Εμφάνιση μηνυμάτων

Αυτό το τμήμα σας επιτρέπει να δείτε όλα τα μηνύματα που στάλθηκαν από αυτόν τον χρήστη. Σημειώστε ότι μπορείτε να δείτε μόνο μηνύματα που στάλθηκαν σε περιοχές που αυτήν την στιγμή έχετε πρόσβαση.

Μηνύματα - Nihil

Σελίδες: 12
1
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Ιούνιος 12, 2019, 08:44:37 μμ »
Sali, σε ευχαριστώ πάρα πολύ για ακόμη μία φορά. Εξαιρετικά πολύτιμες οι επισημάνσεις σου.

2
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Ιούνιος 12, 2019, 06:57:47 μμ »
Ευχαριστώ πολύ, Sali, για την απάντηση.

Απλώς να επιβεβαιώσω κάτι.

Στη  περίπτωση όλων των ουδετέρων της γ΄ κλίσης (με κατάληξη -us) αυτό που βλέπω στην πραγματικότητα ως ονομαστική ενικού είναι ο τύπος του θέματος και όχι η  κατάληξη;

3
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Ιούνιος 12, 2019, 03:59:36 μμ »
Μία ερώτηση θα ήθελα να θέσω και όποιος θέλει ας απαντήσει. 

Αρχικά να σημειώσω ότι η σχολική γραμματική του Τζάρτζανου, σελ. 16-17, αναφέρει το εξής :   τα ουδέτερα (της γ΄ κλίσης) έχουν τις ίδιες καταλήξεις με τα αρσενικά και θηλυκά μόνο στη γενική, τη δοτική και την αφαιρετική (ενικού και πληθυντικού), και είναι όλα ακατάληκτα, δηλ. δεν έχουν καμιά κατάληξη στην ονομαστική του ενικού: anĭmal ζώο, gen. animāl-is, mare θάλασσα, gen. mar-is, κτλ.

Η ερώτηση μου είναι η εξής : το ουδέτερο corpus, corporis είναι καταληκτικό ή ακατάληκτο;

4
Σχολική ζώνη / Απ: Καταγγελία μαθητή για γονέα
« στις: Νοέμβριος 07, 2018, 12:55:49 πμ »

Αν ένα παιδί υφίσταται σωματική κακοποίηση δεν πιστεύω ότι το καλύτερο  θα είναι να μιλήσει ο εκπαιδευτικός με τους γονείς, γιατί φυσικά θα αρνηθούν την παραβατική τους συμπεριφορά  και θα επιρρίψουν όλη την ευθύνη στο “τρελό” παιδί… Να γίνει καταγγελία μέσω του διευθυντή στον αρμόδιο εισαγγελέα και να δρομολογηθούν τα δέοντα...

https://www.lawspot.gr/nomikes-plirofories/nomothesia/n-3500-2006/arthro-23-nomos-3500-2006-ypohreoseis-ton-ekpaideytikon

 τέταρτον και η χειρότερη οικογένεια καμιά φορά είναι καλύτερη από καθόλου οικογένεια   


    Για ξανασκέψου το.

5
Πού σε στείλανε Εριέττα, στο χωριό του Πώποτα;

6
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Σεπτέμβριος 13, 2018, 12:12:47 πμ »
Όλα καλά Dwrina.

Όλα τα αποθετικά και ημιαποθετικά ρήματα σχηματίζουν γερουνδιακό. Πράγματι αυτό έχει παθητική σημασία. Ακόμη και ο κατηγορηματικός προσδιορισμός spectandum (γερουνδιακό) στο κείμενο 36 έχει αυτή τη σημασία.

7
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Σεπτέμβριος 12, 2018, 02:08:05 πμ »
Apri, νομίζω πως έχεις δίκιο. Προέλευση πρέπει να δηλώνει η πρόθεση “ab” στη σύνταξη του disco.

Γιαγκόπουλος “Συντακτικό για το Λύκειο” στη σελ. 157 έχει ένα παρόμοιο παράδειγμα με το ρήμα audio, όπου η πρόθεση ab δηλώνει προέλευση:
Aduatuci clementiam Caesaris ab allis audiebant =  Οι Αδουατικοί μάθαιναν από άλλους για την επιείκεια του Καίσαρα.

Γι’ αυτό και το  λεξικό της Οξφόρδης μπροστά από το παράδειγμα : ab Epicuro loqui discimus σημειώνει σε παρένθεση τις προθέσεις ab, ex. Η πρόθεση ex απ’ όσο γνωρίζω δε δηλώνει το ποιητικό αίτιο.


Το κακό βέβαια είναι ότι μέσα στο σχολικό βιβλίο δεν υπάρχει κάποια περίπτωση όπου η πρόθεση ab να δηλώνει την προέλευση.


Συναντάμε ενδεικτικά τις εξής περιπτώσεις με τις προθέσεις a, ab :

ποιητικό αίτιο :  ab his (20),  a duce (31)
τόπος : a ianua (στάση σε τόπο 24), ab ostio (στάση σε τόπο 24) a muris (τόπο 25)
καταγωγή : ab Iulo (10)
απομάκρυνση : ab Gallia (11)


Τον εμπρόθετο της  προέλευσης στα σχολικά κείμενα τον συναντάμε  μόνο με την πρόθεση ex στις εξής περιπτώσεις  :
attulit ex Carthagine (25),  decerptam esse ex arbore  (25), cenantem ex catillo (τοπική προέλευση 36),  cognoscit ex captivis (45)

8
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Σεπτέμβριος 11, 2018, 09:28:28 μμ »
Κατ΄ αρχάς, apri, ευχαριστώ για την απάντηση.

Άρχισα να ερευνώ περισσότερο το ζήτημα…

Κοιτάζοντας τον Κουμανούδη στη σελ. 228 αναφέρει  τις εξής  συντάξεις του disco : litteras ab aliquο ή apud aliquem. Δηλαδή δέχεται δύο συντάξεις, είτε με  ποιητικό αίτιο είτε με εμπρόθετο του πλησίον. Στην άσκηση του 1991 άραγε οι θεματοδότες θα δέχονταν ως ορθή την απάντηση με τον εμπρόθετο του πλησίον;


Το λεξικό των Lewis and Short σελ. 588 προτείνει και τις δύο παραπάνω συντάξεις. Π.χ. dialectica ab aliquo, artem ab aliquo, ενώ παραθέτει και την παραπάνω  σύνταξη με τον εμπρόθετο του πλησίον.


To Oxford Latin dictionary  (εκδ. 1968) σελ. 550 παραθέτει το εξής παράδειγμα :
ab Epicuro loqui discimus = Από τον Επίκουρο μαθαίνουμε να μιλάμε

Τα παραπάνω παραδείγματα δείχνουν ότι το ρήμα disco μπορεί να έχει και παθητική διάθεση, απλώς τα σχολικά βιβλία για ακόμη μία φορά δεν αναφέρουν  τίποτα, αλλά ο μαθητής πρέπει να το ξέρει…



9
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Σεπτέμβριος 11, 2018, 12:18:11 μμ »
Η apri το 2012 είχε σημειώσει τα εξής για το ρήμα disco (κείμενο 29):

Το disco δεν φαίνεται να δηλώνει την παθητική διάθεση του doceo (δηλ. διδάσκομαι, μαθαίνω δια διδασκαλίας),
αλλά γενικώς τη μάθηση με οποιονδήποτε τρόπο.
Βλ. Αnimadverti et didici ex tuis litteris te omnibus in rebus habuisse rationem
=Πληροφορήθηκα και έμαθα από την επιστολή σου ότι είχες ενδιαφέρον για όλα τα πράγματα

Προφανώς, επειδή το disco δεν ταυτιζόταν πάντα με την έννοια του "διδάσκομαι", οι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν κανονικά παθητικούς τύπους του doceo.
(π.χ Docemur disputare, non vivere= διδασκόμαστε να συνομιλούμε, όχι να ζούμε)

Από τη στιγμή, λοιπόν, που υπάρχουν παθητικοί τύποι του doceo και δεν ταυτίζονται σημασιολογικά απολύτως (δηλ σε όλα περιβάλλοντα) με το disco, δεν βλέπω γιατί να θεωρήσουμε το disco ως παθητικό του doceo.
Κατ' εμέ, πιο πολύ για αντίστροφα αντώνυμα μού μοιάζουν (όπως π.χ το αγοράζω-πουλάω) παρά για ενεργητική-παθητική διάθεση ενός ρήματος.

https://www.pde.gr/index.php?topic=3807.224



Να σημειώσω προκαταβολικά ότι για το συγκεκριμένο ρήμα δεν αναφέρουν  κάτι ουσιαστικό ούτε τα σχολικά βιβλία - βιβλίο καθηγητή ούτε και το βιβλίο “Λατινικά για τη  Γ΄ Δέσμη”  (Β΄ μέρος) του Κανελλόπουλου.

 
Το 1991 όμως στις πανελλήνιες εξετάσεις δόθηκε η εξής άσκηση :

Να συμπληρωθεί το κενό με τον κατάλληλο τύπο της  λέξης που βρίσκεται σε παρένθεση :
Corvus….  salutationem didicit (sutor)

Δεν υπάρχει, λοιπόν,  κάποια ασάφεια  με τη διάθεση του  ρήματος disco;

10
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικα β΄λυκειου 2018
« στις: Σεπτέμβριος 08, 2018, 04:40:29 μμ »

Αυτό που τόνισα είναι ότι θέλουν να απομακρύνουν το σημερινό ελληνικό σχολείο από τον ανθρωπιστικό προσανατολισμό που είχε, χωρίς μάλιστα πειστικά επιχειρήματα, παρά μόνο με δικαιολογίες και να περάσουν ανεπιτυχώς την ιδέα πως τα ανθρωπιστικά μαθήματα δεν γίνεται να είναι υποχρεωτικά στη σημερινή παρεχόμενη εκπαίδευση. Όμως, αν απομακρυνθούμε από τις ανθρωπιστικές σπουδές, πώς θα καταλάβουμε ποιοι είμαστε, πώς θα ανακαλύψουμε τα πανανθρώπινα ιδανικά, πώς θα μάθουμε αιώνιες αλήθειες και ηθικά διδάγματα, πώς θα ανοίξει η σκέψη των νέων ανθρώπων, πώς θα γίνουμε καλύτεροι ως άνθρωποι;
Το σχολείο έχει χρέος να αναδείξει την αξία και τη σπουδαιότητα των ανθρωπιστικών μαθημάτων, εκσυγχρονίζοντας ίσως κάποια σχολικά εγχειρίδια, γιατί μόνο με αυτό τον τρόπο θα δείξει πως σέβεται έμπρακτα τον "άνθρωπο" , τις ομάδες και τις κοινωνίες και θα βελτιώσει τους όρους της ύπαρξής του/τους.

Λυπάμαι που θα το γράψω, αλλά με ποιον ακριβώς τρόπο έως σήμερα, με τον τρόπο που διδάσκονταν τα  Λατινικά στο Λύκειο, μεταλαμπάδευαν στους νέους ανθρωπιστικά ιδεώδη; Με ποιον ακριβώς τρόπο επηρέαζαν θετικά τον χαρακτήρα και την εν γένει συμπεριφορά τους; Ποια ακριβώς ηθικά διδάγματα αποκόμιζαν οι μαθητές από τη μελέτη και των 50 (και όχι των 23) κειμένων των Λατινικών;

Ας μη φτάνουμε σε υπερβολές και ας αφήσουμε στην άκρη και τις κοινοτοπίες του τύπου ότι τα Λατινικά του Λυκείου οξύνουν την κρίση των μαθητών ή ότι διευρύνουν τους πνευματικούς ορίζοντες των μαθητών, που ακούστηκαν από διάφορες φωνές…   

Αν θέλουμε να παραμείνουν,  πρέπει να αλλάξει άρδην το περιεχόμενο των βιβλίων με πιο μεστά νοημάτων κείμενα. 


11
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Σεπτέμβριος 08, 2018, 01:26:29 μμ »
Μπορείς να μας διευκρινίσεις κάτι; Για παράδειγμα, τα ουδέτερα της δ κλίσης, η κλίση των οποίων δίνεται στο σχολικό βιβλίο, αλλά δεν υπάρχουν στα εξεταζόμενα κείμενα, πρέπει να τα μάθουν; Γιατί εγώ έκανα χθες το cornu, αλλά μου είπε μια μαθήτρια ότι στο προηγούμενο φροντιστήριο ο καθηγητής τούς το διέγραψε από τις σημειώσεις των ουσιαστικών της δ κλίσης.

Όσα ουσιαστικά και ρήματα δεν περιέχονται στα εξεταζόμενα κείμενα, δεν αποτελούν αντικείμενο διδακτέας ύλης, οπότε ο μαθητής δε χρειάζεται να τα μάθει.

12
Με μία πρόχειρη ματιά... τα θέματα απευθύνονται σε μαθητές Β΄ Λυκείου.

13
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Έκθεση Γ' Λυκείου
« στις: Οκτώβριος 16, 2016, 10:54:19 μμ »
Ένας μαθητής που αφιερώνει μόνο μιάμιση ώρα στο μάθημα της Έκθεσης, όσα συνώνυμα και αντώνυμα και αν του ανατεθούν δε θα τον βοηθήσουν. Σε μιάμιση ώρα, εξάλλου, πόσα κείμενα θα εξαντλήσει ο εκπαιδευτικός “μέχρι αηδίας” και με πόσες ασκήσεις θα προλάβει να ασχοληθεί… Συν Αθηνά και χείρα κίνει…

Αν ο μαθητής μόνος του στο σπίτι του δεν εμβάλλει το εαυτό του στη διαδικασία να εξοικειωθεί με κείμενα δοκιμιακά (αποδεικτικού χαρακτήρα), τότε κάθε άλλη προσπάθεια για την κατανόηση του κειμένου είναι μάταιη. Μην κρυφτούμε πίσω από τη γενική αρχή ότι με οποιαδήποτε άσκηση κι αν ασχοληθεί ο υποψήφιος, θα βελτιωθεί... Απαιτείται προσωπική προσπάθεια, συστηματική μελέτη και θέληση από τον ίδιο τον μαθητή, προϋποθέσεις δηλαδή που εν ολίγοις ξεφεύγουν από το δίωρο της διδασκαλίας.

14
Φιλολογικά μαθήματα / Απ: Λατινικά Γ' Λυκείου
« στις: Μάιος 23, 2016, 12:45:14 πμ »
Bιβλίο στο οποίο να συμπτύσσονται όλες οι προτάσεις όλων των κειμένων  σε μετοχές δεν υπάρχει. Για την ανάλυση των μετοχών σε προτάσεις κυκλοφορούν αρκετά βιβλία, αλλά όχι και να κάνουμε διαφήμιση από αυτό το βήμα…


Σελίδες: 12

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32309
  • Τελευταία: emnik
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1160951
  • Σύνολο θεμάτων: 19225
  • Σε σύνδεση σήμερα: 872
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 34
Επισκέπτες: 475
Σύνολο: 509

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.053 δευτερόλεπτα. 24 ερωτήματα.