1
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Ιουνίου 12, 2019, 08:44:37 pm »
Sali, σε ευχαριστώ πάρα πολύ για ακόμη μία φορά. Εξαιρετικά πολύτιμες οι επισημάνσεις σου.
Αυτό το τμήμα σας επιτρέπει να δείτε όλα τα μηνύματα που στάλθηκαν από αυτόν τον χρήστη. Σημειώστε ότι μπορείτε να δείτε μόνο μηνύματα που στάλθηκαν σε περιοχές που αυτήν την στιγμή έχετε πρόσβαση.
Σελίδες: 12
1
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου« στις: Ιουνίου 12, 2019, 08:44:37 pm »
Sali, σε ευχαριστώ πάρα πολύ για ακόμη μία φορά. Εξαιρετικά πολύτιμες οι επισημάνσεις σου.
2
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου« στις: Ιουνίου 12, 2019, 06:57:47 pm »
Ευχαριστώ πολύ, Sali, για την απάντηση.
Απλώς να επιβεβαιώσω κάτι. Στη περίπτωση όλων των ουδετέρων της γ΄ κλίσης (με κατάληξη -us) αυτό που βλέπω στην πραγματικότητα ως ονομαστική ενικού είναι ο τύπος του θέματος και όχι η κατάληξη; 3
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου« στις: Ιουνίου 12, 2019, 03:59:36 pm »
Μία ερώτηση θα ήθελα να θέσω και όποιος θέλει ας απαντήσει.
Αρχικά να σημειώσω ότι η σχολική γραμματική του Τζάρτζανου, σελ. 16-17, αναφέρει το εξής : τα ουδέτερα (της γ΄ κλίσης) έχουν τις ίδιες καταλήξεις με τα αρσενικά και θηλυκά μόνο στη γενική, τη δοτική και την αφαιρετική (ενικού και πληθυντικού), και είναι όλα ακατάληκτα, δηλ. δεν έχουν καμιά κατάληξη στην ονομαστική του ενικού: anĭmal ζώο, gen. animāl-is, mare θάλασσα, gen. mar-is, κτλ. Η ερώτηση μου είναι η εξής : το ουδέτερο corpus, corporis είναι καταληκτικό ή ακατάληκτο; 4
Σχολική ζώνη / Απ: Καταγγελία μαθητή για γονέα« στις: Νοεμβρίου 07, 2018, 12:55:49 am »Αν ένα παιδί υφίσταται σωματική κακοποίηση δεν πιστεύω ότι το καλύτερο θα είναι να μιλήσει ο εκπαιδευτικός με τους γονείς, γιατί φυσικά θα αρνηθούν την παραβατική τους συμπεριφορά και θα επιρρίψουν όλη την ευθύνη στο “τρελό” παιδί… Να γίνει καταγγελία μέσω του διευθυντή στον αρμόδιο εισαγγελέα και να δρομολογηθούν τα δέοντα... https://www.lawspot.gr/nomikes-plirofories/nomothesia/n-3500-2006/arthro-23-nomos-3500-2006-ypohreoseis-ton-ekpaideytikonΓια ξανασκέψου το. 5
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Μεθοδολογία διδασκαλίας φιλολογικών μαθημάτων« στις: Οκτωβρίου 17, 2018, 11:41:31 pm »
Πού σε στείλανε Εριέττα, στο χωριό του Πώποτα;
6
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου« στις: Σεπτεμβρίου 13, 2018, 12:12:47 am »
Όλα καλά Dwrina.
Όλα τα αποθετικά και ημιαποθετικά ρήματα σχηματίζουν γερουνδιακό. Πράγματι αυτό έχει παθητική σημασία. Ακόμη και ο κατηγορηματικός προσδιορισμός spectandum (γερουνδιακό) στο κείμενο 36 έχει αυτή τη σημασία. 7
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου« στις: Σεπτεμβρίου 12, 2018, 02:08:05 am »
Apri, νομίζω πως έχεις δίκιο. Προέλευση πρέπει να δηλώνει η πρόθεση “ab” στη σύνταξη του disco.
Γιαγκόπουλος “Συντακτικό για το Λύκειο” στη σελ. 157 έχει ένα παρόμοιο παράδειγμα με το ρήμα audio, όπου η πρόθεση ab δηλώνει προέλευση: Aduatuci clementiam Caesaris ab allis audiebant = Οι Αδουατικοί μάθαιναν από άλλους για την επιείκεια του Καίσαρα. Γι’ αυτό και το λεξικό της Οξφόρδης μπροστά από το παράδειγμα : ab Epicuro loqui discimus σημειώνει σε παρένθεση τις προθέσεις ab, ex. Η πρόθεση ex απ’ όσο γνωρίζω δε δηλώνει το ποιητικό αίτιο. Το κακό βέβαια είναι ότι μέσα στο σχολικό βιβλίο δεν υπάρχει κάποια περίπτωση όπου η πρόθεση ab να δηλώνει την προέλευση. Συναντάμε ενδεικτικά τις εξής περιπτώσεις με τις προθέσεις a, ab : ποιητικό αίτιο : ab his (20), a duce (31) τόπος : a ianua (στάση σε τόπο 24), ab ostio (στάση σε τόπο 24) a muris (τόπο 25) καταγωγή : ab Iulo (10) απομάκρυνση : ab Gallia (11) Τον εμπρόθετο της προέλευσης στα σχολικά κείμενα τον συναντάμε μόνο με την πρόθεση ex στις εξής περιπτώσεις : attulit ex Carthagine (25), decerptam esse ex arbore (25), cenantem ex catillo (τοπική προέλευση 36), cognoscit ex captivis (45) 8
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου« στις: Σεπτεμβρίου 11, 2018, 09:28:28 pm »
Κατ΄ αρχάς, apri, ευχαριστώ για την απάντηση.
Άρχισα να ερευνώ περισσότερο το ζήτημα… Κοιτάζοντας τον Κουμανούδη στη σελ. 228 αναφέρει τις εξής συντάξεις του disco : litteras ab aliquο ή apud aliquem. Δηλαδή δέχεται δύο συντάξεις, είτε με ποιητικό αίτιο είτε με εμπρόθετο του πλησίον. Στην άσκηση του 1991 άραγε οι θεματοδότες θα δέχονταν ως ορθή την απάντηση με τον εμπρόθετο του πλησίον; Το λεξικό των Lewis and Short σελ. 588 προτείνει και τις δύο παραπάνω συντάξεις. Π.χ. dialectica ab aliquo, artem ab aliquo, ενώ παραθέτει και την παραπάνω σύνταξη με τον εμπρόθετο του πλησίον. To Oxford Latin dictionary (εκδ. 1968) σελ. 550 παραθέτει το εξής παράδειγμα : ab Epicuro loqui discimus = Από τον Επίκουρο μαθαίνουμε να μιλάμε Τα παραπάνω παραδείγματα δείχνουν ότι το ρήμα disco μπορεί να έχει και παθητική διάθεση, απλώς τα σχολικά βιβλία για ακόμη μία φορά δεν αναφέρουν τίποτα, αλλά ο μαθητής πρέπει να το ξέρει… 9
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου« στις: Σεπτεμβρίου 11, 2018, 12:18:11 pm »
Η apri το 2012 είχε σημειώσει τα εξής για το ρήμα disco (κείμενο 29):
Το disco δεν φαίνεται να δηλώνει την παθητική διάθεση του doceo (δηλ. διδάσκομαι, μαθαίνω δια διδασκαλίας), αλλά γενικώς τη μάθηση με οποιονδήποτε τρόπο. 10
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικα β΄λυκειου 2018« στις: Σεπτεμβρίου 08, 2018, 04:40:29 pm »
Λυπάμαι που θα το γράψω, αλλά με ποιον ακριβώς τρόπο έως σήμερα, με τον τρόπο που διδάσκονταν τα Λατινικά στο Λύκειο, μεταλαμπάδευαν στους νέους ανθρωπιστικά ιδεώδη; Με ποιον ακριβώς τρόπο επηρέαζαν θετικά τον χαρακτήρα και την εν γένει συμπεριφορά τους; Ποια ακριβώς ηθικά διδάγματα αποκόμιζαν οι μαθητές από τη μελέτη και των 50 (και όχι των 23) κειμένων των Λατινικών; Ας μη φτάνουμε σε υπερβολές και ας αφήσουμε στην άκρη και τις κοινοτοπίες του τύπου ότι τα Λατινικά του Λυκείου οξύνουν την κρίση των μαθητών ή ότι διευρύνουν τους πνευματικούς ορίζοντες των μαθητών, που ακούστηκαν από διάφορες φωνές… Αν θέλουμε να παραμείνουν, πρέπει να αλλάξει άρδην το περιεχόμενο των βιβλίων με πιο μεστά νοημάτων κείμενα. 11
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου« στις: Σεπτεμβρίου 08, 2018, 01:26:29 pm »Μπορείς να μας διευκρινίσεις κάτι; Για παράδειγμα, τα ουδέτερα της δ κλίσης, η κλίση των οποίων δίνεται στο σχολικό βιβλίο, αλλά δεν υπάρχουν στα εξεταζόμενα κείμενα, πρέπει να τα μάθουν; Γιατί εγώ έκανα χθες το cornu, αλλά μου είπε μια μαθήτρια ότι στο προηγούμενο φροντιστήριο ο καθηγητής τούς το διέγραψε από τις σημειώσεις των ουσιαστικών της δ κλίσης. Όσα ουσιαστικά και ρήματα δεν περιέχονται στα εξεταζόμενα κείμενα, δεν αποτελούν αντικείμενο διδακτέας ύλης, οπότε ο μαθητής δε χρειάζεται να τα μάθει. 12
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Κατεύθυνσης« στις: Ιουνίου 11, 2018, 10:27:03 am »
Με μία πρόχειρη ματιά... τα θέματα απευθύνονται σε μαθητές
13
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου« στις: Οκτωβρίου 16, 2016, 10:54:19 pm »
Ένας μαθητής που αφιερώνει μόνο μιάμιση ώρα στο μάθημα της Έκθεσης, όσα συνώνυμα και αντώνυμα και αν του ανατεθούν δε θα τον βοηθήσουν. Σε μιάμιση ώρα, εξάλλου, πόσα κείμενα θα εξαντλήσει ο εκπαιδευτικός “μέχρι αηδίας” και με πόσες ασκήσεις θα προλάβει να ασχοληθεί… Συν Αθηνά και χείρα κίνει…
Αν ο μαθητής μόνος του στο σπίτι του δεν εμβάλλει το εαυτό του στη διαδικασία να εξοικειωθεί με κείμενα δοκιμιακά (αποδεικτικού χαρακτήρα), τότε κάθε άλλη προσπάθεια για την κατανόηση του κειμένου είναι μάταιη. Μην κρυφτούμε πίσω από τη γενική αρχή ότι με οποιαδήποτε άσκηση κι αν ασχοληθεί ο υποψήφιος, θα βελτιωθεί... Απαιτείται προσωπική προσπάθεια, συστηματική μελέτη και θέληση από τον ίδιο τον μαθητή, προϋποθέσεις δηλαδή που εν ολίγοις ξεφεύγουν από το δίωρο της διδασκαλίας. 14
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου« στις: Μαΐου 23, 2016, 12:45:14 am »
Bιβλίο στο οποίο να συμπτύσσονται όλες οι προτάσεις όλων των κειμένων σε μετοχές δεν υπάρχει. Για την ανάλυση των μετοχών σε προτάσεις κυκλοφορούν αρκετά βιβλία, αλλά όχι και να κάνουμε διαφήμιση από αυτό το βήμα…
Σελίδες: 12
|