*

Αποστολέας Θέμα: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια  (Αναγνώστηκε 150528 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #378 στις: Οκτώβριος 21, 2008, 09:49:57 μμ »
Εγώ το σχήμα το ξέρω ως εξής:

Ένας ήρωας  που υπερβαίνει τα ανθρώπινα μέτρα και αμφισβητεί έτσι την παντογνωσία και παντοδυναμία των θεών (ύβρις), τυφλώνεται πνευματικά από τους θεούς (άτη) και διαπράττει ένα ολέθριο σφάλμα (κατά το "μωραίνει ο Κύριος ον βούλεται απολέσαι"). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τελικά να απονεμηθεί θεία δίκη (νέμεσις) με την τιμωρία του ή για την ακρίβεια με την πληρωμή του σφάλματος που διεπράχθη (τίσις). Έτσι, οδηγούμαστε τελικά στη λύτρωση του ήρωα και των θεατών από το έλεος και το φόβο που βίωσαν (κάθαρσις) και στην αποκατάσταση της θεϊκής τάξης.
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 00:14:39 »

Αποσυνδεδεμένος Georgia s

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1272
  • Φύλο: Γυναίκα
  • η παιδεία είναι θέμα εσωτερικού πολιτισμού
    • Προφίλ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #379 στις: Οκτώβριος 21, 2008, 10:11:07 μμ »
έτσι το ξέρω κ εγώ..η ιστορία του Lesky με ποια σειρά τα τοποθετεί;; είναι η πιο αξιοπιστη πηγη θεωρώ..οπότε οποιος την έχει πρόχειρη ας την κοιτάξει..

Αποσυνδεδεμένος octapus

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 65
    • Προφίλ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #380 στις: Οκτώβριος 22, 2008, 12:09:58 πμ »
Το σχολικό βιβλίο Ηροδότου Ιστορίες στη σελ. 11 αναφέρει σχετικά(το αντιγράφω ως έχει) :
"Βασική αντίληψη του Ηροδότου είναι ότι η παραβίαση του μέτρου από τον άνθρωπο (ή η "υπερβολή", κόρος) τον  οδηγεί στην ύβρη (αλαζονεία, υπέρβαση του μέτρου) και αυτό προκαλεί την οργή του θεού (νέμεση) και επιφέρει την καταστροφή (άτη), την τιμωρία του υβριστή (τίση). Στην εκδήλωση της ύβρης δε συναντάμε πάντοτε όλα αυτά τα στάδια, ούτε σταθερά με τη σειρά αυτή, π.χ. η άτη μπορεί να είναι τύφλωση του νου ή καταστροφή του υβριστή, η νέμεση να σημαίνει τη θεική οργή ή την τιμωρία."

Αποσυνδεδεμένος swtia

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 905
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
    • ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #381 στις: Οκτώβριος 22, 2008, 12:14:05 πμ »
οι οροι δεν ειναι ξεκαθαροι... στο πανεπιστημιο σχετικα με τον αισχυλο εχουμε δει το βασικο σχημα ατη- υβρις- τισις.. απο κει και περα εχω δει διαφορες παραλλαγες

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 00:14:39 »

Αποσυνδεδεμένος octapus

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 65
    • Προφίλ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #382 στις: Οκτώβριος 22, 2008, 12:26:21 πμ »
Και εγώ από τον Ηρόδοτο και την τραγωδία έτσι το θυμάμαι: άτη (ως τύφλωση του νου) - ύβρις (ως υπέρβαση του μέτρου) - τίσις (αναμενώμενη τιμωρία).
Από την ιστορία που διαβάζω τώρα δε θυμάμαι τίποτα. Μεγάλο βάσανο το Βυζάντιο...................!

Αποσυνδεδεμένος apri

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 5700
  • Φύλο: Γυναίκα
  • Dum spiro, spero
    • Προφίλ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #383 στις: Οκτώβριος 22, 2008, 12:20:21 μμ »
Οι όποιες διαφοροποιήσεις  υπάρχουν στο σχήμα έχουν να κάνουν απ' ό,τι έχω παρατηρήσει με τη θέση της άτης. Άλλοι την τοποθετούν πριν την ύβρη και την θεωρούν αιτία της και άλλοι την τοποθετούν μετά την ύβρη και την θεωρούν συνέπειά της.

Αυτό έχει να κάνει με το τι πιστεύει ο εκάστοτε συγγραφέας για τη σχέση του ανθρώπου με τους θεούς:

Η παλαιότερη αντίληψη είναι ότι ο άνθρωπος είναι ανεύθυνο ον, έρμαιο στις βουλήσεις των θεών και του υπερφυσικού στοιχείου γενικότερα. Γι' αυτό και θεωρείται ότι η άτη (δηλαδή η πνευματική τύφλωση που στέλνει το υπερφυσικό στοιχείο) είναι αυτή που οδηγεί στην ύβρη και στην καταστροφή του ανθρώπου και όχι ο ίδιος με τις επιλογές του. Αυτήν την αντίληψη τη βλέπουμε λ.χ στον Όμηρο και στον Ηρόδοτο.
π.χ Ο Αγαμέμνονας παρουσιάζεται στην Ιλιάδα να δικαιολογεί την εκστρατεία στην Τροία και τη δική του άδοξη επιστροφή όχι ως αποτέλεσμα των δικών του επιλογών ή κάποιας ύβρης που διέπραξε, αλλά ως αποτέλεσμα της άτης που του έστειλε ο Δίας.

" ὦ φίλοι ἥρωες Δαναοὶ θεράποντες Ἄρηος         
Ζεύς με μέγα Κρονίδης ἄτῃ ἐνέδησε βαρείῃ,
σχέτλιος, ὃς πρὶν μέν μοι ὑπέσχετο καὶ κατένευσεν
Ἴλιον ἐκπέρσαντ᾽ εὐτείχεον ἀπονέεσθαι,
νῦν δὲ κακὴν ἀπάτην βουλεύσατο, καί με κελεύει
δυσκλέα Ἄργος ἱκέσθαι, ἐπεὶ πολὺν ὤλεσα λαόν"

(«Ήρωες φίλοι Δαναοί, θεράποντες του Άρη,
βαριά πολύ μ’ ετύφλωσε και μ’ έμπλεξε ο Κρονίδης.
Μου υποσχέθηκε ο σκληρός την πυργωμένη Τροίαν
πως θα πορθήσω κι ένδοξος θα γύρω στην πατρίδα
και δόλον τώρα εσκέφθηκε και αδόξως εις το Άργος
θέλει να γυρίσω, αφού πολύς λαός εδώ μου εχάθη.)


Η νεότερη αντίληψη είναι  ότι ο άνθρωπος έχει μερίδιο ευθύνης για την πορεία της ζωής του. Γι' αυτό και η άτη παρουσιάζεται ως συνέπεια της ύβρεως που έχει διαπράξει. Αυτός δηλαδή έχει προκαλέσει με την ύβρη του την άτη των θεών και την τιμωρία του. Την αντίληψη αυτή τη βλέπουμε λ.χ στους τρεις τραγικούς ποιητές.
Αναφέρω ως παράδειγμα το γνωστό στίχο από τους "Πέρσες" του Αισχύλου
    "ύβρις γαρ εξανθούσ' εκάρπωσε στάχυν άτης,
         όθεν πάγκλαυτον εξαμά θέρος»
(«η αλαζονεία ανθίζοντας μεστώνει της καταστροφής το στάχυ,
και κατόπιν θερίζει τρύγο θλιβερό, με πόνο και με δάκρυ»)


« Τελευταία τροποποίηση: Οκτώβριος 22, 2008, 06:28:39 μμ από apri »
......τα φτερά άπλωσε πλέρια, άκρη ο κόσμος δεν έχει,
είναι πι' όμορφοι οι άγνωστοι πάντα γιαλοί.... (Κ. Χατζόπουλος)

Αποσυνδεδεμένος swtia

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 905
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
    • ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #384 στις: Οκτώβριος 22, 2008, 02:27:29 μμ »
ακριβως..χαρα στο κουραγιο σου που τα εγραψες...εγω κουραστηκα στην ιδεα και μονο..

Αποσυνδεδεμένος maryvas

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1311
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #385 στις: Οκτώβριος 22, 2008, 07:19:26 μμ »
σε ενα σχολικο βοηθημα που εχω για την ιλιαδα γραφει το εξης σχημα:
ατη ειναι η τυφλωση του νου του ανθρωπου. αυτη οδηγει στην υβρη, δηλαδη στην αλαζονικη και ασεβη συμπεριφορα του ανθρωπου απεναντι στους θεους, στο ξεπερασμα του ανθρωπινου μετρου, που οδηγει στην αναμετρηση με το θειο, την ασεβεια και στην ανυπακοη στις εντολες των θεων. η υβρη φερνει τη νεμεση, την οργη του θειου. τελος, η τιση ειναι η εκδικηση του θειου με τη συμφορα που στελνει στους ανθρωπους ως τιμωρια για την υβριστικη συμπεριφορα τους

Αποσυνδεδεμένος kalipso

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 241
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #386 στις: Οκτώβριος 22, 2008, 09:55:49 μμ »
Παιδιά,υπάρχει κάποιος που έχει διαβάσει και τελειώσει την Πολιτεία του Πλάτωνα?
Θέλω λοιπόν να τον ρωτήσω ποια σχόλια διάβασε για τα χωρία που είναι μεν  στην ύλη μας,
αλλά είναι εκτός της σχολικής ύλης.
Ευχαριστώ.

Αποσυνδεδεμένος maryvas

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1311
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #387 στις: Οκτώβριος 22, 2008, 10:03:40 μμ »
Παιδιά,υπάρχει κάποιος που έχει διαβάσει και τελειώσει την Πολιτεία του Πλάτωνα?
Θέλω λοιπόν να τον ρωτήσω ποια σχόλια διάβασε για τα χωρία που είναι μεν  στην ύλη μας,
αλλά είναι εκτός της σχολικής ύλης.
Ευχαριστώ.

για τον Πλατωνα τα πιο εγκυρα σχολια τα εχει ο γεωργουλης. δεν εχω διαβασει ακομη πλατωνα αλλα αυτος ειναι ο πιο αποδεκτος. ειναι βεβαια πολλα τα σχολια.....

Αποσυνδεδεμένος Vania

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1585
  • Φύλο: Γυναίκα
  • οσο ζω....διαβαζω...
    • Προφίλ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #388 στις: Οκτώβριος 22, 2008, 10:21:46 μμ »
ευχαριστω για την βοηθεια σου octapus!!!πολυ  κατατοπιστικα τα οσα  μου ειπες!!!υπαρχει καποιο καλο βοηθημα για την αντιγιονη???εχω ηδη διαβασει το σχολικο,ενα κορπουσακι με κατι αναλυσεις και ενα μικρο βοηθημα απο ζητρο(δεν θα κανω σχεδια στα αρχαια)αλλα θα ηθελα κατι παραπανω..εχω και ενα βοηθημα σχολικο αλλα δεν το χω δει ακομα.

Αποσυνδεδεμένος Supreme

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1037
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #389 στις: Οκτώβριος 22, 2008, 10:55:42 μμ »
Μπορεί κάποιος να μου πει αν η θεωρία του Πλάτωνα περί δικαιοσύνης περιέχει αριστοκρατικά στοιχεία αφού τελικά λίγοι θα ατενίσουν την ιδέα του Αγαθού;Είναι θέμα αγωγής ;Υπάρχει αυτενέργεια του δεσμώτη ή είναι υπό πλήρη καθοδήγηση από το φιλόσοφο;
« Τελευταία τροποποίηση: Οκτώβριος 22, 2008, 11:17:34 μμ από Supreme »

Αποσυνδεδεμένος Georgia s

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1272
  • Φύλο: Γυναίκα
  • η παιδεία είναι θέμα εσωτερικού πολιτισμού
    • Προφίλ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #390 στις: Οκτώβριος 22, 2008, 11:15:11 μμ »
απ όσο ξέρω ο Πλάτωνας έχει κατηγορηθεί απο πολλούς ότι είναι οπαδός της αριστοκρατίας..
ωστόσο η αριστοκρατία στη θεωρία του δε βασίζεται στην καταγωγή αλλά στα πνευματικά κεφάλαια που διαθέτει ο άνθρωπος- ο οποιος εν τέλει αναλαμβάνει το ρόλο του φιλοσοφου- άρχοντα-βασιλέα..
εξάλλου το γεγονός ότι ανάμεσα στις τάξεις επιτρέπεται η κινητικοτητα κ προς τα πάνω κ προς τα κάτω, αμβλύνει το¨" αριστοκρατικο " πνεύμα κ δίνει μεγαλύτερο χώρο στο πνεύμα της αξιοκρατίας, θεωρώ..

Αποσυνδεδεμένος Supreme

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1037
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: αρχαια ασεπ 2008 προτεινομενη βιβλιογραφια
« Απάντηση #391 στις: Οκτώβριος 22, 2008, 11:28:20 μμ »
Από τι εξαρτάται αν θα γίνει ο δεσμώτης φιλόσοφος;Από την αγωγή που θα λάβει ή είναι συνδυασμός προσωπικών δυνατοτήτων του δεσμώτη  και αναγκαστικής παρέμβασης του φιλοσόφου;Δηλ.για τον Πλάτωνα δεν έχουν όλοι οι δεσμώτες  τη δυνατότητα αυτή- κάτι που στον Αριστοτέλη δεν ισχύει καθώς εκεί εξαρτάται καθαρά από τον δάσκαλο-

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32293
  • Τελευταία: HelenK
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159859
  • Σύνολο θεμάτων: 19213
  • Σε σύνδεση σήμερα: 533
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 5
Επισκέπτες: 506
Σύνολο: 511

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.092 δευτερόλεπτα. 35 ερωτήματα.