*

Αποστολέας Θέμα: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;  (Αναγνώστηκε 95955 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος alceste

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 1027
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #182 στις: Σεπτέμβριος 03, 2010, 03:21:05 μμ »
Θεατρο,μουσικη,κατασκευες κανουμε και στη β γλωσσα

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 19:44:21 »

Αποσυνδεδεμένος Boldini

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 790
  • Φύλο: Γυναίκα
  • όχι άλλο κάρβουνο(ΠΕ60)
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #183 στις: Σεπτέμβριος 03, 2010, 03:26:33 μμ »
εννοώ στόχος να είναι μόνο η επαφή με το θέατρο,τη μουσικη κλπ και να μην υπάρχουν περαιτέρω προσδοκίες από τους δασκάλους και του γονείς
να μην χρειάζεται προετοιμασία στο σπίτι,ούτε διάβασμα,ούτε ιδιαίτερα για το παιδί
μη σου πω ούτε βαθμοί στα συγκεκριμένα "μαθήματα"

Αποσυνδεδεμένος Εγώ είμαι

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 769
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #184 στις: Σεπτέμβριος 03, 2010, 03:45:29 μμ »
δηλαδη συγγνώμη κιόλας αλλα τον όρο παιδάκια ..για ποιες ηλικίες το αναφέρετε ; το παιδι της γ δημοτικού δεν μπορεί να ειναι βρεφος ,το πιο σημαντικο ειναι να γνωρίζουν τα παιδια να μαθαίνουν  να διαβαζουν-μελετούν σωστα, σίγουρα είναι τραβηγμένο να κανουν αρχαία ήδη απο το δημοτικό αλλά δε νομίζω ότι φταίνε τ αρχαία αυτα καθαυτα ......

Αποσυνδεδεμένος Boldini

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 790
  • Φύλο: Γυναίκα
  • όχι άλλο κάρβουνο(ΠΕ60)
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #185 στις: Σεπτέμβριος 03, 2010, 03:53:41 μμ »
το παιδί της γ δημοτικού είναι ένα παιδί που μόλις βγηκε από την προσχολική ηλικία(προσχ ηλικία μέχρι 8 ετών-πολλοί αναπτυξιολόγοι υποστηρίζουν οτι φτάνει μέχρι 10 ετών)
αλλά όπως και να'χει θα ήταν ανόητο να πιστεύουμε οτι το θέατρο και η μουσική αφορούν μόνο βρέφη

Αποσυνδεδεμένος PDE ads

  • Ιστορικό μέλος
  • *****
  • Μηνύματα: 4006
  • Λατρεύω την εκπαίδευση
    • Προφίλ
    • E-mail
    • Προσωπικό μήνυμα (Εκτός σύνδεσης)
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Δημοσιεύτηκε: Σήμερα στις 19:44:21 »

Αποσυνδεδεμένος Εγώ είμαι

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 769
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #186 στις: Σεπτέμβριος 03, 2010, 03:57:30 μμ »
δεν εννοώ αυτο ,φυσικά και δεν αναφέρεται μόνο σε βρέφη ειδικά το θέατρο αλλά δεν μπορεί να φταινε για

τα πάντα στην παιδεία τα κακα αρχαία και όλη η παιδεία στο δημοτικό να επικεντρώνεται στο παιχνιδι και στη

 αγγειοπλαστική ,μπορεί να κατάλαβα και λάθος απ τα γραφόμενα αυτήν την ιδέα σχημάτισα τουλάχιστον

Αποσυνδεδεμένος Boldini

  • Έμπειρο μέλος
  • ****
  • Μηνύματα: 790
  • Φύλο: Γυναίκα
  • όχι άλλο κάρβουνο(ΠΕ60)
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #187 στις: Σεπτέμβριος 03, 2010, 04:07:15 μμ »
δεν είπα να βγάλουμε τη γλώσσα και τα μαθηματικά από το δημοτικό
αλλά αν είναι να προσθέσουμε κάτι στο πρόγραμμα των παιδιών προσωπικά θεωρώ οτι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να είναι ένα ακόμα μάθημα τύπου αρχαία,χημεία κλπ
δεν χρειάζεται να αναφέρω τα οφέλη που έχει ένας άνθρωπος από την επαφή του με την μουσική το θέατρο την ζωγραφική κλπ για να επιχειρηματολογήσω
είναι αυτονόητα και γνωστά σε όλους μας

Αποσυνδεδεμένος evan

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 199
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #188 στις: Σεπτέμβριος 07, 2010, 09:38:46 μμ »
Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο υπέρ της ενίσχυσης των αρχαίων ελληνικών στα (γερμανικά) σχολεία από έναν πολύ ενδιαφέρον ιστότοπο.

http://www.promitheasblog.com/2010/08/blog-post_4362.html


Μάθημα δημοκρατίας τα Αρχαία Ελληνικά

Σε πρόσφατη έκδοση της γερμανικής εφημερίδας Frankfurter Allgemeine Zeitung δημοσιεύεται ολοσέλιδο άρθρο του δημοσιογράφου και αρχαιογνώστη Konrad Adam, ο οποίος αναφέρει ότι στα πλαίσια ορισμένων εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων που επιχειρούνται σε αρκετά γερμανικά κρατίδια, πρέπει να ενισχυθεί η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στα γερμανικά σχολεία. Κύριο επιχείρημά του είναι ότι τα αρχαία ελληνικά ακονίζουν το δημοκρατικό φρόνημα και την πολιτική συνείδηση των παιδιών σε μια κοινωνία καταναλωτική που την χαρακτηρίζει η πνευματική νωθρότητα.

Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «ποτέ ένας αρχαίος συγγραφέας δε μεταδίδει ένα μόνο μήνυμα, ένα δόγμα ή ένα πρόγραμμα. Συνήθως πρόκειται για δύο ή και περισσότερες αρχές που αντιτίθενται μεταξύ τους και προσπαθεί η μια να επιβληθεί στην άλλη: Ο Κρέων και η Αντιγόνη, ο Ιάσων και η Μήδεια, ο Σωκράτης και ο Καλλικλής, ο Έρως και το Νείκος. Πάντα η πάλη ενός λόγου και ενός αντίλογου, αυτή η πάλη που έφτασε στην τελειότητά της με τους σοφιστές…»

Στη συνέχεια ο κ. Adam θυμίζει στους αναγνώστες του ότι «ο τελευταίος γερμανός αυτοκράτορας ήθελε τα γερμανικά σχολεία να βγάζουν νέους Γερμανούς και όχι Έλληνες και Ρωμαίους. Ορθά ο αυτοκράτορας δεν ήθελε τα αρχαία, αφού γνώριζε ότι μόνο την τυφλή υπακοή στον ανώτατο άρχοντα δεν θα ενστάλαζαν στην ψυχή των παιδιών. Ο φόβος του δεν ήταν μήπως οι γερμανοί μαθητές διδαχτούν κάτι περιττό γι αυτούς, αλλά μήπως μάθουν κάτι περιττό γι αυτόν, μήπως μάθουν να αντιδρούν, να αντιστέκονται, να εξεγείρονται».

«Η ελληνική λογοτεχνία, συνεχίζει το άρθρο, βρίθει από τέτοιους αυτόνομους ανθρώπους. Ας αφήσουμε την Αντιγόνη και τους επώνυμους. Ο Πλούταρχος μας διασώζει την περίπτωση ενός ανώνυμου. Όταν ο στρατηγός Μιλτιάδης ζήτησε από το δήμο των Αθηναίων να του χαρίσουν έναν τιμητικό στέφανο, αυτός ο ανώνυμος αντιτάχθηκε με το επιχείρημα ότι, απ όσο ήξερε, στο Μαραθώνα ο Μιλτιάδης δεν είχε πολεμήσει μόνος του. Αν στο μέλλον πολεμούσε κατά των Περσών μονάχος και τους νικούσε, τότε μπορούσε να υποβάλει πάλι το αίτημά του στο δήμο. Μακάρι να είχαμε τέτοιους πολίτες σήμερα. Όχι να δέχονται τα πάντα, αλλά να υποβάλλουν ενστάσεις».

Τα αρχαία ελληνικά, λοιπόν, μας βοηθούν όχι απλώς να θυμηθούμε τις απαρχές της δημοκρατίας, αλλά, όπως σχολιάζει και ο συνεργάτης της Deutsche Welle Σπύρος Μοσκόβου, να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα της δημοκρατίας σήμερα.

Το πιο πάνω δημοσίευμα της Frankfurter Allgemeine Zeitung μας θυμίζει και ένα άλλο δημοσίευμα της αυστριακής εφημερίδας Neue Presse (Βιέννη, 10/8/2004), σύμφωνα με το οποίο ιατροί επιστήμονες κατέληξαν στο παράξενο αλλά και πολύ ενδιαφέρον συμπέρασμα ότι η απαγγελία των ομηρικών επών επιδρά θετικά στην κυκλοφορία του αίματος, αφού με το ρυθμό που επιβάλλει η απαγγελία του δακτυλικού εξάμετρου συντονίζονται οι λειτουργίες της καρδίας και της αναπνοής, με αποτέλεσμα να πέφτει η πίεση του αίματος!

Σήμερα διερωτάται κανείς ποια θέση, για να μην πούμε ποια τύχη, έχουν τα αρχαία ελληνικά στο σύνολο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που τελευταία, ομολογουμένως, επιχειρείται με περισσότερη προσοχή και υπευθυνότητα. Τι προνοούν για τα αρχαία ελληνικά τα αναλυτικά προγράμματα που ετοιμάζονται από τις ειδικές επιτροπές; Πόσο λαμβάνεται υπόψη η διαχρονική τους αξία; Θα συνεχίσουμε να μη βλέπουμε και να μην κατανοούμε αυτό που βλέπουν και κατανοούν οι ξένοι όσον αφορά τα αρχαία ελληνικά; Η αρχαία ελληνική γραμματεία είναι γεμάτη από παραδείγματα που βοηθούν το σύγχρονο άνθρωπο να κατανοήσει ότι η διατύπωση μιας θέσης, οδηγεί στην αντίθεση και ότι στη συνέχεια και τα δυο μαζί οδηγούν στη σύνθεση. Ή ότι ο λόγος οδηγεί στον αντίλογο με κατάληξη το διάλογο που είναι και το μόνο μέσο να βρεθεί συναινετική λύση για οποιοδήποτε πρόβλημα. Θα περιοριστεί και πάλιν η διδασκαλία του μαθήματος των αρχαίων ελληνικών σε εκείνους τους λίγους μαθητές που θα «τολμήσουν» να το επιλέξουν; Ας προβληματιστούν περισσότερο οι επικεφαλής της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και ας δώσουν επιτέλους στα αρχαία ελληνικά τη θέση που τους αξίζει στην εκπαίδευση των παιδιών μας. Και ας μη κρυβόμαστε πίσω από τον μέχρι σήμερα λανθασμένο ίσως τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος, γιατί αυτό αποτελεί ένα άλλο ξεχωριστό κεφάλαιο.

* του Χρίστου Παντελίδη φιλόλογου, τ. Πρώτου Λειτουργού Εκπαίδευσης
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 07, 2010, 09:40:37 μμ από evan »
«Η ΛΕΓΕ ΤΙ ΣΙΓΗΣ ΚΡΕΙΤΤΟΝ Η ΣΙΓΗΝ ΕΧΕ» 
Ή να πεις κάτι καλύτερο από τη σιωπή, ή αλλιώς να σιωπάς.

«ΩΣ ΟΥΔΕΝ Η ΜΑΘΗΣΙΣ, ΗΝ ΜΗ ΝΟΥΣ ΠΑΡΗ»
Η μάθηση είναι μηδέν χωρίς τη σκέψη και την κρίση.

Μένανδρος ο Αθηναίος (342-292 π.Χ)

Αποσυνδεδεμένος evan

  • Προχωρημένο μέλος
  • **
  • Μηνύματα: 199
    • Προφίλ
«Η ΛΕΓΕ ΤΙ ΣΙΓΗΣ ΚΡΕΙΤΤΟΝ Η ΣΙΓΗΝ ΕΧΕ» 
Ή να πεις κάτι καλύτερο από τη σιωπή, ή αλλιώς να σιωπάς.

«ΩΣ ΟΥΔΕΝ Η ΜΑΘΗΣΙΣ, ΗΝ ΜΗ ΝΟΥΣ ΠΑΡΗ»
Η μάθηση είναι μηδέν χωρίς τη σκέψη και την κρίση.

Μένανδρος ο Αθηναίος (342-292 π.Χ)

Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #190 στις: Σεπτέμβριος 14, 2010, 06:01:47 μμ »
Φίλε Μάρκο, τώρα πρόσεξα το ενδιαφέρον topic σου και παίρνω θέση σε ό,τι άκυρο γράφτηκε.

Πρωτίστως, πιστεύω πως ο συνάδελφος Μάρκος έθεσε το θέμα για να στηρίξει τη σημασία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και τη σύνδεσή της με τη νεοελληνική. Οι δημοδιδάσκαλοι αμέσως ένιωσαν ότι απειλείται το... Άβατον της Πρωτοβάθμιας, το τσιφλίκι τους δηλαδή, και έσπευσαν να πάρουν ανάλογη θέση. Δεν είδα όμως να ενδιαφέρθηκαν για την εκπαίδευση του παιδιού -αυτός άλλωστε δεν είναι ο ρόλος τους;- και τη μαθησιακή αξία της σύνδεση της αρχαίας με τη νέα ελληνική γλώσσα, η οποία νέα ΔΕ διδάσκεται επαρκώς στο δημοτικό. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι η ορθογραφία στο πλαίσιο της γλωσσικής διδασκαλίας στο δημοτικό είναι ανύπαρκτη. Φυσικά και δεν αναφέρομαι στο σύνολο των δημοδιδασκάλων, υπάρχουν αξιόλογες περιπτώσεις, αλλά οι ελλείψεις των μαθητών αλλά και οι απόψεις (και η ανορθογραφία) πολλών δασκάλων αυτό αποδεικνύει.

Και το ακόμα πιο γελοίο και εξοργιστικό; Κάποιοι υποστήριξαν ότι σε περίπτωση που εισαγόταν ένα μάθημα αρχαίας ελληνικής γλώσσας στο δημοτικό οι δημοδιδάσκαλοι, οι χωρίς επιστημονικό και διδακτικό αντικείμενο, θα μπορούσαν να το διδάξουν επαρκώς με μία επιμόρφωση!!! «Μπορούν να το κάνουν και οι δάσκαλοι με μία επιμόρφωση». Έλεος! Βέβαια... έτσι νομίζουν οι δημοδιδάσκαλοι ότι πραγματοποιούνται οι ακαδημαϊκές σπουδές. Αυτό τους έμαθε η προϊστορία τους, της ανωτέρας διετούς – τριετούς παιδαγωγικής ακαδημίας τους. Έτσι διδάσκουν τη νεοελληνική γλώσσα, την ιστορία, τα μαθηματικά, τα θρησκευτικά, τις αρχές περιβάλλοντος: με ελάχιστα μαθήματα στις προπτυχιακές τους σπουδές. Όποιος μελετήσει τον οδηγό σπουδών τους θα το διαπιστώσει. Και μετά; Αυτοαποκαλούνται «πανεπιστήμονες». Τι κωμικοτραγικό! Ύβρις, όπως σωστά επεσήμανες, Μάρκο. Επίσης, μάθημα αρχαίας ελληνικής γλώσσας και φιλολογίας, πχ. στο τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης Αθήνας δεν προσφέρεται ΟΥΤΕ ένα για δείγμα. Ούτε για τα στοιχειώδη. Και ας αφήσουν, λοιπόν, κάποιοι/κάποιες τις ανακρίβειες για τα τμήματα των ΠΕ02, των οποίων οι φοιτητές ΟΛΟΙ διδάσκονται επαρκέστατα ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ μαθήματα αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και τα οποία προσφέρονται από τον Τομέα Κλασικής Φιλολογίας και είναι ίδια ως προς το περιεχόμενο για όλους. Οι δημοδιδάσκαλοι δεν είναι μόνο ανεπαρκείς, είναι ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟΙ για τη διδασκαλία της αρχαίας (ακόμα και των άλλων αντικειμένων). Το ότι ΜΠΟΡΕΙ (κάποιοι, όχι όλοι) να ακολούθησαν θεωρητική κατεύθυνση (όπως και οι νομικοί εξάλλου και πολλοί άλλοι) δε σημαίνει ότι έχουν την ικανότητα να διδάξουν την αρχαία ελληνική. Είναι σοβαρά επιχειρήματα αυτά;! Δηλαδή μπορεί να τη διδάξει όποιος ακολούθησε θεωρητική κατεύθυνση, έγραψε ακόμα και άριστα στις πανελλήνιες εξετάσεις και εισήχθη π.χ. στο τμήμα Ευρωπαϊκών & Διεθνών Σπουδών ή ΜΜΕ της Παντείου, ακόμα και χωρίς να αποφοιτήσει από ΑΕΙ-ΤΕΙ;! Τι ασυναρτησίες είναι αυτές;! Οι δημοδιδάσκαλοι ακόμα και τους πληροφορικούς πασχίζουν να εκτοπίσουν, για να μοιραστούν την πίτα της Πληροφορικής. Παλιότερα είχαν καταφέρει να εκτοπίσουν και τις άλλες ειδικότητες: έκανα το μάθημα της γυμναστικής ενώ ήταν αγύμναστοι, το μάθημα της μουσικής ενώ ήταν άμουσοι κλπ.

Παράθεση
Η αρχαία γλώσσα στο Γυμνάσιο ταλαιπωρεί και εμάς και τα παιδιά. Προσωπικά δε νομίζω ότι το μάθημα θα διατηρηθεί για πολλά χρόνια ακόμη.
Μάλιστα. Απόψεις λυπηρές. Γιατί αν υπάρχουν εκπαιδευτικοί, είτε Πρωτοβάθμιας είτε Δευτεροβάθμιας, που υποστηρίζουν τέτοιες απόψεις, τότε δεν είναι τυχαία η κατάντια της εκπαίδευσής μας σήμερα. Γιατί αν ένας τέτοιος εκπαιδευτικός έχει τέτοιες απόψεις, πώς να μη μισούν το μάθημα των Αρχαίων οι μαθητές του, ακόμα και τα παιδιά του;

Παράθεση
απαράδεκτη η διδασκαλία των αρχαίων στο δημοτικό. Το δημοτικό έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα.
Δεν είναι η διδασκαλία του μαθήματος που θεωρείτε απαράδεκτη. Είναι η βαθμίδα που σας καίει και ο φόβος για διορισμό των φιλολόγων εις βάρος σας. Αν ήταν άλλο μάθημα [π.χ. για τα ισπανικά γιατί δεν αντιδράτε το ίδιο;] που δε θα σας ενδιέφερε ή δε θα σας απειλούσε, δε θα σας ενοχλούσε. Γιατί τα αρχαία μπορούν να παρασύρουν και τα νέα και την ιστορία και τα μαθηματικά και τη φυσική και τα θρησκευτικά που ούτε ήταν ούτε θα είναι ποτέ αντικείμενά σας. Το δημοτικό έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα;! Οι άλλες βαθμίδες τι έχουν, αντιπαιδαγωγικό;! ;D Όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης δεν έχουν (και) παιδαγωγικό χαρακτήρα;!

Παράθεση
Είμαι δασκάλα-φιλόλογος. Τελείωσα αρχικά την κλασική Φιλολογία (Αρχαία, Λατινικά) και στη συνέχεια σπούδασα στο ΠΤΔΕ.
Πιστεύω ακράδαντα πως είναι ανέφικτο να μιλάς σωστά ελληνικά, αν δεν έχεις διδαχθεί την αρχαία ελληνική γλώσσα. Όπως προανέφερε κάποιος συνάδελφος, τα αρχαία είναι το θεμέλιο της νέας ελληνικής. Οι δάσκαλοι δεν είναι επαρκείς για να διδάξουν την αρχαία γλώσσα, διότι κατά τη διάρκεια των ακαδημαικών σπουδών τους δε διδάσκονται αρχαία ελληνικά.
Συμφωνώ συνάδελφε και με επιβεβαιώνεις, από τη στιγμή που σπούδασες και στο τμήμα αυτό.

Και η γνώμη μου επί του θέματος;
ΝΑΙ στη σύνδεση της αρχαίας με τη νέα στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού. Το να διδάξεις στα παιδιά ότι η λέξη «λεωφορείο» (ένα από χιλιάδες παραδείγματα) σημαίνει το όχημα που φέρει (μεταφέρει) το λαό-λεώ είναι ΒΑΣΙΚΗ δεξιότητα, γιατί εθίζονται σιγά-σιγά στην ετυμολογία των λέξεων, ακόμα και με τη μορφή παιχνιδιού, και ακονίζει το μυαλό. Το ίδιο αναφέρθηκε και για το ύδωρ (υδραγωγείο, ύδρευση, υδραυλικός). Να μη γνωρίζουν τα παιδιά πώς καταλήξαμε στο νερό (νηρόν ὕδωρ); Και διορθώνω κάποιους/κάποιες: Η ελληνική γλώσσα είναι ζωντανή και εξελίσσεται με το πέρασμα των αιώνων. Κανείς δεν εννόησε ότι η δημοτική/νεοελληνική είναι ΑΜΕΣΗ συνέχεια της αττικής. Είναι όμως η φυσική εξέλιξή της. Δεν είναι δύο γλώσσες, είναι 2 μορφές της ΙΔΙΑΣ γλώσσας και η αττική είναι η βάση της. Φανταστείτε ότι οι Ιταλοί, ενώ η σύγχρονη γλώσσα τους απέχει πάρα πολύ από τη λατινική, διδάσκουν τη δεύτερη ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΑΤΑ στην εκπαίδευσή τους.
ΝΑΙ στη διδασκαλία των πανανθρώπινων αξιών που εμπεριέχουν τα κλασικά μας κείμενα (από μετάφραση) στην τελευταία τάξη του δημοτικού.
ΝΑΙ στη σωστότερη διδασκαλία της νέας ελληνικής στο δημοτικό, κάτι που δε συμβαίνει, δυστυχώς.
ΝΑΙ στη μείωση των ξένων γλωσσών και την ενίσχυση της μητρικής μας γλώσσας, ώστε να μη δημιουργείται σύγχυση στα παιδιά ηλικιών 6-12. Δηλαδή δεν τους κουράζουν τα γαλλικά, γερμανικά, ισπανικά, ιταλικά, ρώσικα, ακόμα και τουρκικά και θα τους κουράσουν ο πολιτισμός και η ιστορία μας;!

ΥΓ: Αγαπητή Emmaki ανέφερες όμως μία μικρή μερίδα του μαθητικού πληθυσμού. Και στην περίπτωσή τους πρέπει να ομιλούμε για ομαλή ένταξή τους στο εκπαιδευτικό μας σύστημα και όχι προσαρμογή του συστήματος στις εκπαιδευτικές τους ανάγκες.
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 14, 2010, 07:41:55 μμ από Ioannis! »
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #191 στις: Σεπτέμβριος 14, 2010, 06:58:36 μμ »
Παράθεση
Κατά τη γνώμη μου κύριος αίτιος είναι ο κ. Εξαρχόπουλος, που εισηγήθηκε και θεσμοθέτησε επί Βενιζέλου τη διδακτική του μαθήματος αυτού ως τις μέρες μας στα Πανεπιστήμια.
Ο Εξαρχόπουλος ως καθηγητής Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών τότε προσέφερε ένα βοήθημα διδακτικής στους υποψήφιους καθηγητές φιλολόγους της δύσκολης (από πολλές πλευρές) εποχής εκείνης. Σήμερα η Διδακτική (Γενική και Ειδική) έχει τελείως διαφορετικό περιεχόμενο. Όποιος έχει διδαχτεί στοιχεία παιδαγωγικής επιστήμης και κυρίως τη διδακτική των αρχαίων ελληνικών το γνωρίζει καλά. Πέρα όμως από τον ανθρωπιστικό-μορφωτικό σκοπό κλπ. του μαθήματος, η καλή γνώση και της γραμματικής και του συντακτικού είναι σημαντική. Πώς θα μπορέσουν οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με το αρχαίο κείμενο απευθείας, όποτε το θελήσουν, για να μελετήσουν τα υψηλά νοήματα που προσφέρει; Δεν αποτελεί μία βασική δεξιότητα;

Παράθεση
Πάντα είχα την περιέργεια, αν στα σχολεία της αρχαίας Ελλάδας διδασκόταν γραμματική ή αν ο Σωκράτης ή ο Πρωταγόρας αναζητούσαν το άμεσα ή το έμμεσο αντικείμενο του ρήματος.
Δε θα έπρεπε να έχεις την περιέργεια. Γιατί η ιστορία της παιδείας των αρχαίων χρόνων διαφωτίζει όποιον την έχει μελετήσει (υπάρχει και πανεπιστημιακό μάθημα). Οι νέοι στην αρχαία Ελλάδα (στην Αθήνα, στην προκειμένη περίπτωση που αναφέρεις) ηλικίας 7-14 χρόνων διδάσκονταν ανάγνωση, γραφή, αριθμητική, μουσική και γυμναστική. Από τα 14 έως τα 18 συμπλήρωναν τη λογοτεχνική, γυμναστική και μουσική τους μόρφωση, καθώς και προετοιμάζονταν για τη στρατιωτική. Πριν από τα 7 τους χρόνια την αγωγή τους (ευρύτερη, αλλά και γλωσσική) προετοίμαζαν οι μητέρες στο σπίτι και άλλοι μορφωμένοι βοηθοί. Πιστεύεις ότι για να μαθαίνουν τη γλώσσα τους και να επικοινωνούν, δε θα διδάσκονταν τους βασικούς κανόνες της αρχαίας;

Παράθεση
Τι θα φέρουν οι φιλόλογοι με τα αρχαία ελληνικά στο Δημοτικό; "Γραμματική, συντακτικό, ετυμολογία,τυπικό, φθογγολογικό, σχήματα λόγου, προσωδία και μέτρα, κανόνες, εξαιρέσεις κανόνων, σημείωση, υποσημείωση, παράγραφος, υπνολαλία, υπνοπαιδεία. Και το ροχαλητό αστραπόβροντο στις σπηλιές." Λιαντίνης, Τα Ελληνικά, σελ. 108.
Επίσης, γράφτηκε από κάποιον το παραπάνω για τον καθηγητή Παιδαγωγικής (ΦΠΨ) στη Φιλοσοφική Σχολή της Αθήνας, Δ. Λιαντίνη. Θα έπρεπε όμως να σημειωθεί ότι εκλιπών ήταν άριστος γνώστης και λάτρης της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Αυτό που καταδίκαζε ως καθηγητής του μαθήματος της Διδακτικής ήταν η στείρα τυπολογία στη διδασκαλία του μαθήματος των αρχαίων. Αυτό είναι σωστό, αλλά δε μειώνει τη μορφωτική αξία των αρχαίων ελληνικών στην εκπαίδευση.

Τέλος, θεωρώ πως αναφορές στο γλωσσικό ζήτημα και στο ιδεολογικό υπόβαθρο του μαθήματος των αρχαίων και της σχέσης του με την εθνική μας ταυτότητα είναι σωστές, αλλά αναχρονιστικές. Το γλωσσικό ζήτημα έληξε το 1976 (για όσους δε γνωρίζουν) και αυτή η πολύπαθη ταυτότητα του Έλληνα, που δυστυχώς συνδέθηκε με το μάθημα αυτό για να ενισχυθεί σε καιρούς χαλεπούς, αλλά και έγινε στοιχείο εκμετάλλευσης από άλλους για συγκεκριμένους πολιτικούς σκοπούς, είναι συγκεκριμένη και αδιαμφισβήτητη στη δημοκρατική μας κοινωνία.
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 14, 2010, 07:48:55 μμ από Ioannis! »
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

Αποσυνδεδεμένος somebody

  • Νέο μέλος
  • *
  • Μηνύματα: 45
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #192 στις: Σεπτέμβριος 14, 2010, 07:32:28 μμ »
Αρχαία στο δημοτικό;;;  Δεν είμαστε καλά μου φαίνεται. (Ε ρε, τι κάνει η ανεργία).
Εδώ λέμε να καταργηθούν τουλάχιστον από το γυμνάσιο και να γίνουν επιλογής στο λύκειο. Δηλαδή μέχρι πότε θα υπάρχουν τα αρχαία στα σχολεία; Ένα μάθημα στάσιμο, μια επιστήμη;;; χωρίς εξέλιξη.
Μετά από 50 χρόνια άραγε θα υπάρχουν τα αρχαία ως υποχρεωτικό μάθημα; Και θα το διδασκόμαστε μόνο εμείς σ' όλο τον κόσμο;
Θα χάνουμε πολύτιμο χρόνο, χρήμα και φαιά ουσία ενώ οι υπόλοιποι θα προχωρούν;
Γιαυτό είμαστε τελευταίοι παντού.

Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #193 στις: Σεπτέμβριος 14, 2010, 07:54:54 μμ »
Παράθεση
Αρχαία στο δημοτικό;;;  Δεν είμαστε καλά μου φαίνεται. (Ε ρε, τι κάνει η ανεργία).
Εδώ λέμε να καταργηθούν τουλάχιστον από το γυμνάσιο και να γίνουν επιλογής στο λύκειο. Δηλαδή μέχρι πότε θα υπάρχουν τα αρχαία στα σχολεία; Ένα μάθημα στάσιμο, μια επιστήμη;;; χωρίς εξέλιξη.
Μετά από 50 χρόνια άραγε θα υπάρχουν τα αρχαία ως υποχρεωτικό μάθημα; Και θα το διδασκόμαστε μόνο εμείς σ' όλο τον κόσμο;
Θα χάνουμε πολύτιμο χρόνο, χρήμα και φαιά ουσία ενώ οι υπόλοιποι θα προχωρούν;
Γιαυτό είμαστε τελευταίοι παντού.
Αν διάβαζες προσεκτικά τις απόψεις που γράφτηκαν και το πώς νοούν κάποιοι αυτά τα στοιχεία αρχαίας ελληνικής γλώσσας σε σχέση με τη νεοελληνική στο δημοτικό δεν θα έγραφες αυτά. Αλλά... εσύ είσαι τελείως ισοπεδωτικός. Τα αρχαία υπάρχουν χιλιάδες χρόνια και εκατοντάδες στην επίσημη εκπαίδευση των κρατών, όχι μόνο του ελληνικού. Παραπάνω συνάδελφοι σου παρέθεσαν άρθρα για εισαγωγή των αρχαίων σε δημοτικά της Αγγλίας και Γερμανίας σήμερα (που δεν είναι δική τους γλώσσα, ενώ εκείνοι τις δικές τους τις διδάσκουν) και εσύ γράφεις ότι οι υπόλοιποι προχωρούν και είμαστε τελευταίοι και μόνοι στον κόσμο... Ή δε διαβάζεις ή εσύ δε ζεις σε αυτόν τον κόσμο.
« Τελευταία τροποποίηση: Σεπτέμβριος 14, 2010, 08:11:50 μμ από Ioannis! »
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

Αποσυνδεδεμένος maklin

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 308
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #194 στις: Σεπτέμβριος 14, 2010, 07:55:21 μμ »
Η δική μου άποψη για το θέμα είναι ότι δεν είναι τραγικό τα παιδιά να έλθουν σε επαφή με τα Αρχαία Ελληνικά. Να έλθουν σε επαφή δίνοντάς τους ερεθίσματα της ΑΕ προσαρμοσμένα στις δυνατότητές τους. Κάποιοι πρότειναν με παιγνιώδη μορφή και συμφωνώ, γιατί όχι; Δεν εννοώ όμως να γίνεται κάτι τέτοιο με πίεση από την πλευρά του εκπαιδευτικού. Εξάλλου το παιχνίδι δεν έχει τέτοιο χαρακτήρα.

1. Κάθε γνώση μπορεί να διδαχτεί στο παιδί, αρκεί να "κατεβάσουμε" τη γνώση στο επίπεδό του.

Δε θεωρώ ότι θα χρειαζόταν έξτρα ώρα για κάτι τέτοιο αλλά περιστασιακά και επί τη ευκαιρία ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να δίνει τα ερεθίσματα στις ώρες των νέων ελληνικών.

Γενικά, πιστεύω σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης ότι δεν είναι έγκλημα εάν προχωράμε και λίγο παρακάτω εφόσον όμως '' τραβάνε '' τα παιδιά.
Στην τελική εάν τελικά προχωρίσουν θα βγουν κερδισμένα, καθώς θα έχουν μάθει κάτι περισσότερο, θα έχουν αναπτυχθεί νοητικά λίγο περισσότερο. Η γνώμη μου είναι ότι κάτι τέτοιο δε βλάπτει κανένα παιδί.
Να διευκρινήσω όμως, ότι σε περίπτωση που τα παιδιά δεν είναι έτοιμα να προχωρίσουν παρακάτω σαφώς και δεν τα πιέζουμε. Αντίθετα,τα στηρίζουμε σε κάθε επίπεδο.
Εξάλλου, κάθε παιδί είναι διαφορετικό ως προς σε πολλά επίπεδα.
ΠΕ 60

Αποσυνδεδεμένος Ioannis!

  • Πλήρες μέλος
  • ***
  • Μηνύματα: 342
    • Προφίλ
Απ: Αρχαια Ελληνικα στο Δημοτικο : Υπερ ή κατά ;
« Απάντηση #195 στις: Σεπτέμβριος 14, 2010, 08:09:06 μμ »
Παράθεση
Γενικά, πιστεύω σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης ότι δεν είναι έγκλημα εάν προχωράμε και λίγο παρακάτω εφόσον όμως '' τραβάνε '' τα παιδιά. Στην τελική εάν τελικά προχωρίσουν θα βγουν κερδισμένα, καθώς θα έχουν μάθει κάτι περισσότερο, θα έχουν αναπτυχθεί νοητικά λίγο περισσότερο. Η γνώμη μου είναι ότι κάτι τέτοιο δε βλάπτει κανένα παιδί.
Συμφωνώ. Τα παιδιά έχουν απίστευτες δυνατότητες στη μάθηση, αρκεί να σεβόμαστε τις αντοχές τους και να τους προσφέρουμε ό,τι μπορούμε για τη νοητική και γνωστική τους ανάπτυξη. Τη χρήση των υπολογιστών και του internet πώς την έμαθαν, ενώ κανείς δεν τους τη δίδαξε και οι μεγαλύτεροι δυσκολεύονται στο να μάθουν ακόμα και τα βασικά; Γιατί αυτό δεν αποτέλεσε επιβάρυνση για τα παιδιά, τα οποία χρησιμοποιούν το μέσο για διασκέδασή τους, αφιερώνοντας πολλές ώρες; Φυσικά, αναγνωρίζουμε όλοι τους κινδύνους και υποστηρίζουμε τη λογική και σωστή χρήση του μέσου.
«Άνευ της παιδαγωγικής ταύτης μορφώσεως, οσονδήποτε και αν είναι φιλολογικώς πεπαιδευμένος ο μέλλων διδάσκαλος, κινδυνεύει διπλούν τινά κίνδυνον…».

 

Pde.gr, © 2005 - 2024

Το pde σε αριθμούς

Στατιστικά

μέλη
  • Σύνολο μελών: 32293
  • Τελευταία: HelenK
Στατιστικά
  • Σύνολο μηνυμάτων: 1159811
  • Σύνολο θεμάτων: 19212
  • Σε σύνδεση σήμερα: 554
  • Σε σύνδεση έως τώρα: 1964
  • (Αύγουστος 01, 2022, 02:24:17 μμ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
Μέλη: 12
Επισκέπτες: 496
Σύνολο: 508

Πληροφορίες

Το PDE φιλοξενείται στη NetDynamics

Όροι χρήσης | Προφίλ | Προσωπικά δεδομένα | Υποστηρίξτε μας

Επικοινωνία >

Powered by SMF 2.0 RC4 | SMF © 2006–2010, Simple Machines LLC
TinyPortal 1.0 RC1 | © 2005-2010 BlocWeb

Δημιουργία σελίδας σε 0.111 δευτερόλεπτα. 34 ερωτήματα.