1
Κλάδος ΠΕ04 Φυσικών, Χημικών, / Απ: Κλάδος ΠΕ04 - Προοπτικές
« στις: Σεπτεμβρίου 27, 2013, 12:30:25 pm »
Η προηγούμενη τοποθέτησή μου αφορούσε καθαρά και μόνο το θέμα της διαχείρισης του προσωπικού και τα προβλήματα που δημιουργούνται σε βάθος χρόνου αν αντιμετώπιση είναι εφήμερη και ο σχεδιασμός δεν είναι μακροπρόθεσμος.
Κάποιοι αποφεύγοντας να απαντήσουν στην ουσία της τοποθέτησης πήγαν την κουβέντα στο θέμα των αναθέσεων. Στο θέμα δηλαδή του τι πρέπει να διδάσκει ποιός.
Ας είναι. Ας πιάσουμε λοιπόν αυτό το θέμα. Αν είναι να το πιάσουμε όμως πρέπει να το πιάσουμε από την αρχή. Για ποιό λόγο σπουδάζει κάποιος; Τί μαθαίνει; Τι τον κάνει κατάλληλο να διδάξει ένα μάθημά; Θα χρησιμοποιήσει δηλαδή ένας φυσικός ή χημικός ή βιολόγος αυτά που έμαθε στο πανεπιστήμιο, σε επίπεδο καθαρά επιστήμης στη διδασκαλία που θα κάνει στο Γυμνάσιο ή ακόμη και στο Λύκειο;
Είναι γνωστό ότι ένας καλός μαθητής που μόλις τελείωσε την Γ΄ Λυκείου γνωρίζει καλύτερα την ύλη φυσικής ή χημείας ή βιολογίας, από κάποιον που μόλις πήρε το πτυχίο του από το αντίστοιχο τμήμα του Πανεπιστημίου. Γιατί λοιπόν δεν βάζουμε το μαθητή να διδάξει το μάθημα, αλλά βάζουμε τον πτυχιούχο, ο οποίος χρειάζεται από αρκετό έως πάρα πολύ διάβασμα για να είναι επαρκής στη διδασκαλία του αντίστοιχου μαθήματος, ειδικά αν το τμήμα είναι απαιτητικό;
Και ακόμη γενικότερα: τι είναι παιδεία; Είναι απλή παράθεση γνώσεων; Αν κάποιος έκανε 1 ή 2 ή 3 μαθήματα στο πανεπιστήμιο μπορεί τα τα διδάξει; Ή αλλιώς ποιός είναι ο αριθμός των μαθημάτων κάποιου τομέα που πρέπει να κάνει για να μπορεί μαθήματα του αντίστοιχου τομέα;
Αν σας προβλημάτισα αρκετά με τις ερωτήσεις μου, μπορώ να αρχίσω να τοποθετούμαι.
Για μένα παιδεία είναι κουλτούρα, είναι στάση είναι τρόπος ζωής. Είναι ο τρόπος που μαθαίνεις να σκέφτεσαι, να λειτουργείς. Είναι ο τρόπος που βλέπεις τον κόσμο. Αυτό λοιπόν που μαθαίνεις στο σχολείο ή στο πανεπιστήμιο, δεν είναι μαθηματικά ή φυσική, αλλά τρόπο να σκέφτεσαι, τρόπο να ζείς, να λειτουργείς.
Στο πανεπιστήμιο συγκεκριμένα δεν μαθαίνεις απλά φυσική ή μαθηματικά ή βιολογία. Μαθαίνεις να σκέφτεσαι σαν φυσικός, μαθηματικός, βιολόγος. Αν λοιπόν γίνεις εκπαιδευτικός καλείσαι να λειτουργήσεις αφενός σαν δάσκαλος (περνώντας στα παιδιά αξίες, ιδέες, στάσεις ζωής, πράγμα που το κάνεις και με ολόκληρη τη στάση σου), αφετέρου σαν επιστήμονας (περνώντας στα παιδιά τον τρόπο σκέψης του μαθηματικού, του φυσικού, του βιολόγου). Προσπαθείς να τους μάθεις πως να μαθαίνουν τα αντίστοιχα μαθήματα. Δεν τους μαθαίνεις φυσική, μαθηματικά, βιολογία. Δεν μπορείς, δεν έχεις καν το δικαίωμα να το κάνεις.
Μπορεί τα μισά μαθήματα του τμήματος φυσικής να είναι μαθηματικά, δεν είναι όμως ο φυσικός να διδάσκει μαθηματικά στο Λύκειο, απλά γιατί έχει διαφορετική οπτική για τα μαθηματικά από αυτή που έχει ο μαθηματικός. Το θέμα δεν είναι αν ξέρει λιγότερα μαθηματικά. Το θέμα είναι πως βλέπει τα μαθηματικά.
Υπό αυτό το πρίσμα ο φυσικός, ο χημικός και ο γεωλόγος έχουν μια ανάλογη (όχι ίδια αλλά ανάλογη) αντίληψη της επιστήμης, πράγμα που μέχρι ενός ορίου τους κάνει κατάλληλους να διδάξουν ο ένας το μάθημα του άλλου. Είπαμε μέχρι ενός ορίου και μετά από πολύ προσωπική εργασία.
Αντίθετα ο βιολόγος έχει κάπως διαφορετική αντίληψη. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι οι ίδιοι οι βιολόγοι απευθύνονται σε φορείς βιοεπιστημόνων για τα θέματά τους.
Κάποιοι αποφεύγοντας να απαντήσουν στην ουσία της τοποθέτησης πήγαν την κουβέντα στο θέμα των αναθέσεων. Στο θέμα δηλαδή του τι πρέπει να διδάσκει ποιός.
Ας είναι. Ας πιάσουμε λοιπόν αυτό το θέμα. Αν είναι να το πιάσουμε όμως πρέπει να το πιάσουμε από την αρχή. Για ποιό λόγο σπουδάζει κάποιος; Τί μαθαίνει; Τι τον κάνει κατάλληλο να διδάξει ένα μάθημά; Θα χρησιμοποιήσει δηλαδή ένας φυσικός ή χημικός ή βιολόγος αυτά που έμαθε στο πανεπιστήμιο, σε επίπεδο καθαρά επιστήμης στη διδασκαλία που θα κάνει στο Γυμνάσιο ή ακόμη και στο Λύκειο;
Είναι γνωστό ότι ένας καλός μαθητής που μόλις τελείωσε την Γ΄ Λυκείου γνωρίζει καλύτερα την ύλη φυσικής ή χημείας ή βιολογίας, από κάποιον που μόλις πήρε το πτυχίο του από το αντίστοιχο τμήμα του Πανεπιστημίου. Γιατί λοιπόν δεν βάζουμε το μαθητή να διδάξει το μάθημα, αλλά βάζουμε τον πτυχιούχο, ο οποίος χρειάζεται από αρκετό έως πάρα πολύ διάβασμα για να είναι επαρκής στη διδασκαλία του αντίστοιχου μαθήματος, ειδικά αν το τμήμα είναι απαιτητικό;
Και ακόμη γενικότερα: τι είναι παιδεία; Είναι απλή παράθεση γνώσεων; Αν κάποιος έκανε 1 ή 2 ή 3 μαθήματα στο πανεπιστήμιο μπορεί τα τα διδάξει; Ή αλλιώς ποιός είναι ο αριθμός των μαθημάτων κάποιου τομέα που πρέπει να κάνει για να μπορεί μαθήματα του αντίστοιχου τομέα;
Αν σας προβλημάτισα αρκετά με τις ερωτήσεις μου, μπορώ να αρχίσω να τοποθετούμαι.
Για μένα παιδεία είναι κουλτούρα, είναι στάση είναι τρόπος ζωής. Είναι ο τρόπος που μαθαίνεις να σκέφτεσαι, να λειτουργείς. Είναι ο τρόπος που βλέπεις τον κόσμο. Αυτό λοιπόν που μαθαίνεις στο σχολείο ή στο πανεπιστήμιο, δεν είναι μαθηματικά ή φυσική, αλλά τρόπο να σκέφτεσαι, τρόπο να ζείς, να λειτουργείς.
Στο πανεπιστήμιο συγκεκριμένα δεν μαθαίνεις απλά φυσική ή μαθηματικά ή βιολογία. Μαθαίνεις να σκέφτεσαι σαν φυσικός, μαθηματικός, βιολόγος. Αν λοιπόν γίνεις εκπαιδευτικός καλείσαι να λειτουργήσεις αφενός σαν δάσκαλος (περνώντας στα παιδιά αξίες, ιδέες, στάσεις ζωής, πράγμα που το κάνεις και με ολόκληρη τη στάση σου), αφετέρου σαν επιστήμονας (περνώντας στα παιδιά τον τρόπο σκέψης του μαθηματικού, του φυσικού, του βιολόγου). Προσπαθείς να τους μάθεις πως να μαθαίνουν τα αντίστοιχα μαθήματα. Δεν τους μαθαίνεις φυσική, μαθηματικά, βιολογία. Δεν μπορείς, δεν έχεις καν το δικαίωμα να το κάνεις.
Μπορεί τα μισά μαθήματα του τμήματος φυσικής να είναι μαθηματικά, δεν είναι όμως ο φυσικός να διδάσκει μαθηματικά στο Λύκειο, απλά γιατί έχει διαφορετική οπτική για τα μαθηματικά από αυτή που έχει ο μαθηματικός. Το θέμα δεν είναι αν ξέρει λιγότερα μαθηματικά. Το θέμα είναι πως βλέπει τα μαθηματικά.
Υπό αυτό το πρίσμα ο φυσικός, ο χημικός και ο γεωλόγος έχουν μια ανάλογη (όχι ίδια αλλά ανάλογη) αντίληψη της επιστήμης, πράγμα που μέχρι ενός ορίου τους κάνει κατάλληλους να διδάξουν ο ένας το μάθημα του άλλου. Είπαμε μέχρι ενός ορίου και μετά από πολύ προσωπική εργασία.
Αντίθετα ο βιολόγος έχει κάπως διαφορετική αντίληψη. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι οι ίδιοι οι βιολόγοι απευθύνονται σε φορείς βιοεπιστημόνων για τα θέματά τους.