νεοδιόριστος Πάπας
    • Προφίλ
Χρυσαυγιτισμός στα σχολεία
« στις: Σήμερα στις 11:18:38 am »
Ένα εύστοχο άρθρο του Κάτσικα για το φαινόμενο του χρυσαυγιτισμού στα σχολεία.

https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/493764_otan-i-taxi-ginetai-pedio-mahis-oi-aforites-synthikes-gia-toys-ekpaideytikoys-poy

Δεν πρόκειται για μεμονωμένα περιστατικά «ανυπάκουων μαθητών». Πρόκειται για μια βαθύτερη, ανησυχητική μετατόπιση: την είσοδο του φανατισμού, της αντικοινωνικής συμπεριφοράς και της βίας μέσα στα σχολεία.
Υπάρχουν στιγμές που η αίθουσα διδασκαλίας, το φυσικό καταφύγιο της γνώσης και της παιδαγωγικής σχέσης, μετατρέπεται σε πεδίο ψυχοφθόρας μάχης. Όχι γιατί ο εκπαιδευτικός δεν έχει ζήλο, ούτε γιατί οι μαθητές είναι «κακοί». Αλλά γιατί, ενίοτε, το σχολείο γίνεται το καθρέφτισμα μιας κοινωνίας που αρνείται να αντικρίσει τα σπασμένα της πρόσωπα.

Οι «δύσκολοι μαθητές» και η αποσιώπηση μιας πραγματικότητας

Υπάρχουν τάξεις που δεν θυμίζουν τάξεις. Μαθητές που προκαλούν συστηματικά, που αμφισβητούν με περιφρόνηση, που δεν επιτρέπουν τη ροή του μαθήματος, που βρίζουν, απειλούν ή ειρωνεύονται. Παιδιά που έχουν συχνά πίσω τους ιστορίες εγκατάλειψης, φτώχειας, παραμέλησης ή βίας. Και άλλα, που αναπαράγουν συνειδητά ιδεολογίες μίσους και ρατσισμού, υιοθετώντας χρυσαυγίτικα σύμβολα, «αστεία» για το Ολοκαύτωμα ή εθνικιστικά συνθήματα στις αυλές.

Οι εκπαιδευτικοί που τους συναντούν βρίσκονται στο όριο της ψυχικής εξουθένωσης. Δεν μιλάμε για την «απλή αταξία» της εφηβείας. Μιλάμε για απειλές, για φόβο, για το αίσθημα ανημπόριας μπροστά σε μαθητές που αρνούνται κάθε παιδαγωγική προσέγγιση, που περιγελούν τη δημοκρατική αγωγή, που βλέπουν τη βία ως απόδειξη δύναμης.


Κι όμως, το σύστημα σιωπά. Ο εκπαιδευτικός δεν μπορεί να απομακρύνει μαθητή, δεν έχει ουσιαστική ψυχολογική ή νομική στήριξη, και όταν «τολμήσει» να μιλήσει, κινδυνεύει να βρεθεί στο στόχαστρο γονέων ή ακόμη και να κατηγορηθεί για «αντιπαιδαγωγική συμπεριφορά».


- Φόβος των διευθυντών να αναλάβουν ευθύνη.
- Φόβος των συναδέλφων να στηρίξουν.
- Φόβος των ίδιων των εκπαιδευτικών να μιλήσουν, γιατί ξέρουν ότι η «ευθύνη» θα πέσει πάνω τους.


Το «μαύρο κουτί» της σχολικής βίας
Η ελληνική εκπαίδευση δεν διαθέτει μηχανισμό συστηματικής καταγραφής και ανάλυσης περιστατικών σχολικής βίας κατά των εκπαιδευτικών. Ό,τι γνωρίζουμε, το μαθαίνουμε από αποσπασματικές μαρτυρίες, «ψιθύρους» στα εκπαιδευτικά fora, ή τραγικά περιστατικά που βγαίνουν στη δημοσιότητα όταν πλέον είναι αργά.

Έρευνες της ΕΛΣΤΑΤ και του ΙΕΠ έχουν δείξει ότι τουλάχιστον ένας στους τέσσερις εκπαιδευτικούς έχει δεχθεί απειλές ή προσβολές από μαθητές ή γονείς. Στις επαγγελματικές σχολές (ΕΠΑΛ) και σε σχολεία υποβαθμισμένων περιοχών, το ποσοστό είναι διπλάσιο. Και πίσω από κάθε ποσοστό, υπάρχει μια ψυχή που ματώνει σιωπηλά.

Όταν ο φανατισμός εισβάλλει στην τάξη
Η είσοδος νεοφασιστικών ή εθνικιστικών ιδεών στο σχολείο δεν είναι φαινόμενο περιθωρίου. Ορισμένοι μαθητές, επηρεασμένοι από μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή οικογενειακά περιβάλλοντα, φέρνουν στο σχολείο τη ρητορική του μίσους. Και τότε, ο εκπαιδευτικός που προσπαθεί να διδάξει ανεκτικότητα, ιστορική αλήθεια και δημοκρατία, γίνεται στόχος.

Έχουν υπάρξει περιστατικά όπου καθηγητές λοιδορήθηκαν επειδή μίλησαν για τη γενοκτονία των Παλαιστινίων ή μίλησαν για τα δικαιώματα των μεταναστών. Μαθητές φωτογράφισαν πίνακες με συνθήματα, διέδωσαν ψευδείς ειδήσεις για «ανθελληνισμό», και το σχολείο κλείστηκε στη σιωπή του. Η διοίκηση — φοβισμένη, πολλές φορές αδιάφορη — προτίμησε «να μη δοθεί συνέχεια».

«Μου είπε “θα σε βρω έξω από το σχολείο” — κι όμως, κανείς δεν έκανε τίποτα»
«Ήταν μαθητής της Γ’ Γυμνασίου. Είχε εμπλοκή με ομάδες εκτός σχολείου, χρυσαυγίτικα σύμβολα στα τετράδια, βίαιη συμπεριφορά. Όταν τον επέπληξα γιατί απείλησε συμμαθητή του, μου είπε: “Θα σε βρω έξω από το σχολείο”. Το ανέφερα στη διεύθυνση — απάντηση καμία. Η μητέρα του με ειρωνεύτηκε: “Σιγά μην τον φοβηθείτε”. Ένιωσα ότι ήμουν μόνη απέναντι σε ένα σύστημα που προτιμά τη σιωπή για να μην εκτεθεί.»
(Κατερίνα, φιλόλογος σε επαρχιακό Γυμνάσιο)

Η μαρτυρία της δεν είναι εξαίρεση. Σε δεκάδες σχολεία, ιδιαίτερα σε περιοχές με κοινωνικά προβλήματα ή έντονη πολιτική πόλωση, εκπαιδευτικοί μετατρέπονται σε «στόχους» μαθητών που κουβαλούν θυμό, ιδεολογικά πρότυπα βίας ή οικογενειακή ασφυξία.

«Όταν τους μιλώ για τα ανθρώπινα δικαιώματα, γελούν»
«Στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής προσπάθησα να μιλήσω για τη δημοκρατία, το προσφυγικό, τον ρατσισμό. Τρεις μαθητές άρχισαν να γελούν και να λένε “οι ξένοι να πάνε πίσω στις χώρες τους”. Κάποιος φώναξε “Ζήτω η Χρυσή Αυγή”. Όταν ζήτησα από τη διεύθυνση να παρέμβει, μου είπαν “μην ανάβεις φωτιές”. Αυτό πονάει πιο πολύ από τα ίδια τα λόγια των μαθητών.» (Δημήτρης, κοινωνιολόγος σε Λύκειο της Δυτικής Αττικής)

Η εκπαίδευση, που θα έπρεπε να λειτουργεί ως φραγμός απέναντι στο μίσος, μοιάζει να αδυνατεί να αναλάβει ενεργό ρόλο. Πολλοί καθηγητές ομολογούν ότι αυτολογοκρίνονται για να αποφύγουν αντιδράσεις.

«Υπάρχουν μέρες που γυρνάω σπίτι και νιώθω πως δεν έχω φωνή. Δεν είναι μόνο η φασαρία ή η απειθαρχία· είναι η αίσθηση πως τίποτα δεν αλλάζει, πως το σχολείο απλώς επιβιώνει. Οι μαθητές φέρνουν θυμό, σύγχυση. Κι εγώ καλούμαι να είμαι ψυχολόγος, κοινωνική λειτουργός και αστυνομικός μαζί.»
(Ανθή, δασκάλα σε σχολείο της Θεσσαλονίκης)

Ο εκπαιδευτικός ως «ασπίδα χωρίς κράνος»
Οι εκπαιδευτικοί που βιώνουν τέτοιες καταστάσεις συχνά δεν έχουν πουθενά να απευθυνθούν. Η επιμόρφωση για διαχείριση κρίσεων είναι ανύπαρκτη, η παρουσία σχολικού ψυχολόγου περιστασιακή, η νομική κάλυψη μηδαμινή. Το Υπουργείο μιλά για «εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης», αλλά κλείνει τα μάτια στο πιο κρίσιμο: τη συναισθηματική ασφάλεια των ανθρώπων που την κρατούν όρθια.

Και όμως, αυτοί οι εκπαιδευτικοί επιμένουν. Παλεύουν καθημερινά, όχι για τη βαθμολογία, αλλά για τη στοιχειώδη ανθρωπιά μέσα στην τάξη. Διδάσκουν με ήρεμη φωνή σε περιβάλλοντα ταραχής, υπερασπίζονται τη δημοκρατία απέναντι στην αλαζονεία, κρατούν τη θέση τους ενώ ξέρουν πως κανείς δεν θα σταθεί δίπλα τους αν τα πράγματα εκτραχυνθούν.

Η ανάγκη για μια παιδαγωγική «αντίστασης»
Το σχολείο δεν μπορεί να είναι ουδέτερο απέναντι στο μίσος. Οφείλει να το ονομάζει, να το αποδομεί, να το φωτίζει. Και ο εκπαιδευτικός δεν πρέπει να αισθάνεται μόνος σε αυτή την αποστολή. Χρειάζεται ένα δίκτυο στήριξης, επιστημονικό, ψυχολογικό και θεσμικό· μια πολιτεία που να δηλώνει ξεκάθαρα πως η σχολική δημοκρατία είναι κόκκινη γραμμή.

Αυτό που ζητούν οι δάσκαλοι δεν είναι προνόμια, είναι προστασία. Το δικαίωμα να εργάζονται χωρίς φόβο, να διδάσκουν χωρίς απειλές, να λειτουργούν μέσα σε ένα περιβάλλον που δεν εξορίζει τη λογική, την ισότητα και τη διαφορετικότητα.

Μέσα σε όλες αυτές τις αφόρητες συνθήκες, υπάρχει πάντα κάτι που συγκινεί: εκείνη η στιγμή που ο εκπαιδευτικός καταφέρνει να σπάσει έναν κύκλο βίας· που ένα παιδί, κάποτε «δύσκολο», σιωπά και ακούει — ίσως για πρώτη φορά. Αυτή είναι η φωτεινή πλευρά της εκπαίδευσης: η πίστη ότι ακόμη και μέσα στο σκοτάδι, μια σπίθα παιδείας μπορεί να ανάψει.

Και αυτή η σπίθα, αν τη στηρίξουμε, ίσως ξανακάνει το σχολείο εκείνο που ονειρευόμαστε — ένα καταφύγιο ψυχών και όχι ένα μέτωπο αντοχής.

Μέσα στο σκοτάδι, υπάρχουν φως και θαυμαστές πράξεις επιμονής. Εκπαιδευτικοί που προσπαθούν με προγράμματα ενσυναίσθησης, θεατρικά δρώμενα, βιωματικά εργαστήρια. Που επιμένουν να ανοίγουν συζητήσεις για τη διαφορετικότητα, τη δημοκρατία, τη γλώσσα του σεβασμού.

«Όταν τους δίνεις χώρο να μιλήσουν, κάτι αλλάζει. Ένας μαθητής που φώναζε ρατσιστικά συνθήματα, ήρθε μετά από μήνες και μου είπε: “Κυρία, τελικά δεν ήξερα τίποτα για τους πρόσφυγες”. Εκεί κατάλαβα γιατί ακόμα είμαι εδώ.» (Μάρω, φιλόλογος σε ΓΕΛ της Κρήτης)
« Τελευταία τροποποίηση: Σήμερα στις 11:20:30 am από leon. »

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Χρυσαυγιτισμός στα σχολεία
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 20:43:57 »

Αποσυνδεδεμένος erietta

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3697
    • Προφίλ
Απ: Χρυσαυγιτισμός στα σχολεία
« Απάντηση #1 στις: Σήμερα στις 01:03:12 pm »
Από την στιγμή που ο ρόλος του εκπαιδευτικού έιναι τόσο υποβαθμισμένος, ένα πιόνι εύκολα αναλώσιμο, συμβαίνουν τα παραπάνω.
Η ανύπαρκτη ΟΛΜΕ δεν έχει κάνει τίποτα για την συνολική υπεράσπιση και αναβάθμιση των συναδέρφων.
Θυμάμαι ότι μέχρι πριν λίγα χρόνια ο διευθυντής σήκωνε το τηλέφωνο και έλεγε στους γονείς "Πάρτε τον και γράφτε τον αλλού, για να μην τον διώξουμε". Τα τελευταία χρόνια βλέπω απλώς να ανέχονται απαράδεκτες συμπεριφορές, μέχρι του σημείου που το πράγμα γίνεται ανυπόφορο ή συμβαίνει κάποιο σοβαρό ατύχημα με μαθητή... και όλα βγαίνουν στη φόρα.

Αποσυνδεδεμένος Έσπερος

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4975
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
Απ: Χρυσαυγιτισμός στα σχολεία
« Απάντηση #2 στις: Σήμερα στις 05:59:41 pm »
Δεν είναι μόνο τα υποβαθμισμένα περιβάλλοντα και τα κοινωνικά προβλήματα. Και στα πλούσια μέρη πρώτον η γνώση είναι απαξιωμένη, δεύτερον τα παιδιά έχουν το μέλλον τους τακτοποιημένο και δεν  έχουν ανάγκη το σχολείο , το να είσαι κακομαθημένος είναι κατ εξοχήν αποτέλεσμα χαλαρής διαπαιδαγώγησης και αίσθησης ασφάλειας ότι είσαι κάποιος, και τέλος οι νεοναζιστικές ιδέες προσελκύουν όλα τα παιδιά σε όλα τα μέρη της χώρας, ακόμα κι αν το μόνο «διαφορετικό» που βλέπουν είναι παιδιά μεταναστών από Βαλκάνια ή Ανατολ Ευρώπη που γεννήθηκαν στην Ελλάδα και είναι μαζί από μωρά στα σχολεία.

Αποσυνδεδεμένος harac

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 2678
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Χρυσαυγιτισμός στα σχολεία
« Απάντηση #3 στις: Σήμερα στις 07:06:57 pm »
Αυτές οι "ιδέες" είναι και μόδα. Ό,τι κάνει η παρέα τους και πλασάρεται στα μέσα, το μιμούνται και εκείνοι. Έστω και σε  στιλιστικό/ενδυματολογικό επίπεδο.

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Χρυσαυγιτισμός στα σχολεία
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 20:43:57 »

Συνδεδεμένος leon.

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 3841
  • Φύλο: Άντρας
  • Νεοδιόριστος Πάπας
    • Προφίλ
Απ: Χρυσαυγιτισμός στα σχολεία
« Απάντηση #4 στις: Σήμερα στις 07:55:28 pm »
Αυτές οι "ιδέες" είναι και μόδα. Ό,τι κάνει η παρέα τους και πλασάρεται στα μέσα, το μιμούνται και εκείνοι. Έστω και σε  στιλιστικό/ενδυματολογικό επίπεδο.
Δεν είναι, απλά, μια μόδα. Κάτι εφήμερο, δηλαδή. Υπάρχει μεγάλη άνοδος των νεοναζιστικών κομμάτων στην Ευρώπη. Μοιάζει το σήμερα με τις μέρες του τριάντα στη Γερμανία. Τελικά δεν ήταν μια, έστω γραφική όπως νόμιζαν τότε, μόδα ο Αδόλφος. Μάλισταν πίστευαν πως θα 'ναι του χεριού τους. Η συνέχεια γνωστή.

 

Pde.gr, © 2005 - 2025

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 33112
  • Τελευταία: kallp.
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1193572
  • Σύνολο θεμάτων: 19566
  • Σε σύνδεση σήμερα: 993
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 2144
  • (Αυγούστου 21, 2024, 05:10:38 pm)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 16
Επισκέπτες: 688
Σύνολο: 704

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.047 δευτερόλεπτα. 31 ερωτήματα.