Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Ανακοινώσεις και θέματα σχετικά με το PDE => Η Κοινότητα του PDE => Μήνυμα ξεκίνησε από: christina_g στις Ιούλιος 05, 2012, 03:18:38 μμ
-
Μετά από το εν λόγω άρθρο, που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Συλλόγου Δελμούζος, σχετικά με το νέο βιβλίο γραμματικής της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, έχει ξεσπάσει μεγάλη διαμάχη σχετικά με την ελληνική γλώσσα και για το κατά πόσο αυτή κινδυνεύει να απλοποιηθεί, αν καταργούνται φωνήεντα και σύμφωνα κτλ. Το άρθρο έχει αναπαραχθεί σε διάφορα μπλογκς και πολύς κόσμος αγωνιά!
Εκπαιδευτικοί κατηγορούν την κα Χρυσού για ατόπημα (σύγχυση φθόγγου με γράμμα) και μη εκπαιδευτικοί κατηγορούν τους εκπαιδευτικούς ότι δεν στηρίζουν την ελληνική γλώσσα :) και ότι είναι προδότες της Διαμαντοπούλου ;D ;D ;D.
Διαβάστε το, απολαύστε το, και πείτε κι εσείς τη γνώμη σας!
Το άρθρο είναι το:
http://www.syllogosdelmouzos.gr/012/elgl12.pdf
-
Δεν είμαι ειδικός στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στο δημοτικό, αλλά δεν είμαι και καθόλου βέβαιος ότι μπορώ να κρίνω ένα βιβλίο διαβάζοντας μόνο επτά σελίδες του. Το μόνο που ξέρω είναι ότι μία εκ των συγγραφέων του βιβλίου, η Φιλιππάκη, έχει γράψει μία από τις καλύτερες γραμματικές της νεοελληνικής τα τελευταία χρόνια.
Αυτό πάντως που μου έκανε εντύπωση στο άρθρο της "συναδέλφισσας" είναι ο άκρατος εθνικισμός που το διατρέχει. Κάποια επιχείρηματά της έχουν βάση, με άλλα όμως μόνο να γελάσει (ή και να κλάψει) μπορεί κανείς. Ελπίζω μόνο να μην οδηγηθούμε όλοι σε εθνικιστικές εξάρσεις και φανφάρες προς υπεράσπιση του πολιτισμού μας έναντι των (διαμαντοπούλειων) εκπαιδευτικών στρεβλώσεων που βιώσαμε τα τελευταία δύο χρόνια.
-
Nαι, έχει ξεσπάει για άλλη μια φορά μια κρίση πανικού τις τελευταίες ημέρες. Πετυχαίνω κυριούλες να βγαίνουν έξαλλες στα ραδιόφωνα μεταμεσονύκτιες ώρες και να φωνάζουν, γιατί, λένε, δεν τους νοιάζει που τους κόβουν τη σύνταξη, αλλά που τους κλέβουν το "η" και το "ω"!!! :o
Τους δε συγγραφείς τους χαρακτηρίζουν ανθέλληνες...βάσει επιθέτου: Η Φιλιππάκη έχει και αγγλικό επίθετο λόγω γάμου, του άλλου το όνομα τελειώνει σε - όγλου.... Φοβερά επιχειρήματα.
Αυτό που έχει αλλάξει στα νέα βιβλία είναι ο τρόπος περιγραφής της γλώσσας, ο οποίος ακολουθεί τις σύγχρονες γλωσσολογικές θεωρίες. Φυσικά υπάρχουν άνθρωποι κάποιας ηλικίας, που δεν τις γνωρίζουν και έχουν μείνει στη γραμματική του Τριανταφυλλίδη του 1940 και αυτήν πάλι τη θυμούνται κάπως θολά.
Αδυνατούν να κατανοήσουν ότι η φιλολογία και η γλωσσολογία ως επιστήμες εξελίσσονται και δεν είναι δυνατόν τα βιβλία να παραμένουν ως έχουν. Ό,τι δεν ξέρουν και δεν καταλαβαίνουν, το θεωρούν αυτομάτως επικίνδυνο.
Το γεγονός ότι στην κατηγορία αυτή εντάσσεται και η εκπαιδευτικός που έγραψε το άρθρο σε κάνει να αναρωτιέσαι για την πορεία του εκπαιδευτικού συστήματος. Τόσα χρόνια δεν έχει πάρει χαμπάρι από τις νεότερες εξελίξεις της επιστήμης και το κυριότερο δεν θέλει να ενημερωθεί.
Προτιμά να αναπαράγει αυτά που έμαθε στα νιάτα της, για να μην ξεβολευτεί. Λυπηρό.
Δεν θέλω να πω ότι τα νέα βιβλία είναι τέλεια ή ότι δεν έχουν ενδεχομένως μειονεκτήματα.
Κατά τη γνώμη μου, λ.χ ίσως κάποιες λεπτομέρειες θα μπορούσαν να λείπουν, γιατί δεν είμαι σίγουρη κατά πόσο ένα παιδί δημοτικού τα αφομοιώνει όλα αυτά.
Η συγκεκριμένη πάντως αιτίαση, ότι δηλ. καταργούν τα φωνήεντα και τα σύμφωνα της ελληνικής, είναι ανυπόστατη.
Γίνεται απλώς διάκριση σε φθόγγους και γράμματα, κάτι που γινόταν με πολύ ασαφή τρόπο στη Γραμματική του Τριανταφυλλίδη. Οι δε φθόγγοι γράφονται εντός αγκυλών, όπως ακριβώς συνηθίζεται, για να διακρίνονται από τα γράμματα. Όσο για τη σύγχυση των συμφώνων, γίνεται διάκριση με βάση τον τρόπο (κλειστά-διαρκή) και τον τόπο παραγωγής τους (λαρυγγικά, οδοντικά κλπ). Κάτι παρόμοιο έκανε και ο Τριανταφυλλίδης χρησιμοποιώντας απλώς διαφορετικούς όρους (π.χ στιγμιαία αντί για κλειστά).
Αλλά μάλλον κάποιοι δεν θυμούνται καλά τη γραμματική του. ::)
-
Το λινκ δεν μου ανοιγει, ...ισως στο σπιτι μπορεσω να το διαβασω.
Τι σημαινει "ανέπαφη" ρε παιδια?
Γιατι απο τις απαντησεις των συναδελφων δεν μπορω να καταλαβω .....
-
Το λινκ δεν μου ανοιγει, ...ισως στο σπιτι μπορεσω να το διαβασω.
Τι σημαινει "ανέπαφη" ρε παιδια?
Γιατι απο τις απαντησεις των συναδελφων δεν μπορω να καταλαβω .....
Ανέπαφη σημαίνει πως ούτε η ίδια η γλώσσα πρέπει να αλλάξει ούτε ο τρόπος περιγραφής της.
Λυπάμαι που θα τους ξυπνήσω λίγο απότομα, αλλά και η γλώσσα αλλάζει και η επιστήμη προχωρά χωρίς να τους λαμβάνει υπ' όψιν. ::)
-
Τι σημαινει "ανέπαφη" ρε παιδια?
Ότι δεν θα χαθεί η ιστορική ορθογραφία.
-
Ευχαριστω apri & para5,
Σε περιοδους κρισης παρατηρειται μια στροφη στις πνευματικες ενασχολήσεις ;D
Το νέο διεκδικεί θέση, το παλιό αντιστεκεται πεισματικά για να κρατησει την παραδοση, τις ριζες, το δοκιμασμενο. Ετσι υπαρχει η κινηση των ιδεων...
(Ενας Παπανουτσος γεννηθηκε μεσα μου ;D ;D)
-
Τι σημαινει "ανέπαφη" ρε παιδια?
Ότι δεν θα χαθεί η ιστορική ορθογραφία.
Α, ναι, και αυτό. Φαντάσου να έγραφαν τους φθόγγους και όπως προβλέπει το διεθνές φωνητικό αλφάβητο.
Θα έλεγαν ότι υιοθετήθηκε το λατινικό αλφάβητο. Θα κόλλαγε και με τις κατηγορίες που εξαπολύει το άρθρο προς τη Διαμαντοπούλου για την πρόταση της για υιοθέτηση της αγγλικής ως επίσημης γλώσσας. ;D ;D
Παρεμπιπτόντως, τη βράβευση της εβδομάδας τη μάθατε;
http://www.real.gr/DefaultArthro.aspx?page=arthro&id=158836&catID=1
-
Παρεμπιπτόντως, τη βράβευση της εβδομάδας τη μάθατε;
http://www.real.gr/DefaultArthro.aspx?page=arthro&id=158836&catID=1
’ξιος!!! ’ξιος!!!
-
Παρεμπιπτόντως, τη βράβευση της εβδομάδας τη μάθατε;
http://www.real.gr/DefaultArthro.aspx?page=arthro&id=158836&catID=1
’ξιος!!! ’ξιος!!!
Τσιγκουνιές όμως. Αυτός βραβείο και η άλλη τίποτα; Ούτε καν για το ψηφιακό σχολείο; ;D ;D
Sic transit gloria mundi (=έτσι περνά η δόξα του κόσμου).
-
Και η αντίδραση του συλλόγου "Αλέξανδρος Δελμούζος" στο άρθρο με τίτλο "Η ελληνική γλώσσα πρέπει να μείνει ανέπαφη!" με την οποία ο σύλλογος αποστασιοποιείται από το άρθρο. Τη χρειαζόταν, θα έλεγα.
http://www.syllogosdelmouzos.gr/index.php/2011-12-11-10-32-12/2011-12-11-10-39-57/584-q-q
-
Τσιγκουνιές όμως. Αυτός βραβείο και η άλλη τίποτα; Ούτε καν για το ψηφιακό σχολείο; ;D ;D
Αυτή πήγε το 1ο βραβείο της πιο μισητής και επικίνδυνης υπουργίνας στις καρδιές όλων των εκπαιδευτικών. Κουράστηκε 2,5 χρόνια αλλά οι κόποι της απέδωσαν. Τώρα πήγε (= την έστειλαν) σπίτι της για (παρατεταμένη, ελπίζω) ξεκούραση και αποφαίμαξη από το δηλητήριο που αναγκαζόταν να φέρει. Κλείνω γιατί παρασύρθηκα. Όταν τη σκέφτομαι, αυτά παθαίνω...
-
http://fimotro.blogspot.gr/2012/07/blog-post_1838.html
Και είναι σίγουρο όταν κάποιος θέλει να κάνει τη ζημιά, θα ξεκινήσει να την οργανώνει νωρίς αρχίζοντας πάντα από τον πιο ευάλωτο στόχο. Αναφέρομαι στο βιβλίο της '' Νέα Ελληνική Γραμματική '' που προορίζεται για τους...
μαθητές της Ε' και ΣΤ΄ Δημοτικού. Όπου εκεί, όποιος τη διαβάσει, θα καταλάβει πολύ καλά ότι μετά τα '' περί συνωστισμού '' στην Σμύρνη, για τα οποία φυσικά μας ενημέρωσε η βουλευτής τής ΔΗΜΑΡ Μαρία Ρεπούση, με στόχο τη διαστρέβλωση της Ιστορίας, ήρθε η ώρα να χτυπηθεί καίρια και η γλώσσα, αφού είναι γνωστό η γλώσσα συνδέεται άρρηκτα με την εθνική και την πολιτιστική μας ταυτότητα.
Στο παραπάνω λοιπόν βιβλίο της Νέας Ελληνικής Γραμματικής ( το πόσο νέας είναι εύκολο να το αντιληφθεί κανείς, αφού η γλώσσα έχει γίνει πραγματικά αγνώριστη) μαθαίνουμε ότι τα φωνήεντα της ελληνικής γλώσσας είναι τα εξής πέντε : '' α '', '' ε '','' ι '', '' ο '', αλλά και ο σύνδεσμος '' ου ''. Ακόμα ψάχνουμε τα φωνήεντα '' η '' και ''υ '' τα οποία έπεσαν προφανώς '' υπέρ βωμών και εστιών ''. Όσο για τα σύμφωνα, εδώ έχουμε ένα σύμφωνο παραπάνω, κάτι σαν μπόνους μάλλον, αφού το βιβλίο μας πληροφορεί ότι τα σύμφωνα της ελληνικής γλώσσας είναι 18, ανάμεσα στα οποία όμως συμπεριλαμβάνονται και τα '' ντ '', '' μπ '' και '' γκ '', ενώ το '' ξ '' και το '' ψ '' απλά δεν υπάρχουν.
Και πριν ξεχάσουμε και αυτά που ξέραμε ως τώρα, καλό θα ήταν το Υπουργείο Παιδείας να μας εξηγήσει τι ακριβώς συμβαίνει εδώ, αφού ούτε τόσα τυπογραφικά λάθη δικαιολογούνται μαζεμένα, αλλά ούτε και τόση ανοησία και προοδευτικότητα χωράνε μαζί σε ένα μόνο βιβλίο.
-
Μα καλά, χτυπιέται καίρια η γλώσσα επειδή το βιβλίο της γραμματικής γράφει την αλήθεια, ότι στην ελληνική το ι, το η και το υ έχουν τον ίδιο ήχο [ι], ενώ το μπ [ b ], το γκ [ g ] και το ντ [ d ] είναι επίσης ήχοι της ελληνικής;
-
To αστείο είναι ότι τα ίδια ακριβώς γράφει και η γραμματική του Τριανταφυλλίδη, την οποία υποτίθεται θεωρούν καλύτερη (βλ. σελ. 12-16). Απλώς δεν είναι τόσο αναλυτική και ακριβής όπως η νεότερη γραμματική.
Αλλά προφανώς ούτε αυτή ούτε άλλη γραμματική έχουν διαβάσει αυτοί που έβγαλαν την είδηση. ::) ::)
-
Του Ψυχαρη ισως?
-
http://sarantakos.wordpress.com/2012/07/06/grammatik/
-
Θεωρώ ότι το βιβλίο κάνει εξαιρετική δουλειά. ’λλωστε όσοι στο Πανεπιστήμιο διδάχθηκαν φωνητική και φωνολογία αντιλαμβάνονται το πνεύμα του εν λόγω εγχειριδίου.
Προσωπικά έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στην επιστημονική κατάρτιση της Φιλιππάκη. ’λλωστε δεν μπορώ να καταλάβω από πού πηγάζει η κινδυνολογία. Το πραγματικό πρόβλημα της ελληνικής είναι οι τόσες αναφομοίωτες ξένες λέξεις που παρεισφρύουν στο σώμα της γλώσσας, αλλά και η κακή της χρήση.
Η μελέτη της γλώσσας ακολουθεί τα πορίσματα της γλωσσολογίας και όχι λογικές ρυθμιστικής γραμματικής...
-
Ἐνα δεν καταλαβαίνω και ας με βοηθήσουν οι δάσκαλοι -ες της παρέας... το παιδί έως και την δ΄ δημοτικού μαθαίνει όλη τη γραμματική και ξαφνικά στην ε' και την στ' αποκαλύπτεται ότι τα φωνήεντα ούτε 7 είναι ούτε φωνάζουν δυνατά ;;; Εκτός και αν δε δίδεται η ανάλογη σημασία στο εν λόγω πόνημα οπότε δεν επέρχεται και σύγχυση στους μαθητές....
Επίσης , αύριο μεθαύριο καταργώντας την ιστορική ορθογραφία , μπορεί να θεωρηθεί δόκιμο να γράφονται όλα τα ω ως ο και όλα τα η ή υ ως ι . Δε χρειάζεται κάποιος -α να είναι υπέρμαχος του εθνικισμού για να σέβεται τη γλωσσική του παράδοση ! ! !
-
Επίσης , αύριο μεθαύριο καταργώντας την ιστορική ορθογραφία , μπορεί να θεωρηθεί δόκιμο να γράφονται όλα τα ω ως ο και όλα τα η ή υ ως ι . Δε χρειάζεται κάποιος -α να είναι υπέρμαχος του εθνικισμού για να σέβεται τη γλωσσική του παράδοση ! ! !
Aυτό το αύριο-μεθαύριο το ακούμε από τον προηγούμενο αιώνα. Και παρότι αυτό το μαύρο αύριο δεν έρχεται, πάντα υπάρχει κοινό που συνεχίζει να το περιμένει μετά φόβου.
Ορθογραφικές μεταρρυθμίσεις έχουν γίνει κατά καιρούς, αλλά η ιστορική ορθογραφία δεν έχει καταργηθεί πουθενά όχι μόνο για ιστορικούς αλλά και για πρακτικούς λόγους (π.χ γιατί θα υπάρξει γραφική σύμπτωση ομόηχων μορφημάτων ή και ολόκληρων λέξεων). Μάλιστα, στα γαλλικά αναγκάστηκαν στο παρελθόν κυριολεκτικά να εφεύρουν διαφορετική ορθογραφία σε λέξεις ομόηχες που γράφονταν μέχρι τότε με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, για να διευκολυνθεί η επικοινωνία (π.χ vin= κρασί/ vingt=είκοσι).
Και επειδή πολύς λόγος γίνεται για την ιερότητα του "ω" και του "η", που "άνευ τούτων ουδέν εστί γενέσθαι" σ' αυτήν τη ζωή, να θυμίσω μόνο για την ιστορία ότι πριν από το 403 π.Χ, που πραγματοποιήθηκε η μεταρρύθμιση του Ευκλείδη στην Αθήνα,
το "ω" δεν υπήρχε καν ως γράμμα στην αττική διάλεκτο και όλα τα [ο] γράφονταν με όμικρον,
το δε "η" δήλωνε τη δασεία και όλα τα [ε] γράφονταν με έψιλον.
Και όμως, παρά την έλλειψη αυτή μια χαρά τα πήγε η αττική διάλεκτος τα χρόνια που προηγήθηκαν.
Τα μεγάλα λογοτεχνικά αριστουργήματα τότε γράφτηκαν.
Αυτά επειδή κάποια πράγματα τα θεωρούμε τόσο δεδομένα που τρέμουμε μονίμως μην κι αλλάξει κάτι.
Καλό να υπάρχει έννοια για τη γλώσσα,
αλλά πρώτον, μεγαλύτερη γλωσσική καταστροφή βλέπω να συντελείται με τον απερίσκεπτο τρόπο που γράφονται τα μηνύματα στο διαδίκτυο, με την έλλειψη βιβλίων, την έλλειψη καθηγητών στα σχολεία κλπ
και δεύτερον, μεγαλύτερη εθνική καταστροφή βλέπω να συντελείται τα τελευταία χρόνια γύρω μας με τα μέτρα που λαμβάνονται.
Κι αυτές οι καταστροφές δεν "μπορεί" να συμβούν. Συμβαίνουν ήδη. :-\
-
http://fimotro.blogspot.gr/2012/07/blog-post_1838.html
Και είναι σίγουρο όταν κάποιος θέλει να κάνει τη ζημιά, θα ξεκινήσει να την οργανώνει νωρίς αρχίζοντας πάντα από τον πιο ευάλωτο στόχο. Αναφέρομαι στο βιβλίο της '' Νέα Ελληνική Γραμματική '' που προορίζεται για τους...
μαθητές της Ε' και ΣΤ΄ Δημοτικού. Όπου εκεί, όποιος τη διαβάσει, θα καταλάβει πολύ καλά ότι μετά τα '' περί συνωστισμού '' στην Σμύρνη, για τα οποία φυσικά μας ενημέρωσε η βουλευτής τής ΔΗΜΑΡ Μαρία Ρεπούση, με στόχο τη διαστρέβλωση της Ιστορίας, ήρθε η ώρα να χτυπηθεί καίρια και η γλώσσα, αφού είναι γνωστό η γλώσσα συνδέεται άρρηκτα με την εθνική και την πολιτιστική μας ταυτότητα.
Στο παραπάνω λοιπόν βιβλίο της Νέας Ελληνικής Γραμματικής ( το πόσο νέας είναι εύκολο να το αντιληφθεί κανείς, αφού η γλώσσα έχει γίνει πραγματικά αγνώριστη) μαθαίνουμε ότι τα φωνήεντα της ελληνικής γλώσσας είναι τα εξής πέντε : '' α '', '' ε '','' ι '', '' ο '', αλλά και ο σύνδεσμος '' ου ''. Ακόμα ψάχνουμε τα φωνήεντα '' η '' και ''υ '' τα οποία έπεσαν προφανώς '' υπέρ βωμών και εστιών ''. Όσο για τα σύμφωνα, εδώ έχουμε ένα σύμφωνο παραπάνω, κάτι σαν μπόνους μάλλον, αφού το βιβλίο μας πληροφορεί ότι τα σύμφωνα της ελληνικής γλώσσας είναι 18, ανάμεσα στα οποία όμως συμπεριλαμβάνονται και τα '' ντ '', '' μπ '' και '' γκ '', ενώ το '' ξ '' και το '' ψ '' απλά δεν υπάρχουν.
Και πριν ξεχάσουμε και αυτά που ξέραμε ως τώρα, καλό θα ήταν το Υπουργείο Παιδείας να μας εξηγήσει τι ακριβώς συμβαίνει εδώ, αφού ούτε τόσα τυπογραφικά λάθη δικαιολογούνται μαζεμένα, αλλά ούτε και τόση ανοησία και προοδευτικότητα χωράνε μαζί σε ένα μόνο βιβλίο.
Dinateacher συμμερίζεσαι αυτή την αποψη;
Γιατί εμένα στο συγκεκριμένο βιβλίο απλά μου φαίνεται ξεκάθαρο πότε μιλάμε για φθόγγους και πότε για γράμματα. Αφενός υπάρχουν οι αντίστοιχες ενότητες (3.1 φθόγγοι, 3.2. γράμματα). Επιπλέον, οι φθόγγοι μπαίνουν σε αγκύλες, δίνεται ακόμα ο ορισμός τους κτλ. Στη συνέχεια, εξηγείται ότι οι φθόγγοι αναπαρίστανται με γράμματα, τα οποία είναι 24! Ακολουθεί η αντιστοίχηση φθόγγων και γραμμάτων...κτλ, κτλ
Πόσο πιο ξεκάθαρο μπορεί να γίνει;
Και πώς εξηγείται, αν καταργούνται 4 γράμματα, ότι όλο το βιβλίο είναι γραμμένο στη γλώσσα που γνωρίζουμε και οι ασκήσεις επίσης;
-
Βρήκα την άποψη αυτή και την απλώς παρέθεσα εδώ επειδή συζητείται το θέμα.
Πάντως στην Ε' και τη ΣΤ' τάξη νομίζω ότι κανένας μαθητής δε διαβάζει τους φθόγγους, τα σύμφωνα κτλ... ’ρα από την πλειοψηφία των μαθητών οι σελίδες αυτές ούτε που θα διαβαστούν!
-
Επίσης , αύριο μεθαύριο καταργώντας την ιστορική ορθογραφία , μπορεί να θεωρηθεί δόκιμο να γράφονται όλα τα ω ως ο και όλα τα η ή υ ως ι . Δε χρειάζεται κάποιος -α να είναι υπέρμαχος του εθνικισμού για να σέβεται τη γλωσσική του παράδοση ! ! !
Aυτό το αύριο-μεθαύριο το ακούμε από τον προηγούμενο αιώνα. Και παρότι αυτό το μαύρο αύριο δεν έρχεται, πάντα υπάρχει κοινό που συνεχίζει να το περιμένει μετά φόβου.
Ορθογραφικές μεταρρυθμίσεις έχουν γίνει κατά καιρούς, αλλά η ιστορική ορθογραφία δεν έχει καταργηθεί πουθενά όχι μόνο για ιστορικούς αλλά και για πρακτικούς λόγους (π.χ γιατί θα υπάρξει ηχητική σύμπτωση μορφημάτων ή και ολόκληρων λέξεων). Μάλιστα, στα γαλλικά αναγκάστηκαν στο παρελθόν κυριολεκτικά να εφεύρουν διαφορετική ορθογραφία σε λέξεις ομόηχες που γράφονταν μέχρι τότε με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, για να διευκολυνθεί η επικοινωνία (π.χ vin= κρασί/ vinght=είκοσι).
Και επειδή πολύς λόγος γίνεται για την ιερότητα του "ω" και του "η", που "άνευ τούτων ουδέν εστί γενέσθαι" σ' αυτήν τη ζωή, να θυμίσω μόνο για την ιστορία ότι πριν από το 403 π.Χ, που πραγματοποιήθηκε η μεταρρύθμιση του Ευκλείδη στην Αθήνα,
το "ω" δεν υπήρχε καν ως γράμμα στην αττική διάλεκτο και όλα τα [ο] γράφονταν με όμικρον,
το δε "η" δήλωνε τη δασεία και όλα τα [ε] γράφονταν με έψιλον.
Και όμως, παρά την έλλειψη αυτή μια χαρά τα πήγε η αττική διάλεκτος τα χρόνια που προηγήθηκαν.
Τα μεγάλα λογοτεχνικά αριστουργήματα τότε γράφτηκαν.
Αυτά επειδή κάποια πράγματα τα θεωρούμε τόσο δεδομένα που τρέμουμε μονίμως μην κι αλλάξει κάτι.
Καλό να υπάρχει έννοια για τη γλώσσα,
αλλά πρώτον, μεγαλύτερη γλωσσική καταστροφή βλέπω να συντελείται με τον απερίσκεπτο τρόπο που γράφονται τα μηνύματα στο διαδίκτυο, με την έλλειψη βιβλίων, την έλλειψη καθηγητών στα σχολεία κλπ
και δεύτερον, μεγαλύτερη εθνική καταστροφή βλέπω να συντελείται τα τελευταία χρόνια γύρω μας με τα μέτρα που λαμβάνονται.
Κι αυτές οι καταστροφές δεν "μπορεί" να συμβούν. Συμβαίνουν ήδη. :-\
Προσυπογράφω καθολικά κυρία apri και τα τρία σχόλιά σας στο θρεντ αυτό.
Πραγματικά αξίζει να διαβαστεί η απάντηση του (εξαιρετικού) κου Σαραντάκου σε αυτή την ιστορία.
http://sarantakos.wordpress.com/2012/07/06/grammatik/
-
Κείμενο - παρέμβαση 140 γλωσσολόγων για την "μάχη των συμφώνων"
http://news247.gr/eidiseis/koinonia/paideia/keimeno_-_paremvash_140_glwssologwn_gia_thn_maxh_twn_symfwnwn.1855573.html
............"Ως γλωσσολόγοι, επιστημονικά ειδικότεροι και αρμοδιότεροι για τα ζητήματα γλώσσας και γλωσσικής εκπαίδευσης, και ως πανεπιστημιακοί δάσκαλοι οφείλουμε να πάρουμε θέση και να εξηγήσουμε γιατί οι κατηγορίες τις οποίες εξαπολύει η κ. Χρυσού κατά των συγγραφέων του εγχειριδίου Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού είναι παντελώς εσφαλμένες και ανυπόστατες.
Η πρωτοβουλία μας αυτή δεν έχει συντεχνιακό χαρακτήρα αλλά τη θεωρήσαμε επιβεβλημένη, όταν μια επιστημονικά ανυπόστατη καταγγελία μετατρέπεται τόσο άκριτα σε επιστημονικό μανιφέστο και οδηγεί χιλιάδες συμπατριώτες μας σε παράλογα συμπεράσματα", αναφέρουν...........................
το κείμενο των γλωσσολόγων
https://docs.google.com/file/d/0Bw3z_tNMEH5BdnBLMmJtVnR2OEU/edit?pli=1
-
Τα δήθεν μακρά φωνήεντα, ο Σαββόπουλος και η έρευνα του κ
http://sarantakos.wordpress.com/2012/07/25/tukolu/#more-6888
-
Eγω εχω μάθει πως τα φωνήεντα ειναι επτα (7) και φωνάζουν δυνατά.
-
Eγω εχω μάθει πως τα φωνήεντα ειναι επτα (7) και φωνάζουν δυνατά.
+++++++++++++
-
Eγω εχω μάθει πως τα φωνήεντα ειναι επτα (7) και φωνάζουν δυνατά.
Eσύ έχεις μάθει ότι τα γράμματα που παριστάνουν φωνήεντα είναι επτά.
Παραδοσιακά οι όροι φωνήεντα και σύμφωνα χρησιμοποιούνταν και για τα γράμματα και για τους φθόγγους και γι' αυτό έχει δημιουργηθεί τώρα σύγχυση.
Οι Αλεξανδρινοί γραμματικοί χρησιμοποίησαν τους όρους φωνήεντα και σύμφωνα (γράμματα) αλλά όλα τα προσδιοριστικά που τους απέδωσαν (χειλικά, οδοντικά, ουρανικά, διπλά, βραχέα, μακρά κλπ) αναφέρονταν στη φωνητική. Τότε δεν διέκριναν το γραπτό σύμβολο από τον φθόγγο και γι' αυτό χρησιμοποιούσαν τις ίδιες λέξεις αδιακρίτως.
-
Τα δήθεν μακρά φωνήεντα, ο Σαββόπουλος και η έρευνα του κ
http://sarantakos.wordpress.com/2012/07/25/tukolu/#more-6888
Ο Σαββόπουλος χρησιμοποίησε τον παλμογράφο και όντως, λόγω ημιμάθειας ερμήνευσε λάθος τις καταγραφές.
Ο παλμογράφος κατέγραψε τον επιτονισμό της πρότασης κι αυτός τον ερμήνευσε ως προσωδία των λέξεων.
Θα αναφέρω και ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που δεν λέει ο Σαραντάκος.
Κατέγραψε την προφορά της πρότασης "Λυγά πάντα η γυναίκα" και διαπίστωσε ότι το "λυγά" ακούγεται χαμηλότερα από το "πάντα". Απέδωσε λοιπόν το φαινόμενο στο γεγονός ότι το "λυγά" έπαιρνε παλιά περισπωμένη, ενώ το "πάντα" οξεία.
Μόνο που οι Αλεξανδρινοί γραμματικοί ανέφεραν ότι χαμηλά προφερόταν η βαρυνόμενη συλλαβή. Γι' αυτό και η βαρεία γραφόταν ως μια καθοδική γραμμή.
’ρα, ένας αρχαίος ομιλητής δεν θα τόνιζε το "λυγά" όπως κατέγραψε ο παλμογράφος του Σαββόπουλου.
Έτσι, θα τόνιζε ένας νέος ομιλητής που διαβάζει το "πάντα" πιο εμφατικά και άρα ψηλότερα από το "λυγά".
Το ενδιαφέρον της υποθέσεως είναι ότι η "έρευνα" του αριστερού Σαββόπουλου έχει γίνει ευαγγέλιο σε εκ διαμέτρου αντίθετους πολιτικά ανθρώπους. Σημεία των καιρών... ::)
-
Διαβάστε τη συνέντευξη της "συναδέλφου". Τα λέει όλα, και συμφέρει!
http://www.tovima.gr/PrintArticle/?aid=467910
-
Διαβάστε τη συνέντευξη της "συναδέλφου". Τα λέει όλα, και συμφέρει!
http://www.tovima.gr/PrintArticle/?aid=467910
Πού πήγε όλη αυτή η βεβαιότητα για τη δήθεν επιστημονική αυθαιρεσία της γραμματικής;
Τώρα, τα βρήκε τα φωνήεντα που της έλειπαν; Το ξ και το ψ σε ποιον πίνακα τα αναζητά πλέον;
Γιατί δεν μιλούσε εξ αρχής για μεθοδολογικές αστοχίες και αναστάτωσε όλον τον κόσμο;
Και αυτή η εκπαιδευτικός συνεχίζει να διδάσκει όχι μόνο γραμματική, αλλά και υπευθυνότητα και επιστημοσύνη στα παιδιά... ::) ???
Τι πνευματική παρακμή είναι αυτή που περνάμε...
Μόλις έφυγε το προκάλυμμα του χρήματος αποκαλύφθηκε πόσα χαμηλά έχουμε πέσει ως κοινωνία. :-X
-
Και μερικές απαντήσεις, που όντως φαίνεται να αδειάζουν τη συγκεκριμένη "συνάδελφο":
http://www.tovima.gr/PrintArticle/?aid=467911 (http://www.tovima.gr/PrintArticle/?aid=467911)
http://www.tovima.gr/PrintArticle/?aid=467907 (http://www.tovima.gr/PrintArticle/?aid=467907)
O tempora o mores!
-
Αστεία περίπτωση.. κατηγορίας "Ελένη Λουκά" κλπ.
Ελπίζω να αποτελούν μικρή μειοψηφία στα σχολεία μας.
-
Εγώ πάλι, δεν καταλαβαίνω που είναι το λάθος σε αυτό που γράφει ο Μάρκος. Δηλ. τι να πούμε φωνήεντα, τι να πούμε τα γράμματα που παριστάνουν τα φωνήεντα, δεν είναι το ίδιο και το αυτό; Το φωνήεν σε παραπέμπει στον όρο γράμμα, όπως και το σύμφωνο. Γιατί διυλίζουμε τόσο πολύ τον κώνωπα;
-
Όχι ακριβώς, marion. Δεν είναι το ίδιο και το αυτό, γιατί στην ουσία χρησιμοποιείς τον ίδιο όρο για δυο διαφορετικά πράγματα, το γραπτό σύμβολο και τον φθόγγο.
Εγώ δεν έχω πρόβλημα να χρησιμοποιείται καταχρηστικά ο ίδιος όρος και για τα δυο, εφόσον όμως γίνεται κατανοητή η διάκρισή τους. Δυστυχώς, όμως παρατηρώ ότι δημιουργείται σύγχυση.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο σάλος προέκυψε γιατί κάποιοι αδυνατούσαν να διακρίνουν τον φθόγγο από το γράμμα και έψαχναν σε όλο το βιβλίο μόνο τα γράμματα. Αυτά αναγνώριζαν μόνο ως φωνήεντα και σύμφωνα και όχι τους αντίστοιχους φθόγγους.
Και αναφέρομαι βέβαια στους καλοπροαίρετους που έχουν μια υγιή ανησυχία για τη γλώσσα.
Γιατί υπήρξαν και κάποιοι που απλώς προσπαθούσαν να φτιάξουν φαντάσματα, για να τα κυνηγάνε.
-
Αν το θέτεις έτσι, ως προς το τυπικό μέρος του πράγματος, έχεις σαφώς δίκιο. Κατ' ουσίαν όμως, δεν αλλάζει κάτι. Θέλω να πιστεύω ότι όταν απαιτείται, η διάκριση και οι περαιτέρω διευκρινίσεις θα δοθούν μέσα στην τάξη, ώστε να αποφεύγεται η όποια σύγχυση. Νομίζω ωστόσο, ότι δε χρειάζεται να δυσκολεύουμε τις ζωές μας, λεπτολογώντας τόσο πολύ. Γνώμη μου πάντα.
-
Αγαπητοί συνάδελφοι που χαρακτηρίζετε κομμώτρια την κυρία Χρυσού, θα σας παρακαλούσα θερμά να είστε πιο προσεκτικοί με τους χαρακτηρισμούς σας. Η συγκεκριμένη συνάδελφος υπήρξε δασκάλα μου στην έκτη δημοτικού και μπορώ να πω ότι για τη διδασκαλία έδινε την ψυχή της πραγματικά. Σε μια εποχή- δεκαετία 80- όταν η πλειονότητα των δασκάλων είχε καλοβολευτεί στο δημόσιο και δεν έδινε δεκάρα, η συγκεκριμένη κυρία ήταν η μόνη που ενδιαφέρθηκε να μας διδάξει κανόνες γραμματικής και ορθογραφία. Σήμερα, ως φιλόλογος μπορεί να διαφωνώ με το άρθρο της, αλλά αν δεν ήταν αυτή, εγώ δεν θα ήμουν φιλόλογος. Τα γράφω αυτά και βουρκώνω, γιατί αν και δεν την έχω ξαναδεί από τότε, ωστόσο πάντα τη θυμάμαι με αγάπη και αισθάνομαι τόση μα τόση ευγνωμοσύνη...
-
Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζεται και να λέει τη γνώμη του. Ούτε οι συγγραφείς της εν λόγω γραμματικής είναι στο απυρόβλητο ,ούτε βέβαια πρέπει να πανικοβαλόμαστε από ενδεχόμενες αλλάγές στα βιβλία χωρίς να ζητάμε διευκρινήσεις. Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι αδιανόητο να απαξιώνει και να μειώνει κανείς μία συνάδελφο επειδή εξέφρασε την άποψή της, ακόμα κι αν έχει βγάλει βεβιασμένα συμπεράσματα.
Το θέμα ομολογώ ότι κι εμένα στην αρχή με ξάφνιασε λιγο. Όταν άκουσα τους συγγραφείς να μιλάνε γι΄ αυτό όμως κατάλαβα ότι πρόκειται για μία παρερμηνεία της έννοιας "φθόγγος" με την έννοια "γράμμα". Νομίζω ότι είναι ΣΑΦΕΣΤΑΤΗ η γραμματική όταν λέει ότι "οι φθόγγοι" = οι ηχοι χωρίζονται σε φωνήεντα και σύμφωνα και όχι τα "γράμματα". Θα μπορούσε βέβαια το βιβλίο να αναφέρει αντί για τη λέξη "φωνήεν" τη ΄φράση "φωνηεντικός φθόγγος" και θα λυνόταν το θέμα. Προσωπικά δε γνώριζα ότι τη λέξη "φωνήεν" μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε για να χαρακτηρίσουμε φθόγγους γι αυτό και στην αρχή προβληματίστηκα. Δεν υπαρχει λοιπόν κανένα θέμα και κανένα νόημα περαιτέρω αναφοράς σε αυτό.
-
Αν το θέτεις έτσι, ως προς το τυπικό μέρος του πράγματος, έχεις σαφώς δίκιο. Κατ' ουσίαν όμως, δεν αλλάζει κάτι. Θέλω να πιστεύω ότι όταν απαιτείται, η διάκριση και οι περαιτέρω διευκρινίσεις θα δοθούν μέσα στην τάξη, ώστε να αποφεύγεται η όποια σύγχυση. Νομίζω ωστόσο, ότι δε χρειάζεται να δυσκολεύουμε τις ζωές μας, λεπτολογώντας τόσο πολύ. Γνώμη μου πάντα.
Μarion, αναγκαστικά λεπτολογούμε τώρα. Η γραμματική απέφυγε μεν να χρησιμοποιήσει τους όρους σύμφωνα και φωνήεντα για τα γράμματα, αλλά δεν έθεσε γενικώς θέμα ορολογίας.
Θέμα ορολογίας έθεσαν όσοι διάβασαν το βιβλίο και μπερδεύτηκαν, καθώς δεν είχαν κανέναν δίπλα τους να τους εξηγήσει. Αν μπεις σε άλλα site, γράφουν απίστευτα πράγματα.
Από μια άποψη, αυτό το θεωρώ διδακτικό μειονέκτημα του βιβλίου. Έτσι, όπως είναι γραμμένο, είναι λίγο δύσκολο να το διαβάσει κανείς μόνος του χωρίς εξηγήσεις από εκπαιδευτικό, ακόμα κι αν είναι ενήλικος.
Αλλά αυτό είναι άλλης τάξης ζήτημα από αυτό που τέθηκε εξ αρχής.
Αγαπητοί συνάδελφοι που χαρακτηρίζετε κομμώτρια την κυρία Χρυσού, θα σας παρακαλούσα θερμά να είστε πιο προσεκτικοί με τους χαρακτηρισμούς σας. Η συγκεκριμένη συνάδελφος υπήρξε δασκάλα μου στην έκτη δημοτικού και μπορώ να πω ότι για τη διδασκαλία έδινε την ψυχή της πραγματικά. Σε μια εποχή- δεκαετία 80- όταν η πλειονότητα των δασκάλων είχε καλοβολευτεί στο δημόσιο και δεν έδινε δεκάρα, η συγκεκριμένη κυρία ήταν η μόνη που ενδιαφέρθηκε να μας διδάξει κανόνες γραμματικής και ορθογραφία. Σήμερα, ως φιλόλογος μπορεί να διαφωνώ με το άρθρο της, αλλά αν δεν ήταν αυτή, εγώ δεν θα ήμουν φιλόλογος. Τα γράφω αυτά και βουρκώνω, γιατί αν και δεν την έχω ξαναδεί από τότε, ωστόσο πάντα τη θυμάμαι με αγάπη και αισθάνομαι τόση μα τόση ευγνωμοσύνη...
Ούτε εγώ συμφωνώ με τον χαρακτηρισμό. Και δεν αμφιβάλλω, αν κρίνω από τη θέρμη του άρθρου της, ότι η συγκεκριμένη δασκάλα ενδιαφέρεται για τη διδασκαλία.
Ωστόσο, λυπάμαι που θα το πω, αλλά ενώ όπως λες δεν είχε βολευτεί τη δεκαετία του ΄80, φαίνεται ότι βολεύτηκε τις επόμενες δεκαετίες, αφού δεν ενδιαφέρθηκε να παρακολουθήσει τις επιστημονικές εξελίξεις. Τουλάχιστον, όφειλε ως υπεύθυνη εκπαιδευτικός, πριν καταγγείλει το οτιδήποτε, να συμβουλευθεί συναδέλφους της, να ρωτήσει φιλολόγους, να διαβάσει σύγχρονες γραμματικές που κυκλοφορούν εδώ και αρκετό καιρό. Βολεύτηκε όμως στις γνώσεις που είχε αποκτήσει κάποτε, ίσως γιατί τις θεωρούσε και αξεπέραστες και προκάλεσε τελικά γενική σύγχυση και κυρίως την αμφισβήτηση της αξιοπιστίας ολόκληρης της γλωσσολογικής επιστήμης. Υπάρχουν γονείς που δεν εμπιστεύονται πλέον τα σχολικά βιβλία.
Δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε να βγαίνει σε ένα δημόσιο βήμα και να λέει ό,τι του κατέβει, ακόμα κι αν έχει καλές προθέσεις.
Πολιτικοί, δημοσιογράφοι, εσχάτως μια αθλήτρια και μια εκπαιδευτικός...βγαίνουν σε δημόσια βήματα και λέει ο καθένας ό,τι του φανεί του Λωλοστεφανή, χωρίς να υπολογίζουν τις συνέπειες για το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο, χωρίς να σκέπτονται καν το παράδειγμα που μπορεί να δίνουν στα νέα παιδιά.
Κάπου πρέπει να μπει ένα φρένο. ::) ???
-
τι έχουν βρε παιδιά τα νέα βιβλία και θέλουν να τα καταργήσουν http://sxolikabiblia.blogspot.gr/2012/07/blog-post_27.html
-
τι έχουν βρε παιδιά τα νέα βιβλία και θέλουν να τα καταργήσουν http://sxolikabiblia.blogspot.gr/2012/07/blog-post_27.html
Τίποτα, πάντως, απ' όσα τους καταμαρτυρούν.
Έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ανεξάρτητα από τις αρχικές προθέσεις της δασκάλας,
η συντήρηση του θέματος από κάποιους οφείλεται στο ότι μάλλον τους βολεύει να δημιουργούν πλασματικούς εχθρούς, για να δείξουν ότι μάχονται υπέρ πατρίδος και προστατεύουν το κοινωνικό σύνολο.
-
το παραπάνω λινκ μου το έστειλε φίλος μου που ψήφισε τη χρυσή αυγή :o :o και το μήνυμα του ήταν σε greeklish, του είπα να μάθει πρώτα να γράφει ελληνικά και μετά να κρίνει βιβλία που πιθανόν δεν έχει δει. απλά ρώτησα γιατί ακούγονται διάφορα για τα βιβλία του δημοτικού, κυρίως για τη γραμματική.πολλοί υπηρετούν πολιτικά συμφέροντα, είτε απλά είναι στενόμυαλοι και συνεχίζουν να επιμένουν σε κάτι ανύπαρκτο ως πρόβλημα.
-
Τελικά το θέμα δεν είχε κλείσει.
«Σήμερα εμείς κάναμε την αρχή και δώσαμε το στίγμα μας. Ο "Εθνικός Λαϊκός Σχηματισμός" (Ε.ΛΑ.Σ.), ξεκίνησε τον αγώνα κατά των δοσιλόγων και των προδοτών της πατρίδας, με μιά συμβολική ενέργεια: Ομάδα πολιτών πήγε στο Πειραματικό σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών (οδός Σκουφά) και κατά τον αγιασμό που έλαβε χώρα, αφού άνοιξε την Ελληνική σημαία, μίλησε στον κόσμο, έσκισε το βιβλίο της γραμματικής που διανέμεται στα παιδιά της Ε΄ και της ΣΤ΄ Δημοτικού, στο οποίο αναφέρεται, ότι τα φωνήεντα είναι 5, ήτοι α,ι,ε,ο και ου! Στη συνέχεια μοίρασε στα παιδιά της Ε΄και της ΣΤ΄ βιβλία γραμματικής με πλήρη και ολοκληρωμένη την αλφάβητο με τα σύμφωνα, τα φωνήεντα, τους διφθόγγους, κ.λπ.»
Δεν ξέρω τι σχόλιο να κάνω γι' αυτό το βίντεο...
Συμβολική καταστροφή νέου βιβλίου γραμματικής (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-suUdsFAxxA)
Πηγή: www.lifo.gr (http://www.lifo.gr/team/bitsandpieces/32567)
-
Ετσι λύνονται τα προβλήματα? με το να σχιζουμε τα βιβλία?.....Μερα αγιασμού να μαθαινουν και να παιρνουν παραδειγματα οι μαθητες πως λύνονται τα ζητήματα.
-
η μικρη μου παει Ε' και πηρε το βιβλιο αυτο χθες. αυτη τη στιγμη το εχω στα χερια μου. μιλαει ξεκαθαρα για φθογγους και φωνηματα, στο επομενο μαλιστα κεφαλαιο υπαρχει αντιστοιχια φθογγων και γραμματων. μια χαρα ειναι το βιβλιο κι αν αυτοι οι κυριοι ηξεραν πραγματικα να διαβαζουν θα το ειχαν καταλαβει. μηπως θα επρεπε να καθισουν παλι στα θρανια να μαθουν τα στοιχειωδη αντι να καταστρεφουν βιβλια? ηταν πραγματικα θλιβερο το βιντεο και το μονο που καταφερε ν'αποδειξει, τουλαχιστον σε μενα, ειναι το χαμηλο πνευματικο επιπεδο των συγκεκριμενων ατομων καθως και την ηλιθιοτητα που τους δερνει.
-
η μικρη μου παει Ε' και πηρε το βιβλιο αυτο χθες. αυτη τη στιγμη το εχω στα χερια μου. μιλαει ξεκαθαρα για φθογγους και φωνηματα, στο επομενο μαλιστα κεφαλαιο υπαρχει αντιστοιχια φθογγων και γραμματων. μια χαρα ειναι το βιβλιο κι αν αυτοι οι κυριοι ηξεραν πραγματικα να διαβαζουν θα το ειχαν καταλαβει. μηπως θα επρεπε να καθισουν παλι στα θρανια να μαθουν τα στοιχειωδη αντι να καταστρεφουν βιβλια? ηταν πραγματικα θλιβερο το βιντεο και το μονο που καταφερε ν'αποδειξει, τουλαχιστον σε μενα, ειναι το χαμηλο πνευματικο επιπεδο των συγκεκριμενων ατομων καθως και την ηλιθιοτητα που τους δερνει.
Δυστυχώς, η ανθρώπινη ηλιθιότητα είναι απεριόριστη και ίσως και ακατανίκητη, όταν αποκτά δύναμη λόγω των περιστάσεων. Τις τελευταίες δε ημέρες κάνει συνεχή επίδειξη αυτής της δύναμης από διάφορα βήματα και με διάφορους τρόπους.
Τι να πει πια κανείς; Στις τελευταίες ημέρες της Πομπηίας κάθε παρακμιακός το παίζει ειδήμων και μεγαλοπαράγων. :P :P
Καημένη Ελλάδα. :-\